FACTUM EST.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: FACTUM EST.

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: ons feb 22, 2023 6:01 pm
Det må jeg si. Bibelen sier det ble mørkt 14. nissan 33 AD. Historikerne sier at vår nåværende tidsregning, den dionysiske tidsregning, ble oppfunnet av Dionysius Exiguus i Roma rundt 500-550 etter fødselen til den påståtte Jesus. Og så brukes den dionysiske tidsregning i Bibelen.

Et jordskjelv fra Bithynia til Jerusalem, det må ha vært litt av et jordskjelv.
Vel, jeg forklarte deg om tidsregningen i min kommentar av ons feb 22, 2023 7:01 pm.

Så er vi kommet til jordskjelv.
Jamfør din siste punktum i det jeg siterer.

Jordskjelvet.

Dette er i de fleste kataloger referert til år AD 33, men i noen til år AD 30.

Evangelistene beskriver at det skjedde kraftige reaksjoner.
Og man estimerer ut fra skadene på Second Temple as det var på en kategori av 6 eller 7 (også sett 5,5 som noen vil forhøye til 6 da det er bygd en forventet verdi ut fra tilgjengelig data).

Babylonske Talmud, Josefus og Tacitus nevner at Doors of Hekal ble spontant åpnet, noe som passer med foregående seismiske forhold tilknyttet skjelvet.

Sant nok definerer ikke disse tidspunktet, men her er vi også inne på det ene punktet jeg nevnte, nøyaktige tidsangivelser.

På dette punktet er bibelen veldig nøyaktig.
Jamfør mine 2 punkter om krav til historiske forhold.
Men Josefus sier også at mellom år 41-44 ble det fraktet tømmer til tempelet for utbedring.

Fagfolk fra Supersonic Geophysical LLc har utforsket dette, også sammen med German Research Center for Geosciences.

Det er ikke sikkert at Phlego var helt på jordet da han nevnte et mørke i Jerusalem og et jordskjelv i Bithynia. La oss se litt på dette...for AD 33.


Referanse #521
Ved korsfestelsen: jordskjelv i Bithynia og Palestina. Nisaea fikk store ødeleggelser.

Referanse #1222
Palestina, Jerusalem

Referanse #4200
Bithynia, Judea:Jerusalem

Referanse #1055
Lilleasia, Bithynia og Palestina. Intensitet 1 som kan gi sprekker i bakken og ødeleggelser i bygninger.

Referanse #10419
Judea, Jerusalem. Ødeleggelser på tempelet.

Alt dette kan finnes hos disse: www.ngdc.noaa.gov
Det var flere jordskjelv ikke altfor lenge forut også, men sedimentære forhold tyder meget på at det største var 14.nisan AD 33, eller da 3.april. Sak om dette finnes i Geological Society of America (mener det var i 2012, Vol. 44, No. 7, p.559).


Så en liten sak om formørkelsen.
Jo, det finnes dypt nok faglige muligheter for eclipse, men det er komplisert.
Du nevnte i en kommentar, kanskje uten å vite at det ikke var så dumt, røyk som årsak.
Det er også en fullt ut faglig mulighet.
Hvordan det?

Det kunne vært røyk fra vulkaner.
Det er en korridor i forbindelse med det som kalles North African Rift.
Den krysser Rødehavet og videre gjennom Israel og disse vulkanene ligger i denne korridoren.
Da er det verd å tenke på at i Syria er over 100 vulkaner som i seg selv kan gi røyk her.

Så det er svært liten grunn til å si at bibelen tar feil om det være seg et jordskjelv eller et mørke denne dagen. Hvis mørket kom fra en slik røyk så er et mørke på 3 timer ikke unaturlig.
Den lengste i så fall ellers normale formørkelsen som er registrert var på drøye 7 minutter.
Bibelen sier bare at det kom et mørke, ikke fra hvor eller da om den utløsende årsaken.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return skriver:
Så det er svært liten grunn til å si at bibelen tar feil om det være seg et jordskjelv eller et mørke denne dagen. Hvis mørket kom fra en slik røyk så er et mørke på 3 timer ikke unaturlig.
Den lengste i så fall ellers normale formørkelsen som er registrert var på drøye 7 minutter.
Bibelen sier bare at det kom et mørke, ikke fra hvor eller da om den utløsende årsaken.
[/quote]

Arne svarer:

Det som beskrives i forbindelse med Jesu død på korset kan sammenlignes med det som beskrives da Jahve landet med romskipet på et fjell i Sinaiørkenen. Jordskjelv, røyk, mørke og et helvetes bråk. Kan det tenkes at Jahve landet på baksiden av Hodeskallestedet for å hente Jesus? Husk. Jesus sa til en røverne som hang som et slips ved siden av ham at han skulle få være med til Paradis den samme dag. Han kunne vel sagt i tillegg: "Har du lyst på en heisatur til himmels?" Og det står skrevet at noen av dem som stod i nærheten av korset hørte hva som ble sagt og noen av dem har vel tenkt som så: "Åh, er han i det humøret i dag?"


Bilde

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man mar 06, 2023 10:49 am
Det som beskrives i forbindelse med Jesu død på korset kan sammenlignes med det som beskrives da Jahve landet med romskipet på et fjell i Sinaiørkenen. Jordskjelv, røyk, mørke og et helvetes bråk. Kan det tenkes at Jahve landet på baksiden av Hodeskallestedet for å hente Jesus? Husk. Jesus sa til en røverne som hang som et slips ved siden av ham at han skulle få være med til Paradis den samme dag. Han kunne vel sagt i tillegg: "Har du lyst på en heisatur til himmels?" Og det står skrevet at noen av dem som stod i nærheten av korset hørte hva som ble sagt og noen av dem har vel tenkt som så: "Åh, er han i det humøret i dag?"
Hmmm. Altså - står det noe i biber'n om "romskip" - og i tilfelle hvor i biber'n?

Og evt. hvor i biber'n henter du "Hodeskallestedet" fra? Jeg mistenker at det er en liten "lost in translation"-greie, og at du blander det sammen med Lee Falks Hodeskalle-grotten (Fantomets faste tilholdssted i den bengalske jungel; uten strøm, innlagt vann og sanitæranlegg - men med den mørkhudede Guran med stråhatt og mørk hudfarge, men uviss etnisitet). Du ha'kke fått Fantomets dødningeskalle på haka, vel? For i så fall har jeg forstått det slik at man kan bli litt surrete i huet.

Mvh

BE

P. S. Du får hilse Sala fra meg og Jahn Teigen. Kit jr. og Heloise skal vel snart ta over, men med så mye rart som skjer rundt i verden og et tilholdsområde fullt av stammekristelioner, så bør de jo advares mot særlig kontakt med norske prinsesser og sjamaner av alle slag! Og ser du Ulv og Hero får du hilse dem ôg, sjøl om de også begynner å dra på åra. Men, men, jungelen kan være et sunt tilholdssted. Sjefen sjøl var jo 400 år gammel for 50 år sia, og han er jo kjent som "mannen som ikke kan dø". Tvi, tvi, og lykke til!

P. P. S. Og når du først er på de kanter, kan du jo spørre hr. Walker hvor han har gjemt utedassen sin!

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: man mar 06, 2023 12:49 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man mar 06, 2023 10:49 am
Det som beskrives i forbindelse med Jesu død på korset kan sammenlignes med det som beskrives da Jahve landet med romskipet på et fjell i Sinaiørkenen. Jordskjelv, røyk, mørke og et helvetes bråk. Kan det tenkes at Jahve landet på baksiden av Hodeskallestedet for å hente Jesus? Husk. Jesus sa til en røverne som hang som et slips ved siden av ham at han skulle få være med til Paradis den samme dag. Han kunne vel sagt i tillegg: "Har du lyst på en heisatur til himmels?" Og det står skrevet at noen av dem som stod i nærheten av korset hørte hva som ble sagt og noen av dem har vel tenkt som så: "Åh, er han i det humøret i dag?"
Hmmm. Altså - står det noe i biber'n om "romskip" - og i tilfelle hvor i biber'n?

Og evt. hvor i biber'n henter du "Hodeskallestedet" fra? Jeg mistenker at det er en liten "lost in translation"-greie, og at du blander det sammen med Lee Falks Hodeskalle-grotten (Fantomets faste tilholdssted i den bengalske jungel; uten strøm, innlagt vann og sanitæranlegg - men med den mørkhudede Guran med stråhatt og mørk hudfarge, men uviss etnisitet). Du ha'kke fått Fantomets dødningeskalle på haka, vel? For i så fall har jeg forstått det slik at man kan bli litt surrete i huet.

Mvh

BE

P. S. Du får hilse Sala fra meg og Jahn Teigen. Kit jr. og Heloise skal vel snart ta over, men med så mye rart som skjer rundt i verden og et tilholdsområde fullt av stammekristelioner, så bør de jo advares mot særlig kontakt med norske prinsesser og sjamaner av alle slag! Og ser du Ulv og Hero får du hilse dem ôg, sjøl om de også begynner å dra på åra. Men, men, jungelen kan være et sunt tilholdssted. Sjefen sjøl var jo 400 år gammel for 50 år sia, og han er jo kjent som "mannen som ikke kan dø". Tvi, tvi, og lykke til!

P. P. S. Og når du først er på de kanter, kan du jo spørre hr. Walker hvor han har gjemt utedassen sin!
BE gnegget i skjegget der han satt i godstolen. "Den der fikk jeg til," tenkte han, "lurer på hva arma synes om den. I alle fall skjønner han at jeg har både morbid humor og intellektuell kompentanse til å konkurrere med hvem som helst, ja, til og med logikk og metodelære på Arne Næss nivå." Han tok speilet han alltid hadde liggende på bordet og speilet et strålende selfismil. "Ikke verst," tenkte han, "det gliset kunne sende en hvilken som helst skjørtekant til himmels." Han snudde på hodet da kona kom inn i rommet og lot som om han studerte tanngarden sin.

"Sitter du der med det der grisegliset nå igjen? Hva med å ta en tur ut, i stedet. Gå på jobb for eksempel." Hun var sur. "Men først kan du ta deg av utedassen. Noe tyder på at hr. Walker har hatt fårikål til søndagsmiddag igjen."

BE skvatt. "Hva i ytre Slidre foregikk? Var hun blitt tankeleser nå? Eller var det naboen hun siktet til, han som ofte brukte utedoen deres til tilbøyeligheter."

Konen skrudde opp stemmenivået. "Ja, kunne du tenke deg å løfte på ræven og komme deg ut i skitthullet og gjøre reint, ditt surrehue? Det lukter som en bengalsk jungel der ute."

BE reiste seg og han kjente på irritasjonen over å ikke bli respektert som den eminente diskusjonsforumsaktøren han visste han ble aktet for i det miljøet. Han brølte seg opp. "Hva i helvetes hodeskaller, bengalske utedoer uten strøm og innlagt vann og utlagt sanitæranlegg med to rom, kjøkken og bad uten badekar har du med meg å gjøre. Tror du at vi er gift, eller. Se til å sende Guran med stråhatt og uviss etnisitetisk opplæring inn i skitthullet. Eller send inn en mann som ikke kan dø til å vaske, for etter at du har vært der risikerer man å bli mindre enn 400 år." Utblåsingen var full av sitater fra brevet han hadde postet til arma og han måtte flire av sin egen morbide humor.

Det hjalp ikke. Kona treiv av seg skjørtet og ga ham noen god lusinger med det før hun snudde rompa til og forsvant ut. Dagen var ødelagt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»