Vindkraftanlegg må rives?

Svar
Truls-S

Re: Vindkraftanlegg må rives?

Legg inn av Truls-S »

fargerik skrev: lør mar 04, 2023 5:03 pm
Cochise skrev: lør mar 04, 2023 4:53 pm
fargerik skrev: lør mar 04, 2023 4:01 pm
Rett eller ikke, jeg bare mener det jeg mener.
Du har selv rett. Det er mye føleri og følelser, og selv om følelser ikke kan være noen dokumentasjon, kaster hele pressen seg på og bruker følelser.
Ja, føleriet har tatt overhånd. Når en samlet riksdekkende presse tar parti og bruker sin makt for å sette følelsene opp mot realpolitikk syns jeg personlig det er en uredelig bruk av pressens makt.
Riksdekkende presse bør gå seg selv i sømmene, og vurdere om de de gjør er rimelig.
Dog tviler jeg på at pressen vil gjøre noe annet enn dette som genererer klikking. Mainstream PK/GPP genererer følelser og klikk.
Hadde vi ikke hatt Sofi Elise, hadde ikke pressen hatt noe som helst annet å tapetsere flaten med.
Hva legger du i begrepet "realpolitikk" her?
Er det at kostnadene med å etterleve Høyesteretts dom blir for høye?

cochise-
Realpolitikk? Jeg tenker på at det vil bli kraftmangel i halve landet uten ny kraft.
Realpolitikk er at Norge har internasjonale forpliktelser og må redusere utslippene som bl. a. kan knuse reindriften for evig og alltid.
Dersom Norge skrinlegger avtalene om å redusere CO2-utslipp, vil det være det samme som at Norge gir alle andre tillatelse til å gjøre det samme. Da er reindriften på sikt bare et blasst minne i historiebøkene.
Norge har forpliktelser internasjonalt. Enten oppfyller vi dem, eller så kan vi melde oss ut av hele klimadebatten.
Hei

Jeg ser argumentet dit, men samtidig har Norge et urbefolkningsansvar og om det er det som skaper problemer for norsk vindkraft på land så tror jeg det vil vere forståelse for det. Vi kan og bygge havind.
Jeg tenker da hva da med Tyskland? De velger og lege ned kjernekraften midt i den krisen vi står i og vil ike at EU skal ha med kjernekraft som en del av den utslipsfrie energien. Det fins ingen grun for Tyskland for ikke og ville ha kjernekraft er det da Norge som skal ha mest kritikk vi produserer jo al kraften vår utslipsfrit?

Truls-S

Legg inn av Truls-S »

Orakelet skrev: lør mar 04, 2023 10:17 am
fargerik skrev: lør mar 04, 2023 9:48 am De fleste andre mener så vidt jeg har forstått det at sauebøndenes kultur må vike for ulv.
Folk har jo drevet med sau her i landet i minst 5000 år...

Jeg har mildt sagt mer sympati for at vindkraftanleggene ødelegger for reindriften enn jeg har for at en sjelden ulv ødelegger sauenæringen.

Jeg mener vi bør se nærmere på om bøndene rapporterer riktig antall sau drept av ulv, eller om de blåser opp tallene for å få erstatning og skape "bevis" for å få utryddet ulven. Rykter jeg har hørt tilsier at det er sistnevnte som skjer og det samme gjør logikk. Vi har et fåtall ulv i dette landet. Hver ulv spiser X kg mat pr år. Det tilsier XX ulv, hvilket er en marginal del av norsk saueproduksjon og tapet erstattes av staten. Null problem.

Jeg tviler på at disse vindkraftanleggene hadde blitt satt opp i et sauebeite. Jeg mener ikke nødvendigvis at anleggene bør rives, men jeg får "vond smak i munnen" av hvordan vi gjør uforholdsmessig mye for å tilrettelegge for bønder i Innlandet, men ikke klarer å ivareta helt elementære interesser for samene.
Hei

Når det gjelder dete så er det slik at bøndene mister mange dyr det ikke utbetales erstatning for. Det er så strenge beviskrav for og bevise at det har er fredet rovvilt som har vert på ferde at det noen ganger opleves som urimelig. Så har vi det at det hvis det ikke har blit endret at ale dyr erstates likt enten det er slaktedyr eler avlsdyr det utbetales eter slaktetvekt. Problemet er at et dyr som skal slaktes er verdt kjøttvekten mens med et avlsdyr så mister man og de dyrene dette skulle ha produser det er da en støre verdi.
Konflikten hade vert mindre om man hadde hatt et mer tilpasset erstatningsystem.

Vi ser det og på stattestikken, sau som går tapt av andre årsaker en at de blir tat av rovdyr øker mest og det brukes jo ofte av naturvernorganisasjoner som argument problemet er at det er mest i fjellet på vestlandet der det er mest sau at sauen blir borte av andre årsaker mens tapene har økt mest i de områdene der det og er rovdyr også av andre årsaker da bør man spøre seg hvorfor

Truls-S

Legg inn av Truls-S »

ulefos skrev: fre mar 03, 2023 6:43 pm
Truls-S skrev: fre mar 03, 2023 6:34 pm
Hei

Dette stod jo i høyesterettsdommen som ble sitert
det står ikke Fosen reinbeitedistrikt er tapt for reindrift, det står at to vinterbeiter mer eller mindre er tapt

reineierne driver som før i området
Men det er jo likevel to reinbeitedistrikter så det vil jo på en eller annen måte få konsekvenser siden de bytter på og bruke områdene fra år til år

Truls-S

Legg inn av Truls-S »

Hei

Fremskritspartiet har nå utalt seg, mens de tidligere regjeringspartiene H V og Krf er enige i regjeringens beklagelse sier fremskritspartiet at de ikke har noe og beklage vi er vel egentlig ike så overrasket

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 532f&ei=17

De hevder at de ikke hadde noe med konsesjonen og gjøre og det er forsåvidt riktig men det er likevel slik som det står i artikelen og som Lars Haltbrekken reagerer på

– 22. desember i 2014 ga olje- og energiminister Tord Lien fra Frp Fosen Vind lov til å starte utbyggingen gjennom såkalt forhåndstiltredelse. Dermed er det ganske merkelig at de ikke vil beklage. Tillatelsen til å starte utbyggingen skjedde før saken var ferdigbehandlet i domstolene. I tillegg fikk de i 2018 brev fra FNs rasediskrimineringskomité som advarte mot utbyggingen, skriver han i en epost til NTB.


Spørsmålet er om dette er noen serlig god søknad om regjeringsmakt fra fremskritspartiet.

Det er likevel spesielt og gi en forhåndstiltredelse til og starte utbyggingen når saken er i retten når det er snak om så store investeringer som i verste fal kan risikere og bli revet. Det skaper en farlig presedens om det blir slik at det bare er og byge dyrt nok så sliper man og rive dersom det eterpå blir kjent ulovlig

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: lør mar 04, 2023 10:21 pm
Texas_John skrev: lør mar 04, 2023 9:14 pm Det er det hjernedøde sosialistfantasien om det grønne skiftet som er skyld i dette.
det grønne skiftet er en konsekvens av pågående klimaendringer, at klimaet endrer seg i aksellrerede tempo er det vel ingen som stiller spørsmål ved lenger
Hver eneste sivilisasjon som har eksistert de siste hundretusen årene har hatt en eller annen forestilling om verdens undergang. Denne gangen er det klima-idioti som står på agendaen. Og at du tror du er en av redningsmennene er bare ekstra komisk

ulefos

Legg inn av ulefos »

Texas_John skrev: man mar 06, 2023 2:04 am
Hver eneste sivilisasjon som har eksistert de siste hundretusen årene har hatt en eller annen forestilling om verdens undergang.
hva har presteskapet med klimaendringer å gjøre?

Gunder

Legg inn av Gunder »

Ny vindkraft-rettsak i mai: – Vil de ha et nytt menneskerettighetsbrudd?

I Nordland kjemper reinnæringa mot et vindkraftanlegg i beiteområdet. – Klare paralleller til Fosen, sier reindriftssame. Vindkraft-eierne er ikke enig i sammenligningen.

Klare paralleller
Mangeårig reindriftsutøver og aksjonist, Betty Kamilla Kappfjell, sier situasjonen har klare paralleller til Fosen-saken.

Hun holder til i nabodistriktet, og mener sakene kan sammenlignes ettersom arbeidet ble satt i gang før det var enighet.

https://www.dagsavisen.no/nordnorge/202 ... hetsbrudd/

Truls-S

Legg inn av Truls-S »

Gunder skrev: man mar 06, 2023 12:09 pm Ny vindkraft-rettsak i mai: – Vil de ha et nytt menneskerettighetsbrudd?

I Nordland kjemper reinnæringa mot et vindkraftanlegg i beiteområdet. – Klare paralleller til Fosen, sier reindriftssame. Vindkraft-eierne er ikke enig i sammenligningen.

Klare paralleller
Mangeårig reindriftsutøver og aksjonist, Betty Kamilla Kappfjell, sier situasjonen har klare paralleller til Fosen-saken.

Hun holder til i nabodistriktet, og mener sakene kan sammenlignes ettersom arbeidet ble satt i gang før det var enighet.

https://www.dagsavisen.no/nordnorge/202 ... hetsbrudd/
Ja det er jo den saken som er nevnt lenger opp i tråden det blir interesant og se hvordan det går

FROG

Legg inn av FROG »

Fordomsfull skrev: lør mar 04, 2023 11:06 am
FROG skrev: tor mar 02, 2023 7:19 pm
ingenkanvite skrev: tor mar 02, 2023 5:08 pm

Dette er visst et problem samene har på Kvaløya. De har gått rettens vei for å få kraftselskapet til å ta hensyn til deres problemer, f.eks å stenge ned anlegget i perioder. Uten medhold fra retten.
De påstår at det er blitt et helseproblem. Kanskje det også kan kvalifisere for brudd på menneskerettigheter?
Ellers er jeg enig i kommentaren om "avbøtende tiltak". Men prinsipp-ryttere vil ha seier, ikke noe prat om inngjerding eller varmetråder i rotorbladene.
Man trenger da ikke varmetråder i rotorbladene, det er jo bare tull. Samene som skal i nærheten av disse møllene kan lett få et nummer til de som opererer disse vindmøllene og så stenger de ned de aktuelle møllene der reinen står. Så kan de drive de sammen. Verre er det faktisk ikke.
Så må dette få konsekvenser for de som har gitt tillatelse til å bygge dette, uten å ha tatt de hensynene de skal ta.
Dette har jo samene på Fosen sagt at vindturbinselskapet har nektet, men jeg hørte Statkraftlederen si omtrentlig det du skriver; her må en kunne ta en telefon og stoppe turbinene osv... Men jeg kan levende forestille meg at samene blir ignoreterte om de ringer, likevel. De kunne kanskje heller ringe til et statlig telefonnummer - som igjen ringte til turbindriverne og så....
Okei da må man bare rive hele dritten om selskapet er så tett i nøtten! Her snakker jeg om en formell avtale der de faktisk får ringe selskapet, stengt ned de aktuelle møllene når de må drive sammen reinen. Hvor vanskelig skal dette egentlig være ? Det er jo noe forbannet tull alt sammen. En rutine jeg kan lage til de for en enkel liten sum, også gjøre det juridisk bindene :) Selv en tilbakestående idiot klarer noe slikt. Vi snakke ikke om en muntlig avtale, men en juridisk bindene avtale innenfor rimelighetens grenser. Lett som en plett å få til om man har litt fornuftig sans.
Dessuten er dette områder som samene bruker hvert 8 år! Det er ikke hvert år men hvert 8 år de trenger at reien er der fordi de "rullerer" på beiteområdene. Så enten får kraftselskapet finne seg i dette her eller rive helle parken. Er de seriøse sier det seg selv hva de velger, eller bare instruere de rett og slett.

FROG

Legg inn av FROG »

Texas_John skrev: man mar 06, 2023 2:04 am
ulefos skrev: lør mar 04, 2023 10:21 pm
Texas_John skrev: lør mar 04, 2023 9:14 pm Det er det hjernedøde sosialistfantasien om det grønne skiftet som er skyld i dette.
det grønne skiftet er en konsekvens av pågående klimaendringer, at klimaet endrer seg i aksellrerede tempo er det vel ingen som stiller spørsmål ved lenger
Hver eneste sivilisasjon som har eksistert de siste hundretusen årene har hatt en eller annen forestilling om verdens undergang. Denne gangen er det klima-idioti som står på agendaen. Og at du tror du er en av redningsmennene er bare ekstra komisk
Den gangen store deler av den nordlige halvkule ble frosset ned? Norge lå under flere tusen meter tykk is! Da snakker vi om miljøendringer og raseringer :) Så når den smeltet og gravde ut store deler av alle daler og fjorder! Snakk om rasering av naturen!
Så om man bygger disse vindmølle parkene så krever det noen mil med veier i terrenget. Hva så ? Det er lett å gjenopprette om man finner ut at vindkraft ikke er det man skal fortsette med om 100 år.
Men min skepsis på dette går på at det må være seriøse aktører som ikke bare er ute etter statsstøtte og profitt, men som klarer å drive disse parkene over tid. Og som etter at konsesjonen har gått ut kan fjerne de om det er behov.
Samtidig som at jeg synes at vindkraft ikke er pålitelig nok, når vi virkelig trenger kraften. Når det er stille og kaldt.
Så må det virkelig planlegges hvor disse parkene skal ligge, og ikke som i Fosen tilfellet komme til at man gir en konsesjon på bekostning av samene, uten at det er kommet til noe enighet og kompensasjon ovenfor de.
Hvor forbannet dum går det an å være fra statlig og kommunal side. Lærer de aldri.
Krigsseilere, nordsjødykkere, soldater i utenlandstjeneste og ta også med samene her ? Lærer de aldri!
Vind er det langs hele kysten og det er nok av områder å ta av. Så må de bare plassere det rett i matfatet til samene. Forbanna idioter.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cochise skrev: søn mar 05, 2023 8:56 am Advokatene som representerer reindriften på Fosen fikk en velfortjent
anerkjennelse, Seieren i Høyesterett ble kåret til Årets juridiske prestajon
av Finansavisen Jus.

https://www.finansavisen.no/nyheter/jus ... ott=bnLG2e

Nå gjenstår det bare at staten/regjeringen retter seg etter dommen -
vi er jo en situasjon jeg aldri hadde trodd vi skulle oppleve i Norge.
I 500 strake døgn ga regjeringen blaffen - det måtte en kampvillig
gjeng ungdommer til for å skremme dem fram.

cochise-
Gratulerer med 62 innlegg i tråden.

Det blir bløtkake og Roast på 100.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ulefos skrev: søn mar 05, 2023 9:43 am
H.E. Pennypacker skrev: søn mar 05, 2023 9:11 am En same som driver et bilverksted, blir ikke tatt hensyn til.
hva er galt med en bilmekaniker, ser du ned på vanlige normenn?
Her gjør du deg dum med vilje.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: søn mar 05, 2023 2:54 pm
Baldor skrev: søn mar 05, 2023 12:57 pm
Cochise skrev: søn mar 05, 2023 8:56 am
Advokatene seiret under mottoet "Alt for reisdyrflokken på Fosen, skit i Norge".
Advokater feirer en seier uansett, uten hensyn til noen andre enn sine godt betalende klienter.
Det er en tragisk dom for landet Norge og Norges befolkning på snart 6 millioner, inkludert en samisk befolkning på opptil 80.000, som ikke har noen tilknytning til reinsdyr.
Folk bør nå slutte å kjøpe reinsdyrkjøtt etter denne domstragedien.

Moderne reindrift har lite med urfolks hold av reinsdyr å gjøre. Reindriftssamene bruker alle mulige moderne tekniske hjelpemidler, inkludert fossilt brensel og elektrisk strøm, og er således i samme situasjon som alle andre husdyrholdere og jordbrukere ellers rundt om i landet.

Dette er rett&slett fordummende; Flytende vindmøllefelt i havet får mer og jevnere vind og produserer derfor mere strøm, se fra Equinors flytende vindmølle-anlegg Hywind, plassert i havet 25 km øst i havet for Peterhead i Skottland
https://e24.no/energi-og-klima/i/EoPX0P ... mpesuksess

Flytende vindmølle-anlegg kan plasseres akkurat der en ønsker og altså ikke på fiskerike grunner&banker og ikke i 'ruten' til eventuelle fugletrekk og når de er så langt fra land at de ikke synes og derfor heller ikke høres - så kommer de ikke i konflikt med noen mennesker i Norge og da heller ikke urfolket. 79 norske kommuner ble spurt om de ville sette opp vindmøller i sine kommuner, 2 svarte ja, 77 svarte NEI!
Jeg forstår ikke dette; går du inn for å ødelegge norsk natur - når en utmerket godt kan unngå dette med flytende vindmøllefelt i havet? Om vi bygger 25-30 vindmøllefelt av typen som det vises til i linken her
https://e24.no/energi-og-klima/i/70AeyB ... -vannkraft
- og plasserer de fra Barentshavet og sørover på vår kontinentalsokkel - og det blåste på alle samtidig - kunne vi ha dekket Europas strømforbruk. På den andre siden, hvorfor skulle vi det?
Her føles det veldig som du svarer på et annet innlegg en det du siterer.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Jeg pleier å spole gjennom God morgen Norge om ettermiddagene og stopper når det er noe jeg vil se. Blant gjestene var Jon Øigarden og regissør for Exit, Øystein Karlsen. Desta spurte Karlsen om det med vindkraft i serien var fiksjon. Abolutt ikke hevdet Karslen og henviste til taxjustice.no.

Jeg har foreløpig ikke sett de 3 første episodene av Exit. Sjekk ut denne linken:

https://taxjustice.no/artikkel/exit

Den har jeg lest, men foreløpig ikke "Vindkraftens skyggesider" som kan lastes ned her:

https://taxjustice.no/artikkel/skattepa ... -vindkraft

Sistnevnte link skal jeg sjekke senere.

ulefos

Legg inn av ulefos »

ny rettsak seiler opp, og igjen snakkes det om pågående menneskerettsbrudd, glemt er Ukrainas folk, der kan man forøvrig virkelig snakke om menneskrerettsbrudd

ny rettsak, nye vindmøller som blir krevd revet, og det stopper ikke meg Øyfjellet, Hinnaøya etter det, Trollheimen Burde man ikke også skjele litt til arbeidsplasser, egen sikkerhet og de pågående klimaendringene som "by far" er det alvorligste problemet.

neida reineieres kultur og språk trumfer alle andre hensyn, uten at jeg helt har forstått hva språk har med reindrift å gjøre

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: man mar 06, 2023 10:27 am
Texas_John skrev: man mar 06, 2023 2:04 am
Hver eneste sivilisasjon som har eksistert de siste hundretusen årene har hatt en eller annen forestilling om verdens undergang.
hva har presteskapet med klimaendringer å gjøre?
Alle sivilisasjoner har hatt en forestilling om verdens undergang. Det er altså ikke noe nytt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: man mar 06, 2023 10:32 pm
ulefos skrev: man mar 06, 2023 10:27 am
Texas_John skrev: man mar 06, 2023 2:04 am
Hver eneste sivilisasjon som har eksistert de siste hundretusen årene har hatt en eller annen forestilling om verdens undergang.
hva har presteskapet med klimaendringer å gjøre?
Alle sivilisasjoner har hatt en forestilling om verdens undergang. Det er altså ikke noe nytt.
Det er rett og alle sivilisasjoner har drømt om å kunne fly og - det har vi nå gjort i velhundre år. Alle sivilisasjoner har drømt om å dra til månen og det husker jeg en fyr fortalte meg slik, en varm sommerdag; 'jaggu gjorde de det ikke!' 'Hva', spurte jeg. 'Landet på månen', svarte han.
En sivilisasjon på Egyptens tid, hadde litt andre rammer for sin virkelighetsoppfatning enn vår vestlige.
En klimaforsker skrev som svar i BT en gang at de ble kritiserte fordi de ikke studerte modeller og tidligere tiders temperaturer mm, men det meste av deres forskning handler om nettopp slike studier.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

kytec skrev: man mar 06, 2023 6:25 pm
Cochise skrev: søn mar 05, 2023 8:56 am Advokatene som representerer reindriften på Fosen fikk en velfortjent
anerkjennelse, Seieren i Høyesterett ble kåret til Årets juridiske prestajon
av Finansavisen Jus.

https://www.finansavisen.no/nyheter/jus ... ott=bnLG2e

Nå gjenstår det bare at staten/regjeringen retter seg etter dommen -
vi er jo en situasjon jeg aldri hadde trodd vi skulle oppleve i Norge.
I 500 strake døgn ga regjeringen blaffen - det måtte en kampvillig
gjeng ungdommer til for å skremme dem fram.

cochise-
Gratulerer med 62 innlegg i tråden.

Det blir bløtkake og Roast på 100.
WOW! Tenk at du har tid til å holde orden på sånt!
Du - Kan du ikke ta med deg den kaka til festen vi skal ha
i forbindelse med turbinrivningen?

cochise-

ulefos

Legg inn av ulefos »

Texas_John skrev: man mar 06, 2023 10:32 pm
Alle sivilisasjoner har hatt en forestilling om verdens undergang. Det er altså ikke noe nytt.
det var basert på overtro, den pågående klimakatastrofen kjenner vi til ikke fra fra yppersteprester, men fra vitenskap

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ulefos skrev: tir mar 07, 2023 2:50 pm
Texas_John skrev: man mar 06, 2023 10:32 pm
Alle sivilisasjoner har hatt en forestilling om verdens undergang. Det er altså ikke noe nytt.
det var basert på overtro, den pågående klimakatastrofen kjenner vi til ikke fra fra yppersteprester, men fra vitenskap
Klimaforskere er vår tids yppersteprester og gjør samme tjenesten for maktapparatet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

kytec skrev: tir mar 07, 2023 5:23 pm
ulefos skrev: tir mar 07, 2023 2:50 pm
Texas_John skrev: man mar 06, 2023 10:32 pm
Alle sivilisasjoner har hatt en forestilling om verdens undergang. Det er altså ikke noe nytt.
det var basert på overtro, den pågående klimakatastrofen kjenner vi til ikke fra fra yppersteprester, men fra vitenskap
Klimaforskere er vår tids yppersteprester og gjør samme tjenesten for maktapparatet.
Vås.

FROG

Legg inn av FROG »

Som sagt jeg har snudd litt når det gjelder Vindmølleparker. Det er sikkert en grei løsning for tilleggskraft utover vannkraften. Men ikke for å selge til utlandet. Vi skal ikke tapetisere norsk natur med dette her for å forsyne Tyskland og England med strøm. Da får de ta av sin egen natur.

Men jeg kjøper ikke samene sin klaging over dette her heller. Dagsrevyen viser i dag at reinen langt i fra er så redd disse vindmølleparkene som de sier, det er observert masse rein tett inne i disse parkene, og de er langt i fra redde de. Slike vindmøller støyer faktisk veldig lite! En bekk som renner gjennom en slik park bråker faktisk mer! Det har jeg selv observert. Iskast kan være farlig for mennesker ja når det er kaldt og disse møllene står i ro, og så skal settes i gang. Men å lage rutiner når samene skal hente ut reinen, er ikke noe problem om man går inn for å finne en løsning.

For slike vindmølleparker er ikke noe vakkert syn egentlig, og det må planlegges godt hvor man skal plassere slike parker.

FROG

Legg inn av FROG »

fargerik skrev: tir mar 07, 2023 5:37 pm
kytec skrev: tir mar 07, 2023 5:23 pm
ulefos skrev: tir mar 07, 2023 2:50 pm
det var basert på overtro, den pågående klimakatastrofen kjenner vi til ikke fra fra yppersteprester, men fra vitenskap
Klimaforskere er vår tids yppersteprester og gjør samme tjenesten for maktapparatet.
Vås.
Nei det er ikke vås! Disse "klimaforskerne" er ekstremister ! De vet forbannet godt at det å få Russland, Kina, India eller USA egentlig med på CO2 kutt i det omfanget vi her snakker om om det er CO2 som er problemet aldri vil skje. Det er rett og slett ikke et alternativ. Allikevel kjører de på for at Norge skal kutte ut oljen, og overlate hele den økonomiske veksten til andre deler av verden. Uten oljeinntektene har vi heller aldri råd til å fortsette å anlegge slike vindmølle parker eller annen alternative energiformer som ikke kan erstatte oljen. For Norge kommer dette til å ende med en enorm økonomisk katastrofe når oljen fases ut.

FROG

Legg inn av FROG »

Cochise skrev: lør mar 04, 2023 12:29 pm
Fordomsfull skrev: lør mar 04, 2023 11:06 am
FROG skrev: tor mar 02, 2023 7:19 pm

Man trenger da ikke varmetråder i rotorbladene, det er jo bare tull. Samene som skal i nærheten av disse møllene kan lett få et nummer til de som opererer disse vindmøllene og så stenger de ned de aktuelle møllene der reinen står. Så kan de drive de sammen. Verre er det faktisk ikke.
Så må dette få konsekvenser for de som har gitt tillatelse til å bygge dette, uten å ha tatt de hensynene de skal ta.
Dette har jo samene på Fosen sagt at vindturbinselskapet har nektet, men jeg hørte Statkraftlederen si omtrentlig det du skriver; her må en kunne ta en telefon og stoppe turbinene osv... Men jeg kan levende forestille meg at samene blir ignoreterte om de ringer, likevel. De kunne kanskje heller ringe til et statlig telefonnummer - som igjen ringte til turbindriverne og så....
Velkommen til Statkrafts vindmølletelefon.
Vi har for tiden stor pågang - men du rykker stadig fram i køen.
beep-beep-beep
Du vil nå få ørten valg.
tast 1 hvis det gjelder eksisterende vindmøller
tast 2 hvis det gjelder planlagte, men ikke påbegynte møller
tast 3 hvis det gjelder vindmølle som går rundt og rundt
beep-beep-beep
du rykker stadig fram i køen, takk for din tålmodighet
osv osv osv.

cochise-
Jadda! Sikkert! Dette kan lett forankres i avtaler der det får konsekvenser for selskapet om de ikke responderes raskt. Som dekker samene sine utgifter på hver time de må vente!
Men det er jo noe som skurrer her da! Er ikke reinen redd disse anleggene ? Så hvor stort er behovet ? Det er jo bare tull alt sammen. Reinen er ikke redd viser det seg, og da må slike avtaler være juridisk forankret og det burde ikke være et problem i det hele tatt. Det skjer bare hvert 8 år fordi samene rullerer på sommerbeite områdene.

Pernille

Legg inn av Pernille »

FROG skrev: tir mar 07, 2023 7:32 pm Nei det er ikke vås! Disse "klimaforskerne" er ekstremister ! De vet forbannet godt at det å få Russland, Kina, India eller USA egentlig med på CO2 kutt i det omfanget vi her snakker om om det er CO2 som er problemet aldri vil skje. Det er rett og slett ikke et alternativ. Allikevel kjører de på for at Norge skal kutte ut oljen, og overlate hele den økonomiske veksten til andre deler av verden. Uten oljeinntektene har vi heller aldri råd til å fortsette å anlegge slike vindmølle parker eller annen alternative energiformer som ikke kan erstatte oljen. For Norge kommer dette til å ende med en enorm økonomisk katastrofe når oljen fases ut.
Det er en kime av sannhet i dette. Et ikke veldig urealistisk scenario er at Norge og et par andre land i Europa kommer til å fortsette å følge reglene til punkt og prikke, med det resultatet at vi vil oppleve en industridød uten sidestykke dels på grunn av (dårlige) politiske vedtak og dels på grunn av en galopperende økende "greenflation" som kommer til å knuse det siste som er igjen av vår egen økonomi. Vinnerne er, som du sier, Kina, India og Russland som er mye mer interessert i å plukke opp restene av vår tidligere industrikapasitet enn miljø og klima.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: tir mar 07, 2023 8:43 pm
FROG skrev: tir mar 07, 2023 7:32 pm Nei det er ikke vås! Disse "klimaforskerne" er ekstremister ! De vet forbannet godt at det å få Russland, Kina, India eller USA egentlig med på CO2 kutt i det omfanget vi her snakker om om det er CO2 som er problemet aldri vil skje. Det er rett og slett ikke et alternativ. Allikevel kjører de på for at Norge skal kutte ut oljen, og overlate hele den økonomiske veksten til andre deler av verden. Uten oljeinntektene har vi heller aldri råd til å fortsette å anlegge slike vindmølle parker eller annen alternative energiformer som ikke kan erstatte oljen. For Norge kommer dette til å ende med en enorm økonomisk katastrofe når oljen fases ut.
Det er en kime av sannhet i dette. Et ikke veldig urealistisk scenario er at Norge og et par andre land i Europa kommer til å fortsette å følge reglene til punkt og prikke, med det resultatet at vi vil oppleve en industridød uten sidestykke dels på grunn av (dårlige) politiske vedtak og dels på grunn av en galopperende økende "greenflation" som kommer til å knuse det siste som er igjen av vår egen økonomi. Vinnerne er, som du sier, Kina, India og Russland som er mye mer interessert i å plukke opp restene av vår tidligere industrikapasitet enn miljø og klima.
Dette kan du mye om? Kina hadde i 2019 en strømkapasitet på 1232 TWh av vannkraft, https://snl.no/vannkraft

i 2021 hadde de drøyt 450 TWh med vindkraft og drøyt 250 TWh fra solceller
https://qz.com/2119406/china-outpaces-t ... lar-energy
- og Kina ligger an til å oppfylle sin plan for utbygging av fornybar energi for 2030 - innen 2025
https://www.scmp.com/business/article/3 ... gn=3205828

Her er fra USA https://www.theguardian.com/environment ... olar-power
"Nasjonal vind- og solkapasitet vokste med 16 % sammenlignet med 2021. Alt i alt genererte fornybare energikilder nok elektrisitet til å drive 64 millioner amerikanske husholdninger. Rapporten kommer når Biden-administrasjonen begynner å gjøre milliarder av dollar tilgjengelig for fornybar energiprosjekter . Administrasjonen har forpliktet seg til å avkarbonisere nettet fullstendig innen 2030 og få USA til å netto nullutslipp innen midten av århundret."
USA har og en produksjonskapasitet med vannkraft på 317 TWh.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Ingen som har sett Debatten i kveld? Ordføreren i Egersund vet altså ikke hvem som eier Egersund Vindkraft. Helt utrolig råtten bransje. Ordføreren skal faktisk ha respekt for å faktisk stille opp.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Nightwish skrev: tir mar 07, 2023 10:13 pm Ingen som har sett Debatten i kveld? Ordføreren i Egersund vet altså ikke hvem som eier Egersund Vindkraft. Helt utrolig råtten bransje. Ordføreren skal faktisk ha respekt for å faktisk stille opp.
Jepp, bransjen er pill råtten. En ødelegger naturen til ingen nytt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: tir mar 07, 2023 10:00 pm
Pernille skrev: tir mar 07, 2023 8:43 pm
FROG skrev: tir mar 07, 2023 7:32 pm Nei det er ikke vås! Disse "klimaforskerne" er ekstremister ! De vet forbannet godt at det å få Russland, Kina, India eller USA egentlig med på CO2 kutt i det omfanget vi her snakker om om det er CO2 som er problemet aldri vil skje. Det er rett og slett ikke et alternativ. Allikevel kjører de på for at Norge skal kutte ut oljen, og overlate hele den økonomiske veksten til andre deler av verden. Uten oljeinntektene har vi heller aldri råd til å fortsette å anlegge slike vindmølle parker eller annen alternative energiformer som ikke kan erstatte oljen. For Norge kommer dette til å ende med en enorm økonomisk katastrofe når oljen fases ut.
Det er en kime av sannhet i dette. Et ikke veldig urealistisk scenario er at Norge og et par andre land i Europa kommer til å fortsette å følge reglene til punkt og prikke, med det resultatet at vi vil oppleve en industridød uten sidestykke dels på grunn av (dårlige) politiske vedtak og dels på grunn av en galopperende økende "greenflation" som kommer til å knuse det siste som er igjen av vår egen økonomi. Vinnerne er, som du sier, Kina, India og Russland som er mye mer interessert i å plukke opp restene av vår tidligere industrikapasitet enn miljø og klima.
Dette kan du mye om? Kina hadde i 2019 en strømkapasitet på 1232 TWh av vannkraft, https://snl.no/vannkraft

i 2021 hadde de drøyt 450 TWh med vindkraft og drøyt 250 TWh fra solceller
https://qz.com/2119406/china-outpaces-t ... lar-energy
- og Kina ligger an til å oppfylle sin plan for utbygging av fornybar energi for 2030 - innen 2025
https://www.scmp.com/business/article/3 ... gn=3205828

Her er fra USA https://www.theguardian.com/environment ... olar-power
"Nasjonal vind- og solkapasitet vokste med 16 % sammenlignet med 2021. Alt i alt genererte fornybare energikilder nok elektrisitet til å drive 64 millioner amerikanske husholdninger. Rapporten kommer når Biden-administrasjonen begynner å gjøre milliarder av dollar tilgjengelig for fornybar energiprosjekter . Administrasjonen har forpliktet seg til å avkarbonisere nettet fullstendig innen 2030 og få USA til å netto nullutslipp innen midten av århundret."
USA har og en produksjonskapasitet med vannkraft på 317 TWh.
Kinas utslipp øker hvert år: https://www.nrk.no/urix/_-kinas-kulluts ... 1.15763603
Kina brenner mer kull enn resten av verden kombinert: https://www.nytimes.com/2022/11/03/busi ... a%20decade.
Kina fortsetter å godkjenne massive investeringer i nye kullkraftverk: https://www.dn.no/utenriks/kina/energi/ ... -1-1410171

Du må slutte å være så naiv og enfoldig.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

"Nei til salg av Norge" var et slagord brukt av deler av Nei-siden tilbake
i 1972.
Jeg googlet det - slagordet altså - og se hva som dukket opp.

https://www.arbeiderpartiet.no/politikk ... -av-norge/

Jeg måtte gni meg i øynene - var det en fake side?
Det er jo ikke salg vi driver med nå - vi gir faen meg naturen vår bort!
(Ref Debatten NRK i kveld)

cochise-
Sist redigert av Cochise den tir mar 07, 2023 10:27 pm, redigert 2 ganger totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»