Trening når du er over middagshøyden.

Svar
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Trening når du er over middagshøyden.

Legg inn av izzet2015 »

Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det kommer veldig an på hvordan vedkommende har trent tidligere. Vet om folk på 60- 70 som kan løpe flere mil. Gåtur er vel greit for mange i den alderen.

Det er selvsagt mulig for noen få 70 åringer å trene med frivekter. Men har du ikke trent med frivekter før, så er det vel apparater som gjelder i den alderen.

Folk i den alderen bør først og fremst trene de store muskelgruppene, med relativt få øvelser.

En økt kan være beinpress, roing og brystpress. Eventuelt beinpress og pullover i maskin.

Strikk kan vel kanskje også brukes. En kjører for eksempel mini- band, eller booty- builder, strikk som festes over knærne, og knebøy. - I tillegg til de roing og brystpress med en annen strikk.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Er man senior og har god helse og god form, så har man jo gjort mye riktig før.
Ja, lange turer er fint for kropp og sjel, men også tenke litt på å variere tempo også.
Og - noen ganger kan kortere tur være fint,

Litt styrke er også bra.
Mange finner det fint å trene med strikker som man kjøpe på forskjellige butikker (men viktig med kvalitet så de ikke ryker fort).
På disse eskene er det oftest vist øvelser man fint kan ta, ellers er det bare å søke på nettet om det.

Litt god gammeldags gymnastikk er også fint.
Og man fint ta knebøy uten å bruke vekter.

Det aller viktigste er jo da - bevegelse - og det skal ikke all verden til før det er bra for helsa.

anbessa

Legg inn av anbessa »

izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Daglig fysisk aktivitet tror jeg er nøkkelen i den alderen. Altfor mange "visner" i godstolen. Gåturer, ski, kroppsarbeid, styrke etc. Variasjon og lystbetont.
Gleder meg til jeg blir 70 - da skal det trenes!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

anbessa skrev: lør feb 18, 2023 5:41 pm
izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Daglig fysisk aktivitet tror jeg er nøkkelen i den alderen. Altfor mange "visner" i godstolen. Gåturer, ski, kroppsarbeid, styrke etc. Variasjon og lystbetont.
Gleder meg til jeg blir 70 - da skal det trenes!
og ikke minst svømming, selv gjør jeg det 3 ganger i uka, megagod trening helt uten å gi belastningsskade.

(i tillegg mener Tufte at roing er bra).

anbessa

Legg inn av anbessa »

kytec skrev: lør feb 18, 2023 5:44 pm og ikke minst svømming, selv gjør jeg det 3 ganger i uka, megagod trening helt uten å gi belastningsskade.

(i tillegg mener Tufte at roing er bra).
Roing, svømming og langrenn er vel "de tre store" når det gjelder skånsom utholdenhetstrening - et hensyn man bør ta særlig om man ikke har vært veldig aktiv før.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

return_of_drakkar skrev: lør feb 18, 2023 5:38 pm
izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Er man senior og har god helse og god form, så har man jo gjort mye riktig før.
Ja, lange turer er fint for kropp og sjel, men også tenke litt på å variere tempo også.
Og - noen ganger kan kortere tur være fint,

Litt styrke er også bra.
Mange finner det fint å trene med strikker som man kjøpe på forskjellige butikker (men viktig med kvalitet så de ikke ryker fort).
På disse eskene er det oftest vist øvelser man fint kan ta, ellers er det bare å søke på nettet om det.

Litt god gammeldags gymnastikk er også fint.
Og man fint ta knebøy uten å bruke vekter.

Det aller viktigste er jo da - bevegelse - og det skal ikke all verden til før det er bra for helsa.
Jeg går en lang tur hver dag og trener på treningssenter. Kjennes ut som jeg er i god form..Har trent jevnt i over 20 år..

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

kytec skrev: lør feb 18, 2023 5:44 pm og ikke minst svømming, selv gjør jeg det 3 ganger i uka, megagod trening helt uten å gi belastningsskade.

(i tillegg mener Tufte at roing er bra).
Svømming er vel kanskje det tryggeste rådet for eldre man ikke kjenner tilstanden på, ja.

Klarer man å svømme, uten fare for drukning, så skal det mye til for å skade seg.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Tre gåturer i uka på 45 minutter. Klarer du det?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 7:44 pm
return_of_drakkar skrev: lør feb 18, 2023 5:38 pm
izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Er man senior og har god helse og god form, så har man jo gjort mye riktig før.
Ja, lange turer er fint for kropp og sjel, men også tenke litt på å variere tempo også.
Og - noen ganger kan kortere tur være fint,

Litt styrke er også bra.
Mange finner det fint å trene med strikker som man kjøpe på forskjellige butikker (men viktig med kvalitet så de ikke ryker fort).
På disse eskene er det oftest vist øvelser man fint kan ta, ellers er det bare å søke på nettet om det.

Litt god gammeldags gymnastikk er også fint.
Og man fint ta knebøy uten å bruke vekter.

Det aller viktigste er jo da - bevegelse - og det skal ikke all verden til før det er bra for helsa.
Jeg går en lang tur hver dag og trener på treningssenter. Kjennes ut som jeg er i god form..Har trent jevnt i over 20 år..
Da er du nok inne i gode rutiner.
Det er mange forskjellige meninger om hvordan man bør trene, men det er nok ingen fasit for alle og enhver.
Det aller viktigste er at man liker det og har utbytte man er fornøyd med.

Jeg har aldri trent på noe senter.
En gang i tiden hadde jeg et styrkerom i kjelleren der jeg bodde, med masse innkjøpt utstyr.
Men jeg likte det aldri rett og slett, og hadde ikke akkurat noe utbytte av det.
Jeg solgte det for slikk og ingenting. :cry:

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det blir mange raske gåturer, og styrketrening på senter. Minst tre dager i uka. Trives godt med det.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

return_of_drakkar skrev: fre mar 10, 2023 8:40 pm
Jeg har aldri trent på noe senter.
En gang i tiden hadde jeg et styrkerom i kjelleren der jeg bodde, med masse innkjøpt utstyr.
Men jeg likte det aldri rett og slett, og hadde ikke akkurat noe utbytte av det.
Jeg solgte det for slikk og ingenting. :cry:
Det er flere grunner til at folk ikke trener på senter. Mange slutter på treningssenter etter å ha gått der en kort tid.

De fleste mennesker er trenbare med vekter/apparater. Men, mange tar for tungt i. Og nervesystemet tåler bare at en trener for tungt i 2- 3 uker. Etter det orker folk ikke mer.

Andre trener for lett, og slutter fordi de ikke ser resultater.

Også interessant er dersom en trener til utmattelse. Bodybuilding trenere som trodde på at man burde trene til utmattelse, opplevede at de minst atletiske klientene deres kunne bruke opptil 17 dager på å hente seg inn etter forrige økt. Jeg tror i dag ikke på trening til utmattelse. Men det illustrerer at folks kapasitet for restitusjon er høyst varierende.

En annen problemstilling, er om en person er trenbar med de øvelsene som typisk brukes av idrettsutøvere og mosjonister. Det finnes personer som ikke er trenbare med "standardøvelsene", som kan ha betydelig fremgang med et alternativt utvalg øvelser.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Bantor skrev: søn mar 12, 2023 3:30 pm
return_of_drakkar skrev: fre mar 10, 2023 8:40 pm
Jeg har aldri trent på noe senter.
En gang i tiden hadde jeg et styrkerom i kjelleren der jeg bodde, med masse innkjøpt utstyr.
Men jeg likte det aldri rett og slett, og hadde ikke akkurat noe utbytte av det.
Jeg solgte det for slikk og ingenting. :cry:
Det er flere grunner til at folk ikke trener på senter. Mange slutter på treningssenter etter å ha gått der en kort tid.

De fleste mennesker er trenbare med vekter/apparater. Men, mange tar for tungt i. Og nervesystemet tåler bare at en trener for tungt i 2- 3 uker. Etter det orker folk ikke mer.

Andre trener for lett, og slutter fordi de ikke ser resultater.

Også interessant er dersom en trener til utmattelse. Bodybuilding trenere som trodde på at man burde trene til utmattelse, opplevede at de minst atletiske klientene deres kunne bruke opptil 17 dager på å hente seg inn etter forrige økt. Jeg tror i dag ikke på trening til utmattelse. Men det illustrerer at folks kapasitet for restitusjon er høyst varierende.

En annen problemstilling, er om en person er trenbar med de øvelsene som typisk brukes av idrettsutøvere og mosjonister. Det finnes personer som ikke er trenbare med "standardøvelsene", som kan ha betydelig fremgang med et alternativt utvalg øvelser.
Jeg har ei stang, løse og faste manualer og strikker som jeg bruker litt, og er fornøyd med det.
Det hjelper slik jeg gjør det, for det jeg vil da (meget diffust sagt, men slik er det).
Det er lenge siden det jeg beskrev i min kommentar.

Det er også noen årsaker, for å si det sånn, til at det funker "dårlig" for meg :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg vet ikke hva middagshøyden egentlig er, men jeg er nærmere 41 enn 40 nå, og kan ikke tro annet enn at jeg er halvveis i livet. Så da er jeg vel innenfor :) Nå ble jeg deprimert. Uansett Over et par år skjerpet jeg kosthold og aktivitet, samt begynte å løpe mer og mer, rett og slett fordi jeg begynte å bli tykk. Nå, 20-23 kg senere, har jeg koll på disse punktene. Neste steg har vært å forsøke å komme i gang med styrketrening, noe jeg tidligere aldri har likt noe særlig. Heldigvis funnet mer glede i det nå, og landet på noe jeg føler kan funke for meg:

Hovedtanken er at jeg i 5 av 7 dager skal trene, enten kardio/løping eller styrke ("fridagene" har jeg som regel lagt inn noen lengre gåturer etter jobb etc for å ende mellom 12 og 15K skritt totalt, så det er ikke snakk om sofaliv hele dagen). I det siste har jeg slitt litt med smerter i hofta etter et fall på isen (gammal, sjø), så løpingen har blitt litt skadelidende. Derfor har det i det siste vært 3 økter med styrketrening, og 2 økter med kardio. Sykling er helt jævlig kjedelig, så blitt elipsemaskin pluss at jeg har prøvd litt roing igjen. I styrkeøktene forsøker jeg å dekke så basice ting som mulig. Hver styrkeøkt vil vare rundt halvannen time hvis jeg ikke rusher. Prøver å få tatt armer, kjerne, bein, bryst, rygg. Veksler litt men har noen øvelser som standard/faste. Man lærer en del ting underveis, så det er fremdeles enormt med potensiale her når det gjelder å spisse tidsbruk og maksimering av utbytte. Løpeøktene vil variere i tempo. Jeg liker egentlig lengre løpeturer, fra halvannen time og oppover. Jeg liker egentlig ikke intervaller type 4x4, men kan fyre opp det iblant hvis tid er et issue. Utenom det er det korteste jeg løper mila på tid.

Når hofta er helt pigg, og særlig når været blir bra igjen, kan det hende det blir litt veksling i hvordan jeg fordeler kardio og styrke. Gudene veit. Optimalt sett skulle en jo tatt 3+3 og vært Supermann, men en har jo både jobb, et slags liv og behov for å drikke/gamme/sove/deppe, så pdd er jeg fornøyd med å ha 5 dager som utgangspunkt for en uke. Det kan ryke her og der, men c'est la vie. Viktigste er å få det til mesteparten av tiden.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Alle - uansett alder - burde trene minimum 30min hver dag. Dess eldre du blir, dess viktigere er det. Trening, kosthold og søvn er grunnpilarene for et godt liv. Ingen medisiner kan erstatte disse tre, selv om de i noen situasjoner kan være et nødvendig supplement.

HarryH

Legg inn av HarryH »

izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Jeg anbefaler kampsport, men bruk tannbeskytter. Eller eventuelt legg igjen gebisset i garderoben.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

HarryH skrev: man mar 13, 2023 10:01 am
izzet2015 skrev: lør feb 18, 2023 10:44 am Hvor mye må en person på snart 70 trene i uka for å holde seg sånn noenlunde i god form? Er lange turer en bra form for trening, personen er ved god form og god helse.
Jeg anbefaler kampsport, men bruk tannbeskytter. Eller eventuelt legg igjen gebisset i garderoben.
Hvis du snakker lovlig fullkontakt i Norge, så er øvre aldersgrense 40 år.

Det var en 42 åring som vant NM gull i semikontakt kickboksing for en del år tilbake.

Det er en på 50 som trener BJJ på jobben.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Aldersgrensene gjelder vel bare konkurranse?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Aldergrensen gjelder "kampaktivitet der knockout er tillatt".

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bantor skrev: tir mar 14, 2023 7:56 pm Aldergrensen gjelder "kampaktivitet der knockout er tillatt".
Så den gjelder ikke trening?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det finnes "mosjonistpartier" osv. innen boksing for eksempel. Men de er ofte bare for "gamle helter" innen klubbene osv. I noen byer har du åpne mosjonistpartier innen boksing for eksempel.

Hvis du er over middagshøyden og vil trene kampsport så er det ofte kickboksing som har tilbud som er åpent for alle. Men, mange kampsportklubber har selvfølgelig hovedtyngde av yngre medlemmer.

Ellers finnes jo Tai- Chi, Aikido osv.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Dette er jo noe NRK tok ansvar for allerede på 60-tallet.
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJ ... OyUpsoCuk4

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

HarryH skrev: tir mar 14, 2023 8:00 pm
Bantor skrev: tir mar 14, 2023 7:56 pm Aldergrensen gjelder "kampaktivitet der knockout er tillatt".
Så den gjelder ikke trening?
Hvis det er lov å knocke hverandre på trening, så tror jeg det regnes som en aktivitet som er omfattet.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bantor skrev: tir mar 14, 2023 8:09 pm
HarryH skrev: tir mar 14, 2023 8:00 pm
Bantor skrev: tir mar 14, 2023 7:56 pm Aldergrensen gjelder "kampaktivitet der knockout er tillatt".
Så den gjelder ikke trening?
Hvis det er lov å knocke hverandre på trening, så tror jeg det regnes som en aktivitet som er omfattet.
Krav Maga kan kanskje være noe. Der tror jeg man kan gå hardt til verks uten øvre aldersgrense.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@HarryH Du har selvfølgelig også de som tilbyr "selvforsvars instruksjon" til alle aldre. Da tenker jeg for eksempel på enkelte klubber innen Ju- Jitsu Norge organisasjonen, Krav Maga og diverse klubber innen filipinsk kampsport.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg holder meg til gåturer, særlig når man er svimmel og må sette sjøbein.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

izzet2015 skrev: lør mar 18, 2023 10:43 pm Jeg holder meg til gåturer, særlig når man er svimmel og må sette sjøbein.
Lite som slår turer i skog og mark, eller langs kysten.
For min del, helst med ei fluestang i hånda.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Er 52 år trener i snitt 10 timer i uka. Vintersesongen fordeler det seg mellom ski, svømming og treningssenter det romaskin, mølle og vekter er sentrale element.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Henningsen skrev: lør mar 18, 2023 10:46 pm
izzet2015 skrev: lør mar 18, 2023 10:43 pm Jeg holder meg til gåturer, særlig når man er svimmel og må sette sjøbein.
Lite som slår turer i skog og mark, eller langs kysten.
For min del, helst med ei fluestang i hånda.
Jeg går for det meste i byen, går langt og fort. Prøver en tur hver dag.

HarryH

Legg inn av HarryH »

izzet2015 skrev: søn mar 19, 2023 10:35 am
Henningsen skrev: lør mar 18, 2023 10:46 pm
izzet2015 skrev: lør mar 18, 2023 10:43 pm Jeg holder meg til gåturer, særlig når man er svimmel og må sette sjøbein.
Lite som slår turer i skog og mark, eller langs kysten.
For min del, helst med ei fluestang i hånda.
Jeg går for det meste i byen, går langt og fort. Prøver en tur hver dag.
Tror du skihopping på lavt nivå kunne være noe? Jeg snakker da om minibakker der man hopper kanskje 12-15 meter. Kan være verdt et forsøk?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»