Jeg ler og ler - snøkaos for trikker og busser i Oslo

Svar
Ohlaien

Re: Jeg ler og ler - snøkaos for trikker og busser i Oslo

Legg inn av Ohlaien »

erdetslik skrev: tir mar 14, 2023 8:29 pm
Ohlaien skrev: tir mar 14, 2023 7:52 pm 2009 var et heftig snøår for hovedstaden:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/j ... -millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L ... t-i-helgen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... paa-22-aar

Det er dessverre ikke definert hvem som hadde hovedansvaret for snømåkingen.
Med brøytete veibaner - det midterste bildet er vel hovedveien forbi St, Hanshaugen
Jeg refererte bare til artikler der det står at det var snøkaos i Oslo dette året. Også fordi det var en uheldig bom med bytte av by mellom Kristiansand og Oslo på bildet postet litt lengre oppe. Sjekket bare kjapt for å se hvordan det var i Oslo i 2009, for jeg husker ikke. Ser det refereres til kaos i den ene artikkelen, og den andre melder om største snødybde på 22 år, så det har sikkert vært nok å ta tak i i byen her den gangen også.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: tir mar 14, 2023 7:58 pm takk Olaien og takk for sist, dette bildet er slik jeg husker Oslo mange vintre
► Show Spoiler
og til dere som er sinte på meg nå, få det ut
Dette bildet viser jo det motsatte av det du prøvde å poengtere. Bilen er brøytet inne.
En kjent sak for alle med bil og gateparkering. Men dama på bildet stod i det minste parkert gratis, i motsetning til hva hun ville gjort i dag

Baldor

Legg inn av Baldor »

fargerik skrev: man mar 13, 2023 8:30 pm Begynner det ikke etterhvert å bli kjedelig med disse "kaos" oppslagene når det kommer snø?
Når meteorologen varsler mye snø og folk oppfordres til å la bilen stå....hør på dem, for pokker.
Si det til trailsjåførene og bussjåførene. Det er busser og lastebiler som lager kaoset i trafikken.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

VifteKopp skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm
erdetslik skrev: man mar 13, 2023 6:05 pm Det som er flåste er vel at de ikke klarer å få kollektivtrafikken å gå etter et lite snøfall - og så på vinter'n :lol: :lol: :lol:
Dette er ikke et lite snøfall i Oslo-sammenheng.
Da skulle du ha vokst opp i Oslo på 50-70 tallet. dDet kjørte døgnet rundt lastebiler med snø og tømte den i sjøen ved Østbanen. Hver vinter optil 70cm. bussene gikk...med kjettinger. Trikkene gikk uten kjettinger. De hadde små snøploger over fronthjulene nesten ned i skinnegangen...Allt gikk så fint. Dere skjønner....dengang var vi så inderlig kreative....og svært ,svært få direktører i det offentlige. Og så hvitt og pent det da var om vinteren i Oslo. Riktignok bodde det bare 3-400000tusen der,da. Dengang var verden som en kule....ikke i dag som en terning med sylkvasse kanter.....

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Retnuh skrev: man mar 13, 2023 6:21 pm Hva som BØR stå i avisene :

«Politiet anbefaler alle amøber som ikke kan kjøre bil i snø, om å la bilen stå»

Faen så lei jeg er av å måtte stå i kø fra vei hjem fra jobb på grunn av at folk ikke er i stand til å kjøre bil når det kommer litt snø.
Enig...det samme hver vinter...kjøre skal de...selv om de aldri har sett snø før. Må gå galt det. Vanskelige kjøreforhold, skyldes veivesenets evne til å blande salt i snøen så det blir krystallisert snø.......glir som bare fanden. Hadde de bare måkt og latt snø vere snø, og bruke salt når det blir is. Neida.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Henningsen skrev: man mar 13, 2023 6:23 pm Tulletråd dette.
Det har kommet 20 cm snø, og det er ikke noe problem ute på vidda, men i en by med en del bratte kneiker, og enkelte veldig trange gater og ikke minst masse trafikk og folk så er eet dømt til å by på problemer.
Greit å kunne bidra til latter, men det tyder først og fremst på at man ikke forstår problemene dette medfører og ikke har opplevd hvordan forholdene er i litt tett befolket område. Mangel på forståelse og kunnskap rett og slett.
...og folk som burde la bilen stå?? Innvandrere som absolutt skal ut og kjøre i slikt vær ..som kommer fra et land med palmer og aldri har gått opp til føreprøve på snø.....joda.....kaos er ordet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

perchri skrev: ons mar 15, 2023 9:05 am
Retnuh skrev: man mar 13, 2023 6:21 pm Hva som BØR stå i avisene :

«Politiet anbefaler alle amøber som ikke kan kjøre bil i snø, om å la bilen stå»

Faen så lei jeg er av å måtte stå i kø fra vei hjem fra jobb på grunn av at folk ikke er i stand til å kjøre bil når det kommer litt snø.
Hadde de bare måkt og latt snø vere snø, og bruke salt når det blir is.
Amen til det!

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

VifteKopp skrev: man mar 13, 2023 6:26 pm
erdetslik skrev: man mar 13, 2023 6:22 pm Men litt festlig, da, å være så uforberedt i en by der bortimot 500- 600-000 mennesker skal bevege seg kollektivt.
En fastkjørt bil er nok til å lamme flere buss- og trikkelinjer i en time. Men du mener kanskje at Raymond Johansen skal innføre et bilkjøringsforbud på dager det snør mye?
....man får kjøpt pene nusslige lett påmonterbare kjettinger.................men fleste bileiere klarer,eller vet ikke hvordan de legges på engang, men lappen har de fått???

peraleks

Legg inn av peraleks »

perchri skrev: ons mar 15, 2023 9:01 am
VifteKopp skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm
erdetslik skrev: man mar 13, 2023 6:05 pm Det som er flåste er vel at de ikke klarer å få kollektivtrafikken å gå etter et lite snøfall - og så på vinter'n :lol: :lol: :lol:
Dette er ikke et lite snøfall i Oslo-sammenheng.
Da skulle du ha vokst opp i Oslo på 50-70 tallet. dDet kjørte døgnet rundt lastebiler med snø og tømte den i sjøen ved Østbanen. Hver vinter optil 70cm. bussene gikk...med kjettinger. Trikkene gikk uten kjettinger. De hadde små snøploger over fronthjulene nesten ned i skinnegangen...Allt gikk så fint. Dere skjønner....dengang var vi så inderlig kreative....og svært ,svært få direktører i det offentlige. Og så hvitt og pent det da var om vinteren i Oslo. Riktignok bodde det bare 3-400000tusen der,da. Dengang var verden som en kule....ikke i dag som en terning med sylkvasse kanter.....
De stengte da av kollektivtrafikken også på den tiden og da var det gjerne stengt hele dagen i motsetning til i dag hvor det er kun stengt i noen timer fram til værforholdene bedrer seg. Ikke fikk man noe varsel eller annet heller så man risikerte jo å stå der hele dagen og vente på noe som aldri kom.
I det hele tatt, det er nesten komisk hvor sjeldent "Det var så mye bedre før i tiden" faktisk stemmer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Warning warning!!
Yr varsler snø og regn i Oslo i morgen.
Her blir det kaos og oppslag i all riksdekkende presse.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

perchri skrev: ons mar 15, 2023 9:07 am
Henningsen skrev: man mar 13, 2023 6:23 pm Tulletråd dette.
Det har kommet 20 cm snø, og det er ikke noe problem ute på vidda, men i en by med en del bratte kneiker, og enkelte veldig trange gater og ikke minst masse trafikk og folk så er eet dømt til å by på problemer.
Greit å kunne bidra til latter, men det tyder først og fremst på at man ikke forstår problemene dette medfører og ikke har opplevd hvordan forholdene er i litt tett befolket område. Mangel på forståelse og kunnskap rett og slett.
...og folk som burde la bilen stå?? Innvandrere som absolutt skal ut og kjøre i slikt vær ..som kommer fra et land med palmer og aldri har gått opp til føreprøve på snø.....joda.....kaos er ordet.
Om det snør kram snø, sludder eler hagler mye - mens rushet pågår, så blir det raskt køer og jækla vanskelige kjøreforhold. Der brøyte&strø-bilene står i de samme køene og veiene er speilglatte. Kjettinger på busser&lastebiler ville under slike forhold, rive opp slike glatte flater og gi bedre kjøreforhold for alle andre kjøretøy. Men det virker som om de tenker at snart er det så mildt i landet&her, at en slipper slike vinterforhold. Men hver bidige vinter bør overbevise dem om at bussene må lages slik at de kan montere kjettinger på og dette bør bussverkstedene ha montert på bussene - før sjåførene kommer om morningen. Det beste var jo om dekkene hadde innebygde pigger som ved snø&is, ble skubbet ut fra gummien - slik at en slapp det jævlige bråket&veislitasjen med kjetting på bare veistrekninger - men det har til nå vært langt frem.
Vi har lignende problem med bybanen i Bergen, som de på død og liv skulle legge åpent og ikke i tunnel og som hver vinter får stopp på grunn av snø&is i sporene. Så en bybane som står nettopp då det er aller mest behov for den, mens den kunne gått i tunnel og fungert - helt uavhengig av vær&kjøreforhold, såvel som andre forhold - på overflaten.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Bor midt i Oslo og har ikke sett antydning til kaos som følge av noe snøfall. Det var noen foreldre i barnehagen som fortalte at Ekebergbussen hadde hatt trøbbel, det var ikke akkurat armageddon.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

perchri skrev: ons mar 15, 2023 9:01 am
VifteKopp skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm
erdetslik skrev: man mar 13, 2023 6:05 pm Det som er flåste er vel at de ikke klarer å få kollektivtrafikken å gå etter et lite snøfall - og så på vinter'n :lol: :lol: :lol:
Dette er ikke et lite snøfall i Oslo-sammenheng.
Da skulle du ha vokst opp i Oslo på 50-70 tallet. dDet kjørte døgnet rundt lastebiler med snø og tømte den i sjøen ved Østbanen. Hver vinter optil 70cm. bussene gikk...med kjettinger. Trikkene gikk uten kjettinger. De hadde små snøploger over fronthjulene nesten ned i skinnegangen...Allt gikk så fint. Dere skjønner....dengang var vi så inderlig kreative....og svært ,svært få direktører i det offentlige. Og så hvitt og pent det da var om vinteren i Oslo. Riktignok bodde det bare 3-400000tusen der,da. Dengang var verden som en kule....ikke i dag som en terning med sylkvasse kanter.....
Da visste vi hva snø var og hvordan den skulle behandles. Men av forurensningshensyn ble det for noen år siden forbudt å tømme snø i fjorden.
Og da hadde man brøytebil og salt i beredskap. Oslo Kommune solgte vel brøyteutstyret sitt for noen år siden - mulig de har kjøpt nytt, men dårlig beredskap.
Kjettinger skal nok sikkert ikke brukes pga asfalt-slitasje - og salt er nok beregnet som uegnet for bruk i gatene - miljøvennlige smeltemidler som ofte brukes i / på kunstgressbaner er trolig for dyrt å bruke på vei (brukes på flyplasser).
Å, nei, det kan jo ikke brukes salt av hensyn til vintersyklistene for Oslo er jo i prosess for å legges om fra bil-by til sykkel-by.
Om vi får tilbake "gamle" snøvintre - så er jeg redd Oslo må holde vinterstengt når de store snøfall kommer blant annet fordi veier og gater er stengt til fordel for parker og grøntområder og mangel på brøyteutstyr for de få gatene som er åpne for trafikk med sterkt trafikkpress.

peraleks

Legg inn av peraleks »

erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 11:42 am
perchri skrev: ons mar 15, 2023 9:01 am
VifteKopp skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm

Dette er ikke et lite snøfall i Oslo-sammenheng.
Da skulle du ha vokst opp i Oslo på 50-70 tallet. dDet kjørte døgnet rundt lastebiler med snø og tømte den i sjøen ved Østbanen. Hver vinter optil 70cm. bussene gikk...med kjettinger. Trikkene gikk uten kjettinger. De hadde små snøploger over fronthjulene nesten ned i skinnegangen...Allt gikk så fint. Dere skjønner....dengang var vi så inderlig kreative....og svært ,svært få direktører i det offentlige. Og så hvitt og pent det da var om vinteren i Oslo. Riktignok bodde det bare 3-400000tusen der,da. Dengang var verden som en kule....ikke i dag som en terning med sylkvasse kanter.....
Da visste vi hva snø var og hvordan den skulle behandles. Men av forurensningshensyn ble det for noen år siden forbudt å tømme snø i fjorden.
Og da hadde man brøytebil og salt i beredskap. Oslo Kommune solgte vel brøyteutstyret sitt for noen år siden - mulig de har kjøpt nytt, men dårlig beredskap.
Kjettinger skal nok sikkert ikke brukes pga asfalt-slitasje - og salt er nok beregnet som uegnet for bruk i gatene - miljøvennlige smeltemidler som ofte brukes i / på kunstgressbaner er trolig for dyrt å bruke på vei (brukes på flyplasser).
Å, nei, det kan jo ikke brukes salt av hensyn til vintersyklistene for Oslo er jo i prosess for å legges om fra bil-by til sykkel-by.
Om vi får tilbake "gamle" snøvintre - så er jeg redd Oslo må holde vinterstengt når de store snøfall kommer blant annet fordi veier og gater er stengt til fordel for parker og grøntområder og mangel på brøyteutstyr for de få gatene som er åpne for trafikk med sterkt trafikkpress.
Man skal altså snu opp ned på alt til fordel for en maks 2-3 dager i året med tungt snøfall?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

peraleks skrev: ons mar 15, 2023 11:53 am
erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 11:42 am
perchri skrev: ons mar 15, 2023 9:01 am
Da skulle du ha vokst opp i Oslo på 50-70 tallet. dDet kjørte døgnet rundt lastebiler med snø og tømte den i sjøen ved Østbanen. Hver vinter optil 70cm. bussene gikk...med kjettinger. Trikkene gikk uten kjettinger. De hadde små snøploger over fronthjulene nesten ned i skinnegangen...Allt gikk så fint. Dere skjønner....dengang var vi så inderlig kreative....og svært ,svært få direktører i det offentlige. Og så hvitt og pent det da var om vinteren i Oslo. Riktignok bodde det bare 3-400000tusen der,da. Dengang var verden som en kule....ikke i dag som en terning med sylkvasse kanter.....
Da visste vi hva snø var og hvordan den skulle behandles. Men av forurensningshensyn ble det for noen år siden forbudt å tømme snø i fjorden.
Og da hadde man brøytebil og salt i beredskap. Oslo Kommune solgte vel brøyteutstyret sitt for noen år siden - mulig de har kjøpt nytt, men dårlig beredskap.
Kjettinger skal nok sikkert ikke brukes pga asfalt-slitasje - og salt er nok beregnet som uegnet for bruk i gatene - miljøvennlige smeltemidler som ofte brukes i / på kunstgressbaner er trolig for dyrt å bruke på vei (brukes på flyplasser).
Å, nei, det kan jo ikke brukes salt av hensyn til vintersyklistene for Oslo er jo i prosess for å legges om fra bil-by til sykkel-by.
Om vi får tilbake "gamle" snøvintre - så er jeg redd Oslo må holde vinterstengt når de store snøfall kommer blant annet fordi veier og gater er stengt til fordel for parker og grøntområder og mangel på brøyteutstyr for de få gatene som er åpne for trafikk med sterkt trafikkpress.
Man skal altså snu opp ned på alt til fordel for en maks 2-3 dager i året med tungt snøfall?
Om du tror at man ikke kan få tilbake snøvintrene som vi hadde før i tiden, så er jo ikke det nødvendig ?
Men det vi jo være synd om det blir mer enn et par kaosdager i Oslo pga tungt snøfall.
Og med mer nordlige vinder enn det har vært de siste årene kan det fort skje, og da er det bra å være forberedt.
Men det er heldigvis ikke mitt problem - jeg skal ikke flytte tilbake til Oslo.

peraleks

Legg inn av peraleks »

erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:22 pm
peraleks skrev: ons mar 15, 2023 11:53 am
erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 11:42 am
Da visste vi hva snø var og hvordan den skulle behandles. Men av forurensningshensyn ble det for noen år siden forbudt å tømme snø i fjorden.
Og da hadde man brøytebil og salt i beredskap. Oslo Kommune solgte vel brøyteutstyret sitt for noen år siden - mulig de har kjøpt nytt, men dårlig beredskap.
Kjettinger skal nok sikkert ikke brukes pga asfalt-slitasje - og salt er nok beregnet som uegnet for bruk i gatene - miljøvennlige smeltemidler som ofte brukes i / på kunstgressbaner er trolig for dyrt å bruke på vei (brukes på flyplasser).
Å, nei, det kan jo ikke brukes salt av hensyn til vintersyklistene for Oslo er jo i prosess for å legges om fra bil-by til sykkel-by.
Om vi får tilbake "gamle" snøvintre - så er jeg redd Oslo må holde vinterstengt når de store snøfall kommer blant annet fordi veier og gater er stengt til fordel for parker og grøntområder og mangel på brøyteutstyr for de få gatene som er åpne for trafikk med sterkt trafikkpress.
Man skal altså snu opp ned på alt til fordel for en maks 2-3 dager i året med tungt snøfall?
Om du tror at man ikke kan få tilbake snøvintrene som vi hadde før i tiden, så er jo ikke det nødvendig ?
Men det vi jo være synd om det blir mer enn et par kaosdager i Oslo pga tungt snøfall.
Og med mer nordlige vinder enn det har vært de siste årene kan det fort skje, og da er det bra å være forberedt.
Men det er heldigvis ikke mitt problem - jeg skal ikke flytte tilbake til Oslo.
20 cm med snøfall i Oslo er ekstremt sjeldent, når konsekvensene er at ruter må stenge av kollektrivtransporten i noen timer mens det herjer på sitt verste så må jeg nesten spørre deg om det virkelig er vits å bruke mangfoldige millioner og ikke minst snu opp ned på alt av tiltak som er gjort? Og dette igjen altså fordi man kan komme til å oppleve dette 2-3 ganger i året?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

peraleks skrev: ons mar 15, 2023 12:49 pm
erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:22 pm
peraleks skrev: ons mar 15, 2023 11:53 am

Man skal altså snu opp ned på alt til fordel for en maks 2-3 dager i året med tungt snøfall?
Om du tror at man ikke kan få tilbake snøvintrene som vi hadde før i tiden, så er jo ikke det nødvendig ?
Men det vi jo være synd om det blir mer enn et par kaosdager i Oslo pga tungt snøfall.
Og med mer nordlige vinder enn det har vært de siste årene kan det fort skje, og da er det bra å være forberedt.
Men det er heldigvis ikke mitt problem - jeg skal ikke flytte tilbake til Oslo.
20 cm med snøfall i Oslo er ekstremt sjeldent, når konsekvensene er at ruter må stenge av kollektrivtransporten i noen timer mens det herjer på sitt verste så må jeg nesten spørre deg om det virkelig er vits å bruke mangfoldige millioner og ikke minst snu opp ned på alt av tiltak som er gjort? Og dette igjen altså fordi man kan komme til å oppleve dette 2-3 ganger i året?
Så da er du tydeligvis enig i at det Oslo Kommune har gjort av tiltak i Oslo ikke er vintervennlig.
Og jeg skjønner at (du ikke har levd så veldig lenge og) du ikke tror at vi kan få to - fire måneder med vinter igjen - som det var (kanskje) før du ble født.
Men klart det kan jo være at det blir grønt igjen på Grønland som det var for noen hundre år siden. Det er vel verdt å håpe på - kanskje.
Men om kommunen ikke vil "kaste bort" penger til beredskap, så er det jo deres valg.
Og da er det bare å håpe at Oslo slipper unna - kanskje temperaturen blir for høy så de / vi slipper snøfall:
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 8421&ei=29
Sist redigert av erdetslik den ons mar 15, 2023 1:17 pm, redigert 1 gang totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 1:08 pm
peraleks skrev: ons mar 15, 2023 12:49 pm
erdetslik skrev: ons mar 15, 2023 12:22 pm
Om du tror at man ikke kan få tilbake snøvintrene som vi hadde før i tiden, så er jo ikke det nødvendig ?
Men det vi jo være synd om det blir mer enn et par kaosdager i Oslo pga tungt snøfall.
Og med mer nordlige vinder enn det har vært de siste årene kan det fort skje, og da er det bra å være forberedt.
Men det er heldigvis ikke mitt problem - jeg skal ikke flytte tilbake til Oslo.
20 cm med snøfall i Oslo er ekstremt sjeldent, når konsekvensene er at ruter må stenge av kollektrivtransporten i noen timer mens det herjer på sitt verste så må jeg nesten spørre deg om det virkelig er vits å bruke mangfoldige millioner og ikke minst snu opp ned på alt av tiltak som er gjort? Og dette igjen altså fordi man kan komme til å oppleve dette 2-3 ganger i året?
Så da er du tydeligvis enig i at det Oslo Kommune har gjort av tiltak i Oslo ikke er vintervennlig.
Og jeg skjønner at (du ikke har levd så veldig lenge og) du ikke tror at vi kan få to - fire måneder med vinter igjen - som det var (kanskje) før du ble født.
Men klart det kan jo være at det blir grønt igjen på Grønland som det var for noen hundre år siden. Det er vel verdt å håpe på - kanskje.
Men om kommunen ikke vil "kaste bort" penger til beredskap, så er det jo deres valg.
Oslo er en svært velfungerende by om vinteren, ergo tiltakene har da vært helt innafor.
I forhold til deg så har jeg ikke grodd fast i hvordan vinteren var for 30 år siden, men forholder meg til hvordan vintrene i Oslo er akkurat nå. At man skal bruke mangfoldige millioner kroner på utstyr som ellers skal råtne bort på lager og igjen kun brukes de 2-3 dagene det er såpass med snøvær i Oslo fordi synsingen din tilsier at vi kan oppleve dette igjen om gud vet hvor mange år framstår som ren sløsing med midler.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Everenga skrev: ons mar 15, 2023 11:20 am Bor midt i Oslo og har ikke sett antydning til kaos som følge av noe snøfall. Det var noen foreldre i barnehagen som fortalte at Ekebergbussen hadde hatt trøbbel, det var ikke akkurat armageddon.
Media og mange folk kaller det gjerne "kaos", siden de tydeligvis ikke skjønner at det finnes ikke nok brøytebiler, traktorer og bergingsbiler til å rydde alle gater og veier i Oslo, innen et par timers tid..

Men helt normalt at det tar flere timer å rydde etter et så kraftig snøfall. Dagen etter, er alt glemt. For da har brøytemannskapene jobbet et døgn for å tilfredsstille alle og enhver.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»