DET STORE EVIGE ØYEBLIKKET.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

DET STORE EVIGE ØYEBLIKKET.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Er alt det du tenker og gjør i dagliglivet bestemt av det du drømte natten før du stod opp til neste dag? Om du tror at du ikke har drømt, så er det fordi du ikke husker hva du har drømt. Du drømmer fra det øyeblikk du faller i søvn til du våkner. Det du har drømt er hva som skal skje den dagen du våkner til. Det siste du drømmer før du våkner er det første som skjer etter at du har våknet og du har stått opp. Det du husker av drømmen er det du bevisst gjør i dagliglivet for å oppfylle drømmen og det du ikke husker er det du ubevisst gjør for å oppfylle drømmen.
Et eksempel.
Du våkner fra nattens søvn og husker at du har drømt om en masse tall og tallkombinasjoner. Du sitter med første kaffekoppen og lurer på hva disse tallkombinasjonene betyr og du begynner å tenke tall. Med andre ord, du oppfyller drømmen bevisst siden du husker den.
Du våkner fra nattens søvn og husker ikke hva du har drømt, men du oppfyller likevel nattens drømmer ved ubevisst å oppfylle drømmene. Alt du tenker og alt du gjør fra du våkner til du igjen faller i søvn er det du har drømt natten før.
Da blir spørsmålet. Hvor befinner virkelighetspunktet seg; i fortiden, øyeblikket eller i framtiden?
Hvis punktet befinner seg i fortiden, altså i det øyeblikket i løpet av nattens søvn da du drømmer, da må det bety at det du opplever som øyeblikket, altså det som skjer akkurat nå må være fortid, for det har jo allerede skjedd, ikke sant?
Hvis punktet befinner seg i øyeblikket da må øyeblikket inneholde både fortid og nåtid, for øyeblikket har jo allerede skjedd, ikke sant?
Hvis virkelighetspunktet befinner seg i framtiden, hvordan kan du da drømme om noe som skal skje før det skjer?
Konklusjon. Det finnes verken fortid eller framtid, bare øyeblikk.
Vent et øyeblikk nå. Riktig. Det du tenkte for et øyeblikk siden er allerede fortid, og det du skal tenke om et øyeblikk er framtid.
Finnes det overhode noen mening med dette?

Bilde
Sist redigert av Arne Magnus Aasen den tir mar 07, 2023 9:56 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2813

Legg inn av bønna1/2 »

Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Det jeg drømmer om skal skje dagen etter, leste jeg dette rett?

Da hadde jeg hatt mye penger da :p
Sist redigert av Jonasar den tir mar 07, 2023 9:43 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:38 am Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.
Men er det noen mening i at du hevder noe som du umulig kan vite med sikkerhet?

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2813

Legg inn av bønna1/2 »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 9:42 am
bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:38 am Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.
Men er det noen mening i at du hevder noe som du umulig kan vite med sikkerhet?
Jeg har faktisk belegg for det jeg skriver, det har ikke du.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:38 am Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.
I følge søvnforskere så gjør vi faktisk det. Men de visuelle drømmene har man bare under REM-søvn.

-Mange omtaler REM-søvnen som drømmesøvnen, selv om vi drømmer hele tiden, sa søvnforsker Penny Lewis i podcasten The Infinite Monkey Cage.

https://forskning.no/biologi-helse-psyk ... en/1621431

Men resten av det Arne skriver i åpningsinnlegget er som vanlig bare sprøyt. Drømmen dine styrer ikke hva du gjør dagen etterpå.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Jonasar skrev: tir mar 07, 2023 9:42 am Det jeg drømmer om skal skje dagen etter, leste jeg dette rett?

Da hadde jeg hatt mye penger da :p
Jeg har hatt talldrømmene mange ganger før og til å begynne med trodde jeg at tallene hadde noe å gjøre med de kommende lottotallene, men etterhvert skjønte jeg at hvis jeg skulle vinne i lotto så ville jeg drømt om begeistringen ved å vinne, ikke tallene. Av det sluttet jeg at vi ikke kan forandre noe av framtiden gjennom sanndrømmer. Eller kan vi?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:48 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 9:42 am
bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:38 am Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.
Men er det noen mening i at du hevder noe som du umulig kan vite med sikkerhet?
Jeg har faktisk belegg for det jeg skriver, det har ikke du.
Du for lytte til oddvar.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 9:49 am
bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:38 am Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.
I følge søvnforskere så gjør vi faktisk det. Men de visuelle drømmene har man bare under REM-søvn.

-Mange omtaler REM-søvnen som drømmesøvnen, selv om vi drømmer hele tiden, sa søvnforsker Penny Lewis i podcasten The Infinite Monkey Cage.

https://forskning.no/biologi-helse-psyk ... en/1621431

Men resten av det Arne skriver i åpningsinnlegget er som vanlig bare sprøyt. Drømmen dine styrer ikke hva du gjør dagen etterpå.
Hvordan kan du vite det?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:23 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 9:49 am
bønna1/2 skrev: tir mar 07, 2023 9:38 am Ingen mening i dette nei.

PS: vi drømmer IKKE fra det øyeblikk vi faller i søvn til vi våkner.
I følge søvnforskere så gjør vi faktisk det. Men de visuelle drømmene har man bare under REM-søvn.

-Mange omtaler REM-søvnen som drømmesøvnen, selv om vi drømmer hele tiden, sa søvnforsker Penny Lewis i podcasten The Infinite Monkey Cage.

https://forskning.no/biologi-helse-psyk ... en/1621431

Men resten av det Arne skriver i åpningsinnlegget er som vanlig bare sprøyt. Drømmen dine styrer ikke hva du gjør dagen etterpå.
Hvordan kan du vite det?
Det er din påstand at de gjør det. Det er mao du som har bevisbyrden. Finnes ingen bevis for at drømmene våre styrer hva vi gjør.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:29 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:23 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 9:49 am

I følge søvnforskere så gjør vi faktisk det. Men de visuelle drømmene har man bare under REM-søvn.

-Mange omtaler REM-søvnen som drømmesøvnen, selv om vi drømmer hele tiden, sa søvnforsker Penny Lewis i podcasten The Infinite Monkey Cage.

https://forskning.no/biologi-helse-psyk ... en/1621431

Men resten av det Arne skriver i åpningsinnlegget er som vanlig bare sprøyt. Drømmen dine styrer ikke hva du gjør dagen etterpå.
Hvordan kan du vite det?
Det er din påstand at de gjør det. Det er mao du som har bevisbyrden. Finnes ingen bevis for at drømmene våre styrer hva vi gjør.
Det blir selvsagt påstand mot påstand, så du har akkurat like stor bevisbyrde som jeg har.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:38 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:29 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:23 am

Hvordan kan du vite det?
Det er din påstand at de gjør det. Det er mao du som har bevisbyrden. Finnes ingen bevis for at drømmene våre styrer hva vi gjør.
Det blir selvsagt påstand mot påstand, så du har akkurat like stor bevisbyrde som jeg har.
Nei. Man kan ikke bevise et negativ. Min påstand er at du ikke kan legge fram noen vitenskaplige bevis for din påstand.

Og i og med at du ikke har kommet med noen bevis så bekrefter jo det min påstand.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:42 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:38 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:29 am

Det er din påstand at de gjør det. Det er mao du som har bevisbyrden. Finnes ingen bevis for at drømmene våre styrer hva vi gjør.
Det blir selvsagt påstand mot påstand, så du har akkurat like stor bevisbyrde som jeg har.
Nei. Man kan ikke bevise et negativ. Min påstand er at du ikke kan legge fram noen vitenskaplige bevis for din påstand.

Og i og med at du ikke har kommet med noen bevis så bekrefter jo det min påstand.
OK, så her er mitt vitenskaplige bevis for min påstand. Jeg drømmer om en tallkombinasjon og straks jeg våkner lurer jeg på hvilken tallkombinasjon jeg drømte om. Jeg leter i tankene mine etter ulike tallkombinasjone og det går plutselig opp for meg at drømmen er oppfylt. Det er bevist.

Nå tenker du sikkert. Men det er jo ikke bevist gjennom vitenskaplig forskning det du hevder, altså, det er ikke noe som kan bevises gjennom gjentakelser at det er sant det jeg hevder. Og mitt svar til det er. For noen hundre år siden var det en som hevdet at jorden var rund, men flertallet mente at det var sprøyt, for jorden var flat som en pannekake etter deres syn. Beviset for at jorden var rund kom først etter at tanken hadde satt seg i flertallet. Det samme gjelder for min tanke om at drømmene styrer alt vi gjør. Den trenger tid øyeblikkelig.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:55 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:42 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:38 am

Det blir selvsagt påstand mot påstand, så du har akkurat like stor bevisbyrde som jeg har.
Nei. Man kan ikke bevise et negativ. Min påstand er at du ikke kan legge fram noen vitenskaplige bevis for din påstand.

Og i og med at du ikke har kommet med noen bevis så bekrefter jo det min påstand.
OK, så her er mitt vitenskaplige bevis for min påstand. Jeg drømmer om en tallkombinasjon og straks jeg våkner lurer jeg på hvilken tallkombinasjon jeg drømte om. Jeg leter i tankene mine etter ulike tallkombinasjone og det går plutselig opp for meg at drømmen er oppfylt. Det er bevist.

Nei. For det første er det bare en påstand fra deg at du har drømt dette og at du så tenkte på tallkombinasjoner når du våknet. Det er ikke noe du har bevist. Du kan snakke sant eller du kan lyve. Helt umulig å vite. Og det at man en gang i blant gjør noe etter at man har drømt det betyr heller ikke at det er drømmen som styrer handlingene dine. Det kan være en tilfeldighet eller en inspirasjon.

Jeg drømte her i natt at jeg spillte fotball. Men ikke skal jeg spille fotball i dag og ikke i forutsigbar fremtid heller.

Så skal vi følge din logikk så har jeg bevist at man ikke lar seg styre av drømmen sine.
Men din logikk kan man selvfølgelig ikke følge.

Den enkle sannhet er at det finnes ingen vitenskaplige bevis for din påstand.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:55 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:42 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:38 am

Det blir selvsagt påstand mot påstand, så du har akkurat like stor bevisbyrde som jeg har.
Nei. Man kan ikke bevise et negativ. Min påstand er at du ikke kan legge fram noen vitenskaplige bevis for din påstand.

Og i og med at du ikke har kommet med noen bevis så bekrefter jo det min påstand.
OK, så her er mitt vitenskaplige bevis for min påstand. Jeg drømmer om en tallkombinasjon og straks jeg våkner lurer jeg på hvilken tallkombinasjon jeg drømte om. Jeg leter i tankene mine etter ulike tallkombinasjone og det går plutselig opp for meg at drømmen er oppfylt. Det er bevist.

Nå tenker du sikkert. Men det er jo ikke bevist gjennom vitenskaplig forskning det du hevder, altså, det er ikke noe som kan bevises gjennom gjentakelser at det er sant det jeg hevder. Og mitt svar til det er. For noen hundre år siden var det en som hevdet at jorden var rund, men flertallet mente at det var sprøyt, for jorden var flat som en pannekake etter deres syn. Beviset for at jorden var rund kom først etter at tanken hadde satt seg i flertallet. Det samme gjelder for min tanke om at drømmene styrer alt vi gjør. Den trenger tid øyeblikkelig.
Det du sier her er alt alt som noen en gang påstår vil vise seg å være sant en gang i framtiden. Bare "tanken har satt seg". Det blir jo bare for dumt.

I dag er det noen som sier at jorda er flat selv om de fleste sier den er rund og at de er idioter. Men skal vi følge din logikk så vil beviset for at jorda er flat komme, men først "etter at tankene har satt seg i flertallet".

Du tror visst at vitenskap er som håndsopprekning.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 11:06 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 10:55 am
oddvar_kjempebra skrev: tir mar 07, 2023 10:42 am

Nei. Man kan ikke bevise et negativ. Min påstand er at du ikke kan legge fram noen vitenskaplige bevis for din påstand.

Og i og med at du ikke har kommet med noen bevis så bekrefter jo det min påstand.
OK, så her er mitt vitenskaplige bevis for min påstand. Jeg drømmer om en tallkombinasjon og straks jeg våkner lurer jeg på hvilken tallkombinasjon jeg drømte om. Jeg leter i tankene mine etter ulike tallkombinasjone og det går plutselig opp for meg at drømmen er oppfylt. Det er bevist.

Nå tenker du sikkert. Men det er jo ikke bevist gjennom vitenskaplig forskning det du hevder, altså, det er ikke noe som kan bevises gjennom gjentakelser at det er sant det jeg hevder. Og mitt svar til det er. For noen hundre år siden var det en som hevdet at jorden var rund, men flertallet mente at det var sprøyt, for jorden var flat som en pannekake etter deres syn. Beviset for at jorden var rund kom først etter at tanken hadde satt seg i flertallet. Det samme gjelder for min tanke om at drømmene styrer alt vi gjør. Den trenger tid øyeblikkelig.
Det du sier her er alt alt som noen en gang påstår vil vise seg å være sant en gang i framtiden. Bare "tanken har satt seg". Det blir jo bare for dumt.

I dag er det noen som sier at jorda er flat selv om de fleste sier den er rund og at de er idioter. Men skal vi følge din logikk så vil beviset for at jorda er flat komme, men først "etter at tankene har satt seg i flertallet".

Du tror visst at vitenskap er som håndsopprekning.
Ok, betraktningen var vel overfladisk, jeg innrømmer det, men her er en bokanbefaling til dem som vil la fantasien flyte litt.


An Experiment with Time er en bok av den britiske luftfartsingeniøren og filosofen J. W. Dunne om hans prekognitive drømmer og hans teori om tid.


Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 9:36 am Er alt det du tenker og gjør i dagliglivet bestemt av det du drømte natten før du stod opp til neste dag? Om du tror at du ikke har drømt, så er det fordi du ikke husker hva du har drømt.
Her promoterer du tanken om predestinasjon, altså at alt er gitt på forhånd.
Det er det samme, i stor grad, som enkelte kvante-fysikere promoterer - at vi egentlig bare er vitner til hva som er forutbestemt.
Det er "forutbestemt" fordi en hver handling er er resultat av partikler kollisjoner / samrøre.

Vel, da er alt meningsløst, og sirianer-saken din løses opp fordi din og min skjebne er allerede forutbestemt.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

return_of_drakkar skrev: tir mar 07, 2023 6:02 pm [
Her promoterer du tanken om predestinasjon, altså at alt er gitt på forhånd.
Det er det samme, i stor grad, som enkelte kvante-fysikere promoterer
Det er "forutbestemt" fordi en hver handling er er resultat av partikler kollisjoner / samrøre.

Vel, da er alt meningsløst, og sirianer-saken din løses opp fordi din og min skjebne er allerede forutbestemt.
Du skriver "enkelte kvantefysikere promoterer..."

Hva mener de andre kvantefysikere om dette da?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

immediately skrev: tir mar 07, 2023 8:16 pm
return_of_drakkar skrev: tir mar 07, 2023 6:02 pm [
Her promoterer du tanken om predestinasjon, altså at alt er gitt på forhånd.
Det er det samme, i stor grad, som enkelte kvante-fysikere promoterer
Det er "forutbestemt" fordi en hver handling er er resultat av partikler kollisjoner / samrøre.

Vel, da er alt meningsløst, og sirianer-saken din løses opp fordi din og min skjebne er allerede forutbestemt.
Du skriver "enkelte kvantefysikere promoterer..."

Hva mener de andre kvantefysikere om dette da?
Et merkelig spørsmål du har.
Om det meste er det forskjellige meninger.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tir mar 07, 2023 6:02 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 07, 2023 9:36 am Er alt det du tenker og gjør i dagliglivet bestemt av det du drømte natten før du stod opp til neste dag? Om du tror at du ikke har drømt, så er det fordi du ikke husker hva du har drømt.
Her promoterer du tanken om predestinasjon, altså at alt er gitt på forhånd.
Det er det samme, i stor grad, som enkelte kvante-fysikere promoterer - at vi egentlig bare er vitner til hva som er forutbestemt.
Det er "forutbestemt" fordi en hver handling er er resultat av partikler kollisjoner / samrøre.

Vel, da er alt meningsløst, og sirianer-saken din løses opp fordi din og min skjebne er allerede forutbestemt.
Jeg tror ikke det er meningsløst, men det er vanskelig å forstå at alt er forutbestemt eller sagt med andre ord; at alt allerede har skjedd. Når Jesus i sin endetidstale blant annet sier; "Dere vil høre om kriger og rykter om krig. Se til at dere ikke lar dere skremme. For alt dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. For folk skal reise seg mot folk, og rike mot rike, og det skal bli hunger og jordskjelv både her og der.", så må jo Jesus ha sittet inne med opplysninger om endetiden som han mener at ettertiden må ta stilling til og rette seg etter. Om han har fått disse opplysningene gjennom en drøm eller fra sirianerne er vanskelig å si, men det er altså ikke meningsløst for ham siden han formidler det til disiplene sine.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Sannheten om forsynet.
Nåtiden er ikke nåtid, men fortid, for alt har allerede skjedd, og alt som har skjedd, har skjedd fordi når/hvis innsyn i framtiden skaper handlinger i nåtiden, da blir det handlingene som skjer i framtiden.


Jeg publiserte følgende potensielle profeti i ulike diskusjonsforum i slutten av januar og begynnelsen av februar 2022.
1. Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.

Det kan konstanteres at oppfyllelsen av profetien om Russlands angrep på Ukraina skjedde en måned etter at profetien ble publisert. Nå gjenstår den resterende del av den potensielle profetien. Hvis også den går i oppfyllelse kan jeg smykke meg med tittelen; profet. Skulle det da skje at noen (enkeltpersoner eller styresmakter) vil ta i bruk mine evner, så vil jeg framlegge min artikkel: På talefot med Forsynet, og foreslå at det eksperiment jeg beskriver der blir virkeliggjort i et forsøkslokale med alle de forsøkspersoner og andre midler som jeg har foreslått. Eksperimentet vil koste noen millioner, men resultatet som ventes av eksperimentet vil kunne få en avgjørende betydning for utfallet i en verdenskrig, for den som nyter fordelen av på forhånd å kunne ”se” hva fienden planlegger, den vinner krigen.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

PÅ TALEFOT MED FORSYNET.

Med basis i egne erfaringer når det gjelder prekognitiv drøm og prekognitiv telepatisk drøm, skal jeg i det følgende skissere et tenkt eksperiment som har som målsetting å hente ut informasjon fra framtiden og presentere den for nåtiden. Dette skal gjøres ved på kunstig vis å hente ut spesifikke minner fra drømmen.

Prekognitiv drøm.

Jeg drømmer hver natt om det som skal skje i den nærmeste framtid og best husker jeg det som skal skje i de første timene etter oppvåkningen, men også ting som skal skje resten av dagen og de påfølgende dagene har jeg minner fra (for ikke å snakke om år fram i tid). Men et gjennomgående problem er at minnene er så korte at hendelsene i drømmene bare blir som en blinkende film på et lerret som viser ulike og usammenhengende bilder i hvert flash, noe som ikke gir mening.
I årtier har jeg forsøkt å løse dette problemet ved forskning i mine egne drømmer. Ved å skrive ned, i oppvåkningsøyeblikket, alt det jeg husket fra drømmene var håpet at hukommelsestreningen skulle føre til at jeg husket mer, men på tross av årelangt arbeid var det påfallende liten fremdrift. Innerst inne visste jeg jo at jeg hadde drømt så mye, mye mer, så hvorfor husket jeg så lite? Ett potensielt svar fikk jeg først da jeg spurte meg selv om de minnene jeg har fra drømmene kunne være begrenset til det siste jeg drømmer før jeg våkner; nemlig de tankene jeg i oppvåkningsøyeblikket gjør meg om det jeg har drømt, samt de tankene jeg gjør meg om den ytre, materielle virkeligheten sansene møter umiddelbart etter oppvåkningen. Det svaret forklarer i så fall hvorfor det ikke er mulig å trene seg til å huske mer fra drømmene, for det er ikke mer å hente enn det en husker fra det siste en drømte før oppvåkningen. Paradoksalt nok ga svaret meg samtidig en løsning på hvordan å huske flere drømmer, nemlig ved å vekke meg selv flere ganger i løpet av natten. Nylige forsøk har vist at dette stemmer; jeg husker flere drømmer, men ikke mer av selve innholdet i drømmene.

En liten digresjon kan kanskje fortelle mer enn mange ord hva jeg mener.

I en tegneserie om Tommy og Tigeren drømmer Tommy at han holder på å drukne, men til sist finner vi ham salig og søvndrukken ved doskålen.
Tegneren bruker her en klassisk oppskrift for å treffe leseren hjemme, for mange har nok opplevd det samme; å våkne tissetrengt etter en drøm som handlet mye om vann. Og den rasjonelle forklaringen er at underbevisstheten har gitt beskjed til bevisstheten gjennom drømmen at du bør oppsøke doskålen om det ikke skal gå i sengen, eller at du våkner fordi du rett og slett er trengt. Men hva om drømmen nettopp har fortalt deg om de tankene du skal gjøre deg om den drømmen du nettopp har våknet fra og som fortalte deg om det som skal skje; at du snart skal befinne deg ved doskålen og der tenke på hva du nettopp har drømt om det øyeblikket du befinner deg i. Da blir drømmen prekognitiv. ( Et minieksperiment av det ovenstående vil bli foreslått i avslutningen.)
Hvis dette er riktig da støter analysen/tolkningen av drømmen på det problem at drømmen kjører i to felt når det gjelder tid. I felt 1 er minnene/tankene fra nattens drømmer som kan strekke seg over dager, uker, måneder og år fram i tid, og i felt 2 dreier tankene seg om få minutter rett etter oppvåkningen.

Prekogitiv telepatisk drøm.

Jeg drømmer hver natt om det som skal skje i den nærmeste framtid, også det som innbefatter mine medmenneskers tanker. Dette gjelder først og fremst tankene til mine nærmeste, men også tankene til en videre krets. For meg forklarer dette de uforklarlige hendelsene i drømmene mine, for de er rett og slett andres tanker.
En liten digresjon kan også her fortelle mer enn mange ord.
En mor våkner, opprørt midt på natten, fra en drøm hvor hun har hørt sønnen, som tjenestegjør ved fronten i en krig, rope om hjelp. Påfølgende dag får hun beskjed om at sønnen er blitt alvorlig såret i en trefning på morgenkvisten samme dag.
Også dette er en klassisk historie som mange kjenner seg igjen i, om enn ikke så dramatisk. Til forskjell for den første digresjonen finnes det her ingen rasjonell forklaring på fenomenet. Morens drøm blir her prekognitiv telepatisk.


Prekognitivt personlig handlingsminne i drøm.


Jeg drømmer hver natt om det som skal skje i den nærmeste framtid, også mine personlige handlinger. Dette gjelder alt det jeg skal gjøre fra morgen til kveld, altså om jeg skal gå, løpe, spise, ha sex, m.m. Dette faktum vil hjelpe til å forstå hvor jeget befinner seg i drømmen som i tillegg omfatter også de tre andre feltene. Jegets tanker om det som gjøres utgjør her det prekognitive handlingsminne i drøm.

Hvis også dette er riktig støter analysen/tolkningen av drømmen på nok et problem, for nå kjører den siste drømmen før oppvåkningen i fire felt, hvor felt 3 er andres tanker og felt 4 er personlig handlingsminne.
Jeg drømmer hver natt om det som skal skje i nærmeste framtid, og mye tyder på at i minnene fra drømmene i oppvåkningsøyeblikket tilsynelatende henger sammen som et minne fra en enkelt hendelse som snart skal skje. Dette behøver ikke å være tilfelle. Det kan være at minner fra hendelser som har en felles følelsesopplevelse knytter seg sammen til ett minne i drømmen.

Femfeltshypotesen.

Hvis dette er riktig støter analyse/tolkningen av drømmen på enda et problem, for nå kjører den siste drømmen før oppvåkningen i fem felt, hvor felt 5 er felles følelsesminne. Dette problem løses når vi nå har klart for oss hva som kjører i hvert felt, for da kan vi analysere/tolke dem adskilt, og dernest samkjøre dem til en forståelig helhet. Og da nærmer vi oss en metode som kan tydeliggjøre drømmene, noe som er helt avgjørende for et eksperiment som har som målsetting å hente ut spesifikke minner fra den pre kognitive drøm. Disse spesifikke minnene må søkes å hentes ut på kunstig vis og jeg skal lenger ute i artikkelen blant annet gjøre rede for hvordan og hva som rent praktisk trengs til et forsøk på det. Her vil jeg bare nevne at det er behov for en 1. forsøksperson (1f), en 1. forsøkspersons assistent (1fa), et ukjent antall medhjelpere/observatører, et lokale og en del tekniske hjelpemidler. Forsøket kan vare i uker, kanskje måneder. Til sist anbefales det at hele prosjektet dekkes av et profesjonelt dokumentar film team.

Hva er drøm og hva er meningen med å drømme?

I følge Store norske leksikon er drøm en opplevelse under søvn hvor det vanlige skille mellom sansing og forestilling er opphevet; den drømmende lever i en verden av fantasier som har virkelighetspreg. Videre kan vi lese:
a) At fra gammelt av har drøm vært oppfattet som kilde for guddommelige åpenbaringer og profetiske henvisninger.
b) At i Freuds psykoanalyse letes det etter meningen ved å forklare det meningsløse som skjulte drømmetanker som kan være utrykk for et ønske, og at i drømmen kan ting og forhold bli fremstilt som symboler som finnes i språkbruk, mytologi og folklore, hvis betydning den drømmende selv ikke skjønner. Studiet av dette drømmearbeid var etter Freuds mening en av de viktigste kildene til kunnskap om det ubevisste sjelsliv.
c) At Freuds drømmeteorier i moderne tid er blitt kritisert av kliniske psykologer og biologisk orienterte søvnforskere, som i sum kommer til at drømmene sannsynligvis er et resultat av mer eller mindre tilfeldig aktivering av minner og forestillingsbilder, som blir bearbeidet, supplert og gitt mening av en syntetisk funksjon.
Jeg fant mer mening i at drømmene er kilde for guddommelige åpenbaringer og profetiske henvisninger, og mer mening i S. Freuds teorier om drømmetydning, enn meningene til moderne psykologer og søvnforskere. Jeg konkluderte omsider med at svaret kunne finnes i følgende selvkomponerte hypotese, heretter kalt; tunnelåpningshypotesen.
d) At fortiden presenteres i den bevisste virkelighet som tiden fra fødsel til nåtid, og fremtiden presenteres i det ubevisste som tiden fra døden til nåtid. Begge disse tidspunkt møtes i oppvåkningsøyeblikket fra søvnen, som er det mest reelle nuet og den ubevisste prekognitive drøms kanalåpning til den våkne bevissthet.
I sum kan man vel si at ingen, verken a, b, c eller d, kan vise til grundige og etterprøvbare tester som gjør dem til noe annet enn vitenskapelige hypoteser snarere enn teorier, for pr i dag er drømmens betydning ennå ikke kjent. Målet med dette eksperimentet er følgelig å vise til en ny vitenskapelig teori om drømmens betydning som holder vann med etterprøvbare tester. Dette skal gjøres ved å gjennomføre et eksperiment etter undertegnedes forklaringsmodell, tunnelåpningshypotesen. Men først noen få viktige ting som må avklares.

Hvordan huske drømmen?

I det følgende må leser ha klart for seg at utgangspunktet mitt er at alle drømmer er pre kognitive. Det kan også være på sin plass å nevne at det kun er de tankene en gjør seg i forbindelse med sansenes møte med den bevisste virkelighet, som forestilles/gjengis i drømmene. Av egen erfaring har jeg også lært at minnene fra drømmene kjører i fem felt; pre kognitive langtidsminner, korttidsminner, prekognitiv telepati, pre kognitive personlige handlingsminner og felles følelsesminne. Jeg har også grunn til å tro at det bare er noen få minutter etter oppvåkningsøyeblikket at minnene fra drømmen om oppvåkningsøyeblikkets minne fra nattens drømmer varer, og da blir det særs viktig å lese inn opptak, umiddelbart etter oppvåkningen, en intens granskning av drømmenes hendelser for å få klarest mulig bilder. Det er veldig viktig at drømmene leses inn i sin reneste form, altså uten subjektive følelser som fargelegger/forvrenger hendelsesforløpet. Det er i tillegg viktig å få med stedsopplevelsen, altså beskrivelsen av hvor man befinner seg; inne et rom, ute i det fri osv.

Hvorfor husker man det man husker fra drømmen, og hva huskes best?

Når det gjelder hva man generelt sett husker fra drømmene, så har jeg bare mine egne opptegnelser av minner fra drømmene i et langt liv å henvise til og disse har i mer eller mindre grad vært av den dramatiske sorten. Drømmene mine handler ofte om smerte, angst og pinlige situasjoner, altså identiske situasjoner fra opplevelser i den bevisste virkelighet. Jeg har grunn til å tro at dette er sterke følelser som jeg gjerne har fortrengt fra bevisstheten og glemt fordi de har virket krenkende for personligheten. Disse fortrengningene lever så videre i det ubevisste fordi de ennå ikke er forløst. Der venter de på å komme fram til bevisstheten igjen gjennom drømmer man husker når man våkner, for å bli behandlet og bedømt på ny.
Dette er et springende punkt for meg i eksperimentet, for jeg vil bruke denne fortrengningen aktivt som et virkemiddel til å huske spesifikke hendelser fra drømmene. Hvordan? Ved å framføre for forsøkspersonene, spesielt sterke følelsesladete drama gjennom teaterforestillinger i virkeligheten (på scene eller gate m.m.), som setter i gang den naturlige psykologiske fortrengningsprosessen som plasserer dramaet eller deler av det i underbevisstheten, og forhåpentligvis, hente det fram igjen til bevisstheten i minnet fra den prekognitive drøm om dramaet, til oppvåkningsøyeblikket, det mest reelle nuet, før forestillingen.

Spor.

For si det litt teatralsk, så er planen å skape en forestilling så tung i nåtiden at det etterlater spor i framtiden. Med tung mener jeg alle virkemidler i dramaet som tvinger fram følelsesøyeblikk hvor en sterkest må forsvare sin eksistensberettigelse, altså hvor en er på vakt, på tå hev, som i eksempelvis følgende ingredienser fra fortrengningsmekanismens meny; angst/frykt, fysisk og psykisk smerte, pinlige situasjonskonflikter, ydmykelser m.m. I det hele tatt alt som vekker skyldfølelser, medfølelse, avsky, hat, mistro,(vil noen lure meg eller tror noen at jeg vil lure dem?), tungsindighet, voldstanker, sinne m.m. Ikke minst den sterkeste av alle lidenskaper; frykten for døden. I tillegg må dramaturgien legge vekt på det fjerde felt i femfeltshypotesen, personlig handlingsminne, for her er det de to forsøkspersonenes personlige handlinger under forestillingene som teller. Det disse to gjør vil nemlig flette seg inn i handlingen i dramaet og vil bli husket i oppvåkningsøyeblikket fra drømmen som en del av handlingen.
I nok et tillegg må det i analysen/tolkningen av drømmene legges vekt på et femte felt; felles følelsesminne, hvor to forskjellige hendelser fra virkeligheten, som har like følelsestrekk, blir knyttet sammen til ett minne i drømmen.

Når det gjelder deltakerne i forsøket så må den/de enkeltes rolle defineres. Her viser jeg til det jeg tidligere har nevnt, og vil i tillegg nevne at 1fa har samme funksjon i forsøket som 1f fordi jeg har ryddet plass for prekognitiv telepati, et parapsykologisk fenomen som jeg mener kan øke sjansen for et vellykket eksperiment med hundre prosent. Det viktige her er at det er følelsesmessige bånd mellom 1f og 1fa, som familiære bånd eller generell fascinasjon, bare det innebærer å ha god kjemi, være på bølgelengde m.m. Kjærlighetsbåndene må ikke nødvendigvis være gjengjeldene for jeg har grunn til å tro at hvis det finnes sterke følelser som sjalusi eller skyldfølelse for den ene hos den andre, så øker sjansen for telepatisk overføring av følelsene. Det kan heller ikke sees bort fra at forsøkets øvrige aktører vil kunne bidra med prekognitiv telepati.

Eksperimentets aktører.

a) Første forsøksperson er hovedperson (1f), og dennes funksjon er å sove og drømme, lese inn lydopptak av drømmene i en natt-bok, å være tilskuer til forestillingene som blir satt opp av teaterensemble og å lese inn dagens hendelser i en dagbok.
b) Første forsøkspersons assistent (1fa) har samme funksjon som (1f).
c) Et ukjent antall medhjelpere innbefatter et teaterensemble (stort eller lite alt ettersom forsøkets økonomi tillater), samt noen håndlangere/observatører.
d) Et lokale.
e) Ulike tekniske hjelpemidler.
f) Et dokumentarfilmteam.


Eksperimentet.
Forsøket starter ved at 1f og 1fa går og legger seg til å sove på to separate rom for natten. På nattbordet (med en låsbar skuff) ligger lydopptaker, mobiltelefon og pc. I løpet av natten skal håndlangere (eller vekkeklokke) til oppsatte tidspunkt forsiktig vekke 1f og 1fa tre ganger. 1f og 1fa skal lese inn drømmene sine så nøyaktig som mulig for så og legge seg til å sove igjen. Disse skal så ikke vekkes før de naturlig våkner og da skal den siste drømmen før oppvåkningsøyeblikket leses inn og lydopptakerne låses ned i skuffene.
Teaterensemble skal stå klar med en forestilling (plukket tilfeldig ut blant mange) til et tidspunkt på morgenkvisten når man er sikker på at begge forsøkspersonene er våknet og klare for dagen. Begge skal så føres til forestillingen enten den foregår på scene eller gate m.m. Dramaturgien skal legge vinn på å trekke 1f og 1fa så følelsesmessig inn i forestillingen at disse i visse øyeblikk tror at de er involvert i handlingen. Gjennom hele dagen skal det føres opp forestillinger (minst tre stk. før natten faller på.) 1f og 1fa skal jevnlig i løpet av dagen og til oppsatte tidspunkt lese inn lydopptak av dagens begivenheter, dette i adskilte rom.
Dokumentarfilmteamet skal intervjue 1f og 1fa hver for seg jevnlig gjennom hele dagen. Om kvelden skal håndlangere være observatører ved å skrive ned og dokumentere forsøkspersonenes opprinnelige natt og dagbøker. Dette skal gjøres hver for seg i separate rom. Deretter skal drømmene analyseres/tolkes etter femfeltshypotesen for så og samkjøres til en potensiell forståelig helhetlig handling/er. Til sist skal drømmene i sin opprinnelige form sammenlignes med dagboken, og dernest skal de analyserte/tolkede drømmene sammenlignes med dagboken.

Drømmene fra dag 1 i eksperimentet skal også sammenlignes med dagbøkene fra de påfølgende dagene, og drømmene fra dag 2 og 3 osv. skal følge det samme sammenligningsmønsteret. Dette fordi tunnelåpningshypotesen forutsetter at drømmen forteller alt som skal skje fra det framtidige dødsøyeblikket og ned til nåtiden. Det betyr at det siste man drømmer før siste oppvåkning til den nye dagen, er det første som vil skje den dagen. Og slik fortsetter det. Det som skal skje utover dagen og dagene etter oppvåkningsøyeblikket er det man har drømt før den siste drømmen før oppvåkningsøyeblikket, og nettopp derfor skal forsøkspersonene vekkes jevnlig gjennom natten. Blir eksperimentet vellykket skal det være mulig å lese i drømmene fra natt-bøkene handlingene i forestillingene før forestillingene blir framført.
Som vi ser av beskrivelsen over er det et relativt omfattende hoved eksperiment, men for den leser som har funnet min hypotese interessant og som kunne tenke seg å teste den finnes det et minieksperiment i digresjonen om Tommy og Tigeren. Forsøket, som må utprøves i ukevis, går som følger: Heng opp på do veggen foran deg en tegneblokk med et tilfeldig utvalg av navn/tallrekker på minimum 2 og maksimum 7 tegn/tall på hver sitt ark. Drikk så to liter vann før du legger deg til å sove, og forvent en oppvåkningsdrøm om mye vann og et navn eller en tallrekke. Når du i løpet av natten våkner trengt (forhåpentligvis etter en drøm om mye vann i forbindelse med et navn eller en tallrekke), gå på do og gjør ditt fornødne samtidig som du plukker ut (helt tilfeldig) en av sidene i blokken. Sammenlign så navnet eller tallrekken med det du nettopp har drømt.

Til sist.

Mulige konsekvenser av et vellykket eksperiment skal ikke drøftes her, ei heller skal kausalitet drøftes, bare nevnes at hvis drømmen på forhånd viser hvilken virkning din handling forårsaker, så kan det bety at den forutsagte framtid ikke er umulig å forandre hvis det ligger en god vilje om et bedre liv, en bedre verden, bak forandringen.

Tillegg.

1. Farao drømmer om sju fete kyr som stiger opp fra Nilen. Så kommer sju magre dyr opp fra Nilen og disse spiser de sju fete kyr.
2. Josef tolker drømmen således at det vil komme sju fete år for kornhøsten i Egypt og etter det vil det komme sju magre år for kornhøsten.
3. Farao tror på tolkningen til Josef og lytter til Josefs råd om å fylle kornkamrene i de neste sju årene for å demme opp for de sju magre årene for kornhøsten som kommer etter de sju fete årene.
4. Farao forfremmer Josef til høy stilling i hoffet sitt fordi tolkningen viste seg å være rett.

SLUTT

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 08, 2023 10:11 am Om han har fått disse opplysningene gjennom en drøm eller fra sirianerne er vanskelig å si, men det er altså ikke meningsløst for ham siden han formidler det til disiplene sine.
Sirianere finnes ikke, så det kan du bare glemme.
I beste fall er de falne engler.
En profeti er en åpenbaring fra Gud til sine profeter.
Bakgrunnen for en progfeti kan være at Gud styrer begivenhetene for at en hensikt skal gjennomføres.
Dety kan også være et resultat av å lese en profil.
Jesus snakker her om endetiden fra Satan er kastet ut av himmelen og ned til jorden, og bibelen sier at han styrer verden (denne verdens gud).
Jesus sier også at Satan var en mannedraper fra gammelt av.
Så dette er bare framstilling av hva Gud vet ville skje som følge av dette pluss at mennesket xelv ikke kan rå for din vei.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: ons mar 08, 2023 11:59 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 08, 2023 10:11 am Om han har fått disse opplysningene gjennom en drøm eller fra sirianerne er vanskelig å si, men det er altså ikke meningsløst for ham siden han formidler det til disiplene sine.
Sirianere finnes ikke, så det kan du bare glemme.
I beste fall er de falne engler.
En profeti er en åpenbaring fra Gud til sine profeter.
Dety kan også være et resultat av å lese en profil.
Jesus snakker her om endetiden fra Satan er kastet ut av himmelen og ned til jorden, og bibelen sier at han styrer verden (denne verdens gud).
Jesus sier også at Satan var en mannedraper fra gammelt av.
Så dette er bare framstilling av hva Gud vet ville skje som følge av dette pluss at mennesket xelv ikke kan rå for din vei.
Du skriver jo over her, return, at hvis alt er forutbestemt da blir alt meningsløst. Samtidig skriver du at bakgrunnen for en profeti kan være at Gud styrer begivenhetene for at en hensikt skal gjennomføres. En motsigelse, spør du meg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 08, 2023 12:47 pm
return_of_drakkar skrev: ons mar 08, 2023 11:59 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 08, 2023 10:11 am Om han har fått disse opplysningene gjennom en drøm eller fra sirianerne er vanskelig å si, men det er altså ikke meningsløst for ham siden han formidler det til disiplene sine.
Sirianere finnes ikke, så det kan du bare glemme.
I beste fall er de falne engler.
En profeti er en åpenbaring fra Gud til sine profeter.
Dety kan også være et resultat av å lese en profil.
Jesus snakker her om endetiden fra Satan er kastet ut av himmelen og ned til jorden, og bibelen sier at han styrer verden (denne verdens gud).
Jesus sier også at Satan var en mannedraper fra gammelt av.
Så dette er bare framstilling av hva Gud vet ville skje som følge av dette pluss at mennesket xelv ikke kan rå for din vei.
Du skriver jo over her, return, at hvis alt er forutbestemt da blir alt meningsløst. Samtidig skriver du at bakgrunnen for en profeti kan være at Gud styrer begivenhetene for at en hensikt skal gjennomføres. En motsigelse, spør du meg.
Jeg spør ikke deg, men opplyser deg :mrgreen: .
Ja, bakgrunnen for en profeti kan også som sagt være at Gud styrer begivenheter for å oppnå sin hensikt.
Det er noe helt annet enn predestinasjon som en generell sak.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»