Regjeringen bør skjære gjennom

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Regjeringen bør skjære gjennom

Legg inn av kytec »

Cochise skrev: lør mar 11, 2023 7:22 pm
kytec skrev: lør mar 11, 2023 3:25 pm
Cochise skrev: søn mar 05, 2023 9:35 am

Næh - uler'n mener det var rett å gi konsesjon, det var rett å bygge,
Høyesteretts dom er feil og turbinparken skal stå.

FrP sier det var muligens galt å bygge turbinpark - men det var ikke oss.

cochise-
Lyver du fortsatt om at Høyesterett har sagt at vindparken skal rives eller har det gått opp et lys for deg?
Høyesterett har sagt at parken er bygget og drives uten gyldig konsesjon.
Dommen krever avbøtende tiltak - hittil siden dommen falt har det kommet ett
avbøtende tiltak - statsministeren regner det som et slikt avbøtende tiltak at han
lytter til samene! Muligens litt full av seg selv. Staten kan gjøre turbinparken lovlig -
men de har ikke gjort en tøddel.

Du flagger jo tydelig hvor du står i denne saken.
Slik omtaler kytec reindriftsamene på Fosen:
"et par håndfuller lappjævlers kostbare hobby med rein og sånn."
Har det gått om noen lyskastere for deg - eller er du fortsatt fullblods rasist?

cochise-
Så lenge vi er enige om at mastene blir stående til de har gjort jobben sin ferdig.

Btw har de sluttet å banke deres kone?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 5:57 pm
Gårdsdattra skrev: lør mar 11, 2023 4:30 pm
ulefos skrev: lør mar 11, 2023 3:06 pm

det holder om du kan forklare meg hvordan det samiske språket vil lide om Fosen-samene reduserer reinflokken fra 1900 til 1800 dyr, uten at vi nå vet om ikke de er tilbake på 1900 dyr om noen år

men det var altså dette med språket jeg lurte på, kan du forklare det med egne ord?



Nå ser jeg at du har fått en link til Forskning som forklarer dette med språket.
Men jeg ser at du tror saken handler om ant rein, det gjør den ikke. Samene opprettholder ant rein ved å vinterfore reinsdyra på et inngjerdet område. Dette har ingenting med samisk reindrift, språk og kultur å gjøre, noe dommen er klar på.
Reinsdyr skal beite i de samme beitene de har brukt i tusenvis av år. Samene følger reinen på dens vandring fra beite til beite, det er altså ikke samene som driver reinene, men motsatt. Og reinsdyra skal ha de samme kalvingsområdene de alltid har brukt. Å måtte holde rein tilbake på inngjerdet område har derfor ingenting med reindrift å gjøre.
Forskningen jeg linket til kan snaut kalles forskning, snarere et partsinnlegg. Trond Risto Nillsen er same , og det er lite som begrunner at samisk språk dør ut om driften reduseres. Reinsdyra forstår både norsk og sørsamisk. Så for evt å beskytte sitt sørsamiske språk , må de finne en annen finne eller same å snakke med. Helt uavhengig av vindmøllene.

Beite det er snakk om, er vanligvis i bruk på denne tiden av året i ca 3 mnd-ers tid. Da kan vindmøllene stanses for å berge språket.



Samisk språk og kultur er en følge av reindrifta, og om du tror at det kun er en same som følger en reinflokk, så tar du grundig feil. En mann kan ikke klare å gjete en hel flokk. De er mange samer som følger flokken og selvsagt må de snakke med hverandre, og da snakker de samisk, da dette språket i motsetning til norsk har ord og begreper som passer til reindrift. Samisk har en masse ord og begreper for snø og beskrivelse av snø, en masse ord for rein og for landskap osv.
Selv om turbinene slås av når reinene beiter der, så fortrenger både turbinene og veiene såpass store beitearealer at det ikke blir nok. Vindkraftverkene må rives og naturen tilbakeføres, så kanskje blir det slik at barnebarna til dagens reineiere kan ha reinene sine der. Om da ikke samene gir opp reindrifta før den tid.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: lør mar 11, 2023 7:22 pm
Dommen krever avbøtende tiltak - hittil siden dommen falt har det kommet ett
avbøtende tiltak - statsministeren regner det som et slikt avbøtende tiltak at han
lytter til samene!
du dummer deg bare ut

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: lør mar 11, 2023 8:13 pm
Cochise skrev: lør mar 11, 2023 7:22 pm
Dommen krever avbøtende tiltak - hittil siden dommen falt har det kommet ett
avbøtende tiltak - statsministeren regner det som et slikt avbøtende tiltak at han
lytter til samene!
du dummer deg bare ut
Jeg siterte Støre -
Mener du det var dumt av meg - eller mener du Støres utsagn var dumt?

cochise-

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Gårdsdattra skrev: lør mar 11, 2023 8:08 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 5:57 pm
Gårdsdattra skrev: lør mar 11, 2023 4:30 pm




Nå ser jeg at du har fått en link til Forskning som forklarer dette med språket.
Men jeg ser at du tror saken handler om ant rein, det gjør den ikke. Samene opprettholder ant rein ved å vinterfore reinsdyra på et inngjerdet område. Dette har ingenting med samisk reindrift, språk og kultur å gjøre, noe dommen er klar på.
Reinsdyr skal beite i de samme beitene de har brukt i tusenvis av år. Samene følger reinen på dens vandring fra beite til beite, det er altså ikke samene som driver reinene, men motsatt. Og reinsdyra skal ha de samme kalvingsområdene de alltid har brukt. Å måtte holde rein tilbake på inngjerdet område har derfor ingenting med reindrift å gjøre.
Forskningen jeg linket til kan snaut kalles forskning, snarere et partsinnlegg. Trond Risto Nillsen er same , og det er lite som begrunner at samisk språk dør ut om driften reduseres. Reinsdyra forstår både norsk og sørsamisk. Så for evt å beskytte sitt sørsamiske språk , må de finne en annen finne eller same å snakke med. Helt uavhengig av vindmøllene.

Beite det er snakk om, er vanligvis i bruk på denne tiden av året i ca 3 mnd-ers tid. Da kan vindmøllene stanses for å berge språket.



Samisk språk og kultur er en følge av reindrifta, og om du tror at det kun er en same som følger en reinflokk, så tar du grundig feil. En mann kan ikke klare å gjete en hel flokk. De er mange samer som følger flokken og selvsagt må de snakke med hverandre, og da snakker de samisk, da dette språket i motsetning til norsk har ord og begreper som passer til reindrift. Samisk har en masse ord og begreper for snø og beskrivelse av snø, en masse ord for rein og for landskap osv.
Selv om turbinene slås av når reinene beiter der, så fortrenger både turbinene og veiene såpass store beitearealer at det ikke blir nok. Vindkraftverkene må rives og naturen tilbakeføres, så kanskje blir det slik at barnebarna til dagens reineiere kan ha reinene sine der. Om da ikke samene gir opp reindrifta før den tid.
Samisk kultur dør ikke ut om mastene blir stående. Men samisk kultur utvikler seg. Nå er en stor del av deres kultur snøscooter, atv og walkie talkie. Og reindyrene må finne seg i det. Sørsamisk er allerede et utdøende språk. Og ikke pga vindmøller. Bevilg noen millioner, og finn 250 frivillige til å lære seg sørsamisk , og vips, så er antallet som kan språket doblet.
Kultur er ikke statisk

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »


Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Cochise skrev: tor mar 09, 2023 2:15 pm
Trondhjem skrev: tor mar 09, 2023 11:56 am
ulefos skrev: ons mar 08, 2023 5:23 pm klimafornektere har funnet sammen med reindriftssamene, jeg lurer på hvor glad de er for den klamme omfavnelsen
Uttalelsene til sametingspresidenten og aktivistene under aksjonene i forrige uke var ikke til å misforstå. De trekker paralleller til den historiske uretten og fortrengningen det norske samfunnet har utøvd overfor den samiske befolkningen og ser på disse to vindparkene som en fortsettelse av denne historiske uretten som de krever må opphøre ved at parkene rives og naturen restaureres. De vil ikke høre snakk om noen annen løsning. Disse samer/aktivister er ute etter å bevare enhver kvadratmeter beitemark og forbeholde jorda og bruksretten til reindriftssamer for all ettertid, og hevder at det har de både rett til og krav på ifølge menneskerettighetene til urfolk. Høyesterettsdommen har gitt disse samiske interessene mye vann på mølla og tro på at de har retten på sin side. Jeg tror vi kun har sett begynnelsen på en lang og vanskelig interessekonflikt mellom reindriftsinteresser og det øvrige norske samfunnet over hvordan forvalte vårt landareal til alles beste.

Jeg har ikke fått det inntrykk at forumets klimafornektere er spesielt opptatt av naturvern og vil se på et evig moratorium mot å bygge veier, hytter, strømkabler, etc. i områder hvor rein kan tenkes å beite som en fin ting. Det er hva jeg ville forvente fra de mest ytterliggående naturvernidealistene i MDG.

Jeg tror derfor det kan bli en bråvåkning hos mange som i dag opportunt støtter reindriftsamenes kamp mot vindmøller fordi de ser det som et nyttig virkemiddel til å få fjernet vindmøller de er imot. De ser ikke ut til å tenke over at for disse samiske interessene er det ikke vindturbiner som sådan som er problemet, for dem er hovedproblemet at det norske samfunnet ekspanderer inn i beiteområder ved å bygger (enhver) infrastruktur. Vinner disse samiske interessene frem med sine krav og forståelse av hva deres urfolksrettigheter betyr i slike utbyggingssaker, så kommer store deler av landet til å bli et landskapsmuseum forbeholdt reindriftssamer.

Det kan bli store ringvirkninger av denne striden på Fosen. Jeg tror ikke forumets klimafornektere ser hva deres støtte kan føre til.
"Vinner disse samiske interessene frem med sine krav og forståelse av hva deres urfolksrettigheter betyr i slike utbyggingssaker, så kommer store deler av landet til å bli et landskapsmuseum forbeholdt reindriftssamer."


Yep. Du har avslørt the Big Plan!
Men i første omgang kan du slappe av, Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak
""– Men det første avbøtende tiltaket er at vi nå i praksis viser at vi lytter til de erfaringene reindriftssamene har, sier statsministeren.""

Både nåværende og framtidige investeringer via Cayman Islands er trygge!

cochise-
Viktig å lytte, følge med, undersøke grundig, gå gjennom saken, vurdere alle sider og sikkert sette ned en komite eller et utvalg eller flere. Ikke være for bombastisk, unngå å fremme konfrontasjoner og komme hverandre i møte og lignende forbannet fu... intetsigende møl.

Og mobben durer i vei; samene skal bestemme alt, de skal hindre utvikling, industri, strøm og så den snøballen Oddmund Enoksen, advokaten som sa rett ut på TV at samene vil være gratispassasjerer. Hvorfor har Norge plutselig for lite kraft? Jo, blant annet fordi Frp-ministrene sprang i spissen, med god backing av AP&Høyre og SP - for å få elektrifisert sokkelen. En strømutbygging som en må være dummere enn en banan for å skylde på samene.

Og - alle vi andre som er akkurat like mye imot disse de allerede utbyggede drøyt 1300 vindturbinene som de planlegger og ihvertfall å doble i antall - sågar bygget på landets mest eksponerte topper, vidder og øyer - slik at de synes maksimalt - vi blir ikke mobbet. Hvorfor ikke? Jegvetà'F1, jeg!

Equinor tjente 249 milliarder kroner i 3. kvartal i fjor, https://e24.no/boers-og-finans/i/dwwo9B ... je-kvartal
- de fikk av Enova - som får bevilget penger via statsbudsjettet for energiøkonomiseringstiltak til det norske folk - 2,3 milliarder kroner. Som Equinor skulle bruke til å bygge flytende vindturbiner med. Et anlegg Equinor kaller Hywind Tampen og - som forsyner feltene Snorre&Gullfaks med strøm. To felt som Equinor er operatør for begge.
De har og planlagt flytende vindmøller ved Utsira, midt blant en haug med oljefelt. Gjett hvem som skal ha strømmen og gjett hvem som får regningen for utbyggingen?
I Nord-Norge har de hatt lavest strømpriser i Europa i flere år og de har hatt høyest fyllingsgrad i flere år og det tiltross for at det fra Nord-Norge ble eksportert 10 TWh til Nord-Sverige i fjor. Strøm som det strømfattige Østlandet fikk overført av fra Sør-Sverige.
Nord-Norge med 460 000 innbyggere har 20,9TWH strømkapasitet i vannkraft og strømregion 01, Østlandet med Innlandet&Viken med drøyt halvannen million mennesker - har 6 TWh strømkapasitet. Østlandet har mer enn en tredjedel så lite strømkapasitet som Nord-Norge - som skal forsyne mer enn tre ganger så mye folk og så sitter de og gnålet om at samene vil ikke bygge ut for mer strøm, sutre, sutre....
Nord-Norge har fått beskjed om at gassturbinene på Melkøya ved Hammerfest- skal erstattes med landstrøm. Det er like mye strøm som Finnmark-Troms bruker nord for Ofoten. Så nå skal samenes områder til pers for å bygge vindparker!
Sist redigert av Fordomsfull den lør mar 11, 2023 10:11 pm, redigert 2 ganger totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:20 pm Dette godtar samene.
https://www.altaposten.no/nyheter/i/bzb ... r-trimmere
Lignende finner en alle steder de kjører i terrenget og altså i store deler av landet. På Fosen skjærer 24 mil anleggsvei seg rundt med de gigantiske vindturbinene og i tillegg har de sprengt ut i fjellet, forbindelser mellom samtlige vindturbiner. Her fra bygging av anleggsveien opp til Øyfjellet
https://kommunikasjon.ntb.no/data/image ... -w_960.jpg
https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r ... chk=8FC4DE
Her fra Fosen Vindpark
https://steigan.no/wp-content/uploads/2 ... 96x400.png
Ser du noen forskjell i dimensjoner på ditt bilde og anleggsveiene?!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Fordomsfull skrev: lør mar 11, 2023 9:59 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:20 pm Dette godtar samene.
https://www.altaposten.no/nyheter/i/bzb ... r-trimmere
Lignende finner en alle steder de kjører i terrenget og altså i store deler av landet. På Fosen skjærer 24 mil anleggsvei seg rundt med de gigantiske vindturbinene og i tillegg har de sprengt ut i fjellet, forbindelser mellom samtlige vindturbiner. Her fra bygging av anleggsveien opp til Øyfjellet
https://kommunikasjon.ntb.no/data/image ... -w_960.jpg
https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r ... chk=8FC4DE
https://steigan.no/wp-content/uploads/2 ... 96x400.png
Ser du noen forskjell i dimensjoner på ditt bilde og anleggsveiene?!
Nei, det er jo klin likt

Det var mest en kommentar til at også samenes kultur utvikler seg, og at også deres bruk setter spor.

Nå vet ikke jeg om akkurat de sporene er satt av samer. Ser mest ut som atv-spor

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 10:10 pm
Fordomsfull skrev: lør mar 11, 2023 9:59 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:20 pm Dette godtar samene.
https://www.altaposten.no/nyheter/i/bzb ... r-trimmere
Lignende finner en alle steder de kjører i terrenget og altså i store deler av landet. På Fosen skjærer 24 mil anleggsvei seg rundt med de gigantiske vindturbinene og i tillegg har de sprengt ut i fjellet, forbindelser mellom samtlige vindturbiner. Her fra bygging av anleggsveien opp til Øyfjellet
https://kommunikasjon.ntb.no/data/image ... -w_960.jpg
https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r ... chk=8FC4DE
https://steigan.no/wp-content/uploads/2 ... 96x400.png
Ser du noen forskjell i dimensjoner på ditt bilde og anleggsveiene?!
Nei, det er jo klin likt

Det var mest en kommentar til at også samenes kultur utvikler seg, og at også deres bruk setter spor.

Nå vet ikke jeg om akkurat de sporene er satt av samer. Ser mest ut som atv-spor
Jeg så lignende spor i gjørmen på vei fra turistforeningens hytter på Hardangervidden, fra Sandhaug mot Dyranut. Det ser jo ikke pent ut og på høyereliggende vidder, tar det lang tid å heles. Men jeg har sett masse lignende gjørmespor i terrenget etter anleggskjøretøy - overalt. Men i lavereleggende områder, heler slikt seg raskt. På omtren ALLE gårdsbruk i Norge ser en lignende spor når snøen smelter eller jorden er blaut og de kjører med traktor og lignende.
Sist redigert av Fordomsfull den lør mar 11, 2023 10:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Fordomsfull skrev: lør mar 11, 2023 9:43 pm
Cochise skrev: tor mar 09, 2023 2:15 pm
Trondhjem skrev: tor mar 09, 2023 11:56 am

Uttalelsene til sametingspresidenten og aktivistene under aksjonene i forrige uke var ikke til å misforstå. De trekker paralleller til den historiske uretten og fortrengningen det norske samfunnet har utøvd overfor den samiske befolkningen og ser på disse to vindparkene som en fortsettelse av denne historiske uretten som de krever må opphøre ved at parkene rives og naturen restaureres. De vil ikke høre snakk om noen annen løsning. Disse samer/aktivister er ute etter å bevare enhver kvadratmeter beitemark og forbeholde jorda og bruksretten til reindriftssamer for all ettertid, og hevder at det har de både rett til og krav på ifølge menneskerettighetene til urfolk. Høyesterettsdommen har gitt disse samiske interessene mye vann på mølla og tro på at de har retten på sin side. Jeg tror vi kun har sett begynnelsen på en lang og vanskelig interessekonflikt mellom reindriftsinteresser og det øvrige norske samfunnet over hvordan forvalte vårt landareal til alles beste.

Jeg har ikke fått det inntrykk at forumets klimafornektere er spesielt opptatt av naturvern og vil se på et evig moratorium mot å bygge veier, hytter, strømkabler, etc. i områder hvor rein kan tenkes å beite som en fin ting. Det er hva jeg ville forvente fra de mest ytterliggående naturvernidealistene i MDG.

Jeg tror derfor det kan bli en bråvåkning hos mange som i dag opportunt støtter reindriftsamenes kamp mot vindmøller fordi de ser det som et nyttig virkemiddel til å få fjernet vindmøller de er imot. De ser ikke ut til å tenke over at for disse samiske interessene er det ikke vindturbiner som sådan som er problemet, for dem er hovedproblemet at det norske samfunnet ekspanderer inn i beiteområder ved å bygger (enhver) infrastruktur. Vinner disse samiske interessene frem med sine krav og forståelse av hva deres urfolksrettigheter betyr i slike utbyggingssaker, så kommer store deler av landet til å bli et landskapsmuseum forbeholdt reindriftssamer.

Det kan bli store ringvirkninger av denne striden på Fosen. Jeg tror ikke forumets klimafornektere ser hva deres støtte kan føre til.
"Vinner disse samiske interessene frem med sine krav og forståelse av hva deres urfolksrettigheter betyr i slike utbyggingssaker, så kommer store deler av landet til å bli et landskapsmuseum forbeholdt reindriftssamer."


Yep. Du har avslørt the Big Plan!
Men i første omgang kan du slappe av, Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak
""– Men det første avbøtende tiltaket er at vi nå i praksis viser at vi lytter til de erfaringene reindriftssamene har, sier statsministeren.""

Både nåværende og framtidige investeringer via Cayman Islands er trygge!

cochise-
Viktig å lytte, følge med, undersøke grundig, gå gjennom saken, vurdere alle sider og sikkert sette ned en komite eller et utvalg eller flere. Ikke være for bombastisk, unngå å fremme konfrontasjoner og komme hverandre i møte og lignende forbannet fu... intetsigende møl.

Og mobben durer i vei; samene skal bestemme alt, de skal hindre utvikling, industri, strøm og så den snøballen Oddmund Enoksen, advokaten som sa rett ut på TV at samene vil være gratispassasjerer. Hvorfor har Norge plutselig for lite kraft? Jo, blant annet fordi Frp-ministrene sprang i spissen, med god backing av AP&Høyre og SP - for å få elektrifisert sokkelen. En strømutbygging som en må være dummere enn en banan for å skylde på samene.

Og - alle vi andre som er akkurat like mye imot disse de allerede utbyggede drøyt 1300 vindturbinene som de planlegger og ihvertfall å doble i antall - sågar bygget på landets mest eksponerte topper, vidder og øyer - slik at de synes maksimalt - vi blir ikke mobbet. Hvorfor ikke? Jegvetà'F1, jeg!

Equinor tjente 249 milliarder kroner i 3. kvartal i fjor, https://e24.no/boers-og-finans/i/dwwo9B ... je-kvartal
- de fikk av Enova - som får bevilget penger via statsbudsjettet for energiøkonomiseringstiltak til det norske folk - 2,3 milliarder kroner. Som Equinor skulle bruke til å bygge flytende vindturbiner med. Et anlegg Equinor kaller Hywind Tampen og - som forsyner feltene Snorre&Gullfaks med strøm. To felt som Equinor er operatør for begge.
De har og planlagt flytende vindmøller ved Utsira, midt blant en haug med oljefelt. Gjett hvem som skal ha strømmen og gjett hvem som får regningen for utbyggingen?
I Nord-Norge har de hatt lavest strømpriser i Europa i flere år og de har hatt høyest fyllingsgrad i flere år og det tiltross for at det fra Nord-Norge ble eksportert 10 TWh til Nord-Sverige i fjor. Strøm som det strømfattige Østlandet fikk overført av fra Sør-Sverige.
Nord-Norge med 460 000 innbyggere har 20,9TWH strømkapasitet i vannkraft og strømregion 01, Østlandet med Innlandet&Viken med drøyt halvannen million mennesker - har 6 TWh strømkapasitet. Østlandet har mer enn en tredjedel så lite strømkapasitet som Nord-Norge - som skal forsyne mer enn tre ganger så mye folk og så sitter de og gnålet om at samene vil ikke bygge ut for mer strøm, sutre, sutre....
Nord-Norge har fått beskjed om at gassturbinene på Melkøya ved Hammerfest- skal erstattes med landstrøm. Det er like mye strøm som Finnmark-Troms bruker nord for Ofoten. Så nå skal samenes områder til pers for å bygge vindparker!
Det nestsiste avsnittet skal være;

"Nord-Norge med 460 000 innbyggere har en strømkapasitet fra vannkraft på 20,9TWh og strømregion 01, Østlandet med Innlandet&Viken med drøyt halvannen million mennesker - har 6 TWh strømkapasitet. Østlandet har mindre enn en tredjedel av Nord-Norges strømkapasitet - som skal forsyne mer enn tre ganger så mye folk som Nord-Norge. Og likevel sitter de og gnåler i vei om at samene vil ikke bygge ut for mer strøm, sutre, sutre.... Bygg ut vindturbiner og atomkraftverk og skaff dåkker strøm sjøl og skyld nå for F1 ikke på samene fordi dere selv har gjort dere avhengige av strømoverføringer fra resten av Norge!

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: lør mar 11, 2023 8:38 pm
Jeg siterte Støre -
av en eller annen grunn unnlot du å gi oss en link...

ulefos

Legg inn av ulefos »

Fordomsfull skrev: lør mar 11, 2023 10:14 pm På omtren ALLE gårdsbruk i Norge ser en lignende spor når snøen smelter eller jorden er blaut og de kjører med traktor og lignende.
bønder er ikke så kørka at de kjører ut på et jorde om våren som ikke har tørka opp, hva skulle det tjene til?
du uttaler deg til stadighet om ting du ikke har kunnskap om

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: lør mar 11, 2023 10:50 pm
Cochise skrev: lør mar 11, 2023 8:38 pm
Jeg siterte Støre -
av en eller annen grunn unnlot du å gi oss en link...
"– Men det første avbøtende tiltaket er at vi nå i praksis viser at vi lytter til de erfaringene reindriftssamene har, sier statsministeren."

https://www.vl.no/nyheter/2023/03/09/st ... -pa-fosen/

Og det er altså det eneste avbøtende tiltaket siden dommen i Høyesterett!

cochise-

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Hva sier norske rettsinstanser?

Det skal ikke være nødvendig å fore reinsdyr på vinterbeite.
Dersom samene forer dyrene på vinterbeite er det et brudd med den samiske kulturen.
Dersom det er et brudd på den samiske kulturen er det et brudd på menneskerettigheter.

Konklusjon: Å pålegge samer foring av reinsdyr om vinteren er brudd på menneskerettigheter.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: søn mar 12, 2023 10:58 am
ulefos skrev: lør mar 11, 2023 10:50 pm
Cochise skrev: lør mar 11, 2023 8:38 pm
Jeg siterte Støre -
av en eller annen grunn unnlot du å gi oss en link...
"– Men det første avbøtende tiltaket er at vi nå i praksis viser at vi lytter til de erfaringene reindriftssamene har, sier statsministeren."

https://www.vl.no/nyheter/2023/03/09/st ... -pa-fosen/

Og det er altså det eneste avbøtende tiltaket siden dommen i Høyesterett!
men du skrev da vitterlig: "Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

og det er jo på ingen måte sant, hvorfor har du så luftig omgang med sannheten?

ulefos

Legg inn av ulefos »

ingenkanvite skrev: søn mar 12, 2023 1:06 pm Hva sier norske rettsinstanser?

Det skal ikke være nødvendig å fore reinsdyr på vinterbeite.
Dersom samene forer dyrene på vinterbeite er det et brudd med den samiske kulturen.
Dersom det er et brudd på den samiske kulturen er det et brudd på menneskerettigheter.

Konklusjon: Å pålegge samer foring av reinsdyr om vinteren er brudd på menneskerettigheter.
kanskje reinsdyra er mindre pratsomme om de får fortilskudd om vinteren, for var det ikke slik at denne vindparken gikk ut over språket til reindriftssamene?

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 2:54 pm
Cochise skrev: søn mar 12, 2023 10:58 am
ulefos skrev: lør mar 11, 2023 10:50 pm

av en eller annen grunn unnlot du å gi oss en link...
"– Men det første avbøtende tiltaket er at vi nå i praksis viser at vi lytter til de erfaringene reindriftssamene har, sier statsministeren."

https://www.vl.no/nyheter/2023/03/09/st ... -pa-fosen/

Og det er altså det eneste avbøtende tiltaket siden dommen i Høyesterett!
men du skrev da vitterlig: "Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

og det er jo på ingen måte sant, hvorfor har du så luftig omgang med sannheten?
Nå må du slutte med denne meningsløse kveruleringen og uthalingen din!

Støre uttalte at det var et avbøtende tiltak - og så langt er det også det eneste - ikke sant? Hvis du kjenner til andre tiltak som er iverksatt eller i det minste foreslått i de snart 520 dager siden dommen så kom igjen!?!

cochise-

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:12 pm
Gårdsdattra skrev: lør mar 11, 2023 8:08 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 5:57 pm

Forskningen jeg linket til kan snaut kalles forskning, snarere et partsinnlegg. Trond Risto Nillsen er same , og det er lite som begrunner at samisk språk dør ut om driften reduseres. Reinsdyra forstår både norsk og sørsamisk. Så for evt å beskytte sitt sørsamiske språk , må de finne en annen finne eller same å snakke med. Helt uavhengig av vindmøllene.

Beite det er snakk om, er vanligvis i bruk på denne tiden av året i ca 3 mnd-ers tid. Da kan vindmøllene stanses for å berge språket.



Samisk språk og kultur er en følge av reindrifta, og om du tror at det kun er en same som følger en reinflokk, så tar du grundig feil. En mann kan ikke klare å gjete en hel flokk. De er mange samer som følger flokken og selvsagt må de snakke med hverandre, og da snakker de samisk, da dette språket i motsetning til norsk har ord og begreper som passer til reindrift. Samisk har en masse ord og begreper for snø og beskrivelse av snø, en masse ord for rein og for landskap osv.
Selv om turbinene slås av når reinene beiter der, så fortrenger både turbinene og veiene såpass store beitearealer at det ikke blir nok. Vindkraftverkene må rives og naturen tilbakeføres, så kanskje blir det slik at barnebarna til dagens reineiere kan ha reinene sine der. Om da ikke samene gir opp reindrifta før den tid.
Samisk kultur dør ikke ut om mastene blir stående. Men samisk kultur utvikler seg. Nå er en stor del av deres kultur snøscooter, atv og walkie talkie. Og reindyrene må finne seg i det. Sørsamisk er allerede et utdøende språk. Og ikke pga vindmøller. Bevilg noen millioner, og finn 250 frivillige til å lære seg sørsamisk , og vips, så er antallet som kan språket doblet.
Kultur er ikke statisk



Dersom mastene blir stående så vil mest sannsynlig Fosensamene legge ned reindrifta. Og da blir det presedens at utbyggere kan gi beng i reindrift både i sør og i nord. Det vil være fornorskning i praksis som vil ha som følge at samiske språk og kultur forsvinner.
Derfor er det særs viktig at vindkraftanleggene på Roan og Storheia blir revet, slik at framtidige utbyggere vil ta reindrifta alvorlig og høre på hva de mener. Denne saken kunne vært unngått dersom Fosen vind hadde bygd vindparkene i områder samene pekte ut for dem.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 3:46 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:12 pm
Gårdsdattra skrev: lør mar 11, 2023 8:08 pm




Samisk språk og kultur er en følge av reindrifta, og om du tror at det kun er en same som følger en reinflokk, så tar du grundig feil. En mann kan ikke klare å gjete en hel flokk. De er mange samer som følger flokken og selvsagt må de snakke med hverandre, og da snakker de samisk, da dette språket i motsetning til norsk har ord og begreper som passer til reindrift. Samisk har en masse ord og begreper for snø og beskrivelse av snø, en masse ord for rein og for landskap osv.
Selv om turbinene slås av når reinene beiter der, så fortrenger både turbinene og veiene såpass store beitearealer at det ikke blir nok. Vindkraftverkene må rives og naturen tilbakeføres, så kanskje blir det slik at barnebarna til dagens reineiere kan ha reinene sine der. Om da ikke samene gir opp reindrifta før den tid.
Samisk kultur dør ikke ut om mastene blir stående. Men samisk kultur utvikler seg. Nå er en stor del av deres kultur snøscooter, atv og walkie talkie. Og reindyrene må finne seg i det. Sørsamisk er allerede et utdøende språk. Og ikke pga vindmøller. Bevilg noen millioner, og finn 250 frivillige til å lære seg sørsamisk , og vips, så er antallet som kan språket doblet.
Kultur er ikke statisk



Dersom mastene blir stående så vil mest sannsynlig Fosensamene legge ned reindrifta. Og da blir det presedens at utbyggere kan gi beng i reindrift både i sør og i nord. Det vil være fornorskning i praksis som vil ha som følge at samiske språk og kultur forsvinner.
Derfor er det særs viktig at vindkraftanleggene på Roan og Storheia blir revet, slik at framtidige utbyggere vil ta reindrifta alvorlig og høre på hva de mener. Denne saken kunne vært unngått dersom Fosen vind hadde bygd vindparkene i områder samene pekte ut for dem.
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ingenkanvite skrev: søn mar 12, 2023 1:06 pm Hva sier norske rettsinstanser?

Det skal ikke være nødvendig å fore reinsdyr på vinterbeite.
Dersom samene forer dyrene på vinterbeite er det et brudd med den samiske kulturen.
Dersom det er et brudd på den samiske kulturen er det et brudd på menneskerettigheter.

Konklusjon: Å pålegge samer foring av reinsdyr om vinteren er brudd på menneskerettigheter.




Det er ikke dette som er saken. Reinene på Fosen og Roan blir ikke foret på vinterbeitet (vindturbinene står der). Reinene blir foret i et inngjerdet område som ikke er vinterbeite.
Det er selvsagt lov og innenfor dyrevelferdsloven å fore reinsdyr på isete vinterbeiter der reinene ikke klarer å sparke vekk isen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 2:56 pm
ingenkanvite skrev: søn mar 12, 2023 1:06 pm Hva sier norske rettsinstanser?

Det skal ikke være nødvendig å fore reinsdyr på vinterbeite.
Dersom samene forer dyrene på vinterbeite er det et brudd med den samiske kulturen.
Dersom det er et brudd på den samiske kulturen er det et brudd på menneskerettigheter.

Konklusjon: Å pålegge samer foring av reinsdyr om vinteren er brudd på menneskerettigheter.
kanskje reinsdyra er mindre pratsomme om de får fortilskudd om vinteren, for var det ikke slik at denne vindparken gikk ut over språket til reindriftssamene?




Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 3:57 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 3:46 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:12 pm

Samisk kultur dør ikke ut om mastene blir stående. Men samisk kultur utvikler seg. Nå er en stor del av deres kultur snøscooter, atv og walkie talkie. Og reindyrene må finne seg i det. Sørsamisk er allerede et utdøende språk. Og ikke pga vindmøller. Bevilg noen millioner, og finn 250 frivillige til å lære seg sørsamisk , og vips, så er antallet som kan språket doblet.
Kultur er ikke statisk



Dersom mastene blir stående så vil mest sannsynlig Fosensamene legge ned reindrifta. Og da blir det presedens at utbyggere kan gi beng i reindrift både i sør og i nord. Det vil være fornorskning i praksis som vil ha som følge at samiske språk og kultur forsvinner.
Derfor er det særs viktig at vindkraftanleggene på Roan og Storheia blir revet, slik at framtidige utbyggere vil ta reindrifta alvorlig og høre på hva de mener. Denne saken kunne vært unngått dersom Fosen vind hadde bygd vindparkene i områder samene pekte ut for dem.
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.



Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:11 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 3:57 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 3:46 pm




Dersom mastene blir stående så vil mest sannsynlig Fosensamene legge ned reindrifta. Og da blir det presedens at utbyggere kan gi beng i reindrift både i sør og i nord. Det vil være fornorskning i praksis som vil ha som følge at samiske språk og kultur forsvinner.
Derfor er det særs viktig at vindkraftanleggene på Roan og Storheia blir revet, slik at framtidige utbyggere vil ta reindrifta alvorlig og høre på hva de mener. Denne saken kunne vært unngått dersom Fosen vind hadde bygd vindparkene i områder samene pekte ut for dem.
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.



Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.
Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:14 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:11 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 3:57 pm
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.



Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.
Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.



Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:34 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:14 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:11 pm




Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.
Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.



Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.
Vindturbinene har stått og gått i tre år uten at det har påvirket reindriften i det hele tatt. I Sverige og Finland har de mye vindkraft i reinområder uten at det er noe som tilsier at det har gått utover reindriften. I Finnmark har samene støtt og stadig påstått at utbygging vil ødelegge reindriften og det har aldri vært tilfellet.

De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: søn mar 12, 2023 3:16 pm
Støre uttalte at det var et avbøtende tiltak - og så langt er det også det eneste - ikke sant?
du hevdet: ""Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

det er ikke sant og du vet det, det har vært mange forslag til avbøtende tiltak, men de har blitt avvist, også en erstatning på 89 millioner fordelt på 6 familier har blitt avvist

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.
det har vært kjent i mange år at det drives et alt for intensivt beite i sårbar natur. Det erogså betydelige utbetalinger av erstatning for tapt rein, mer enn 100 millioner utbetalt for reindriftsåret 20/21, dette skal fordeles på 3000 reineiere så det er betydelig beløp pr eier. Likvel utbetales det bare på 25% av de krav som blir fremmet, så her er det mye juks ute og går.

https://rovbase.no/erstatning/rein
samme år var vekten av reinslakt 1.15 milloner kilo, med en kilopris på 80-90 kroner vil reineierne tjene mer på erstatninger for tapt rein enn levering av slakt. Og det altså av en næring som hevder de gjeter dyra.

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb ... -reinslakt
----
forskerne:
"Reinen blir vesentlig mindre og magrere om det er for mange dyr som beiter på vidda, hevder forskere fra Norsk institutt for naturforskning (Nina).

En helt opplagt sammenheng, tenker du kanskje.

Men nei: Sammenhengen mellom antall dyr som skal dele på beitet og slaktevekten har vært omstridt."

selv det kveruleres det om, det er pokker ikke rart at også mange samer er oppgitt
Sist redigert av ulefos den søn mar 12, 2023 9:15 pm, redigert 2 ganger totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:04 pm
Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?
du har et ufattelig nostagisk syn på dette, kjørerein er historie snøscootere og ATVer har overtatt, men om noen skulle finne på å ta det opp igjen så vil reinen kunne forstå kommandoer på alle språk, slik hester og hunder adlyder de kommandoer de blir opplært til å adlyde

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 8:46 pm
Cochise skrev: søn mar 12, 2023 3:16 pm
Støre uttalte at det var et avbøtende tiltak - og så langt er det også det eneste - ikke sant?
du hevdet: ""Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

det er ikke sant og du vet det, det har vært mange forslag til avbøtende tiltak, men de har blitt avvist, også en erstatning på 89 millioner fordelt på 6 familier har blitt avvist
Høh? Ja, men da kan du vel gi eksempler på avbøtende tiltak som er tilbudt/foreslått?
"Erstatningen" du kaller det på var vel i sammenheng med omstilling til vinterforing i innhengning(?) - et tiltak som Høyesterett avviste.

Her skrives ord på ord på ord - og en viss underholdningsverdi som tidtrøyte har det jo.
Men i bunn ligger det svært alvorlige spørsmål.

Jeg spør deg direkte ulefos:
Anerkjenner du Høyesteretts dom?
Det virker nærmest som du argumenterer mot dommen...?

Er du enig med regjeringssjef Støre i at det foreligger et brudd på menneskerettighetene,
og at dette bruddet er pågående?

https://www.tv2.no/nyheter/store-innrom ... /15553303/
""– Ungdommene er opptatt av at dere skal omtale dette som et pågående menneskerettighetsbrudd. Vil dere gjøre det?
– Ja, denne dommen slår fast at konsensjonen sånn som den er gitt, krenker de rettighetene samer har. Så svaret på det er ja, svarer Støre"".

cochise-
Sist redigert av Cochise den søn mar 12, 2023 9:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»