Koffein farlig

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Re: Koffein farlig

Legg inn av B.E. »

BrannLFC skrev: lør nov 05, 2022 8:06 am
B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:54 am
BrannLFC skrev: lør nov 05, 2022 6:37 am Er det koffein i kakao? Hvor mye. Blir ikke helt klok på infoen fra nett. Veldig stort variasjonsspenn. Har både pulver kakao fra regia med en pose per kopp, og vanlig kakao man blander med melk i kjele
Kakao er kakaobønner som kan inneholde 0,1–0,8 prosent koffein.


Næringssamansetjing
Kakaobønner inneheld teobromin (1,4–2,5 prosent i embryoet og 0,3–1 prosent i skalet) og koffein (0,1–0,8 prosent). Desse to stoffa finst sannsynlegvis i dei friske frøa som glykosid. Andre bestanddelar er feitt (kakaosmør, 40–56 prosent), stivelse (7–17 prosent) og protein.
Hvor mye mg utgjør en vanlig 2-3 dl kopp kakao?
Ifølge orakelet:

En kopp kakao eller et glass cola inneholder litt under 50 milligram koffein.

Tormund

Legg inn av Tormund »

fargerik skrev: lør nov 05, 2022 8:09 am
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:51 am
B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:45 am

Trodde filterkaffe og traktekaffe var det samme?

Når man lager traktekaffe så putter man filterkaffe oppi filteret i kaffetrakteren :lol:
Du har helt rett her. Han tenker kanskje på presskannekaffe.
Sikkert.
Heldigvis har butikken filter til presskanne. Tar bort grums og usunt fett.
https://johjohannsonkaffe.no/evergood/e ... nnefilter/
På høy tid at det kom til presskanne også.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tormund skrev: lør nov 05, 2022 8:14 am
fargerik skrev: lør nov 05, 2022 8:09 am
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:51 am

Du har helt rett her. Han tenker kanskje på presskannekaffe.
Sikkert.
Heldigvis har butikken filter til presskanne. Tar bort grums og usunt fett.
https://johjohannsonkaffe.no/evergood/e ... nnefilter/
På høy tid at det kom til presskanne også.
Det er egentlig genialt, for filteret kan kastes i søpla med gruten i, og deretter er det veldig lett å skylle kanna.
Anbefales varmt!

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:45 am
palimpsest skrev: tir sep 20, 2022 6:44 pm Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.
Trodde filterkaffe og traktekaffe var det samme?

Når man lager traktekaffe så putter man filterkaffe oppi filteret i kaffetrakteren :lol:
Haha, åpenbart. Det er jeg som surrer.

Trakte/filterkaffe eller presskanne, eventuelt kokekaffe.

Mia

Legg inn av Mia »

B.E. skrev: lør nov 05, 2022 8:14 am
BrannLFC skrev: lør nov 05, 2022 8:06 am
B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:54 am

Kakao er kakaobønner som kan inneholde 0,1–0,8 prosent koffein.


Næringssamansetjing
Kakaobønner inneheld teobromin (1,4–2,5 prosent i embryoet og 0,3–1 prosent i skalet) og koffein (0,1–0,8 prosent). Desse to stoffa finst sannsynlegvis i dei friske frøa som glykosid. Andre bestanddelar er feitt (kakaosmør, 40–56 prosent), stivelse (7–17 prosent) og protein.
Hvor mye mg utgjør en vanlig 2-3 dl kopp kakao?
Ifølge orakelet:

En kopp kakao eller et glass cola inneholder litt under 50 milligram koffein.
Hørtes mye ut, om det ikke er ett stort glass cola da? 1 liter cola inneholder litt under 100mg koffein.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fin tråd. Mitt koffeinmisbruk er under full kontroll, drikker 2-8 kopper i uka. Som regel 2-4

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Koffein er ikke bra, det er også koffein i Cola og Pepsi Max, drikker jeg det om kvelden får jeg ikke sove. Og ikke kaffe etter kl. 1600. Det er for å sikre at jeg får sove. Det skal ikke mye til før søvnen er ødelagt.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

izzet2015 skrev: fre feb 17, 2023 11:21 am Koffein er ikke bra, det er også koffein i Cola og Pepsi Max, drikker jeg det om kvelden får jeg ikke sove. Og ikke kaffe etter kl. 1600. Det er for å sikre at jeg får sove. Det skal ikke mye til før søvnen er ødelagt.
Det tror jeg er en god regel. Ideelt sett burde man ikke få i seg særlig med koffein etter kl 12.
De som sier de kan drikke kaffe på senga før leggetid har neppe god søvnkvalitet selv om de sover gjennom natten.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Koffein er en sikker vinner for å ødelegge nattesøvnen, og det skal ikke mye til. Hun jeg bor sammen med drikker kaffe til hun legger seg, klager på dårlig søvn.... :shock:

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

izzet2015 skrev: fre feb 17, 2023 1:48 pm Koffein er en sikker vinner for å ødelegge nattesøvnen, og det skal ikke mye til. Hun jeg bor sammen med drikker kaffe til hun legger seg, klager på dårlig søvn.... :shock:
Sprøtt. Kanskje det er snorkingen din:)

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Megapixsel skrev: fre feb 17, 2023 2:26 pm
izzet2015 skrev: fre feb 17, 2023 1:48 pm Koffein er en sikker vinner for å ødelegge nattesøvnen, og det skal ikke mye til. Hun jeg bor sammen med drikker kaffe til hun legger seg, klager på dårlig søvn.... :shock:
Sprøtt. Kanskje det er snorkingen din:)
Separate rom.....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»