Filosofering over stormanngalskap.

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Re: Filosofering over stormanngalskap.

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: man mar 13, 2023 6:36 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 2:56 pm

Hva mener du at du ser her?:

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0
Sannelig om jeg vet, men det kan være symbolet for den 47. roten av pi ...

Mvh

BE
grav alvorlig, nå
Jeg ser bare "T" og "S" - "TrådStarter". :roll:

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: man mar 13, 2023 4:36 pm
Jeg ser et skjerf som henger på et gjerde og blåser i vinden, og en pariserinne som danser can-can.
En pariserinne med tre ben? Vel, franske kvinner skal være spennende, men tre ben må da være ett for mye?

Nå i vår tid er et ord som «pariserinne» fy fy. Suffikset -inne viser kjønnet til personen som omtales og slik diskriminering skal man ikke ha her i landet.

Pariserinner, lærerinner, sangerinner, skuespillerinner ol. finnes ikke lenger.

Følg nå med i tiden!

Hva ser du på det øverste bildet?
[/quote]


Jesus som er tatt ned fra korset og bare en flik av kjortelene danser i brisen som kommer opp fra Dødehavet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: man mar 13, 2023 7:54 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 9:46 am

Mulig Hitler har tenkt på evolusjon (den sterkestes rett). Nå lurer jeg på hvorfor han satte hakekorset på skrå.
Hitler kjente til sin persiske profet Zarathustra og den tyske filosofen NietZsche som skrev boken "Slik talte Zarathustra".
Jeg er forresten overbevisst om at Hitler, sammen med mange andre på den tiden (og under kolonitiden), mente at evolusjon betydde "den sterkestes rett" og at det var riktig av "overmennesket" å utrydde "undermennesket".

De la ikke den samme betydning av evolusjon som dagens evolusjonister legger i begrepet.
Evolusjonister har nok lagt det samme i begrepet evolusjon helt siden Herbert Spencer i 1864 laget begrepet "survival of the fittest" etter å ha lest Darwins bok om artenes opprinnelse. Det var sosialdarwinistene som misforsto/misbrukte dette til å bli den sterkestes rett.

Nietzsche brukte begrepet "overmenneske" blant annet i Zarathustra, men han mente ikke med det et overmenneske som skulle herske over eller utrydde undermennesker, jeg tror "undermennesker" var et helt ukjent begrep for Nietzsche. Nietzsches overmenneske var et menneske som arbeidet for å forbedre seg selv uten å skade andre.

Nietzsches søster Elisabeth Förster-Nietzsche var antisemitt og ble medlem i nazipartiet, etter at broren var død, misbrukte hun hans filosofi og fremstilte den slik at den passet til nazismen. Det var søsteren Elisabeth, ikke Nietzche selv, som bidro til å gjøre Niettzches overenneske til et vrengebilde av det Nietzche selv hadde ment,

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: man mar 13, 2023 8:05 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 10:03 am

Evolusjon er Survival of the fittest, dvs naturlig seleksjon der de individer som er best tilpasset miljøet rundt seg har størst sjanse for å formere seg og få avkom som overlever.
Men var ikke Hitler opptatt av dette også da, her med tanke på "den ariske, rene rase"?
Hvis Hitler hadde forstått hva survival of the fittest er, ville han latt naturen gå sin gang uten å gripe inn. Hitler tok jo som en selvfølge at en hvilken som helst tysker (arier) var bedre og mer verdig til liv og formeringen enn en hvilken som helst jøde, sigøyner og slaver. Og det er det stikk motsatte av survival of the fittest. Det er absolutt ingen grunn til å tro at en arier fra naturens side skulle være mer "fit for survival" enn en jøde.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: man mar 13, 2023 8:10 pm
BlackEagle skrev: man mar 13, 2023 6:36 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 2:56 pm

Hva mener du at du ser her?:

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0
Sannelig om jeg vet, men det kan være symbolet for den 47. roten av pi ...

Mvh

BE
grav alvorlig, nå
Jeg ser bare "T" og "S" - "TrådStarter". :roll:
Det så jeg ikke selv, men du har rett i at det kan oppfattes slik.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 8:44 pm Jesus som er tatt ned fra korset og bare en flik av kjortelene danser i brisen som kommer opp fra Dødehavet.
Godeste Arne. Kan du la være å sitere slik at det ser ut som det er jeg som skriver dine innlegg? Gjør du det med vilje?

Det du ser på bildet er et tegn fra "gudenes bolig/gudenes by".

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Det du ser på bildet er et tegn fra "gudenes bolig/gudenes by".
Temmelig sikker på at det som Arne så var et skjerf som hang på et gjerde i vinden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Jolla skrev: man mar 13, 2023 9:52 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Det du ser på bildet er et tegn fra "gudenes bolig/gudenes by".
Temmelig sikker på at det som Arne så var et skjerf som hang på et gjerde i vinden.
Vind er ikke et dårlig forslag, men gjerde og skjerf er et bomskudd.

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Karatel skrev: man mar 13, 2023 10:08 pm
Jolla skrev: man mar 13, 2023 9:52 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Det du ser på bildet er et tegn fra "gudenes bolig/gudenes by".
Temmelig sikker på at det som Arne så var et skjerf som hang på et gjerde i vinden.
Vind er ikke et dårlig forslag, men gjerde og skjerf er et bomskudd.

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0
Hva en person ser er høyst subjektivt. Har du aldri hørt om Rorschachttester?! :slight_smile:

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Jolla skrev: man mar 13, 2023 10:18 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 10:08 pm
Jolla skrev: man mar 13, 2023 9:52 pm

Temmelig sikker på at det som Arne så var et skjerf som hang på et gjerde i vinden.
Vind er ikke et dårlig forslag, men gjerde og skjerf er et bomskudd.

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0
Hva en person ser er høyst subjektivt. Har du aldri hørt om Rorschachttester?! :slight_smile:
Du har naturligvis helt rett i at det er helt subjektivt hva en person ser, det kommer helt an på øyet som ser. Som kjent er det noen som liker mora og andre som liker dattera, og kjærligheten kan like gjerne falle på en fluelort som på en rose.

Rorschachttester har jeg aldri hørt om, men jeg er alltid villig til å lære noe nytt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: man mar 13, 2023 7:54 pm
Hitler kjente til sin persiske profet Zarathustra og den tyske filosofen NietZsche som skrev boken "Slik talte Zarathustra".
Du har muligens sett "2001 - A Space Odyssey" av Stanley Kubrick/Arthur C. Clarke, eller?

Mvh

BE
som har sett noen filmer, men den ovennevnte har han sett snart 30 ganger

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 8:44 pm
En pariserinne med tre ben?
Tjaaa - tre bein - eller trebein?

Mvh

BE
skeeeptisk - men som riktignok aldri har vært på Moulin Rouge
Sist redigert av BlackEagle den man mar 13, 2023 11:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:26 pm
Nietzsche brukte begrepet "overmenneske" blant annet i Zarathustra, men han mente ikke med det et overmenneske som skulle herske over eller utrydde undermennesker, jeg tror "undermennesker" var et helt ukjent begrep for Nietzsche. Nietzsches overmenneske var et menneske som arbeidet for å forbedre seg selv uten å skade andre.

Nietzsches søster Elisabeth Förster-Nietzsche var antisemitt og ble medlem i nazipartiet, etter at broren var død, misbrukte hun hans filosofi og fremstilte den slik at den passet til nazismen. Det var søsteren Elisabeth, ikke Nietzche selv, som bidro til å gjøre Niettzches overenneske til et vrengebilde av det Nietzche selv hadde ment,
Ecce Homo

Mvh

BE
som gir en tommel i samme slengen

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: man mar 13, 2023 11:38 pm
Du har muligens sett "2001 - A Space Odyssey" av Stanley Kubrick/Arthur C. Clarke, eller?
Nei, jeg har ikke sett denne romodysséen du nevner, men jeg leste Odysseen av Homer på 80-tallet, den greske helten Odyssevs reiser.

Sikkert oppspinn alt i hop, men anbefales!

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:26 pm

Evolusjonister har nok lagt det samme i begrepet evolusjon helt siden Herbert Spencer i 1864 laget begrepet "survival of the fittest" etter å ha lest Darwins bok om artenes opprinnelse. Det var sosialdarwinistene som misforsto/misbrukte dette til å bli den sterkestes rett.

Nietzsche brukte begrepet "overmenneske" blant annet i Zarathustra, men han mente ikke med det et overmenneske som skulle herske over eller utrydde undermennesker, jeg tror "undermennesker" var et helt ukjent begrep for Nietzsche. Nietzsches overmenneske var et menneske som arbeidet for å forbedre seg selv uten å skade andre.

Nietzsches søster Elisabeth Förster-Nietzsche var antisemitt og ble medlem i nazipartiet, etter at broren var død, misbrukte hun hans filosofi og fremstilte den slik at den passet til nazismen. Det var søsteren Elisabeth, ikke Nietzche selv, som bidro til å gjøre Niettzches overenneske til et vrengebilde av det Nietzche selv hadde ment,
Mange takk for korrigering. :)

Det var altså sosialdarwinistene som rotet det uhyggelig til her. Vel, det ville vært veldig merkelig om ikke også Hitler var blitt inspirert av sosialdarwinismen. Og ja, søsteren til Nietzsche ødela mye for sin bror, det er jeg enig i.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 8:44 pm Jesus som er tatt ned fra korset og bare en flik av kjortelene danser i brisen som kommer opp fra Dødehavet.
Godeste Arne. Kan du la være å sitere slik at det ser ut som det er jeg som skriver dine innlegg? Gjør du det med vilje?

Det du ser på bildet er et tegn fra "gudenes bolig/gudenes by".
Her er et mer oversiktelig bilde av gudenes by, byen hvor det renner gull i gatene, det nye Jerusalem.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Jolla skrev: man mar 13, 2023 10:18 pm
Karatel skrev: man mar 13, 2023 10:08 pm
Jolla skrev: man mar 13, 2023 9:52 pm

Temmelig sikker på at det som Arne så var et skjerf som hang på et gjerde i vinden.
Vind er ikke et dårlig forslag, men gjerde og skjerf er et bomskudd.

https://tse1.explicit.bing.net/th?id=OI ... id=Api&P=0
Hva en person ser er høyst subjektivt. Har du aldri hørt om Rorschachttester?! :slight_smile:
Nå etterpå ser jeg selv at jeg var svært inkonsekvent og ulogisk. Jeg var straks enig med immediately i at det kan ses en S og en T i dette tegnet, og da var jeg enig med ham fordi jeg så det samme selv. Så var jeg uenig med deg i at det kunne ses som et skjerf som hang på et gjerde, og da var jeg uenig med deg fordi jeg ikke så det samme selv.

Svært inkonsekvent.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 8:02 am
Karatel skrev: man mar 13, 2023 9:43 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 8:44 pm Jesus som er tatt ned fra korset og bare en flik av kjortelene danser i brisen som kommer opp fra Dødehavet.
Godeste Arne. Kan du la være å sitere slik at det ser ut som det er jeg som skriver dine innlegg? Gjør du det med vilje?

Det du ser på bildet er et tegn fra "gudenes bolig/gudenes by".
Her er et mer oversiktelig bilde av gudenes by, byen hvor det renner gull i gatene, det nye Jerusalem.
Det påstås at salig Einar Førde sa:

"Bergen er den finaste byen eg veit om, det einaste gale med Bergen er at det bur så mange bergensarar der."

Tilbake til dette tegnet.

http://www.junglekey.fr/images/x5/768px ... xeqyk4.jpg

Jeg lurte på om du ville oppfatte det også som et hakekors, men selv om du har en hammer ser du ikke riktig alt som spiker.

Det er tegnet for stavelsen pha i Devanagari, देवनागरी, det fjerde mest brukte skriftsystem i verden, det brukes til å skrive over 120 språk i Nord-India.

Sanskrit Deva-, himmelsk, gudommelig, gud. Nagaram- by, bosted. Devanagari- fra den gudommelig by, fra gudenes bosted.

I dag er det tirsdag, tirsdag har sitt navn fra guden Týr, i dativ Tívi. Den germanske lydforskyvning gjør d til t i germansk og da ser vi straks sammenhengen mellom sanskrit Deva og norrønt Týr, Tívi.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: man mar 13, 2023 11:42 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 8:44 pm
En pariserinne med tre ben?
Tjaaa - tre bein - eller trebein?

Mvh

BE
skeeeptisk - men som riktignok aldri har vært på Moulin Rouge
Det er flagget, brattagh Vannin, til øya Man i Irskesjøen. Det er en triskelion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_Isle_of_Man

Som man ser på bildene, ble en slik triskelion også brukt av de gamle grekerne.

Jeg lurte på om Arne ville se et hakekors også her, men det var nok ett ben for lite.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tir mar 14, 2023 8:54 am
BlackEagle skrev: man mar 13, 2023 11:42 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man mar 13, 2023 8:44 pm
En pariserinne med tre ben?
Tjaaa - tre bein - eller trebein?

Mvh

BE
skeeeptisk - men som riktignok aldri har vært på Moulin Rouge
Det er flagget, brattagh Vannin, til øya Man i Irskesjøen. Det er en triskelion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_Isle_of_Man

Som man ser på bildene, ble en slik triskelion også brukt av de gamle grekerne.



Jeg lurte på om Arne ville se et hakekors også her, men det var nok ett ben for lite.
Jolla har rett, alt en ser er subjektivt. Rorschascht mente vel at testene hans ville speile ens sjel.Går en langt nok kan en sette spørsmåltegn med hva man egentlig ser av den virkeligheten som viser seg for ens øyne og for ens sanser i det hele tatt. Hva om vi ser inn i vår egen hjerne når vi retter blikket mot verdensrommet. Noen hevder at universet ligner på hjernen.

Når det gjelder de to bildene du viste meg hvor du prøvde å lokke meg til å svare at jeg så hakekorsene i dem, så var baktanken din at jeg slik ville avsløre at hakekorset var det eneste som stod i hjernen min. Men du gikk i din egen felle og hvis du skulle bli spurt om hva du så i tegnene uten at du på forhånd visste hva de stod for, så ville svaret ditt blitt; hakekorset, for fantasien din ville vært utradert av din hensikt å skulle avsløre meg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 9:18 am
Karatel skrev: tir mar 14, 2023 8:54 am
BlackEagle skrev: man mar 13, 2023 11:42 pm

Tjaaa - tre bein - eller trebein?

Mvh

BE
skeeeptisk - men som riktignok aldri har vært på Moulin Rouge
Det er flagget, brattagh Vannin, til øya Man i Irskesjøen. Det er en triskelion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_Isle_of_Man

Som man ser på bildene, ble en slik triskelion også brukt av de gamle grekerne.



Jeg lurte på om Arne ville se et hakekors også her, men det var nok ett ben for lite.
Jolla har rett, alt en ser er subjektivt. Rorschascht mente vel at testene hans ville speile ens sjel.Går en langt nok kan en sette spørsmåltegn med hva man egentlig ser av den virkeligheten som viser seg for ens øyne og for ens sanser i det hele tatt. Hva om vi ser inn i vår egen hjerne når vi retter blikket mot verdensrommet. Noen hevder at universet ligner på hjernen.

Når det gjelder de to bildene du viste meg hvor du prøvde å lokke meg til å svare at jeg så hakekorsene i dem, så var baktanken din at jeg slik ville avsløre at hakekorset var det eneste som stod i hjernen min. Men du gikk i din egen felle og hvis du skulle bli spurt om hva du så i tegnene uten at du på forhånd visste hva de stod for, så ville svaret ditt blitt; hakekorset, for fantasien din ville vært utradert av din hensikt å skulle avsløre meg.
Ja, vi ser og oppfatter alle det vi ser på vår subjektive måte, vi ser det vi ønsker å se og det vi venter å se. Og godt er det, for det er det som gjør oss forskjellige og gjør oss til mennesker med egen personlighet. Det hadde vært skremmende, dersom vi alle så det samme, tenke likt og var enige om alt. Det er det alle diktaturer har som mål: at alle skal se og oppfatte alt likt og at all individualisme skal utryddes. Det betyr slutt på all nytenking, innovasjon og utvikling, alt vil gå i stå.

Dette med at Hitler bevisst valgte hakekorset fordi han så sine egne initialer i det, er også bare ditt subjektive syn. Historikere, forskere, psykiatere og psykologer har diskutert Hitler i hundre år nå og så vidt jeg vet, er det ingen av dem som har kommet på den tanke at Hitler så sine initialer i hakekorset, her er du den føste og eneste. Men som kjent er det ingenting som kan utelukkes her i denne verden.

Å se romfarere i Bibelen er du ikke alene om, men disse sirianerne må du være helt alene om å se.

Alt tyder på at også alle forestillinger om guder, engler og andre åndeskapninger bare er noe som finnes inne i hodet til folk.

Jeg postet disse to tegnene fordi jeg var nysgjerrig på å se om du var så opptatt av hakekors at du så hakekors i alt, men det gjorde du ikke. Men uten denne diskusjonen om hakekors ville det aldri ha falt meg inn å forbinde devanagari og Mans flagg med hakekors. Som oftest er en sigar bare en sigar.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skriver:
Jeg lurte på om Arne ville se et hakekors også her, men det var nok ett ben for lite.
[/quote]

Arne svarer:
Jolla har rett, alt en ser er subjektivt. Rorschascht mente vel at testene hans ville speile ens sjel.Går en langt nok kan en sette spørsmåltegn med hva man egentlig ser av den virkeligheten som viser seg for ens øyne og for ens sanser i det hele tatt. Hva om vi ser inn i vår egen hjerne når vi retter blikket mot verdensrommet. Noen hevder at universet ligner på hjernen.

Når det gjelder de to bildene du viste meg hvor du prøvde å lokke meg til å svare at jeg så hakekorsene i dem, så var baktanken din at jeg slik ville avsløre at hakekorset var det eneste som stod i hjernen min. Men du gikk i din egen felle og hvis du skulle bli spurt om hva du så i tegnene uten at du på forhånd visste hva de stod for, så ville svaret ditt blitt; hakekorset, for fantasien din ville vært utradert av din hensikt å skulle avsløre meg.
[/quote]

Karatel svarer:
Ja, vi ser og oppfatter alle det vi ser på vår subjektive måte, vi ser det vi ønsker å se og det vi venter å se. Og godt er det, for det er det som gjør oss forskjellige og gjør oss til mennesker med egen personlighet. Det hadde vært skremmende, dersom vi alle så det samme, tenke likt og var enige om alt. Det er det alle diktaturer har som mål: at alle skal se og oppfatte alt likt og at all individualisme skal utryddes. Det betyr slutt på all nytenking, innovasjon og utvikling, alt vil gå i stå.

Dette med at Hitler bevisst valgte hakekorset fordi han så sine egne initialer i det, er også bare ditt subjektive syn. Historikere, forskere, psykiatere og psykologer har diskutert Hitler i hundre år nå og så vidt jeg vet, er det ingen av dem som har kommet på den tanke at Hitler så sine initialer i hakekorset, her er du den føste og eneste. Men som kjent er det ingenting som kan utelukkes her i denne verden.

Å se romfarere i Bibelen er du ikke alene om, men disse sirianerne må du være helt alene om å se.

Alt tyder på at også alle forestillinger om guder, engler og andre åndeskapninger bare er noe som finnes inne i hodet til folk.

Jeg postet disse to tegnene fordi jeg var nysgjerrig på å se om du var så opptatt av hakekors at du så hakekors i alt, men det gjorde du ikke. Men uten denne diskusjonen om hakekors ville det aldri ha falt meg inn å forbinde devanagari og Mans flagg med hakekors. Som oftest er en sigar bare en sigar.
[/quote]

Arne svarer:
Jeg vil i det følgende ta for meg en annen diktator for å belyse dette videre, nemlig V. Putin.

Hans initialer er VP (og da må vi selvsagt se bort fra hvordan han skriver sitt navn etter det russiske alfabetet). Vladimir Putin var KGB agent i Øst-Tyskland allerede tidlig i sin ungdom, noe som tyder på at han var lidenskaplig opptatt og mektig stolt av landet sitt og det store samveldet han var borger av. Tiden går og med tiden kommer Sovjetunionens sammenbrudd. Dette må han ha tatt veldig tungt, på linje med Hitlers store skuffelse av å ha opplevd Tysklands sammenbrudd etter 1. verdenskrig.

La oss belyse dette med et tenkt bilde, noe som kan sammenlignes med en Rorschacht-test. V.Putin sitter hjemme i stuen sin i ST. Petersburg. Han er sjokkert og enormt skuffet over at Sovjetunionen har spilt fallit. Han drikker vodka og trykker det sovjetiske flagget til sitt bryst, mens en tåre faller ned på flagget. "Hva betyr det?", tenker han da han ser at tåren treffer stjernen i flagget. Fra før har han utviklet en ekstrem narsissisme (på lik linje med A. Hitlers) og nå slår den ut i full blomst. "Er jeg utvalgt av Gud til noe stort?" Han hviler blikket på sigden og hammeren. Brått reiser han seg fra stolen han sitter i, bordet hvor vodkaglasset står går over ende og han retter armene mot himmelen. Et gedigent og langtrukket: "EUREKA", strømmer ut av munnen hans, hans kone som står på kjøkkenet mister et fat med ortodokse kjøttboller, som de skulle ha til middag, på gulvet. Forskrekket løper hun inn i stuen og finner en opprømt mann, stående midt på gulvet, gråtende. Han roper: "Snuppa. Jeg er utvalgt!"

Så til poenget. Hva var det som hadde brakt KGB spionen ut av ballanse og ut av kulden? Jo, han hadde funnet sine initialer i sigden og hammeren. V i sigden og P i hammeren og resten av historien kjenner vi.

Bilde

Om dette hadde vært en sann historie hadde nok Putin sprunget til telefonen og ringt til Kirill i Moskva, han som senere skulle bli utnevnt til russisk-ortodoks patriark. Jeg ser for meg telefonsamtalen.

"Er det du, Kirill?"
"Ja, hvem er det?"
"Det er meg, Fedrelandets framtidige fører. Jeg er blitt utvalgt av Gud til å lede landet til katastrofe." Putin skvatt. "Hva i helvete var det jeg sa?", tenkte han. "Nei, jeg mener; ut av katastrofen, sammenbruddet. Jeg skal forene Russland igjen og vi skal ta Russland til himmelske høyder. Da må du støtte meg, Kirill. Vil du det?"
"Selvfølgelig Putin, jeg har da en familie jeg skal brødfø."

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 10:30 am Jeg vil i det følgende ta for meg en annen diktator for å belyse dette videre, nemlig V. Putin.

Hans initialer er VP (og da må vi selvsagt se bort fra hvordan han skriver sitt navn etter det russiske alfabetet). Vladimir Putin var KGB agent i Øst-Tyskland allerede tidlig i sin ungdom, noe som tyder på at han var lidenskaplig opptatt og mektig stolt av landet sitt og det store samveldet han var borger av. Tiden går og med tiden kommer Sovjetunionens sammenbrudd. Dette må han ha tatt veldig tungt, på linje med Hitlers store skuffelse av å ha opplevd Tysklands sammenbrudd etter 1. verdenskrig.

La oss belyse dette med et tenkt bilde, noe som kan sammenlignes med en Rorschacht-test. V.Putin sitter hjemme i stuen sin i ST. Petersburg. Han er sjokkert og enormt skuffet over at Sovjetunionen har spilt fallit. Han drikker vodka og trykker det sovjetiske flagget til sitt bryst, mens en tåre faller ned på flagget. "Hva betyr det?", tenker han da han ser at tåren treffer stjernen i flagget. Fra før har han utviklet en ekstrem narsissisme (på lik linje med A. Hitlers) og nå slår den ut i full blomst. "Er jeg utvalgt av Gud til noe stort?" Han hviler blikket på sigden og hammeren. Brått reiser han seg fra stolen han sitter i, bordet hvor vodkaglasset står går over ende og han retter armene mot himmelen. Et gedigent og langtrukket: "EUREKA", strømmer ut av munnen hans, hans kone som står på kjøkkenet mister et fat med ortodokse kjøttboller, som de skulle ha til middag, på gulvet. Forskrekket løper hun inn i stuen og finner en opprømt mann, stående midt på gulvet, gråtende. Han roper: "Snuppa. Jeg er utvalgt!"

Så til poenget. Hva var det som hadde brakt KGB spionen ut av ballanse og ut av kulden? Jo, han hadde funnet sine initialer i sigden og hammeren. V i sigden og P i hammeren og resten av historien kjenner vi.

Bilde

Om dette hadde vært en sann historie hadde nok Putin sprunget til telefonen og ringt til Kirill i Moskva, han som senere skulle bli utnevnt til russisk-ortodoks patriark. Jeg ser for meg telefonsamtalen.

"Er det du, Kirill?"
"Ja, hvem er det?"
"Det er meg, Fedrelandets framtidige fører. Jeg er blitt utvalgt av Gud til å lede landet til katastrofe." Putin skvatt. "Hva i helvete var det jeg sa?", tenkte han. "Nei, jeg mener; ut av katastrofen, sammenbruddet. Jeg skal forene Russland igjen og vi skal ta Russland til himmelske høyder. Da må du støtte meg, Kirill. Vil du det?"
"Selvfølgelig Putin, jeg har da en familie jeg skal brødfø."
Nå må du ikke la fantasien ta helt overhånd, dette med Putin er helt sikkert noe du er helt alene om å se.

Russland- Rossija.

https://ic.pics.livejournal.com/znatnov ... 54_320.jpg

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: tir mar 14, 2023 11:09 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 10:30 am Jeg vil i det følgende ta for meg en annen diktator for å belyse dette videre, nemlig V. Putin.

Hans initialer er VP (og da må vi selvsagt se bort fra hvordan han skriver sitt navn etter det russiske alfabetet). Vladimir Putin var KGB agent i Øst-Tyskland allerede tidlig i sin ungdom, noe som tyder på at han var lidenskaplig opptatt og mektig stolt av landet sitt og det store samveldet han var borger av. Tiden går og med tiden kommer Sovjetunionens sammenbrudd. Dette må han ha tatt veldig tungt, på linje med Hitlers store skuffelse av å ha opplevd Tysklands sammenbrudd etter 1. verdenskrig.

La oss belyse dette med et tenkt bilde, noe som kan sammenlignes med en Rorschacht-test. V.Putin sitter hjemme i stuen sin i ST. Petersburg. Han er sjokkert og enormt skuffet over at Sovjetunionen har spilt fallit. Han drikker vodka og trykker det sovjetiske flagget til sitt bryst, mens en tåre faller ned på flagget. "Hva betyr det?", tenker han da han ser at tåren treffer stjernen i flagget. Fra før har han utviklet en ekstrem narsissisme (på lik linje med A. Hitlers) og nå slår den ut i full blomst. "Er jeg utvalgt av Gud til noe stort?" Han hviler blikket på sigden og hammeren. Brått reiser han seg fra stolen han sitter i, bordet hvor vodkaglasset står går over ende og han retter armene mot himmelen. Et gedigent og langtrukket: "EUREKA", strømmer ut av munnen hans, hans kone som står på kjøkkenet mister et fat med ortodokse kjøttboller, som de skulle ha til middag, på gulvet. Forskrekket løper hun inn i stuen og finner en opprømt mann, stående midt på gulvet, gråtende. Han roper: "Snuppa. Jeg er utvalgt!"

Så til poenget. Hva var det som hadde brakt KGB spionen ut av ballanse og ut av kulden? Jo, han hadde funnet sine initialer i sigden og hammeren. V i sigden og P i hammeren og resten av historien kjenner vi.

Bilde

Om dette hadde vært en sann historie hadde nok Putin sprunget til telefonen og ringt til Kirill i Moskva, han som senere skulle bli utnevnt til russisk-ortodoks patriark. Jeg ser for meg telefonsamtalen.

"Er det du, Kirill?"
"Ja, hvem er det?"
"Det er meg, Fedrelandets framtidige fører. Jeg er blitt utvalgt av Gud til å lede landet til katastrofe." Putin skvatt. "Hva i helvete var det jeg sa?", tenkte han. "Nei, jeg mener; ut av katastrofen, sammenbruddet. Jeg skal forene Russland igjen og vi skal ta Russland til himmelske høyder. Da må du støtte meg, Kirill. Vil du det?"
"Selvfølgelig Putin, jeg har da en familie jeg skal brødfø."
Nå må du ikke la fantasien ta helt overhånd, dette med Putin er helt sikkert noe du er helt alene om å se.

Russland- Rossija.

https://ic.pics.livejournal.com/znatnov ... 54_320.jpg
Jamen, jamen, du har jo gang på gang påpekt at jeg er den første til å se noe andre ikke ser.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 11:35 am
Jamen, jamen, du har jo gang på gang påpekt at jeg er den første til å se noe andre ikke ser.
Selvfølgelig, og logisk nok. Når andre ikke ser eller ikke vil se det du mener å se, så er du nødvendigvis den første som gjør krav på å ha sett det..

Det tyder også på at du bør ta det med ro med den altervinen. Ooog - den tornekronen, du vet? Den skal definitivt IKKE røykes!

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir mar 14, 2023 12:03 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 11:35 am
Jamen, jamen, du har jo gang på gang påpekt at jeg er den første til å se noe andre ikke ser.
Selvfølgelig, og logisk nok. Når andre ikke ser eller ikke vil se det du mener å se, så er du nødvendigvis den første som gjør krav på å ha sett det..

Det tyder også på at du bør ta det med ro med den altervinen. Ooog - den tornekronen, du vet? Den skal definitivt IKKE røykes!

Mvh

BE
AHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Jeg liker humoren din BE. Hilsen en som har innsett at en ting er å se, en annen ting er å innse, ooooooooooog som lurer på om han skal ta patent på initialene til AH og VP i henholdsvis hakekorsflagget og det sovjetske flagget, bare for å sjekke ut om det virkelig er mulig at INGEN har sett dette før meg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 12:41 pm
AHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Jeg liker humoren din BE. Hilsen en som har innsett at en ting er å se, en annen ting er å innse, ooooooooooog som lurer på om han skal ta patent på initialene til AH og VP i henholdsvis hakekorsflagget og det sovjetske flagget, bare for å sjekke ut om det virkelig er mulig at INGEN har sett dette før meg.
Be my guest, og lykke til!

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 11:35 am
Karatel skrev: tir mar 14, 2023 11:09 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 10:30 am Jeg vil i det følgende ta for meg en annen diktator for å belyse dette videre, nemlig V. Putin.

Hans initialer er VP (og da må vi selvsagt se bort fra hvordan han skriver sitt navn etter det russiske alfabetet). Vladimir Putin var KGB agent i Øst-Tyskland allerede tidlig i sin ungdom, noe som tyder på at han var lidenskaplig opptatt og mektig stolt av landet sitt og det store samveldet han var borger av. Tiden går og med tiden kommer Sovjetunionens sammenbrudd. Dette må han ha tatt veldig tungt, på linje med Hitlers store skuffelse av å ha opplevd Tysklands sammenbrudd etter 1. verdenskrig.

La oss belyse dette med et tenkt bilde, noe som kan sammenlignes med en Rorschacht-test. V.Putin sitter hjemme i stuen sin i ST. Petersburg. Han er sjokkert og enormt skuffet over at Sovjetunionen har spilt fallit. Han drikker vodka og trykker det sovjetiske flagget til sitt bryst, mens en tåre faller ned på flagget. "Hva betyr det?", tenker han da han ser at tåren treffer stjernen i flagget. Fra før har han utviklet en ekstrem narsissisme (på lik linje med A. Hitlers) og nå slår den ut i full blomst. "Er jeg utvalgt av Gud til noe stort?" Han hviler blikket på sigden og hammeren. Brått reiser han seg fra stolen han sitter i, bordet hvor vodkaglasset står går over ende og han retter armene mot himmelen. Et gedigent og langtrukket: "EUREKA", strømmer ut av munnen hans, hans kone som står på kjøkkenet mister et fat med ortodokse kjøttboller, som de skulle ha til middag, på gulvet. Forskrekket løper hun inn i stuen og finner en opprømt mann, stående midt på gulvet, gråtende. Han roper: "Snuppa. Jeg er utvalgt!"

Så til poenget. Hva var det som hadde brakt KGB spionen ut av ballanse og ut av kulden? Jo, han hadde funnet sine initialer i sigden og hammeren. V i sigden og P i hammeren og resten av historien kjenner vi.

Bilde

Om dette hadde vært en sann historie hadde nok Putin sprunget til telefonen og ringt til Kirill i Moskva, han som senere skulle bli utnevnt til russisk-ortodoks patriark. Jeg ser for meg telefonsamtalen.

"Er det du, Kirill?"
"Ja, hvem er det?"
"Det er meg, Fedrelandets framtidige fører. Jeg er blitt utvalgt av Gud til å lede landet til katastrofe." Putin skvatt. "Hva i helvete var det jeg sa?", tenkte han. "Nei, jeg mener; ut av katastrofen, sammenbruddet. Jeg skal forene Russland igjen og vi skal ta Russland til himmelske høyder. Da må du støtte meg, Kirill. Vil du det?"
"Selvfølgelig Putin, jeg har da en familie jeg skal brødfø."
Nå må du ikke la fantasien ta helt overhånd, dette med Putin er helt sikkert noe du er helt alene om å se.

Russland- Rossija.

https://ic.pics.livejournal.com/znatnov ... 54_320.jpg
Jamen, jamen, du har jo gang på gang påpekt at jeg er den første til å se noe andre ikke ser.
Ja, og sier jeg noe annet nå?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 9:18 am Går en langt nok
..så har en kanskje gått for langt..
Bilde

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Zpiff skrev: tir mar 14, 2023 2:39 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 14, 2023 9:18 am Går en langt nok
..så har en kanskje gått for langt..
Bilde
Og har man gått for langt er det kanskje best å sale opp?Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»