VM i alpint 2023, Courchevel/Meribel

Svar
LBJ91

Re: VM i alpint 2023, Courchevel/Meribel

Legg inn av LBJ91 »

nometalhorse skrev: ons feb 15, 2023 10:50 am Shiffrin fortalte tirsdag at hun ønsket å stoppe samarbeidet med sin trener i 7 år(Mike Day) etter årests sesong.

Det likte han dårlig, og satte seg rett på flyet tilbake til USA. Shiffrin satt noe sjokkert igjen.

https://www.berlingske.dk/sport/amer...aener-under-vm
Shiffrin har vært en utøver som ikke liker endringer og at uforutsette ting skjer så her må det virkelig ha gått hett for seg i kulissene som fører til at hun slipper denne nyheten midt i ett VM.
Legg til dette "dramaet" med klimaprotester og politibeskyttelse så har det vært mye jåss før morgendagens storslalåm.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:50 pm

Ikke så rart heller. Har 17 starter i verdenscupen. Av disse har hun to 20. plasser. De 15 andre gangene har hun ikke kommet til 2. omgang. Men nesten individuell medalje i VM, da.
Litt spesiell konkurranse dette, med ikke så altfor utfordrende løypeoppsett, der man er opptatt av å kombinere svinger og fart. Litt annerledes enn vanlig slalåm.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

netrebske skrev: ons feb 15, 2023 1:57 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:50 pm
Ingen artikkel på engelsk Wiki, i hvert fall.

Ikke så rart heller. Har 17 starter i verdenscupen. Av disse har hun to 20. plasser. De 15 andre gangene har hun ikke kommet til 2. omgang. Men nesten individuell medalje i VM, da.
Svakt av engelsk wikipedia å ikke ha side for gullvinneren i kombinasjonen i junior-VM i fjor. Selvsagt side på tysk som er bedre på vintersport, samt italiensk, norsk og fransk såklart.
Det er vel svak av deg som ikke har skrevet den artikkelen på Wikipedia ennå siden du mener at den mangler.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

netrebske skrev: ons feb 15, 2023 1:52 pm
Sodajr skrev: ons feb 15, 2023 1:44 pm Gull til Tyskland, må være en stund siden sist?
Neida, kun 34 år siden Hans-Jorg Tauscher vant gull i utfor. Siste kvinnegull Maria Riesch for 10 år siden. Forrige gull som involverte menn, laggull i 2005.
Presiserer for de kunnskapsløse at netrebske her snakker om VM, forrige herregull i mesterskap var Wasmeiers dobbeltgull på Lillehammer.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:45 pm Kommer ikke til finale i annethvert renn i verdenscupen, har 5. eller 6. plass som beste plassering i en lang karriere, og så har man plutselig individuelt VM-gull. Det er selvfølgelig morsomt og gledelig, men det er samtidig en total parodi og sier en del om ganske mye. Marie Lamure 4. plass har ikke Wikipedia-artikkel en gang.

Litt mer merittert gullvinner på herresida, men absolutt ikke en som "bør" ha et individuelt VM-gull der heller.

Så, litt morsomt resultat og sikkert en stor dag for de som har tatt medalje, men få det bort!
Du har selvfølgelig rett i sak, men timingen kunne vært bedre :)
Men siden du først har startet debatten, så blir det idiotisk å ikke gi deg full støtte. Det er et renn som sportslig sett er på størrelse med et Europacuprenn. Å snakke om at gull er gull, stemmer dessverre ikke i denne sammenhengen.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:50 pm
Guttorm123 skrev: ons feb 15, 2023 1:47 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:45 pm Kommer ikke til finale i annethvert renn i verdenscupen, har 5. eller 6. plass som beste plassering i en lang karriere, og så har man plutselig individuelt VM-gull. Det er selvfølgelig morsomt og gledelig, men det er samtidig en total parodi og sier en del om ganske mye. Marie Lamure 4. plass har ikke Wikipedia-artikkel en gang.

Litt mer merittert gullvinner på herresida, men absolutt ikke en som "bør" ha et individuelt VM-gull der heller.

Så, litt morsomt resultat og sikkert en stor dag for de som har tatt medalje, men få det bort!
https://no.wikipedia.org/wiki/Marie_Lamure
Ingen artikkel på engelsk Wiki, i hvert fall.

Ikke så rart heller. Har 17 starter i verdenscupen. Av disse har hun to 20. plasser. De 15 andre gangene har hun ikke kommet til 2. omgang. Men nesten individuell medalje i VM, da.
Har jo ikke kjørt parallell i world cup da. Er jo en helt annen type renn, og ser jo hvor mye de norske har trent starter.
Dette var faktisk et veldig morsomt renn.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Stjernesund ganske skuffet ja.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Atom Vinter skrev: ons feb 15, 2023 1:59 pm
netrebske skrev: ons feb 15, 2023 1:52 pm
Sodajr skrev: ons feb 15, 2023 1:44 pm Gull til Tyskland, må være en stund siden sist?
Neida, kun 34 år siden Hans-Jorg Tauscher vant gull i utfor. Siste kvinnegull Maria Riesch for 10 år siden. Forrige gull som involverte menn, laggull i 2005.
Presiserer for de kunnskapsløse at netrebske her snakker om VM, forrige herregull i mesterskap var Wasmeiers dobbeltgull på Lillehammer.
Han spurte forsåvidt bare etter siste gull til Tyskland, uten nærmere spesifikasjoner, og i så fall er kanskje riktig svar Denise Herrmann-Wick! Eventuelt følgende alternativer for alpint:

Siste mesterskapsgull: Maria Höfl-Riesch i 2014
Siste VM-gull: Maria Höfl-Riesch i 2013
Siste mesterskapsgull med menn: Lag i 2005
Siste individuelle mesterskapsgull for menn: Markus Wasmeier i 1994
Siste individuelle VM-gull for menn: Hans-Jörg Tauscher i 1989

janesaj

Legg inn av janesaj »

sexxes skrev: ons feb 15, 2023 2:00 pm Dette var faktisk et veldig morsomt renn.
Ja, sammen med finalen mellom Norge og Sverige for to år siden er vel dette det eneste parallellrennet jeg virkelig har blitt underholdt av. Kan kanskje ha noe med norsk suksess å gjøre, ikke vet jeg, men for en gangs skyld var ikke løypeforskjellene direkte avgjørende, og da blir det artigere med en gang.

Men: Selv om det er morsomt med norsk gull, kan man derimot diskutere om det egentlig bør være en VM-gren. Når man ser på utøverne i toppen, er det jo ganske mange som ikke er med i det hele tatt i mer tradisjonelle grener. Er jo veldig showpreget, dette.
Sist redigert av janesaj den ons feb 15, 2023 2:07 pm, redigert 1 gang totalt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 1:58 pm
netrebske skrev: ons feb 15, 2023 1:57 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:50 pm Ingen artikkel på engelsk Wiki, i hvert fall.

Ikke så rart heller. Har 17 starter i verdenscupen. Av disse har hun to 20. plasser. De 15 andre gangene har hun ikke kommet til 2. omgang. Men nesten individuell medalje i VM, da.
Svakt av engelsk wikipedia å ikke ha side for gullvinneren i kombinasjonen i junior-VM i fjor. Selvsagt side på tysk som er bedre på vintersport, samt italiensk, norsk og fransk såklart.
Det er vel svak av deg som ikke har skrevet den artikkelen på Wikipedia ennå siden du mener at den mangler.
Jeg driver ikke med sånt. 8-)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

netrebske skrev: ons feb 15, 2023 2:07 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 1:58 pm
netrebske skrev: ons feb 15, 2023 1:57 pm

Svakt av engelsk wikipedia å ikke ha side for gullvinneren i kombinasjonen i junior-VM i fjor. Selvsagt side på tysk som er bedre på vintersport, samt italiensk, norsk og fransk såklart.
Det er vel svak av deg som ikke har skrevet den artikkelen på Wikipedia ennå siden du mener at den mangler.
Jeg driver ikke med sånt. 8-)
Greit nok. Da kan du jo heller ikke klage på et brukerstyrt nettsted hvor hele poenget er man bidrar ved å skriver de artikklene man mener mangler. Dvs, klage kan du. Men det blir noe hult.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 2:10 pm
netrebske skrev: ons feb 15, 2023 2:07 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 1:58 pm

Det er vel svak av deg som ikke har skrevet den artikkelen på Wikipedia ennå siden du mener at den mangler.
Jeg driver ikke med sånt. 8-)
Greit nok. Da kan du jo heller ikke klage på et brukerstyrt nettsted hvor hele poenget er man bidrar ved å skriver de artikklene man mener mangler. Dvs, klage kan du. Men det blir noe hult.
Eksberten har et meget godt poeng ang. tysk Wiki, de er enorme på vintersport. Større på en del norske utøvere enn norsk Wiki til og med.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

e-lectron skrev: ons feb 15, 2023 2:06 pm
Atom Vinter skrev: ons feb 15, 2023 1:59 pm
netrebske skrev: ons feb 15, 2023 1:52 pm

Neida, kun 34 år siden Hans-Jorg Tauscher vant gull i utfor. Siste kvinnegull Maria Riesch for 10 år siden. Forrige gull som involverte menn, laggull i 2005.
Presiserer for de kunnskapsløse at netrebske her snakker om VM, forrige herregull i mesterskap var Wasmeiers dobbeltgull på Lillehammer.
Han spurte forsåvidt bare etter siste gull til Tyskland, uten nærmere spesifikasjoner, og i så fall er kanskje riktig svar Denise Herrmann-Wick! Eventuelt følgende alternativer for alpint:

Siste mesterskapsgull: Maria Höfl-Riesch i 2014
Siste VM-gull: Maria Höfl-Riesch i 2013
Siste mesterskapsgull med menn: Lag i 2005
Siste individuelle mesterskapsgull for menn: Markus Wasmeier i 1994
Siste individuelle VM-gull for menn: Hans-Jörg Tauscher i 1989
Tyskland tok 14 av 17 gull i årets 2 VM i aking, bob og skeleton.
Det overgår nok Norge i langrenn og skiskyting.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

janesaj skrev: ons feb 15, 2023 2:07 pm
sexxes skrev: ons feb 15, 2023 2:00 pm Dette var faktisk et veldig morsomt renn.
Ja, sammen med finalen mellom Norge og Sverige for to år siden er vel dette det eneste parallellrennet jeg virkelig har blitt underholdt av. Kan kanskje ha noe med norsk suksess å gjøre, ikke vet jeg, men for en gangs skyld var ikke løypeforskjellene direkte avgjørende, og da blir det artigere med en gang.

Men: Selv om det er morsomt med norsk gull, kan man derimot diskutere om det egentlig bør være en VM-gren. Når man ser på utøverne i toppen, er det jo ganske mange som ikke er med i det hele tatt i mer tradisjonelle grener. Er jo veldig showpreget, dette.
Jeg ser jo at noen synes det er for mye show. Ellers kjørte vel proffene dette stort sett hele tiden. At det er litt andre utøvere blir jo som i sprintlangrenn hvor det også er noen andre utøvere. Personlig har jeg aldri skjønt greia med å ønske at øvelser fjernes. Finnes grener/idretter jeg ikke har noe interesse av, men vil aldri ønske dem fjernet.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

sexxes skrev: ons feb 15, 2023 1:48 pm Det mest rettferdige parallellrennet som har vært arrangert?
Ja eneste å utsette er kvaliken som burde vært kjørt over 2 omgamget og de 16 beste videre.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Tvibergs siste omgang var forresten den raskeste som ble kjørt etter 1/8-delsfinalen. Er jo verdt å merke seg at Holdener ikke gjør en grov feil, men rett og slett ser ut til å bli stresset av at Tviberg er foran (og det blå var vel også litt raskere nederst). Det er jo noe som er spesielt for parallell. Får jo ikke akkurat mellomtiden i de øvrige rennene.

Så beklager jeg til haterne at jeg liker parallell, men synes det er trist at dere vil ta fra meg den gleden.

Ser dog at det blir vanskelig å legge ned kvinnelandslaget nå.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

sexxes skrev: ons feb 15, 2023 4:36 pm

Så beklager jeg til haterne at jeg liker parallell, men synes det er trist at dere vil ta fra meg den gleden.


Man bør ikke ta seg nær av slikt :)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: ons feb 15, 2023 4:48 pm
sexxes skrev: ons feb 15, 2023 4:36 pm

Så beklager jeg til haterne at jeg liker parallell, men synes det er trist at dere vil ta fra meg den gleden.


Man bør ikke ta seg nær av slikt :)
Enig! :D

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:45 pm Kommer ikke til finale i annethvert renn i verdenscupen, har 5. eller 6. plass som beste plassering i en lang karriere, og så har man plutselig individuelt VM-gull. Det er selvfølgelig morsomt og gledelig, men det er samtidig en total parodi og sier en del om ganske mye. Marie Lamure 4. plass har ikke Wikipedia-artikkel en gang.

Litt mer merittert gullvinner på herresida, men absolutt ikke en som "bør" ha et individuelt VM-gull der heller.

Så, litt morsomt resultat og sikkert en stor dag for de som har tatt medalje, men få det bort!
Dette er ufattelig kunnskapsløst. Tviberg har hatt firekorsbåndskader og samlet vært skadet i nærmere 6 år. Med to sølv i junior-VM og 6 gull i NM (alle øvelser) er det ikke tale om "plutselig" VM-gull.
Samtidig kunne åpenbart resultatet blitt et annet om alle toppalpinistene var med, men det er vanskelig å slå utøvere som ikke stiller opp.

Ellers er denne konkurranseformen like god underholdning, som en slalåmøvelse som avgjøres på 10 minutt i 2. omgang.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Fin medaljesanking så langt, men to av sølvene burde vært gull. Kilde tapte gullet med ett hundredel og Timon Haugan fucka opp en sikker gullsjanse for Norge.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Kverulanten skrev: ons feb 15, 2023 5:13 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 1:45 pm Kommer ikke til finale i annethvert renn i verdenscupen, har 5. eller 6. plass som beste plassering i en lang karriere, og så har man plutselig individuelt VM-gull. Det er selvfølgelig morsomt og gledelig, men det er samtidig en total parodi og sier en del om ganske mye. Marie Lamure 4. plass har ikke Wikipedia-artikkel en gang.

Litt mer merittert gullvinner på herresida, men absolutt ikke en som "bør" ha et individuelt VM-gull der heller.

Så, litt morsomt resultat og sikkert en stor dag for de som har tatt medalje, men få det bort!
Dette er ufattelig kunnskapsløst. Tviberg har hatt firekorsbåndskader og samlet vært skadet i nærmere 6 år. Med to sølv i junior-VM og 6 gull i NM (alle øvelser) er det ikke tale om "plutselig" VM-gull.
Samtidig kunne åpenbart resultatet blitt et annet om alle toppalpinistene var med, men det er vanskelig å slå utøvere som ikke stiller opp.

Ellers er denne konkurranseformen like god underholdning, som en slalåmøvelse som avgjøres på 10 minutt i 2. omgang.
Haha, du prøver så hardt du kan på å påstå at dette liksom er et fullverdig VM-gull i alles øyne og at Tviberg er en slags stor personlighet innen alpintsporten når hun aldri har vært bedre enn nummer fem eller seks i verdenscupen og ikke kvalet eller kjørt ut i omtrent annethvert renn denne sesongen?

Når det er sagt, så er jeg selvsagt enig i at man ikke kan gjøre noe annet enn å slå de som stiller opp. Det er bare det at det er en grunn til at de fleste av de aller beste ikke stiller opp i denne øvelsen.

Ellers tror jeg ikke du får med deg de fleste på det siste utsagnet ditt, selv om det vel var grei underholdning i dagens renn.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

I morgen starter endelig VM opp igjen etter noen dager med oppvisning. Mye å glede seg til.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Forhåndssak foran de tekniske øvelsene på fis-ski.com, god sådan, hvor det hevdes angående Shiffrin: "Given her remarkable form this season – not to mention throughout her career – anything other than double gold will be a shock."

Favoritt i begge øvelser: Definitivt.
Sjokk om det ikke blir to gull: Aldeles ikke.
Sist redigert av Puttemans den ons feb 15, 2023 7:16 pm, redigert 1 gang totalt.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Puttemans skrev: ons feb 15, 2023 6:38 pm I morgen starter endelig VM opp igjen etter noen dager med oppvisning. Mye å glede seg til.
Hva er poenget med å skrive slikt?

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Sarah Schleper holder det fortsatt gående.
Noen som kjenner til noe om Christopher Holm, som kjører kvalik hos herrene?

Mehell

Legg inn av Mehell »

sexxes skrev: ons feb 15, 2023 6:53 pm
Puttemans skrev: ons feb 15, 2023 6:38 pm I morgen starter endelig VM opp igjen etter noen dager med oppvisning. Mye å glede seg til.
Hva er poenget med å skrive slikt?
Sitte på gutterommet og rakke ned på andre gjennom å skrive på internett er da ikke et ukjent fenomen.
Barnslig og unødvendig ja, men ikke noe man kommer til å bli kvitt med det første.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

sexxes skrev: ons feb 15, 2023 6:55 pm Sarah Schleper holder det fortsatt gående.
Noen som kjenner til noe om Christopher Holm, som kjører kvalik hos herrene?
18-årig tysk-brasilianer som også deltok i VM i Cortina. Artikkel (på tysk) om ham her: https://www.merkur.de/sport/lokalsport/ ... 14991.html

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Puttemans skrev: ons feb 15, 2023 6:52 pm Forhåndssak foran de tekniske øvelsene på fis-ski.com, god sådan, hvor det hevdes angående Shiffrin: "Given her remarkable form this season – not to mention throughout her career – anything other than double gold will be a shock."

Favoritt i begge øvelser: Definitivt.
Sjokk om det ikke bli to gull: Aldeles ikke.
Stusset å på den konklusjonen, skulle tro hun hadde vunnet 16 av 17 teknikk-renn og ikke 10 av 17..

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Gill er Gull! Gratulerer Tviberg! :)

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Mehell skrev: ons feb 15, 2023 7:01 pm
sexxes skrev: ons feb 15, 2023 6:53 pm
Puttemans skrev: ons feb 15, 2023 6:38 pm I morgen starter endelig VM opp igjen etter noen dager med oppvisning. Mye å glede seg til.
Hva er poenget med å skrive slikt?
Sitte på gutterommet og rakke ned på andre gjennom å skrive på internett er da ikke et ukjent fenomen.
Barnslig og unødvendig ja, men ikke noe man kommer til å bli kvitt med det første.
Jeg er kun bekymret for at min kjære alpinsport, i likhet med hvordan utviklingen har vært i en del andre idretter, skal gå i retning av mer og mer show-øvelser. Flere renn av denne type i v-cup vil nødvendigvis fortrenge andre øvelser og også ha uheldig innvirkning på WC sammenlagt. Hvor du finner nedrakking av andre er meg en gåte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»