Fotballbøker

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Fotballbøker

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg hadde denne i gang i tiden, men den er blitt borte, men var i sin tid veldig fin om Mersey Soccer

https://www.wob.com/en-au/rare-books/jo ... 2673479MHA

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: man jan 02, 2023 9:20 pm Som et apropos til innlegget over vil jeg anbefale denne herlige When We Were Kings-episoden som tar for seg den dramatiske avslutningen på den europeiske kvalifiseringen til VM 94:
Temaet helliger i så fall middelet i denne sammenhengen. Jeg må innrømme at jeg har problemer med å høre på Erik Niva. Visst er han en dyktig formidler, og visst sitter han på en gedigen kunnskapsbank, men det er et eller annet med uttrykksmåten jeg har vondt for å svelge. Hadde han bare vært göteborgare...Ok, noe flåsete, kanskje, men jeg hadde vært en langt større tilhenger av podcastserien hans dersom han ikke hadde hørtes så Niva ut.

Når dét er sagt, så skal jeg forsøke å legge til side alle fordommer og lytte meg igjennom episoden.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: ons jan 11, 2023 1:43 pm Ok, noe flåsete, kanskje, men jeg hadde vært en langt større tilhenger av podcastserien hans dersom han ikke hadde hørtes så Niva ut.
Niva kommer jo fra langt oppi Nord-Sverige ved Kiruna et sted, og den dialekten har han ingen planer om å kvitte seg med. Jeg tror det er en del av imaget hans. :D

Ellers venter Jeg spent på bokanmeldelse av Steven Scraggs "In the Heat of the Midday Sun" som flere i tråden angivelig gikk til innkjøp av for flere uker siden.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: ons jan 11, 2023 1:43 pm
mashadar skrev: man jan 02, 2023 9:20 pm Som et apropos til innlegget over vil jeg anbefale denne herlige When We Were Kings-episoden som tar for seg den dramatiske avslutningen på den europeiske kvalifiseringen til VM 94:
Temaet helliger i så fall middelet i denne sammenhengen. Jeg må innrømme at jeg har problemer med å høre på Erik Niva. Visst er han en dyktig formidler, og visst sitter han på en gedigen kunnskapsbank, men det er et eller annet med uttrykksmåten jeg har vondt for å svelge. Hadde han bare vært göteborgare...Ok, noe flåsete, kanskje, men jeg hadde vært en langt større tilhenger av podcastserien hans dersom han ikke hadde hørtes så Niva ut.

Når dét er sagt, så skal jeg forsøke å legge til side alle fordommer og lytte meg igjennom episoden.
Ok, der er nok smaken som baken. Har selv stor sans for Niva :)

mashadar

Legg inn av mashadar »

jakral skrev: ons jan 11, 2023 3:00 pm Ellers venter Jeg spent på bokanmeldelse av Steven Scraggs "In the Heat of the Midday Sun" som flere i tråden angivelig gikk til innkjøp av for flere uker siden.
Holder på med å lese boka nå. Hvis du er/blir ferdig før meg @mikemodano, så føl deg fri til å poste en anmeldelse :)

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

@mashadar og @jakral:

Jeg forstår at jeg er i mindretall hva gjelder Niva. Det er bare å se på populariteten hans. Og det er ikke det at jeg har noe imot fyren, men snarere måten han artikulerer seg, med uthevede ord i hver eneste setning. Jeg makter, håpløst nok, ikke helt å se forbi dette når jeg lytter til ham. Jeg har imidlertid lovet å forsøke, så kanskje er det håp for meg også. Innholdet i det han snakker om er som oftest habilt og vel så det.

Når det gjelder "In the Heat of the Midday Sun", så har jeg ennå ikke fått startet. Jeg har et par andre bøker jeg nok også har foran i køen, så akkurat dette Scragg-prosjektet må dessverre vente litt for min del. Da hører vi mer enn gjerne fra mashadar når han er i mål. Jeg kan vanskelig forestille meg at det blir noe annet enn en solid tommel opp fra oss begge etter hvert. Det udødelige temaet er nesten tilstrekkelig i seg selv for å trykke på "like"-knappen. Nå forsto jeg at Matt Evans' USA-94-bok kanskje ikke helt svarte til forventningene? Ham må jeg innrømme å ha svært begrenset kjennskap til; Scragg er jo en gjenganger på dette området. E-cuptrilogien hans tør jeg i hvert fall anbefale. Han skriver dessuten som oftest gode og interessante artikler for kollektivet "These football times", som dere nok kjenner godt til.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: ons jan 11, 2023 3:00 pm
mikemodano skrev: ons jan 11, 2023 1:43 pm Ok, noe flåsete, kanskje, men jeg hadde vært en langt større tilhenger av podcastserien hans dersom han ikke hadde hørtes så Niva ut.
Niva kommer jo fra langt oppi Nord-Sverige ved Kiruna et sted, og den dialekten har han ingen planer om å kvitte seg med. Jeg tror det er en del av imaget hans. :D

Ellers venter Jeg spent på bokanmeldelse av Steven Scraggs "In the Heat of the Midday Sun" som flere i tråden angivelig gikk til innkjøp av for flere uker siden.
Han er vel fra Malmberget i Gällivarre, et sted vi nordmenn forbinder med en helt annen idrett. Det kan vel være noen bokstaver ute og går der, men jeg synes Niva har gjort en helvetes bra jobb med å løfte retrofotballen gjennom WWWK. Tror jeg har høŕt alle episodene nå, med unntak av disse kvinnefotballepisodene.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: ons jan 11, 2023 6:51 pm Hvis du er/blir ferdig før meg @mikemodano, så føl deg fri til å poste en anmeldelse
Ingen anmeldelse enn så lenge, siden jeg kun har kommet noen kapitler av sted. Jeg vil imidlertid få lov til å meddele at Steven Scragg stadig er en habil formidler, og at inntrykket de første snaue 80 sidene ikke står noe tilbake for hva man så fra ham i den elskverdige e-cuptrilogien.

Innledningsvis gir han oss et innblikk i både tildelingsprosessen og den spolerte colombianske drømmen om å få stå som VM-arrangør. Jeg synes Scragg er dyktig på kategorisering, og han legger tidlig premisser for en rød fortellertråd man vet man vil støte på med ujevne mellomrom underveis. Finfin opptakt.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Steven Scragg - In the Heat of the Midday Sun

Da har jeg omsider kommet i mål med Scraggs beretning om VM i Mexico 1986. @mikemodano har jo allerede gitt noen små drypp, og jeg kan stå inne for de positive ordene som ble skrevet om boka i forrige innlegg.

I tillegg til at Scragg skriver godt så liker jeg spesielt måten boka er strukturert på, der hvert av deltakerlandene blir omtalt etter hvert som de røk ut av turneringen. Dette vil jeg trekke fram som en fin måte å legge opp historien om Mexico '86 på, og det gir samtidig leseren et innsyn i ståa hos samtlige av lagene både i forkant av og under VM. Man får et helhetlig bilde av turneringen, og alle de 24 puslespillbitene som utgjorde VM i Mexico 1986 gis respekt.
Aller mest i dybden går forfatteren i kapitlene om de britiske lagene, noe som etter min mening gjør dem til bokas beste.

Boka anbefales for alle som har et forhold til eller generell interesse av VM i 1986, og som ikke bare er ute etter å lese om de mest berømte lagene, spillerne og øyeblikkene (selv om disse også får sin fortjente oppmerksomhet).

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

VM av Joakim Førsund og Egon Holstad. Fantastisk underholdende.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7811

Legg inn av Big George »

"Nå har jeg selv kun bøkene fra VM i 82, 86 og 90 i besittelse"
Det er danske Per Høyer Hansen og nettopp de tre VM bøkene med mye kvalikk stoff også
samme tre bøkene har jeg
Per Høyer Hansen som døde kun 59 år gammel skrev fast i Fodboldmagasinet Tipsbladet
Den klart beste fotballjournalisten og utenriksreporteren (Han kombinerte begge deler i sine reiser)
jeg har hatt glede av å lese mye av.

Foruten VM bokene fra 82,86 og 90 har jeg Det Høyer som er utgitt etter hans død i 2001
og som er et utvalg av mannens reportasjer.

Det jeg husker best var en beskrivelse av Frankrikes nest største spiller etter Michel Platini
og samtidig trolig den minste spilleren på verdensklasse-nivå Alain Giresse
"Han var på størrelse med en paraply" skrev Per Høyer Hansen. Giresse var 163 cm høy.

Spesielt interesserte kan sikkert finne bøker på antikvariat.net

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: tir mar 07, 2023 6:59 pm Aller mest i dybden går forfatteren i kapitlene om de britiske lagene, noe som etter min mening gjør dem til bokas beste.
Det er også min oppfatning så langt. For meg går det tregt; jeg har ikke kommet lenger enn til kapittelet om England. Og ja, det Scragg skriver om Home Nations er absolutt godt stoff. Her har han dybdekunnskap, og avslører også enkelte saker som i alle fall ikke jeg hadde kjennskap til fra før. Passasjen om Jock Steins brå bortgang er også drivende godt fortalt.

Dessverre synes jeg nok ikke helheten lever opp til forventningene. Jeg ønsket så gjerne at dette skulle være øverste hylle, for som jeg har nevnt tidligere, så har jeg definitivt sansen for Scragg som forfatter; han skriver godt. Nå har altså jeg fortsatt et stykke igjen før jeg er i mål, men helhetsinntrykket til nå er at det blir litt for lite som skjer under overflaten. En del av dette kunne du og jeg like gjerne ha forfattet. Beretningene om de øvrige lagene mangler litt substans. Kan hende tar det seg opp i siste halvdel, men enn så lenge er jeg nok litt skuffet.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: ons mar 08, 2023 10:53 am Dessverre synes jeg nok ikke helheten lever opp til forventningene. Jeg ønsket så gjerne at dette skulle være øverste hylle, for som jeg har nevnt tidligere, så har jeg definitivt sansen for Scragg som forfatter; han skriver godt. Nå har altså jeg fortsatt et stykke igjen før jeg er i mål, men helhetsinntrykket til nå er at det blir litt for lite som skjer under overflaten. En del av dette kunne du og jeg like gjerne ha forfattet. Beretningene om de øvrige lagene mangler litt substans. Kan hende tar det seg opp i siste halvdel, men enn så lenge er jeg nok litt skuffet.
Ja, du har nok et poeng her. Jeg omtalte først og fremst det jeg synes var positivt med boka, men kan si meg enig i at han nok blir litt overfladisk enkelte steder.
Savner også litt mer innlevelse i kampene som blir referert (med et hederlig unntak i England-Argentina), selv om det kanskje er vanskelig når forfatteren ikke selv var ringside i Mexico (og ikke minst mtp. at boka er skrevet 35 år etter at mesterskapet fant sted). Dette er jo hva f.eks. Michelet og Solstad er så gode på, at man nærmest opplever spenningen i kampene på nytt selv om man for lengst vet utfallet.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: ons mar 08, 2023 10:10 pm Jeg omtalte først og fremst det jeg synes var positivt med boka
Og det skal du for all del gjøre! Det er et tema så ubegripelig fengende at man vanskelig kan stille seg nøytral. Da skal man også ta med de lyspunkter som finnes, for de er der jo, og det er flere av dem.
mashadar skrev: ons mar 08, 2023 10:10 pm Savner også litt mer innlevelse i kampene som blir referert (med et hederlig unntak i England-Argentina), selv om det kanskje er vanskelig når forfatteren ikke selv var ringside i Mexico (og ikke minst mtp. at boka er skrevet 35 år etter at mesterskapet fant sted). Dette er jo hva f.eks. Michelet og Solstad er så gode på, at man nærmest opplever spenningen i kampene på nytt selv om man for lengst vet utfallet.
Ja, samtidsaspektet sto som en påla for våre to VM-skribenter. De leverte helt andre typer fortellinger enn hva vi får fra Scragg, men nå skal jeg holde meg god for å dra ytterligere paralleller. På tide å heller lese seg ferdig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»