Klar til strid (NRK)

Svar
Chromeback

Re: Klar til strid (NRK)

Legg inn av Chromeback »

Justice 97 skrev: man jan 02, 2023 2:33 pm Russetiden er over. I førstegangstjenestene venter hard, militær disiplin. Vennskap og humor er viktig når soldatene sammen skal bli klar til strid. Første episode ute på nett-tv.

Trodde først dette var en kopi av Kompani Lauritsen, men dette er altså ekte rekrutter i det ekte militæret. Alle som har avtjent førstegangstjeneste bør kjenne seg igjen her. Fin første episode.
Enig, veldig fin første episode, men føler at tidslinjen flyter veldig her i starten.

Kan forstå at det er veldig mye som skal inn, og at det er mye materiale over 12 måneder som skal settes sammen, men tenker at det veldig mye frem og tilbake her som tilsier at de har tatt veldig mye fra rekruttskolen og lagt det om hverandre. Skulle heller tro at feks gassboden var noe som var mer naturlig i en episode to.

Veldig mye fokus på at det er tungt og slitsomt og at folk vil hjem. Kunne kanskje balansert denne delen enda bedre med samholdet innad i troppen, nå var det kanskje naturlig å heller ha fokus på noen få enkeltindivider.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Skal sjekke ut dette
Rekrutten var ikke den beste tiden i militæret men det var jo mye moro da også

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Gud bedre noe så upassende program og lage nå midt i Ukraina krigen. Hvor er moralen? Tragisk. Rett og slutt grusomt.

Terningkast 1.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Hoppidioten skrev: man jan 02, 2023 3:38 pm Gud bedre noe så upassende program og lage nå midt i Ukraina krigen. Hvor er moralen? Tragisk. Rett og slutt grusomt.

Terningkast 1.
Dette kan du ikke mene. Det kunne vel knapt vært bedre timing for å gjøre en dokumentarserie om norske vernepliktige. Militærtjeneste har ikke vært mer relevant på flere tiår.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Sett første episode, lovende dette. Synes dog de hopper litt vel mye mellom de ulike bataljonene.

Visa

Legg inn av Visa »

Zarzio skrev: man jan 02, 2023 6:15 pm Sett første episode, lovende dette. Synes dog de hopper litt vel mye mellom de ulike bataljonene.
Enig, blir litt rotete. Ellers veldig lovende.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Blir spennende å se om programmet (ungdommene) reflekterer over Forsvaret og dens rolle. Ser ut som deler av programmet fokuserer på dette. Har begynt å se første episode, og skal se videre. Virker lovende, men kanskje vel mye frem og tilbake. Hadde foretrukket det kronologisk med fokus på en avdeling, for så neste osv.

Jeg hadde nok aldri brukt "brutal vold" (Kristoffersen) for å forsvare Norge. Men, det er ikke helt fjernt å tro at jeg potensielt kunne ha brukt brutal vold for å forsvare de verdiene som jeg anser viktige, og som er representert i Norge.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Må da gå an å lære folk disiplin og kjøre et knallhardt opplegg uten å kjefte så j***lig mye.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Veldig fin 1.ep. Og digger hun Alexandra Ruud fra Bergen som tar stort sett alt med et smil :)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 8:51 pm Må da gå an å lære folk disiplin og kjøre et knallhardt opplegg uten å kjefte så j***lig mye.
Det handler om at man skal gjøre ting riktig selv om man stresser og har dårlig tid.

I tillegg bygger det opp troppen, både ved at rekruttene kan «hate» befalet samlet, og at det blir satt en tydelig standard utenfra som bygger opp indrejustisen innad i troppen.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Var ikke borte i slike befal i min tid på rekrutten på 90 tallet. Mulig dette har endret seg ettersom det faktisk er et nåløye å komme inn, og ikke rekrutter som prøvdr å lure seg unna tjenesten som da.

Skal følge denne serien, for mye var ellers likt. Morsomt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Chromeback skrev: man jan 02, 2023 8:57 pm
Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 8:51 pm Må da gå an å lære folk disiplin og kjøre et knallhardt opplegg uten å kjefte så j***lig mye.
Det handler om at man skal gjøre ting riktig selv om man stresser og har dårlig tid.

I tillegg bygger det opp troppen, både ved at rekruttene kan «hate» befalet samlet, og at det blir satt en tydelig standard utenfra som bygger opp indrejustisen innad i troppen.
Kjeft på den måten funker ikke i noen andre sammenhenger, så jeg stiller spørsmålstegn ved om det funker der. En som kjefter er en som er i ferd med å miste kontrollen selv.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 10:13 pm
Chromeback skrev: man jan 02, 2023 8:57 pm
Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 8:51 pm Må da gå an å lære folk disiplin og kjøre et knallhardt opplegg uten å kjefte så j***lig mye.
Det handler om at man skal gjøre ting riktig selv om man stresser og har dårlig tid.

I tillegg bygger det opp troppen, både ved at rekruttene kan «hate» befalet samlet, og at det blir satt en tydelig standard utenfra som bygger opp indrejustisen innad i troppen.
Kjeft på den måten funker ikke i noen andre sammenhenger, så jeg stiller spørsmålstegn ved om det funker der. En som kjefter er en som er i ferd med å miste kontrollen selv.
Nei, det er det ikke. Men ut i fra dette innlegget høres det ikke ut som du har noen bakgrunn fra Forsvaret?

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 10:13 pm
Chromeback skrev: man jan 02, 2023 8:57 pm
Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 8:51 pm Må da gå an å lære folk disiplin og kjøre et knallhardt opplegg uten å kjefte så j***lig mye.
Det handler om at man skal gjøre ting riktig selv om man stresser og har dårlig tid.

I tillegg bygger det opp troppen, både ved at rekruttene kan «hate» befalet samlet, og at det blir satt en tydelig standard utenfra som bygger opp indrejustisen innad i troppen.
Kjeft på den måten funker ikke i noen andre sammenhenger, så jeg stiller spørsmålstegn ved om det funker der. En som kjefter er en som er i ferd med å miste kontrollen selv.
Det kan jo ikke sammenlignes. Befalet er jo ikke sint i så måte, og i hvert fall ikke på tur til å "miste kontrollen". Man kjefter og skriker for å skape stress blant rekruttene. Befalet er pirkete og overdriver veldig i rekrutten for å sette standarden for resten av tjenesten, og det funker.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

sertono skrev: man jan 02, 2023 8:52 pm Veldig fin 1.ep. Og digger hun Alexandra Ruud fra Bergen som tar stort sett alt med et smil :)
Samme her, herlig jente!

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Hoppidioten skrev: man jan 02, 2023 3:38 pm Gud bedre noe så upassende program og lage nå midt i Ukraina krigen. Hvor er moralen? Tragisk. Rett og slutt grusomt.

Terningkast 1.
Totalt uenig!

Med tanke på det som foregår i Europa kunne timingen for denne dokumentarserien ikke vært bedre.

Terningkast 6 så langt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Bror1 skrev: man jan 02, 2023 10:24 pm
Skraevadottir skrev: man jan 02, 2023 10:13 pm
Chromeback skrev: man jan 02, 2023 8:57 pm

Det handler om at man skal gjøre ting riktig selv om man stresser og har dårlig tid.

I tillegg bygger det opp troppen, både ved at rekruttene kan «hate» befalet samlet, og at det blir satt en tydelig standard utenfra som bygger opp indrejustisen innad i troppen.
Kjeft på den måten funker ikke i noen andre sammenhenger, så jeg stiller spørsmålstegn ved om det funker der. En som kjefter er en som er i ferd med å miste kontrollen selv.
Det kan jo ikke sammenlignes. Befalet er jo ikke sint i så måte, og i hvert fall ikke på tur til å "miste kontrollen". Man kjefter og skriker for å skape stress blant rekruttene. Befalet er pirkete og overdriver veldig i rekrutten for å sette standarden for resten av tjenesten, og det funker.
Det er nok først og fremst fordi enkelte tenker at det funker fordi de selv har opplevd det før og man ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Så sier rekruttene at de er glade for at de ble tatt så hardt (sa brura) når de er ferdige, men det hadde de vel sagt uansett hvilken vei de kom seg gjennom militæret på. Saken er at i strid så står man ikke der og kjefter og er sinna på den måten, og således er det ikke noen god måte å forberede noen på reell krigføring. Jeg forstår poenget om å skape stress og tenke enhet; det må man jo for all del gjøre, jeg bare stiller spørsmålstegn ved måten det blir gjort på. Alle vet at tydelighet, autoritet og krav er alfa og omega for å få folk til å lære og å ta ting alvorlig, men sånn som han ene befalet durer på er for meg en misforstått måte å gjøre dette på og heller et tegn på at han selv ikke har noen annen vei å nå fram til de stakkars rekruttene på fordi han rett og slett ikke er en umoden guttevalp som har lyst til å leke macho. Heldigvis er ikke de fleste befal slik, ei heller høyere offiserer.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Skraevadottir skrev: tir jan 03, 2023 7:34 am Saken er at i strid så står man ikke der og kjefter og er sinna på den måten, og således er det ikke noen god måte å forberede noen på reell krigføring.
Men da har soldatene trent på å jobbe under stressende situasjoner.

For en elendig sammenligning.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Chromeback skrev: ons jan 04, 2023 8:00 pm
Skraevadottir skrev: tir jan 03, 2023 7:34 am Saken er at i strid så står man ikke der og kjefter og er sinna på den måten, og således er det ikke noen god måte å forberede noen på reell krigføring.
Men da har soldatene trent på å jobbe under stressende situasjoner.

For en elendig sammenligning.
Noen har opplevd slike befal, andre ikke. Det er mange måter å sette folk i stressa og pressa situasjoner uten at kjeften går på den måten der. De som tror at det er eneste vei er nok mindre begavet. En ussel sersjant med mindreverdighetskompleks, for eksempel.

heborres

Legg inn av heborres »

Nyset til Fagermoen! :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hadde det vært som dette i 12 mnd så hadde den jevne nordmann blitt bra tror jeg. Synd 11 mnd går til neglefiling og playstation

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Så siste episoden nå i dag. Likte den veldig godt. Disse jegersoldatene som ville prøve å få stilling i forsvaret er uten tvil våre beste menn. 2 uker med minimalt med søvn og mat, ville ødelagt meg fullstendig. Jeg tror få skjønner det helvete de gikk igjennom. Ekstremt.

dani07

Legg inn av dani07 »

Fin serie! Likte den veldig godt, og det kom masse gode minner for min del. Ruud var rett og slett en imponerende dame som jeg fikk stor respekt for.

Synes generelt serien gjenspeiler mitt bilde av våre yngre - de fleste er feiende flotte, og ikke i nærheten av så ille som folk skal ha det til.

De bildene av art jegerne som prøver å holde seg våken i teltet på slutten, mens de ser på film er legendarisk.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

dani07 skrev: man mar 06, 2023 10:32 pm Ruud var rett og slett en imponerende dame som jeg fikk stor respekt for.
Samme her, Alexandra Ruud imponerte stort. Veldig positivt at hun valgte å fortsette i forsvaret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»