Reiseplaner fremover..

Svar
Rexwiller

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av Rexwiller »

Flyprisene har til dels mangedoblet seg. Spørs om det ikke er slutt på at vanlige folk kan reise til "syden" en til to ganger i året. Kanskje ender man opp som på 80-tallet med camping-ferie i Sverige eller tog-ferie, skjønt tog er jo ofte grisedyrt det også.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Rexwiller skrev: man feb 27, 2023 9:56 am Flyprisene har til dels mangedoblet seg. Spørs om det ikke er slutt på at vanlige folk kan reise til "syden" en til to ganger i året. Kanskje ender man opp som på 80-tallet med camping-ferie i Sverige eller tog-ferie, skjønt tog er jo ofte grisedyrt det også.
Finns fortsatt masse tilbud.
Senest forrige uke var det flere tilbud til USA fra Oslo for under 3000 tur retur til New York, Florida og L.A. I starten av feb kosta det 2300 til Florida direkte fra Oslo
SAS hadde i helgen tilbud fra Gøteborg til New York for 3000kr tur retur.
Turkish Airlines hat nettopp hatt Oslo til Dubai for 2800kr

Ja prisene har gått opp en del, men det er for det meste avgifter fra Norge. Var en rask 4 dagers tur til Asia tidligere i månden og når jeg så på kviteringen for billeten med oppsumering av prisen så var rundy 50% avgifter til Norge. Hadde jeg flydd fra Finland eller Latvia så hadde prisen hvert en del tusen billigere.

Det er fortastt mulig å finne billetter til rundt 8000 tur retur til Bangkok til høsten hvis man er litt fleksibel.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: man feb 27, 2023 9:45 am
DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Kan være en måte å få seg en "gratis" kveld/natt Wien på :p
:-D Joda, men er egentlig mest bekymret om min nå 10 år gamle Rimowa ikke skulle komme med til Bulgarias sommerhovedstad, der den har vært minst 10 ganger før :-D

Someone

Legg inn av Someone »

toyfoll skrev: man feb 27, 2023 10:06 am
Ja prisene har gått opp en del, men det er for det meste avgifter fra Norge. Var en rask 4 dagers tur til Asia tidligere i månden og når jeg så på kviteringen for billeten med oppsumering av prisen så var rundy 50% avgifter til Norge. Hadde jeg flydd fra Finland eller Latvia så hadde prisen hvert en del tusen billigere.
Det stemmer ikke, det du skriver om avgifter fra Norge. Med mindre de fikk en flybillett tilnærmet "gratis"

Passasjeravgiften på interkontinentale flyvninger fra Norge er 320kr. Så tilkommer det 198kr i ymse flyplassavgifter, hvor det meste vel er til Avinor og ymse funksjoner på flyplassen. Så totalt 518kr. Så er det ikke helt bom å regne med noe av det samme hjem, med det kommer an på hvilket land du reiser fra

Hvis det er andre "avgifter" her så er det i så fall noe flyselskapene har funnet på, som f.eks drivstofftillegg etc

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tror ikke jeg klarer å holde meg - hadde egentlig tenkt å ta det med ro i mai, men jo mer jeg tenker på det jo mer idiotisk er det å sitte hjemme på 17. mai og dagen etter er jo også fridag. Sjekker litt rundt. Lenge siden London - men, for noen hotellpriser - det gidder jeg bare ikke. Hamburg kunne vært en mulighet, men en del år siden Berlin, jeg har ikke en gang testet den nye flyplassen - og når jeg tenker meg om. Det er jo aspargessesong. Det er jo i grunnen nesten god nok grunn i seg selv. Kjenner jeg meg selv rett, når jeg først er satt på tanken, så blir det å ofre 1 feriedag, reise tirsdag morgen og returnere torsdag kveld. Så slipper man 17. mai på balkongen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DoktorS skrev: man mar 06, 2023 12:45 pm Tror ikke jeg klarer å holde meg - hadde egentlig tenkt å ta det med ro i mai, men jo mer jeg tenker på det jo mer idiotisk er det å sitte hjemme på 17. mai og dagen etter er jo også fridag. Sjekker litt rundt. Lenge siden London - men, for noen hotellpriser - det gidder jeg bare ikke. Hamburg kunne vært en mulighet, men en del år siden Berlin, jeg har ikke en gang testet den nye flyplassen - og når jeg tenker meg om. Det er jo aspargessesong. Det er jo i grunnen nesten god nok grunn i seg selv. Kjenner jeg meg selv rett, når jeg først er satt på tanken, så blir det å ofre 1 feriedag, reise tirsdag morgen og returnere torsdag kveld. Så slipper man 17. mai på balkongen.
Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4.000 kr høyere på de samme hotellene jeg har bodd før på i flere år nå.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Winnowill skrev: man mar 06, 2023 8:31 pm Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4000 høyere enn de har vært i flere år.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.
Kommer vel an på hvor man skal. Sitter og søker vilt og bredt i reiser for tiden. I store og veldig populære turistbyer er det dyrt. Likeså på de mest populære turiststedene av andre typer. F.eks Zermatt for alpeturer eller de mest attraktive byene i Provence for kultur og historie. I andre og litt mindre kjente steder er det mye billigere.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Kikket på turer til Amsterdam, Budapest, Gdansk, Krakow m.m. første helgen i juni.

Sliter enormt med å finne turer under 10K for 2 netter på kurant hotell, og flytider som ikke korter ned oppholdet til 1 dag. Fullstendig galskap.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KongOlav2 skrev: man mar 06, 2023 8:34 pm
Winnowill skrev: man mar 06, 2023 8:31 pm Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4000 høyere enn de har vært i flere år.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.
Kommer vel an på hvor man skal. Sitter og søker vilt og bredt i reiser for tiden. I store og veldig populære turistbyer er det dyrt. Likeså på de mest populære turiststedene av andre typer. F.eks Zermatt for alpeturer eller de mest attraktive byene i Provence for kultur og historie. I andre og litt mindre kjente steder er det mye billigere.
Ja, det er nok tilfellet mindre og kjente steder, det er gjerne det man må satse mer på. Akkurat i mitt tilfelle er Amsterdam en årlig greie pga en festival, og der kan jeg rett og slett ikke bo for langt vekk fra det aktuelle festivalstedet så da begrenser hotellutvalget seg til det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: man mar 06, 2023 8:34 pm
Winnowill skrev: man mar 06, 2023 8:31 pm Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4000 høyere enn de har vært i flere år.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.
Kommer vel an på hvor man skal. Sitter og søker vilt og bredt i reiser for tiden. I store og veldig populære turistbyer er det dyrt. Likeså på de mest populære turiststedene av andre typer. F.eks Zermatt for alpeturer eller de mest attraktive byene i Provence for kultur og historie. I andre og litt mindre kjente steder er det mye billigere.
Det er jo litt forskjell på storbyene også, og jeg synes ikke hotell er så voldsomt dyrt i Berlin, Wien og Madrid, f.eks. Paris har blitt dyrere, men ser at den fortsatt ligger under Oslo i hotellpris.

London er helt latterlig. Trolig kun slått av Edinburgh av store europeiske byer.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, ettersom jeg reiser alene er jeg ekstra oppmerksom på hotellpriser. Tenker jo at Berlin er blitt dyrere, men så reiste jeg dit hyppig da eurokursen var tre hakk lavere... Så er nå glad for at jeg reise ganske mye når det var konkurranse mellom Norwegian og Air Berlin, billettene kostet hundrelapper og MotelOne tok rundt 700 kroner for en overnatting....

... uten at det skal bli et tema her - så er det klart at disse hotellprisene i særlig grad rammer de som reiser alene og/eller vil ha enerom. Jeg har bekjente mannlige reisende som deler rom på guttetur, dette er folk i slutten av 60-årene - selv er det noe jeg aldri i livet kunne tenkt meg. Når vi reiser på whiskytur har det aldri vært et tema at man kunne tenkes å dele rom.

Men klart - når man må ut med 3.000+ for et hotellrom alene, så er det kanskje en tanke som begynner å dukke opp hos flere. Selv synes jeg det er slitsomt nok å reise på tur sammen med mange over flere dager, så det å dele rom, tross pris, er nok helt uaktuelt.

Så for alenereisende er det økte hotellpriser som er det verste - økte billettpriser på fly rammer således jevnere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tir mar 07, 2023 10:44 am Ja, ettersom jeg reiser alene er jeg ekstra oppmerksom på hotellpriser. Tenker jo at Berlin er blitt dyrere, men så reiste jeg dit hyppig da eurokursen var tre hakk lavere... Så er nå glad for at jeg reise ganske mye når det var konkurranse mellom Norwegian og Air Berlin, billettene kostet hundrelapper og MotelOne tok rundt 700 kroner for en overnatting....

... uten at det skal bli et tema her - så er det klart at disse hotellprisene i særlig grad rammer de som reiser alene og/eller vil ha enerom. Jeg har bekjente mannlige reisende som deler rom på guttetur, dette er folk i slutten av 60-årene - selv er det noe jeg aldri i livet kunne tenkt meg. Når vi reiser på whiskytur har det aldri vært et tema at man kunne tenkes å dele rom.

Men klart - når man må ut med 3.000+ for et hotellrom alene, så er det kanskje en tanke som begynner å dukke opp hos flere. Selv synes jeg det er slitsomt nok å reise på tur sammen med mange over flere dager, så det å dele rom, tross pris, er nok helt uaktuelt.

Så for alenereisende er det økte hotellpriser som er det verste - økte billettpriser på fly rammer således jevnere.
Svak krone og renteøkninger i Europa gjør nok også sitt for at det blir dyrere.
Men folk ser ikke ut til å bekymre seg, da. Det bestilles reiser som før, det kan slå inn på statistikkene som får Norges Bank til å øke renten mer enn vi trodde for litt siden.
Når pengebruken ikke lar seg stagge, vil den sure svie kunne komme på sikt.
Vi får se...

startelver

Legg inn av startelver »

Wizz air er vel fortsatt aktuelle i Norge, sist jeg sjekket kunne du reise for noen hundrelapper til flere land i Øst-Europa, Tyskland og andre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tir mar 07, 2023 3:10 pm Wizz air er vel fortsatt aktuelle i Norge, sist jeg sjekket kunne du reise for noen hundrelapper til flere land i Øst-Europa, Tyskland og andre.
Jada. Men det er blitt dyrt å reise til land i eurosonen. De snakket om det i nyhetsmorgen i dag tidlig. Euro-land og USA er blitt dyrere.
Selv om flyreisen koster noen hundrelapper pr. person er det likevel dyrere i år.

startelver

Legg inn av startelver »

fargerik skrev: tir mar 07, 2023 3:14 pm
startelver skrev: tir mar 07, 2023 3:10 pm Wizz air er vel fortsatt aktuelle i Norge, sist jeg sjekket kunne du reise for noen hundrelapper til flere land i Øst-Europa, Tyskland og andre.
Jada. Men det er blitt dyrt å reise til land i eurosonen. De snakket om det i nyhetsmorgen i dag tidlig. Euro-land og USA er blitt dyrere.
Selv om flyreisen koster noen hundrelapper pr. person er det likevel dyrere i år.
Det skyldes en svak krone ja, men det kan jo endre seg i løpet av noen måneder.
Selv har jeg heldigvis en Euro-konto som jeg bruker på reiser. I tillegg til at jeg fortsatt har en bankforbindelse i Thailand.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tir mar 07, 2023 3:20 pm
fargerik skrev: tir mar 07, 2023 3:14 pm
startelver skrev: tir mar 07, 2023 3:10 pm Wizz air er vel fortsatt aktuelle i Norge, sist jeg sjekket kunne du reise for noen hundrelapper til flere land i Øst-Europa, Tyskland og andre.
Jada. Men det er blitt dyrt å reise til land i eurosonen. De snakket om det i nyhetsmorgen i dag tidlig. Euro-land og USA er blitt dyrere.
Selv om flyreisen koster noen hundrelapper pr. person er det likevel dyrere i år.
Det skyldes en svak krone ja, men det kan jo endre seg i løpet av noen måneder.
Selv har jeg heldigvis en Euro-konto som jeg bruker på reiser. I tillegg til at jeg fortsatt har en bankforbindelse i Thailand.
Har du en konto med Euro, er det vel ikke noe problem.
De som tar med seg norske penger, derimot....
Kona har en konto med en del Bath i thaibanken, de vil vi gjerne få kloa i før vi legger nesa i været. Men vi må møte fysisk i xxxxxxbank for å hente dem ;-)

startelver

Legg inn av startelver »

Er smart å ha en eurokonto, type sparekonto eller lignende hvis man ferdes en del utenfor Norges grenser. Har man satt av et beløp der til ferier og eventuelt småinnkjøp så funker det, inntil sparekontoen er tom vel og merke.

Nå har jeg også en kryptokonto koblet mot et visakort så kan ta ut i ATM over hele verden med det. Er jo bare småsummer jeg har der, men det viser mulighetene som finnes.

De som tjente seg rike på krypto for 10 år siden, er nok mere bevisst på dette.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Ser tv2 kjører sak om den svake kronen opp mot reiseplaner i sommer:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15561191/

Lengre ned i saken så anbefaler reiseguiden å legge reisen til land som ikke har euro, som f.eks. Tyrkia, Polen, Nord-Makedonia og Albania. Jeg har enda ikke vært i øst-europa og har hørt gode ting om Albania med kallenavnet "Europas Maldivene". Noen som har vært der som kan komme med noe anbefalinger/erfaringer? Kjenner det frister litt faktisk!

startelver

Legg inn av startelver »

Cedianar skrev: tir mar 07, 2023 3:36 pm Ser tv2 kjører sak om den svake kronen opp mot reiseplaner i sommer:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15561191/

Lengre ned i saken så anbefaler reiseguiden å legge reisen til land som ikke har euro, som f.eks. Tyrkia, Polen, Nord-Makedonia og Albania. Jeg har enda ikke vært i øst-europa og har hørt gode ting om Albania med kallenavnet "Europas Maldivene". Noen som har vært der som kan komme med noe anbefalinger/erfaringer? Kjenner det frister litt faktisk!
Her er en av de albanske beachene, ser jo ikek så verst ut, dette er Sarande Beach

Bilde

https://www.google.com/travel/things-to ... AB6BAgDEC8

bigwin

Legg inn av bigwin »

Cedianar skrev: tir mar 07, 2023 3:36 pm Ser tv2 kjører sak om den svake kronen opp mot reiseplaner i sommer:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15561191/

Lengre ned i saken så anbefaler reiseguiden å legge reisen til land som ikke har euro, som f.eks. Tyrkia, Polen, Nord-Makedonia og Albania. Jeg har enda ikke vært i øst-europa og har hørt gode ting om Albania med kallenavnet "Europas Maldivene". Noen som har vært der som kan komme med noe anbefalinger/erfaringer? Kjenner det frister litt faktisk!
Var en uke i Albania i august 2019, i Durres området.
Flotte strender der, og deilig temperatur. Prisnivået var veldig lavt sett ift andre "sydenland".
Maten var litt opp og ned.
Men vi hadde en fin uke der med avslapping på stranda.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg har besluttet å gjøre litt stas på min pensjonerte mor, og sagt at jeg river i en tur+hotell hvoenn (i Europa) hun vil til sommeren/høsten. Pdd er shortlisten hennes
Praha
Køben
Riga
Vilnius
Berlin
Wien

Kun vært i Praha og Køben (veldig kort, så åpen for det forslaget egentlig) selv. Har noen vært i Vilnius? jeg trodde Tallin var "the place to be" i Baltkum?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: tor mar 09, 2023 9:18 am Jeg har besluttet å gjøre litt stas på min pensjonerte mor, og sagt at jeg river i en tur+hotell hvoenn (i Europa) hun vil til sommeren/høsten. Pdd er shortlisten hennes
Praha
Køben
Riga
Vilnius
Berlin
Wien

Kun vært i Praha og Køben (veldig kort, så åpen for det forslaget egentlig) selv. Har noen vært i Vilnius? jeg trodde Tallin var "the place to be" i Baltkum?
Kan trygt anbefale både Berlin og Wien, spesielt førstnevnte for en krig 2-entusiast som deg. Du kan bruke flerforldige dager på å bare gå rundt i byen og glo, samtidig som du tenker tilbake til de hine, hårde. Selv brukte jeg en halv dag på bare opp og ned Wilhelmsstrasse.

Har du forresten vurdert gode, gamle Danzig ? Kan også anbefales. Oversiktlig og fint med mye god krig 2-historie. Fergecruise til Westerplatte anbefales. Skjenkeløyve ombord.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Lezah skrev: tor mar 09, 2023 9:18 am Jeg har besluttet å gjøre litt stas på min pensjonerte mor, og sagt at jeg river i en tur+hotell hvoenn (i Europa) hun vil til sommeren/høsten. Pdd er shortlisten hennes
Praha
Køben
Riga
Vilnius
Berlin
Wien

Kun vært i Praha og Køben (veldig kort, så åpen for det forslaget egentlig) selv. Har noen vært i Vilnius? jeg trodde Tallin var "the place to be" i Baltkum?
Jeg har vært i alle tre hovedstedene i Baltikum. Jeg trivdes best i Tallinn.Veldig fin gamleby, mye å se på og relativt bra shopping.

Riga var fortsatt litt for påvirket av Russland da jeg var der til at jeg trivdes. (2008) Gamle damer som stod og solgte plastposer utenfor butikken for å tjene seg noen kroner og et generelt lavt servicenivå.

Og Vilnius var litt ... kjedelig. Det var fint der, men det var liksom alt.

Hva din mor er opptatt av styrer jo litt hva hun bør velge. Er hun en shopper, kulturinteressert, opptatt av historie, liker å gå på barer på kveldene, opptatt av god mat. Alt dette spiller inn. Men huker hun av på det meste er Berlin et godt valg.

Berlin har en vibe som jeg ikke greier å forklare, jeg digger den byen. Europas New York.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Lezah skrev: tor mar 09, 2023 9:18 am Jeg har besluttet å gjøre litt stas på min pensjonerte mor, og sagt at jeg river i en tur+hotell hvoenn (i Europa) hun vil til sommeren/høsten. Pdd er shortlisten hennes
Praha
Køben
Riga
Vilnius
Berlin
Wien

Kun vært i Praha og Køben (veldig kort, så åpen for det forslaget egentlig) selv. Har noen vært i Vilnius? jeg trodde Tallin var "the place to be" i Baltkum?
Tallin er veldig bra by, kompakt med korte avstander. God mat og drikke, hyggelige folk. Riga er ikke i nærheten av så trivelig som Tallin etter min mening.
Ellers er Berlin min favorittby i Europa å reise til

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lezah skrev: tor mar 09, 2023 9:18 am Jeg har besluttet å gjøre litt stas på min pensjonerte mor, og sagt at jeg river i en tur+hotell hvoenn (i Europa) hun vil til sommeren/høsten. Pdd er shortlisten hennes
Praha
Køben
Riga
Vilnius
Berlin
Wien

Kun vært i Praha og Køben (veldig kort, så åpen for det forslaget egentlig) selv. Har noen vært i Vilnius? jeg trodde Tallin var "the place to be" i Baltkum?
Stas - Tallinn er jo mest utviklet her og vel den "fineste". Av det jeg har hørt er Riga "røffere" og Vilnius "fattigere" - og jeg antar roligere (kjedeligere). Men det er bare sånt jeg har hørt fra andre, har ikke vært i disse to byene selv - bare mange ganger til Tallinn - som er en fin by å besøke 1 gang i livet.. (jeg reiser dit bare på jobbtur nå)..

Uten at jeg skal blande meg - av de over ville jeg vel egentlig anbefalt Wien - flott blanding av det klassiske og det mer avslappede "tyske". Prisnivået er overraskende behagelig. Køben er selvsagt også veldig bra - men det er jo mer klasse over Wien da. :-)

Edit: Ser at flere over her anbefaler Berlin - det kommer jo veldig an på interesse. En ulempe med Berlin (kanskje særlig for litt eldre folk) er at byen ikke er særlig kompakt og det er ikke et sånt klassisk bysentrum i byen - snarere flere bydeler som er litt forskjellige. Det tar derfor litt tid å bli kjent.

Wien har sine helt klare sentrumsgater der man ser de flotte bygningene - man har Stefansdomen midt i sentrum - den oser av historie. Rett bak kan man finne huset Mozart bodde i. Stort sett gåavstand til veldig mye fint og spennende - også lett å finne topp restauranter i gåavstand fra dette - og man kan spise Sachertorte rett ved - kaker overalt...

Man har Schönbrunn-slottet, med fantastisk beliggenhet og spennende historie...

... samtidig har man også områder som er mer som helt vanlige byer rundt om i Europa og det er lett å finne like avslappede steder som i Berlin. Wien er overraskende "nedpå" og billig, samtidig som det er få byer som har så mye historisk sus.
Sist redigert av DoktorS den tor mar 09, 2023 9:50 am, redigert 1 gang totalt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: tor mar 09, 2023 9:26 am Kan trygt anbefale både Berlin og Wien, spesielt førstnevnte for en krig 2-entusiast som deg. Du kan bruke flerforldige dager på å bare gå rundt i byen og glo, samtidig som du tenker tilbake til de hine, hårde. Selv brukte jeg en halv dag på bare opp og ned Wilhelmsstrasse.

Har du forresten vurdert gode, gamle Danzig ? Kan også anbefales. Oversiktlig og fint med mye god krig 2-historie. Fergecruise til Westerplatte anbefales. Skjenkeløyve ombord.
Jo, selvsagt...Men: Denne turen er primært min "gave" til mamma, så det er hennes interesser som styrer :) Hun har skremmende liten interesse for krig, despotisme og folkemord 8tror det kommer mer fra farssiden). Berlin står absolutt på min egen to do-liste en gang i nær fremtid.

fargerik

Legg inn av fargerik »

bigwin skrev: tor mar 09, 2023 9:12 am
Cedianar skrev: tir mar 07, 2023 3:36 pm Ser tv2 kjører sak om den svake kronen opp mot reiseplaner i sommer:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ad ... /15561191/

Lengre ned i saken så anbefaler reiseguiden å legge reisen til land som ikke har euro, som f.eks. Tyrkia, Polen, Nord-Makedonia og Albania. Jeg har enda ikke vært i øst-europa og har hørt gode ting om Albania med kallenavnet "Europas Maldivene". Noen som har vært der som kan komme med noe anbefalinger/erfaringer? Kjenner det frister litt faktisk!
Var en uke i Albania i august 2019, i Durres området.
Flotte strender der, og deilig temperatur. Prisnivået var veldig lavt sett ift andre "sydenland".
Maten var litt opp og ned.
Men vi hadde en fin uke der med avslapping på stranda.
Jeg hadde en del jobb på huset til en albaner, bosatt et sted i Østfold for noen år siden.
Han skrøt fælt av hjemlandet og sa (kanskje ti år siden) at Albania kom til å bli populært, siden det er mange fine steder og litt lugnere stemning enn på de mer kjente og populåre turistmagnetene.
Har ikke vært der selv, men tviler ikke på at det er et fint sted for de som vil finne litt fred.
Så lenge det varer...

Pernille

Legg inn av Pernille »

Enig med doktorens anbefaling her. Som mor og, vel, ikke fullt så ung lenger, så ville i alle fall jeg ha satt veldig stor pris på en tur til Wien. Grei og oversiktlig by, sachertorte, apfelstrudel, Schönbrunn, Belvedere, operaen og botanisk hage for å nevne noen. Jeg har bare vært der i forbindelse med jobb om våren, men tenker det må være kjempefint sånn litt utpå høsten når høstfargene begynner å dukke opp. Nå fikk jeg faktisk lyst til å bestille en tur dit selv.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Pernille skrev: tor mar 09, 2023 10:23 am Enig med doktorens anbefaling her. Som mor og, vel, ikke fullt så ung lenger, så ville i alle fall jeg ha satt veldig stor pris på en tur til Wien. Grei og oversiktlig by, sachertorte, apfelstrudel, Schönbrunn, Belvedere, operaen og botanisk hage for å nevne noen. Jeg har bare vært der i forbindelse med jobb om våren, men tenker det må være kjempefint sånn litt utpå høsten når høstfargene begynner å dukke opp. Nå fikk jeg faktisk lyst til å bestille en tur dit selv.
Har du vært der før? Har hørt/lest flere som har sagt at Wien er den byen med generelt mest sure og dårligst innstilte folk i servicejobber.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Rent personlig så har jeg enorm sans for København, livsstilen, restauranter, drikke, ting å se. Danske smørbrød og snaps er en fin kombinasjon. Kort flytur, kort vei fra flyplass til sentrum. Fine avstander i sentrum, enkelt å leie sykkel og særdeles lett å sykle rundt i trivelige nabolag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»