Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
12dd

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av 12dd »

Big George skrev: ons feb 22, 2023 12:59 am Pushback hvorfor svarer du Garindan ?
Han er et russisk troll som syns tortur, voldtekt og drap på sivile er akseptabelt.
Gidder du å diskutere med sånne, aksepterer du dem.
Kutt ut dette gnålet om hvem som kan svare hvem. Dette er et debattforum.

Bf109

Legg inn av Bf109 »

15min lang, men gir et interessant innblikk i dronekrigføringen.


FROG

Legg inn av FROG »

izzet2015 skrev: ons feb 22, 2023 10:21 am Hvis Putin vinner, så er det en katastrofe for Europa, da vil nok andre baltiske land bli de neste som blir angrepet. Putin er hardt presset nå, og kan finne på hva som helst. Det syke er at han har så stor oppslutning i hjemlandet.
Det er jo ikke sykt i det hele tatt. Det er resultatet av at alle media er kontrollert av Putin og hans krets, får bare ferdigtygget propaganda og ikke noe annet. Det er akkurat det samme vi ser i Kina, Nord Korea og andre totalitære stater. Og jo slik hjernevasking fungerer over tid. Det var akkurat slik Hitler og Stalin fikk fullstendig kontroll over sine imperier, og enkeltmennesket ble brukt som rent forbruksmateriell i deres higen etter makt og fullstendig kontroll.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Skal dere poste videoer så bør det være klare og gode kilder hvor man ser hva som skjer, og det er klart og tydelig hvem som er involvert. Disse bør være dokumentert på en god måte. Videoer med russisk tekst som viser "noen" og "noe" som like gjerne kan være hva som helst, og når som helst - holder ikke. Har rensket tråden for dette og sitater og svar på dette.
/mod

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

AxelRudi skrev: ons feb 22, 2023 12:34 pm Skal dere poste videoer så bør det være klare og gode kilder hvor man ser hva som skjer, og det er klart og tydelig hvem som er involvert. Disse bør være dokumentert på en god måte. Videoer med russisk tekst som viser "noen" og "noe" som like gjerne kan være hva som helst, og når som helst - holder ikke. Har rensket tråden for dette og sitater og svar på dette.
/mod
Det virker for meg som om problemet ikke ligger i videoen, men i et stort antall linker. Siden det ikke kan være andre kilder til bekreftelse av en slik video av åpenbare grunner.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Vind skrev: ons feb 22, 2023 12:46 pm
AxelRudi skrev: ons feb 22, 2023 12:34 pm Skal dere poste videoer så bør det være klare og gode kilder hvor man ser hva som skjer, og det er klart og tydelig hvem som er involvert. Disse bør være dokumentert på en god måte. Videoer med russisk tekst som viser "noen" og "noe" som like gjerne kan være hva som helst, og når som helst - holder ikke. Har rensket tråden for dette og sitater og svar på dette.
/mod
Det virker for meg som om problemet ikke ligger i videoen, men i et stort antall linker. Siden det ikke kan være andre kilder til bekreftelse av en slik video av åpenbare grunner.
I at videoene ikke viser noe konkret. Det kan like gjerne være videoer av russiske, ukrainske, eller polske fotballsupportere som arresteres etter kamp - for å gi et dårlig eksempel.
Informasjon er viktig i krig - da stilles det strengere krav til dokumentasjon.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

AxelRudi skrev: ons feb 22, 2023 12:51 pm
Vind skrev: ons feb 22, 2023 12:46 pm
AxelRudi skrev: ons feb 22, 2023 12:34 pm Skal dere poste videoer så bør det være klare og gode kilder hvor man ser hva som skjer, og det er klart og tydelig hvem som er involvert. Disse bør være dokumentert på en god måte. Videoer med russisk tekst som viser "noen" og "noe" som like gjerne kan være hva som helst, og når som helst - holder ikke. Har rensket tråden for dette og sitater og svar på dette.
/mod
Det virker for meg som om problemet ikke ligger i videoen, men i et stort antall linker. Siden det ikke kan være andre kilder til bekreftelse av en slik video av åpenbare grunner.
I at videoene ikke viser noe konkret. Det kan like gjerne være videoer av russiske, ukrainske, eller polske fotballsupportere som arresteres etter kamp - for å gi et dårlig eksempel.
Informasjon er viktig i krig - da stilles det strengere krav til dokumentasjon.
I dette tilfellet vil det være den offisielle dokumentasjonen av en krigsforbrytelse..

Med andre ord, politiet gjør en forbrytelse og filmer den, for så å legge den på YouTube

(dårlig eksempel)

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Fyfaen tråden ødelegges av pro-russiske troll.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Skal være døde wagners rundt Bakhmut. Human wave funker ikke mot automatvåpen. Klovnene lever i 2.vk hvor tyskerne lå med mauser, det gjør ikke ukrainerne.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Albania skrev: ons feb 22, 2023 1:10 pm Fyfaen tråden ødelegges av pro-russiske troll.
Utrolig! Fortsett historien din :D

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Ser ut som Wagner får samme mengde ammunisjon som resten av den russiske hæren.


DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: ons feb 22, 2023 1:20 pm Skal være døde wagners rundt Bakhmut. Human wave funker ikke mot automatvåpen. Klovnene lever i 2.vk hvor tyskerne lå med mauser, det gjør ikke ukrainerne.
Ja, det er det verste oppi dette. For what?? Dette er helt meningsløst. Krigen er dønn meningsløs, og på helt falske premisser.
For å drepe nazister, narkovrak, fascister, terrorister, og pedofile (av alle ting..).

Tenk å fore et helt folk med disse absurde løgnene av grunner for denne krigen, og enda verre at det bites på med søkke og snøre. Det er helt ubegripelig, og denne krigens absolutte mysterium for meg, og for resten av verden, vil jeg tro.
Ukraina ønsker bare å leve i fred, innenfor egne grenser. De har ikke hatt noen som helst planer om aggresjon mot Russland.

Svalbard

Legg inn av Svalbard »

Det er visstnok bare fra en dags kamper også, og naturlig nok kun de som var hele nok og tilgjengelige til å samles opp slik. Tapene må være enorme.
Mer info om ammomangel også i tråden:


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: ons feb 22, 2023 2:10 pm Ukraina ønsker bare å leve i fred, innenfor egne grenser. De har ikke hatt noen som helst planer om aggresjon mot Russland.
Det er sikkert riktig, men nå glemmer du den tradisjonelle russiske paranoide mistenksomheten og frykten. I dette tilfelle frykten for å miste det russiske Ukraina til NATO og EU, Ukraina i NATO og EU er som sådan en trussel mot Russland og dermed aggresjon.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: ons feb 22, 2023 2:42 pm
DennisB skrev: ons feb 22, 2023 2:10 pm Ukraina ønsker bare å leve i fred, innenfor egne grenser. De har ikke hatt noen som helst planer om aggresjon mot Russland.
Det er sikkert riktig, men nå glemmer du den tradisjonelle russiske paranoide mistenksomheten og frykten. I dette tilfelle frykten for å miste det russiske Ukraina til NATO og EU, Ukraina i NATO og EU er som sådan en trussel mot Russland og dermed aggresjon.
Nei, det er ingen som glemmer løgnene deres, som de forteller seg selv hele tiden.
Det gjør det ikke mer sant av den grunn. Deres egne paranoide mistenksomhet er Russlands eget problem. Som de igjen påfører oss andre, i form av krig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: ons feb 22, 2023 2:48 pm
Karatel skrev: ons feb 22, 2023 2:42 pm
DennisB skrev: ons feb 22, 2023 2:10 pm Ukraina ønsker bare å leve i fred, innenfor egne grenser. De har ikke hatt noen som helst planer om aggresjon mot Russland.
Det er sikkert riktig, men nå glemmer du den tradisjonelle russiske paranoide mistenksomheten og frykten. I dette tilfelle frykten for å miste det russiske Ukraina til NATO og EU, Ukraina i NATO og EU er som sådan en trussel mot Russland og dermed aggresjon.
Nei, det er ingen som glemmer løgnene deres, som de forteller seg selv hele tiden.
Det gjør det ikke mer sant av den grunn. Deres egne paranoide mistenksomhet er Russlands eget problem. Som de igjen påfører oss andre, i form av krig.
Sant er det jo ikke, at de ikke vil ha NATO på dørstokken, kan man forstå, men det gir dem ingen rett til å gå til krig. Ukraina i EU vil snu UKraina mot vest og få landet til å knytte seg til Vesten, ikke til Russland. Det kan de også se som en trussel.

Russland skulle heller åpne seg mot vest de også og se alle mulighetene Vesten og EU har for dem.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: ons feb 22, 2023 2:42 pm
DennisB skrev: ons feb 22, 2023 2:10 pm Ukraina ønsker bare å leve i fred, innenfor egne grenser. De har ikke hatt noen som helst planer om aggresjon mot Russland.
Det er sikkert riktig, men nå glemmer du den tradisjonelle russiske paranoide mistenksomheten og frykten. I dette tilfelle frykten for å miste det russiske Ukraina til NATO og EU, Ukraina i NATO og EU er som sådan en trussel mot Russland og dermed aggresjon.
Nettopp. Dette er roten til krigen.

Ikke nazisme, ikke satanisme, ikke at russere i Ukraina ikke har det bra, ikke at USA har presset Russland.

Den eneste årsaken er at Putin ser at Ukraina ser vestover. Mot demokrati, mot egen råderett.
Og for en autokrat som er vant til å herske med frykt og trusler som våpen er dette skremmende. Men fremfor å faktisk vise velvilje og respekt ovenfor Ukraina for å vise at Russland vil vøre en god partner så valgte Putin å gå den andre veien. Gjennom terror, massakrer og ødeleggelse.

Det tar tid å snu et styresett som det sovjetiske/russiske som førte til utbredt korrupsjon og den sterkestes rett. Men man ser at majoriteten av nasjonene som kom seg unna tidlig på nittitallet gradvis beveger seg i riktig retning. Og den reisen forstår jeg godt at Ukraina ønsker å sette ut på.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Er det virkelig noen pro-russiske her inne? Håper alle støtter Ukraina.

pølsa
Innlegg: 891

Legg inn av pølsa »

steponit skrev: ons feb 22, 2023 10:38 am
pølsa skrev: ons feb 22, 2023 10:32 am
Entenmann skrev: ons feb 22, 2023 10:23 am

Vil nesten påstå at det sykeste er hvor mange som støtter han utenfor Russland. Mange støtter Russland fordi de er misfornøyd med egen regjering.
Her er det bare å bruke FN resolusjonen og det er kun vestlige/Nato pluss en håndfull til, mener tallet som stemte blankt var 144 land. Burde gi en god pekepinn hvor sterkt vesten står i denne saken når så mange velger å stemme blankt.
Er det denne du tenker på?

143 medlemsland stemte for å ikke anerkjenne Russlands annektering

I så fall bør du slutte å stole på hukommelsen din, den ser ikke ut til å være helt i vater.
Nei, ikke annekteringen jeg tenkte på. trodde jeg skulle finne den igjen men husker ikke på mer i farten.

DennisB

Legg inn av DennisB »

pølsa skrev: ons feb 22, 2023 3:29 pm
steponit skrev: ons feb 22, 2023 10:38 am
pølsa skrev: ons feb 22, 2023 10:32 am

Her er det bare å bruke FN resolusjonen og det er kun vestlige/Nato pluss en håndfull til, mener tallet som stemte blankt var 144 land. Burde gi en god pekepinn hvor sterkt vesten står i denne saken når så mange velger å stemme blankt.
Er det denne du tenker på?

143 medlemsland stemte for å ikke anerkjenne Russlands annektering

I så fall bør du slutte å stole på hukommelsen din, den ser ikke ut til å være helt i vater.
Nei, ikke annekteringen jeg tenkte på. trodde jeg skulle finne den igjen men husker ikke på mer i farten.
Du finner uansett ingen avstemninger hvor 144 land har stemt blankt under og angående denne krigen. Det finnes ikke. Det er forresten 193 medlemsland i FN.
Sist redigert av DennisB den ons feb 22, 2023 4:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

Prigozhin og Wagner beskylder den russiske hæren for forræderi fordi de ikke har klart å levere sårt tiltrengt ammunisjon (hovedsaklig artillerigranater) til Wagner-styrkene. Prigozhin offentliggjorde brevet han sendte til den russiske ledelsen og i det kunne man lese at han mener at de trenger omtrent 20 000 artillerirunder per dag for å kunne ta Bakhmut.

Det blir spennende å følge med på hvordan dette utvikler seg. Vi vet også at nevnte Prigozhin høyst sannsynlig har kontaktet feiten i Tsjetsjenia i et forsøk på å skaffe seg en alliert. Ser vi en ganske dyp splittelse innad i russland nå?


Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Karatel skrev: ons feb 22, 2023 2:42 pm
DennisB skrev: ons feb 22, 2023 2:10 pm Ukraina ønsker bare å leve i fred, innenfor egne grenser. De har ikke hatt noen som helst planer om aggresjon mot Russland.
Det er sikkert riktig, men nå glemmer du den tradisjonelle russiske paranoide mistenksomheten og frykten. I dette tilfelle frykten for å miste det russiske Ukraina til NATO og EU, Ukraina i NATO og EU er som sådan en trussel mot Russland og dermed aggresjon.
Jeg forstår hva du mener og jeg er i hovedsak enig i det du skriver, men er du sikker på at denne frykten er paranoid?
Er ikke situasjonen, objektivt sett ,fullt ut sammenlignbar med det som skjedde på Kuba i 1962? Var USA sin frykt da også paranoid?
Jeg uthever «objektivt sett» fordi vi i vesten selvsagt vil mene at vårt levesett, våre verdier og vårt verdenssyn er det beste og således noe alle andre bør strekke seg mot.
Det samme gjelder vel for andre land/regimer? Man er ofte lojal og tro mot det man har lært/blitt indoktrinert med.
Sist redigert av Foucault den ons feb 22, 2023 4:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Noen dager oversteg antallet skjell 80 000 per dag. Europa har en slik produksjonskapasitet til å lage så mange skjell per dag?

Falcon

Legg inn av Falcon »

Foucault skrev: ons feb 22, 2023 4:29 pm
Jeg forstår hva du mener og jeg er i hovedsak enig i det du skriver, men er du sikker på at denne frykten er paranoid?
Er ikke situasjonen, objektivt sett ,fullt ut sammenlignbar med det som skjedde på Kuba i 1962? Var USA sin frykt da også paranoid?
Jeg uthever «objektivt sett» fordi vi i vesten selvsagt vil mene at vårt levesett, våre verdier og vårt verdenssyn er det beste og således noe alle andre bør strekke seg mot.
Det samme gjelder vel for andre land/regimer? Man er ofte lojal og tro mot det man har lært/blitt indoktrinert med.
Kuba er fortsatt anti-amerikansk. Venezuela må også nevnes, midt i USA sin bakgård. Også har du Mexico, som har en historie som svært nær alliert med Castro-Kuba.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Timene som endret Europa
https://www.nrk.no/urix/xl/timene-som-e ... 1.16258803

Artikkel fra forskjellige sider ved den første natten, i Kyiv, Norge og Nato.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Falcon skrev: ons feb 22, 2023 4:57 pm
Foucault skrev: ons feb 22, 2023 4:29 pm
Jeg forstår hva du mener og jeg er i hovedsak enig i det du skriver, men er du sikker på at denne frykten er paranoid?
Er ikke situasjonen, objektivt sett ,fullt ut sammenlignbar med det som skjedde på Kuba i 1962? Var USA sin frykt da også paranoid?
Jeg uthever «objektivt sett» fordi vi i vesten selvsagt vil mene at vårt levesett, våre verdier og vårt verdenssyn er det beste og således noe alle andre bør strekke seg mot.
Det samme gjelder vel for andre land/regimer? Man er ofte lojal og tro mot det man har lært/blitt indoktrinert med.
Kuba er fortsatt anti-amerikansk. Venezuela må også nevnes, midt i USA sin bakgård. Også har du Mexico, som har en historie som svært nær alliert med Castro-Kuba.
Ja, og USA/vesten kan vel beskrives som anti-russisk? Derfor er det i mine øyne lik logikk bak ønsket om å ikke få «fienden» inn i egen bakgård. Eller?

RvsB

Legg inn av RvsB »

Vind skrev: ons feb 22, 2023 4:29 pm Noen dager oversteg antallet skjell 80 000 per dag. Europa har en slik produksjonskapasitet til å lage så mange skjell per dag?
Der ga du meg en god latter. Tenk å ofre 80,000 skjell om dagen! Grufullt. Tro om det er blåskjell eller kamskjell det er snakk om. Her må vi få Mowi og Salmar på beina sporenstreks, vi kan ikke la Russerne ha flere skjell en oss!

Deila

Legg inn av Deila »

😂😂😂🤡🤡


H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Er det noen som har noen tanker om hvordan krigen kommer til å ende? Finnes det noen annen løsning enn at Putin og hans støttespillere forsvinner?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»