Barnehagetråden

Svar
Solvgutt1

Re: Barnehagetråden

Legg inn av Solvgutt1 »

Lekket video fra barnehage-forhandlingene:

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Lilleborg skrev: man jul 25, 2022 2:56 pm 27 prosent færre søkere til barnehagelærerstudier på ett år. Det er så skremmende tall, det.

Lurer på om den kommende foreldregenerasjonen er klar over at deres fremtidige barn fort går inn i barnehager med stor mangel på faglærte?

https://www.barnehage.no/utdanning/oppt ... ise/234833
Er det ikke sånn det stort sett har vært i barnehagene? Da jeg gikk i barnehage var de fleste ufaglærte. Den høye dekningen faglærte har man vel bare hatt i noen år?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

palimpsest skrev: fre okt 07, 2022 9:45 pm
kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm

Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Dette blir anekdotiske bevis, og kommer sikkert an på miljøet man er i, men jeg har aldri hørt noen, noensinne, som kun ser på barnehagen som en oppbevaringsplass, og bare det. Tvert imot setter vi umåtelig pris på, og uttrykker takknemlighet, for den klokskapen, hjelpen, omsorgen og oppdragelsen barna våre får i barnehagen. Mine er 4, 7 og 15 nå, og har gått i forskjellige barnehager, men jeg har aldri snakket med noen foreldre som har uttrykket noe annet enn takknemlighet og respekt for jobben som legges ned av barnehageansatte hver dag.

At den kommende generasjonen kanskje ikke er klar over, eller veldig opptatt av, utfordringene, kommer nok av mange, og sammensatte grunner.

For de fleste står nok bekymringen for å finne en jobb, et sted å bo, en verden som ikke forsøples av plast eller ødelegges av klimaendringer lenger frem i bevisstheten. Mange er vel ikke engang sikre på om de ønsker å få barn. Det henger også sammen med hva som skrives i media og hva som er tilgjengelig av objektiv informasjon om temaet.

Jeg er uansett sikker på at om du stiller den kommene foreldregenerasjonen et direkte spørsmål om de syns barnehagelærere er en viktig ressurs og verdt å ta vare på, så får du svaret ja.

Edit: Svarer på et gammelt innlegg her, men måtte bare lette hjertet litt. Vi er veldig mange foreldre som setter umåtelig pris på barnehageansatte :) De forvalter vår viktigste ressurs.
Jeg tror ikke det er mange som ser på barnehagen som en oppbevaringsplass, men jeg tror det er mange som undervurderer verdien av faglærte ansatte og rollen barnehagen har i dannelsen og formingen av små barn. Man trenger ikke tre års utdanning for å leke med unger, gi dem mat og skifte på bleiene deres. Jeg tror mange foreldre er mest opptatt av at ungene skal ha det fint og i barnehagen og ikke tenker så mye på ferdighetsutviklingen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Solvgutt1 skrev: man okt 17, 2022 3:47 pm
palimpsest skrev: fre okt 07, 2022 9:45 pm
kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm

Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Dette blir anekdotiske bevis, og kommer sikkert an på miljøet man er i, men jeg har aldri hørt noen, noensinne, som kun ser på barnehagen som en oppbevaringsplass, og bare det. Tvert imot setter vi umåtelig pris på, og uttrykker takknemlighet, for den klokskapen, hjelpen, omsorgen og oppdragelsen barna våre får i barnehagen. Mine er 4, 7 og 15 nå, og har gått i forskjellige barnehager, men jeg har aldri snakket med noen foreldre som har uttrykket noe annet enn takknemlighet og respekt for jobben som legges ned av barnehageansatte hver dag.

At den kommende generasjonen kanskje ikke er klar over, eller veldig opptatt av, utfordringene, kommer nok av mange, og sammensatte grunner.

For de fleste står nok bekymringen for å finne en jobb, et sted å bo, en verden som ikke forsøples av plast eller ødelegges av klimaendringer lenger frem i bevisstheten. Mange er vel ikke engang sikre på om de ønsker å få barn. Det henger også sammen med hva som skrives i media og hva som er tilgjengelig av objektiv informasjon om temaet.

Jeg er uansett sikker på at om du stiller den kommene foreldregenerasjonen et direkte spørsmål om de syns barnehagelærere er en viktig ressurs og verdt å ta vare på, så får du svaret ja.

Edit: Svarer på et gammelt innlegg her, men måtte bare lette hjertet litt. Vi er veldig mange foreldre som setter umåtelig pris på barnehageansatte :) De forvalter vår viktigste ressurs.
Jeg tror ikke det er mange som ser på barnehagen som en oppbevaringsplass, men jeg tror det er mange som undervurderer verdien av faglærte ansatte og rollen barnehagen har i dannelsen og formingen av små barn. Man trenger ikke tre års utdanning for å leke med unger, gi dem mat og skifte på bleiene deres. Jeg tror mange foreldre er mest opptatt av at ungene skal ha det fint og i barnehagen og ikke tenker så mye på ferdighetsutviklingen.
Jeg har ikke opplevelsen av at barnehagen sees på som oppbevaringsplass. Ganske mye fokus på at de er ute, får påfyll av opplevelser og utvikler ferdigheter spesielt sosialt og språklig. Det var ganske stor frustrasjon i foreldregruppa over kollektivforbudet i barnehagen under pandemien bl.a. siden det begrenset veldig hvilke kulturelle opplevelser barna fikk.

Jeg er sjeleglad for den norske barnehagen. Har svigerfamilien min og mesteparten av vennenettverket mitt i England og der kan det deles i to. Barnehager som er ekstremt godt utrustet mtp utdannet personale og materiell men som koster i snitt 14k PUND i året for fulltid!!!! eller diverse dagmammaer som betales svart men ikke akkurat er en læringsarena. Det er jo ikke mange som har råd til den prisen så da blir det en miks av en eller to dager i uka i barnehage, en dag hos besteforeldre, mor i deltidsstilling osv.

Moist

Legg inn av Moist »

kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm
Lilleborg skrev: man jul 25, 2022 2:56 pm 27 prosent færre søkere til barnehagelærerstudier på ett år. Det er så skremmende tall, det.

Lurer på om den kommende foreldregenerasjonen er klar over at deres fremtidige barn fort går inn i barnehager med stor mangel på faglærte?

https://www.barnehage.no/utdanning/oppt ... ise/234833
Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Så økende utfordringer med arbeidstider betyr at foreldre ser på barnehage som oppbevaring?

Døgnåpne barnehager bør være et tilbud som gir
småbarnsfamilier fleksibilitet. Dette gir foreldre som for eksempel jobber turnus,
mulighet til å være sammen med sitt barn når de selv har fri, samt et barnehagetilbud
når de er på jobb.

Synes jeg er en fin konklusjon på en rapport om akkurat dette med døgnåpne barnehager fra 2009

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Det er dessverre ikke mulig for alle i hele Norge at man skal ha 8-16 jobb bare fordi man har barn, da burde det være mulig å tilrettelegge for varierende arbeidstider.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Moist skrev: tor okt 27, 2022 3:00 pm
kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm

Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Så økende utfordringer med arbeidstider betyr at foreldre ser på barnehage som oppbevaring?

Døgnåpne barnehager bør være et tilbud som gir
småbarnsfamilier fleksibilitet. Dette gir foreldre som for eksempel jobber turnus,
mulighet til å være sammen med sitt barn når de selv har fri, samt et barnehagetilbud
når de er på jobb.

Synes jeg er en fin konklusjon på en rapport om akkurat dette med døgnåpne barnehager fra 2009

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Det er dessverre ikke mulig for alle i hele Norge at man skal ha 8-16 jobb bare fordi man har barn, da burde det være mulig å tilrettelegge for varierende arbeidstider.
Det mangler allerede nok barnehagelærere i Norge.

Barnehagen er en del av utdanningsinstitusjonen i Norge. Barnehagen skal ikke være ett døgnåpent tilbud. Det blir å bruke ressurser på helt feil måte.

kibby

Legg inn av kibby »

Moist skrev: tor okt 27, 2022 3:00 pm
kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm

Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Så økende utfordringer med arbeidstider betyr at foreldre ser på barnehage som oppbevaring?

Døgnåpne barnehager bør være et tilbud som gir
småbarnsfamilier fleksibilitet. Dette gir foreldre som for eksempel jobber turnus,
mulighet til å være sammen med sitt barn når de selv har fri, samt et barnehagetilbud
når de er på jobb.

Synes jeg er en fin konklusjon på en rapport om akkurat dette med døgnåpne barnehager fra 2009

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Det er dessverre ikke mulig for alle i hele Norge at man skal ha 8-16 jobb bare fordi man har barn, da burde det være mulig å tilrettelegge for varierende arbeidstider.
Ha gjerne et tilbud til barna om kvelden/natten når foreldrene jobber. Men det er altså noe annet enn barnehage. Barn som sover er noe helt annet enn en pedagogisk institusjon.

Moist

Legg inn av Moist »

Chromeback skrev: tor okt 27, 2022 9:05 pm
Moist skrev: tor okt 27, 2022 3:00 pm
kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm

Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Så økende utfordringer med arbeidstider betyr at foreldre ser på barnehage som oppbevaring?

Døgnåpne barnehager bør være et tilbud som gir
småbarnsfamilier fleksibilitet. Dette gir foreldre som for eksempel jobber turnus,
mulighet til å være sammen med sitt barn når de selv har fri, samt et barnehagetilbud
når de er på jobb.

Synes jeg er en fin konklusjon på en rapport om akkurat dette med døgnåpne barnehager fra 2009

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Det er dessverre ikke mulig for alle i hele Norge at man skal ha 8-16 jobb bare fordi man har barn, da burde det være mulig å tilrettelegge for varierende arbeidstider.
Det mangler allerede nok barnehagelærere i Norge.

Barnehagen er en del av utdanningsinstitusjonen i Norge. Barnehagen skal ikke være ett døgnåpent tilbud. Det blir å bruke ressurser på helt feil måte.
Hva mener du er den beste løsningen for de som ikke jobber 8-16? Si opp og leve på NAV/barnetrygd?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Moist skrev: fre okt 28, 2022 11:51 am
Chromeback skrev: tor okt 27, 2022 9:05 pm
Moist skrev: tor okt 27, 2022 3:00 pm

Så økende utfordringer med arbeidstider betyr at foreldre ser på barnehage som oppbevaring?

Døgnåpne barnehager bør være et tilbud som gir
småbarnsfamilier fleksibilitet. Dette gir foreldre som for eksempel jobber turnus,
mulighet til å være sammen med sitt barn når de selv har fri, samt et barnehagetilbud
når de er på jobb.

Synes jeg er en fin konklusjon på en rapport om akkurat dette med døgnåpne barnehager fra 2009

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Det er dessverre ikke mulig for alle i hele Norge at man skal ha 8-16 jobb bare fordi man har barn, da burde det være mulig å tilrettelegge for varierende arbeidstider.
Det mangler allerede nok barnehagelærere i Norge.

Barnehagen er en del av utdanningsinstitusjonen i Norge. Barnehagen skal ikke være ett døgnåpent tilbud. Det blir å bruke ressurser på helt feil måte.
Hva mener du er den beste løsningen for de som ikke jobber 8-16? Si opp og leve på NAV/barnetrygd?
Det er opp til staten å finne ut av i så fall, det er ikke barnehagens mandat.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Moist skrev: tor okt 27, 2022 3:00 pm
kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm

Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Så økende utfordringer med arbeidstider betyr at foreldre ser på barnehage som oppbevaring?

Døgnåpne barnehager bør være et tilbud som gir
småbarnsfamilier fleksibilitet. Dette gir foreldre som for eksempel jobber turnus,
mulighet til å være sammen med sitt barn når de selv har fri, samt et barnehagetilbud
når de er på jobb.

Synes jeg er en fin konklusjon på en rapport om akkurat dette med døgnåpne barnehager fra 2009

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Det er dessverre ikke mulig for alle i hele Norge at man skal ha 8-16 jobb bare fordi man har barn, da burde det være mulig å tilrettelegge for varierende arbeidstider.
Døgnåpne barnehager er selvfølgelig ikke noe som kommer til å komme. Nei det er ikke mulig for alle å ha 8-16 jobb, men det er mulig å jobbe rundt det man har av tilgjengelig tid og partners/ eks partners tid.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 11:40 am Jeg jobber i privat barnehage selv, i Kanvas som er en ideel stiftelse. Jeg har ikke så mange tanker om andre private barnehager, men jeg har jobbet i både privat og kommunal og av egen erfaring opplever jeg bedre vilkår for både barn og ansatte i privat
Jeg har det samme inntrykket selv. Er selv medeier, og sitter i eierstyret i en privat barnehage, og opplever at vi får til langt flere ting i vår private barnehage. Det er kort vei fra planlegging til handling og gjennomføring. Har også inntrykket av at vi har en høyere andel av fornøyde ansatte kontra kommunale barnehager, hvor det blant annet skiftes hyppigere ut blant de ansatte.

Vil generelt si at jeg er svært fornøyd med jobben som gjøres i barnehagene og at det er veldig mange dyktige folk som jobber der.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Jeg jobber i en barnehage eid av Drammen kommune. Sykt gammelt bygg (starten av 1900 tallet) og det er en helvetes prosess om vi skal ha noe nytt utstyr. Mølle uten like. Det er flere ansatte som heller tar med brukte leker hjemmefra enn å prøve å få midler til nye leker via kommunen.

Nå skal det sies at kommunen nylig har lagt ned noen barnehager for å spare penger. Det ble et leven uten like, men de fikk det gjennom.

Har bakgrunn fra FUS, og der var det veldig flotte forhold med kliss ny barnehage og en årlig sum hver avdeling fikk til nye leker. Men der var pensjonsavtaler mye dårligere enn i kommunen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

MadBum skrev: man okt 31, 2022 10:09 pm Jeg jobber i en barnehage eid av Drammen kommune. Sykt gammelt bygg (starten av 1900 tallet) og det er en helvetes prosess om vi skal ha noe nytt utstyr. Mølle uten like. Det er flere ansatte som heller tar med brukte leker hjemmefra enn å prøve å få midler til nye leker via kommunen.

Nå skal det sies at kommunen nylig har lagt ned noen barnehager for å spare penger. Det ble et leven uten like, men de fikk det gjennom.

Har bakgrunn fra FUS, og der var det veldig flotte forhold med kliss ny barnehage og en årlig sum hver avdeling fikk til nye leker. Men der var pensjonsavtaler mye dårligere enn i kommunen.
Hvordan er det med å ta med leker hjemmefra kommunalt egentlig? I den private barnehagen jeg jobbet i var det strengt forbudt, av flere årsaker.

kibby

Legg inn av kibby »

Jeg har kun erfaring fra kommunale barnehager. Mye bra jobbing der også. Men økonomi var en utfordring. Vi fikk ofte beskjed om at "ja, dere kan gjerne servere barna varm mat to ganger i uken. Men da blir det mindre penger til leker og formingsmateriell". Helt tragisk. Og det var ikke rent sjelden vi måtte gå 16 dager uten vikar, og kun var to på avdeling med 18 barn.

Jeg vet ikke hvor mye penger jeg brukte fra egen lomme da jeg var pedagogisk leder. Jeg kjøpte billig halalpålegg fra Sverige (vi hadde en høy andel muslimske barn og det var for "dyrt" å kjøpe halalpålegg til dem), jeg kjøpte billige puslespill fra steder som TGR og Søstrene Grene, jeg kjøpte bøker og brettspill på tilbud på ARK, perler og perlebrett fra IKEA og en del "førskolegruppemateriell" i form av "undervisningsbøker" på preschool, pre-K og K-nivå på alle mine mange reiser til USA. Alt med tanke på at barna skulle ha et best mulig pedagogisk tilbud ❤️

MadBum

Legg inn av MadBum »

[/quote]

Hvordan er det med å ta med leker hjemmefra kommunalt egentlig? I den private barnehagen jeg jobbet i var det strengt forbudt, av flere årsaker.
[/quote]

Det går helt fint hos oss. Jeg har aldri gjort det selv pga jeg ikke har barn i den alderen. Noe som er tatt med hjemmefra av damene jeg jobber med er: to sånne grønne tråtaktorer, en drøss med spader og bøtter, mange biler, klosser, dukker osv.

Glemte å ta med at vikarbudsjettet for 2022 er sprukket med 950.000 kr. Og det er to mnd igjen av året.😅

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... innen-2030

Vel og fint dette, men føler ikke at man ser de faktiske problemene i barnehagen. Heier på masse mer kunnskap inn i sektoren, men hva med antall barn per voksen? Har man noen tiltak for å faktisk beholde de som utdanner seg?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 8:12 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... innen-2030

Vel og fint dette, men føler ikke at man ser de faktiske problemene i barnehagen. Heier på masse mer kunnskap inn i sektoren, men hva med antall barn per voksen? Har man noen tiltak for å faktisk beholde de som utdanner seg?
Litt håpløst.
De som tar mastergrad i dag får ikke høyere betalt pga ekstrautdanningen, de forsvinner altså ut av barnehagene.
De sliter med å få tak i nok bhglærere, det er utrolig mange på disp rundt omkring og de eldre bhglærerene finner seg andre jobber fordi de er utslitt.

Lønnen må opp, bemanningen må opp og videreutdanning må lønne seg. Uten dette er det hull i båten og det hjelper ingenting å øse ut vannet med en skje.

kibby

Legg inn av kibby »

Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 8:12 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... innen-2030

Vel og fint dette, men føler ikke at man ser de faktiske problemene i barnehagen. Heier på masse mer kunnskap inn i sektoren, men hva med antall barn per voksen? Har man noen tiltak for å faktisk beholde de som utdanner seg?
Helt enig!! Det er her man burde startet. Selv om bemanningsnormen ble lovfestet i 2018 har den ikke vært endret siden 1975.

Ja, det trengs flere med utdanning. Men hva med heller å MINIMERE barnegruppene?

kibby

Legg inn av kibby »

Winnowill skrev: ons jan 18, 2023 10:09 am
Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 8:12 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... innen-2030

Vel og fint dette, men føler ikke at man ser de faktiske problemene i barnehagen. Heier på masse mer kunnskap inn i sektoren, men hva med antall barn per voksen? Har man noen tiltak for å faktisk beholde de som utdanner seg?
Litt håpløst.
De som tar mastergrad i dag får ikke høyere betalt pga ekstrautdanningen, de forsvinner altså ut av barnehagene.
De sliter med å få tak i nok bhglærere, det er utrolig mange på disp rundt omkring og de eldre bhglærerene finner seg andre jobber fordi de er utslitt.

Lønnen må opp, bemanningen må opp og videreutdanning må lønne seg. Uten dette er det hull i båten og det hjelper ingenting å øse ut vannet med en skje.
Spot on.

Jeg fikk ikke en krone mer i lønn da jeg var ferdig med min master. Ikke fikk jeg brukt kompetansen min heller. Og to år senere jobbet jeg ikke lenger i barnehage...

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Winnowill skrev: ons jan 18, 2023 10:09 am
Chromeback skrev: ons jan 18, 2023 8:12 am https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... innen-2030

Vel og fint dette, men føler ikke at man ser de faktiske problemene i barnehagen. Heier på masse mer kunnskap inn i sektoren, men hva med antall barn per voksen? Har man noen tiltak for å faktisk beholde de som utdanner seg?
Litt håpløst.
De som tar mastergrad i dag får ikke høyere betalt pga ekstrautdanningen, de forsvinner altså ut av barnehagene.
De sliter med å få tak i nok bhglærere, det er utrolig mange på disp rundt omkring og de eldre bhglærerene finner seg andre jobber fordi de er utslitt.

Lønnen må opp, bemanningen må opp og videreutdanning må lønne seg. Uten dette er det hull i båten og det hjelper ingenting å øse ut vannet med en skje.
Det er spikeren på hodet. Og gjelder dessverre også for andre instanser som helsevesen, psykisk helsevern, NAV og så videre og så videre.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Vi vet ikke hvorfor tallet på barnehagelærere går ned, det kan være normal turnover som fikk et ekstra utslag i 2022. Dette vil vi undersøke nærmere.

https://www.barnehage.no/barnehagelaere ... F6tfEOuFKY

Det fine her jo at hvis forskerne ønsker det, trenger de ikke å lete lenge etter svaret. Nok av barnehagelærere som kan gi dem svar. Spørsmålet er bare om de ønsker å høre etter.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Chromeback skrev: tor feb 16, 2023 10:43 pm Vi vet ikke hvorfor tallet på barnehagelærere går ned, det kan være normal turnover som fikk et ekstra utslag i 2022. Dette vil vi undersøke nærmere.

https://www.barnehage.no/barnehagelaere ... F6tfEOuFKY

Det fine her jo at hvis forskerne ønsker det, trenger de ikke å lete lenge etter svaret. Nok av barnehagelærere som kan gi dem svar. Spørsmålet er bare om de ønsker å høre etter.
Da passer det greit at vi nå er nede på 12.900 nyfødte i Q1. Laveste siden 1997 (15.300 nyfødte i samme periode), da man først begynte å telle antall nyfødte kvartalsvis. Da var vi 4,4 mill. her til lands, nå er vi 5.5. Vi har, som kjent, ikke født oss hit.

Everenga

Legg inn av Everenga »

KingsRoad skrev: lør feb 25, 2023 7:50 am
Chromeback skrev: tor feb 16, 2023 10:43 pm Vi vet ikke hvorfor tallet på barnehagelærere går ned, det kan være normal turnover som fikk et ekstra utslag i 2022. Dette vil vi undersøke nærmere.

https://www.barnehage.no/barnehagelaere ... F6tfEOuFKY

Det fine her jo at hvis forskerne ønsker det, trenger de ikke å lete lenge etter svaret. Nok av barnehagelærere som kan gi dem svar. Spørsmålet er bare om de ønsker å høre etter.
Da passer det greit at vi nå er nede på 12.900 nyfødte i Q1. Laveste siden 1997 (15.300 nyfødte i samme periode), da man først begynte å telle antall nyfødte kvartalsvis. Da var vi 4,4 mill. her til lands, nå er vi 5.5. Vi har, som kjent, ikke født oss hit.
Vi har faktisk delvis født oss hit siden kullene med over 80 har vært enda mindre enn kullene på fødte slik at det ikke har vært så stort naturlig frafall. Man kan ikke sammenligne fødselstall med fødselstall fra 20-30 år før om man vil se på folkevekst over kortere perspektiv, da må man sammenligne med tall fra 70-85 år siden. Så kommer selvfølgelig innvandring på toppen.

Nå derimot kommer de enorme etterkrigskullene inn den virkelige alderdommen og dødstallene. de som er født 45-55 er altså 67-77 år gamle og kommer de neste ti -femten årene til å bli et voldsomt problem.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Everenga skrev: tir feb 28, 2023 2:33 pm
KingsRoad skrev: lør feb 25, 2023 7:50 am
Chromeback skrev: tor feb 16, 2023 10:43 pm Vi vet ikke hvorfor tallet på barnehagelærere går ned, det kan være normal turnover som fikk et ekstra utslag i 2022. Dette vil vi undersøke nærmere.

https://www.barnehage.no/barnehagelaere ... F6tfEOuFKY

Det fine her jo at hvis forskerne ønsker det, trenger de ikke å lete lenge etter svaret. Nok av barnehagelærere som kan gi dem svar. Spørsmålet er bare om de ønsker å høre etter.
Da passer det greit at vi nå er nede på 12.900 nyfødte i Q1. Laveste siden 1997 (15.300 nyfødte i samme periode), da man først begynte å telle antall nyfødte kvartalsvis. Da var vi 4,4 mill. her til lands, nå er vi 5.5. Vi har, som kjent, ikke født oss hit.
Vi har faktisk delvis født oss hit siden kullene med over 80 har vært enda mindre enn kullene på fødte slik at det ikke har vært så stort naturlig frafall. Man kan ikke sammenligne fødselstall med fødselstall fra 20-30 år før om man vil se på folkevekst over kortere perspektiv, da må man sammenligne med tall fra 70-85 år siden. Så kommer selvfølgelig innvandring på toppen.

Nå derimot kommer de enorme etterkrigskullene inn den virkelige alderdommen og dødstallene. de som er født 45-55 er altså 67-77 år gamle og kommer de neste ti -femten årene til å bli et voldsomt problem.
Du har mye rett i det du skriver, men det blir en anelse omtrentlig, og lite konkret mht. tallene som legges frem.

Befolkningsvekst er et resultat av fødselsoverskudd + innvandring (her slår jeg nok inn åpne dører).

Fødselsoverskudd 97 - 22: 400.000.
Netto innvandring 97 - 22: 690.000 (for det meste arbeidsinnvandrere, om noen skulle lure).

Fødselsoverskuddet i fjor var det laveste på over 60 år (ca. 5.800). Covid spiller nok litt inn her.
Nettoinnvandringen i fjor var all time high (ca. 58.000, 20 % over forrige rekord satt i 2012).

La meg moderere meg litt; Vi har, som kjent, ikke bare født oss hit.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»