Flyreiser

Svar
DoktorS

Flyreiser

Legg inn av DoktorS »

Kanskje en liten spalte for flyreiser? Som noen vet var jeg aktivt på et annet forum om dette, men det krever litt tid å lage skikkelige rapporter - så en mellomting her inne, kanskje?

Starter med tur-retur Wien. Valgte Norwegian ned - Austrian flyr litt senere på dagen, og jeg hadde hele dagen fri. Fikk avgang på den "nye" utenlandsdelen - må si jeg ikke er begeistret. Det føles lav under taket. Serveringsstedene er dårlige. Enten er det plastglass til øl eller dårlige stoler. Det er enorme gulvflater, men relativt å stoler ved gate.

Til Wien var det vel på denne onsdag tidlig ettermiddag om lag halvfullt fly. Jeg kan velge gratis sete hos Nowegian og valgte da nødutgang vindu. Så kom det en luring ved siden av meg - en mann i papiravis-alder... han hadde med seg Dagbladet.

Så utspilte følgende morsomme passiar ut. Mann i papriavis-alder til flyvertinne: - Her var det ikke så mange passasjerer? Flyvertinne: - Nei, det er ikke helt fullt, nei! Mann i papiravisalder til flyvertinne: - Neeei - bare kapteinen som er full, si!!

Han virket som en ganske reisevant kar - men likevel plasserte han skinnveska under stolen foran seg. Dette fikk han selvsagt beskjed om ikke var mulig på nødutgang - og han måtte selvsagt, da, etter å ha fått beskjed om dette, replisere "det visse jeg egentlig.... "

Haha. Nuvel. Det ble en grei tur, men ingen WiFi beklaget de, og det var jo litt kjedelig, men da kom papiravis-mannen meg til unnsetning etter at han hadde lest ut avisa. :-) Landa på tid i Wien. Jeg drakk en GT og en øl på turen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Så var det å komme seg hjem på ønsket dag - lørdag. Ikke så fryktelig enkelt, men det gikk greit med Austrian til Munchen og så Lufthansa hjem. Kjekt å fly jungle jet igjen. Flyet var her stappa fullt og flyturen tok bare 45 minutter. Startet litt etter oppsatt tid, men landet litt før.... her var det forsyne meg mulig å få kjøpe mat og drikke.

Turen gikk greit den, men jeg fikk en skoleklasse med sånn ca 16-åringer rundt meg. Ikke noe som helst problem - de var pene og pyntelige og bråkte ikke. Men det gjorde en voksen dame (antakelig læreren) - sånn irriterende figur - tynn, bebrillet, litt hippieklær og veldig pratete. Prata også under sikkerhetsdemonstrasjonen - noe man jo absolutt ikke skal gjøre. Selv om hun satt på andre siden av midtgangen irriterte hun meg stadig med konstante jabbing og hele tiden skulle hun snakke med de som satt bak seg. Det må da være mulig å prate når man er på bakken!

Nuvel. Greit nok. Ellers var det krav om maske om bord. Det som var fint ved landing Munchen var at gaten var bare to gater bortenfor der flyet til Oslo skulle gå. Slapp sikkerhetskontroll og stress. Da ble det til til lokal mat - pølse, potetsalat og weissbier. Herlig.

Det som ikke var fullt så herlig var det dårlige utvalget av sigarer. På OSL var det nesten helt tomt. Ved ankomst OSL var det to esker som jeg vurderte, men da jeg kommenterte til en som stod der i humidoren at "her var det tomt", så kommenterte han at det ikke bare var tomt, men det som var igjen av esker var åpnede esker - forseglingen var brutt - det er jo håpløs. Hvem er det som holder på med dette?

Nuvel. Tilbake til siste strekek. Airbus320-maskinen var stappa full med typisk HUB-reisende. Mange "eksotiske" innslag og åpenbart mange trøtte som hadde reist mange timer allerede... En fyr opppdaget langt nede at han satt på feil sete og måtte framover igjen. Han snakket hordalending til seg selv og sa at "då må eg vente til køen har passert" - tenkte at det var godt tenkt når han først hadde dummet seg slik ut...

... i det jeg gikk av flyet kjente jeg igjen fyren. Han satt å sov da nesten hele flyet allerede var gått av :-) Mannen som gikk av foran meg sa fra til besetningen av at det sitter en fyr der og sover. La oss håpe han sov da...

... ellers landet vi tre minutter før tiden. Så det er godkjent av Austrian og Lufthansa. Det er lenge siden jeg fly Lufthansa nå. Sist gang fikk man både litt å spise og ikke minst Warsteiner øl. Det er slutt på dette. Nå må det betales. Men alle fikk en flaske vann først. Til mitt sete 27C om ikke serveringsvogna fram før det var gått hele 1 time og 10 mintuter! Da ble det en god rødvin.

Forresten delte både Austrian og Lufthansa en sjokoladebit til alle. Den fra Austrian var best.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Så var det en litenpåsketur til Ålesund med SAS som kan nevnes. Ser at SAS får mye pepper om dagen. Dette var bare en litt sånn tåpelighet som jeg ikke helt forstår. Det var en nyere A320neo som skulle ta oss fra OSL til AES. Flyet stod der klart og det ble boarding i veldig god tid, jeg var vel i plass i setet gode 15 minutter før det var avgang. Det er jo alltid fint å lande litt før.

Akkurat i det det var et minutt eller to igjen til avgang og alt virket klart, kom cockpit på med en melding at man skulle fylle... vann! Vann - javel, men hvorfor har man ikke klart å fylle vann før flyet skal gå? Merkelig. Så gikk det et par minutter, og da var vi over oppsatt tid... nei, nå var det slik at man fikk ikke til å fylle vann - så man måtte få tak i tekniker. Akk - veldig irriterende når en er instilt på at flyet kom seg av på tid! Så kom en melding om at det var feil på en ventil (!) og at det vil ta lang tid å reparere denne feilen på denne ventilen (!!) - men så var jo det så kort flytid til AES at man da velger å fly uten å fylle vann - for så vidt en fin løsning, men vi kom av gårde 30 minutter for sent fordi de ikke klarte å flylle vann før avgangtid eller bare droppe hele fyllingen....

... da ble det heller ikke kaffe om bord. Selvsagt en liten fillesak. Men akkurat litt frustrerende når SAS stjeler en halvtime av påskeferien på denne måten.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Er generelt skuffet over Lufthansa. Oslo - Munchen - Sør Amerika

Loungene til Lufthansa i Munchen er av varierende kvalitet, ble tipset om at det var en lounge omtrent tvers over for gaten jeg skulle bruke, så da trasket jeg dit for å kunne sitte i ro lengst mulig før avgang. Mtp antallet gjester de har plass til, så er det jo nesten skremmende at de bare har 5 herredasser. Bonus at det er dusj, for all del, men skrikende behov for flere plasser å sette seg ned for å spre skinkene. Trivelig løsning med bar, hvor de hadde et imponerende utvalg drinker de kunne tilby. Hadde fortsatt promille fra kvelden før, dårlig kombinasjon når flyet til munchen gikk 0715, så jeg holdt meg unna alkoholen på loungen. Greit utvalg mat, fortsatt veldig tysk.

A350-900, business løsning med 2+2+2. Tragedie at tyskerne ikke har gått over til 1-2-1 løsning, samtlige seter er jo også på skrå mot hverandre, i tillegg til at det ikke er så jævla komfortabelt heller. Det er i det minste langt bedre enn det tidligere fjaset deres, hvor man ikke kunne legge setene helt flate og konsekvent ble liggende med vinkel.

Underholdningstilbudet ombord var ikke all verdens, prøvde desperat å sortere filmene etter nyheter men til min store skuffelse så var det ikke all verdens nyheter å velge mellom. Det er ikke rent ofte jeg opplever å bli fortalt at de er tom for noe når man lister opp ønskene fra menyen, men de få gangene jeg opplever det så er det selvsagt Lufthansa. Tom for biff, av alle ting, så da ble det en skuffende indisk rett med alt for få reker, forretten og desserten var langt bedre. Kudos for bra utvalg av vin, i det minste.

Hadde det ikke vært for at jeg trenger flere bonuspoeng hos Star A, så hadde jeg faen meg heller reist med Air France eller KLM. Selv BA har vel nå passert Lufthansa på comfort.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lite beheftet med business class for tiden. Steng tatt har jeg bare hatt det én gang på langdistanse...

Men kort beretning om turen Oslo-Wien-Varna-Sofia-Malaga-Oslo - hhv Norwegian, Ryanair, Bulgaria Air, Ryanair og Norwegian.

Tross alle skriverier om trøbbel på flyplassene - jeg opplevde ikke noe i nærheten av dette noen av stedene. Alt gikk greit. Flyene var stort sett rimelig fulle, med unntak av Oslo-Wien og Malaga-Oslo.

Ryanairs flyvning fra Wien til Varna ble operert av Lauda. Faktisk vanskelig få inn ut av på forhånd, men stusset da jeg så det stod A320 på flytype. Så var forberedt på det. Det gir jo også litt bedre plass om bord. Fullt fly med bra plass på nødutgang. Havnet med en flokk golfspillende italienere som startet høylytt men snart sovnet, for avgangen var kl 07:30. Landet før tid i Varna.

Eneste flyturen med forsinkelse av betydning var faktisk Varna-Sofia. Her var det også en utsettelse ut fra min opprinnelige billett, som var tidligere på ettermiddagen. Endringen gjorde at jeg allerede fikk to timer mindre i Sofia lørdag ettermiddag enn jeg hadde tenkt. Så ble det ytterligere nesten en times forsinklelse. Her var informasjonen på flyplassen helt elending - ingenting ble opplyst om av flytet ble forsinket, verken på skjermer eller andre steder. Men en del av oss fulgte jo med på flightradar...

Fullt A320 her. En dame med barn satt ved vinduet, mens jeg her ikke hadde sjekket inn på forhånd og for første gang på mange år hadde et B-sete. Flytiden er dog bare 40 min, om lag, så det gikk bra. Av en eller annen grunn ville dama absolutt bytte plass med mannen som hadde midtgang, plutselig, og det ble et helvetes styr fordi hun dama hadde med hauger med ting og tang som hun lå rotete i seteryggen. Alt skulle over, og hun maste og maste mens folk var i ferd med å gå om bord. Jeg forsøkte å fortelle at vi måtte vente til folk hadde fått satt seg ! Egentlig var barn og mor hyggelig - men jeg synes ikke noe om at man legger igjen bananskall i stollomma.

Temmelig stor irritasjon før dette også - man boarder folk og stuer folk inn i busser. Og så kjører sjåføren 10 meter fram og stopper. Årsaken var jo at det ikke var klart, en klart folk blir irriterete når de bokstavelig talt blir parkert!

Sofia-Malaga. Flytid 3 timer og 30 minutter. Her var det Ryanair og Ryanair, altså ekte. Og jeg hadde bestilt nødutgang og trodde det var lurt. Men det var jo det ikke, for her var det ikke brett på stolen foran, men mellom stolene... Så det var relativt sett trangere i bredden. Temmelig fullt fly her også, uten at jeg vet eksakt hvor fullt. Jeg hadde her F, og E og D ble også fylt opp. En ung liten spanjol ved siden av meg. Fyren på D kikket veldig mye bakover hele tiden, så jeg antar at han hadde en bedre plass i sikte. Det gav jo håp for oss to andre. Da han tok med seg jakke, mobil og vannflaska og gikk bak, og jeg registrerte at han ikke gitt på toalettet, gjorde jeg min venn, denn lille spanjolen, oppmerksom på at jeg trodde han mannen gikk. Da flyttet den unge vennen seg til midtgangen, og gjorde livet bedre for alle andre. Men så kom forsyne meg D-mannen tilbake og gjorde krav på sin plass. Merkelig. Men så gikk det vel et kvarter, og så ville han tilbake til de bakre gemakker igjen, og denne gangen gjorde han det klart at han tok farvel for godt. Så da ble det ganske god plass til et par bokser øl på denne turen også.

Retur med Norwegian tirsdag kveld fra Malaga. Og her må jeg si at jeg virkelig liker Norwegian, sammenlignet med de andre turene. Rene og fine fly - delikat og enkelt interiør. Forståelig serviceopplegg - og trykte menyer (som Ryanair og Lauda ikke hadde). Dessuten klare og tydelige annonseringer, godt humør på personellet og i tillegg WiFi - som jeg savnet på på stekningen Sofia-Malaga for å kunne følge med på geografien utenfor. Det er jo ukjent terreng å fly tvers over.

Her hadde jeg nødutgang og det var også god plass med et belegg på, tja, kanskje 75 prosent, eller noe sånt. Flyet var forsinket med 40 min inn på Malaga, og vi fikk ny tid fra 17:15 til 17:55, men vi var i lufta rett før 17:55. Med en flytid på 3 timer og nær 30 minutter, landet vi bare et par minutter etter oppsatt tid.

Oppsummert: Jeg var heldig og slapp kaos og andre problemer. Når det gjelder Norwegian vs Ryanair så er Norwegian for meg, trolig litt fordi jeg er vant med selskapet, milevis foran.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TUI Charter til og fra Samos. Det var Norwegian som fløy. Litt forvirrende på automatene på OSL at man bruker Norwegian på automaten når man flyr med TUI... I alle fall for oss som sjelden reiser charter. Det virker jo vel mer og mer som charteroperatørene er blit bookingmotorer.

Anbefaling om oppmøte 2,5 time før ble ikke fulgt, for å ta noe før første Flytog 04:40 for å rekke en 06:55 avgang var ikke aktuelt.. Uansett - var jo gjennom hele greiene på 10 minutter. Vi hadde nødutgangseter C og D, som funket fint.. landet en 10 minutter sent, ellers rolig og fin tur med kanksje vel 85 prosent belegg.

Flyet ankom vel 20 min seint til Samos i dag og avgangen var 30 min seint ut, men med en reell flytid på 3:30 og en oppsatt flytid på 4:00, ble det landing 2 minutter før oppsatt rute.

Kanskje vel 90 prosent belegg denne veien. Treraderen foran oss på nødutgang var ledig hele turen...I og med at far/mor + datter var plassert hhv E/F og A, ble det bytte, slik at jeg og kompis fikk A og C, altså med ledig midtsete.

Så skjedde skandalen - ved utdeling av mat ble datteren veldig ivrig på å fortelle at plassene var byttet, så vertinnen serverte da datteren bestilt vegetarrrett og foreldrene vanlig mat. Dermed ble jeg og kompis helt oversett - og vi fikk ikke mat! Nå har kompis bestilt hos byrå, og jeg var usikker på om mat var bestilt - realtivt raskt fikk vi ordnet opp og fikk maten, men da fikk vi ikke brød til....

... sånn kan det altså gå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da har jeg flydd med Qatar for første gang. Dreamliner Oslo-Doha og 777 Doha-Cape Town - tur retur.

Av særheter anbefaler de oppmøte tre timer før - og innsjekkingen var godt i gang på OSL tre timer før.... Innsjekkingen stenger en time før også.

Alt godt organisert i soner ved boarding, slik at de som satt bakerst fikk gå inn først. Som vanlig hadde jeg valgt sete langt bak, for jeg innbiller meg, og tror forsatt - at det er slik at det er størst sannsynlighet for ledige seter langt bak - så man kan få ledig sete ved siden av seg, i alle fall om man er litt obs - mer om dette senere! Systemet med soner funket i Oslo og Doha, men i Cape Town funket det dårlig fordi pre-boarding området var så lite og trangt.

Der er ganske trangt i Dreamlineren. Opplevdes som litt mer plass i 777. Litt ironisk at jeg så at Turkish på plakater i Cape Town skryter av at Dreamliner snart skal settes inn...

Alt av mat og drikke er gratis om bord. Og her må jeg si det er meget bra! Menyen Oslo-Doha og tilbake forelå elektronisk, mens jeg på det andre strekket ikke så noen meny. Uansett - før måltidet tilbys det drikke - utenom øl, vin og musserende tilbyr man gin, vodka og whisky (den siste var Dewar's, som er grei når man får den gratis... ) - i tillegg kunne man få miksede drinker, dette er dog tidkrevende, for de må tilbake i galley for å fikse - så jeg droppet.

Maten var bra alle veier - dog litt skuffet på utreise, det tok nesten 3 timer før maten kom - og den ble distribuert litt rart, ikke ved systematisk utdeling, men de begynte litt foran og litt bakerst - litt sånn som på Business - at de deler ut varmmaten når det passer folk, så det ut til.

Av varmmat fikk jeg en kyllingcurry med ris første strekket, så en veldig bra oksegryte med potetmos, så en asiatisk kylling med ris, og så var det en lasagne som sitte middag. To runder med omelett og kyllingpølse. Dessuten en slags pai som snacks. Til hovedrettene var det alltid salat - fra fruktsalat til potetsalat, og også veldig bra desserter - spesielt en fløyelsmyk type yoghurt to ganger var ekstremt bra. Det andre var gode desserter - og store porsjoner. Lasagnen var litt bløt. Det som var litt stusselig var brødet - det kom plastinnpakket og var verken godt eller saftig. Og merkelig å ikke servere brød til frokost fra Doha. Heller ikke kaffe og te var de ivrige på å skjenke.

Ellers merker jeg meg at folk vel drikker mindre alkohol i luften enn før - det er alltids noen (nordmenn) som skal ha litt ekstra, men sjelden at folk går bak og spør etter stadig mer. Selv drikker jeg også langt mindre i fly enn før - litt med vane, litt med alder osv - men fint da jeg på siste strekket ba om tomatjuice og "big whisky" - da fikk jeg et glass fylt godt opp - slikt settes pris på.

Seter - her lå jeg på rundt 40 midtgang midterste rad hele veien. Jeg er blitt litt mer kynisk når det kommer til å sikre seg sete fritt for medpassasjerer - jeg observerer og har lagt meg til vanen om å spørre ganske tidlig - det er tross alt en enorm merverdi å få den ekstra plassen! På Oslo-Doha var det stappfullt fly og ingen sjanse.

Doha-Cape Town - der fikk jeg ingen ved siden av meg, dvs - det dumpet ned en veske som stod der lenge, uten at jeg så hvem som satte den der (den kom bakfra...) - jeg sa fra til flyvertinnen om dette, og hun mente vi kunne vente og se om noen satte seg der. Det gjorde det ikke, men det kom en liten ung asiatisk mann og hentet den - han satt bakerst alene på de to bakerste setene. Antakelig var han tildelt plass ved siden av meg, så dette var jo til stor fordel for meg også.

Cape-Town - Doha - her trodde jeg det kom til å bli god plass, men så viste det seg at boarding ikke hadde skjedd etter boka - så det ble temmelig fullt. Jeg spurte/maste på flyvertinna om det var mulig å bytte sete når boarding completed, noe hun bekreftet - og når så skjedde, og min rad med 4 seter var full, spurte jeg om å få sette meg på raden bak, der det satt en enslig mann. Godkjent! Jeg var ikke sein om å rusle over!

Etter et par timer - utpå natten, skjedde det noe høyst merkelig - som jeg ikke forstod noe som helst av. Da kom det en dame i 30-årene, etterfulgt av en flyvert med skjerm og spurte om hun kunne sette seg mellom oss to enslige herrer!?! Men hva i all verden - vi hadde jo hvert vårt ledige sete ved siden av, og hun hadde jo allerede et sete? Jeg ble helt paff, og tenkte at jeg nå satt utrygt - mannen på den andre siden ble også letter sjokkert - "BUT WHY?" - og jeg spurte det samme- hva skulle hensikten med det være??? Jeg mumla noe om at jeg trengte plassen... Og sa vel nei... Så bare snudde de...

... hadde det vært en forvirra dame, men det var jo en flyvert som fulgte henne - hvorfor spurte ikke han? Synes han det var idiotisk å spørre om? Merkelige greier....

... nuvel. Siste strekket - her var jeg enda frekkere, for jeg var trøtt - og hadde underveis observert at stadig flere blir mer påpasselige med å være frampå for å sikre seg gode plasser. Nå spurte jeg, litt teit, om de to bakerste setene var ledige - fikk som svar at det visste hun ikke helt, men at det var ganske fullt fly.... Jeg burde selvsagt spurt mer konkret - kan jeg flytte meg til de to bakerste setene om de står ledig ved boarding completed - dvs, det var jo det jeg hadde fått bekreftet.

Og sannelig - det var de, det ble rekordrask opphopp av stolen når jeg hørte det - de to bakerste alene i Dreamlineren er veldig-veldig bra - for man har god plass opp mot vinduet også...

.... så da ble det ledig sete 3 av 4 strekker. Det er meget pluss - her er det litt erfaring, litt flaks og en smule frekkhet som må til.

Et par småforsinkelser ble det, en drøy halvtimte fra Cape Town fordi et BA-fly med problemer stod i veien, det løste seg da de fikk tauet den syke briten inn til gate igjen.

Anbefaler å fly med Qatar.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da fikk jeg sjekke BER - den "nye" flyplassen i Berlin. Som jo ble forsinket i mange år og som stod ferdig for noen år siden.... Her hadde jeg forventninger til forbedringer fra de to gamle...

Men - førsteinntrykket var ikke bra. Det var ingen bro som førte inn til flyplassen her. Jeg så ikke en gang den nye bygningen... Det var ut og opp tre-fire traurige betongtrapper...

Skjønte lite av dette før jeg kom ut - ja ut - her måtte man ut fra det som er Terminal 2. Måtte lese meg opp på dette - Terminal 2 kom underveis under byggeproblemene og måtte til pga allerede for dårlig kapasitet i Terminal 1.

Så var det ca 500 meter å gå dels for vær og vind før man kom til Terminal 1 og kunne finne fram til togstasjonen.

Dermed er ikke dette stort bedre enn på gamle Schönefeld-flyplassen, der ma måtte gå et stykke for å finne togene.

Dog er jo merkingen av tog og diverse S-Bahn bedre nå selvsagt, men det virker ikke som om avgangene er hyppigere. Og det er fortsatt kombinasjoner av bytter her og der. Det var vedlikeholdsarbeid på linjen, så plutselig måtte vi av og det oppstod megen forvirring blant turister, da annonseringene var vanskelig å forstå - det var nevnt busser.. jeg fulgte strømmen av folk, for selv om jeg kan basis tysk så var det hele temmelig forvirrende... Tok nær 2 timer fra flyet landet til jeg var på hotellet.

Det var fortsatt vedlikehold og alternative ruter tilbake, og dette virker ikke å være spesielt godt oppdatert i app/ruteplanlegger til BVG - her fulgte jeg igjen strømmen, særlig tyske damer med koffert. Det ble annonsert på banen at de som skulle til BER skulle gå av på et stopp før planleggeren sa, men damene bare ristet på hodet over annonseringen.

Litt mas dette - så var det Terminal 2 igjen - ut fra tavlen så de ut til at det er kun Ryanair og Norwegian som bruker Terminal 2. EasyJet og Eurowings, som jo er to andre lavprisselskaper bruker Terminal 1.

Den nye terminalen har bra med automater til å sjekke inn på - for disse to selskapene. Pga togproblemene og fordi jeg var ferdig med lunsjen, var jeg klar til å lever bagasjen allerede 2 timer og 15 min før avgang - men neida, man kunne ikke droppe bagasjen da...

... og hvor skulle man gjøre av seg? Det var kanskje sitteplass til 6 personer i hele denne delen, ved innsjekkingen! Heldigvis bra vær, så man kunne sitte ute. Gikk inn igjen 2 timer før avgang, men fortsatt ikke mulig å bli kvitt bagasjen.

1 time og 45 min før avgang dukket det opp 1 - en - person som tydeligvis skulle ta seg av alle som skulle reise med Norwegian.

Han åpnet 1 - en - bagdrop ved siden av seg og sjekket inn resten manuelt. Det er første gang har stått i kjempelang kø for å få droppet bagasjen ! Dermed brukte jeg 45 minutter bare på å vente på å få komme videre inn i "herligheten":..

... dette synes jeg rett og slett er for dårlig. Heldigvis var fasilitetene etter sikkerhetskontrollen langt bedre enn den gamle flyplassen, det var ganske god plass og man hadde to serveringssteder - det mest populære virket å være den enkleste sjappa der man fikk currywurst.

Someone

Legg inn av Someone »

Synes alltid både gamle og nye flyplasser i Berlin har vært litt ymse å komme seg til og fra at det fra latskap og komforthensyn stort sett har gått i taxi eller Uber for min del de siste 10 år

William_S

Legg inn av William_S »

Noe ikke helt direkte med flyreisen å gjøre, men prisutviklingen på flyreiser har vært helt sinnsyk. Bare det å komme seg til en vanlig europeisk by i sommer virker mye dyrere enn før. Selv lavprisselskapene som Ryanair tar seg meget godt betalt. Joda så er jeg jo klar over at å komme seg ut av landet om sommeren stort sett er dyrere enn utenfor ferieperioder, men likevel prisene virker nå å være i en særstilling.

fargerik

Legg inn av fargerik »

William_S skrev: man mai 29, 2023 10:49 am Noe ikke helt direkte med flyreisen å gjøre, men prisutviklingen på flyreiser har vært helt sinnsyk. Bare det å komme seg til en vanlig europeisk by i sommer virker mye dyrere enn før. Selv lavprisselskapene som Ryanair tar seg meget godt betalt. Joda så er jeg jo klar over at å komme seg ut av landet om sommeren stort sett er dyrere enn utenfor ferieperioder, men likevel prisene virker nå å være i en særstilling.
Jeg frykter at flyselskapene trives såpass godt med at prisene er blitt høye at de vil samarbeide om å sørge for at prisene forblir høye. Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke det er noe vits i å innbille seg at det vil bli noen spesiell lavpriskonkurranse i overskuelig fremtid.
Det vil sikkert være noen lokketilbud, men det blir nok med det.
Og selvfølgelig vil noen klare å grabbe til seg en billig billett.
Men ikke folk flest.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Skal tilbake til Asia en snartur. Dessverre atter en gang med Lufthansa. Markedets dårligste business, og denne gangen med 747-400, av alle ting, hvor de jammen meg kjører 2-3-2 konfigurasjon. har plassert meg oppe for å få 2-2, jævla nedtur. At de i tillegg skal ha over 52k for en tur/retur billett er absurd.

Someone

Legg inn av Someone »

Harduetforslag skrev: fre jun 16, 2023 10:58 pm Skal tilbake til Asia en snartur. Dessverre atter en gang med Lufthansa. Markedets dårligste business, og denne gangen med 747-400, av alle ting, hvor de jammen meg kjører 2-3-2 konfigurasjon. har plassert meg oppe for å få 2-2, jævla nedtur. At de i tillegg skal ha over 52k for en tur/retur billett er absurd.
Nå har jo aldri Lufthansa hatt en verdensledende business class, mens på deres 747-400 er det kun 4 rader som har 2-3-2....

1A eller K er jo digge seter ;)

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Someone skrev: fre jun 16, 2023 11:04 pm
Harduetforslag skrev: fre jun 16, 2023 10:58 pm Skal tilbake til Asia en snartur. Dessverre atter en gang med Lufthansa. Markedets dårligste business, og denne gangen med 747-400, av alle ting, hvor de jammen meg kjører 2-3-2 konfigurasjon. har plassert meg oppe for å få 2-2, jævla nedtur. At de i tillegg skal ha over 52k for en tur/retur billett er absurd.
Nå har jo aldri Lufthansa hatt en verdensledende business class, mens på deres 747-400 er det kun 4 rader som har 2-3-2....

1A eller K er jo digge seter ;)
Er bare fascinert over at det fortsatt eksisterer noen med 2-3-2 i det hele tatt. Turkish har vel en del eldre løsninger, hadde noen turer med KLM og Air France også, nitrist.

Trodde du mente fremst oppe, de som er på første rad nede er vel håpløse
Sist redigert av Harduetforslag den fre jun 16, 2023 11:55 pm, redigert 1 gang totalt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Flere år siden jeg har reist med fly i det hele tatt.

Men her er en av mine smått kaotiake reiseminner:
Skulle fra Bergen til London.
Kommer meg til gaten.
Så sier fyren: (Den ansatte)
: 'Du har ikke sjekket inn'.
Hvilket med førte riktighet.

Fasit ble at han bare tastet litt på
dataen og så var det greit likevel.

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: fre jun 16, 2023 11:55 pm Flere år siden jeg har reist med fly i det hele tatt.

Men her er en av mine smått kaotiake reiseminner:
Skulle fra Bergen til London.
Kommer meg til gaten.
Så sier fyren: (Den ansatte)
: 'Du har ikke sjekket inn'.
Hvilket med førte riktighet.

Fasit ble at han bare tastet litt på
dataen og så var det greit likevel.
Sånn apropos ingenting?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: lør jun 17, 2023 12:26 am
rosmebraad skrev: fre jun 16, 2023 11:55 pm Flere år siden jeg har reist med fly i det hele tatt.

Men her er en av mine smått kaotiake reiseminner:
Skulle fra Bergen til London.
Kommer meg til gaten.
Så sier fyren: (Den ansatte)
: 'Du har ikke sjekket inn'.
Hvilket med førte riktighet.

Fasit ble at han bare tastet litt på
dataen og så var det greit likevel.
Sånn apropos ingenting?

Mest det, ja.

Men også apropos uerfarne reisende,
og litt i sympati med vante reisende og
ikke minst (skranke-)ansatte som må
overvære de urutinerte.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: lør jun 17, 2023 12:26 am
rosmebraad skrev: fre jun 16, 2023 11:55 pm Flere år siden jeg har reist med fly i det hele tatt.

Men her er en av mine smått kaotiake reiseminner:
Skulle fra Bergen til London.
Kommer meg til gaten.
Så sier fyren: (Den ansatte)
: 'Du har ikke sjekket inn'.
Hvilket med førte riktighet.

Fasit ble at han bare tastet litt på
dataen og så var det greit likevel.
Sånn apropos ingenting?

Apropos 'oss uerfarne' med flyreiser så var dette tema på NRK nyhetsmorgen rett etter kl. 10 i formiddag.
'Prøv å holde roen ved en times forsinkelse', 'ikke dra på familieferie med lavt blodsukker' osv.

Forøvrig 'reises' det gjerne fra verandaen via Flightradar og osl.no.
Fint 'spottevær' med blå himmel og lange kondensstriper.
Lite å se av Doha/Dubai-rutene til statene heldigvis/dessverre, det virker som om de gikk mer over Sør-Norge for noen år siden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Den siste turen var Tallinn-Oslo. Her reiser jeg et par ganger i året på jobbbtur. Flyplassen i Tallinn er relattivt ny, fint innredet og hyggelig - ikke så stor. Og best av alt ligger den i gåavstand til kontoret...

Men. De bruker aldri broene for av- og påstigning. Selv ikke om vinteren. Men det verste er boardingen når når man skal fly Norgweigan. En gang var det så ille jeg klaget til Norwegian. Boardingen starter kjempetidlig og folk ble stående nede i et veldig lite områder med veldig få stoler, eller i trappa - det var fryktelig dårlig luft etter hvert. Tror vi ble stående nær en halvtime før vi fikk gå om bord. Det var heller ikke mange sitteplasser før boardingen, men selvsagt kunne man jo drøye og vente lengst mulig så man slapp trappa en halvtime, men likevel - det må man jo i så fall vite på forhånd.

Sist gang var det en annne gate. Men nesten verre. Allerede 50 minuter før flyet skulle gå annonserte de "FINALL CALL FOR OSLO".... 50 minutter! Vi satt ganske kort unna, så rushet ikke forferdelig, og så det hele litt an da vi kom ned. Men dama i skranken virket meget tydelig da vi nølte - her var det bare å komme fram og scanne boardingkort... Vi ble da skysset inn et område der det knapt var 10 sitteplasser og alle passsjerene stod og stod... Hva i huleste er vitsen med dette opplegget? Vi stod jo der om lag 15 minutter før tidspunktet som var oppgitt som "boarding" på billetten! Tipper det gikk 20 minutter før vi slapp om bord, men flyet gikk ikke noe før rutetid.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Onsdag venter nok en mer behagelig reise, forhåpentligvis, Oslo-Wien med Austrian. Her så jeg nokså tilfeldig at en Business-billett kostet bare 60-70 kroner mer enn billigste økonomi med bagasje, så da var jo det lett å bestemme seg for å legge ut dette. Det beste her er jo at man får et sete ved siden av seg ledig og at man kanskje får litt bra mat. Har jo også lounge-tilgang på OSL, men jeg finner det egentlig ganske kjedelig og synes egentlig det er vel så bra å sitte nede og se på folkelivet. Men det blir vel en øl eller to, ettersom det er gratis og jeg har det meste av slekta på Sunnmøre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: søn jun 18, 2023 11:02 am Onsdag venter nok en mer behagelig reise, forhåpentligvis, Oslo-Wien med Austrian. Her så jeg nokså tilfeldig at en Business-billett kostet bare 60-70 kroner mer enn billigste økonomi med bagasje, så da var jo det lett å bestemme seg for å legge ut dette. Det beste her er jo at man får et sete ved siden av seg ledig og at man kanskje får litt bra mat. Har jo også lounge-tilgang på OSL, men jeg finner det egentlig ganske kjedelig og synes egentlig det er vel så bra å sitte nede og se på folkelivet. Men det blir vel en øl eller to, ettersom det er gratis og jeg har det meste av slekta på Sunnmøre.
Lounge ved avreise fra OSL er da unyttig. Brukte den en gang, men det var kun tid til å stikke innom for å ta en gratis drikke. Overraskelsen var stor når vi skulle løpe til Gate og ble stående i kø i passkontrollen.
DA fikk vi dårlig tid, da.
Riktignok noen år siden nå. Har de flyttet Lounge til etter passkontrollen, blir det kanskje anderledes dersom man kommer tidlig til flyplassen. Men har de det?
Lounge er snasent på lange mellomlandinger, da.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargerik skrev: søn jun 18, 2023 11:49 am
DoktorS skrev: søn jun 18, 2023 11:02 am Onsdag venter nok en mer behagelig reise, forhåpentligvis, Oslo-Wien med Austrian. Her så jeg nokså tilfeldig at en Business-billett kostet bare 60-70 kroner mer enn billigste økonomi med bagasje, så da var jo det lett å bestemme seg for å legge ut dette. Det beste her er jo at man får et sete ved siden av seg ledig og at man kanskje får litt bra mat. Har jo også lounge-tilgang på OSL, men jeg finner det egentlig ganske kjedelig og synes egentlig det er vel så bra å sitte nede og se på folkelivet. Men det blir vel en øl eller to, ettersom det er gratis og jeg har det meste av slekta på Sunnmøre.
Lounge ved avreise fra OSL er da unyttig. Brukte den en gang, men det var kun tid til å stikke innom for å ta en gratis drikke. Overraskelsen var stor når vi skulle løpe til Gate og ble stående i kø i passkontrollen.
DA fikk vi dårlig tid, da.
Riktignok noen år siden nå. Har de flyttet Lounge til etter passkontrollen, blir det kanskje anderledes dersom man kommer tidlig til flyplassen. Men har de det?
Lounge er snasent på lange mellomlandinger, da.
Nei, flytter ikke lounge til etter sikkerhetskontrollen, da blir det veldig mange færre som kan benytte seg av den. Passkontrollen er en av de store problemene på OSL, vet ikke om du går rett igjennom eller må stå der i en time. Er sjelden jeg er på lounge på OSL, gidde ikke å møte så tidlig, men ofte jeg er det på hjemreise da jeg er tidlig på flyplassen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ehall skrev: søn jun 18, 2023 12:49 pm
fargerik skrev: søn jun 18, 2023 11:49 am
DoktorS skrev: søn jun 18, 2023 11:02 am Onsdag venter nok en mer behagelig reise, forhåpentligvis, Oslo-Wien med Austrian. Her så jeg nokså tilfeldig at en Business-billett kostet bare 60-70 kroner mer enn billigste økonomi med bagasje, så da var jo det lett å bestemme seg for å legge ut dette. Det beste her er jo at man får et sete ved siden av seg ledig og at man kanskje får litt bra mat. Har jo også lounge-tilgang på OSL, men jeg finner det egentlig ganske kjedelig og synes egentlig det er vel så bra å sitte nede og se på folkelivet. Men det blir vel en øl eller to, ettersom det er gratis og jeg har det meste av slekta på Sunnmøre.
Lounge ved avreise fra OSL er da unyttig. Brukte den en gang, men det var kun tid til å stikke innom for å ta en gratis drikke. Overraskelsen var stor når vi skulle løpe til Gate og ble stående i kø i passkontrollen.
DA fikk vi dårlig tid, da.
Riktignok noen år siden nå. Har de flyttet Lounge til etter passkontrollen, blir det kanskje anderledes dersom man kommer tidlig til flyplassen. Men har de det?
Lounge er snasent på lange mellomlandinger, da.
Nei, flytter ikke lounge til etter sikkerhetskontrollen, da blir det veldig mange færre som kan benytte seg av den. Passkontrollen er en av de store problemene på OSL, vet ikke om du går rett igjennom eller må stå der i en time. Er sjelden jeg er på lounge på OSL, gidde ikke å møte så tidlig, men ofte jeg er det på hjemreise da jeg er tidlig på flyplassen.
OK. Da er det jo det samme som før, da. Like greit som Dr.S. sier å bare komme seg gjennom passkontrollen og kikke litt på livet når man er på vei til en utenlandsreise.
Kanskje anderledes dersom man har mellomlanding fra et sted innenlands og skal videre til utlandet og må vente lenge i transit......

Staten

Legg inn av Staten »

Loungen på OSL er da etter sikkerhetskontrollen? I hvert fall de gangene jeg har brukt den. Noen passkontroll må man jo ikke gjennom til Østerrike, så er jo bare å tusle til gaten.

Staten

Legg inn av Staten »

DoktorS skrev: søn jun 18, 2023 10:59 am Den siste turen var Tallinn-Oslo. Her reiser jeg et par ganger i året på jobbbtur. Flyplassen i Tallinn er relattivt ny, fint innredet og hyggelig - ikke så stor. Og best av alt ligger den i gåavstand til kontoret...

Men. De bruker aldri broene for av- og påstigning. Selv ikke om vinteren. Men det verste er boardingen når når man skal fly Norgweigan. En gang var det så ille jeg klaget til Norwegian. Boardingen starter kjempetidlig og folk ble stående nede i et veldig lite områder med veldig få stoler, eller i trappa - det var fryktelig dårlig luft etter hvert. Tror vi ble stående nær en halvtime før vi fikk gå om bord. Det var heller ikke mange sitteplasser før boardingen, men selvsagt kunne man jo drøye og vente lengst mulig så man slapp trappa en halvtime, men likevel - det må man jo i så fall vite på forhånd.

Sist gang var det en annne gate. Men nesten verre. Allerede 50 minuter før flyet skulle gå annonserte de "FINALL CALL FOR OSLO".... 50 minutter! Vi satt ganske kort unna, så rushet ikke forferdelig, og så det hele litt an da vi kom ned. Men dama i skranken virket meget tydelig da vi nølte - her var det bare å komme fram og scanne boardingkort... Vi ble da skysset inn et område der det knapt var 10 sitteplasser og alle passsjerene stod og stod... Hva i huleste er vitsen med dette opplegget? Vi stod jo der om lag 15 minutter før tidspunktet som var oppgitt som "boarding" på billetten! Tipper det gikk 20 minutter før vi slapp om bord, men flyet gikk ikke noe før rutetid.
Kjenner til dette. Sist jeg fløy med Norwegian, da hjem fra Roma, var "final call" sånn ca en time før oppsatt avgangstid. Bare tull selvsagt, jeg visste jo at de ikke ville lette noe før tiden. Det endte med at de stappa full en slik buss som skal kjøre ut til flyet, og der ble vi stående å svette helt til de siste passasjerene kom ti minutter før avgangstid.
Ryan air har alltid holdt på slik, men forskjellen der er at de faktisk relativt ofte kommer av gårde før oppsatt tid. Og da gjør det jo ikke så mye.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Staten skrev: søn jun 18, 2023 2:33 pm Loungen på OSL er da etter sikkerhetskontrollen? I hvert fall de gangene jeg har brukt den. Noen passkontroll må man jo ikke gjennom til Østerrike, så er jo bare å tusle til gaten.
Mulig det. Jeg skulle til asia, som ikke er i EU. Strengt tatt er det ikke noe passkrav innad i EU/EØS, vel?
Sikkerhetskontrollen er jo i avgangshallen. Det er noe annet enn passkontrollen for å komme til gatene til asia.
Det var sånn, jaffal. For noen år siden. Kona skal fly til asia om en måned. Jeg skal be henne å gi fasit.
Alt vil jo bli lettere dersom det ikke lengre er noen passkontroll for å komme til langtur-gatene.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Staten skrev: søn jun 18, 2023 2:33 pm Loungen på OSL er da etter sikkerhetskontrollen? I hvert fall de gangene jeg har brukt den. Noen passkontroll må man jo ikke gjennom til Østerrike, så er jo bare å tusle til gaten.
Selvfølgelig, bommet der, skulle skrevet passkontrollen selvfølgelig. Før sikkerhetskontrollen er det ingenting. Bortsett fra en kiosk. Skal man reise innenfor Schengen fungerer det utmerket.

Someone

Legg inn av Someone »

Nå trenger man ikke krisemaksimere heller. Utgående passkontroll på OSL går stort sett knirkefritt 99% av tiden, også er det noen ganger det er kø

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons jun 21, 2023 8:28 am Nå trenger man ikke krisemaksimere heller. Utgående passkontroll på OSL går stort sett knirkefritt 99% av tiden, også er det noen ganger det er kø
Det er som sagt noen år siden jeg ble paff av den køen. Mener dog å huske at de økte kapasiteten etter å ha fått en del tyn, men det er vel også noen år siden. Flott dersom det fungerer stort sett knirkefritt nå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det var fint å ha Business-billett med Austrian til Wien i dag. Som nenvt - kostet godt under en 100-lapp ekstra å bestille denne fremfor billigste økonomi med bagasje.Tror nesten det var billigere enn Norwegian også... ble tre små øl i loungen. Helt greit. Det var fullt fly og temmelig maste ved gaten, så en verdi i seg selv å bare tenke på at man skulle ha sete ved siden av seg ledig - og man kunne gå først om bord...

.. akkurat dette virket det ikke som om alle forstod, en voldsom trengsel foran skranken og man måtte mase seg fram. Også en håndfull personer, som vanlig, som prøver seg men får rødt lys og blir bedt om å vente. Få personer som irriterer meg mer enn denslags...

Sete 2A er fint. Det var vel nøyaktig 8 personer på foran gardina denne gangen. Serveringen kom i gang etter vel 25 minutter i lufta. Vi fikk laks - fint varmebehandlet, med litt stekeskorpe på toppen. Lå i en grønn saus, som jeg antar var erter, for det smakte ikke spinat, i hvert fall. Potetbiter og grønnsaker. Til dessert en bit rullekake med jordbærkrem. Smakte veldig bra alt sammen, men så er jo DO & CO kjent for kvalitet. Hvitvin til dette, og det kom uoppfordret påfyll...

.. etter dette spurtes det om jeg ville ha mer vin, men tenkte å forhøre meg om det var mulig å få en Gin Tonic, og det var det selvsagt, så ble en -og enda en, for jeg ble spurt...

Og så var det også en sjokolade til alle.

Kom oss litt seint avgårde, og landet fem minuter etter tid, og bagasjen var litt treg, men det er jo kort vei fra flyplassen til Hauptbanhof i Wien. Genau.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»