Internettet blir mindre og mindre, og mer kaotisk

Svar
autocaret

Internettet blir mindre og mindre, og mer kaotisk

Legg inn av autocaret »

Det er nok ikke bare meg som har merket at søkemotorene blir smalere og smalere. Det er som om de er redesignet til å finne mindre søkeresultater.

Nå kommer også ChatGPT og liknende AI'er og skal filtrere enda mer. Fri flyt av informasjon ser ut til å være bad news for korporasjoner og dem som former nettet.

Foruten Duckduckgo - som har liknende utvikling som de andre søkemotorene, hvor finner folk i dag nye forum, eller andre nettsteder der folk finner sammen? Jeg prøvde å søke på "Forum for utviklere" - på engelsk selvsagt. Og jeg finner bare kommersielle nettsider og de store tech gigantene.

Internettet blir mindre og mindre, selv om det vokser og vokser.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Du må bare spørre chatgpt:
"Ja, her er 5 anbefalte forum for utviklere:

Stack Overflow: Det er en av de største og mest populære utviklerforumene, med et stort samfunn av utviklere som stiller spørsmål og gir svar på alt fra kode-problemer til karrièreveiledning.

Reddit's r/programming: Dette subredditet fokuserer på diskusjoner og spørsmål om programmering, med en stor og aktiv brukerbase.

GitHub: GitHub er ikke bare et verktøy for versjonskontroll, men det har også en stor samling av utvikler-communitys hvor du kan dele kode, diskutere utfordringer og få hjelp til å løse problemene dine.

Hacker News: Hacker News er en sosial nyhets side som fokuserer på teknologi, start-ups og programmering. Det er en stor samling av utviklere, gründere og teknologientusiaster som diskuterer de nyeste trender og teknologier.

Dev.to: Dev.to er en online-kommunikasjonsplattform for utviklere, der du kan dele artikler, diskutere teknologier og samarbeide med andre utviklere."

autocaret

Legg inn av autocaret »

Det er egentlig ikke det jeg peker på.

Internettet er i dag i stor grad sentralisert - og mye er fordi de forskjellige søkemotorene har smalet ned resultatene i én enkel liste. Man kan jo også se denne videoen:



Søkemotorene gjør en ganske dårlig jobb i å kartlegge internettet for brukerne, noe som fører til at nisje-sider og nye nettsteder blir usynlige.

Er jeg den eneste som merker det? (retorisk spørsmål, men jeg prøver meg...)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Data & Internett Generelt»