Styrtrike LO og AP-topper distanserer seg fra "de rike"?

Svar
Orakelet

Styrtrike LO og AP-topper distanserer seg fra "de rike"?

Legg inn av Orakelet »

Et veldig betimelig spørsmål fra Rikke Lind:

Tidligere statssekretær Rikke Lind går hardt ut mot statsministeren, næringsministeren og LO-lederen. – Jeg håper ikke de føler at de må distansere seg fra de rike fordi de er rike selv, men man kan jo lure, sier hun.


https://www.dn.no/politikk/politikk/int ... -1-1414682

Jeg regner med at alle kjenner til Støre og Vestre sin rikdom, men det er kanskje ikke alle som kjenner Peggy sin. Mer om det her:

https://www.kapital.no/inside/naeringsl ... n-ektemann

Jeg må si at jeg har tenkt det samme tanke som Lind. Denne "ta de rike" retorikken er så overdreven og dum at det fremstår mer som et "røykteppe" enn reell politikk. Det sies at homofile som ikke har kommet ut av skapet kan være de mest homofobe. Litt tilsvarende er det at det er de rikeste i regjeringen som går hardest ut mot rike. Er det for at vi skal glemme at de er styrtrike selv?

Forøvrig interessant at rikingen som er tett knyttet til Peggy ikke ble "tatt", men isteden fikk det veldig travelt med å flytte til Sveits. Har en liten fugl hvisket han noe i øret? Hvor troverdig blir i tilfelle denne "kampen mot de rike"? Og uansett: Hvor troverdig er det at mangemillionærer er AP og LO ledere?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Jeg skjønner ikke dette behovet for å "ta de rike".

Jeg har sansen for "yt etter evne, få etter behov". Det innebærer selvfølgelig at de som tjener mye bidrar mer enn de som tjener lite. Og en må sørge for at de som tjener mye faktisk bidrar, ikke finner diverse smutthull for å slippe å betale skatt.

Om en kan være sosialdemokrat og millionær? Absolutt. Men da må en leve som en lærer.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Nei, Jeg tror verken Støre, Vestre eller Peggy Hessen Følsvik ønsker å distansere seg fra de rike - å "ta de rike" er bare et utsagn for å vinne "arbeidere" ig nøre opp under misunnelsen. LO og AP lever fremdeles i den villfarelse at "deres medlemmer" fremdeles er sjauere, lagerarbeidere og fabrikkarbeidere uten vett og utdannelse. Men slik er det ikke lenger. Men, dessverre; misunnelse finnes fremdeles. "Alle" vil bli rike, men få vet hvordan. De fleste bruker det de tjener.
Støre - Vokst opp med "sølvskje i munnen" og gymnas på Oslo Katedral Skole (samtidig som Jens Stoltenberg). Og jeg tror Støre hadde på sitt russekort:
"Det er bedre å være rik og frisk, - enn syk og fattig" - det sier vel det meste av hvordan han så på rikdom og de "fattige". Og mye om Støre's grunnleggende holdninger. Og, dessverre, slike holdninger er vanskelig å endre - også i voksen alder. Så det var heldig for ham at Jøtul ikke gikk i arv, men at han arvet.
Vestre - opplevde at hans foreldre gikk konkurs og skammen og fattigdommen ved det. De hadde produksjon i Haugesund når de gikk konkurs - og hva er mer naturlig at han som AP-politiker etablerte sin fabrikk i Torsby, Sverige. Det er mest naturlig for en AP-mann. Riktignok er han nå i gang med fabrikken på Magnor - etablert på gratis tomt og ca 40 millioner i gaver og som naturlig var søkte han om corona-støtte og ble tildelt noen millioner siden fabrikken lå utenfor Norge's grenser. (Det ligger vel en frekkhet i å søke) Den nye fabrikken er miljøbevisste ved å produsere billig i Torsby, Sverige frakte delene til Magnor å montere og lakker på Magnor. Vestre AS i Norge, Vestre Production AB og Vestre AB i Torsby, Vestre Sverige AB i Stockholm (og jeg tror i Malmø), Vestre APs i Danmark, Vestre GmbH i Oranienburgerstrasse, Berlin, Vestre Ltd, 26 Store Street, London, + Be-Ne-Lux og USA og ikke minst i Sveits. Skatteparadiset Sveits huser også et av Vestre's - ikke rart at Vestre vil ta disse dagligvare- og laksebaronene. Og jeg tipper fakturering mellom Vestre's konglomerat av selskaper går nok riktig for seg.
Peggy Hessen - vokste opp på et småbruk nær flyplassen i / utenfor Ålesund = Valderøya. Når flyene kom over gården der Peggy satt og drømte om livet der flyene reiste til gjorde sikkert sitt til at hun ikke ville drive noe småbruk. Men heller LO og en millionær.
En pussig konstellasjon som nå skal eller burde gjøre mest mulig for de som sliter i samfunnet - men som selv sliter med å finne resepten.
Trolig fordi de elsker sin rikdom . . . . . = "Bedre å være rik og frisk, . . . . . . "

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

newsflash skrev: søn mar 12, 2023 9:25 am Jeg skjønner ikke dette behovet for å "ta de rike".

Jeg har sansen for "yt etter evne, få etter behov". Det innebærer selvfølgelig at de som tjener mye bidrar mer enn de som tjener lite. Og en må sørge for at de som tjener mye faktisk bidrar, ikke finner diverse smutthull for å slippe å betale skatt.

Om en kan være sosialdemokrat og millionær? Absolutt. Men da må en leve som en lærer.
Når Kristin Halvorsen herjet som SV'er sa mange at det var greit å være sosialist om man hadde råd til det - og det hadde hun med far som direktør i Norsk Hydro.
Støre’s iboende holdninger vises på hans russekort: "Det er bedre å være rik og frisk, - enn syk og fattig" - og det var nok heldig for ham at han arvet 10-talls millioner.
Vestre har et konglomerat av firma i ca 10 land - tilfeldig ? Neppe :
Vestre AS i Norge, Vestre Production AB og Vestre AB i Torsby, Vestre Sverige AB i Stockholm (og jeg tror i Malmø), Vestre Aps i Danmark, Vestre GmbH i Oranienburgerstrasse, Berlin, Vestre Ltd, 26 Store Street, London, + Be-Ne-Lux og USA og ikke minst i Sveits der det heter Pro Urba, Route de Chêne 5, Case Postale 6298,1211 Genève 6. Skatteparadiset Sveits huser altså et av Vestre's selskap - ikke rart at Vestre vil ta disse dagligvare- og laksebaronene. Ut i fra alle sine selskap kjenner nok Vestre selv alle skattemessige smutthull. Link til Vestre's firma World Wide: https://vestre.com/no/kontakt-oss/
Peggy Hessen Følsvik elsker nok sine millioner etter å ha sett sine foreldre slite på småbruket på Valderøya.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

erdetslik skrev: søn mar 12, 2023 10:42 am Peggy Hessen Følsvik elsker nok sine millioner etter å ha sett sine foreldre slite på småbruket på Valderøya.
Mon tro hva skattelistene til mannen hennes viser. Jeg tipper han bruker akkurat de samme triksene for å unngå skatt som forretningspartner Røkke, eller Støre himself.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Er forum her ute etter å ta de rike dersom de ikke er høyrepolitikere eller næringsledere i privat sektor?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Usedvanlig kloke ord fra en AP-politiker:

Hvis denne utflyttingen til Sveits fortsetter, så blir Norge et fattigere land, et fattigere samfunn. Den «nå skal vi ta de rike»-retorikken, er helt på jordet. Og det må Støre gå ut og si ifra om. Han må verdsette næringslivsledere og millionærer som viktige i vårt samfunn.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargerik skrev: søn mar 12, 2023 2:13 pm Er forum her ute etter å ta de rike dersom de ikke er høyrepolitikere eller næringsledere i privat sektor?
Nei, det er ikke noe galt med å være rik. Å være hykler derimot. Det er galt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: søn mar 12, 2023 3:59 pm
fargerik skrev: søn mar 12, 2023 2:13 pm Er forum her ute etter å ta de rike dersom de ikke er høyrepolitikere eller næringsledere i privat sektor?
Nei, det er ikke noe galt med å være rik. Å være hykler derimot. Det er galt.
Kan for så vidt være enig i det. Trådstarten serverte noe bak betalingsmur, så jeg vet ikke hva det dreier seg om.
Siden du vet hva det dreier seg om og hvem som er hyklere setter jeg stor pris på å lese forklaringen som du skal servere nå. Jeg trenger nemlig en utdypende forklaring.
Når det gjelder "Kapital" minner jeg om at kapitalisten, brumlebassen og rikssynseren Trygve Hegnar eier det som ytres der.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: søn mar 12, 2023 2:13 pm Er forum her ute etter å ta de rike dersom de ikke er høyrepolitikere eller næringsledere i privat sektor?
Nå er det vel Peggy Hessen Følsvik som "skal ta de rike" m.a.o. "ta sin mann" Og hans arbeidsgiver = Røkke. Og det er vel en bemerkelsesverdig og noe pussig uttalelse - med de tette bånd til Sveits-fareren, Røkke, og en familieinntekt på noe over 20 millioner over de siste 3år.
Og når det gjelder Næringsminister Vestre, så er det like stor grunn til å mistenkeliggjøre han med alle de selskapene med den forholdsvis lille omsetningen han har mer enn å mistenkeliggjøre f.eks. dagligvarebransjen. Vestre hadde vel behøvd alle de selskapene om han ønsker å betale skatt på alt overskudd til Norge.

Corvus

Legg inn av Corvus »

HarryH skrev: søn mar 12, 2023 2:21 pm Usedvanlig kloke ord fra en AP-politiker:

Hvis denne utflyttingen til Sveits fortsetter, så blir Norge et fattigere land, et fattigere samfunn. Den «nå skal vi ta de rike»-retorikken, er helt på jordet. Og det må Støre gå ut og si ifra om. Han må verdsette næringslivsledere og millionærer som viktige i vårt samfunn.
Hvilken AP-politiker er det som er så klok som det her?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Corvus skrev: søn mar 12, 2023 6:32 pm
HarryH skrev: søn mar 12, 2023 2:21 pm Usedvanlig kloke ord fra en AP-politiker:

Hvis denne utflyttingen til Sveits fortsetter, så blir Norge et fattigere land, et fattigere samfunn. Den «nå skal vi ta de rike»-retorikken, er helt på jordet. Og det må Støre gå ut og si ifra om. Han må verdsette næringslivsledere og millionærer som viktige i vårt samfunn.
Hvilken AP-politiker er det som er så klok som det her?
Rikke Lind. Ref. trådstarten.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

newsflash skrev: søn mar 12, 2023 9:25 am Jeg skjønner ikke dette behovet for å "ta de rike".
Jojo, dette er ren psykologi. Med dette skaper regjeringen en felles fiende for folket - slik at vi alle skal vende oss mot de rike framfor å vende oss mot regjeringen.
Her er to opplysninger fra meg:
1. Hadde jeg vært rik hadde jeg flyttet selv. De svartmalingene og beskyldningene som kommer fra regjeringen hadde jeg ikke funnet meg i.
2. Det hjelper ikke. Jeg kommer aldri til å stemme på et parti som sørger for at Støre blir statsminister. Aldri.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Peggy Hessen Følsvik hadde nok bare vært lenge borte på reise og sa: Nå skal jeg hjem å ta den rike mannen min.
Og så hørte sikkert den journalisten ikke alt, men bare ta rike . . . . . . - og da ble til : nå skal LO-lederen ta de rike . . . . .

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

erdetslik skrev: søn mar 12, 2023 10:21 am Nei, Jeg tror verken Støre, Vestre eller Peggy Hessen Følsvik ønsker å distansere seg fra de rike - å "ta de rike" er bare et utsagn for å vinne "arbeidere" ig nøre opp under misunnelsen. LO og AP lever fremdeles i den villfarelse at "deres medlemmer" fremdeles er sjauere, lagerarbeidere og fabrikkarbeidere uten vett og utdannelse. Men slik er det ikke lenger. Men, dessverre; misunnelse finnes fremdeles. "Alle" vil bli rike, men få vet hvordan. De fleste bruker det de tjener.
Støre - Vokst opp med "sølvskje i munnen" og gymnas på Oslo Katedral Skole (samtidig som Jens Stoltenberg). Og jeg tror Støre hadde på sitt russekort:
"Det er bedre å være rik og frisk, - enn syk og fattig" - det sier vel det meste av hvordan han så på rikdom og de "fattige". Og mye om Støre's grunnleggende holdninger. Og, dessverre, slike holdninger er vanskelig å endre - også i voksen alder. Så det var heldig for ham at Jøtul ikke gikk i arv, men at han arvet.
Vestre - opplevde at hans foreldre gikk konkurs og skammen og fattigdommen ved det. De hadde produksjon i Haugesund når de gikk konkurs - og hva er mer naturlig at han som AP-politiker etablerte sin fabrikk i Torsby, Sverige. Det er mest naturlig for en AP-mann. Riktignok er han nå i gang med fabrikken på Magnor - etablert på gratis tomt og ca 40 millioner i gaver og som naturlig var søkte han om corona-støtte og ble tildelt noen millioner siden fabrikken lå utenfor Norge's grenser. (Det ligger vel en frekkhet i å søke) Den nye fabrikken er miljøbevisste ved å produsere billig i Torsby, Sverige frakte delene til Magnor å montere og lakker på Magnor. Vestre AS i Norge, Vestre Production AB og Vestre AB i Torsby, Vestre Sverige AB i Stockholm (og jeg tror i Malmø), Vestre APs i Danmark, Vestre GmbH i Oranienburgerstrasse, Berlin, Vestre Ltd, 26 Store Street, London, + Be-Ne-Lux og USA og ikke minst i Sveits. Skatteparadiset Sveits huser også et av Vestre's - ikke rart at Vestre vil ta disse dagligvare- og laksebaronene. Og jeg tipper fakturering mellom Vestre's konglomerat av selskaper går nok riktig for seg.
Peggy Hessen - vokste opp på et småbruk nær flyplassen i / utenfor Ålesund = Valderøya. Når flyene kom over gården der Peggy satt og drømte om livet der flyene reiste til gjorde sikkert sitt til at hun ikke ville drive noe småbruk. Men heller LO og en millionær.
En pussig konstellasjon som nå skal eller burde gjøre mest mulig for de som sliter i samfunnet - men som selv sliter med å finne resepten.
Trolig fordi de elsker sin rikdom . . . . . = "Bedre å være rik og frisk, . . . . . . "
Intressant etterettning. Da skjønner man...trenger ikke kommentere, engang.....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»