Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
chelsea8

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av chelsea8 »

Deilig feiring foran Leicester-fansen. Vi er et helt annet lag med Chilwell på banen.


Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Rory-r skrev: lør mar 11, 2023 7:14 pm Forsøker ikke å være negativ her, men lar meg irritere av den tåpelige hoveringen enkelte bedriver her ved å blåse opp prestasjonen i dag.
Enig i at det er unødvendig, med mindre formålet er å starte en "krangel".

Jeg syns også det er misforstått. De største diskusjonene rundt Potter var før Leeds-kampen for 8 dager siden. Det flere av oss, inkludert meg, mente var at Potter sine resultater frem til det tidspunkt var alt for dårlige. Det bør egentlig ikke være noe å diskutere for det er ren fakta og uansett hva som skjer fremover vil ikke disse faktaene endre seg.

Det er kun 8 (!) dager siden vi var et 4-2-3-1 lag som ga spilletid til spillere som Auba og Ziyech. Det er fristende å nevne Mudryk og Madueke også for de var langt unna nivået da Potter satt de rett inn i 11ern og prøvde å bygge et angrepsspill rundt disse. Samtidig var kroppsspråket og energien til trener og spillerne ganske elendig.

Nå, kun 8 dager senere, tenker jeg på oss som et 3-4-3 lag hvor det ikke lenger er plass til Auba og Ziyech (ikke flere comebacks please!). Mudryk og Madueke må prestere på trening først for å få spilletid (som hør og bør i en stor klubb) og både laguttak og bytter har de siste tre kampene vært bra. Samtidig har energinivået kommet på plass. Jeg gidder ikke en ny diskusjon om betydningen av det, men det har skjedd en påfallende endring i kroppsspråket og energinivået til Potter og spillerne fra og med Leeds-kampen. Potter gir "fist pumps" til publikum (Klopp-style) og vi ser en energi som smitter over på fansen og spillere, og motsatt. Det er en positiv sirkel hvor alle gir hverandre mer energi, ingen "stjeler" energi, og vi vinner! Folk får tro hva de vil om de underliggende årsakene, men jeg tror vi ser startfasen av positive bidrag fra Enoka.

Uansett, selv om det skjer mye positivt nå endrer ikke det at status for Potters prosjekt pr 8 dager siden var altfor dårlig. Det er fortsatt for dårlig, men vi har i det minste klart å erstatte en negativ trend (mot nedrykk) med en positiv trend (som kan bli veldig spennende i CL). Det har trolig reddet Potter sin jobb og jeg tror alle Chelsea-supportere håper at vi skal snu dette 360 og vinne CL. I tilfelle skal ikke det være noe å "hovere" over for vi sitter faktisk i samme båt. Ingen ønsker et managerbytte som vil forsinke prosjektet hvis det kan unngås, men det er en realitet at vi var farlig nær at det var uunngåelig. Hvis vi bytter ut de tre siste seierne med tre tap er jeg overbevist om at Potter hadde vært ferdig. Hvis det endrer seg og vi nå blir en seiersmaskin er det helt supert! Jeg tror veldig få Chelsea-fans har et problem med Potter som person. Problemet var resultatene.

SuperJoeCole

Legg inn av SuperJoeCole »

Chilwell liker jeg bedre og bedre. Sprer masse energi til laget og publikum.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Også er han jo absolutt en venstreback av ypperste klasse i Europa.

Jeg er enig at vi ikke må blåse disse tre kampene for mye opp. Det er tre lag som vi skal slå. Men tendensene er langt mer positive enn det var i januar og februar. Det gir laget mer selvtillit og vi ser mer av potensialet som bor i denne troppen.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

chelsea8 skrev: søn mar 12, 2023 10:17 am Også er han jo absolutt en venstreback av ypperste klasse i Europa.

Jeg er enig at vi ikke må blåse disse tre kampene for mye opp. Det er tre lag som vi skal slå. Men tendensene er langt mer positive enn det var i januar og februar. Det gir laget mer selvtillit og vi ser mer av potensialet som bor i denne troppen.
Selvsagt skal vi slå dem, men det er ikke motstanderne det handler om. Det handler om Chelsea og hvordan lag og spillere fremstår på banen.

Det handler om kontinuitet, individuell og kollektiv selvtillit, selvfølelse og lagfølelse. Er dette på plass, så spiller ikke motstanden noen rolle egentlig.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Heldige Potter som får lov til å fortsette, under tvil, i nåde.

Nåde den som betviler den omstendelige, kontinuerlige vurderingsrapporten til enkelte her inne.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Inbetweener skrev: lør mar 11, 2023 7:35 pm
Orakelet skrev: lør mar 11, 2023 7:01 pm
Inbetweener skrev: lør mar 11, 2023 6:06 pm Havertz and Enzo, you rock my world. Begge to er helt enorme slik de spiller i dag. Tenk når vi kjøper Lavia til sommeren, og Kante og belgieren kan overlate Spielfuhrer-rollen til Enzo 100%! Og jeg ville holdt an spisskjøpet litt, som diskutert med @Orakelet. Selv om Kai ikke er en ren spiss så er det utgangsposisjonen hans på banen. Å trøkke inn en 9’er kan gå begge veier (ja, Havertz må stabilisere seg på dette nivået).

Havertz er en veldig god lagspiller og basert på det jeg så av Mudryk i dag vil han trenge en veldig god lagspiller ved siden av seg. Samtidig syns jeg det er tegn til en "Fabragas - Costa" link mellom Havertz og Enzo og det må vi absolutt bygge videre på.

Jeg håper vi vil "låse" Havertz som midtspiss og fokusere på økt målproduksjon fra vingene. Havertz kan være vår Firminho og så kan Mudryk, Sterling, Madueke, Nkunku m.fl. konkurrere om å bli vår Salah / Mane. Vi har allerede kjøpt nok spillere og fokus fremover bør være å få de til å prestere sammen.
Fra 1. februar:

«Ja, joda. Men jeg skrev jo også at det var ønsketenkning. Jeg vil helt oppriktig at vi gir Havertz en sjanse med mer dynamiske angrepsspillere rundt seg og en midtbanespiller som kan sentre ballen fremover uten å bruke fire touch på ballen. Jeg er skyldig i å være en Havertz-apologet, men jeg mener helt oppriktig at han kan bli en helt utrolig spiss/halvspiss/luring. En rolle som det Firminio hadde, med riktige spillere rundt seg, synes jeg det lukter svidd av.»

Joda, vi er ikke bare uenige.
Jeg tror egentlig at vi er mer enige enn uenige. Hvis vi skulle satt opp hver vår førsteelver nå tror jeg de ville sett omtrent identiske ut (i en 3-4-3) formasjon og jeg oppfatter det slik at du har blitt mer positiv til Kante-comeback og at Gallagher har en rolle i et lag, så jeg ser ikke helt den store uenigheten der. Kanskje nyanseforskjeller, men ikke vesensforskjeller.

Tilsvarende med Potter. Jeg oppfatter ikke at du er uenig i at resultater og prestasjoner har vært for dårlig. Derimot oppfatter jeg det slik at du mener det er flere årsaker til de dårlige resultatene (ikke bare Potter) og at vi ikke bør bytte manager nå. Det er jeg enig i så jeg ser ikke den store uenigheten der heller. Kanskje nyanseforskjeller, men ikke vesensforskjeller.

Og så har vi Rice eller De Jong diskusjonen. Etter mye frem og tilbake rundt det endte vi med at vi egentlig er enig, hvis vi tenker at vi skal ende med en duo og ikke en enkeltspiller. Om duen er Rice-De Jong, Rice-Enzo eller Kante-Enzo har variert i diskusjonene, men essensen er at både de kreative og de fysiske / defensive egenskapene er representert i en duo som utfyller hverandre. Tilsvarende hvis det skulle vært en midtbanetreer. Da kan vi legge til Santos så er vi i mål.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jeg skal innrømme at jeg er litt skeptisk til Mudryk i en 3-4-3 med en så klassisk vingback som Chilwell bak seg. Nesten samtlige av Mudryk sine beste actions starter med han ytterst på kanten og så dribler seg inn i banen. I en 3-4-3, så er det egentlig Chilwell som skal være i de posisjonene som regel, mens Mudryk er et steg lenger inn i banen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: søn mar 12, 2023 10:53 am Jeg skal innrømme at jeg er litt skeptisk til Mudryk i en 3-4-3 med en så klassisk vingback som Chilwell bak seg. Nesten samtlige av Mudryk sine beste actions starter med han ytterst på kanten og så dribler seg inn i banen. I en 3-4-3, så er det egentlig Chilwell som skal være i de posisjonene som regel, mens Mudryk er et steg lenger inn i banen.

Enig. Jeg ble mildt sagt bekymret over det han viste i går. Hovedproblemet er at han vil trenge tilrettelegging fra andre spillere og han er ikke god nok til å forsvare slik tilrettelegging.

Vi har erfaring med å legge til rette for en venstreving som er veldig god offensivt, og veldig usynlig defensivt, men da snakker vi om en av verdens beste spillere (Hazard). Mudryk er ganske langt unna det nivået pt. En annen utfordring er at vi er i ferd med å få langt bedre spillere på alle plasser enn vi hadde i Hazard-æraen.

I store deler av Hazard-æraen har det kostet oss lite å ha en defensivt fokusert venstreback (Azpi), mye fysikk på midtbanen (Matic, Ramires Mikel m.fl) og "toveis" offensive spillere (Oscar, Costa m.fl). Vi har ikke hatt så god spillerstall at dette "offeret" har vært så stort. Det største offeret var kanskje Mata og det var vondt, men overkommelig. Nå vil et tilsvarende offer være større. Chilwell er så godt at han ikke kan ofres. Enzo kan ikke ofres. Ved siden av Enzo kan vi ha en spiller som hjelper Mudryk (Kante eller tilsvarende), men denne spilleren skal også hjelpe våre svært offensive vingbacker og Enzo.

Hvis det ikke var for at vi hadde investert tungt og langsiktig i Mudryk ville jeg tenkt at han har negativ kost / nytte, men dette er en investering som forplikter og vi må prøve å få det til. Det nærmeste jeg kommer en løsning er det vi diskutert i går mht Havertz. Hvis vi dropper denne "rene spissen" (som emm. vil utelukke samtidig bruk av Mudryk) kan vi bruke Havertz i midten og la han operere dypere (i rommet hvor han uansett trives best). Da kan Mudryk stå høyere (hvor han virker å trives best). Hvis vi får en litt mer disiplinert spiller på høyrekant (Sterling) kan det kanskje fungere, men "elefanten i rommet" er at Mudryk pt. ikke virker god nok til å at vi bør tilpasse oss til han. Han bør opp på noe i nærheten av Hazard-nivå for at det, totalt sett, skal være fornuftig, og så lenge han ikke er der må han tilpasse seg oss (noe jeg frykter vil ødelegge for spissferdighetene hans offensivt og derfor være en dårlig løsning).

Terry_26

Legg inn av Terry_26 »



Dette liker jeg svært dårlig om det er tilfelle. Orker ikke at Money Mase skal herje i Liverpool eller United. Håper han drar utenlands om han har muligheten, om han ikke signerer ny kontrakt. Sign da ting!

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

@Orakelet

Svarer bare her, uten å sitere lange tråder.

Jeg er fortsatt skeptisk til Kante. Men vi har visstnok ansatt en hamstringspesialist med erfaring fra Rugby, så kanskje han og resten av teamet har vurdert behandlingen som suksessfull. På et generelt grunnlag er jeg dog skeptisk til at en spiller som har gått fra å spille 2/3 av kampene, til 1/2 til å ikke spille på syv måneder - med den verste skaden en løper kan få - skal få en ny langvarig kontrakt på gal side av tredveårene. Regner med at klubben forventer at han skal kunne klare å spille et minimum av de 25-30 viktigste kampene vi skal spille til neste sesong. Ironisk nok tror jeg at forlengelsen av Kante vil gjøre at vi ikke går for Rice. Om Kante ikke blir forlenget med så melder vi oss på i kampen mot Arsenal om Rice. Jeg tror, som tidligere sagt, at vi heller går for Lavia som en Kante-protegé. Det tror jeg vil lønne seg også. Belgieren har et voldsomt potensial.

Conor Man under Tuchel var helt utrolig stakkarslig, men det var ikke hans skyld. Det han har gjort de siste to kampene, hvor han kommer inn som en topptrent belgisk malanois som hundser etter ballen. Han er lagets nye Mikel, bare med andre ferdigheter. Conor Man kommer inn med steget til en mellomdistanseløper og er utrolig smart i bevegelsen i siste tredjedel av banen. Når Havertz i tillegg har fått en litt annen rolle kan Gallagher bruke steget sitt til å løpe forbi og inn bak tyskeren. Som jeg skrev i går, Conor ble misprofilert som en 6'er. Han er en 8,5/10'er.



Bare se på de posisjonene som Gallagher opptar her. Han er ingen 6'er! Han er overalt. En disiplinert, løs kanon som i et øyeblikk redder ballen på stek, men som i neste sekvens kan drive med kombinasjonsspill i motstanderens boks. Takket være Potters coaching i verdensklasse har vi nå muligheten til å se enda et akademiprodukt ta steget inn i seniorlaget som viktig bidragsyter.

Grunnen til at jeg har vært irritert på deg i Potter-diskusjonen er fordi jeg mener at du har vært unyansert, og at forklaringer/unnskyldninger som har blitt gitt til andre trenere ikke har blitt gitt til Potter. Jeg har egentlig ikke hatt noen problemer med Potter Out-brigaden, men heller måten diskursen har blitt ført på. Men den kan vi la ligge nå, fordi jeg har uttrykt meg nok om det. På bunnen er vi vel alle Chelsea-supportere som ønsker at dette nå har snudd (men som selvfølgelig kommer til å møte på skjær i sjøen).

Jeg har alltid vært tydelig på at Enzo og ingen andre (les: Kante blir ikke den samme igjen) kun er et steg frem og et tilbake. Men det er allikevel Enzo som var den sjeldne av de to i duoen. Han er Fabregas med grit og pashun. De to pasningene han kjører i går, først på Havertz' mål og så i fremspillet på 3-1, er det ingen andre i klubben som er i nærheten av. At vi fikk tak i Enzo i januar gjør resten av midtbaneoppryddingen "enkel". Vi kan forlenge med Kante og Kova, samtidig som vi venter på Santos. Vi kan forlenge med Kante, selge Kova og hente Lavia eller Ugarte. Vi kan la Kante gå, selge Kova, hente Rice og vente på Santos. Nåla i høystakken var Fernandez. Nå kan vi lete i et mylder av alternativer, som jeg stoler på at klubbens nye rekrutteringsteam kan finne en god løsning på.

Når det kommer til Mudryk så forstår jeg hvorfor Potter har brukt sine enorme emosjonelle ferdigheter slik han har gjort. Eksplosiviteten som ukraineren besitter er formidabel. Nærteknikken, spesielt i ekstremfart, er enorm. Men han kan ikke presse (eventuelt skjønner ikke når han skal ...) og han har absolutt null timing på noe av det han gjør. Jeg er vel en av forumets største kritikere til Sterling, men den rollen han gjør mot Dortmund gjør han bra fordi han a) er god til å holde på ball og b) veldig smart i bevegelsene sine. En slik rolle ble Mudryk prøvd i i går. Jeg synes jeg så tendensene av et Leicester-lag som var pissredde hver gang han fikk ballen. Det var stort sett alltid to/tre rundt han med en gang.

Om Mudryk kan mestre en sånn rolle på sikt, med intensiv coaching, så kan det bli livsfarlig. Den dagen Enzo skjønner at han har ligaens mest eksplosive spiller på laget sitt, og kan slå sine fantastisk vektede pasninger i blinde opp mot en Mudryk som har startet på riktig tidspunkt; da er vi inne på noe. Frem til da er en skadefri Sterling helt klart foran i køen.

Synes for øvrig at måten vi avslutter kampen på i går var veldig spennende. Med fullt lag ville det sett sånn ut:

Kepa
James Fofana Silva Chilwell
Enzo Kante Conor
Sterling Kai Felix

Chilwell spiller som en veldig fremskutt venstreback, mens James spiller som en defensiv høyreback som bidrar i den sentrale oppbyggingen. På papiret vil det se litt ut som dette:

Kepa
James Silva Fofana
Enzo Kante Conor
Sterling Felix Chilwell
Kai

Dette er en formasjon som Potter brukte med stor suksess i Brighton. Sterling ordner bredde på høyresiden, mens Chilwell gjør det på venstresiden. Så kan vi leke med tanken på Rice/Santos istedenfor Conor, Mount/Nkunku istedenfor Felix og Mudryk istedenfor Sterling eller Chilwell. Det er ikke et så himla gærent lag det, hvis progresjonen fremover går i riktig retning. I bakhånd har vi Cucurella, Badiashile, K2, Chukwu og Loftus Cheek som sømløst kan plottes inn i flere posisjoner i et sånt lag.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Mudryk burde egentlig starte som vingback i 343 mot lag som vi «skal» slå, med James på motsatt side. Spesielt Cucurella bak seg som LCB. Blir en veldig fleksibel oppstilling da.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Veldig mange United-supportere som roper over seg for at Chelsea behandles så dårlig av dommerne. Nå har jeg sett alt.


startelver

Legg inn av startelver »

Dere tar innpå Liverpool med 3 og United med 2 poeng, slettes ikke verst.

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Savner Lew. Kan noen be han returnere?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Dagens primalskrik is brought to you by...Enzo Fernandez!


Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

11 poeng bak fjerdeplassen med en kamp mindre spilt. Hva er oddsen for topp fire på nå? På et tidspunkt var den nede i 9 % sjanse hørte jeg. Jeg forstår ikke disse britiske brøk-oddsene nemlig, ellers kunne jeg sjekket selv.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Trolljegeren skrev: man mar 13, 2023 10:32 am 11 poeng bak fjerdeplassen med en kamp mindre spilt. Hva er oddsen for topp fire på nå? På et tidspunkt var den nede i 9 % sjanse hørte jeg. Jeg forstår ikke disse britiske brøk-oddsene nemlig, ellers kunne jeg sjekket selv.
538 gir dere 1% sjanse så jeg hadde ikke holdt pusten :P
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... er-league/

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Wellé skrev: man mar 13, 2023 10:38 am
Trolljegeren skrev: man mar 13, 2023 10:32 am 11 poeng bak fjerdeplassen med en kamp mindre spilt. Hva er oddsen for topp fire på nå? På et tidspunkt var den nede i 9 % sjanse hørte jeg. Jeg forstår ikke disse britiske brøk-oddsene nemlig, ellers kunne jeg sjekket selv.
538 gir dere 1% sjanse så jeg hadde ikke holdt pusten :P
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... er-league/
Akkurat så stor sjanse jeg hadde gitt oss også. Problemet er for øvrig ikke 8 poeng opp til Spurs(det er Spurs tross alt) om vi vinner hengekamp, problemet er at det er 6 lag forran oss. Utrolig usannsynlig at alle skal kapitulere

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Wellé skrev: man mar 13, 2023 10:38 am 538 gir dere 1% sjanse så jeg hadde ikke holdt pusten :P
https://projects.fivethirtyeight.com/so ... er-league/
Nei, jeg tror jo ikke at det kommer til å skje akkurat! Var mest nysgjerrig på hva bookmakerne sa nå!

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Chilwell har lagt ut et bilde av seg og flere Chelsea-spillere som spiller Nintendo på Insta. Bildet er relativt diskret plassert i en serie av bilder, men det blir hyppig repostet og har dukket opp i feeden min flere ganger i dag.

Jeg tror ikke på tilfeldigheter når det gjelder milliardvirksomheter som Chelsea og spillere på dette nivået. Kanskje liker de å spille Nintento uten at det er en baktanke bak, men fem Chelsea-spillere som fremhever hver sin Nintendo på SOME kjøper jeg ikke. Dette er moderne markedsføring "101" og jeg tro vi "flørter" med en ny potensiell sponsor. As we speak sitter noen markedsføringseksperter og måler hvor mange unike treff dette bildet har i løpet av et døgn. Før dette brukte de alle triksene i boken for å få bildet til å gå viralt og mtp at jeg har sett dette bildet to ganger i løpet av få timer, tross begrenset bruk av SOME, gjør de en god jobb.

Jeg ser at Mason Mount har fått en del "tyn" for at han prioriterer kommersielle avtaler og "modellbilder". Samtidig meldes det at forhandlingene om ny kontrakt har stoppet blant annet pga "image rights". Jeg tror ikke det er tilfeldig. Jeg tror klubben krever / vil kreve en del skjult markedsføring fra spillerne på SOME og hvis Mount signerer tror jeg han vil bli en "poster boy" for en større kommersiell satsning. Jeg tror vi vil se flere "modellbilder", ikke færre, og det vil ikke overaske meg om noe Hollywood-agenter får i oppdrag å lage større kommersielle profiler ut av spillerne våre. I lys av det er det natulig at "image rights" blir et vanskelig tema. Det er trolig ett av områdene klubben forventer større inntekter og da kan ikke disse inntektene gis bort i sin helhet.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »


GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »


Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Kjipt at når vi endelig har blitt et lag det er morsomt å følge med på, så er det to kamper på 20 dager. Benytter sjansen til å spekulere i utgående og innkommende spillere til sommeren. Lister kun opp spillere som har vært en del av A-laget.

Jeg skriver også dette innlegget fordi jeg savner @Lew_Ashby, og dette er egentlig hans jobb. Håper alt er bra med deg!

Tar utgangspunkt i denne linken: https://www.premierleague.com/clubs/4/Chelsea/squad

Utgående med 100% sikkerhet, hvis vi finner kjøpere:
Hudson Odoi, Ziyech, Lukaku (blir lån), Azpi, Aubameyang

Går kanskje ut, avhengig av tilbud, etterspørsel og prestasjoner frem mot sommeren:
Loftus Cheek, Pulisic, Chalobah, Mendy/Bettinelli

* Tror ikke klubben er fremmed for å selge Koulibaly hvis vi får store deler av kjøpssummen tilbake, til tross for gode prestasjoner siste uka. Dessverre/heldigvis er det nok kun italienske klubber som er interesserte i senegaleseren, og de tilbyr stort sett kun lån med opsjon på kjøp.

Utgående hvis kontraktforhandlinger ikke ordner seg:
Mount, Kova, Havertz (to år igjen - kanskje hvis Bayern kommer med et kjempebud), Kante (her tror jeg kontrakten er i boks)

Spillere som kan/burde gå på lån:
Lewis Hall, Chukwuemeka, Datro Fofana (avhenger av om vi kjøper en ny spiss), Hutchinson, Harvey Vale, Bergstrøm og/eller Slonina (avhengig av hva som skjer med Mendy)

Jeg teller totalt 17-18-19 spillere, avhengig av keeperkabalen. Da har jeg regnet med at både Kai og Kante blir i klubben i minst et år til, og at Koulibaly også blir.


Da får vi en tropp på ca 20 spillere. Vi burde nok ha en tropp på rundt 25 spillere, hvor 22 av disse er knyttet opp mot et, på papiret, rent A- og B-lag, mens de tre andre er akademispillere/unggutter som gjerne kan bekle flere posisjoner på banen.

Innkommende fra lån og som går inn i førstelagsrotasjonen:
Santos, Colwill, Maatsen (kanskje)

Innkommende som vi vet om:
Gusto, Nkunku (vi må anta at denne er i boks)

Spillere vi har vært ryktet til:
Rice (fanfavoritt - som er Arsenal-bound), Lavia (Joe Shields sin mann), Kouadio Kone (Vivell sin mann), i tillegg til en hel bråte med spisser.

Hvis jeg skulle tippe så ender vi opp med Lavia og Kone på midtbanen. Kovacic forlenger ikke, men vi binder opp Kante for noen år til. Jeg frykter også at vi skal blow our load på Oshimen.

Regnskapet mitt går ikke helt opp i forhold til 25 spillere, ser jeg. Ville vært veldig varsom for å starte august med en spillerstall som teller 26, 27 eller 28 hoder. Det er en oppskrift for disaster, selv om jeg tror at Potter er en mann som kan takle det bedre enn andre trenere (med sin fantastiske emosjonelle EQ og people skills - wonderful IQ).

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Inbetweener skrev: man mar 13, 2023 1:12 pm Kjipt at når vi endelig har blitt et lag det er morsomt å følge med på, så er det to kamper på 20 dager.

(...)

Ville vært veldig varsom for å starte august med en spillerstall som teller 26, 27 eller 28 hoder. Det er en oppskrift for disaster, selv om jeg tror at Potter er en mann som kan takle det bedre enn andre trenere (med sin fantastiske emosjonelle EQ og people skills - wonderful IQ).
Satser på at Potter bruker tiden godt til å jobbe med de offensive spillemønsterne. Det er jo å være en trener på feltet som skal være hans styrke, tross alt.

Om vi skulle havne helt utenfor europeisk turneringsspill neste sesong, så må stallen trimmes ned enda mer, for man kan ikke ha en like bred stall uten midtukekampene. Da ønsker man heller å sette elleveren, og heller gjøre et og annet bytte for å hvile spillere.

Jeg har ikke lyst til å se oss i verken EL eller ECL neste sesong, men det kan jo være kjekt for å ikke måtte barbere stallen helt.

Bohemis

Legg inn av Bohemis »

Hvis vi skal ut i Europa så håper jeg inderlig det ikke blir Europa League. Vil heller ha ECL da. Europa League har vi vunnet 2 av 2 ganger og vi har ingenting mer å bevise der. Blir bare traustig. Pluss at det er sterkere og sterkere lag som kommer med der hvert år, så er ikke bare bare å ta seg langt lenger heller.

ECL derimot har vi aldri vunnet og siden det er en "lettere" turnering får vi mye bedre sjanser til å prøve ut unggutter og underpresterende spillere i betydningsfulle kamper. Ja takk.

Aller helst skal vi selvfølgelig vinne CL i år sånn at vi er med der vi hører hjemme også neste år. Topp 4 er det bare å glemme.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bohemis skrev: man mar 13, 2023 2:55 pm Hvis vi skal ut i Europa så håper jeg inderlig det ikke blir Europa League. Vil heller ha ECL da. Europa League har vi vunnet 2 av 2 ganger og vi har ingenting mer å bevise der. Blir bare traustig. Pluss at det er sterkere og sterkere lag som kommer med der hvert år, så er ikke bare bare å ta seg langt lenger heller.

ECL derimot har vi aldri vunnet og siden det er en "lettere" turnering får vi mye bedre sjanser til å prøve ut unggutter og underpresterende spillere i betydningsfulle kamper. Ja takk.

Aller helst skal vi selvfølgelig vinne CL i år sånn at vi er med der vi hører hjemme også neste år. Topp 4 er det bare å glemme.
Syns dette er et rart argument. Mtp pengebruken deres de siste 12 mnd så trenger dere CL for å balansere de store avskrivningene hvert år. Å da si at dere ikke har lyst til å spille i en turnering som kan gi CL-spill, pluss solide inntekter hvis dere skulle vinne den igjen virker direkte idiotisk. Det er ikke bare bare for dere å spasere til topp 4 neste sesong for å si det slik. Man City kommer til å ha en plass, Liverpool kommer til å være bedre, Man Utd er på en oppadgående kurve og det samme er Arsenal. I tillegg så kommer nok Newcastle til å forsterke seg i sommeren.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Orakelet skrev: søn mar 12, 2023 9:58 am Ingen ønsker et managerbytte som vil forsinke prosjektet hvis det kan unngås, men det er en realitet at vi var farlig nær at det var uunngåelig.
Jeg kommer til å begynne dette innlegget som jeg kommer til å avslutte det. For meg så er resultater irrelevante.
Gjør du ting korrekt så kommer du til å vinne mer enn du taper. Gjør du ting feil så kommer du til å tape mer enn du vinner.
MEN:
1) Du kan gjøre ting korrekt og vinne.
2) Du kan gjøre ting korrekt og tape.
3) Du kan gjøre ting feil og vinne.
4) Du kan gjøre ting feil og tape.

Jeg mener at resultater i seg selv er ikke et godt nok kriterium for å bedømme om noen gjør en god eller dårlig jobb.

Således så kommer jeg til spørsmålet angående det jeg har uthevet: Hvorfor var dere farlig nær at det var uunngåelig?
Hvis de som har beslutningsmakt er såpass dyktige som du tror, og som jeg er villig til å forme en teori om. Altså hvis de var enige om at Graham Potter var mannen som kunne ta dette prosjektet lengst. Hvis de hadde analysert spillet og mente at dette var på vei dit de ønsket. Hvis de var til stede på treninger og observerte at spillet satt og at idéene bak var solide. Hvis de virkelig stolte på Graham Potter og at Chelsea hadde vært uheldige med resultatene. Hvorfor skal de bytte trener, når alt det gjør er å forsinke prosjektet og blidgjøre fansen?
Orakelet skrev: søn mar 12, 2023 9:58 am Hvis vi bytter ut de tre siste seierne med tre tap er jeg overbevist om at Potter hadde vært ferdig.
Igjen - hvorfor det? Jeg er enig i at i normale klubber og under normale forhold så er det godt mulig - ja til og med sannsynlig - at dette er rett. Men igjen så er jeg uenig i at det BURDE være slik. Hvis Graham Potter hadde gjort EKSAKT de samme tingene denne uken. Sagt akkurat det samme, lagt akkurat de samme taktiske planene, og oppildnet spillere på eksakt samme måte, men Meyer hadde reddet skuddet fra Sterling, VAR hadde ikke giddet å se på repriser av det første straffesparket som gikk i tverrliggeren i kampen mot Borussia Dortmund, Enzo Fernández hadde forstuet foten sin på vei til King Power Stadium, Wesley Fofana hadde headet i tverrliggeren i kampen mot Leeds og Kepa hadde fomlet en ball i nettet. Hvis alt dette hadde skjedd, skulle Potter da fortjene å få sparken?

Og hvis du og folk flest oppriktig talt mener dette, så kommer man igjen tilbake til det som er ett av mine største ankepunkter i fotballen. Helt vilkårlige hendelser blir avgjørende for jobben til en trener. Man baserer seg på resultater og etterpåklokskap. Ikke på hvor gode valgene var på tidspunktet de ble tatt, hvilke forutsetninger man har, hvordan forutsetningene endrer seg eller flaks/uflaks.
Orakelet skrev: søn mar 12, 2023 9:58 am Hvis det endrer seg og vi nå blir en seiersmaskin er det helt supert! Jeg tror veldig få Chelsea-fans har et problem med Potter som person. Problemet var resultatene.
Resultater er - eller bør i hvert fall være - irrelevante.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jolla skrev: man mar 13, 2023 3:32 pm Hvis de virkelig stolte på Graham Potter og at Chelsea hadde vært uheldige med resultatene. Hvorfor skal de bytte trener, når alt det gjør er å forsinke prosjektet og blidgjøre fansen?

Hvis de virkelig stoler på Graham Potter og Chelsea er uheldige med resultatene vil de ikke bytte trener. Så enkelt er det.

Samtidig må vi ikke være naive. Eierne har helt sikkert gjort gode forundersøkelser ift Potter, men de er også realistiske. De har ansatt et titalls mennesker i Chelsea i løpet av seks måneder. Stort sett alle ansettelsene er basert på gode forundersøkelser og de satser nokså konsekvent på folk som passer i "up and coming" profilen. De håper at alle skal lykkes, men de vet at det kommer ikke alle til å gjøre.

Jeg tipper dette PE-fondet bruker omtrent samme oppskrift ift nyansettelser i andre selskaper de går inn i (kun "up and coming") og at de har et tall på hvor mange prosent av ansettelsene de normalt treffer på. Det er høy turnover i slike prosesser og jeg blir ikke overasket hvis de regner med at så mange som 1/3 er borte innen et par år.

Noe av grunnen til at det er at vi ansetter folk som skal vokse inn i stillingen. Vi har ikke ansatt folk som har lykkes i samme jobb på samme nivå tidligere (typ Dechamps eller Michael Edwards). Vi har gått etter folk som har bevist mindre, men som vi håper kan vokse til å bli like gode. Fordelen med dette er som jeg skrev om på lørdag at vi får mange "formbare deigklumper" som vil tilpasse seg den nye modellen. Ulempen er at det er større risiko. Alle vil ikke lykkes. Det vil finnes feilansettelser blant disse og det kan like gjerne være Potter som en av de andre.

Merk at jeg har ikke sagt at Chelsea bør bytte trener. Tvert i mot har jeg sagt at han uansett bør sitte til sommeren. Hvis vi derimot tenker at de tre siste kampene hadde endt med tap istedenfor seier ville stemningen rundt klubben blitt så giftig at noe måtte gjøres og dette noe ville vært å bytte ut Potter (spillerne er allerede byttet ut). Kanskje ville det betydd at han ble et offer for ting han ikke kan råde over (for mye endringer), men han ville i tilfelle ikke være den første og ikke den siste manageren i en av verdens beste klubber som opplever det. Han tjener et tresifferet millionbeløp hvert år og noe av grunnen til det er at det "blåser på toppen". Hvis han har kjempeflaks og vinner CL blir han en kjempehelt. Hvis han har kjempeuflaks og nærmer seg nedrykksstreken vil han få fyken. Livet kan være urettferdig, men for Potter innebærer "worst case" noen hundre millioner i sluttpakke så jeg har ikke sååå mye medlidenhet.

Samtidig er det ikke bare uflaks bak de dårlige resultatene. Som flere av oss har skrevet mye om i denne tråden er det en del rare laguttak, bytter og formasjonsvalg. Han har gjort overaskende mye dumt, men heldigvis virker det å ha gått opp et lys for han i de tre siste kampene. Kanskje han klarte å "vokse" akkurat tidsnok? I tilfelle fint. Da er han med videre til neste nivå, men realistisk sett må han vokse hvert eneste år fremover for dette prosjektet skal ende med seire i PL og CL og det krever at også Potter tar nye steg. Kan han klare å vokse sammen med laget? Ja. Er det sikkert at han vil gjøre det? Nei, det er på ingen måte opplagt. De fleste "peaker" på et visst nivå og vi vet ingenting om hvilket nivå som er Potters "peak". Han er umerittert på dette nivået og det er en kalkulert risiko.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Simon Phillips om Mason Mount sin situasjon:

"I had some rare recent positivity from a good source on the Mason Mount situation, suggesting to me that it might not be over yet and that there is still some belief that a deal can be struck in the summer.

Chelsea doesn’t believe it to be over at all, far from it. There’s still some optimism there. Both parties ideally want to extend.

They value Mount so much that they want to get him on a longer contract before the rules change this summer."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»