Fastelavn

Svar
DoktorS

Fastelavn

Legg inn av DoktorS »

Da er det fastelavn! Dette litt merkelige ordet som skrives slik, ja...

Det skal vel være boller? Tror ikke jeg kommer til å bake - skjønt, kanskje man skulle gjøre det på søndag?

Har ikke så veldig gode minner om "feiringen" - det var helt ordinære boller som ble bakt på lørdag og servert på søndag. Det ble så puttet pisket krem i bollene og strødd litt melis på toppen.

Det var altså ikke nystekte boller. Og boller er jo bedre med smør, ost og syltetøy enn med bare piska krem med lite sukker.

Men nå velger man jo mer selv - og jeg ser at litt mer francy og alternative bolletyper vinner fram. Så verden går framover !!!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

DoktorS skrev: lør feb 18, 2023 9:25 am Da er det fastelavn! Dette litt merkelige ordet som skrives slik, ja...

Det skal vel være boller? Tror ikke jeg kommer til å bake - skjønt, kanskje man skulle gjøre det på søndag?

Har ikke så veldig gode minner om "feiringen" - det var helt ordinære boller som ble bakt på lørdag og servert på søndag. Det ble så puttet pisket krem i bollene og strødd litt melis på toppen.

Det var altså ikke nystekte boller. Og boller er jo bedre med smør, ost og syltetøy enn med bare piska krem med lite sukker.

Men nå velger man jo mer selv - og jeg ser at litt mer francy og alternative bolletyper vinner fram. Så verden går framover !!!
Nå glemmer du helt ris og pisking. Selve hensikten med fastelavnesriset er jo at man skal piske andre for å gjøre dem fruktbare. Dyr og kvinner som ennå ikke har fått barn, skal piskes med fastelavensriset så de kalver/føder i året som kommer. Og det er da mye viktigere enn boller.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Karatel skrev: lør feb 18, 2023 9:39 am
DoktorS skrev: lør feb 18, 2023 9:25 am Da er det fastelavn! Dette litt merkelige ordet som skrives slik, ja...

Det skal vel være boller? Tror ikke jeg kommer til å bake - skjønt, kanskje man skulle gjøre det på søndag?

Har ikke så veldig gode minner om "feiringen" - det var helt ordinære boller som ble bakt på lørdag og servert på søndag. Det ble så puttet pisket krem i bollene og strødd litt melis på toppen.

Det var altså ikke nystekte boller. Og boller er jo bedre med smør, ost og syltetøy enn med bare piska krem med lite sukker.

Men nå velger man jo mer selv - og jeg ser at litt mer francy og alternative bolletyper vinner fram. Så verden går framover !!!
Nå glemmer du helt ris og pisking. Selve hensikten med fastelavnesriset er jo at man skal piske andre for å gjøre dem fruktbare. Dyr og kvinner som ennå ikke har fått barn, skal piskes med fastelavensriset så de kalver/føder i året som kommer. Og det er da mye viktigere enn boller.
Hmm. Så man får både boller og litt dask på stumpen?
Tror jeg skal begynne å feire fastelavn.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

I et annet liv skal jeg gå rundt på gata og dra til tilfeldige damer i bakenden med fastelavensris og lese høyt fra bibelen hvis de begynner å protestere.
Sist redigert av Folk_flesk den lør feb 18, 2023 9:56 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Barna lagde fastelavensris i barnehagen, husker jeg. I forrige århundre. Har ellers ikke noe forhold til det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Folk_flesk skrev: lør feb 18, 2023 9:45 am I et annet liv skal jeg gå rundt på gata og dra til tilfeldige damer med fastelavensris og lese fra bibelen hvis de begynner å protestere.
Dette med å rise barnløse kvinner er nok en gammel hedensk skikk som ikke har noe med Bibelen å gjøre.

Det du skal merke deg, er at den virkelige fastelavnsdagen er tirsdag. Søndag er fleskesøndag da folk skulle meske seg med flesk og annet snadder for å fete seg opp før den 40 dager lange fasten. De kremfylte bollene er et minne om dette flesket som man av en eller annen grunn nå har glemt. Kanskje fordi flesk nå i dag er blitt hverdagskost?
Sist redigert av Karatel den lør feb 18, 2023 10:03 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: lør feb 18, 2023 9:57 am
Folk_flesk skrev: lør feb 18, 2023 9:45 am I et annet liv skal jeg gå rundt på gata og dra til tilfeldige damer med fastelavensris og lese fra bibelen hvis de begynner å protestere.
Dette med å rise barnløse kvinner er nok en gammel hedensk skikk som ikke har noe med Bibelen å gjøre.

Det du skal merke deg, er at den virkelige fastelavnsdagen er tirsdag. Søndag er fleskesøndag da folk skulle meske seg med flesk og annet snadder for å fete seg opp før den 40 dager lange fasten. De kremfylte bollene er et minne om dette flesket som man av en eller annen gunn nå har glemt. Kanskje fordi flesk nå i dag er blitt hverdagskost?
Boller med en diger klatt krem i er noe jævla klin.
Flesk, derimot!!! Namnam!
Like snasent hver gang. Med kålstuing!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

fargerik skrev: lør feb 18, 2023 10:00 am
Karatel skrev: lør feb 18, 2023 9:57 am
Folk_flesk skrev: lør feb 18, 2023 9:45 am I et annet liv skal jeg gå rundt på gata og dra til tilfeldige damer med fastelavensris og lese fra bibelen hvis de begynner å protestere.
Dette med å rise barnløse kvinner er nok en gammel hedensk skikk som ikke har noe med Bibelen å gjøre.

Det du skal merke deg, er at den virkelige fastelavnsdagen er tirsdag. Søndag er fleskesøndag da folk skulle meske seg med flesk og annet snadder for å fete seg opp før den 40 dager lange fasten. De kremfylte bollene er et minne om dette flesket som man av en eller annen gunn nå har glemt. Kanskje fordi flesk nå i dag er blitt hverdagskost?
Boller med en diger klatt krem i er noe jævla klin.
Flesk, derimot!!! Namnam!
Like snasent hver gang. Med kålstuing!
Nå fikk du meg til å huske et lite hørespill på radio for svært mange år siden.

Det var om noen fattige mennesker, så fattige at den voksne sønnen aldri hadde spist flesk. Han spør sin far om flesk er godt, og faren svarer at flesk er så godt at når man har spist flesk, vil man ikke gå på do dagen etterpå.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Karatel skrev: lør feb 18, 2023 10:29 am
fargerik skrev: lør feb 18, 2023 10:00 am
Karatel skrev: lør feb 18, 2023 9:57 am

Dette med å rise barnløse kvinner er nok en gammel hedensk skikk som ikke har noe med Bibelen å gjøre.

Det du skal merke deg, er at den virkelige fastelavnsdagen er tirsdag. Søndag er fleskesøndag da folk skulle meske seg med flesk og annet snadder for å fete seg opp før den 40 dager lange fasten. De kremfylte bollene er et minne om dette flesket som man av en eller annen gunn nå har glemt. Kanskje fordi flesk nå i dag er blitt hverdagskost?
Boller med en diger klatt krem i er noe jævla klin.
Flesk, derimot!!! Namnam!
Like snasent hver gang. Med kålstuing!
Nå fikk du meg til å huske et lite hørespill på radio for svært mange år siden.

Det var om noen fattige mennesker, så fattige at den voksne sønnen aldri hadde spist flesk. Han spør sin far om flesk er godt, og faren svarer at flesk er så godt at når man har spist flesk, vil man ikke gå på do dagen etterpå.
Et merkelig samfunn. Fastelavensris, religiøst tullball, intet flesk, og fedre som tror at man ikke må på do hvis ting smaker godt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Folk_flesk skrev: lør feb 18, 2023 10:35 am
Karatel skrev: lør feb 18, 2023 10:29 am
fargerik skrev: lør feb 18, 2023 10:00 am
Boller med en diger klatt krem i er noe jævla klin.
Flesk, derimot!!! Namnam!
Like snasent hver gang. Med kålstuing!
Nå fikk du meg til å huske et lite hørespill på radio for svært mange år siden.

Det var om noen fattige mennesker, så fattige at den voksne sønnen aldri hadde spist flesk. Han spør sin far om flesk er godt, og faren svarer at flesk er så godt at når man har spist flesk, vil man ikke gå på do dagen etterpå.
Et merkelig samfunn. Fastelavensris, religiøst tullball, intet flesk, og fedre som tror at man ikke må på do hvis ting smaker godt.
Poenget er at flesk er så godt at man vil beholde det i magen og ikke kvitte seg med det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: lør feb 18, 2023 12:25 pm
Folk_flesk skrev: lør feb 18, 2023 10:35 am
Karatel skrev: lør feb 18, 2023 10:29 am

Nå fikk du meg til å huske et lite hørespill på radio for svært mange år siden.

Det var om noen fattige mennesker, så fattige at den voksne sønnen aldri hadde spist flesk. Han spør sin far om flesk er godt, og faren svarer at flesk er så godt at når man har spist flesk, vil man ikke gå på do dagen etterpå.
Et merkelig samfunn. Fastelavensris, religiøst tullball, intet flesk, og fedre som tror at man ikke må på do hvis ting smaker godt.
Poenget er at flesk er så godt at man vil beholde det i magen og ikke kvitte seg med det.
Ja, man må holde på det man har. Et par ekstra dæsjer med kålstuing, så går jaffal min mage i dvale i et døgn, om jeg vil eller ikke.
Minner meg om bonden som alltid klagde på avlinga. Enten var det for tørt, for vått, for varmt eller for kaldt.
Et år var alt helt perfekt, alt av avling slo alle rekorder, rett og slett tidenes kronavling.
"I år har du vel ikke noe å klage på?" spurte en bekjent...
"Vet ikke det, slikt som dette sliter ut jordene" svarte bonden med en bekymret mine.....
Sist redigert av fargerik den lør feb 18, 2023 1:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: lør feb 18, 2023 9:25 am Da er det fastelavn! Dette litt merkelige ordet som skrives slik, ja...

Det skal vel være boller? Tror ikke jeg kommer til å bake - skjønt, kanskje man skulle gjøre det på søndag?

Har ikke så veldig gode minner om "feiringen" - det var helt ordinære boller som ble bakt på lørdag og servert på søndag. Det ble så puttet pisket krem i bollene og strødd litt melis på toppen.

Det var altså ikke nystekte boller. Og boller er jo bedre med smør, ost og syltetøy enn med bare piska krem med lite sukker.

Men nå velger man jo mer selv - og jeg ser at litt mer francy og alternative bolletyper vinner fram. Så verden går framover !!!
Høres ut av hovedproblemet her var konseptet "gamle boller" :p

Ellers er jo svenskene litt mer eksperimentelle med deres "semla" her

Så feires vel fastelaven like seriøst som den årlige vaffeldagen eller kanelbolledagen :D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, hovedproblemet var gamle boller ..
... på den annen side husker jeg at de siste årene ble de litt oppgraderinger, med i alle fall litt marsipan inni.

Ellers var det berlinerboller i butikkene på samme tiden - ikke ellers i åre. De var mørkere enn de man ser i butikken i dag og de var uten fyll. Men gode!

Selv blir det neppe noen feiring, men jeg vurderer å gå ut å kjøpe meg en pakke surmelk så jeg kan steke litt sveler. Det er i alle fall godt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: søn feb 19, 2023 9:28 am Ja, hovedproblemet var gamle boller ..
... på den annen side husker jeg at de siste årene ble de litt oppgraderinger, med i alle fall litt marsipan inni.

Ellers var det berlinerboller i butikkene på samme tiden - ikke ellers i åre. De var mørkere enn de man ser i butikken i dag og de var uten fyll. Men gode!

Selv blir det neppe noen feiring, men jeg vurderer å gå ut å kjøpe meg en pakke surmelk så jeg kan steke litt sveler. Det er i alle fall godt.
Jeg har rørt sammen en vaffelrøre, jeg.
Det er alltid vaffeldag dersom man blir fysen på vafler.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Her blir det tangzhong-boller, rykende ferske, laget med finmalt italiensk mel. Så får vi se om det blir krem også, egentlig ingen som syns det er så veldig stas. Men barn fortsetter ofte å være barn, selv etter at de har blitt voksne, så tradisjonen lever nok videre i år også.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: søn feb 19, 2023 11:19 am Her blir det tangzhong-boller, rykende ferske, laget med finmalt italiensk mel. Så får vi se om det blir krem også, egentlig ingen som syns det er så veldig stas. Men barn fortsetter ofte å være barn, selv etter at de har blitt voksne, så tradisjonen lever nok videre i år også.
Italiensk mel, altså.
Hvetemel koster 14, 90 for en kilos-pose i Rema.
Hvor finner du italiensk mel, og hva koster det?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Her nede er det fastelavn neste søndag, den 26.
Da er det stor feiring i Chania med karneval og symfoniorkesteret spiller karnevalsmusikk i sentrum :)
Selvfølgelig blir det boller, men skoleboller i stedet for de vanlige hvetebollene :)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: søn feb 19, 2023 12:15 pm
KingKongHalvor skrev: søn feb 19, 2023 11:19 am Her blir det tangzhong-boller, rykende ferske, laget med finmalt italiensk mel. Så får vi se om det blir krem også, egentlig ingen som syns det er så veldig stas. Men barn fortsetter ofte å være barn, selv etter at de har blitt voksne, så tradisjonen lever nok videre i år også.
Italiensk mel, altså.
Hvetemel koster 14, 90 for en kilos-pose i Rema.
Hvor finner du italiensk mel, og hva koster det?
En butikk som heter «Smak av Italia», halv pris pga dato, kostet 15kr. Ellers bruker jeg helt vanlig mel til boller. Men til napolitansk pizza må jeg ha italiensk mel som er sterkt nok til å tåle 70-100 timers hevetid, det handler jeg i den butikken. Og da tok jeg med litt Tipo 00 på tilbud også.😉

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: søn feb 19, 2023 12:33 pm
fargerik skrev: søn feb 19, 2023 12:15 pm
KingKongHalvor skrev: søn feb 19, 2023 11:19 am Her blir det tangzhong-boller, rykende ferske, laget med finmalt italiensk mel. Så får vi se om det blir krem også, egentlig ingen som syns det er så veldig stas. Men barn fortsetter ofte å være barn, selv etter at de har blitt voksne, så tradisjonen lever nok videre i år også.
Italiensk mel, altså.
Hvetemel koster 14, 90 for en kilos-pose i Rema.
Hvor finner du italiensk mel, og hva koster det?
En butikk som heter «Smak av Italia», halv pris pga dato, kostet 15kr. Ellers bruker jeg helt vanlig mel til boller. Men til napolitansk pizza må jeg ha italiensk mel som er sterkt nok til å tåle 70-100 timers hevetid, det handler jeg i den butikken. Og da tok jeg med litt Tipo 00 på tilbud også.😉
Ja, jeg ser jo den, da. Skal pizzadeigen heve i opptil 100 timer, trengs nok sterkt mel.
Skal få tak i en pose slikt mel. Er det dette melet influenserne har i posen sin?
Alt må jo prøves, vettu. Sentry lokket meg for noen år siden til å bestille Kona kaffe fra Hawaii, jeg har fremdeles ikke kommet helt til hektene.....

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: søn feb 19, 2023 2:14 pm
KingKongHalvor skrev: søn feb 19, 2023 12:33 pm
fargerik skrev: søn feb 19, 2023 12:15 pm
Italiensk mel, altså.
Hvetemel koster 14, 90 for en kilos-pose i Rema.
Hvor finner du italiensk mel, og hva koster det?
En butikk som heter «Smak av Italia», halv pris pga dato, kostet 15kr. Ellers bruker jeg helt vanlig mel til boller. Men til napolitansk pizza må jeg ha italiensk mel som er sterkt nok til å tåle 70-100 timers hevetid, det handler jeg i den butikken. Og da tok jeg med litt Tipo 00 på tilbud også.😉
Ja, jeg ser jo den, da. Skal pizzadeigen heve i opptil 100 timer, trengs nok sterkt mel.
Skal få tak i en pose slikt mel. Er det dette melet influenserne har i posen sin?
Alt må jo prøves, vettu. Sentry lokket meg for noen år siden til å bestille Kona kaffe fra Hawaii, jeg har fremdeles ikke kommet helt til hektene.....
De har Caputomel på Meny, men koster fort 60kr for en kilo, det syns jeg er litt dyrt.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Lagde 40 boller, vi spiste 5. Blir boller til middag til det er tomt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ble sveler her.... oj, de ble faktisk helt perfekte. Det skal selvsagt være både Natron og Hjortetakk i svelene. De hevet seg flott i teflonpanna, og ble slik mektige og litt halvtunge som jeg liker dem - akkurat som om bord i de gamle fergene til MRF. Foretrekker det klassiske fyllet - smør og sukker, men det ble jo en del, så må få ned et par med syltetøy og en med brunost også...

... middagen utsettes noen timer. Står igjen en del røre i kjøleskapet.

Fin oppskrift, dette:
https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/sveler/

Ser at en del prøver å referere til MRF-svela i oppskrifter, men det er ingen ens oppskrift på disse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»