Sverige og Finland inn i NATO

Svar
Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Re: Sverige og Finland inn i NATO

Legg inn av MacanT »

PapaSmurf skrev: søn feb 05, 2023 1:24 am Sverige og Finland er NATO-medlemmer til sommeren. Men jeg tror heller ikke Erdogan gir seg før etter valget.

Så bør det etterpå bli en diskusjon i NATO om man skal kunne bruke NATO som et verktøy for å score billige poeng i nasjonal politikk eller om dette ved senere tilfeller vil få konsekvenser.

Det er bra at USA viser muskler, for Erdogan har tøyd strikken fryktelig langt nå.
Tror heller ikke Erdogan gir seg før etter valget.

Erdogan skaper alltid en ytre fiende foran valgene, denne gangen var det Sverige som med sin NATO søknad passet best. At en dansk idiot brenner gamle bøker hjelper heller ikke på situasjonen, men spiller egentlig liten rolle så lenge Erdogan uansett vil fortsette med tullet sitt.

Foran valget i 2017 var det Tyskland som fikk gjennomgå, den gang forlangte han mer eller mindre at Tyskland skulle forby lovlige demonstrasjoner.

Så i et nyhetsinnslag en tysk myndighetsperson som anbefalte at Sverige ikke gir etter for noe som helst ettersom det bare vil resultere i at Erdogan kommer med nye krav.

trønderen

Legg inn av trønderen »

MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:45 pm Så i et nyhetsinnslag en tysk myndighetsperson som anbefalte at Sverige ikke gir etter for noe som helst ettersom det bare vil resultere i at Erdogan kommer med nye krav.
Det tror jeg denne myndighetspersonen har rett i. Man må ikke gi Erdogan en seier. Det er synd at NATO er tjent med å ha Tyrkia som medlem, da det hadde vært deilig å få dem kastet ut.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Finland er klar for å gå inn i NATO før Sverige.

https://www.nettavisen.no/nato/sverige/ ... -95-901027

Det vil i såfall være en stor propagandaseier for Erdogan.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: man feb 06, 2023 5:20 pm Finland er klar for å gå inn i NATO før Sverige.

https://www.nettavisen.no/nato/sverige/ ... -95-901027
Intet konkret, bare rykter og spekulasjoner.

Spiller liten rolle, Sverige vil uansett komme inn i løpet året.

Hvis Finland mot formodning skulle gå inn før Sverige kommer vi å ligge som Sveits, med NATO land på alle kanter imens vi venter på at NATO med USA i spissen setter klovnen i Tyrkia på plass.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:45 pm
PapaSmurf skrev: søn feb 05, 2023 1:24 am Sverige og Finland er NATO-medlemmer til sommeren. Men jeg tror heller ikke Erdogan gir seg før etter valget.

Så bør det etterpå bli en diskusjon i NATO om man skal kunne bruke NATO som et verktøy for å score billige poeng i nasjonal politikk eller om dette ved senere tilfeller vil få konsekvenser.

Det er bra at USA viser muskler, for Erdogan har tøyd strikken fryktelig langt nå.
Tror heller ikke Erdogan gir seg før etter valget.

Erdogan skaper alltid en ytre fiende foran valgene, denne gangen var det Sverige som med sin NATO søknad passet best. At en dansk idiot brenner gamle bøker hjelper heller ikke på situasjonen, men spiller egentlig liten rolle så lenge Erdogan uansett vil fortsette med tullet sitt.

Foran valget i 2017 var det Tyskland som fikk gjennomgå, den gang forlangte han mer eller mindre at Tyskland skulle forby lovlige demonstrasjoner.

Så i et nyhetsinnslag en tysk myndighetsperson som anbefalte at Sverige ikke gir etter for noe som helst ettersom det bare vil resultere i at Erdogan kommer med nye krav.
Erdogan popularitet er på meget nedadgående kurve:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... l_election

Så her gjelder det å spille tøff kar og fremstå som en sterk leder. Vi andre kan vel håpe at han taper og at vi aldri får se det sutrete, hyklerske islamist-fascistiske utyske igjen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Kanskje jordskjelvet gjør at det blir enklere for Finland/Sverige og komme med i NATO.
Nå har vel Erdogan nok med utfordringer på hjemmebane.

trønderen

Legg inn av trønderen »

VivaLV skrev: tir feb 07, 2023 9:05 pm Kanskje jordskjelvet gjør at det blir enklere for Finland/Sverige og komme med i NATO.
Nå har vel Erdogan nok med utfordringer på hjemmebane.
Jeg tenkte faktisk på det samme i dag. Tviler på at Finland og Sveriges NATO-søknad er det tyrkerne tenker på om dagen. Også er det jo slik at kriser forener folk. Så jeg ser ikke bort fra at Erdogan også tjener stemmer på denne katastrofen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

trønderen skrev: tir feb 07, 2023 9:11 pm
VivaLV skrev: tir feb 07, 2023 9:05 pm Kanskje jordskjelvet gjør at det blir enklere for Finland/Sverige og komme med i NATO.
Nå har vel Erdogan nok med utfordringer på hjemmebane.
Jeg tenkte faktisk på det samme i dag. Tviler på at Finland og Sveriges NATO-søknad er det tyrkerne tenker på om dagen. Også er det jo slik at kriser forener folk. Så jeg ser ikke bort fra at Erdogan også tjener stemmer på denne katastrofen.
De får "bestikke" han. Sende en milliard euro i nødhjelp.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Imens Erdogan nekter Sveriges innbyggere sikkerheten med å være NATO medlem tok det ikke mange timene før Sverige sendte redningsmannskaper nedover for å hjelpe til etter jordskjelvet.

Slik opptrer land med anstendige ledere, helt annen oppførsel enn klovnen i Tyrkia.

Bilde

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

MacanT skrev: tir feb 14, 2023 5:06 pm Imens Erdogan nekter Sveriges innbyggere sikkerheten med å være NATO medlem tok det ikke mange timene før Sverige sendte redningsmannskaper nedover for å hjelpe til etter jordskjelvet.

Slik opptrer land med anstendige ledere, helt annen oppførsel enn klovnen i Tyrkia.

Bilde

Bilde
Det er kanskje dette som mildner Erdogan. Han må få en åpning og den får han kanskje her.

Men jeg er ikke bekymret. Jeg er sikker på at Tyrkia slipper Svenskene gjennom i løpet av noen måneder.

William_S

Legg inn av William_S »

Er ikke bare Erdogan som tuller. Orban og co nøler fortsatt også. Men akkurat Orban er kanskje ikke så rart som den mest pro-russiske lederen i hele EU.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

PapaSmurf skrev: tir feb 14, 2023 5:09 pm Men jeg er ikke bekymret. Jeg er sikker på at Tyrkia slipper Svenskene gjennom i løpet av noen måneder.
Papasmurf 13. mai, 2022:
"De er medlemmer om 1 mnd. Garantert."


:lol: :lol: :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

OrmenLange skrev: tir feb 14, 2023 7:48 pm
PapaSmurf skrev: tir feb 14, 2023 5:09 pm Men jeg er ikke bekymret. Jeg er sikker på at Tyrkia slipper Svenskene gjennom i løpet av noen måneder.
Papasmurf 13. mai, 2022:
"De er medlemmer om 1 mnd. Garantert."


:lol: :lol: :lol:
Har du tatt deg pause fra å slikke Putins ræv og bruker den på å grave i gamle innlegg?

Jeg ville brukt den pausen på å spise såpe og drikke lut.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

PapaSmurf skrev: tir feb 14, 2023 8:24 pm Jeg ville brukt den pausen på å spise såpe og drikke lut.
Du burde heller tatt deg en time-out for å revurdere dine håpløse spådommer og usaklige personangrep...

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1739

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: tir feb 14, 2023 9:51 pm
Du burde heller tatt deg en time-out for å revurdere dine håpløse spådommer og usaklige personangrep...
Altså... om man skulle tatt vare på alle de sitatene fra pro-russerne her inne der det ble latterliggjort at Ukraina skulle vinne tilbake Kherson m.m.... Hadde vært liste lang som et vondt år, men vi gidder ikke det der tilbake.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

JauKaninen skrev: tir feb 14, 2023 10:52 pm
OrmenLange skrev: tir feb 14, 2023 9:51 pm
Du burde heller tatt deg en time-out for å revurdere dine håpløse spådommer og usaklige personangrep...
Altså... om man skulle tatt vare på alle de sitatene fra pro-russerne her inne der det ble latterliggjort at Ukraina skulle vinne tilbake Kherson m.m.... Hadde vært liste lang som et vondt år, men vi gidder ikke det der tilbake.
For all del, jeg er tilhenger av å avsløre håpløse påstander og spådommer, så dersom du kan grave dem opp synes jeg det er interessant. Det er en del skråsikre forståsegpåere her inne som nok fortjener å bli jekket ned et par hakk.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Antydes at i allefall Finland innen rimelig tid kan få medlemskap i Nato, og da med med Tyrkia sin godkjenning.

Har tidligere blitt hevdet at Erdogan er så dyktig i manøvreringer i det politiske spillet, innenriks og internasjonalt så da får vi se...!
Det er en valgkamp på gang i Kebaben's hjemland og et forestående valg, og hvor trygg føler Recep seg på å beholde makten, uten å måtte "jenke seg" i utenrikspolitiske spørsmål eller å gjøre visse grep..!?

https://www.nrk.no/nyheter/valget-i-tyr ... amskyndet-

1.16261483https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wAnJWd/tyr ... er-sverige

William_S

Legg inn av William_S »

Men hva i alle dager skjer med Orban da? Han har ikke godkjent han heller. Ungarn og Tyrkia er noen jævla sinker innafor NATO systemet.

William_S

Legg inn av William_S »

Uansett så sliter jo Erdogans parti på måligner mer enn før, men nå er det heller ikke tatt opp noen målinger etter jordskjelvet. Det er faktisk ikke gitt at Erdogans parti blir størst i valget. Hovedproblemet for opposisjonen er jo at Erdogan har så å si alt av medier bak seg osv og at Tyrkia er å betrakte som semiautoritært.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... y_election

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

William_S skrev: tor feb 16, 2023 10:54 am Men hva i alle dager skjer med Orban da? Han har ikke godkjent han heller.
Det er alt annet enn overraskende når man ser på all treneringen vedkommende sjarlatan har stelt i stand hva gjelder EU-sanksjoner.

Orban er Putins mann i EU/NATO.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Stolt Jensenberg fortsetter sjarmoffensiven overfor Erdogan. Først fordømmelse av koranbrenning, nå besøk i jordskjelvområder og lovnader om massiv NATO-hjelp.

Klok mann, sønnen til Thorvald.

William_S

Legg inn av William_S »

Da har Orban bedt parlamentet om å godkjenne Sverige og Finlands søknader. Debatt og vedtak skjer 1 mars.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

William_S skrev: fre feb 24, 2023 8:23 am Da har Orban bedt parlamentet om å godkjenne Sverige og Finlands søknader. Debatt og vedtak skjer 1 mars.
Det var jammen på tide.

Da venter vi bare på Erdogan, han har jo tross alt blitt nominert til Nobels fredspris ;)

https://www.nrk.no/nyheter/erdogan-nomi ... 1.16236377

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: fre feb 24, 2023 8:23 am Da har Orban bedt parlamentet om å godkjenne Sverige og Finlands søknader. Debatt og vedtak skjer 1 mars.
Nå står verdenen virkelig ikke til påske!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Hetfield skrev: fre feb 24, 2023 6:25 pm
William_S skrev: fre feb 24, 2023 8:23 am Da har Orban bedt parlamentet om å godkjenne Sverige og Finlands søknader. Debatt og vedtak skjer 1 mars.
Nå står verdenen virkelig ikke til påske!
Orban har jo en smule vett i skallen. Verre med islamisten Erdogan.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er kanskje litt lurt å se Norge inn I et historisk perspektiv. Danskene tok våre ressurser og vi godtog det. Så kom svenskene og ga oss nasjonal følelse. Nå skal vi la EU og Nato sørge for å lure oss for våre ressurser for en billig penge. Og når Finland og Sverige går med i Nato så blir vi mer sårbar Der blir våre ressurser underlagt disse landene.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Frode57 skrev: fre feb 24, 2023 10:20 pm Det er kanskje litt lurt å se Norge inn I et historisk perspektiv. Danskene tok våre ressurser og vi godtog det. Så kom svenskene og ga oss nasjonal følelse. Nå skal vi la EU og Nato sørge for å lure oss for våre ressurser for en billig penge. Og når Finland og Sverige går med i Nato så blir vi mer sårbar Der blir våre ressurser underlagt disse landene.
Sedvanlig vrøvl fra ende til annen.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

MacanT skrev: fre feb 24, 2023 2:16 pm
William_S skrev: fre feb 24, 2023 8:23 am Da har Orban bedt parlamentet om å godkjenne Sverige og Finlands søknader. Debatt og vedtak skjer 1 mars.
Det var jammen på tide.

Da venter vi bare på Erdogan, han har jo tross alt blitt nominert til Nobels fredspris ;)

:lol:

https://www.nrk.no/nyheter/erdogan-nomi ... 1.16236377

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

MacanGTS skrev: lør feb 25, 2023 5:23 am
MacanT skrev: fre feb 24, 2023 2:16 pm
William_S skrev: fre feb 24, 2023 8:23 am Da har Orban bedt parlamentet om å godkjenne Sverige og Finlands søknader. Debatt og vedtak skjer 1 mars.
Det var jammen på tide.

Da venter vi bare på Erdogan, han har jo tross alt blitt nominert til Nobels fredspris ;)

:lol:

https://www.nrk.no/nyheter/erdogan-nomi ... 1.16236377
Hva er vitsen med å lage et så likt nick?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Fordomsfull skrev: lør feb 25, 2023 11:33 am
MacanGTS skrev: lør feb 25, 2023 5:23 am
MacanT skrev: fre feb 24, 2023 2:16 pm
Det var jammen på tide.

Da venter vi bare på Erdogan, han har jo tross alt blitt nominert til Nobels fredspris ;)

:lol:

https://www.nrk.no/nyheter/erdogan-nomi ... 1.16236377
Hva er vitsen med å lage et så likt nick?
Det der nicket lagde lusekoftan allerede på VGD i et desperat forsøk på å irritere meg :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»