ESC 2023

Svar
TheRealArt_Verified

Re: ESC 2023

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Polen
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Duncan Laurence låta til Nederland gir meg ingenting. Kanskje den kan eleveres live. Tenkte på å lytte til den en gang til for å se om det var noe jeg ikke fikk med meg første gang, men gadd ikke. Det sier vel det meste..


5 bra låter. 4 middels. 13 makkverk. Blir et herlig år..

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Polen
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
San Marino
Tsjekkia
Latvia


Kypros. Gøy med nok en svenskesang. Profesjonelt produsert på samlebåndet. Har egentlig lyst å putte den nederst, men besinner meg. Havner uansett i kategorien Makkverk da jeg inntenst misliker disse svenskesangene. Denne typen sanger fremført av mannlig vokalist er nok det jeg hater mest.

5 bra låter. 4 middels. 14 makkverk. Blir et herlig år..
[/quote]

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

@TheRealArt_Verified Tror du ikke at det er ganske normalt å like ca 5, 6 låter totalt? Det er en god del subjektivt selvsagt, objektivt er det sjelden at flere låter stikker ut i ESC. Jeg har som regel 7, 8 maks som jeg kan tåle - synes er ok. Så ender jeg opp med 2 eller 3 på min Spotify spilleliste.

Låten til Kypros høres helt klart ut som er laget av svensk låtskriver / producer team ja. Sangeren ser ut som en modell, men vanskelig å få tak på om han synger godt når man kun har en musikk video versjon.

Ellers er vel Loreen større favoritt en noensinne. Svenskene lukter en 7 rekord-seier, og de kommer ikke til å sende noe annet en Loreen - bankers. Jeg ser Norges sjanser til top 5 plassering som relativt store. Foreløpig.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Måtte sjekke de siste par årene. Var ca 9-10 vært år som jeg likte (før semifinalene). Så er det sikkert flere som jeg tolerer. Føler hvertfall så langt, for meg, at det er flere såkalte makkverk enn normalt. Forhåpentligvis leveres det på oppløpssiden.. Tyskland har sjansen i morgen til å levere en godkjent låt. Eller de kan velge nok et makkverk..

Skal også si jeg bruker makkverk veldig løst her. Er nok ikke mer enn et par låter som jeg virkelig vil putte i den kategorien.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Polen
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Tyskland, takk for at dere valgte riktig låt.


6 bra låter. 4 middels. 14 makkverk. Blir et herlig år..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Tyskland er et helt eget kapittel i ESC historien. Kunne vel ikke synke dypere enn «I don`t feel hate» med Jendrik. Låt utvalget i gårsdagens finale var dog ganske typisk for Tyskland. Lyder avlegs og håpløst datert. Kopier av kopier. De kunne lært noe fra UMK, ikke minst ARD som produserer tv delen. Når det er sagt så lyder vel vinnerlåten ok, og tysk soft metal/ glam rock er det tradisjon for. Men dette er jo ikke Rammstein. Det er en helt grei låt, men blir for showpreget og pregløs for min del. Tror Tyskland får fler stemmer i år, fordi de sender noe mer genuint tysk. Samtidig er det ganske mange band i år og en del rock innslag. Så de må stikke seg ut. Måneskin og Lordi har begge levert fordi de hadde visuell slagkraft også.


TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Polen
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Hella weird fra Moldova. Inkludert en kortvokst som spiller fløyte...


6 bra låter. 5 middels. 14 makkverk. Blir et herlig år..

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Polen
Island
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Island egentlig ikke så mye å si. Lett forglemmelig ufarlig låt.

Hella weird fra Moldova. Inkludert en kortvokst som spiller fløyte...


6 bra låter. 6 middels. 14 makkverk. Blir et herlig år..

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Nederland:
Begynner helt greit, men fra det blir en duo, og spesielt sluttpartiet, går det bare nedover. Boring.
Terningkast: 2+

Kypros:
Har ikke samme antipatier til svenske samlebåndspop som Art, og synes dette er godt laget. Vokser mer og mer, og er en tilnærmet nytelse å høre gjennom gode hodetelefoner. Alt i alt har jeg ikke noe i mot at denne havner blant topp 6.
Terningkast: 5

Tyskland:
Nok en gang på kollisjonskurs med Art, for dette var skuffende greier. Kanskje sender de dette som en protest på at de fikk ufortjent dårlig betalt for et godt bidrag i fjor? Eller er det et håp om at Måneskin-effekten atter en gang vil åpenbare seg i Liverpool? Vel, i motsetning til Måneskin, kan jo ikke vokalisten i Lord of the Lost synge, det var borderline grusomt.
Terningkast: 0

Moldova:
Weird fra start til slutt. Pluss for et suggerende sound.
Terningkast: 2

Island:
Til tider surt....og temmelig meningsløst. Island kan jo mye bedre enn dette.
Terningkast: 1

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Serbia
Polen
Island
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Performance art fra Serbia. Den industrielle sounden er interessant. Det svakeste med låten er vokalen.

Island egentlig ikke så mye å si. Lett forglemmelig ufarlig låt.

Hella weird fra Moldova. Inkludert en kortvokst som spiller fløyte...


6 bra låter. 7 middels. 14 makkverk. Blir et herlig år..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Island:
Lyder veldig 80 talls synth retro, The Weekend beat. Dessverre har låten ingen progresjon og en vokalist som tror hun er Billie Eilish. Nærmest rundpuler ( sorry my language) låten vokalt mot slutten. De nordiske bidragene leverer sterkt i år, men Island er nok ikke blant de. Danmark har heller ikke en veldig sterk låt, men den er i det minste småsøt på en quirky måte. Norge, Sverige og Finland vil minst komme top 8 tipper jeg.

Serbia:
Gutten med hummeren. Det lyder veldig industri, 90 talls EBM, nesten litt Hatari. Har noen mykere piano innslag. Ganske monoton, men også fet produsert. Vokalen drukner litt, men tror låten egner seg bedre på dansegulvet. Med en stram scenerigg så kan det bli ganske ok tror jeg likevel. Ikke en låt man faller pladask for akkurat. Usikker på hvor denne havner plasseringsmessig.

Moldova:
Vel, de valgte ikke Sunstroke Project denne gangen, nesten litt skuffet over det da. Det er fløyte house med klare røtter i folkemusikk. Det er alltid fint når land henter frem særpreg fra egen kultur synes jeg. Men det bortforklarer ikke at låten egentlig bare passerer raskt uten å levere noe varig inntrykk. Dansbart og monotont. Ikke en klassiker akkurat.

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Nederland:
Begynner helt greit, men fra det blir en duo, og spesielt sluttpartiet, går det bare nedover. Boring.
Terningkast: 2+

Kypros:
Har ikke samme antipatier til svenske samlebåndspop som Art, og synes dette er godt laget. Vokser mer og mer, og er en tilnærmet nytelse å høre gjennom gode hodetelefoner. Alt i alt har jeg ikke noe i mot at denne havner blant topp 6.
Terningkast: 5

Tyskland:
Nok en gang på kollisjonskurs med Art, for dette var skuffende greier. Kanskje sender de dette som en protest på at de fikk ufortjent dårlig betalt for et godt bidrag i fjor? Eller er det et håp om at Måneskin-effekten atter en gang vil åpenbare seg i Liverpool? Vel, i motsetning til Måneskin, kan jo ikke vokalisten i Lord of the Lost synge, det var borderline grusomt.
Terningkast: 0

Moldova:
Weird fra start til slutt. Pluss for et suggerende sound.
Terningkast: 2

Island:
Til tider surt....og temmelig meningsløst. Island kan jo mye bedre enn dette.
Terningkast: 1

Serbia:
Låten trenger en sterkere vokalist, for dette blir slapt, spakt og tidvis surt. Alt i alt et elendig bidrag fra Serbia i år.
Terningkast: 1

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Australia
Kroatia
Serbia
Polen
Island
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Sveits. Først sangen i seg selv. Den er som pisket krem, fra gårsdagen, den gir meg ingenting. Så noe som noen sikkert vil finne kontroversielt; budskapet, eller formidlingen av budskapet. Jeg finner det overfladisk og pretensiøst, om det er riktig ord. Det fremstår også kalkulert, selv om det godt kan være laget med gode intensjoner. Jeg er kanskje bare litt for kynisk..


6 bra låter. 7 middels. 15 makkverk. Blir et herlig år..

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Sveits:
Låten i seg selv er ganske kjedelig, og ingen umiddelbar ESC-slager. Låter med politisk budskap er jo ikke noe nytt i ESC-sammenheng, noen ganger har det sågar ført til seier, men jeg har aldri hatt sansen for mixen ESC og storpolitikk. Er også enig med Art i at dette budskapet er over/på grensen til spekulativt, for timingen er garantert ikke tilfeldig...
Terningkast: 2

startelver

Legg inn av startelver »

Blir forbanna hvis Ukraina vinner igjen pga krigen. Blir vel 2. plass uansett i ren sympati.

Uansett venter jeg med å høre noen av låtene før finalen.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Sveits:
Ikke helt i klasse med de balladene vi har fått fra Gjon`s Tears over to år synes jeg. Samtidig er det godt å høre noen melodier hvor vokalisten synger helt gjennom, uten fakter og blir en mer klassisk renskåret ESC ballade. Må regne med noen anti-krig budskap i disse tider. Vi hadde jo Glasnost/ perestrojka sanger på løpende bånd på slutten av 90 tallet, Teigen og Stokkan sine tekster var ganske «on the nose». Låten til Sveits er helt ok, men er nok litt for kjedelig til å stikke ut.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Østerrike:
«Who the hell is Edgar» - teksten har flere lag ironi og kritikk, men det som i utgangspunktet ligner en slags tulle-låt blir faktisk en ganske fengende og sprudlende elektro pop hymne. Blir morsomt å se hva de gjør på scenen med dette. Noe i stil med Island sin Daði for to år siden kanskje, og da kan det bli litt kult. Er nok en låt som passer godt til fest og dansegulv.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Italia
Finland
Østerrike
Australia
Kroatia
Serbia
Polen
Island
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia
Latvia

Jeg vet ikke hva jeg synes om Østerrike. Den havner i bra-kategorien selv om jeg føler den mangler det ekstremt catchy hooket. Er elementer som er veldig bra. Det funker når jeg hører den, men samtidig føler jeg ikke behovet for å høre den igjen etterpå.

7 bra låter. 7 middels. 15 makkverk. Blir et herlig år..

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Sveits:
Låten i seg selv er ganske kjedelig, og ingen umiddelbar ESC-slager. Låter med politisk budskap er jo ikke noe nytt i ESC-sammenheng, noen ganger har det sågar ført til seier, men jeg har aldri hatt sansen for mixen ESC og storpolitikk. Er også enig med Art i at dette budskapet er over/på grensen til spekulativt, for timingen er garantert ikke tilfeldig...
Terningkast: 2

Østerrike:
Flott sound og driv i denne, som trolig er avhengig av et godt sceneshow for å nå flere enn de som kun lytter.
Terningkast: 4

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1. Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Israel
Italia
Finland
Østerrike
Australia

10. Kroatia
Serbia
Polen
Island
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia
Irland

20. Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino
Tsjekkia

30. Latvia

Israel. Prøver å se bort fra den teite sangtittelen. Skulle også ønske Israel sang på hebraisk. Tror den kan poppe off live på scenen. Også lagt inn en dansesekvens, så vi får årets Chanel. Godkjent, med mulighet for å vokse.

Jeg vet ikke hva jeg synes om Østerrike. Den havner i bra-kategorien selv om jeg føler den mangler det ekstremt catchy hooket. Er elementer som er veldig bra. Det funker når jeg hører den, men samtidig føler jeg ikke behovet for å høre den igjen etterpå.

8 bra låter. 7 middels. 15 makkverk. Blir et ok år...

Da skal det være 7 låter igjen..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Israel:
Enhver låt som har «unicorn» i tittelen skulle tilsi noen alarm-bjeller. Unntaket er nydelige «The Last Unicorn» med America fra 1982 filmen. Uansett, Israel sine ESC låter er for meg, som regel en ganske bedrøvelig affære. Med visse unntak selvsagt. Det blir disse søte 70 talls vinnerne som Hallelujah osv. Denne låten er ganske rotete. Kvinnelig vokalist som synger slik man gjør når man går på audition til The Voice o.l Veldig merkelig drop mot slutten, men fungerer muligens ok hvis scene showet er fett. Masse dansere, attitude og hvis vokalen er like bra på scenen - så kan det bli en fin plassering. Men det er ikke noe jeg kommer til å høre på fremover.

PS:
UK velger låt i dag, torsdag. Blir offentliggjort via BBC Radio 2. Var innom WiWibloggs og ryktene sier en artist som heter Mae Muller med «I wrote a song». Visstnok oppdaget på TikTok.

Merkelig at England bare kjører en komite som velger ut. Hadde blitt ramaskrik her i Norge om så skjedde. Noen vil alltid velge ut de låtene folket skal stemme på, men her er det jo ikke noe valg - for folket.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

England. Tja. Venter til jeg har hørt den et par ganger til. Tror dog ikke at «football`s coming home» denne gangen.


TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

1. Tyskland
Frankrike
Spania
Norge
Israel
Italia
Finland
Østerrike
Australia

10. Kroatia
UK
Serbia
Polen
Island
Moldova
Nederland
Litauen
Romania
Slovenia

20. Irland
Kypros
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Sveits
San Marino

30. Tsjekkia
Latvia

UK. Middle of the road. Hørt den et par ganger. Gikk og duret i bakgrunnen og ikke noe stakk spesielt ut. Kan sikkert bli bra live. Kan sikkert også bli flatt. Dua Lipa wannabe? Får det ikke helt til.

8 bra låter. 8 middels. 15 makkverk. Blir et ok år...

Da skal det være 6 låter igjen..

startelver

Legg inn av startelver »

VillaForever skrev: tor mar 09, 2023 10:37 am England. Tja. Venter til jeg har hørt den et par ganger til. Tror dog ikke at «football`s coming home» denne gangen.

Et sammensurium av kommersiell pop skviset ut av datamaskiner og satse på at hele europa liker det. Nei takk.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

UK:
Låten er bedre uten rap partiet i bridgen som er på videoen, hørt den på Spotify uten det irriterende elementet der. En låt om utroskap. Det lyder og ser ut som noe som kom tilbake fra 2005 - 2012 tiden, men ikke i verste betydning ( ESC låtene til UK den tiden var jo helt krise). Mer typisk britisk girlpop som er dratt gjennom Dua Lipa filter i 2023. Det hooket i refrenget tror jeg kan feste seg på irriterende vis i manges hjerner. Tror ikke på topplassering for UK; men hjemmebanefordel kan gi ekstra poeng. Virker ellers litt for kalkulert og generisk for meg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

► Show Spoiler
Israel:
Dette ble altfor anonymt for meg, som å drikke vann uten kullsyre. Husker ikke låta når den er ferdig.
Terningkast: 3-

United Kingdom:
Litt som Israel, men med litt mer sjel og dybde. Allikevel blir det garantert ikke Adresse Liverpool to år på rad.
Terningkast: 3+

SirJames

Legg inn av SirJames »

VillaForever skrev: tor mar 09, 2023 7:16 am
Merkelig at England bare kjører en komite som velger ut. Hadde blitt ramaskrik her i Norge om så skjedde. Noen vil alltid velge ut de låtene folket skal stemme på, men her er det jo ikke noe valg - for folket.
Norge gjorde jo det samme i 1991, med et mindre vellykket resultat. Endte på 17. plass, 132 poeng bak Carola..

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

SirJames skrev: fre mar 10, 2023 6:15 pm
VillaForever skrev: tor mar 09, 2023 7:16 am
Merkelig at England bare kjører en komite som velger ut. Hadde blitt ramaskrik her i Norge om så skjedde. Noen vil alltid velge ut de låtene folket skal stemme på, men her er det jo ikke noe valg - for folket.
Norge gjorde jo det samme i 1991, med et mindre vellykket resultat. Endte på 17. plass, 132 poeng bak Carola..
Just 4 fun, var ikke det gruppa het?

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »


SirJames

Legg inn av SirJames »

Elgen skrev: fre mar 10, 2023 6:33 pm
SirJames skrev: fre mar 10, 2023 6:15 pm
VillaForever skrev: tor mar 09, 2023 7:16 am
Merkelig at England bare kjører en komite som velger ut. Hadde blitt ramaskrik her i Norge om så skjedde. Noen vil alltid velge ut de låtene folket skal stemme på, men her er det jo ikke noe valg - for folket.
Norge gjorde jo det samme i 1991, med et mindre vellykket resultat. Endte på 17. plass, 132 poeng bak Carola..
Just 4 fun, var ikke det gruppa het?
Korrekt, og i disse dager er vel det heller slagordet til players a la @Ale , @Ohlaien og @Deila 8-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»