Friidrettssesongen 2023

Svar
Hudsucker

Re: Friidrettssesongen 2023

Legg inn av Hudsucker »

Interessant det padre Guttormsen sa om at Albuquerque var et bra sted for stav pga høyden (og dekket). Det er jo for så vidt logisk siden øvelsen omfatter en sprint og ikke bare et hopp, har bare aldri tenkt på at også stav kan tjene på høyden. Trodde timing var viktigere enn fart, som i høyde - at det primært var i lengde (ikke at timing er uviktig der heller) at meter over havet ble en faktor i hoppøvelser.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Kyle Garland fattige seks poeng bak Ashton Eatons verdensrekord i sjukamp med 6639. Ayden Owens-Delerme 6518.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Britton Wilson 22 år med 49.48 i NCAA.


janesaj

Legg inn av janesaj »

Sigrid Borge med 58.63 i Leiria. Nesten tre og en halv meter lenger enn hun hadde i fjor, og i det hele tatt hennes beste kast siden 2019. Får håpe hun er over skademarerittet nå.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Lotta Flatum med 56.54 og seier i U23-klassen i diskos i Leiria. Hun var med det omtrent to og en halv meter bak pers. Får kalles en godkjent sesongdebut.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

bennetcerf skrev: lør mar 11, 2023 7:11 am Sondre Guttormsen vant og brøt 6-meteren.

Kommentatorene er overbegeistret over at Guttormsen klarer drømmegrensen 19 ft 8 1/4 inch

(Faktisk er de litt slepphendte her, høyden han klarte var 19 ft 8.2205 inch)

HarryH

Legg inn av HarryH »

Dick Fosbury er død.
For å hedre legenden skal jeg etter fattig evne prøve å stupe opp i senga med Fosbury flop når jeg legger meg i kveld og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

HarryH skrev: man mar 13, 2023 9:18 pm Dick Fosbury er død.
For å hedre legenden skal jeg etter fattig evne prøve å stupe opp i senga med Fosbury flop når jeg legger meg i kveld og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.
Fosbury fant vel på sin teknikk fordi han syntes den de andre brukte var for teknisk vanskelig.

Jeg vet ikke om han i utgangspunktet skjønte at han fikk et lavere tyngdepunkt i svevet med den nye teknikken sin.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

HarryH skrev: man mar 13, 2023 9:18 pm Dick Fosbury er død.
For å hedre legenden skal jeg etter fattig evne prøve å stupe opp i senga med Fosbury flop når jeg legger meg i kveld og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.
Hvordan gikk det?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Skraevadottir skrev: tor mar 16, 2023 8:28 am
HarryH skrev: man mar 13, 2023 9:18 pm Dick Fosbury er død.
For å hedre legenden skal jeg etter fattig evne prøve å stupe opp i senga med Fosbury flop når jeg legger meg i kveld og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.
Hvordan gikk det?
Jeg landet forkjært og pådro meg en skade i skulderen. Er jo helt uvant og behersker ikke teknikken i det hele tatt. Klarer ikke å løfte armen nå. Men det var verdt det.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

HarryH skrev: tor mar 16, 2023 9:16 am
Skraevadottir skrev: tor mar 16, 2023 8:28 am
HarryH skrev: man mar 13, 2023 9:18 pm Dick Fosbury er død.
For å hedre legenden skal jeg etter fattig evne prøve å stupe opp i senga med Fosbury flop når jeg legger meg i kveld og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.
Hvordan gikk det?
Jeg landet forkjært og pådro meg en skade i skulderen. Er jo helt uvant og behersker ikke teknikken i det hele tatt. Klarer ikke å løfte armen nå. Men det var verdt det.
"Failure is the best teacher"

- Yoda

HarryH

Legg inn av HarryH »

Ja, får prøve på nytt når skulderen er bra igjen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »


netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Friidretten opphever dopingutestengelsen av Russland nå, men gjør lite fra eller til, så lenge Russland er utestengt på grunn av deres angrepskrig mot Ukraina.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

netrebske skrev: tor mar 23, 2023 7:55 pm Friidretten opphever dopingutestengelsen av Russland nå, men gjør lite fra eller til, så lenge Russland er utestengt på grunn av deres angrepskrig mot Ukraina.
Med mindre det er et tegn på den veien vinden blåser, slik at det er neste skritt.

Og jeg antar at det er et slikt tegn; forstår i hvert fall ikke logikken i å oppheve dopingutestengelsen av Russland på dette tidspunktet, der ethvert testregime er suspendert, også det ene og alene pga Russlands egne handlinger.

anbessa

Legg inn av anbessa »

TheBaseline skrev: tor mar 23, 2023 7:08 pm Korrekt avgjørelse. https://www.vg.no/sport/friidrett/i/JQL ... ort-curate
Gledelig nyhet. Folk får delta i den klassen de er født til å delta. Og er man født som noe midt i mellom, ja da må det bli herreklasse.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Hudsucker skrev: fre mar 24, 2023 3:19 am
netrebske skrev: tor mar 23, 2023 7:55 pm Friidretten opphever dopingutestengelsen av Russland nå, men gjør lite fra eller til, så lenge Russland er utestengt på grunn av deres angrepskrig mot Ukraina.
Med mindre det er et tegn på den veien vinden blåser, slik at det er neste skritt.

Og jeg antar at det er et slikt tegn; forstår i hvert fall ikke logikken i å oppheve dopingutestengelsen av Russland på dette tidspunktet, der ethvert testregime er suspendert, også det ene og alene pga Russlands egne handlinger.
Vil egentlig ikke si det. Russerne var vel vært utestengt fra friidretten på åremål eller noe i den duren og nå ble ikke denne forlenget. Utestengelsen på grunn av krigen er samstemt mellom de fleste idretter og ser på ingen måte for meg at friidretten vil gå foran for å få den opphevet denne, snarere tvert i mot.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Gratulerer med dagen alle sammen. Det er nå bekreftet at vi får blandet kappgangstafett til OL neste år!!! :D :D :D :D :D :D

anbessa

Legg inn av anbessa »

lok1 skrev: lør apr 08, 2023 7:03 pm Gratulerer med dagen alle sammen. Det er nå bekreftet at vi får blandet kappgangstafett til OL neste år!!!
Som om OL ikke er stort nok skal man legge til en tulleøvelse i den minst interessante av samtlige OL-idretter. Er det 1.april? :lol:

jakral

Legg inn av jakral »

Rai Benjamin har skumle planer i år. Sesongåpnet utendørs på 44.21 på 400 flatt under Trojan Invitational her om dagen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Svindal har smelt Amalie Iuel på tjukka :-(

janesaj

Legg inn av janesaj »

7.97 av Ingar Kiplesund i Sør-Afrika, 13 cm bak hans egen norske rekord. Hans lengste hopp på fire år. Lovende!


Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

netrebske skrev: ons apr 12, 2023 6:35 pm Svindal har smelt Amalie Iuel på tjukka :-(
Tipper dette blir bra på alle måter, både med tanke på avlen for fremtidens toppidrett og at Iuel med sin mangeårige mikro-progresjon kan ha godt av en graviditetsboost på karrieren.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Ida Eikeng med 6100 poeng (13.45/+1.6 - 1.68 - 14.73 PB - 24.03/+1.3 / 5.89/+1.3 - 52.29 - 2:31.82) og pers i sjukamp i USA. I tillegg første gang over 6000 poeng. Som sagt tidligere, hadde hun vært "normalt" god på 800 meter i forhold til nivået hun er på ellers, ville hun vært en meget god sjukjemper. Taper jo 200-300 poeng bare der...

Line Kloster har for øvrig også gjort 52.15 på 400 meter i Sør-Afrika.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Ser at Markus Rooth er meldt på Multistars i Grosseto (der han jo satte norsk rekord i fjor) neste helg 29.-30. april. Etter å ha stått over innendørssesongen fullt og helt blir det meget spennende å se hva han kan gjøre der. Sander Skotheim er ikke påmeldt, regner med det betyr at han planlegger å delta i Götzis 27.-28. mai i stedet. Samme muligens med Henriette Jæger, selv om det er vanskelig å si hva hennes plan er i årets sesong (men hun har vel uttalt at hun skal fokusere mer på sjukamp igjen).

Siden sist "oppdatering" kan det også legges til at Sondre Guttormsen på sett og vis åpnet utendørssesongen (som riktig nok måtte flyttes innendørs grunnet utfordringer med været) med 5.81 (med forkortet tilløp). Arianne Duarte Morais har også åpnet sesongen og perset til 57.38 i spyd foregående helg. Den tidligere U18-europamesteren har slitt mye med skader de siste årene, så det er flott å se at hun ser ut til å være tilbake på et godt spor.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

janesaj skrev: fre apr 14, 2023 9:17 am Ida Eikeng med 6100 poeng (13.45/+1.6 - 1.68 - 14.73 PB - 24.03/+1.3 / 5.89/+1.3 - 52.29 - 2:31.82) og pers i sjukamp i USA. I tillegg første gang over 6000 poeng. Som sagt tidligere, hadde hun vært "normalt" god på 800 meter i forhold til nivået hun er på ellers, ville hun vært en meget god sjukjemper. Taper jo 200-300 poeng bare der...

Line Kloster har for øvrig også gjort 52.15 på 400 meter i Sør-Afrika.
Meget god på korthekk, 200m og spyd. Mangler litt i spenst. Hun skulle hatt minst 8-10 cm ekstra i høyde og 30 cm i lengde. Men 800m-tiden er jo helt på jordet svak.

janesaj

Legg inn av janesaj »

KongOlav2 skrev: søn apr 23, 2023 2:10 pm
janesaj skrev: fre apr 14, 2023 9:17 am Ida Eikeng med 6100 poeng (13.45/+1.6 - 1.68 - 14.73 PB - 24.03/+1.3 / 5.89/+1.3 - 52.29 - 2:31.82) og pers i sjukamp i USA. I tillegg første gang over 6000 poeng. Som sagt tidligere, hadde hun vært "normalt" god på 800 meter i forhold til nivået hun er på ellers, ville hun vært en meget god sjukjemper. Taper jo 200-300 poeng bare der...

Line Kloster har for øvrig også gjort 52.15 på 400 meter i Sør-Afrika.
Meget god på korthekk, 200m og spyd. Mangler litt i spenst. Hun skulle hatt minst 8-10 cm ekstra i høyde og 30 cm i lengde. Men 800m-tiden er jo helt på jordet svak.
Eikeng mangler litt i lengde og høyde, ja, men der er hun ikke krise, iallfall. Det utrolig svake 800-nivået hennes er derimot et mysterium, så god som hun er ellers. Skulle ikke være så vanskelig å komme seg ned mot 2:20, om ikke annet. Tror hun må være en av de få sjukjemperne med pers på over 6000 som har 800-pers på over 2:25 (eller 2:20, for den saks skyld). Får håpe hun finner ut av det, for hun har iallfall ikke noe håp om å hevde seg i mesterskap om hun ikke blir bedre på den avsluttende øvelsen (som ødelegger mye per dags dato).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

janesaj skrev: søn apr 23, 2023 2:36 pm Eikeng mangler litt i lengde og høyde, ja, men der er hun ikke krise, iallfall. Det utrolig svake 800-nivået hennes er derimot et mysterium, så god som hun er ellers. Skulle ikke være så vanskelig å komme seg ned mot 2:20, om ikke annet. Tror hun må være en av de få sjukjemperne med pers på over 6000 som har 800-pers på over 2:25 (eller 2:20, for den saks skyld). Får håpe hun finner ut av det, for hun har iallfall ikke noe håp om å hevde seg i mesterskap om hun ikke blir bedre på den avsluttende øvelsen.
Ja, det er helt håpløst. Hun taper jo 200p selv mot andre som er relativt svake på øvelsen. Bør nok iallfall ned på eller litt under 2.20 om det skal være noe håp.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Tipper det er flere her som hadde slått Eikeng på en 800-meter.

janesaj

Legg inn av janesaj »

janesaj skrev: tor apr 20, 2023 11:28 am Ser at Markus Rooth er meldt på Multistars i Grosseto (der han jo satte norsk rekord i fjor) neste helg 29.-30. april. Etter å ha stått over innendørssesongen fullt og helt blir det meget spennende å se hva han kan gjøre der.
Ikke noen brakstart for Rooth så langt. 11.16/+0.4 på 100 meter og 7.30/-1.0 i lengde, begge deler et godt stykke bak pers og rekordserie. Slår dog litt tilbake med pers 14.65 i kule. Ligger likevel over 130 poeng bak sin egen norske rekordserie etter tre øvelser.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»