Verdien av kunst?
Verdien av kunst?
Smak og/eller bedrag..
Dette:
Erstatningsbanan ble hengt opp 15 min. etter at kunstneren hadde mumset den i seg (er uviss på om verdien holdt seg).
Eller kanskje dette:
En litt mer kostbar sak, som viser supervarm plasma i en 2 sek. stabil periode (er viss på at verdien ikke holdt seg).
Men likevel, øyet som ser, vurderte verdier, estetikk, logikk osv.., men hva som er "kunst" er for enkelte bare opplest og vedtatt.
Dette:
Erstatningsbanan ble hengt opp 15 min. etter at kunstneren hadde mumset den i seg (er uviss på om verdien holdt seg).
Eller kanskje dette:
En litt mer kostbar sak, som viser supervarm plasma i en 2 sek. stabil periode (er viss på at verdien ikke holdt seg).
Men likevel, øyet som ser, vurderte verdier, estetikk, logikk osv.., men hva som er "kunst" er for enkelte bare opplest og vedtatt.
Kunst er nok mye investeringsobjekter. Noen har mye penger, og legger pengene i kunst.Zpiff skrev: ↑tor jul 28, 2022 11:41 pm Smak og/eller bedrag..
Dette:
Erstatningsbanan ble hengt opp 15 min. etter at kunstneren hadde mumset den i seg (er uviss på om verdien holdt seg).
Eller kanskje dette:
En litt mer kostbar sak, som viser supervarm plasma i en 2 sek. stabil periode (er viss på at verdien ikke holdt seg).
Men likevel, øyet som ser, vurderte verdier, estetikk, logikk osv.., men hva som er "kunst" er for enkelte bare opplest og vedtatt.
Det trenger ikke være mer enn en svart trekant på et hvitt lerrett, eller kanskje en strek på et lerrett dersom kunstneren har et navn.
Men for all del, det er mye flott der ute.
Jeg har noen kunstverk hengende her som betyr mye for meg. De som barna malte når de var i barnehagen.
-
- Innlegg: 4976
Mesterverket ditt er altfor komplekst og blendende.., til å kunne sette verdi på, så en får bare si at det er uvurderlig.return_of_drakkar skrev: ↑lør aug 13, 2022 8:33 pmHvor mye anser du verdien for å være av mitt nye mesterverk?
► Show Spoiler
Men tror jeg f.eks. ville navngitt det "hvit flue på hvit vegg", sånn for å gjøre det litt mer spennende for betrakteren (hva er det flua på veggen observerer, driver med.. - liksom).
"Rasende isbjørn i snøstorm" ville også kunne trigget nysgjerrighet, frykt.. hos betrakteren, hvilket igjen kunne gjort kunstverket langt mer ettertraktet (selv om verdien fortsatt er uvurderlig da..).
-
- Innlegg: 4976
Ja, kunne kalt det som du sier, men valgte snø fordi det virker så stille og beroligende...Zpiff skrev: ↑man aug 15, 2022 8:23 amMesterverket ditt er altfor komplekst og blendende.., til å kunne sette verdi på, så en får bare si at det er uvurderlig.return_of_drakkar skrev: ↑lør aug 13, 2022 8:33 pmHvor mye anser du verdien for å være av mitt nye mesterverk?
► Show Spoiler
Men tror jeg f.eks. ville navngitt det "hvit flue på hvit vegg", sånn for å gjøre det litt mer spennende for betrakteren (hva er det flua på veggen observerer, driver med.. - liksom).
"Rasende isbjørn i snøstorm" ville også kunne trigget nysgjerrighet, frykt.. hos betrakteren, hvilket igjen kunne gjort kunstverket langt mer ettertraktet (selv om verdien fortsatt er uvurderlig da..).
Her tror jeg du kommer til å få woke-bevegelsen på nakken. Her er det mye å ta tak i holdningsmessig, hvor du først og fremst fremhever hvithetens overlegenhet og dominans i dette verket.return_of_drakkar skrev: ↑man aug 15, 2022 8:46 amJa, kunne kalt det som du sier, men valgte snø fordi det virker så stille og beroligende...Zpiff skrev: ↑man aug 15, 2022 8:23 amMesterverket ditt er altfor komplekst og blendende.., til å kunne sette verdi på, så en får bare si at det er uvurderlig.return_of_drakkar skrev: ↑lør aug 13, 2022 8:33 pm
Hvor mye anser du verdien for å være av mitt nye mesterverk?
► Show Spoiler
Men tror jeg f.eks. ville navngitt det "hvit flue på hvit vegg", sånn for å gjøre det litt mer spennende for betrakteren (hva er det flua på veggen observerer, driver med.. - liksom).
"Rasende isbjørn i snøstorm" ville også kunne trigget nysgjerrighet, frykt.. hos betrakteren, hvilket igjen kunne gjort kunstverket langt mer ettertraktet (selv om verdien fortsatt er uvurderlig da..).
-
- Innlegg: 4976
Kanskje man kunne kalle det for: syndfriHenningsen skrev: ↑man aug 15, 2022 8:53 amHer tror jeg du kommer til å få woke-bevegelsen på nakken. Her er det mye å ta tak i holdningsmessig, hvor du først og fremst fremhever hvithetens overlegenhet og dominans i dette verket.return_of_drakkar skrev: ↑man aug 15, 2022 8:46 amJa, kunne kalt det som du sier, men valgte snø fordi det virker så stille og beroligende...Zpiff skrev: ↑man aug 15, 2022 8:23 am
Mesterverket ditt er altfor komplekst og blendende.., til å kunne sette verdi på, så en får bare si at det er uvurderlig.
Men tror jeg f.eks. ville navngitt det "hvit flue på hvit vegg", sånn for å gjøre det litt mer spennende for betrakteren (hva er det flua på veggen observerer, driver med.. - liksom).
"Rasende isbjørn i snøstorm" ville også kunne trigget nysgjerrighet, frykt.. hos betrakteren, hvilket igjen kunne gjort kunstverket langt mer ettertraktet (selv om verdien fortsatt er uvurderlig da..).
Jeasja 1:18
Kom, la oss gjøre opp vår sak! sier Herren.
Om syndene deres er som purpur,
skal de bli hvite som snø,
om de er røde som skarlagen,
skal de bli hvite som ull.
Vet ikke om det vil hjelpe mht woke-folket å dra inn kristendommen.return_of_drakkar skrev: ↑man aug 15, 2022 9:00 amKanskje man kunne kalle det for: syndfriHenningsen skrev: ↑man aug 15, 2022 8:53 amHer tror jeg du kommer til å få woke-bevegelsen på nakken. Her er det mye å ta tak i holdningsmessig, hvor du først og fremst fremhever hvithetens overlegenhet og dominans i dette verket.return_of_drakkar skrev: ↑man aug 15, 2022 8:46 am
Ja, kunne kalt det som du sier, men valgte snø fordi det virker så stille og beroligende...
Jeasja 1:18
Kom, la oss gjøre opp vår sak! sier Herren.
Om syndene deres er som purpur,
skal de bli hvite som snø,
om de er røde som skarlagen,
skal de bli hvite som ull.
Det vil kanskje bare være å helle bensin på bålet deres.
Men det gir verket mer substansiell dybde.
Et bidrag i tilsvarende sjanger:return_of_drakkar skrev: ↑man aug 15, 2022 8:46 amJa, kunne kalt det som du sier, men valgte snø fordi det virker så stille og beroligende...Zpiff skrev: ↑man aug 15, 2022 8:23 amMesterverket ditt er altfor komplekst og blendende.., til å kunne sette verdi på, så en får bare si at det er uvurderlig.return_of_drakkar skrev: ↑lør aug 13, 2022 8:33 pm
Hvor mye anser du verdien for å være av mitt nye mesterverk?
► Show Spoiler
Men tror jeg f.eks. ville navngitt det "hvit flue på hvit vegg", sånn for å gjøre det litt mer spennende for betrakteren (hva er det flua på veggen observerer, driver med.. - liksom).
"Rasende isbjørn i snøstorm" ville også kunne trigget nysgjerrighet, frykt.. hos betrakteren, hvilket igjen kunne gjort kunstverket langt mer ettertraktet (selv om verdien fortsatt er uvurderlig da..).
► Show Spoiler
(Håper det ikke krenker noen).
Kom til å tenke på denne tråden........
En kunstekspert påstår at et kunstverk har hengt opp-ned i hele 75 år.
Han har ikke peiling.
Kunstverket skal dreies kun 90 grader til venstre, så er det riktig.
Snur de det 180 grader vil det være akkurat like feil.
Dette varslet jeg om for femti år siden, ekspert som jeg er.
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/har ... /15225268/
En kunstekspert påstår at et kunstverk har hengt opp-ned i hele 75 år.
Han har ikke peiling.
Kunstverket skal dreies kun 90 grader til venstre, så er det riktig.
Snur de det 180 grader vil det være akkurat like feil.
Dette varslet jeg om for femti år siden, ekspert som jeg er.
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/har ... /15225268/
Kunst har flere verdier. pengeverdi, opplevelsesverdi, affeksjonsverdi.
Pengeverdien er enkel: Det noen er villig til å betale for verket. Men husk at ikke all kunst stiger i verdi. Verdien kan være satt etter skjeldenhet dvs antallet eller kunstnerens navn. Mesteparten av kunstverk synker i verdi, Det store antall av kunstverk finnes jo i private hjem og ikke i kunstmuseum. De fleste kunstverk er jo ikke laget av store annerkjente kunstnere og deres verker forblir anonymt hengende til de kastes fordi etterkommerne ikke er like interessert som kjøperne eller at kunstneren over tid mister sin status. Har sett mye kunst av kunstnere med status som har synket ned og derees verk mister verdi. Arvinger tror ofte at de arver store verdier, men ved forsøk på salg vil de oppleve å bli skuffet. Det som hang på veggen i foreldrehjemmet var nok ikke så unikt som forventet.
Så har vi opplevelsesverdien. Den kan være både positiv og negativ. Man ha stor personlig glede over å se et kunstverk. Det kan være laget av annerkjent kunstner eller ikke og ha like stor verdi for eieren og ofe kun denne.. Noen kan man jo hate et kunstverk av en eller annen grunn og ha ønske om å ødelegge det, feks Kjartan Slettemark.
"Kontroversiell politisk kunstnar
Kjartan Slettemark vart brått kjend i norsk samtidskunst i 1965 då hans "Vietnambilde" vart angripe med øks. Kunstverket stod utstilt i ein monter utanfor Stortinget.
Biletet - som synte ein skrikande, blodig munn, eit amerikansk flagg og ei lemlesta dokke - vart for sterk kost for den norske offentlegheit. Kunstverket vart tre gonger utsett for hærverk og måtte til slutt ha politivern.
"Vietnambilde" vart laga midt i den heitaste debatten kring Vietnamkrigen og var meint som ein protest mot amerikanarane si krigføring i Vietnam. Mange pro-amerikanske nordmenn følte seg provoserte. Konservative kunstkritikarar skreiv at kunstverket var eit sjofelt og sjusket makkverk og at Slettemark var ein blasfemisk provokatør og kunstnerisk talentlaust.
Motstanden mot Slettemark var også sterk innanfor dei offentlege kunstmusea og først i 1988 gjekk Nasjonalgalleriet med på å ta i mot "Vietnambilde" som ei gåve frå kunstnaren. Kjartan Slettemark sitt "Vietnambilde" er eit av dei mest sentrale kunstverka i norsk etterkrigskunst."
https://leksikon.fylkesarkivet.no/artic ... 3d07e0e33/
Til slutt har vi affeksjonsverdien: Dette maleriet har alltid hengt hjemme hos mor så det skal alltid henge hos meg også. Kun det og ikke noe annet angir verdien.
Pengeverdien er enkel: Det noen er villig til å betale for verket. Men husk at ikke all kunst stiger i verdi. Verdien kan være satt etter skjeldenhet dvs antallet eller kunstnerens navn. Mesteparten av kunstverk synker i verdi, Det store antall av kunstverk finnes jo i private hjem og ikke i kunstmuseum. De fleste kunstverk er jo ikke laget av store annerkjente kunstnere og deres verker forblir anonymt hengende til de kastes fordi etterkommerne ikke er like interessert som kjøperne eller at kunstneren over tid mister sin status. Har sett mye kunst av kunstnere med status som har synket ned og derees verk mister verdi. Arvinger tror ofte at de arver store verdier, men ved forsøk på salg vil de oppleve å bli skuffet. Det som hang på veggen i foreldrehjemmet var nok ikke så unikt som forventet.
Så har vi opplevelsesverdien. Den kan være både positiv og negativ. Man ha stor personlig glede over å se et kunstverk. Det kan være laget av annerkjent kunstner eller ikke og ha like stor verdi for eieren og ofe kun denne.. Noen kan man jo hate et kunstverk av en eller annen grunn og ha ønske om å ødelegge det, feks Kjartan Slettemark.
"Kontroversiell politisk kunstnar
Kjartan Slettemark vart brått kjend i norsk samtidskunst i 1965 då hans "Vietnambilde" vart angripe med øks. Kunstverket stod utstilt i ein monter utanfor Stortinget.
Biletet - som synte ein skrikande, blodig munn, eit amerikansk flagg og ei lemlesta dokke - vart for sterk kost for den norske offentlegheit. Kunstverket vart tre gonger utsett for hærverk og måtte til slutt ha politivern.
"Vietnambilde" vart laga midt i den heitaste debatten kring Vietnamkrigen og var meint som ein protest mot amerikanarane si krigføring i Vietnam. Mange pro-amerikanske nordmenn følte seg provoserte. Konservative kunstkritikarar skreiv at kunstverket var eit sjofelt og sjusket makkverk og at Slettemark var ein blasfemisk provokatør og kunstnerisk talentlaust.
Motstanden mot Slettemark var også sterk innanfor dei offentlege kunstmusea og først i 1988 gjekk Nasjonalgalleriet med på å ta i mot "Vietnambilde" som ei gåve frå kunstnaren. Kjartan Slettemark sitt "Vietnambilde" er eit av dei mest sentrale kunstverka i norsk etterkrigskunst."
https://leksikon.fylkesarkivet.no/artic ... 3d07e0e33/
Til slutt har vi affeksjonsverdien: Dette maleriet har alltid hengt hjemme hos mor så det skal alltid henge hos meg også. Kun det og ikke noe annet angir verdien.
Jeg følger litt halvhjertet med på kunst"skandalen" som ryster investorene. Tror rettsaken starter i dag.virrvarr skrev: ↑tir jan 03, 2023 8:59 pm Kunst har flere verdier. pengeverdi, opplevelsesverdi, affeksjonsverdi.
Pengeverdien er enkel: Det noen er villig til å betale for verket. Men husk at ikke all kunst stiger i verdi. Verdien kan være satt etter skjeldenhet dvs antallet eller kunstnerens navn. Mesteparten av kunstverk synker i verdi, Det store antall av kunstverk finnes jo i private hjem og ikke i kunstmuseum. De fleste kunstverk er jo ikke laget av store annerkjente kunstnere og deres verker forblir anonymt hengende til de kastes fordi etterkommerne ikke er like interessert som kjøperne eller at kunstneren over tid mister sin status. Har sett mye kunst av kunstnere med status som har synket ned og derees verk mister verdi. Arvinger tror ofte at de arver store verdier, men ved forsøk på salg vil de oppleve å bli skuffet. Det som hang på veggen i foreldrehjemmet var nok ikke så unikt som forventet.
Så har vi opplevelsesverdien. Den kan være både positiv og negativ. Man ha stor personlig glede over å se et kunstverk. Det kan være laget av annerkjent kunstner eller ikke og ha like stor verdi for eieren og ofe kun denne.. Noen kan man jo hate et kunstverk av en eller annen grunn og ha ønske om å ødelegge det, feks Kjartan Slettemark.
"Kontroversiell politisk kunstnar
Kjartan Slettemark vart brått kjend i norsk samtidskunst i 1965 då hans "Vietnambilde" vart angripe med øks. Kunstverket stod utstilt i ein monter utanfor Stortinget.
Biletet - som synte ein skrikande, blodig munn, eit amerikansk flagg og ei lemlesta dokke - vart for sterk kost for den norske offentlegheit. Kunstverket vart tre gonger utsett for hærverk og måtte til slutt ha politivern.
"Vietnambilde" vart laga midt i den heitaste debatten kring Vietnamkrigen og var meint som ein protest mot amerikanarane si krigføring i Vietnam. Mange pro-amerikanske nordmenn følte seg provoserte. Konservative kunstkritikarar skreiv at kunstverket var eit sjofelt og sjusket makkverk og at Slettemark var ein blasfemisk provokatør og kunstnerisk talentlaust.
Motstanden mot Slettemark var også sterk innanfor dei offentlege kunstmusea og først i 1988 gjekk Nasjonalgalleriet med på å ta i mot "Vietnambilde" som ei gåve frå kunstnaren. Kjartan Slettemark sitt "Vietnambilde" er eit av dei mest sentrale kunstverka i norsk etterkrigskunst."
https://leksikon.fylkesarkivet.no/artic ... 3d07e0e33/
Til slutt har vi affeksjonsverdien: Dette maleriet har alltid hengt hjemme hos mor så det skal alltid henge hos meg også. Kun det og ikke noe annet angir verdien.
Montro hva som kommer ut av dette?
Er et kunstverk man likte under et navn plutselig noe man ikke liker når navnet var fiktivt?
Vil kunsten som investorene trodde var god investering plutselig bli verdiløs?
Eller kan det motsatte skje, siden dette pseudonym-opplegget visstnok var en del av kunstprosjektet, og dermed kunst i seg selv?
Følg med!
Og husk : Det vi ikke forstår, er kunst. Det vi forstår er derimot ingen kunst.
https://e24.no/naeringsliv/i/WRol3K/bed ... Fwww.vg.no
Har du sett filmen The Train fra 1964?fargerik skrev: ↑man feb 13, 2023 11:19 amJeg følger litt halvhjertet med på kunst"skandalen" som ryster investorene. Tror rettsaken starter i dag.virrvarr skrev: ↑tir jan 03, 2023 8:59 pm Kunst har flere verdier. pengeverdi, opplevelsesverdi, affeksjonsverdi.
Pengeverdien er enkel: Det noen er villig til å betale for verket. Men husk at ikke all kunst stiger i verdi. Verdien kan være satt etter skjeldenhet dvs antallet eller kunstnerens navn. Mesteparten av kunstverk synker i verdi, Det store antall av kunstverk finnes jo i private hjem og ikke i kunstmuseum. De fleste kunstverk er jo ikke laget av store annerkjente kunstnere og deres verker forblir anonymt hengende til de kastes fordi etterkommerne ikke er like interessert som kjøperne eller at kunstneren over tid mister sin status. Har sett mye kunst av kunstnere med status som har synket ned og derees verk mister verdi. Arvinger tror ofte at de arver store verdier, men ved forsøk på salg vil de oppleve å bli skuffet. Det som hang på veggen i foreldrehjemmet var nok ikke så unikt som forventet.
Så har vi opplevelsesverdien. Den kan være både positiv og negativ. Man ha stor personlig glede over å se et kunstverk. Det kan være laget av annerkjent kunstner eller ikke og ha like stor verdi for eieren og ofe kun denne.. Noen kan man jo hate et kunstverk av en eller annen grunn og ha ønske om å ødelegge det, feks Kjartan Slettemark.
"Kontroversiell politisk kunstnar
Kjartan Slettemark vart brått kjend i norsk samtidskunst i 1965 då hans "Vietnambilde" vart angripe med øks. Kunstverket stod utstilt i ein monter utanfor Stortinget.
Biletet - som synte ein skrikande, blodig munn, eit amerikansk flagg og ei lemlesta dokke - vart for sterk kost for den norske offentlegheit. Kunstverket vart tre gonger utsett for hærverk og måtte til slutt ha politivern.
"Vietnambilde" vart laga midt i den heitaste debatten kring Vietnamkrigen og var meint som ein protest mot amerikanarane si krigføring i Vietnam. Mange pro-amerikanske nordmenn følte seg provoserte. Konservative kunstkritikarar skreiv at kunstverket var eit sjofelt og sjusket makkverk og at Slettemark var ein blasfemisk provokatør og kunstnerisk talentlaust.
Motstanden mot Slettemark var også sterk innanfor dei offentlege kunstmusea og først i 1988 gjekk Nasjonalgalleriet med på å ta i mot "Vietnambilde" som ei gåve frå kunstnaren. Kjartan Slettemark sitt "Vietnambilde" er eit av dei mest sentrale kunstverka i norsk etterkrigskunst."
https://leksikon.fylkesarkivet.no/artic ... 3d07e0e33/
Til slutt har vi affeksjonsverdien: Dette maleriet har alltid hengt hjemme hos mor så det skal alltid henge hos meg også. Kun det og ikke noe annet angir verdien.
Montro hva som kommer ut av dette?
Er et kunstverk man likte under et navn plutselig noe man ikke liker når navnet var fiktivt?
Vil kunsten som investorene trodde var god investering plutselig bli verdiløs?
Eller kan det motsatte skje, siden dette pseudonym-opplegget visstnok var en del av kunstprosjektet, og dermed kunst i seg selv?
Følg med!
Og husk : Det vi ikke forstår, er kunst. Det vi forstår er derimot ingen kunst.
https://e24.no/naeringsliv/i/WRol3K/bed ... Fwww.vg.no
Handlingen foregår i Frankrike i august 1944 da tyskerne trekker seg ut av Paris og Frankrike. Nazistene har plyndret museer og private kunstsamlinger for uerstattelige kunstverk som de nå vil sende med tog til Tyskland. Den franske motstandsbevegelsen vil stanse toget og redde kunstverkene fra å bli sendt til Tyskland. Denne sabotasjen fører til at mange uskyldige mennesker blir drept.
Var da disse kunstverkene verd alle disse uskyldige menneskenes liv?
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Train_(1964_film)
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute