Trygdeoppgjøret

Svar
peraleks

Re: Trygdeoppgjøret

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: tor feb 02, 2023 11:11 am
peraleks skrev: tor feb 02, 2023 10:04 am
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 9:57 am
Min spådom er at vi kommer til å fortsette som nå, spesielt siden Høyre vil vinne neste stortingsvalg.
Altså vil vi få økende forskjell mellom rik og fattig, og fattigdomsøkning vi ikke har opplevd i moderne tid.
Mange av dagens trygdede og pensjonister vil forøvrig være døde om et tiår.
Mens inntektene fra olje som du sier vil fortsette å saltes ned i fondet.
Ja økning i forskjell mellom rik og fattig er høyst naturlig, men dette er det igjen ingen stat som får gjort noe med(annet enn å eventuelt gjøre så uheldige grep at man brått mister samtlige som tjener mye).

Fattigdomsøkning har jeg lite tro på, her kan det gjøres mye fra statlig side igjen og med store inntekter fra olje/gass vil det være rom for det.
Jeg ser ikke for meg at vi skulle "miste samtlige som tjener mye" dersom de med minst inntekt får litt økt kjøpekraft.
(mindre reduksjon i kjøpekraft)
Det er i praksis nøyaktig det vi gjør nå.
Skatter man øvre middelklasse hardere i tillegg så vil en del her også flytte på seg(Merk at mange innenfor denne sektoren har jobber som går på tvers av landegrenser).

En annen ting er at de fattigste får økt velferd av at det er så mange rike som mulig her i landet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: tor feb 02, 2023 5:51 pm
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 11:11 am
peraleks skrev: tor feb 02, 2023 10:04 am

Ja økning i forskjell mellom rik og fattig er høyst naturlig, men dette er det igjen ingen stat som får gjort noe med(annet enn å eventuelt gjøre så uheldige grep at man brått mister samtlige som tjener mye).

Fattigdomsøkning har jeg lite tro på, her kan det gjøres mye fra statlig side igjen og med store inntekter fra olje/gass vil det være rom for det.
Jeg ser ikke for meg at vi skulle "miste samtlige som tjener mye" dersom de med minst inntekt får litt økt kjøpekraft.
(mindre reduksjon i kjøpekraft)
Det er i praksis nøyaktig det vi gjør nå.
Skatter man øvre middelklasse hardere i tillegg så vil en del her også flytte på seg(Merk at mange innenfor denne sektoren har jobber som går på tvers av landegrenser).

En annen ting er at de fattigste får økt velferd av at det er så mange rike som mulig her i landet.


Høres plausibelt ut, det. Så hva har vi å tjene på at de fattige ikke blir rike istedet for å bli fattigere?
Det blir jo med din logikk mindre velferd med mer fattigdom...

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:14 pm
peraleks skrev: tor feb 02, 2023 5:51 pm
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 11:11 am
Jeg ser ikke for meg at vi skulle "miste samtlige som tjener mye" dersom de med minst inntekt får litt økt kjøpekraft.
(mindre reduksjon i kjøpekraft)
Det er i praksis nøyaktig det vi gjør nå.
Skatter man øvre middelklasse hardere i tillegg så vil en del her også flytte på seg(Merk at mange innenfor denne sektoren har jobber som går på tvers av landegrenser).

En annen ting er at de fattigste får økt velferd av at det er så mange rike som mulig her i landet.


Høres plausibelt ut, det. Så hva har vi å tjene på at de fattige ikke blir rike istedet for å bli fattigere?
Det blir jo med din logikk mindre velferd med mer fattigdom...
Nei det var ikke det jeg skrev.
Jo flere av de rike her i landet som flytter ut jo mindre skatt får man blant annet inn(700 millioner rene skattepenger er så langt borte, dette er igjen kun fra den oversikten blant de rikeste som har flyttet ut).
I tillegg mister vi investorer, livsviktige for startups og annet av næringsliv som er avhengig av kapital spesielt i startfasen for å kunne vokse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: tor feb 02, 2023 10:34 pm
fargerik skrev: tor feb 02, 2023 10:14 pm
peraleks skrev: tor feb 02, 2023 5:51 pm

Det er i praksis nøyaktig det vi gjør nå.
Skatter man øvre middelklasse hardere i tillegg så vil en del her også flytte på seg(Merk at mange innenfor denne sektoren har jobber som går på tvers av landegrenser).

En annen ting er at de fattigste får økt velferd av at det er så mange rike som mulig her i landet.


Høres plausibelt ut, det. Så hva har vi å tjene på at de fattige ikke blir rike istedet for å bli fattigere?
Det blir jo med din logikk mindre velferd med mer fattigdom...
Nei det var ikke det jeg skrev.
Jo flere av de rike her i landet som flytter ut jo mindre skatt får man blant annet inn(700 millioner rene skattepenger er så langt borte, dette er igjen kun fra den oversikten blant de rikeste som har flyttet ut).
I tillegg mister vi investorer, livsviktige for startups og annet av næringsliv som er avhengig av kapital spesielt i startfasen for å kunne vokse.
700 millioner! Nå ramla jeg nesten av stolen!
(humorvarsel)
Vi snakker for pokker ikke om småpenger, ærlig talt.
Skal du gjøre inntrykk på noen, må du snakke i milliarder.

Corvus

Legg inn av Corvus »

fargerik skrev: tor feb 02, 2023 4:43 pm
Corvus skrev: tor feb 02, 2023 3:05 pm
fargerik skrev: tor jan 26, 2023 2:27 pm
Det stemmer. Men er næringslivet tjent med at en million pensjonister slutter å handle?
Er ikke du langt ute på venstresiden da? Da er dere vel imot dette jaget med å handle hele tiden? Kanskje bra at dette forbruket strupes enda mer?
Og ellers har du det bra? Kona har det bra? Bilen, går den bra?
Sjeldent å se selveste Oluf gjenoppstå.....
Men mat det nå inn til forum med teskje : Når ble et medlem av AP "langt ute på venstresiden"???
Ok, da var du ikke så langt ute på venstresiden, greit det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

izzet2015 skrev: tor feb 02, 2023 3:33 pm For de som er pensjonister bør det bli et godt oppgjør. Og da må det bli minst 7% økning. Det kan demme opp for noe av svekket kjøpekraft. Alt har steget, men ikke pensjoner. Og så må vi huske på at mange er minstepensjonister, de sliter virkelig nå. Norge har råd til et løft for pensjonistene.
Pensjonistforbundet har hørt på deg. Leste i avisa i dag at kravet i år er 7%.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

De må ha minst 7%, mistet kjøpekraft i flere år nå..Håper det blir et godt oppgjør..

fargerik

Legg inn av fargerik »

izzet2015 skrev: tor feb 23, 2023 12:43 pm De må ha minst 7%, mistet kjøpekraft i flere år nå..Håper det blir et godt oppgjør..
De eller vi.....jeg sier VI (jeg er for pokker pensjonist) må ha minst 7% for å få kompensert for etterslepet.
Får vi ikke 7%, er jeg klar for å gå til streik.
(humorvarsel)

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Streik blir det vel dårlig med, men hva kan pensjonister finne på for å få det de /(vi) har krav på? Sivil ulydighet? (Ironi)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»