Spania 82

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Re: Spania 82

Legg inn av mikemodano »

@Landsem:
Det er lite som slår å se igjen i sin helhet kamper av eldre dato. Dette Brasil-laget besto jo i hovedsak av spillere som ville utgjøre elleveren i Spania året etter, selv om Wembley-publiken ble snytt for en kar som Roberto Falcão. Han hadde spilt seriekamp for Roma et par dager tidligere, søndag, nemlig tittelmatch mot Juventus i Torino (0-0). Vanligvis ville ikke dét ha representert noen hindring i forhold til å spille kamp igjen tirsdag kveld, men med to serierunder igjen å spille ønsket tydeligvis ikke hovedstadsklubben å la et av sine største assets risikere skade i en treningslandskamp. Nå skulle Roma avslutte 1980/81-sesongen to poeng bak 'den gamle dame', men det kunne man vanskelig vite på tidspunktet da Brasils kamp i England gikk av stabelen. Sesongen hadde vært Falcãos første i Europa, og han endte med 25 (av 30) seriekamper og tre scoringer.

Av de øvrig regulært startende i VM i '82 manglet også den offensive (det skulle være unødvendig å si) høyrebacken Leandro, stopperen Oscar, og også den ofte utskjelte spissen Serginho, som var en habil målgjører på nasjonalt nivå.

England var ikke i noen spesielt god stim på vårparten i '81. De hadde tapt en vennskapskamp hjemme mot Spania med 2-1 i mars, og så kom tapet for brasilianerne mindre enn to måneder etter. Til alt overmål sviktet man i Det britiske mesterskapet, der det kun ble 0-0 mot Wales og 0-1 mot Skottland, begge på Wembley mindre enn to uker etter Brasil-kampen. Det verste vil imidlertid ha vært 2-1-tapet i Sveits i VM-kvalik på nest siste maidag. England ledet likevel kvalikgruppa etter det tapet, men de hadde spilt fem (av totalt åtte) kamper allerede, to mer enn Ungarn og én mer enn Romania, de to antatte utfordrerne i kampen om de to VM-billettene, og ville være avhengig av å avslutte sterkt. Ei uke etter tapet i Basel banket England Ungarn 3-1 i Budapest, og det er neppe vanskelig å forestille seg hvordan landets aviser hauset laget opp som VM-favoritt igjen. I sin neste kamp deretter, den på Ullevål, skulle engelskmennene havne på ufrivillig fornavn med Bjørge Lillelien. Da var de til slutt avhengig av å minst greie uavgjort mot den allerede bekreftede gruppevinner Ungarn hjemme på Wembley i siste kamp for å ta seg til verdensmesterskapet. Romania lå på det tidspunktet ett poeng foran, men England hadde bedre målforskjell. Rumenerne var ferdigspilt uka i forveien, der de kun hadde maktet 0-0 i Bern.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

"One day at a time", samme gjeng som tok for seg VM90 og EM92, kjører Podcast også om VM82 nå. De startet i november og holder fortsatt på. Ikke like bra som Vincera!-serien, men interessant nok. Ligger ute på Spotify.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Dette er ikke de samme personene som sto bak den fantastiske «Vincerà!»-serien (det var i hovedsak Mark Godfrey, med enkelte mer eller mindre faste følgesvenner), men det er vel likevel ingen grunn til å la være å lytte. Temaet er iallfall midt i blinken, så takk for tips. Jeg har ikke oppdatert meg på retrofotballpodcastscenen på en god stund, så denne kom som en liten bonus fra oven.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: fre feb 10, 2023 10:16 pm Dette er ikke de samme personene som sto bak den fantastiske «Vincerà!»-serien (det var i hovedsak Mark Godfrey, med enkelte mer eller mindre faste følgesvenner), men det er vel likevel ingen grunn til å la være å lytte. Temaet er iallfall midt i blinken, så takk for tips. Jeg har ikke oppdatert meg på retrofotballpodcastscenen på en god stund, så denne kom som en liten bonus fra oven.
Nei, jeg skrev ikke at det var de samme som bak "Vincerà!". Jeg skrev bare at det ikke var like bra, men interessant nok. Denne "One day at a time" er en irsk podcastserie. Derfor startet de med en VM90-podcast.

Jeg hørte gjennom "The Football bloody hell"-podcasten om VM1986 som var en dag for dag podcast, men holdt på å bli gal av den samme musikken som fulgte hver eneste episode.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»