Ytringsfriheten i facebook.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Ytringsfriheten i facebook.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Jeg la ut et innlegg i facebook som tok for seg en sammenligning mellom Adof Hitlers initialer AH og hakekorset. Jeg påstod at Hitler brukte hakekorset av to grunner. For det første så fant han sine initaler i tegnet (det er noe alle kan se hvis en trekker en strek ned fra tegnet ytterste venstre side og en strek opp fra tegnets ytterste høyre side) og finner AH, dernest står hakekorset for magi, lykke, sol og kosmos.

Kort tid etter at innlegget var lagt ut fikk jeg beskjed fra facebook at innlegget var i strid med facebooks retningslinjer. Nazistiske retningslinjer?

Bilde

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Facebook er for koselige samlinger med te og noe godt å tygge på, ikke verdenskrig og dertil. Har selv fått ufrivillig pause fra boken noen ganger, ikke moro

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 09, 2023 10:28 am Jeg la ut et innlegg i facebook som tok for seg en sammenligning mellom Adof Hitlers initialer AH og hakekorset. Jeg påstod at Hitler brukte hakekorset av to grunner. For det første så fant han sine initaler i tegnet (det er noe alle kan se hvis en trekker en strek ned fra tegnet ytterste venstre side og en strek opp fra tegnets ytterste høyre side) og finner AH, dernest står hakekorset for magi, lykke, sol og kosmos.

Kort tid etter at innlegget var lagt ut fikk jeg beskjed fra facebook at innlegget var i strid med facebooks retningslinjer. Nazistiske retningslinjer?

Bilde
Disse retningslinjene:

" Vi tillater ikke symboler som representerer hatefulle organisasjoner eller hatefulle ideologier hvis de ikke kommer med en kontekst eller fordømmelse, sa lederen for Facebooks sikkerhetspolitikk, Nathaniel Gleicher, under en høring i etterretningskomiteen i Representantenes hus torsdag."

Her er det ikke et hakekors, men en omvendt trekant.

"Reklamen inneholder en omvendt trekant, et symbol som ligner umiskjennelig på symbolet som det tyske naziregimet brukte for å merke politiske fanger i konsentrasjonsleirer."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/50 ... nazisymbol

Det president Trump ikke fikk lov til, får ikke du heller lov til.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Hvorfor tror så mange at ytringsfrihet betyr at diverse media har publiseringsplikt ovenfor dem?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Svastika er et eldgammelt symbol, oppfunnet før nazismen var påtenkt.
I buddhisme og hinduisme peker hakene stort sett motsatt vei av Adolf Hitlers hakekors.
Men det er vel ingen absolutt regel så vidt jeg vet.
Det er et forhatt symbol, men skal symbolet utryddes må en god del kultur fra hundrevis eller tusener av år tilbake utraderes fra historien.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»