Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av LD-Johnson »

Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:51 pm
LD-Johnson skrev: tir mar 14, 2023 6:44 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm

Kan du forklare ditt bruk av ZZ i russland?
Hva mener du med at der skal regne russiske satellitter?
Du har ikke fått med deg ruZZernes swastika? Hvor skriver jeg at det SKAL regne satellitter? Sliter yandex translate?
Du skriver for mye tull og nå blir du personlig. Vår diskusjon er ferdig. So better.
Jepp ble fort litt pinlig med sitatfusket ditt, ikke noe tap.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Crynix skrev: tir mar 14, 2023 6:53 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:23 pm
Leoparden skrev: tir mar 14, 2023 6:19 pm

Det er internasjonalt luftrom. Amerikanere har akkurat like stor rett til å være der som Russere.
Ja det er sant, men like utenfor konfliktområdene.
Det er som å leke med ilden. Hvis de flyr spiondroner i nærheten av krigsområder, så må en nesten regne med at noe kan skje.
Nei, internasjonalt luftrom er nøytralt.
Måtte polakkene regne med at et missil slo ned og og drepte noen av deres landsmenn også? Var jo i nærheten av krigsområdet…
Det var veldig uheldig. Men det er faktisk slik som skjer i krig. Derfor fikk det ingen konsekvenser.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

LD-Johnson skrev: tir mar 14, 2023 6:54 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:51 pm
LD-Johnson skrev: tir mar 14, 2023 6:44 pm

Du har ikke fått med deg ruZZernes swastika? Hvor skriver jeg at det SKAL regne satellitter? Sliter yandex translate?
Du skriver for mye tull og nå blir du personlig. Vår diskusjon er ferdig. So better.
Jepp ble fort litt pinlig med sitatfusket ditt, ikke noe tap.
Jeg har sluttet å diskutere med mennesker som kun klarer å drive personangrep. Do better.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:55 pm
LD-Johnson skrev: tir mar 14, 2023 6:54 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:51 pm

Du skriver for mye tull og nå blir du personlig. Vår diskusjon er ferdig. So better.
Jepp ble fort litt pinlig med sitatfusket ditt, ikke noe tap.
Jeg har sluttet å diskutere med mennesker som kun klarer å drive personangrep. Do better.
Som sagt, ikke noe tap.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Ljot skrev: tir mar 14, 2023 6:49 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:18 pm Nå sutrer USA over at russland har truffet en amerikansk drone. For det første er det ikke USA sin krig, så de har ikke noe der å gjøre. Prøver de å lage grunn for å gå inn selv eller?
Og så vet vi at USA bruker jagerfly på å skyte ned værballonger fra kina. Så er dette berettiget kritikk av USA, eller bør de tenke på hva de selv gjør før de kritiserer andre?
De som først og fremst ikke har noe i Ukraina å gjøre er Russland. Og du har strengt tatt ingen grunn til å sutre over at amerikanerne befinner seg i internasjonalt luftrom. Der har de akkurat like mye å gjøre som Russland. Hvis russiske piloter loker seg bort i en amerikansk ubemannet drone med hva vi må anta er både sporing og en relativt grei radarsignatur har de kun seg selv å takke. Både for skader på eget utstyr og for eventuelle reaksjoner på det som kan oppfattes som et uprovosert angrep på et annet lands luftflåte.
Ifølge CNN sier en amerikansk tjenestemann kjent med hendelsen, at det ene russiske jagerflyet fløy med vilje foran, og dumpet drivstoff foran den ubemannede dronen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Kn ... onepropell

Tror ikke dronen komm brått på ;)

b0lle

Legg inn av b0lle »

Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm
LD-Johnson skrev: tir mar 14, 2023 6:38 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:34 pm

Poenget mitt er at dette ikke er noe å hisse seg opp over av noen parter. Det jeg ikke ønsker er et USA som leter etter unnskyldninger til å bli mer delaktig i krigen.
Heller ingen ting å hisse seg opp om det begynner å regne ruZZiske ubemannede ting, satellitter feks.
Kan du forklare ditt bruk av ZZ i russland?
Hva mener du med at der skal regne russiske satellitter?
Bokstaven Z er benyttet av russerne selv som et kjennetegn. Usikkert om det kun er enkelte avdelinger som bruket det. Uansett blir det litt som andre militær diktaturer som feks nazi-Tyskland som hadde sine kjennetegn. Siden Russland som du sikkert vet skrives med "ss" erstatter man derfor begge bokstavene med "zz".

Håpet det var oppklarende så er det bare å si ifra om du lurer på noe mer.

startelver

Legg inn av startelver »

Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

b0lle skrev: tir mar 14, 2023 7:00 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm
LD-Johnson skrev: tir mar 14, 2023 6:38 pm

Heller ingen ting å hisse seg opp om det begynner å regne ruZZiske ubemannede ting, satellitter feks.
Kan du forklare ditt bruk av ZZ i russland?
Hva mener du med at der skal regne russiske satellitter?
Bokstaven Z er benyttet av russerne selv som et kjennetegn. Usikkert om det kun er enkelte avdelinger som bruket det. Uansett blir det litt som andre militær diktaturer som feks nazi-Tyskland som hadde sine kjennetegn. Siden Russland som du sikkert vet skrives med "ss" erstatter man derfor begge bokstavene med "zz".

Håpet det var oppklarende så er det bare å si ifra om du lurer på noe mer.
Nazi-tyskland var da slettes ikke noe militærdiktatur, hvor har du det fra?

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:10 pm Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.
Og omvendt, nazistene som brente bøker som ikke stemte med deres verdensbilde, særlig skrevet av jøder...

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:10 pm Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446

b0lle

Legg inn av b0lle »

Gjellsimle skrev: tir mar 14, 2023 7:12 pm
b0lle skrev: tir mar 14, 2023 7:00 pm
Jhinx skrev: tir mar 14, 2023 6:42 pm

Kan du forklare ditt bruk av ZZ i russland?
Hva mener du med at der skal regne russiske satellitter?
Bokstaven Z er benyttet av russerne selv som et kjennetegn. Usikkert om det kun er enkelte avdelinger som bruket det. Uansett blir det litt som andre militær diktaturer som feks nazi-Tyskland som hadde sine kjennetegn. Siden Russland som du sikkert vet skrives med "ss" erstatter man derfor begge bokstavene med "zz".

Håpet det var oppklarende så er det bare å si ifra om du lurer på noe mer.
Nazi-tyskland var da slettes ikke noe militærdiktatur, hvor har du det fra?
Totalitært diktatur var det jeg skulle ha.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Nydelig, alt av russisk blir borte. Fortsett - en terroriststat skal ikke få selge bøker i et land de forsøker å tilintetgjøre.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Albania skrev: tir mar 14, 2023 7:23 pm Nydelig, alt av russisk blir borte. Fortsett - en terroriststat skal ikke få selge bøker i et land de forsøker å tilintetgjøre.
Lake Russia hadde gjort seg men det krever vel dessverre litt mye.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Er dette mulig?


startelver

Legg inn av startelver »

Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 7:20 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:10 pm Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446
Det var på NRK Dagsrevyen! Innslaget om Ukrainere som kvitter seg med russiske bøker! Og denne bokhandelen ryddet opp alt de hadde av russiske bøker. Det forteller en del om holdningene.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2023 ... /avspiller

33 minutter inn i sendingen! Jeg sier ikke noe sånt uten å ha sett det.
Håper Miss Chance også fikk med seg det.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Jeg tror mister Putin hadde hatt nytte av noen historietimer, der han kanskje kunne lært noe av Otto von Bismarck. Her er et sitat fra han om den østerriksk-prøyssiske krig, også kalt den tyske brødrekrig:

"Vi måtte unngå å skade Østerrike for alvorlig. Vi måtte unngå å etterlate henne i en tilstand av unødig bitterhet eller ønske om hevn. Vi burde heller ta vare på muligheten av å bli venner igjen med vår motstander, og i alle tilfeller betrakte den østerrikske stat som en del av det europeiske sjakkbrettet. Hvis Østerrike ble påført alvorlig skade, ville hun bli Frankrike og alle våre andre motstanderes allierte. Hun ville til og med ofre hennes anti-russiske interesser for å få hevn over Preussen. Østerrikes konflikt og rivalisering med oss var ikke mer å fordømme enn vår konflikt med henne."

Her kan en bytte ut Preussen med Russland, Østerrike med Ukraina, og Frankrike med USA. Det løpet er nok kjørt for lengst nå, Russland har skaffet seg en fiende for uoverskuelig fremtid, og det av "brødrefolket".

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:50 pm
Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 7:20 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:10 pm Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446
Det var på NRK Dagsrevyen! Innslaget om Ukrainere som kvitter seg med russiske bøker! Og denne bokhandelen ryddet opp alt de hadde av russiske bøker. Det forteller en del om holdningene.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2023 ... /avspiller

33 minutter inn i sendingen! Jeg sier ikke noe sånt uten å ha sett det.
Og når man tar seg bryet med å sjekke, viser det seg at dette er bøker folk ikke ønsker å ha lenger, som samles opp i en bokhandel, og som blir resirkulert til nytte for forsvaret, ikke at ukrainerne "har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid." ...

startelver

Legg inn av startelver »

missChance skrev: tir mar 14, 2023 7:55 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:50 pm
Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 7:20 pm
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446
Det var på NRK Dagsrevyen! Innslaget om Ukrainere som kvitter seg med russiske bøker! Og denne bokhandelen ryddet opp alt de hadde av russiske bøker. Det forteller en del om holdningene.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2023 ... /avspiller

33 minutter inn i sendingen! Jeg sier ikke noe sånt uten å ha sett det.
Og når man tar seg bryet med å sjekke, viser det seg at dette er bøker folk ikke ønsker å ha lenger, som samles opp i en bokhandel, og som blir resirkulert til nytte for forsvaret, ikke at ukrainerne "har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid." ...
Jeg tror du forstod budskapet!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

missChance skrev: tir mar 14, 2023 7:40 pm Er dette mulig?

Vil dette bety noe i praksis? Vervet som president for Sikkerhetsrådet går på omgang mellom de 15 medlemmene som har presidentskapet én måned om gangen etter tur.

Presidenten leder møtene og er ordstyrer, men siden alle beslutninger må fattes enstemmig av alle medlemsland, har ikke presidenten makt til å ta selvstendige avgjørelser.
Sist redigert av Karatel den tir mar 14, 2023 8:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Karatel skrev: tir mar 14, 2023 8:02 pm
missChance skrev: tir mar 14, 2023 7:40 pm Er dette mulig?

Vil dette bety noe i praksis? Vervet som president for Sikkerhetsrådet går på omgang mellom de 15 medlemmene som har presidentskapet én måned om gangen etter tur.

Presidenten leder møtene og er ordstyrer, men siden alle beslutninger må fattes enstemmig av alle medlemsland, har ikke president makt til å ta selvstendige avgjørelser.
Det er en hån.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

missChance skrev: tir mar 14, 2023 8:03 pm
Karatel skrev: tir mar 14, 2023 8:02 pm
missChance skrev: tir mar 14, 2023 7:40 pm Er dette mulig?

Vil dette bety noe i praksis? Vervet som president for Sikkerhetsrådet går på omgang mellom de 15 medlemmene som har presidentskapet én måned om gangen etter tur.

Presidenten leder møtene og er ordstyrer, men siden alle beslutninger må fattes enstemmig av alle medlemsland, har ikke president makt til å ta selvstendige avgjørelser.
Det er en hån.
Ja, det kan nesten sammenlignes med da Saudi-Arabia ble valgt inn i FNs menneskerettighetsråd.Men bare nesten, Saudi-Arabia ble valgt i en avstemning, Russland får presidentskapet for én måned fordi reglene er slik, og reglene får man ikke gjort noe med.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Crynix skrev: tir mar 14, 2023 5:32 pm
Hmm skrev: tir mar 14, 2023 4:17 pm For å sette de amerikanske kostnadene i perspektiv.

Estimerte kostnader i Irak-krigen var (NOK) 4-6 millarder per dag. (2003-2011)
Estimert støtte til Ukraina er ca (NOK) 63+ millioner per dag, hittil.

Usikker på hvordan verdien av gammelt utstyr verdsettes, men uansett er dette ikke veldig store kostnader for USA. Og tar vi med økning i salg osv, så tipper jeg dette er et regnestykke som selv Trump ikke kan droppe uten å få sterkt motstand. Og enda (heldigivs) finnes det også mange i USA som ser litt lengre enn penger i posen, skal verden gå fremover kan ikke regimer som Russland vinne frem med å overfalle, drepe og legge demokratiske land øde!
Stemmer disse tallene da? Jeg har ingen peiling på kostnadene rundt Irak-krigen og jeg har heller ingen intensjon om å ettergå disse tallene. Man må jo justere disse tallene for inflasjon ettersom det har gått noen år, og jeg aner ikke hvordan man verdsetter krigsmateriell ut ifra et inflasjonsperspektiv. Mine økonomiske ferdigheter begrenser seg stort sett til egen privatøkonomi, men for meg virker regnestykket rundt Ukraina feil. Ifølge Google har USA bistått med $31,7 milliarder, der virker de fleste kilder temmelig samstemte. Dersom vi forenkler veldig og sier at krigen brøt ut for 400 dager siden (i stedet for 383) og tar en snittkurs på dollaren på $1 = 10NOK, får vi noe helt annet. $31,700,000,000 / 400 dager = $79,250,000 dollar daglig. Det er et konservativt anslag som vi så kan gange med 10 for å få omregnet til norsk valuta. Poenget er at amerikanerne har gitt uhorvelig mye, men det er i det minste mye bedre ressursbruk enn den ulovlige Irak-krigen.

Det er fryktelig vanskelig å si hvordan det komplekse regnestykket ser ut til slutt. MIC håver jo inn rekordkontrakt etter rekordkontrakt, man får solgt en del til partnerland og styrket diplomatiske bånd til allierte. Spesielt det siste er umulig å sette noen konkret prislapp på. Som en bonus får man svekket sin største rival (sett med historikk-brillene på) uten å ofre et eneste amerikansk liv, og man får vridd europeiske energikontrakter ut av russernes hender og plassert de over hos amerikanerne. Det er veldig vanskelig å finne ut om amerikanerne går i heidundrandes underskudd, om de går i null, eller om de går i massivt overskudd.

Og til slutt, jeg vet ikke om Trump i det hele tatt bryr seg om USA taper, går i null, eller tjener penger på krigen. Poenget hans er at han ser en utgift uten å tenke over alternativkostnaden. Det kan eksemplifiseres ved at han ønsket å gi CDC et massivt budsjettkutt i 2018, som heldigvis ble stoppet av kongressen. Hvor massiv den corona-regningen ville vært om han hadde fått gjennomslag for kuttet kan vi jo bare tenke oss til. Husk at dette er en mann som hardnakket påstod at USA kom styrket ut av tollkrigen han iverksatte mot Kina, og som mente han skulle få landet gjeldfri i løpet av sin presidentperiode. Mannen er, i mangel på bedre uttrykk, fette sprø.
Må ta selvkritikk for denne. Jeg satt på jobb og søkte opp tallene da jeg plutselig kom på noe jeg hadde glemt......deretter trykket jeg "lagre".

Etter en ny sjekk så kommer jeg til over en milliard kr per dag. Det er ganske mye.

Men det er mye billigere enn andre kriger, det er moralsk riktig og ingen amerikanske liv går tapt.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:50 pm
Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 7:20 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:10 pm Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446
Det var på NRK Dagsrevyen! Innslaget om Ukrainere som kvitter seg med russiske bøker! Og denne bokhandelen ryddet opp alt de hadde av russiske bøker. Det forteller en del om holdningene.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2023 ... /avspiller

33 minutter inn i sendingen! Jeg sier ikke noe sånt uten å ha sett det.
Håper Miss Chance også fikk med seg det.

Og hva faen er galt i det? Russland er en terroriststat som fortjener hver eneste bok brent.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:50 pm
Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 7:20 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:10 pm Ukrainerna har kastet ut alle russiske bøker fra bokhandlerne. Det var vel sånn man drev med bokbrenning av nazilitteratur i sin tid.
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446
Det var på NRK Dagsrevyen! Innslaget om Ukrainere som kvitter seg med russiske bøker! Og denne bokhandelen ryddet opp alt de hadde av russiske bøker. Det forteller en del om holdningene.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2023 ... /avspiller

33 minutter inn i sendingen! Jeg sier ikke noe sånt uten å ha sett det.
Håper Miss Chance også fikk med seg det.
Tror du virkelig at alle sitter og ser Dagsrevyen hver dag? Når du kommer med slike utsagn, så får du pent hoste opp kilden også. Du kan ikke forvente at sånne kommentarer blir stående uimotsagte.

Og etter å ha faktisk sett innslaget synes jeg det er helt utrolig at du kommer med den beskrivelsen. Bokbrenning og nazilitteratur har jo ingenting med innslaget å gjøre.

startelver

Legg inn av startelver »

Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 9:19 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 7:50 pm
Troygirl skrev: tir mar 14, 2023 7:20 pm
Hvorfor skriver du sånt som dette UTEN kilde?

https://www.newsweek.com/fact-check-has ... es-1779446
Det var på NRK Dagsrevyen! Innslaget om Ukrainere som kvitter seg med russiske bøker! Og denne bokhandelen ryddet opp alt de hadde av russiske bøker. Det forteller en del om holdningene.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2023 ... /avspiller

33 minutter inn i sendingen! Jeg sier ikke noe sånt uten å ha sett det.
Håper Miss Chance også fikk med seg det.
Tror du virkelig at alle sitter og ser Dagsrevyen hver dag? Når du kommer med slike utsagn, så får du pent hoste opp kilden også. Du kan ikke forvente at sånne kommentarer blir stående uimotsagte.

Og etter å ha faktisk sett innslaget synes jeg det er helt utrolig at du kommer med den beskrivelsen. Bokbrenning og nazilitteratur har jo ingenting med innslaget å gjøre.
Beklager da miss. bokbrenning , det riktige var bok-resirkulering. Bøkene ble nemlig lastet opp i store trailere og skal resirkuleres !!! De skal altså tillintetgjøres og bli til noe annet, anser det som brenning , de er ihvertfall gone! Poenget mitt står, bokhandleren vil ikke selge russiske bøker!!!! Forstått??

Og nå vet alle kilden, det var altså NRK.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

fargerik skrev: tir mar 14, 2023 1:34 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 1:25 pm Problemet er at Iran supplerer Russland med masse våpen, og får sikkert godt betalt.

Iran må stoppes.
Fikk med meg i nyhetene i morges at Iran og Saudiarabia vurderer å slutte med sine proxykriger og heller slå sine pjalter sammen. For så vidt er det jo en god idè å avslutte det vanviddet de har drevet med så lenge, men dersom sunnyer og shiaer slår seg sammen vil jo disse stormaktene bli en stor maktfaktor i midøsten.
Montro hvem de velger å være venner med?
Jeg har ikke spesielt håp om at de vil forfekte ytringsfrihet, religionsfrihet, demokrati og slikt.....det er nok dårlig nytt for jødene, jaffal.
Taim will tell...
Jeg også fikk med meg fredsavtalen mellom Iran og Saudiarabia. Det spesielle er jo at Kina har fungert som megler. Det NRK ikke fikk med, men som ble godt lagt merke til i midtøsten, er at Kina insisterte på at forhandlingene samt avtalen ikke skulle gjøres på engelsk men farsi, arabisk og kinesisk.

Forøvrig skal det ha hvert fysisk kontakt mellom en US MQ-9reaper drone og et russisk jagerfly over Svartehavet idag.

Spennende tider.

MVHleif, Gud er god

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7901

Legg inn av Big George »

Hvilke standpunkter vil disse to store Midtøsten landene ha om Syria, Jemen og så videre ?
Vil noen av dem skifte standpunkt ?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Big George skrev: tir mar 14, 2023 9:52 pm Hvilke standpunkter vil disse to store Midtøsten landene ha om Syria, Jemen og så videre ?
Vil noen av dem skifte standpunkt ?
Det mest interessante etter min mening er at Saudi-Arabia går fra å være en alliert og samarbeidspartner av USA til å være en fiende. Dette har ligget i kortene lenge, men med dette så formaliseres det. Samtidig trer Kina mer fram som megler internasjonalt, noe som tidligere har vært forbeholdt USA. Det er et tegn på det geopolitiske skiftet.

OrmenLange
Innlegg: 1820

Legg inn av OrmenLange »

Garindan skrev: tir mar 14, 2023 10:14 pm
Big George skrev: tir mar 14, 2023 9:52 pm Hvilke standpunkter vil disse to store Midtøsten landene ha om Syria, Jemen og så videre ?
Vil noen av dem skifte standpunkt ?
Det mest interessante etter min mening er at Saudi-Arabia går fra å være en alliert og samarbeidspartner av USA til å være en fiende. Dette har ligget i kortene lenge, men med dette så formaliseres det. Samtidig trer Kina mer fram som megler internasjonalt, noe som tidligere har vært forbeholdt USA. Det er et tegn på det geopolitiske skiftet.
Det meldes nå også at Xi skal besøke Zelensky etter møtet med Putin.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Leif_8 skrev: tir mar 14, 2023 9:47 pm
fargerik skrev: tir mar 14, 2023 1:34 pm
startelver skrev: tir mar 14, 2023 1:25 pm Problemet er at Iran supplerer Russland med masse våpen, og får sikkert godt betalt.

Iran må stoppes.
Fikk med meg i nyhetene i morges at Iran og Saudiarabia vurderer å slutte med sine proxykriger og heller slå sine pjalter sammen. For så vidt er det jo en god idè å avslutte det vanviddet de har drevet med så lenge, men dersom sunnyer og shiaer slår seg sammen vil jo disse stormaktene bli en stor maktfaktor i midøsten.
Montro hvem de velger å være venner med?
Jeg har ikke spesielt håp om at de vil forfekte ytringsfrihet, religionsfrihet, demokrati og slikt.....det er nok dårlig nytt for jødene, jaffal.
Taim will tell...
Jeg også fikk med meg fredsavtalen mellom Iran og Saudiarabia. Det spesielle er jo at Kina har fungert som megler. Det NRK ikke fikk med, men som ble godt lagt merke til i midtøsten, er at Kina insisterte på at forhandlingene samt avtalen ikke skulle gjøres på engelsk men farsi, arabisk og kinesisk.

Forøvrig skal det ha hvert fysisk kontakt mellom en US MQ-9reaper drone og et russisk jagerfly over Svartehavet idag.

Spennende tider.

MVHleif, Gud er god
Saudi-Arabia og Iran har besluttet å gjenoppta de diplomatiske forbindelsene med hverandre, dette er noe helt annet enn en fredsavtale. Siden Saudi-Arabia og Iran ikke har vært i krig med hverandre, kan de logisk nok ikke inngå en fredsavtale.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»