Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Gjellsimle

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Gjellsimle »

SUV skrev: tor feb 16, 2023 2:34 am En ting jeg ar sett endel ganger i det siste er hvordan elbiler fungerer ved igangkjøring i litt bakke på glatt underlag.

Med en bil på bensin elelr diesel så tar man igang rolig med passende moment og hvis festet glipper så spinner bilen litt og mna slakker opp og kommer seg videre.

Med elbil så får man det samme nødvendige momentet, men når det først glipper så øker farta på hjulet brått så man kjapt får polert underlaget godt og dermed har mye dårligere odds for å klare å hente seg inn igjen. Sånn blir det når magneter skal sørge for fremdriften og man ikke har noen gir og utvekslingen også skal passe til toppfarten.

På søndag var jeg på en glatt parkeringsplass som jeg ikke egentlig har tenkt så mye på at har litt helning, men ved nærmere ettersyn så har den jo faktisk det. En dieselbuss med piggfritt og drift på en av 3 aksler rygget litt ned og tok igang igjen med en bitteliten hjulspinn, men tok seg greit inn og kom lett opp uten problemer. Så skulle en Renault Zoe igang og den trengte flere forsøk hvor den begynte å spinne og dermed fikk voldsom fart på hjula så det ble polert.

Selv har jeg diesel, manuelt gir, piggdekk og firehjulstrekkk så for meg var det null problem å rygge i den slake motbakken på parkeringsplassen (og videre opp i snøen der det aldri har vært brøytet i år så hele bilen kom utafor isområdet og det ble bedre plass til bussen som jeg visste ville komme litt senere og få behov for plass til å snu.
Kommer heller ikke til å vurdere elbil før det er tvunget på meg. Har også diesel med firehjulstrekk, sperrer og lavserie. Og ørlitegrann hevet. Det er godt å ha null bekymringer for veg og føre, kommer frem uansett. Slepte en kar i traktor hjem, opp bratte bakker i fjor vinter etter en motorstopp.

SUV

Legg inn av SUV »

Hvordan synes folk det er mest fornuftig å drifte bilparken i Longyearbyen på Svalbard?

Alternativ 1 (som jeg synes er mest fornuftig):
Bilene går på bensin og diesel, og varmen i bilen kommer fra overskuddsvarmen fra motoren.

Alternativ 2 (som altså miljøvernerne sørger for at snart blir realiteten):
Man kjører dieselaggregater for å produsere strøm (for kullkraftverket med lokalt kortreist kull er vel under utfasing), som så lader opp et batteri som deretter driver elbilen og man har et elektrisk varmeelement eller varmepumpe (fra samme dieselaggregat) til å sørge for oppvarming av bilen.

Og hvordan blir forbruket i liter pr mil for feks en Tesla Model X drevet av dieselaggregat sammenlignet med en tilsvarende dieselbil som blir drevet uten slike unødvendige og kostnadskrevende overføringstap?

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

SUV skrev: tor feb 16, 2023 2:24 am
BigTonyAdams skrev: ons feb 15, 2023 8:22 pm
Ziggy skrev: ons feb 15, 2023 7:43 pm
Ok, orker ikke mer nå, du vant, slo meg på utholdenhet, selger I-PACE'n i morra og kjøper meg dieseltruck, møter framtiden som et nytt og bedre menneske, ikke minst !
(Går nok noen dager da, før alle stygge, egoistiske uvaner jeg har fått etter 3,5 år som elbilist forsvinner).

Takk praten!
Gled deg til 0-100 på en halv kalender og en dagslønn for å fylle tanken.

Jeg ble overbevist av kommentarfeltet på diverse SoMe-plasser også, deres enorme innsikt i El-bil og intelligens kunne jeg ikke motstå lenger....
Hvor lang er en kalender? Min lengste kalender er under en meter lang, så 0-100 på en halvmeter er jo akseptabelt.

Det er forøvrig viktig at akselerasjon brukes i kombinasjon med vett, og ikke bare for å vise frem akselerasjonen. Han/hun som satt bak rattet på en Tesa jeg så for neon dager siden burde nok helst hatt dårligere akselerasjon, for da kunne vedkommende bare svingt rett ut på veien fra parkeringsplassen istedenfor å ta omveien inn mellom pumpene og bensinstasjonsinngangen i god fart, og deretter en demonstrasjon av akselerasjonen som førte til sladd ut på "hovedveien" få meter før et fotgjengerfelt (men det er jo godt mulig sjåføren ikke fikk med seg at det er fotgjengerfelt der, for man ser det ikke fra der akselerasjonen starter og sjåføren hadde vel nok med å holde seg fast.

Jeg måtte forresten akselerere litt ekstra igår pga en Tesla. Den kjørte litt saktere enn jeg ville kjøre og når man da kommer til et forbikjøringsfelt så burde det jo i prinsippet være et greit sted å kjøre forbi. Det blir to felt og Teslaen legger seg i utgangspunktet i høyre felt og jeg i venstre felt (det er bare oss to der), før den så skjener over hvitstripa (venstresving) så jeg må slakke av litt da jeg ikke vet om den bare skjener litt eller om den har tenkt seg så langt over i venstre felt at det blir for trangt for meg der. Jeg tuter litt på den og den kommer seg tilbake i eget felt og jeg kan igjen gi gass og kjøre forbi.

Angående dette med at det koster en dagslønn å fylle tanken så kan det jo løses ved å kjøpe en bil med mindre tank, det går sikkert helt fint for dere som er vant med biler med begrenset rekkevidde.

Selv synes jeg det er fint med stor tank da det gir billigere drivstoff enn liten tank (siden bilens forbruk er i liter pr distanse og ikke antall tanker pr distanse). For med stor tank så har jeg mer fleksibilitet med når jeg vil tanke og kan da treffe på lavere drivstoffpriser. Før hadde jeg liten tank og måtte fylle til høy pris fordi det nærmet seg tomt og så noen dager senere var det billig, og da kunne jeg fylle på bare en liten skvett. Nå kan jeg røye til den lave prisen dukker opp og så fylle mye. Siste tanking var forøvrig med en pumpepris på 18,93 kr/liter for dieselen (og samme for bensinen), så kan jeg trekke fra litt rabatter på det også slik at reell pris blir noe lavere.
Du trenger ikke selge meg inn på dine 600 anekdoter, jeg er solgt for lenge siden.
Var litt uvant igjen med at jeg måtte kjøre 10 minutter for å få litt varme i bilen, en støy jeg ikke hadde hørt på lenge når jeg kjørte, ikke våknet med full tank hver dag og de-frostet ruter og oppvarmet bil, og at 2015-modellen fra Tyskland var kun utstyrt med CD-spiller og FM-radio, men min feil som kvittet meg alle Wenche Myhre-platene etter at jeg hadde Spotify, samt Netflix og YouTube når jeg ladet.
Går bra siden jeg nå kan nå høre på lokalradio hvor Gunnhild vant for andre dagen på rad, en pakke Marie-kjeks. Like greit, siden jeg ikke liker det særlig godt.
Men til Fredag skal de lodde ut gratisbilletter til Strømstad med båt, heldigvis har jeg loddet mitt i hatten. Men det er så typisk at Gunnhild med den flaksen hennes vinner igjen, hun trenger ikke engang de billettene fordi hun fortalte at hun og ei venninne akkurat var over og handlet tom. Over kvota med rullings.

Ja god ide med større tank, men vurderer faktisk heller å kjøpe noen tønner og fylle dem opp, slik at jeg ha dem i garasjen og fylle opp hver dag, det blir vel enda billigere, riktignok ikke noen øre pr. mil som det var, men får tross alt sniffe den deilige lukta igjen. Hadde også glemt at disse bilene har ekstremt mange deler og behov, for jeg måtte bare venne meg til igjen at denne bilen trenger oljeskift, samt plinger om noe som heter blå add on eller noe, jeg bare driter i det og venter på neste oppdatering.
Rart jeg ikke måtte skrive inn wifi-passordet, vet du om bilen er så smart at den har tankelest det ut av meg?
Forrige bilen åpnet garasjeporten for meg når jeg kom hjem, denne gjør ikke det.
Kan den være at den er sur for at jeg ikke har gitt den sånn blå add on?
Ga den en skvett spylervæske for å se om den holdt kjeft, men kanskje den visste at det bare var restene som jeg hadde gitt den forrige bilen.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

MacanGTS skrev: ons feb 15, 2023 8:39 pm Elbilar bör förbjudas eller förses med adekvat motorljud så folk hör när dom kommer smygande, särskilt i stadsmiljöer.

Stackare som ständigt måste ladda sina elbilar med el, räckvidden är ju alldeles för kort, särskilt på vintern som suger musten ur batteriet!
Hör ni gökorna?


Ribba

Legg inn av Ribba »

BigTonyAdams skrev: tor feb 16, 2023 7:21 am Du trenger ikke selge meg inn på dine 600 anekdoter, jeg er solgt for lenge siden.
Var litt uvant igjen med at jeg måtte kjøre 10 minutter for å få litt varme i bilen, en støy jeg ikke hadde hørt på lenge når jeg kjørte, ikke våknet med full tank hver dag og de-frostet ruter og oppvarmet bil, og at 2015-modellen fra Tyskland var kun utstyrt med CD-spiller og FM-radio, men min feil som kvittet meg alle Wenche Myhre-platene etter at jeg hadde Spotify, samt Netflix og YouTube når jeg ladet.
Går bra siden jeg nå kan nå høre på lokalradio hvor Gunnhild vant for andre dagen på rad, en pakke Marie-kjeks. Like greit, siden jeg ikke liker det særlig godt.
Men til Fredag skal de lodde ut gratisbilletter til Strømstad med båt, heldigvis har jeg loddet mitt i hatten. Men det er så typisk at Gunnhild med den flaksen hennes vinner igjen, hun trenger ikke engang de billettene fordi hun fortalte at hun og ei venninne akkurat var over og handlet tom. Over kvota med rullings.

Ja god ide med større tank, men vurderer faktisk heller å kjøpe noen tønner og fylle dem opp, slik at jeg ha dem i garasjen og fylle opp hver dag, det blir vel enda billigere, riktignok ikke noen øre pr. mil som det var, men får tross alt sniffe den deilige lukta igjen. Hadde også glemt at disse bilene har ekstremt mange deler og behov, for jeg måtte bare venne meg til igjen at denne bilen trenger oljeskift, samt plinger om noe som heter blå add on eller noe, jeg bare driter i det og venter på neste oppdatering.
Rart jeg ikke måtte skrive inn wifi-passordet, vet du om bilen er så smart at den har tankelest det ut av meg?
Forrige bilen åpnet garasjeporten for meg når jeg kom hjem, denne gjør ikke det.
Kan den være at den er sur for at jeg ikke har gitt den sånn blå add on?
Ga den en skvett spylervæske for å se om den holdt kjeft, men kanskje den visste at det bare var restene som jeg hadde gitt den forrige bilen.
Mye bra i denne teksten. Men i og med at dette var en elbil- vs ICE-bil-diskusjon, så var det litt for mye nybil vs gammebil argumenter som ble brukt.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ziggy skrev: tor feb 16, 2023 9:45 am
MacanGTS skrev: ons feb 15, 2023 8:39 pm Elbilar bör förbjudas eller förses med adekvat motorljud så folk hör när dom kommer smygande, särskilt i stadsmiljöer.

Stackare som ständigt måste ladda sina elbilar med el, räckvidden är ju alldeles för kort, särskilt på vintern som suger musten ur batteriet!
Hör ni gökorna?
Jeg har blitt belært av en svenske og fått vite at det ikke er "gökorna", men "gökarna".
Jeg fikk samtidig vite at å "göka" var det samme som å pule. Altså ikke samleie, det har de et annet ord for.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Hardy-guttene skrev: tor feb 16, 2023 11:41 pm
Ziggy skrev: tor feb 16, 2023 9:45 am
MacanGTS skrev: ons feb 15, 2023 8:39 pm Elbilar bör förbjudas eller förses med adekvat motorljud så folk hör när dom kommer smygande, särskilt i stadsmiljöer.

Stackare som ständigt måste ladda sina elbilar med el, räckvidden är ju alldeles för kort, särskilt på vintern som suger musten ur batteriet!
Hör ni gökorna?
Jeg har blitt belært av en svenske og fått vite at det ikke er "gökorna", men "gökarna".
Jeg fikk samtidig vite at å "göka" var det samme som å pule. Altså ikke samleie, det har de et annet ord for.
Siteres i ulike varianter det uttrykket, men sikkert grammatisk riktig med a. Men det ble uttalt med o mener jeg, og siden det er en nordmann som har funnet på det så har, etter hva jeg har forstått, uttrykket heller ingen klar betydning på svensk.
Men så kunne jo ikke Marve åpne munnen uten at det ble gullkorn!
Ingen over, ingen ved siden av!

SUV

Legg inn av SUV »

Her var det to artikler med lange skrytelister hvor de mener elbiler er bedre offroad enn biler med forbrenningsmotor.

Da er det jo litt rart de ikke har klart å fine noen bilder som viser elbiler i offroad-sammenheng. Stort sett er det bilder av kjøring på flatmark der man lett kan kjøre med en vanlig tohjulsdrevet stasjonsvogn. Det som er mest offroad av bildene er vel egentlig en Range Rover som kjører i vann til litt over senter av hjulet i første artikkel. Men legg merke til at dette er en bil med forbrenningsmotor (det er en hybrid). Legg også merke til at den er fra et bilmerke som er spesielt kjent for offroad, og at hybriden likevel ikke kjører i så veldig dypt vann. Bare sånn til sammenligning så er vadedybden på min diesel-pick-up oppgitt til 800mm (som er litt over toppen av de 75 cm høye hjulene), mens det skrytes veldig av elbilene som tildels er nede i 250mm vadedybde (litt under en tredjedel av min diesel-pick-up) i denne artikkelen. Største vadedybde de klarte å finne på en elbil ser ut til å være 500mm for Jaguaren.

I den andre artikkelen har man bare et offroad-bilde. Så hvordan klarer man å skape et bilde av en rå offroad-bil som er elbil? Jo, da åpner man opp et fotoredigeringsprogram, finner frem et bilde av en ørkenrally-bil med forbrenningsmotor og et bilde av en Tesla Model S fra sånn ca samme vinkel (men ikke helt riktig). Man klipper langs kanten av Tesla-en etter beste evne (og den evnen er ikke særlig god ser man når man følger kanten, eller kikker inni skjermbuene). At lysforholdene er helt annerledes på Teslaen enn på resten er visst ikke så lett å fikse på, og heller ikke at bakgrunnen man ser gjennom Tesla-vinduene ikke stemmer med resten av omgivelsene. At en Tesla med buet front avgir en skygge som buer feil vei var nok heller ikke så lett å få redigert ordentlig.

Fago

Legg inn av Fago »

SUV skrev: fre feb 17, 2023 4:22 am
Her var det to artikler med lange skrytelister hvor de mener elbiler er bedre offroad enn biler med forbrenningsmotor.

Da er det jo litt rart de ikke har klart å fine noen bilder som viser elbiler i offroad-sammenheng. Stort sett er det bilder av kjøring på flatmark der man lett kan kjøre med en vanlig tohjulsdrevet stasjonsvogn. Det som er mest offroad av bildene er vel egentlig en Range Rover som kjører i vann til litt over senter av hjulet i første artikkel. Men legg merke til at dette er en bil med forbrenningsmotor (det er en hybrid). Legg også merke til at den er fra et bilmerke som er spesielt kjent for offroad, og at hybriden likevel ikke kjører i så veldig dypt vann. Bare sånn til sammenligning så er vadedybden på min diesel-pick-up oppgitt til 800mm (som er litt over toppen av de 75 cm høye hjulene), mens det skrytes veldig av elbilene som tildels er nede i 250mm vadedybde (litt under en tredjedel av min diesel-pick-up) i denne artikkelen. Største vadedybde de klarte å finne på en elbil ser ut til å være 500mm for Jaguaren.

I den andre artikkelen har man bare et offroad-bilde. Så hvordan klarer man å skape et bilde av en rå offroad-bil som er elbil? Jo, da åpner man opp et fotoredigeringsprogram, finner frem et bilde av en ørkenrally-bil med forbrenningsmotor og et bilde av en Tesla Model S fra sånn ca samme vinkel (men ikke helt riktig). Man klipper langs kanten av Tesla-en etter beste evne (og den evnen er ikke særlig god ser man når man følger kanten, eller kikker inni skjermbuene). At lysforholdene er helt annerledes på Teslaen enn på resten er visst ikke så lett å fikse på, og heller ikke at bakgrunnen man ser gjennom Tesla-vinduene ikke stemmer med resten av omgivelsene. At en Tesla med buet front avgir en skygge som buer feil vei var nok heller ikke så lett å få redigert ordentlig.

Fago

Legg inn av Fago »

SUV skrev: fre feb 17, 2023 4:22 am
Her var det to artikler med lange skrytelister hvor de mener elbiler er bedre offroad enn biler med forbrenningsmotor.

Da er det jo litt rart de ikke har klart å fine noen bilder som viser elbiler i offroad-sammenheng. Stort sett er det bilder av kjøring på flatmark der man lett kan kjøre med en vanlig tohjulsdrevet stasjonsvogn. Det som er mest offroad av bildene er vel egentlig en Range Rover som kjører i vann til litt over senter av hjulet i første artikkel. Men legg merke til at dette er en bil med forbrenningsmotor (det er en hybrid). Legg også merke til at den er fra et bilmerke som er spesielt kjent for offroad, og at hybriden likevel ikke kjører i så veldig dypt vann. Bare sånn til sammenligning så er vadedybden på min diesel-pick-up oppgitt til 800mm (som er litt over toppen av de 75 cm høye hjulene), mens det skrytes veldig av elbilene som tildels er nede i 250mm vadedybde (litt under en tredjedel av min diesel-pick-up) i denne artikkelen. Største vadedybde de klarte å finne på en elbil ser ut til å være 500mm for Jaguaren.

I den andre artikkelen har man bare et offroad-bilde. Så hvordan klarer man å skape et bilde av en rå offroad-bil som er elbil? Jo, da åpner man opp et fotoredigeringsprogram, finner frem et bilde av en ørkenrally-bil med forbrenningsmotor og et bilde av en Tesla Model S fra sånn ca samme vinkel (men ikke helt riktig). Man klipper langs kanten av Tesla-en etter beste evne (og den evnen er ikke særlig god ser man når man følger kanten, eller kikker inni skjermbuene). At lysforholdene er helt annerledes på Teslaen enn på resten er visst ikke så lett å fikse på, og heller ikke at bakgrunnen man ser gjennom Tesla-vinduene ikke stemmer med resten av omgivelsene. At en Tesla med buet front avgir en skygge som buer feil vei var nok heller ikke så lett å få redigert ordentlig.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SUV skrev: fre feb 17, 2023 4:22 am
Her var det to artikler med lange skrytelister hvor de mener elbiler er bedre offroad enn biler med forbrenningsmotor.

Da er det jo litt rart de ikke har klart å fine noen bilder som viser elbiler i offroad-sammenheng...
:
I den andre artikkelen har man bare et offroad-bilde. ....
Sorry, var ikke klar over at du er typen som bare ser på bilder og ikke leser teksten, my bad.
(men det forklarer en del da... :lol: )

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Apropos den evigvarende diskusjonen om brannfare og elbiler. Naboens Zoe tok fyr i garasjen i natt.

https://www.mittjessheim.no/rykket-ut-t ... 43-1965367


Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Ziggy skrev: fre feb 17, 2023 11:12 am Sorry, var ikke klar over at du er typen som bare ser på bilder og ikke leser teksten, my bad.
(men det forklarer en del da... :lol: )
Du vet "Onkel Colm" her er litt av typen som prater og prater, men hører ikke etter ;)

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »


Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Fago skrev: fre feb 17, 2023 10:48 am
Jeg vet ikke om D-Max har senterdiff, men med sperre bak og trekk på tre hjul tror jeg nok SUV også hadde kommet et godt stykke opp bakken. Jeg fikk heller ikke med meg om bilen i videoen fordeler all kraft til det hjulet med best grep eller om hver motor får like mye, men en motor på hvert hjul høres unektelig ut som en god løsning. Bortsett fra høy uavfjæret vekt, da.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Elbilar är inte lämpliga för körningar över 20 mil vintertid, inte heller för att dra ett släp eller sätta på en takbox för skidsemestern.

Är dock användbar för kortpendling om du är beredd att trassla med sladdar och appar och ladda i tid och otid.

Kort sagt är elbilen ett mycket opraktiskt fordon för gemene man.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

MacanGTS skrev: søn feb 26, 2023 6:41 pm Elbilar är inte lämpliga för körningar över 20 mil vintertid, inte heller för att dra ett släp eller sätta på en takbox för skidsemestern.

Är dock användbar för kortpendling om du är beredd att trassla med sladdar och appar och ladda i tid och otid.

Kort sagt är elbilen ett mycket opraktiskt och ohemult dyrt fordon för gemene man.

Someone

Legg inn av Someone »

MacanGTS skrev: søn feb 26, 2023 6:41 pm Elbilar är inte lämpliga för körningar över 20 mil vintertid,
Elbilen har en rekkeviddeutfordring i blant, men ikke noe vits å overdrive heller. De fleste moderne elbiler klarer nå fint 20 mil på vinteren også

FROG

Legg inn av FROG »

Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.
Det som fascinerer meg er at ingens er på problemene med lading av 100.000 vis av elbiler bare i Norge! Hvor skal man ta all denne kraften fra ? For å ikke snakke om globalt når alt vi har av infrastruktur skal over på elektrisk drift. Sårbart er det som bare pokker også for angrep. Kina, Russland, India og USA de fleste ser jo at dette ikke kommer til å gå i praksis. En ting er selve kraftproduksjonen hvor vi allerede går mot stor mangel på strøm på grunn av at alt skal elektrifiseres. Men infrastrukturen er enda verre, i mange land vil ikke dette gå i praksis. Hva Norge gjør betyr ikke en dritt globalt. Det er bare symbolpolitikk og ikke noe annet. Skulle alle følge vår modell vil alt bryte sammen globalt. Produksjonen av batteriene er også ekstremt kraftkrevende, og ikke noe mer miljøvennlig en fossilt brensel. Ikke for uten annet en lokal luftforurensing.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

FROG skrev: man feb 27, 2023 10:33 am
Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.
Det som fascinerer meg er at ingens er på problemene med lading av 100.000 vis av elbiler bare i Norge! Hvor skal man ta all denne kraften fra ? For å ikke snakke om globalt når alt vi har av infrastruktur skal over på elektrisk drift. Sårbart er det som bare pokker også for angrep. Kina, Russland, India og USA de fleste ser jo at dette ikke kommer til å gå i praksis. En ting er selve kraftproduksjonen hvor vi allerede går mot stor mangel på strøm på grunn av at alt skal elektrifiseres. Men infrastrukturen er enda verre, i mange land vil ikke dette gå i praksis. Hva Norge gjør betyr ikke en dritt globalt. Det er bare symbolpolitikk og ikke noe annet. Skulle alle følge vår modell vil alt bryte sammen globalt. Produksjonen av batteriene er også ekstremt kraftkrevende, og ikke noe mer miljøvennlig en fossilt brensel. Ikke for uten annet en lokal luftforurensing.
Nå har vi fått en forsmak på hva "Det Grønne Skifte" vil koste oss. Vi har vært vant med lave strømpriser - vårt eneste konkurransefortrinn.
Vi har ikke nok strøm til å elektrifisere alt - og da må vi bygge ut mer strømproduksjon. Og det vil nok ta tid, samtidig som prisen på annen strøm vil bli langt høyere enn på vannkraften. Og da blir vi sittende i "deep-shit" = med høye priser og kostnader og da med samme strømpriser som resten av Europa mister vi alt av konkurransefortrinn. Og når inntektene fra olja blir borte - da sitter vi igjen med fisken som nå blir belagt med grunnrenteskatt - og trolig vil prisene stige der også. Da kan vi lure på hvor lenge oljefondet varer og / eller hvor langt ned velferden må sånn at det blir litt til alle . . . . . . .

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

FROG skrev: man feb 27, 2023 10:33 am
Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.
Det som fascinerer meg er at ingens er på problemene med lading av 100.000 vis av elbiler bare i Norge! Hvor skal man ta all denne kraften fra ? For å ikke snakke om globalt når alt vi har av infrastruktur skal over på elektrisk drift. Sårbart er det som bare pokker også for angrep. Kina, Russland, India og USA de fleste ser jo at dette ikke kommer til å gå i praksis. En ting er selve kraftproduksjonen hvor vi allerede går mot stor mangel på strøm på grunn av at alt skal elektrifiseres. Men infrastrukturen er enda verre, i mange land vil ikke dette gå i praksis. Hva Norge gjør betyr ikke en dritt globalt. Det er bare symbolpolitikk og ikke noe annet. Skulle alle følge vår modell vil alt bryte sammen globalt. Produksjonen av batteriene er også ekstremt kraftkrevende, og ikke noe mer miljøvennlig en fossilt brensel. Ikke for uten annet en lokal luftforurensing.
Det er en utfordring, men det kan da også løses? Det er jo ingen som er uenige i at man beveger seg inn, eller allerede er, i en kraftkrise. Men det finnes mange løsninger på problemet som ikke er bakoverstrebske som å klamre seg til fossilt brensel. Atomkraft og fornybar energi er de åpenbare.

Så kan aldri målet være å løse dette over natten, derfor er det heller ikke slik at «alt skal bryte sammen globalt». Det blir en lang, men nødvendig overgangsperiode å fase ut dette. Elbiler er ikke løsningen, bare et av mange steg på veien.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Nå håper jeg at Oslo blir en foregangsby og vedtar MDG's våte drøm om å utestenge fossilbiler innenfor Ring 2 fra 2025 / 2027, og at flere byer følger etter sånn at de store byene blir mest for de enslige som jobber i nærheten og ikke har behov for bil. Sånn at tomte- og boligprisene stiger kraftig i kommunene nær Oslo - og flere bedrifter og større handel flytter ut av Oslo. Dette blir spennende . . . . . . .
Bare ikke Høyre kommer og ødelegger for MDG.
Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan luftkvaliteten blir bedre - når lufta forflytter seg over lange avstander - spesielt når det blåser. Da vil jeg tro at forurenset luft "utenfra" de utslippsfrie også kommer inn over Oslo. Eller tror de virkelig ikke at lufta forflytter seg med vinden . . . . . . ?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Funkhouser skrev: man feb 27, 2023 11:24 am
FROG skrev: man feb 27, 2023 10:33 am
Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.
Det som fascinerer meg er at ingens er på problemene med lading av 100.000 vis av elbiler bare i Norge! Hvor skal man ta all denne kraften fra ? For å ikke snakke om globalt når alt vi har av infrastruktur skal over på elektrisk drift. Sårbart er det som bare pokker også for angrep. Kina, Russland, India og USA de fleste ser jo at dette ikke kommer til å gå i praksis. En ting er selve kraftproduksjonen hvor vi allerede går mot stor mangel på strøm på grunn av at alt skal elektrifiseres. Men infrastrukturen er enda verre, i mange land vil ikke dette gå i praksis. Hva Norge gjør betyr ikke en dritt globalt. Det er bare symbolpolitikk og ikke noe annet. Skulle alle følge vår modell vil alt bryte sammen globalt. Produksjonen av batteriene er også ekstremt kraftkrevende, og ikke noe mer miljøvennlig en fossilt brensel. Ikke for uten annet en lokal luftforurensing.
Det er en utfordring, men det kan da også løses? Det er jo ingen som er uenige i at man beveger seg inn, eller allerede er, i en kraftkrise. Men det finnes mange løsninger på problemet som ikke er bakoverstrebske som å klamre seg til fossilt brensel. Atomkraft og fornybar energi er de åpenbare.

Så kan aldri målet være å løse dette over natten, derfor er det heller ikke slik at «alt skal bryte sammen globalt». Det blir en lang, men nødvendig overgangsperiode å fase ut dette. Elbiler er ikke løsningen, bare et av mange steg på veien.
Vi er vel på vei til å få en forsmak på hva "Det Grønne Skifte" vil koste oss på kort sikt. Strømpriser på 20-40 øre pr kWh må vi bare glemme. Med strømstøtta på 90% over 70 øre pr kWh forteller regjeringa oss at strømprisene vil bli liggende på minst 80 - 120 øre pr kWh. Når energisituasjonen i Europa har stabilisert seg litt - og så lenge vi ikke får vintertemperaturer på -20 - - 30 kuldegrader i vintrene framover.
Så inntil videre = inntil det blir utviklet nye og billigere energiformer kommer vi til å leve på en knivsegg.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Someone skrev: man feb 27, 2023 10:24 am
MacanGTS skrev: søn feb 26, 2023 6:41 pm Elbilar är inte lämpliga för körningar över 20 mil vintertid,
Elbilen har en rekkeviddeutfordring i blant, men ikke noe vits å overdrive heller. De fleste moderne elbiler klarer nå fint 20 mil på vinteren også
Tja, kommer jo litt an på hva man legger i "vinter". En kollega har en Model 3 LR. Han greide på nød og neppe å kjøre de 25 milene herfra og til Karasjok. Han hadde 2% igjen på batteriet etter å ha startet turen med 96%. Og da ble det først ordentlig kaldt etter å ha passert Tana Bru, og da sa vel gradestokken at den var på rundt -30 på det kaldeste. Hadde turen gått derimot når det hadde vært ekstremkulde, så hadde han ikke greid turen med selv med fulladet batteri.

Han påpekte også hvor mye feilvisning det var i estimatet han fikk oppgitt fra bilen. Den oppga, da han hadde kommet til Tana Bru, at han skulle ha greit med strøm igjen når han kom til Karasjok. Men, som sagt, 2% var det bilen oppga den hadde igjen når de var kommet fram til Karasjok. Med slik store feilavvik på estimatet, så er det rom for å gjøre feilvurderinger. Og det kan resultere i at man stopper opp før man får ladet. Og i -30 eller kaldere, så er det ikke spesielt morsomt å få stopp på bilen.

Someone

Legg inn av Someone »

Ribba skrev: man feb 27, 2023 2:54 pm Og i -30 eller kaldere, så er det ikke spesielt morsomt å få stopp på bilen.
Ja, men nå har jeg på mine snart 40 år aldri opplevd -30 noen gang ;)

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Someone skrev: man feb 27, 2023 10:24 am
MacanGTS skrev: søn feb 26, 2023 6:41 pm Elbilar är inte lämpliga för körningar över 20 mil vintertid,
Elbilen har en rekkeviddeutfordring i blant, men ikke noe vits å overdrive heller. De fleste moderne elbiler klarer nå fint 20 mil på vinteren også
Null problem.

Mine foreldre har en Mach-E, med minste batteriet, de kjørte nettopp en tur på 56 mil, med en lading på veien, nå i starten av februar.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

erdetslik skrev: man feb 27, 2023 12:39 pm Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan luftkvaliteten blir bedre - når lufta forflytter seg over lange avstander - spesielt når det blåser. Da vil jeg tro at forurenset luft "utenfra" de utslippsfrie også kommer inn over Oslo. Eller tror de virkelig ikke at lufta forflytter seg med vinden . . . . . . ?
Eksosutslipp har nå blitt så lite i forhold til støv og partikler fra dekk og vei at det kan i praksis ses bort fra.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: man feb 27, 2023 4:23 pm
erdetslik skrev: man feb 27, 2023 12:39 pm Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan luftkvaliteten blir bedre - når lufta forflytter seg over lange avstander - spesielt når det blåser. Da vil jeg tro at forurenset luft "utenfra" de utslippsfrie også kommer inn over Oslo. Eller tror de virkelig ikke at lufta forflytter seg med vinden . . . . . . ?
Eksosutslipp har nå blitt så lite i forhold til støv og partikler fra dekk og vei at det kan i praksis ses bort fra.


Enig. Regn med Euro 6/Euro7, motorvarmer, svolvefritt HVO100 dieseldrivstoff....... veistøv, dekkpartikler, veisalt er jo der samme med elbil som dieselbil.
Nesten på tide å se mer på samkjøring og felle logistikksystemer, hvir mange biler kjører tomme/halvfulle på samme strekning?
F. eks pakker kjøres jo av ulike selskaper i ulike biler. (Selv om Postnord er inne i posten på app etc.)

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man feb 27, 2023 4:42 pm
Hardy-guttene skrev: man feb 27, 2023 4:23 pm
erdetslik skrev: man feb 27, 2023 12:39 pm Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan luftkvaliteten blir bedre - når lufta forflytter seg over lange avstander - spesielt når det blåser. Da vil jeg tro at forurenset luft "utenfra" de utslippsfrie også kommer inn over Oslo. Eller tror de virkelig ikke at lufta forflytter seg med vinden . . . . . . ?
Eksosutslipp har nå blitt så lite i forhold til støv og partikler fra dekk og vei at det kan i praksis ses bort fra.


Enig. Regn med Euro 6/Euro7, motorvarmer, svolvefritt HVO100 dieseldrivstoff....... veistøv, dekkpartikler, veisalt er jo der samme med elbil som dieselbil.
Nesten på tide å se mer på samkjøring og felle logistikksystemer, hvor mange biler kjører tomme
Isåfall er det Teslaer som har stukket av fra eierne sine 8-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»