Reiseplaner fremover..

Svar
LANISTA

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av LANISTA »

Jeg skal tilbake til Maldivene for å dykke. Det store spørsmålet er hvilken snelle jeg tar med meg.

Pernille

Legg inn av Pernille »

KongOlav2 skrev: tor mar 09, 2023 10:35 am
Pernille skrev: tor mar 09, 2023 10:23 am Enig med doktorens anbefaling her. Som mor og, vel, ikke fullt så ung lenger, så ville i alle fall jeg ha satt veldig stor pris på en tur til Wien. Grei og oversiktlig by, sachertorte, apfelstrudel, Schönbrunn, Belvedere, operaen og botanisk hage for å nevne noen. Jeg har bare vært der i forbindelse med jobb om våren, men tenker det må være kjempefint sånn litt utpå høsten når høstfargene begynner å dukke opp. Nå fikk jeg faktisk lyst til å bestille en tur dit selv.
Har du vært der før? Har hørt/lest flere som har sagt at Wien er den byen med generelt mest sure og dårligst innstilte folk i servicejobber.
Ja, men altså kun i forbindelse med jobb, men jeg har jo bodd på hoteller der, spist middager ute og vært en kjapp tur innom Schönbrunn og par andre sights. Riktignok er det en del år siden, men kan ikke huske at det var spesielt dårlig service der...? Kanskje jeg bare hadde flaks. Men når du sier det, jeg husker en liten "incident" i en butikk som solgte pinsetter. Men de hadde ikke den pinsetten jeg var ute etter og da ble dama bak disken dritsur for dette var visstnok verden beste pinsetter og jeg var bare uvitende og vanskelig. Utrolig rar butikkopplevelse. :)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DoktorS skrev: tor mar 09, 2023 9:43 am
Lezah skrev: tor mar 09, 2023 9:18 am Jeg har besluttet å gjøre litt stas på min pensjonerte mor, og sagt at jeg river i en tur+hotell hvoenn (i Europa) hun vil til sommeren/høsten. Pdd er shortlisten hennes
Praha
Køben
Riga
Vilnius
Berlin
Wien

Kun vært i Praha og Køben (veldig kort, så åpen for det forslaget egentlig) selv. Har noen vært i Vilnius? jeg trodde Tallin var "the place to be" i Baltkum?
Stas - Tallinn er jo mest utviklet her og vel den "fineste". Av det jeg har hørt er Riga "røffere" og Vilnius "fattigere" - og jeg antar roligere (kjedeligere). Men det er bare sånt jeg har hørt fra andre, har ikke vært i disse to byene selv - bare mange ganger til Tallinn - som er en fin by å besøke 1 gang i livet.. (jeg reiser dit bare på jobbtur nå)..

Uten at jeg skal blande meg - av de over ville jeg vel egentlig anbefalt Wien - flott blanding av det klassiske og det mer avslappede "tyske". Prisnivået er overraskende behagelig. Køben er selvsagt også veldig bra - men det er jo mer klasse over Wien da. :-)

Edit: Ser at flere over her anbefaler Berlin - det kommer jo veldig an på interesse. En ulempe med Berlin (kanskje særlig for litt eldre folk) er at byen ikke er særlig kompakt og det er ikke et sånt klassisk bysentrum i byen - snarere flere bydeler som er litt forskjellige. Det tar derfor litt tid å bli kjent.

Wien har sine helt klare sentrumsgater der man ser de flotte bygningene - man har Stefansdomen midt i sentrum - den oser av historie. Rett bak kan man finne huset Mozart bodde i. Stort sett gåavstand til veldig mye fint og spennende - også lett å finne topp restauranter i gåavstand fra dette - og man kan spise Sachertorte rett ved - kaker overalt...

Man har Schönbrunn-slottet, med fantastisk beliggenhet og spennende historie...

... samtidig har man også områder som er mer som helt vanlige byer rundt om i Europa og det er lett å finne like avslappede steder som i Berlin. Wien er overraskende "nedpå" og billig, samtidig som det er få byer som har så mye historisk sus.
Takk for godt innlegg, selv jeg fikk lyst til å ta turen til Wien nå ☺️

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]
Har du vært der før? Har hørt/lest flere som har sagt at Wien er den byen med generelt mest sure og dårligst innstilte folk i servicejobber.
[/quote]

Tja, det har jeg ikke tenkt over - har opplevd begge deler, som i f.eks. Paris - kan kanskje sammenlignes litt, for det er jo internasjonale byer som er vant til å ta imot en haug med turister fra hele verden... Det er klart en hel del av disse som virker å reise dit bare for å ha vært der. Og det merkes kanskje på de mest "ikoniske" stedene, som Hotel Sacher. Jeg forstår jo litt servitørene der, husker jeg irriterte meg litt selv over et ungt britisk bar der dama ureflektert gumla i seg kake mens hun posta bilder på sosiale medier, og fyren bare kjeda seg med en cola...

Ellers var servicen helt framifrå her, naturligvis:
https://www.steirereck.at/en/restaurant/

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

De siste 10-12 årene har jeg i stor grad reist for storbyturer, sportsreiser (også i stor grad til storbyer), samt ikke minst fjellturer i Alpene (og en gang i Pyreneene). Nå merker jeg at jeg har mer og mer lyst til å gjøre noe annet l tillegg. Det som egentlig står øverst på lista er å bruke kanskje 4-6 uker i Sør-Frankrike på vår/forsvommer. Fly til Nice og deretter noen dager i en av landsbyene i åsene over Nice eller litt lenger sør på kysten. Fortsette til Marseille, deretter Aix-en-Provence, Avignon med turer til bakketopplandsbyene i Luberon, fortsette sørover med opphold i verdensarvbyen Carcassonne, Perpignan og så avslutte med noen dager i en av landsbyene ved foten av de østlige Pyreneene. Og så fly tilbake fra Barcelona. Generelt er det veldig mye interessant i aksen mellom Nice og Barcelona i mine øyen. Både av natur og friluftsopplevelser, kultur, historie, arkitektur, samt selvfølgelig mat og drikke. Og et behagelig klima, spesielt i april, mai og kanskje tidlig juni.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm, det plager meg at det klaffer så lite med Napoli og flyreiser ned og videre til Svartehavet. Det er kronglete og dagene passer ikke.... Så jeg begynner å tenke helt alternativ - det er jo det som er så fint med å ha lang tid på planleggingen, tross alt... Kanskje jeg kan utsette Napoli til senere i sommer - eller rett tog slett begynnelsen av september - Norwegian har greie ruter da, og jeg kan ta fredag-onsdag. Så kan jeg heller gjøre noe helt annet før jeg reiser til Varna. Da ser jeg litt ut fra hvor det er greiest å komme seg direkte med fly dit, og da er Wien igjen aktuell - men ikke for en uke.

Men på strekningen Munchen-Wien er det jo litt av hvert også - den var en rute jeg vurderte for et par år siden, men da andre veien.

Pernille

Legg inn av Pernille »

KongOlav2 skrev: søn mar 12, 2023 10:17 am De siste 10-12 årene har jeg i stor grad reist for storbyturer, sportsreiser (også i stor grad til storbyer), samt ikke minst fjellturer i Alpene (og en gang i Pyreneene). Nå merker jeg at jeg har mer og mer lyst til å gjøre noe annet l tillegg. Det som egentlig står øverst på lista er å bruke kanskje 4-6 uker i Sør-Frankrike på vår/forsvommer. Fly til Nice og deretter noen dager i en av landsbyene i åsene over Nice eller litt lenger sør på kysten. Fortsette til Marseille, deretter Aix-en-Provence, Avignon med turer til bakketopplandsbyene i Luberon, fortsette sørover med opphold i verdensarvbyen Carcassonne, Perpignan og så avslutte med noen dager i en av landsbyene ved foten av de østlige Pyreneene. Og så fly tilbake fra Barcelona. Generelt er det veldig mye interessant i aksen mellom Nice og Barcelona i mine øyen. Både av natur og friluftsopplevelser, kultur, historie, arkitektur, samt selvfølgelig mat og drikke. Og et behagelig klima, spesielt i april, mai og kanskje tidlig juni.
Det høres ut som en super idè. Det er vanskelig å trå feil i Sør-Frankrike utenfor turistsesongen på våren eller på høsten. Eller egentlig noen steder i Frankrike. Nice, Aix og Avignon er alle fantastisk flotte byer. Carcassonne også. Velger du en litt mer nordvestlig rute fra Carcassonne så kommer du til triangelet Montauban, Cahors, Rocamadour, Domme, Bergerac, og Bordeaux med fantastisk mye bra kultur, vin og mat og fotturer i skog mark hvis man så ønsker.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Pernille skrev: søn mar 12, 2023 11:31 am Det høres ut som en super idè. Det er vanskelig å trå feil i Sør-Frankrike utenfor turistsesongen på våren eller på høsten. Eller egentlig noen steder i Frankrike. Nice, Aix og Avignon er alle fantastisk flotte byer. Carcassonne også. Velger du en litt mer nordvestlig rute fra Carcassonne så kommer du til triangelet Montauban, Cahors, Rocamadour, Domme, Bergerac, og Bordeaux med fantastisk mye bra kultur, vin og mat og fotturer i skog mark hvis man så ønsker.
I Nice har jeg vært. Litt for turistaktig for min del. Vil også derfor unngå steder som Cannes og St.Tropez. Etter adkomst Nice ville det derfor vært rett opp i åsene med til f.eks Vence eller en av de andre landsbyene som ligger i samme område. Deretter virker den lille byen Cassis rett øst for Marseille svært interessant. Mellom denne og Marseille ligger nasjonalparken Calanques som ser veldig flott ut.

Det siste området du snakker om er litt for flatt for min del. Om det blir en tur etter hvert ville det nesten helt sikkert blitt lavere Pyreneene til slutt.

Et annet område som står på lista er for øvrig Vercors, en regional park rett sørvest for Grenoble. Litt lavere enn Alpene og muligens noe som passer veldig bra for fotturer og sykkel i slutten av mai og tidlig juni. Kan dog være et reisemål for en helt egen tur.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KongOlav2 skrev: søn mar 12, 2023 1:04 pm
Pernille skrev: søn mar 12, 2023 11:31 am Det høres ut som en super idè. Det er vanskelig å trå feil i Sør-Frankrike utenfor turistsesongen på våren eller på høsten. Eller egentlig noen steder i Frankrike. Nice, Aix og Avignon er alle fantastisk flotte byer. Carcassonne også. Velger du en litt mer nordvestlig rute fra Carcassonne så kommer du til triangelet Montauban, Cahors, Rocamadour, Domme, Bergerac, og Bordeaux med fantastisk mye bra kultur, vin og mat og fotturer i skog mark hvis man så ønsker.
I Nice har jeg vært. Litt for turistaktig for min del. Vil også derfor unngå steder som Cannes og St.Tropez. Etter adkomst Nice ville det derfor vært rett opp i åsene med til f.eks Vence eller en av de andre landsbyene som ligger i samme område. Deretter virker den lille byen Cassis rett øst for Marseille svært interessant. Mellom denne og Marseille ligger nasjonalparken Calanques som ser veldig flott ut.

Det siste området du snakker om er litt for flatt for min del. Om det blir en tur etter hvert ville det nesten helt sikkert blitt lavere Pyreneene til slutt.

Et annet område som står på lista er for øvrig Vercors, en regional park rett sørvest for Grenoble. Litt lavere enn Alpene og muligens noe som passer veldig bra for fotturer og sykkel i slutten av mai og tidlig juni. Kan dog være et reisemål for en helt egen tur.
Antar du leier bil? Er det greit å leie bil og kjøre i Frankrike eller er det et slit?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Winnowill skrev: søn mar 12, 2023 1:23 pm Antar du leier bil? Er det greit å leie bil og kjøre i Frankrike eller er det et slit?
Nei, om jeg drar blir det sikkert alene. Og da ville det blitt veldig dyrt med bil i flere uker. Tog er det nok det beste.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KongOlav2 skrev: søn mar 12, 2023 1:27 pm
Winnowill skrev: søn mar 12, 2023 1:23 pm Antar du leier bil? Er det greit å leie bil og kjøre i Frankrike eller er det et slit?
Nei, om jeg drar blir det sikkert alene. Og da ville det blitt veldig dyrt med bil i flere uker. Tog er det nok det beste.
Ok, og med den ruta du har lagt opp til, så er det gode togforbindelser opp i fjeller og landsbyer osv? :)
Har kun vært i Paris så vet ganske lite om ståa med å komme seg rundt i Frankrike generelt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Winnowill skrev: søn mar 12, 2023 1:40 pm Ok, og med den ruta du har lagt opp til, så er det gode togforbindelser opp i fjeller og landsbyer osv? :)
Har kun vært i Paris så vet ganske lite om ståa med å komme seg rundt i Frankrike generelt.
Nei, ikke alltid. Men stort sett er det kort vei fra de mindre stedene jeg har sett på og inn til en større by med buss. Og til Marseille, Aix, Avignon, Carcassonne og Perpignan går det tog. Samt en rute videre fra Perpignan og ned i Pyreneene som man kan bruke.

tokk

Legg inn av tokk »

Neste reise blir til Malaga med jobben. Her blir det noen dager med oppsatt opplegg, før jeg og noen kollegaer Reier hjem et par dager senere.

Noen med tips til området? Har ikke bestilt noen ting enda og har 5 dager til overs. Vurdere hotell i Malaga sentrum, men ser prisene og kvaliteten blir bedre om man beveger seg litt utenfor.

Pernille

Legg inn av Pernille »

KongOlav2 skrev: søn mar 12, 2023 1:04 pm
Pernille skrev: søn mar 12, 2023 11:31 am Det høres ut som en super idè. Det er vanskelig å trå feil i Sør-Frankrike utenfor turistsesongen på våren eller på høsten. Eller egentlig noen steder i Frankrike. Nice, Aix og Avignon er alle fantastisk flotte byer. Carcassonne også. Velger du en litt mer nordvestlig rute fra Carcassonne så kommer du til triangelet Montauban, Cahors, Rocamadour, Domme, Bergerac, og Bordeaux med fantastisk mye bra kultur, vin og mat og fotturer i skog mark hvis man så ønsker.
I Nice har jeg vært. Litt for turistaktig for min del. Vil også derfor unngå steder som Cannes og St.Tropez. Etter adkomst Nice ville det derfor vært rett opp i åsene med til f.eks Vence eller en av de andre landsbyene som ligger i samme område. Deretter virker den lille byen Cassis rett øst for Marseille svært interessant. Mellom denne og Marseille ligger nasjonalparken Calanques som ser veldig flott ut.

Det siste området du snakker om er litt for flatt for min del. Om det blir en tur etter hvert ville det nesten helt sikkert blitt lavere Pyreneene til slutt.
Alt dette er flotte destinasjoner som kan lett kan nås fra Nice med buss (eller bil hvis du vil leie det for et par dager, hvilket jeg anbefaler). Både Vence, Tourette sur Loup og Grasse er vel verdt sine besøk. En veldig fin fottur er å kjøre opp til et bittelite sted som heter Pont du Loup som ligger mellom Vence og Grasse og enten gå opp til Gourdon (kjempetungt men med fantastisk utsikt på toppen hvor man også kan lunch'e og ta seg et glass) eller oppover le Loup (som er en elv). Ellers i området rundt Nice er Mercantour nasjonalpark med sikkert hundrevis av forskjellige stier og toppturer.

Videre vestover fra Cannes, mellom St. Rapahel og Le Trayas finnes det en liten fjellkjede som heter Massif de l'Esterel med noen skikkelig flotte turområder som ikke er alt for tungt å gå i. Jeg nevner det fordi toget går rett forbi så her er det store muligheter for en "stopover" på en dag eller to og utforske området. Det er også veldig fint å dykke/snorkle her hvis man ønsker det.

Calanques rett før Marseilles har jeg bare vært utenfor med båt, men det ser veldig fint og dramatisk ut. Fint er også Cassis utenfor turistsesongen. Marseille synes jeg dog bare er møkkete, folksomt og bråkete, but that's just me.

Rett vest for Marseille og før Camargue ligger det enorme industriområder på rekke og rad så med mindre man synes det er spennende ville jeg heller ha funnet andre steder innover i landet som f.eks. Digne eller Sisteron.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tokk skrev: søn mar 12, 2023 2:51 pm Neste reise blir til Malaga med jobben. Her blir det noen dager med oppsatt opplegg, før jeg og noen kollegaer Reier hjem et par dager senere.

Noen med tips til området? Har ikke bestilt noen ting enda og har 5 dager til overs. Vurdere hotell i Malaga sentrum, men ser prisene og kvaliteten blir bedre om man beveger seg litt utenfor.
Ta en tur hit:

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/opB ... attraksjon

Flere selskaper som arrangerer dagsturer for under tusenlappen. Halvannen times busstur og 2-3 timer gåing.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Pernille skrev: søn mar 12, 2023 6:06 pm Alt dette er flotte destinasjoner som kan lett kan nås fra Nice med buss (eller bil hvis du vil leie det for et par dager, hvilket jeg anbefaler). Både Vence, Tourette sur Loup og Grasse er vel verdt sine besøk. En veldig fin fottur er å kjøre opp til et bittelite sted som heter Pont du Loup som ligger mellom Vence og Grasse og enten gå opp til Gourdon (kjempetungt men med fantastisk utsikt på toppen hvor man også kan lunch'e og ta seg et glass) eller oppover le Loup (som er en elv). Ellers i området rundt Nice er Mercantour nasjonalpark med sikkert hundrevis av forskjellige stier og toppturer.

Videre vestover fra Cannes, mellom St. Rapahel og Le Trayas finnes det en liten fjellkjede som heter Massif de l'Esterel med noen skikkelig flotte turområder som ikke er alt for tungt å gå i. Jeg nevner det fordi toget går rett forbi så her er det store muligheter for en "stopover" på en dag eller to og utforske området. Det er også veldig fint å dykke/snorkle her hvis man ønsker det.

Calanques rett før Marseilles har jeg bare vært utenfor med båt, men det ser veldig fint og dramatisk ut. Fint er også Cassis utenfor turistsesongen. Marseille synes jeg dog bare er møkkete, folksomt og bråkete, but that's just me.

Rett vest for Marseille og før Camargue ligger det enorme industriområder på rekke og rad så med mindre man synes det er spennende ville jeg heller ha funnet andre steder innover i landet som f.eks. Digne eller Sisteron.
Takker for tips. Spesielt det om fjellområdet mellom St.Raphael og Le Trayas kan være nyttig. Har lagt merke til på kart at det ser ut som det minst bebygde området på Rivieraen, og da virker det mer fristende enn turistfellene ellers i regionen.

Marseille er delvis interessant i seg selv, men også som utgangspunkt for turer. Enten til Calanques om man dropper Cassis, eller til øyene utenfor Marseille. Her ligger jo bl.a. Chateau d'If, kjent fra "Greven av Monte Cristo". Og i tillegg de to øyene rett utenfor Chateau d'If som ser ut som en fin og enkel fottur. Er jo nesten 5 km fra ende til ende.

tokk

Legg inn av tokk »

tokk skrev: søn mar 12, 2023 2:51 pm Neste reise blir til Malaga med jobben. Her blir det noen dager med oppsatt opplegg, før jeg og noen kollegaer Reier hjem et par dager senere.

Noen med tips til området? Har ikke bestilt noen ting enda og har 5 dager til overs. Vurdere hotell i Malaga sentrum, men ser prisene og kvaliteten blir bedre om man beveger seg litt utenfor.
Eller kunne det kanskje vært kjekkere å reist ned til Marbella?

startelver

Legg inn av startelver »

Ving reiser gir 1200 kroner rabatt gjennom COOP-medlemskap. Uansett ferie. Må bestilles før 30. mars. Avreise frem til oktober. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

"Rabatten skal alltid utgjøre minst 600 kroner per booking, og den kommer i tillegg til eventuelle kampanjer og prisavslag som kjøres av Ving. For å markere den nye avtalen, blir det gitt dobbel rabatt på 1200 kroner for reiser i perioden 1. mai til 30.okt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 1:09 pm Ving reiser gir 1200 kroner rabatt gjennom COOP-medlemskap. Uansett ferie. Må bestilles før 30. mars. Avreise frem til oktober. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

"Rabatten skal alltid utgjøre minst 600 kroner per booking, og den kommer i tillegg til eventuelle kampanjer og prisavslag som kjøres av Ving. For å markere den nye avtalen, blir det gitt dobbel rabatt på 1200 kroner for reiser i perioden 1. mai til 30.okt.
Tenkte ikke på denne sist jeg bestilte. Problemet er alle medlemskap og kort man har, og huske alle steder man kan få rabatt når man bestiller et eller annet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da tok jeg bare å bestemte meg her. Dvs, jeg får vel endelig bestille på mandag det jeg har tenkt. Orket ikke dette styret med å komme seg ned til Napoli og så videre til Varna - ting passet dårlig og det blir to-tre dager "bortkasta" på reising, mellomlanding og oppstykka dager.

Derfor tar jeg sikte på en separat tur til Napoli i august-september, dog - september er priset veldig høyt av Norwegian nå - fort over 4.000 tur/retur - rimeligere i august...

.... gjorde det enkelt med første del av hovedferien, rett og slett onsdag ettermiddag til tirsdag morgen i Wien. Litt lenge, men samtidig er jo det muligheter å gjøre utflukter - f.eks. til Linz, som bare tar 1,5 time med tog - det er egentlig vel så greit som å dra med koffert, sjekke inn i fremmed by for to netter etc.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har lyst til å leie en bobil og overnatte "gratis" nede i sør-europa. Da kan man reise fra sted til sted litt på måfå uten å tenke på høye hotellpriser. Er rimeligere å leie disse bilene nede i Frankrike / Spania.
Fordelen er at man også kan få noen flotte naturopplevelser ganske closeup.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Uansett, de siste 13-14 årene, så har jeg jo ikke unngått å fått enten en servering, en god samtale, en god glem og eller en liten sense over et lite glass, hos venner, eller egentlig bare et snev av en sommedrøm hos Slavena/Slavenna...


SirJames

Legg inn av SirJames »

Første "utflukt" nå er 4 uker på Granca i mai. Det gledes.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Blir Spania i sommer. Tilbake til Alcudia for første gang på lenge.

Så blir det fotballtur i høst om MFK greier å karre seg til gruppespill i Europa. Hadde vært fint om vi trakk Napoli på ett eller annet vis.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: lør mar 18, 2023 11:47 am Derfor tar jeg sikte på en separat tur til Napoli i august-september, dog - september er priset veldig høyt av Norwegian nå - fort over 4.000 tur/retur - rimeligere i august...
Synes både tilbud og priser er rimelige begredelige ang flyreiser nå. Sommerferien er bestilt, da blir det tur til Sveits, men kikket også på en mulig tur i september. Mulige destinasjoner kunne vært med fly til f.eks Geneve, Milano, Nice, Barcelona eller Zurich. Med avreise fra Nordvestlandet.

Kun Norwegian flyr imidlertid til Geneve, og de billettene er jevnt over dyre. Under 4,5k med bagasje er vanskelig og det koster over 5000 på de mest aktuelle datoene.
Etter skoleferien er over virker det som at SAS heller ikke flyr til Barcelona. Og til Nice kun på torsdag og søndag. Igjen er Norwegianbilletter dyre om man ikke drar på veldig begrensede dager, typisk tirsdag eller onsdag. Det gjelder både Nice og Barcelona. Disse kan imidlertid være mer aktuelle neste vår/forsommer.
Milano er litt bedre, men merkelig nok er Zürich, kanskje Europas dyreste by, omtrent den eneste av disse destinasjonene hvor jeg kan få billetter godt ned på 3000-tallet. Jævlig snålt.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:15 pm Synes både tilbud og priser er rimelige begredelige ang flyreiser nå. Sommerferien er bestilt, da blir det tur til Sveits, men kikket også på en mulig tur i september. Mulige destinasjoner kunne vært med fly til f.eks Geneve, Milano, Nice, Barcelona eller Zurich. Med avreise fra Nordvestlandet.

Kun Norwegian flyr imidlertid til Geneve, og de billettene er jevnt over dyre. Under 4,5k med bagasje er vanskelig og det koster over 5000 på de mest aktuelle datoene.
Etter skoleferien er over virker det som at SAS heller ikke flyr til Barcelona. Og til Nice kun på torsdag og søndag. Igjen er Norwegianbilletter dyre om man ikke drar på veldig begrensede dager, typisk tirsdag eller onsdag. Det gjelder både Nice og Barcelona. Disse kan imidlertid være mer aktuelle neste vår/forsommer.
Milano er litt bedre, men merkelig nok er Zürich, kanskje Europas dyreste by, omtrent den eneste av disse destinasjonene hvor jeg kan få billetter godt ned på 3000-tallet. Jævlig snålt.
Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Oslo-Zürich endte jeg forresten opp med å betale 4741kr t/r nå i vinterferien :p

Someone

Legg inn av Someone »

Pernille skrev: søn mar 12, 2023 6:06 pm
Alt dette er flotte destinasjoner som kan lett kan nås fra Nice med buss (eller bil hvis du vil leie det for et par dager, hvilket jeg anbefaler). Både Vence, Tourette sur Loup og Grasse er vel verdt sine besøk. En veldig fin fottur er å kjøre opp til et bittelite sted som heter Pont du Loup som ligger mellom Vence og Grasse og enten gå opp til Gourdon (kjempetungt men med fantastisk utsikt på toppen hvor man også kan lunch'e og ta seg et glass) eller oppover le Loup (som er en elv). Ellers i området rundt Nice er Mercantour nasjonalpark med sikkert hundrevis av forskjellige stier og toppturer.
Jeg har flere kjøreturer og sykkelturer opp til Gourdon. Og bodd i Tourrettes-sur-Loup endel ganger. Hele området er jo fullt av disse "gammel steinby ytterst på en klippe". Både innover dalene og langs "sjøsiden"

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Someone skrev: man mar 20, 2023 7:09 pm Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Oslo-Zürich endte jeg forresten opp med å betale 4741kr t/r nå i vinterferien :p
Kjøpte du den reisen til Zürich på kort varsel? Blir vel uansett dyrere på visse tidspunkter.

Jeg har reist på alpeturer på sommeren i over 10 år nå, og i hovedsak flyr jeg da til München, Geneve eller Zürich. Før covid var München nesten alltid billigst, nå er det stort sett Zürich.

Ellers synes jeg ruteforbindelsene nå er mangelfulle og litt merkelige. SAS har daglig rute til Zürich i stort sett hele september til relativt moderate priser, men ikke rute til Geneve. Norwegian har rute til Geneve, men kun 1-2 ganger i uka og relativt stive priser. De har dog ikke ruter til Zürich.

Og så synes jeg det er jævlig rart at SAS ikke har eller har så begrenset rute til såpass populære destinasjoner som Nice og Barcelona etter ca. 20.august.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:22 pm
Someone skrev: man mar 20, 2023 7:09 pm Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Oslo-Zürich endte jeg forresten opp med å betale 4741kr t/r nå i vinterferien :p
Kjøpte du den reisen til Zürich på kort varsel? Blir vel uansett dyrere på visse tidspunkter.
Nei, 5,5 måned før avreise, men var låst på tidspunkt. Og søndag-søndag i skolens vinterferie er dyrt ned dit med "likesinnede" ;)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Someone skrev: man mar 20, 2023 7:26 pm Nei, 5,5 måned før avreise, men var låst på tidspunkt. Og søndag-søndag i skolens vinterferie er dyrt ned dit med "likesinnede" ;)
Ja, såpass spesifikke datoer blir vel uunngåelig dyre. Det som overrasker meg mest er hvor dyrt det er selv når man kan være fleksibel. Pre-covid kunne jeg sikkert få en tur til en av de destinasjonene jeg har nevnt for rundt 2500 (fra Trondheim og uten direkterute) eller lavere, f.eks. på forsommeren eller i september. At det skulle være 1000-1500 dyrere er en ting, men at det er vanskelig å komme seg under 4500 selv med relativt fleksible datoer er ganske drøyt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»