Tyngdekraften... ikke en kraft

Svar
keizersoze
Innlegg: 1716

Re: Tyngdekraften... ikke en kraft

Legg inn av keizersoze »

fargeblind skrev: søn sep 12, 2021 1:05 pm
keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 12:59 pm
Realisten skrev: søn sep 12, 2021 12:08 pm Fargeblind, du virker ikke å ha lest eller tatt til deg noe fra denne tråden. Please ikke oppfør deg som ett troll.
Er NASA idiot er? Har du funnet ut noe de ikke vet?
De bruker faktisk beregninger på en planets tyngdekraft for å forandre kursen på romskip.

At dette i det hele tatt er et tema høres ganske absurd.
Planetens gravitasjon. Tyngdekraften er objektets egenskap i form av den massen objektet har. Når NASA bruker planetenes gravitasjon for å øke farten, er det samspillet mellom romskipet og planeten som virker.
En værballong fylt med helium blir "vektløs" når den kommer opp i ca. 35 000 meter. Den blir fra da holdt på plass av sin tyngdekraft.
PÅ Jorden og andre planeter som roterer har vi også sentrifugalkraft. Det gjør at et objekts tyngdekraft er litt mindre ved ekvator enn f. eks. ved polene.
Ser det er et latterfjes på denne tråden på forsiden av forumet...

Er hele greien laget på spøk?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:10 pm
fargeblind skrev: søn sep 12, 2021 1:05 pm
keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 12:59 pm

Er NASA idiot er? Har du funnet ut noe de ikke vet?
De bruker faktisk beregninger på en planets tyngdekraft for å forandre kursen på romskip.

At dette i det hele tatt er et tema høres ganske absurd.
Planetens gravitasjon. Tyngdekraften er objektets egenskap i form av den massen objektet har. Når NASA bruker planetenes gravitasjon for å øke farten, er det samspillet mellom romskipet og planeten som virker.
En værballong fylt med helium blir "vektløs" når den kommer opp i ca. 35 000 meter. Den blir fra da holdt på plass av sin tyngdekraft.
PÅ Jorden og andre planeter som roterer har vi også sentrifugalkraft. Det gjør at et objekts tyngdekraft er litt mindre ved ekvator enn f. eks. ved polene.
Ser det er et latterfjes på denne tråden på forsiden av forumet...

Er hele greien laget på spøk?
Tror ikke det. Jeg er jo beskyldt for å trolle, så TS tar seg selv rimelig på alvor her.
Sist redigert av fargeblind den søn sep 12, 2021 1:13 pm, redigert 1 gang totalt.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Er hele denne tråden en spøk?
Ser det er et slags latterfjes på forsiden av forumet, foran tråden

Realisten

Legg inn av Realisten »

fargeblind skrev: søn sep 12, 2021 1:05 pm Planetens gravitasjon. Tyngdekraften er objektets egenskap i form av den massen objektet har. Når NASA bruker planetenes gravitasjon for å øke farten, er det samspillet mellom romskipet og planeten som virker.
En værballong fylt med helium blir "vektløs" når den kommer opp i ca. 35 000 meter. Den blir fra da holdt på plass av sin tyngdekraft.
PÅ Jorden og andre planeter som roterer har vi også sentrifugalkraft. Det gjør at et objekts tyngdekraft er litt mindre ved ekvator enn f. eks. ved polene.
Dersom (teoretisk) Jorden plutselig stoppet å rotere, ville vannet rent vekk fra ekvator og laget høyvann ved polene.
Pseudoscience consists of statements, beliefs, or practices that claim to be both scientific and factual but are incompatible with the scientific method.

Realisten

Legg inn av Realisten »

keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:13 pm Er hele denne tråden en spøk?
Ser det er et slags latterfjes på forsiden av forumet, foran tråden
At tråden ville tiltrekke seg fanatiske troll var en selvfølge. Jeg vet at enkelte blir mektig provosert av dette temaet.

Jeg bruker selv ordet tyngdekraft i daglig tale, selv om jeg vet at det ikke er en kraft.
For meg er tyngdekraft kun ett ord som viser til ting som faller ned. (Selv om ordet er totalt feil.)

:mrgreen:

Ljot

Legg inn av Ljot »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 11:47 am Denne tråden handler om at tyngdekraften ikke er en kraft. Jeg har vitenskapens konsensus på min side i denne saken.
Derfor er det du som må argumentere for hvorfor Newton skal gjennoppstå fra de døde.
Beklager. konsensus er på min side. Og min forståelse av basale prinsipper bak anerkjent vitenskapelig metode er det heller ingenting i veien med. I motsetning til visse andre. Så det er egentlig såre enkelt dette her. Bevisbyrden ligger på din side. Du hevder at 'relative density' som forklaring på det du observerer rundt deg kan frikobles fra konseptet gravitasjon. Da må du sannsynliggjøre din påstand. Hvis ikke blr det bare varm luft og tomme ord som kommer fra deg.

Og bare for å ha det helt klart slik at du ikke har noe å kverulere over. Når jeg og andre snakker om tyngdekraft og det at masse tiltrekker masse så er det approksimasjoner og forenklinger av den generelle relativitetsteorien vi snakker om. Forenklinger så nøyaktige og presise at vi har sendt mennesker til månen med de som grunnlag. Relativt bra sannsynliggjøring spør du meg.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 1:26 pm
keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:13 pm Er hele denne tråden en spøk?
Ser det er et slags latterfjes på forsiden av forumet, foran tråden
At tråden ville tiltrekke seg fanatiske troll var en selvfølge. Jeg vet at enkelte blir mektig provosert av dette temaet.

Jeg bruker selv ordet tyngdekraft i daglig tale, selv om jeg vet at det ikke er en kraft.
For meg er tyngdekraft kun ett ord som viser til ting som faller ned. (Selv om ordet er totalt feil.)

:mrgreen:
Det er jo alle ting som har vekt som tiltrekker, dess mer vekt, desto høyere kraft... Ergo tyngdekraft..
Dette er vel ikke vanskelig?

Realisten

Legg inn av Realisten »

keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:31 pm Det er jo alle ting som har vekt som tiltrekker, dess mer vekt, desto høyere kraft... Ergo tyngdekraft..
Dette er vel ikke vanskelig?
Du er en av de som nekter å se videoen linket til over?

Videoen er i 3 deler.
Del 1 viser sitater på at tyngdekraften ikke er en kraft.
Del 2 irrelevant.
Del 3 Forskjellen på Newtons og Einsteins tyngdekraft.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 1:36 pm
keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:31 pm Det er jo alle ting som har vekt som tiltrekker, dess mer vekt, desto høyere kraft... Ergo tyngdekraft..
Dette er vel ikke vanskelig?
Du er en av de som nekter å se videoen linket til over?

Videoen er i 3 deler.
Del 1 viser sitater på at tyngdekraften ikke er en kraft.
Del 2 irrelevant.
Del 3 Forskjellen på Newtons og Einsteins tyngdekraft.
Og du nekter å høre på andre argumenter enn de du har satt deg fore.
Jeg gidder ikke se en video for å forstå at noen tror tyngdekraften ikke eksisterer.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: fre sep 10, 2021 11:44 pm
BlackEagle skrev: fre sep 10, 2021 9:03 pm Jeg skjønner at dette er vanskelig. Men la oss si at ambolten allerede var i fjerde etasje...
Vanskelig for deg ja. Har prøvd m teskje uten at det hjalp.

Tenk deg følgende, det er ett stort bredt rør som går opp langs bygningen, helt opp til 4. etasje.
Der oppe i vinduskanten ligger ambolten din og venter.
Røret er fylt med kvikksølv.
Du dytter ambolten og den detter oppi røret.

Hva skjedde m tyngdekraften? Hvorfor falt ikke ambolten ned til bunnen av røret?
Neiggu om jeg vet, gitt, for jeg har aldri prøvd. Det virker ellers som litt av en sisyfosoppgave om man skal fylle et rør på fire etasjer som er vidt nok til å romme en ambolt med kvikksølv - med teskje!


Men... kan det ha noe med at om du trekker pusten, holder den og hopper ut i elva, så flyter du, og synker om du puster ut, tro?

Mvh

BE
med sin egen vekt - eller egenvekt... og svømmeknapp

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: "Det er tyngdekraften som er teori."

Er det slik det er, ja? Og så jeg som innbilte meg at det var utarbeidet teorier OM tyngdekraft (uten at tyngdekraften sjøl hadde skrevet noe om det)...

Slik kan det gå.

Mvh

BE

Realisten

Legg inn av Realisten »

BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 2:37 pm
Realisten skrev: fre sep 10, 2021 11:44 pm
BlackEagle skrev: fre sep 10, 2021 9:03 pm Jeg skjønner at dette er vanskelig. Men la oss si at ambolten allerede var i fjerde etasje...
Vanskelig for deg ja. Har prøvd m teskje uten at det hjalp.

Tenk deg følgende, det er ett stort bredt rør som går opp langs bygningen, helt opp til 4. etasje.
Der oppe i vinduskanten ligger ambolten din og venter.
Røret er fylt med kvikksølv.
Du dytter ambolten og den detter oppi røret.

Hva skjedde m tyngdekraften? Hvorfor falt ikke ambolten ned til bunnen av røret?
Neiggu om jeg vet, gitt, for jeg har aldri prøvd.
Vel, man trenger ikke ha særlig IQ for å skjønne at om en ambolt flyter i ett kar fylt med kvikksølv så vil det også flyte i ett rør fylt med kvikksølv.

Men for enkelte er dette veldig vanskelig.

Realisten

Legg inn av Realisten »

keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:40 pm Jeg gidder ikke se en video for å forstå at noen tror tyngdekraften ikke eksisterer.
Dette er hva vi kaller en løgn.

Videoen er en fremleggelse av sitater fra seriøse kilder.
Hadde du sett videoen kunne vi diskutert hvilke sitater du var uenig i.

Men du skjønner kanskje at det ville vært lite gunstig for deg, så derfor nekter du å se videoen.

De som har sett videoen skjønner hvilke kilder keizersoze måtte argumentert mot. ;)

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 4:07 pm
keizersoze skrev: søn sep 12, 2021 1:40 pm Jeg gidder ikke se en video for å forstå at noen tror tyngdekraften ikke eksisterer.
Dette er hva vi kaller en løgn.

Videoen er en fremleggelse av sitater fra seriøse kilder.
Hadde du sett videoen kunne vi diskutert hvilke sitater du var uenig i.

Men du skjønner kanskje at det ville vært lite gunstig for deg, så derfor nekter du å se videoen.

De som har sett videoen skjønner hvilke kilder keizersoze måtte argumentert mot. ;)
Kall det en løgn alt du vil.
Jeg har ingen agenda her.. Seriøst.. Hvorfor stå å forsvare tyngdekraft?

Du får kjøre på, men regner med de fleste kjenner tyngdekraften, og gjerne ikke gidder teorier fra folk som liker å kalle uttalelsen sin flat earth.
Sorry, men noen greier gidder jeg bare ikke bruke tid på.

Realisten

Legg inn av Realisten »

De fleste inkludert meg har gått rundt det meste av livet og trodd at årsaken til at ting faller ned er fordi det er en kraft som drar tingen ned mot senter av jorden.

Så er det dem som etterhvert får med seg at når Einstein erstattet Newton så forsvant kraften.

Enkelte som vi ser her ønsker at Einsteins tyngdekraft skal være i tillegg til Newton. At begge gjelder.

Det er ikke tilfelle.

Newton's theory has been superseded by Albert Einstein's general relativity


Kilde

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: "Hvor noen ting faktisk går i motsatt retning av hva ikkekraften gravity tilsier. (Helium f.eks.)"

Den bør du kanskje forklare litt nærmere.

Mvh

BE
Hva sa du? Ja, akkurat - jeg mente at du bør forklare nærmere hvordan noe du sier er en teori (og ikke kan være en "kraft") plutselig er en ikke-kraft som får helium til å oppføre seg motsatt av hva teorien om en slik ikke-kraft tilsier - det ble litt uklart det der, skjønner du

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 4:01 pm
BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 2:37 pm
Realisten skrev: fre sep 10, 2021 11:44 pm

Vanskelig for deg ja. Har prøvd m teskje uten at det hjalp.

Tenk deg følgende, det er ett stort bredt rør som går opp langs bygningen, helt opp til 4. etasje.
Der oppe i vinduskanten ligger ambolten din og venter.
Røret er fylt med kvikksølv.
Du dytter ambolten og den detter oppi røret.

Hva skjedde m tyngdekraften? Hvorfor falt ikke ambolten ned til bunnen av røret?
Neiggu om jeg vet, gitt, for jeg har aldri prøvd.
Vel, man trenger ikke ha særlig IQ for å skjønne at om en ambolt flyter i ett kar fylt med kvikksølv så vil det også flyte i ett rør fylt med kvikksølv.

Men for enkelte er dette veldig vanskelig.
Ja, det er jo det jeg sier - at for enkelte er det veldig vanskelig! Følger du ikke med? Men hvordan er det i strid med gravitasjon eller teorier herom???

Mvh

BE

P. S. Hvis du ikke har lyst til å svare, har jeg stor forståelse for dét. Mange som har forsøkt å grave en grav for andre har vært litt uforsiktige opp gjennom tidene.

Realisten

Legg inn av Realisten »

BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 9:14 pm jeg mente at du bør forklare nærmere hvordan noe du sier er en teori (og ikke kan være en "kraft") plutselig er en ikke-kraft som får helium til å oppføre seg motsatt av hva teorien om en slik ikke-kraft tilsier - det ble litt uklart det der, skjønner du

:lol:

Det var ett laaangt og tydelig spørsmål du kom med. ;)
(Ikke sikker på jeg skjønner hva du spør om, men skal gjøre ett forsøk.)

Det blir påstått at gasspartikler har masse som tyngdekraften kan ta tak i og dra ned mot senter av jorden. Helium går motsatt vei.

Noen

Legg inn av Noen »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 9:21 pm Det blir påstått at gasspartikler har masse som tyngdekraften kan ta tak i og dra ned mot senter av jorden. Helium går motsatt vei.
Og ergo finnes ikke tyngdekraft slik 70 % forstår fenomenet.

Realisten

Legg inn av Realisten »

BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 9:18 pm P. S. Hvis du ikke har lyst til å svare, har jeg stor forståelse for dét. Mange som har forsøkt å grave en grav for andre har vært litt uforsiktige opp gjennom tidene.
Det er det da veldig enkelt å svare på. Spørsmålet ditt er:
BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 9:18 pm Men hvordan er det i strid med gravitasjon eller teorier herom???
Du sier at ambolten faller ned fra 4. etasje pga tyngdekraften.
Jeg erstatter luften den faller ned gjennom med kvikksølv.
Jeg stiller så deg spørsmålet hva skjedde med tyngdekraften?
Hvorfor sank ikke ambolten til bunnen av røret?

Det svarte du ikke på.


(Det riktige svaret er relative density.)

(Galt svar er en kraft.)

Realisten

Legg inn av Realisten »

Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:24 pm
Realisten skrev: søn sep 12, 2021 9:21 pm Det blir påstått at gasspartikler har masse som tyngdekraften kan ta tak i og dra ned mot senter av jorden. Helium går motsatt vei.
Og ergo finnes ikke tyngdekraft slik 70 % forstår fenomenet.
Hva mener du med ett slikt svar? Kan du utdype? :?:

Noen

Legg inn av Noen »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 9:31 pm
Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:24 pm
Realisten skrev: søn sep 12, 2021 9:21 pm Det blir påstått at gasspartikler har masse som tyngdekraften kan ta tak i og dra ned mot senter av jorden. Helium går motsatt vei.
Og ergo finnes ikke tyngdekraft slik 70 % forstår fenomenet.
Hva mener du med ett slikt svar? Kan du utdype? :?:
Når helium går motsatt vei, da er det ikke så enkelt som at Jorden tiltrekker masse.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:38 pm Når helium går motsatt vei, da er det ikke så enkelt som at Jorden tiltrekker masse.
Endelig Noen med vettet i behold. :D

Nullen

Legg inn av Nullen »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 11:42 pm
Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:38 pm Når helium går motsatt vei, da er det ikke så enkelt som at Jorden tiltrekker masse.
Endelig Noen med vettet i behold. :D
Kan ikke grunnen til at helium og andre gasser (f.eks. varm luft) stiger til værs ha noe med at dette er molekyler som allerede svever rundt og at forskjellig egenskaper gjør noen av dem lettere? ;)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 8:12 pm De fleste inkludert meg har gått rundt det meste av livet og trodd at årsaken til at ting faller ned er fordi det er en kraft som drar tingen ned mot senter av jorden.

Så er det dem som etterhvert får med seg at når Einstein erstattet Newton så forsvant kraften.

Enkelte som vi ser her ønsker at Einsteins tyngdekraft skal være i tillegg til Newton. At begge gjelder.

Det er ikke tilfelle.

Newton's theory has been superseded by Albert Einstein's general relativity


Kilde
Du er selvsagt sikker på at du forstår noe som helst av det du snakker om, eller?

Mvh

BE
uvitende

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Nullen skrev: man sep 13, 2021 12:14 am
Realisten skrev: søn sep 12, 2021 11:42 pm
Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:38 pm Når helium går motsatt vei, da er det ikke så enkelt som at Jorden tiltrekker masse.
Endelig Noen med vettet i behold. :D
Kan ikke grunnen til at helium og andre gasser (f.eks. varm luft) stiger til værs ha noe med at dette er molekyler som allerede svever rundt og at forskjellig egenskaper gjør noen av dem lettere? ;)
Ikke vær så vanskelig nå😉
Hadde blitt overrasket om noen som ikke tror på tyngdekraft hadde turd å hoppe ut fra et fly uten fallskjerm, bare for å teste gravitet

Noen

Legg inn av Noen »

Nullen skrev: man sep 13, 2021 12:14 am
Realisten skrev: søn sep 12, 2021 11:42 pm
Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:38 pm Når helium går motsatt vei, da er det ikke så enkelt som at Jorden tiltrekker masse.
Endelig Noen med vettet i behold. :D
Kan ikke grunnen til at helium og andre gasser (f.eks. varm luft) stiger til værs ha noe med at dette er molekyler som allerede svever rundt og at forskjellig egenskaper gjør noen av dem lettere? ;)
Joda. Men som sagt, da er gravitasjon plutselig ikke et så enkelt fenomen lenger, i praksis.

Noen

Legg inn av Noen »

keizersoze skrev: man sep 13, 2021 1:15 am Ikke vær så vanskelig nå😉
Hadde blitt overrasket om noen som ikke tror på tyngdekraft hadde turd å hoppe ut fra et fly uten fallskjerm, bare for å teste gravitet
Eller hoppe ut i Dødehavet uten svømmetrening, for å teste hypotesen om at gravitasjonen ikke trekker deg til bunns.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Nullen skrev: man sep 13, 2021 12:14 am
Realisten skrev: søn sep 12, 2021 11:42 pm
Noen skrev: søn sep 12, 2021 9:38 pm Når helium går motsatt vei, da er det ikke så enkelt som at Jorden tiltrekker masse.
Endelig Noen med vettet i behold. :D
Kan ikke grunnen til at helium og andre gasser (f.eks. varm luft) stiger til værs ha noe med at dette er molekyler som allerede svever rundt og at forskjellig egenskaper gjør noen av dem lettere? ;)
Klart det. Helium har ikke opphevet tyngdekraften. Hydrogenmolekylene ligger og flyter over de andre lagene i atmosfæren, fra ca. 600 km. høyde. Hydrogen er enda lettere, og flyter over der igjen fra ca. 1500 km. høyde.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: søn sep 12, 2021 9:30 pm
BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 9:18 pm P. S. Hvis du ikke har lyst til å svare, har jeg stor forståelse for dét. Mange som har forsøkt å grave en grav for andre har vært litt uforsiktige opp gjennom tidene.
Det er det da veldig enkelt å svare på. Spørsmålet ditt er:
BlackEagle skrev: søn sep 12, 2021 9:18 pm Men hvordan er det i strid med gravitasjon eller teorier herom???
Du sier at ambolten faller ned fra 4. etasje pga tyngdekraften.
Jeg erstatter luften den faller ned gjennom med kvikksølv.
Jeg stiller så deg spørsmålet hva skjedde med tyngdekraften?
Hvorfor sank ikke ambolten til bunnen av røret?

Det svarte du ikke på.


(Det riktige svaret er relative density.)

(Galt svar er en kraft.)
Fint. Det gir deg sikkert en Nobel-pris eller noe.

Mvh

BE
...men ikke skyld på meg om du ikke får noen pris!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «UFO & Konspirasjonsteorier»