På tide å totalrenovere boligen, vennlig hilsen EU

Svar
fargerik

Re: På tide å totalrenovere boligen, vennlig hilsen EU

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:44 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:22 am
Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:18 am

Jada, Fargerik. Vi har for lengst registrert at du gir beng
Det var frekt sagt.
Når man har brukt sine egne penger og vært forutseende, er det tillatt å håne folk som har gitt blaffen.
Men jeg antar at etternølerne vil sutre seg til at staten nå skal betale for det vi smarte har ordnet selv uten statsstøtte.
Som man reder ligger man, vettu.
Og vettu hva? Jeg har drenert rundt huset og på tomta, og er også klar for styrtregn.
Du må gjerne oppfatte det som frekt. Poenget med tråden var å diskutere et regelverk som ligger an til å påvirke 65% av Norske boligeiere. Jeg blir ikke påvirket, men i motsetning til deg så er jeg jo mentalt oppegående nok til å kunne sette meg inn i problemstillinger som ikke direkte påvirker meg. Det blir jo et traust samfunn hvis vi bare skal bry oss om ting som direkte påvirker oss selv. Er du en av disse som kontakter folk på Finn som ber om pengestøtte rundt jul og kjefter på de for at de ikke har klart å spare penger?
Fy faen for en rævhøl du er i dag, a!
Du påstår at jeg er mentalt tilbakestående, faktisk!
Slik oppfører man seg bare ikke. Skjerp deg.
Problemstillingen forstår du visst ikke. Vi vil komme til å mangle strøm. Dersom noen ikke oppfinner en måte å lage strøm av reinsdyr, da.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 10:31 am 1 mill på å skifte isolasjon og vinduer, noen har røyket noe mer enn sokker iallfall 🤣 Må gjøre det selv her uansett, kommer ikke til å koste i nærheten av den summen.
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 10:31 am 1 mill på å skifte isolasjon og vinduer, noen har røyket noe mer enn sokker iallfall 🤣 Må gjøre det selv her uansett, kommer ikke til å koste i nærheten av den summen.
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.
Slapp av.
"I tillegg har det blitt diskutert et viktig unntak for for eneboliger - at man der ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, utleie eller annen overføring."
Sitert fra linken litt over her, som du sikkert har lest.
Sist redigert av fargerik den ons mar 15, 2023 11:25 am, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Sist redigert av Fordomsfull den ons mar 15, 2023 11:28 am, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.
Slapp av.
"I tillegg har det blitt diskutert et viktig unntak for for eneboliger - at man der ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, utleie eller annen overføring."
Sitert fra linken litt over her, som du sikkert har lest.
De flyttet inn i en leilighet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.
Slapp av.
"I tillegg har det blitt diskutert et viktig unntak for for eneboliger - at man der ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, utleie eller annen overføring."
Sitert fra linken litt over her, som du sikkert har lest.
Hva hjelper det hvis man ikke skal selge eller har nettopp kjøpt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Støtten fra Enova til luft/luft varmepumper ble fjernet, ja.
Av Erna Solberg- regjeringen fra 1. juli 2021. Før siste stortingsvalg.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Kryss i taket, men for en gangs skyld er vi faktisk enige!

Bare ikke la det bli en vane. :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:31 am
Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Kryss i taket, men for en gangs skyld er vi faktisk enige!

Bare ikke la det bli en vane. :)
Hallo?
Fordomsfull refser feil regjering!
Det var ERNA som fjernet støtte til varmepumper. Det var den FORRIGE regjeringen.
https://www.enova.no/privat/hjelp-og-ve ... juli-2021/
Og når jeg tenker meg litt om, mener jeg at det aldri har blitt gitt støtte til luft/luft varmepumper.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:30 am
Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Støtten fra Enova til luft/luft varmepumper ble fjernet, ja.
Av Erna Solberg- regjeringen fra 1. juli 2021. Før siste stortingsvalg.
Jeg tror det var en kommunalstøtteordning men Enova sier nå på chat - at de avviklet sin støtte til luft-luft varmepumper i 2003. Jeg gir meg en god dag i hvem som avviklet hva og ønsker bare at de gir slik støtte. Selv om jeg altså i fjor fikk montert nye for 50 000 ink montering og ikke fikk noe i støtte. Jeg kan da unne folk støtte til riktige tiltak fordi om jeg allerede har skaffet meg det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:46 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:30 am
Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am

Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Støtten fra Enova til luft/luft varmepumper ble fjernet, ja.
Av Erna Solberg- regjeringen fra 1. juli 2021. Før siste stortingsvalg.
Jeg tror det var en kommunalstøtteordning men Enova sier nå på chat - at de avviklet sin støtte til luft-luft varmepumper i 2003. Jeg gir meg en god dag i hvem som avviklet hva og ønsker bare at de gir slik støtte. Selv om jeg altså i fjor fikk montert nye for 50 000 ink montering og ikke fikk noe i støtte. Jeg kan da unne folk støtte til riktige tiltak fordi om jeg allerede har skaffet meg det.
Jeg syns bare det er litt omtrentlig tilnærmelse til sannheten når du skylder på "regjeringen" uten videre.
Man kan da ikke "glemme" at det har vært et stortingsvalg etter at den forrige regjeringen fjernet og halverte og reduserte støtte til flere tiltak.
Klart vi ønsker at alle gode tiltak skal støttes av staten, skulle bare mangle. I virkelighetens verden betyr det dog at staten må kutte andre steder.
Regjeringen (Den regjeringen vi har nå) hadde pressekonferanse i dag, og erklærte at flyprisene skal halveres på fotrutene folk er så avhengige av nordpå. Dette har folk der oppe bedt om, og nå innfrir Vedum.
Det trengs penger til alt. Selv om jeg ikke bruker kortbaneflyplassene nordpå, syns jeg dette er bra for dem det gjelder.

Hele samfunnet skriker etter penger. Ikke alle kan få uten at det går ut over noe annet. Skatteøkninger, kanskje?
Det kan ikke regjeringen gjøre i denne stortingsperioden, siden de har erklært at det ikke skal komme noen flere skatteøkninger etter lakseskatten.
Sist redigert av fargerik den ons mar 15, 2023 12:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hvorfor skal staten gi støtte for en luft-til-luft varmepumpe, de koster 15-30 000 i dag. Det gis støtte for ting som er nytt og veldig kostbart og om man bruker firma. Mao få som benytter det

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Harduetforslag skrev: tor des 01, 2022 10:46 am
fargerik skrev: tor des 01, 2022 10:19 am Dersom folk virkelig ønsker å kjøpe seg et hus med dårlig isolasjon, dårlige vinduer og trekk og leve med dette og høyt strømforbruk bør de da selv få velge det.
Vi som er i stand til å tenke selv har gjort alt slikt frivillig for årevis siden, og har derfor lavt strømforbruk.
Jeg hadde råd til å kjøpe hus, og tok meg også råd til å ta for meg enøk- tiltak med en gang.
Å koste på seg enkle tiltak som etterisolering og annet som nevnes i artikkelen i trådstarten er hysterisk lønnsomt på sikt.
Varmepumpa leverer fire ganger det den bruker av strøm. Minst.
Hvorfor må folk vente til det kommer krav fra Store Bror?
Det jeg har gjort har betalt seg for mange år siden, og nå kan jeg nyte fruktene og innkassere mye i form av sparte utgifter.
Sa sosialisten som reiser business til Thailand :lol:

Ref problemstillingen så er jo dette omtrent like skivebom som når Hagen delte sparetipsene sine under finanskrisen, bla å sende skjortene til skredderen i England for å få byttet snippene istedenfor å kjøpe nye skjorter.
Synes det var et kjempetips. Jeg sparte mye penger på det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: ons mar 15, 2023 12:01 pm Hvorfor skal staten gi støtte for en luft-til-luft varmepumpe, de koster 15-30 000 i dag. Det gis støtte for ting som er nytt og veldig kostbart og om man bruker firma. Mao få som benytter det
Folk kjøper slikt selv. Det neste blir vel at folk krever statssubsidier på vinduer og Glava, listverk og spiker og maling også....

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:57 am
Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:44 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:22 am
Det var frekt sagt.
Når man har brukt sine egne penger og vært forutseende, er det tillatt å håne folk som har gitt blaffen.
Men jeg antar at etternølerne vil sutre seg til at staten nå skal betale for det vi smarte har ordnet selv uten statsstøtte.
Som man reder ligger man, vettu.
Og vettu hva? Jeg har drenert rundt huset og på tomta, og er også klar for styrtregn.
Du må gjerne oppfatte det som frekt. Poenget med tråden var å diskutere et regelverk som ligger an til å påvirke 65% av Norske boligeiere. Jeg blir ikke påvirket, men i motsetning til deg så er jeg jo mentalt oppegående nok til å kunne sette meg inn i problemstillinger som ikke direkte påvirker meg. Det blir jo et traust samfunn hvis vi bare skal bry oss om ting som direkte påvirker oss selv. Er du en av disse som kontakter folk på Finn som ber om pengestøtte rundt jul og kjefter på de for at de ikke har klart å spare penger?
Fy faen for en rævhøl du er i dag, a!
Du påstår at jeg er mentalt tilbakestående, faktisk!
Slik oppfører man seg bare ikke. Skjerp deg.
Problemstillingen forstår du visst ikke. Vi vil komme til å mangle strøm. Dersom noen ikke oppfinner en måte å lage strøm av reinsdyr, da.
Jeg er stort sett et rævhål, men jeg evner i det minste å se og drøfte problemstillinger som påvirker andre. Det er ikke rent få ganger i denne tråden at du har presisert hvordan du selv ligger an, hvordan dette ikke påvirker deg, hvordan andre burde tenkt mer langsiktig yadayadayada. Jeg er usikker på hvor dette sykelige behovet kommer fra, og du har jo fortsatt med det til tross for at det er blitt påpekt tidligere at tråden ikke var ment å være "Hvordan nye EU direktiver påvirker Fargerik"

Pernille

Legg inn av Pernille »

Et kjapt googlesøk gir meg 197 millioner boenheter i hele EU. Siden de færreste i dag er A-merket så vil jeg anta at omtrent samtlige må oppgraderes eller rives og bygges nytt for å tilfredsstille EU-kravet. På 27 år. I tillegg til alle nye boliger som også skal bygges. Dette kommer til å bli tidenes byggebonanza. Hva tar oss først, inflasjonen, rentene eller at folk rett og slett går dritt lei?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 12:43 pm Et kjapt googlesøk gir meg 197 millioner boenheter i hele EU. Siden de færreste i dag er A-merket så vil jeg anta at omtrent samtlige må oppgraderes eller rives og bygges nytt for å tilfredsstille EU-kravet. På 27 år. I tillegg til alle nye boliger som også skal bygges. Dette kommer til å bli tidenes byggebonanza. Hva tar oss først, inflasjonen, rentene eller at folk rett og slett går dritt lei?
Uoppnåelig med andre ord. Ikke så bekymret

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: ons mar 15, 2023 1:08 pm
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 12:43 pm Et kjapt googlesøk gir meg 197 millioner boenheter i hele EU. Siden de færreste i dag er A-merket så vil jeg anta at omtrent samtlige må oppgraderes eller rives og bygges nytt for å tilfredsstille EU-kravet. På 27 år. I tillegg til alle nye boliger som også skal bygges. Dette kommer til å bli tidenes byggebonanza. Hva tar oss først, inflasjonen, rentene eller at folk rett og slett går dritt lei?
Uoppnåelig med andre ord. Ikke så bekymret
Ja det skjer ikke. Så kan EU-klovnene i Brussel sutre så mye de vil..

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trondhjem skrev: ons mar 15, 2023 10:49 am Det er et dilemma dette. Når det er slik at "produksjon, transmisjon og bruk av energi sannsynligvis er en av de viktigste faktorene for forringelse av miljø og natur", deler av bygningsmassen i samfunnet har en teknisk standard som betyr at det sløses med store mengder energi og det er få tegn til at huseiere på eget initiativ tar tak i denne energisløsingen, hva skal politikere gjøre da?.
Spørsmålet er da om forbrukere kan pålegges å utbedre husene sine for beløp som aldri vil gi god kost/nytte for dem personlig. De første 100k brukt til energieffektivisering kan gi god kost/nytte, de neste 500k gir neppe det. Og det er en veldig stor byrde å legge på privatpersoner om det ikke kommer betydelige støtteordninger.

Visa

Legg inn av Visa »

Boligprisene kommer til å øke kraftig pga disse kravene. Men hvem rammes? De med minst. Det er nok bare å flytte til et slik minihus, de slipper jo tydeligvis det meste fremover.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Dette føyer seg inn i rekken over meningsløs idioti som velter ut fra Brussel-byråkratiet. Det synkende skipet EU og Europa.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

KongOlav2 skrev: ons mar 15, 2023 2:05 pm
Trondhjem skrev: ons mar 15, 2023 10:49 am Det er et dilemma dette. Når det er slik at "produksjon, transmisjon og bruk av energi sannsynligvis er en av de viktigste faktorene for forringelse av miljø og natur", deler av bygningsmassen i samfunnet har en teknisk standard som betyr at det sløses med store mengder energi og det er få tegn til at huseiere på eget initiativ tar tak i denne energisløsingen, hva skal politikere gjøre da?.
Spørsmålet er da om forbrukere kan pålegges å utbedre husene sine for beløp som aldri vil gi god kost/nytte for dem personlig. De første 100k brukt til energieffektivisering kan gi god kost/nytte, de neste 500k gir neppe det. Og det er en veldig stor byrde å legge på privatpersoner om det ikke kommer betydelige støtteordninger.
Jeg synes utgangspunktet bør være at den som eier bygningen har ansvaret for og skal bære kostnaden med å utbedre tekniske mangler. Å gi statsstøtte er i realiteten å skyve regningen over på andre. Statsstøtte bør derfor forbeholdes tiltak som gavner samfunnet vel så mye som den som mottar statsstøtten. På den annen side kan man vel betrakte det å innføre energieffektivtetstiltak som reduserer (veksten i) strømbehovet og dermed reduserer behovet for å nedbygge natur for å skaffe strøm som et fellesgode.

Jeg er enig i at noe statsstøtte kan gis til de som pålegges å etterisolere sine hus.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Trondhjem skrev: ons mar 15, 2023 2:59 pm
KongOlav2 skrev: ons mar 15, 2023 2:05 pm
Trondhjem skrev: ons mar 15, 2023 10:49 am Det er et dilemma dette. Når det er slik at "produksjon, transmisjon og bruk av energi sannsynligvis er en av de viktigste faktorene for forringelse av miljø og natur", deler av bygningsmassen i samfunnet har en teknisk standard som betyr at det sløses med store mengder energi og det er få tegn til at huseiere på eget initiativ tar tak i denne energisløsingen, hva skal politikere gjøre da?.
Spørsmålet er da om forbrukere kan pålegges å utbedre husene sine for beløp som aldri vil gi god kost/nytte for dem personlig. De første 100k brukt til energieffektivisering kan gi god kost/nytte, de neste 500k gir neppe det. Og det er en veldig stor byrde å legge på privatpersoner om det ikke kommer betydelige støtteordninger.
Jeg synes utgangspunktet bør være at den som eier bygningen har ansvaret for og skal bære kostnaden med å utbedre tekniske mangler. Å gi statsstøtte er i realiteten å skyve regningen over på andre. Statsstøtte bør derfor forbeholdes tiltak som gavner samfunnet vel så mye som den som mottar statsstøtten. På den annen side kan man vel betrakte det å innføre energieffektivtetstiltak som reduserer (veksten i) strømbehovet og dermed reduserer behovet for å nedbygge natur for å skaffe strøm som et fellesgode.

Jeg er enig i at noe statsstøtte kan gis til de som pålegges å etterisolere sine hus.
Det må da være bedre å gi støtte til ENØK-tiltak i boliger enn å gi strømstøtte til de samme boligeiere. Det ene bidrar til å redusere kraftbehovet, det andre går til ordinært forbruk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trondhjem skrev: ons mar 15, 2023 2:59 pm Jeg synes utgangspunktet bør være at den som eier bygningen har ansvaret for og skal bære kostnaden med å utbedre tekniske mangler. Å gi statsstøtte er i realiteten å skyve regningen over på andre. Statsstøtte bør derfor forbeholdes tiltak som gavner samfunnet vel så mye som den som mottar statsstøtten. På den annen side kan man vel betrakte det å innføre energieffektivtetstiltak som reduserer (veksten i) strømbehovet og dermed reduserer behovet for å nedbygge natur for å skaffe strøm som et fellesgode.

Jeg er enig i at noe statsstøtte kan gis til de som pålegges å etterisolere sine hus.
Når kosten for å utføre tiltaket overstiger den økonomiske nytten for den enkelte med mangegangen, så er det ikke noe tvil om at dette er noe som ville blitt pålagt fordi det gavner samfunnet fremfor noe annet. Og da er det helt urimelig at den enkelte boligeier kunne blitt pålagt oppimot millionkostnader pga et slikt direktiv.

Dette høres ut som EU på sitt absolutt verste om det blir en realitet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 12:05 pm
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 12:01 pm Hvorfor skal staten gi støtte for en luft-til-luft varmepumpe, de koster 15-30 000 i dag. Det gis støtte for ting som er nytt og veldig kostbart og om man bruker firma. Mao få som benytter det
Folk kjøper slikt selv. Det neste blir vel at folk krever statssubsidier på vinduer og Glava, listverk og spiker og maling også....
Om du husker tilbake, så ga da stat/kommune støtte til energiøkonomiseringstiltak som til isolasjon, vinduer med energiglass og idetheletatt rehabiliteringsstøtte av eldre hus - på 70-80-tallet. At myndighetene forsøker å stimulere til energiøkonomisering og gir støtte til boligformål, det har da eksistert lengre enn jeg har levd. Så det er liksom ikke et krav om tiltak&stønad jeg har funnet på. Du har kanskje til og med hørt om husbanken?

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Bor i et eldre rekkehus. Energimerkingen er på bånn. F eller G. Må rive opp alt av vegger her da. Vil ikke være mulig å bo her. Dette er helt unødvendig. Ut av EØS nå! Og dyrt blir det. Folk må ta opp dyre lån. Vil Støre prøve å hjelpe oss? Når vil dette tre i kraft?

Hvordan vil fattigere EU land håndtere dette? EU er i ferd mot kollaps?

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Kan tenke meg dette skaper greit med trøbbel i land som Frankrike. Murhus fra 16-1800 tallet som har høy historisk verdi, men som langt ifra har dagens standard, skal få slite med å innfri EU kravene

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Koskinen skrev: ons mar 15, 2023 5:20 pm Kan tenke meg dette skaper greit med trøbbel i land som Frankrike. Murhus fra 16-1800 tallet som har høy historisk verdi, men som langt ifra har dagens standard, skal få slite med å innfri EU kravene
Da tipper jeg det blir greit med demonstrasjoner i Frankrike

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Queenie skrev: ons mar 15, 2023 12:01 pm Hvorfor skal staten gi støtte for en luft-til-luft varmepumpe, de koster 15-30 000 i dag. Det gis støtte for ting som er nytt og veldig kostbart og om man bruker firma. Mao få som benytter det
Jada og om du bygger flytende vindturbiner og er et smellrikt oljeselskap som for eksempel heter Equinor, som tjente 249 milliarder kroner i 3.kvartal ifjor - og plasserer de flytende vindturbinene ved oljefeltene Snorre&Gullfaks og kaller vindparken for Hywind Tampen. Da ville du kunne ha fått 2,3 milliarder kroner i støtte fra det norske folkets selskap Enova - det firmaet som får bevilget penger av Stortinget for å gi støtte Ola&Karis energiøkonomisering av egne boliger/borettslag - for å elektrifisere plattformene på Snorre&gullfaks-feltene. Der Equinor tilfeldigvis også er operatør for begge oljefeltene.
2,3 milliarder her og 2,3 milliarder der, det kan bli penger av det.
Sist redigert av Fordomsfull den ons mar 15, 2023 8:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Koskinen skrev: ons mar 15, 2023 5:20 pm Kan tenke meg dette skaper greit med trøbbel i land som Frankrike. Murhus fra 16-1800 tallet som har høy historisk verdi, men som langt ifra har dagens standard, skal få slite med å innfri EU kravene
Tipper slike tiltak vil etterfølges av gode statlige økonomiske støtteordninger i både Frankrike og i Tyskland.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»