Formula 1
Re: Formula 1
Passe idiotisk ut fra belastningen på teamene og et klimaperspektiv... Særlig disse svippturene til Nord-Amerika og Midtøsten. Hadde gitt mening å dele opp sesongen i puljer etter kontinenter, men money talks.
Pengene rår ja. Bahrain betaler vel greit for å være første løp, men da er det greit å ta Saudi Arabia i samme slengen. Samtidig lurt å ta Australia på rappen da, "ikke så langt" ned til Australia fra Midtøsten. Også skulle de egentlig til Kina etter dette, men det blir trolig ikke noe av. Så Baku. Helt greit oppsett fra start egentlig, selv om man kanskje skulle hatt Qatar og Abu Dhabi i samme slengen (men Abu Dhabi betaler stinn med grynn for å være siste løp).
Slik jeg har skjønt det MÅ Miami være på den tiden av året det er pga vær og vind. Man kan si at Canada burde vært i samme slengen, men det blir for tidlig på året i Canada å ha løp i tidlig mai. Deretter et drøss av løp i Europa.
Deretter 3 løp i Asia (Singapore, Japan og Qatar) som igjen "ikke er så langt". Så 4 løp i Amerika (COTA, Mexico, Brasil, Vegas). Abu Dhabi betaler fett og er sist løp som vanlig.
Oppsummert så fucker Miami og Canada litt opp mtp vær og vind, når løpet kan arrangeres. Man kunne selvfølgelig ha arrangert alle løpene i Midtøsten samtidig, men de betaler for å være først og sist. Men vil vi ha 4 kveldsløp i Midtøsten på rappen? Nei takk! Synes ikke kalenderen er så ille mtp. alle begrensningene.
Finnes for øvrig mange interessante vidoer på Youtube fra DHL som viser hvordan logistikken rundt F1-sesongen fungerer. Mye god bakgrunnsinformasjon.
Slik jeg har skjønt det MÅ Miami være på den tiden av året det er pga vær og vind. Man kan si at Canada burde vært i samme slengen, men det blir for tidlig på året i Canada å ha løp i tidlig mai. Deretter et drøss av løp i Europa.
Deretter 3 løp i Asia (Singapore, Japan og Qatar) som igjen "ikke er så langt". Så 4 løp i Amerika (COTA, Mexico, Brasil, Vegas). Abu Dhabi betaler fett og er sist løp som vanlig.
Oppsummert så fucker Miami og Canada litt opp mtp vær og vind, når løpet kan arrangeres. Man kunne selvfølgelig ha arrangert alle løpene i Midtøsten samtidig, men de betaler for å være først og sist. Men vil vi ha 4 kveldsløp i Midtøsten på rappen? Nei takk! Synes ikke kalenderen er så ille mtp. alle begrensningene.
Finnes for øvrig mange interessante vidoer på Youtube fra DHL som viser hvordan logistikken rundt F1-sesongen fungerer. Mye god bakgrunnsinformasjon.
Det snakkes om at det kan bli løp i Kina allikevel i år, siden de visstnok har lempet på restriksjonene.
Hvor lenge har det vært snakk om Andretti i F1 nå? Føler ikke akkurat at det går mye fremover i den prosessen...
Nei, hovedproblemet mitt er vel egentlig nettopp begrensningene som gjør at oppsettet blir som det blir. At man velger steder og låser løp pga. penger.Longva skrev: ↑ons jan 04, 2023 11:12 am Pengene rår ja. Bahrain betaler vel greit for å være første løp, men da er det greit å ta Saudi Arabia i samme slengen. Samtidig lurt å ta Australia på rappen da, "ikke så langt" ned til Australia fra Midtøsten. Også skulle de egentlig til Kina etter dette, men det blir trolig ikke noe av. Så Baku. Helt greit oppsett fra start egentlig, selv om man kanskje skulle hatt Qatar og Abu Dhabi i samme slengen (men Abu Dhabi betaler stinn med grynn for å være siste løp).
Slik jeg har skjønt det MÅ Miami være på den tiden av året det er pga vær og vind. Man kan si at Canada burde vært i samme slengen, men det blir for tidlig på året i Canada å ha løp i tidlig mai. Deretter et drøss av løp i Europa.
Deretter 3 løp i Asia (Singapore, Japan og Qatar) som igjen "ikke er så langt". Så 4 løp i Amerika (COTA, Mexico, Brasil, Vegas). Abu Dhabi betaler fett og er sist løp som vanlig.
Oppsummert så fucker Miami og Canada litt opp mtp vær og vind, når løpet kan arrangeres. Man kunne selvfølgelig ha arrangert alle løpene i Midtøsten samtidig, men de betaler for å være først og sist. Men vil vi ha 4 kveldsløp i Midtøsten på rappen? Nei takk! Synes ikke kalenderen er så ille mtp. alle begrensningene.
Finnes for øvrig mange interessante vidoer på Youtube fra DHL som viser hvordan logistikken rundt F1-sesongen fungerer. Mye god bakgrunnsinformasjon.
Men kunne fint hatt løp i Montreal 21. mai i stedet for Imola. Er vel typisk rundt 20 grader på dagen og tørrere enn sommeren. Miami må være på våren ja, men egentlig kunne man lagt hele Amerika-kontinentet til vår og avsluttet i Asia/Midtøsten når Europa blir ferdig. Kunne fint hatt Australia mot slutten som før også.
Lagene ønsker åpenbart ikke flere lag. I Concorde Agreementen de gjorde i F1 ble man enig om at €200m skulle være prisen for å kunne delta. Nå rapporteres det om at de krever 7-800m. De bryr seg rett og slett ikke om fans, eller sin egen Concorde Agreement (og da mener jeg at man kan brenne hele avtalen).
Drittsekker!
Drittsekker!
Audi skal ha kjøpt seg inn i motorprodusenten Sauber, som endel av planen om F1 deltagelse fra 2026
Mener å ha lest at Audi tenker å utvikle motor selv, mens Sauber skal ha ansvar for chassiset på en måte. Audi kommer uansett til å være mer enn branding-partner vil jeg tro, siden det er vel snakket om at de skal ha en eierandel på 75% i Sauber innen 2026 eller noe sånt før Audi trer inn i F1.
Skal vi gjette at det generelt er mer svart i år på "launchen"? Ble vel mer og mer svart på bilene utover sesongen i fjor pga vekt eller noe slikt?
Da kommer også Ford tilbake i 2026, forstår da som motorleverandør?
https://www.motorsport.com/f1/news/ford ... /10427636/
https://www.motorsport.com/f1/news/ford ... /10427636/
Da har de fleste presentert sin bil for årets sesong. Noen har vist helt nye deler mens andre venter
Mange kopierer RedBull sin løsning med «hull» under sidepods samt Ferraris innesving på toppen av sidepods
McLaren og Merc veldig forsiktige i sine forhåpninger, da kan vi regne med at det er RedBull vs Ferrari i første løpene
Mange kopierer RedBull sin løsning med «hull» under sidepods samt Ferraris innesving på toppen av sidepods
McLaren og Merc veldig forsiktige i sine forhåpninger, da kan vi regne med at det er RedBull vs Ferrari i første løpene
Da er vi igang med testing, dag 1. Viasport 1 viser live alle tre dager.
Drugovich fikk problemer for Aston Martin med en gang, men ryktes at det bare var noe elektrisk problem som ikke var en stor greie
Drugovich fikk problemer for Aston Martin med en gang, men ryktes at det bare var noe elektrisk problem som ikke var en stor greie
Da er nyeste sesong av Drive to survive sluppet. Toto starter fint med å si at "alle har en målskive på ryggen neste år". Han køddet ikke, fordi det gikk hardt utover ryggen til Hamilton og Russell.
Kjører folk Viaplay eller F1TV? Sistnevnte frister mtp pris, men Viaplay har Gulbrandsen som gjør en strålende jobb.
Mener det var en sak på NrK om dette for noen dager siden. Flere mørkere biler for å redusere vekt. De helt svarte detaljene er bare karbonfiber uten lakk og man kunne visstnok spare oppimot 6-7kg med det. Mercedes var f.eks "overvektig" hele forrige sesong, så derfor de har gått tilbake til mer mørke farger.
PS: Gleder meg som en unge til sesongen starter denne helgen. Har bestilt tur til Barca for å se løpet der og blir mitt første F1-løp live noensinne.
Sist redigert av Wellé den fre mar 03, 2023 1:43 pm, redigert 1 gang totalt.
Fornyer f1tv, akkurat sett på p1 med nye kommentator, ganske bra
Aston eneste i nærheten av RedBull
Carlos med piruett ellers ikke noe spennende, bortkasta egentlig siden det kjøres i helt forskjellige temperaturer
Tidlige tegn tyder på at RB skal bli ganske overlegne i år også, men er en lang sesong.
Skuffende om Mercedes ikke blir konkurransedyktige. Er ikke en dedikert Mercedes supporter, men sett i lys av skandalen i ABU Dhabi for to sesonger siden, så føler jeg Hamilton fortjener tittel nummer 8, får man kan si den sportslige integriteten igjen er noenlunde i balanse.
For en som ikke har så mye kunnskap om det tekniske i F1, så lurer jeg på hvordan dere mer innvidde ser for dere at straffen til RB med redusert testing i vindtunnel skal slå ut utover sesongen. Jeg trodde den straffen gjaldt i testing av bilen før sesong, men så 10 minutter på preview sendingen på Viaplay her om dagen og da sa de at den inntreffer ila sesongen. Var liksom ikke måte på hvilke utslag den straffen skulle gi, og stå i tråd med faktum at RB hadde begått et regelbrudd enkelte mente burde resultert i langt strengere straff enn det som ble utfallet....
Skuffende om Mercedes ikke blir konkurransedyktige. Er ikke en dedikert Mercedes supporter, men sett i lys av skandalen i ABU Dhabi for to sesonger siden, så føler jeg Hamilton fortjener tittel nummer 8, får man kan si den sportslige integriteten igjen er noenlunde i balanse.
For en som ikke har så mye kunnskap om det tekniske i F1, så lurer jeg på hvordan dere mer innvidde ser for dere at straffen til RB med redusert testing i vindtunnel skal slå ut utover sesongen. Jeg trodde den straffen gjaldt i testing av bilen før sesong, men så 10 minutter på preview sendingen på Viaplay her om dagen og da sa de at den inntreffer ila sesongen. Var liksom ikke måte på hvilke utslag den straffen skulle gi, og stå i tråd med faktum at RB hadde begått et regelbrudd enkelte mente burde resultert i langt strengere straff enn det som ble utfallet....
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute