Molde FK 2023. Klubbtråd.

Svar
Kalle73

Re: Molde FK 2023. Klubbtråd.

Legg inn av Kalle73 »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 10:04 am
Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:29 am
Jobs99 skrev: tor mar 16, 2023 8:58 am Stabæk er en av våre farmer-klubber, Orban ble godt sjekket. Var nok pris med noe mere det stod på

Nei. Stabæk trengte et salg og hadde solgt Gift til hvem som helst for langt lavere sum. Hadde noen lagt 20 mill på bordet for han, så hadde ikke Stabæk hatt mulighet til å takke nei. Så kan det hende Molde mente det var dyrt, men det må sies å være en feilvurdering.
Jeg hadde kritisert Glimt mer enn Molde for å ha misset Orban. Moe ville ha Berisha, han var glassklar på det. Det er typen han mente man behøvde. Glimt derimot henter Faris som sikkert kommer til å score noen mål, men som ikke akkurat er toppscorermateriale. (Blir vel arrestert på denne og i høst sikkert)
Jeg kritiserer mer Glimt for å gå all in på Salvesen fremfor Eriksen.
Eriksen hadde vært gull verdt som press-terrier i Europacup.

lund

Legg inn av lund »

nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 10:17 am
lund skrev: tor mar 16, 2023 10:07 am
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 10:04 am

Jeg hadde kritisert Glimt mer enn Molde for å ha misset Orban. Moe ville ha Berisha, han var glassklar på det. Det er typen han mente man behøvde. Glimt derimot henter Faris som sikkert kommer til å score noen mål, men som ikke akkurat er toppscorermateriale. (Blir vel arrestert på denne og i høst sikkert)
Store forskjellen på Faris og Berisha er at det er et videresalgspotensial i førstnevnte.
Så må klubber også tenke på mer enn videresalg. Hvis Molde kommer til et gruppespill i Europa, vil Berisha-overgangen egentlig være småpenger. Og Moe har åpenbart ønsket Berisha inn for å spisse laget hva gjelder blant annet presspill. Det er mer enn nok spillere i stallen fra før som kommer til å gi masse penger i klubbkassa.
Sant nok, men som jeg nevner under: Akkurat i Europa tror jeg Orban hadde vært en større ressurs enn Berisha.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:27 am
nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 8:55 am Av ren nysgjerrighet; er det noe spesielt de siste årene som tyder på at speiderne til Molde gjør en svak jobb? Jeg liker konkrete eksempler hvis det skal legges frem kritikk.

Speiderne til Molde har nok gjort en god jobb de siste årene, bare så det er sagt. I denne casen har de nok allikevel bommet.
Erling Moe har nok hatt Berisha som førstevalg og helt bevisst gått for han og samtidig blitt litt sveiseblind for juvelene rett foran han.
Likevel etter at man selger Fofana og hele Moldemiljøet hadde vært helt åpen på å få inn et nytt supertalent fra den afrikanske regionen, må man man kunne si at en signering av Gift Orban hadde vært helt naturlig og trolig en meget lønnsom affære for Molde med nye 100-150 millioner inn på kontoen.

Uansett lever drømmen om det ultimate press-laget til Erling Moe videre, og da får vi bare håpe Berisha leverer varene for oss hele veien til Champions League.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:27 am
nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 8:55 am Av ren nysgjerrighet; er det noe spesielt de siste årene som tyder på at speiderne til Molde gjør en svak jobb? Jeg liker konkrete eksempler hvis det skal legges frem kritikk.

Speiderne til Molde har nok gjort en god jobb de siste årene, bare så det er sagt. I denne casen har de nok allikevel bommet.
Det går nok også på hva som er rett spiller for Molde, ikke på om han er god nok. Molde spiller med Eikrem som ikke er fantastisk defensivt. Da er det fint å ha andre rundt som er bedre på det. Med Orban kunne han vært god, men gjort det vanskelig å spille med Eikrem samtidig.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

MoldeMoldeMolde skrev: tor mar 16, 2023 11:33 am
Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:27 am
nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 8:55 am Av ren nysgjerrighet; er det noe spesielt de siste årene som tyder på at speiderne til Molde gjør en svak jobb? Jeg liker konkrete eksempler hvis det skal legges frem kritikk.

Speiderne til Molde har nok gjort en god jobb de siste årene, bare så det er sagt. I denne casen har de nok allikevel bommet.
Det går nok også på hva som er rett spiller for Molde, ikke på om han er god nok. Molde spiller med Eikrem som ikke er fantastisk defensivt. Da er det fint å ha andre rundt som er bedre på det. Med Orban kunne han vært god, men gjort det vanskelig å spille med Eikrem samtidig.
Eikrem og Fofana fikk det til å funke særs godt etterhvert. Så tror nok Eikrem/ Orban eller Brynhildsen/Orban hadde fungert for Molde også. Eikrem er en fantastisk veileder for yngre spillere.

Orban bøtter inn mål, mens Berisha har fullstendig måltørke sålangt. Så det må være lov å stille spørsmål med Moldes prioriteringer i denne saken. Berisha har også små muligheter for videresalg, mens Orban potensiale i hundremillionersklassen.
Men som sagt, kommer vi til Champions League så skal Erling Moe få le sist med sin gode latter ;)

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1740

Legg inn av JauKaninen »

Av og til så overrasker folk på en utrolig positiv måte.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: tor mar 16, 2023 11:54 am
MoldeMoldeMolde skrev: tor mar 16, 2023 11:33 am
Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:27 am


Speiderne til Molde har nok gjort en god jobb de siste årene, bare så det er sagt. I denne casen har de nok allikevel bommet.
Det går nok også på hva som er rett spiller for Molde, ikke på om han er god nok. Molde spiller med Eikrem som ikke er fantastisk defensivt. Da er det fint å ha andre rundt som er bedre på det. Med Orban kunne han vært god, men gjort det vanskelig å spille med Eikrem samtidig.
Eikrem og Fofana fikk det til å funke særs godt etterhvert. Så tror nok Eikrem/ Orban eller Brynhildsen/Orban hadde fungert for Molde også. Eikrem er en fantastisk veileder for yngre spillere.

Orban bøtter inn mål, mens Berisha har fullstendig måltørke sålangt. Så det må være lov å stille spørsmål med Moldes prioriteringer i denne saken. Berisha har også små muligheter for videresalg, mens Orban potensiale i hundremillionersklassen.
Men som sagt, kommer vi til Champions League så skal Erling Moe få le sist med sin gode latter ;)
De som tror Molde har kjøpt Berisha for at de tror han blir toppscorer blir enormt skuffet.

Molde har aldri hatt tradisjon for én spiller som står for majoriteten av målene. I allefall ikke i gullsesongene. Tvert i mot har de sesongene vi har hatt toppscoreren vært alt fra veldig til litt skuffende, med unntak av 1974 da Odd Berg ble toppscorer og Molde tok sølv etter opprykket.

1976 Jan Fuglset - Molde på 6. plass
2010 Baye Djiby Fall - Molde på 11. plass
2021 Ohi - Molde på 2. plass

2011: Pape Diouf 7. plass på toppscorerlista 12 mål
2012: Davy Angan 3. plass på toppscorerlista 13 mål
2014: Moi 3. plass på toppscorerlista 13 mål
2019: Leke James 2. plass på toppscorerlista 17 mål
2022: Fofana 3. plass på toppscorerlista 15 mål.


Scorer Berisha 12 mål er jeg fornøyd. Men hans primære jobb er å gjøre laget som helhet mer solide gjennom sitt enorme arbeid ute på banen. Han løper og strekker og drar forsvarsspillerne hit og dit, så de jeg har større forhåpninger til skal score flere mål i år er indreløperne. Eriksen, Kaasa og Breivik bør ha tett på tosifra eller over alle tre.

Brynhildsen derimot er en spiller jeg forventer mål av. Hans spillestil er mer rettet direkte på målet og dermed må han fortsette scoringsformen fra etter returen fra skaden i fjor.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 12:11 pm
Kaizen skrev: tor mar 16, 2023 11:54 am
MoldeMoldeMolde skrev: tor mar 16, 2023 11:33 am

Det går nok også på hva som er rett spiller for Molde, ikke på om han er god nok. Molde spiller med Eikrem som ikke er fantastisk defensivt. Da er det fint å ha andre rundt som er bedre på det. Med Orban kunne han vært god, men gjort det vanskelig å spille med Eikrem samtidig.
Eikrem og Fofana fikk det til å funke særs godt etterhvert. Så tror nok Eikrem/ Orban eller Brynhildsen/Orban hadde fungert for Molde også. Eikrem er en fantastisk veileder for yngre spillere.

Orban bøtter inn mål, mens Berisha har fullstendig måltørke sålangt. Så det må være lov å stille spørsmål med Moldes prioriteringer i denne saken. Berisha har også små muligheter for videresalg, mens Orban potensiale i hundremillionersklassen.
Men som sagt, kommer vi til Champions League så skal Erling Moe få le sist med sin gode latter ;)
De som tror Molde har kjøpt Berisha for at de tror han blir toppscorer blir enormt skuffet.

Molde har aldri hatt tradisjon for én spiller som står for majoriteten av målene. I allefall ikke i gullsesongene. Tvert i mot har de sesongene vi har hatt toppscoreren vært alt fra veldig til litt skuffende, med unntak av 1974 da Odd Berg ble toppscorer og Molde tok sølv etter opprykket.

1976 Jan Fuglset - Molde på 6. plass
2010 Baye Djiby Fall - Molde på 11. plass
2021 Ohi - Molde på 2. plass


Scorer Berisha 12 mål er jeg fornøyd. Men hans primære jobb er å gjøre laget som helhet mer solide gjennom sitt enorme arbeid ute på banen. Han løper og strekker og drar forsvarsspillerne hit og dit, så de jeg har større forhåpninger til skal score flere mål i år er indreløperne. Eriksen, Kaasa og Breivik bør ha tett på tosifra eller over alle tre.

Brynhildsen derimot er en spiller jeg forventer mål av. Hans spillestil er mer rettet direkte på målet og dermed må han fortsette scoringsformen fra etter returen fra skaden i fjor.
Ja, Enig at vi ikke har kjøpt inn Berisha for å være toppscorer. Han er kjøpt inn for å optimalisere presspillet vårt. Vi har også mange målscorere i Moldelaget, så slik sett er det ikke antall mål han kommer til å bli målt på i Moldetrøya.
Men sett utfra de siste tre årene på Viking har han levert et mål per 139 minutter i 2020, et mål per 106 minutt og tilbake på 135 minutter per mål i 2022.
Dersom han spiller et snitt på 60 minutter i Moldetrøya vil han lande på 10-18 mål.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: tor mar 16, 2023 12:31 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 12:11 pm
Kaizen skrev: tor mar 16, 2023 11:54 am

Eikrem og Fofana fikk det til å funke særs godt etterhvert. Så tror nok Eikrem/ Orban eller Brynhildsen/Orban hadde fungert for Molde også. Eikrem er en fantastisk veileder for yngre spillere.

Orban bøtter inn mål, mens Berisha har fullstendig måltørke sålangt. Så det må være lov å stille spørsmål med Moldes prioriteringer i denne saken. Berisha har også små muligheter for videresalg, mens Orban potensiale i hundremillionersklassen.
Men som sagt, kommer vi til Champions League så skal Erling Moe få le sist med sin gode latter ;)
De som tror Molde har kjøpt Berisha for at de tror han blir toppscorer blir enormt skuffet.

Molde har aldri hatt tradisjon for én spiller som står for majoriteten av målene. I allefall ikke i gullsesongene. Tvert i mot har de sesongene vi har hatt toppscoreren vært alt fra veldig til litt skuffende, med unntak av 1974 da Odd Berg ble toppscorer og Molde tok sølv etter opprykket.

1976 Jan Fuglset - Molde på 6. plass
2010 Baye Djiby Fall - Molde på 11. plass
2021 Ohi - Molde på 2. plass


Scorer Berisha 12 mål er jeg fornøyd. Men hans primære jobb er å gjøre laget som helhet mer solide gjennom sitt enorme arbeid ute på banen. Han løper og strekker og drar forsvarsspillerne hit og dit, så de jeg har større forhåpninger til skal score flere mål i år er indreløperne. Eriksen, Kaasa og Breivik bør ha tett på tosifra eller over alle tre.

Brynhildsen derimot er en spiller jeg forventer mål av. Hans spillestil er mer rettet direkte på målet og dermed må han fortsette scoringsformen fra etter returen fra skaden i fjor.
Ja, Enig at vi ikke har kjøpt inn Berisha for å være toppscorer. Han er kjøpt inn for å optimalisere presspillet vårt. Vi har også mange målscorere i Moldelaget, så slik sett er det ikke antall mål han kommer til å bli målt på i Moldetrøya.
Men sett utfra de siste tre årene på Viking har han levert et mål per 139 minutter i 2020, et mål per 106 minutt og tilbake på 135 minutter per mål i 2022.
Dersom han spiller et snitt på 60 minutter i Moldetrøya vil han lande på 10-18 mål.
Det er mange MFK-fans som har hengt seg mye opp i de målene, de jeg ergrer meg over. Men så er det jo mange som har fotballforståelse på nivå med en måse.

Men for alt jeg vet er måsene dritgode på fotball og alle skrikene er i fortvilelse alt det dumme de ser. De er jo stillere nå som fotballsesongen har pause.

lund

Legg inn av lund »

Ser man det opp mot hverandre, så er det en del som taler for begge spillere.
Fordelen med Berisha er at han er en enorm presspiller, og med Eriksen i tillegg burde man ha en stor forse på det området. Det er også en spiller som kan gjøre de andre spillerne rundt seg bedre (med unntak av siste tiden i Brann da han hadde dårlige holdninger). En brukbar avslutter, bra teknisk, decent på hodet, god straffeskytter (også flink til å skaffe straffe). Ikke noe særlig til videresalgspotensial.
Så har man Gift Orban som er raskere, har større tekniske ferdigheter, er mye yngre, bra hodespiller (faktisk) og en brukbar avslutter. Ikke like god presspiller som Berisha, men nok enda bedre som bakromsspiller særlig internasjonalt (I Eliteserien er nok den forskjellen mindre). Til gjengjeld et enormt videresalgspotensial.
Den største grunnen til å kjøpe Berisha må nesten ha vært at man ser for seg at han skal være en slags Pellegrino i Bodø/Glimt som blir værende noen sesonger. Der ligger vel også min største skepsis. Skulle han bli en suksess, så vil jeg nesten tro han maks blir værende 1-1,2 år. Kan ikke se for meg at han sier nei om det skulle komme et tilbud fra utlandet med høyere lønn.

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

lund skrev: tor mar 16, 2023 1:56 pm Det er også en spiller som kan gjøre de andre spillerne rundt seg bedre (med unntak av siste tiden i Brann da han hadde dårlige holdninger). En brukbar avslutter, bra teknisk, decent på hodet, god straffeskytter (også flink til å skaffe straffe). Ikke noe særlig til videresalgspotensial.
Vel, ganske troverdige kilder her på forumet har ytret at han hadde direkte dårlig innvirkning på noen av spillerne i garderoben. Nå kan jo den dynamikken endre seg når han ikke nødvendigvis er den store stjernen og eneren i garderoben. Men han har fått et så som så rykte på seg de tre siste klubbene han har spilt for.

Men tror dere kan slappe av, rimelig sikker på at han vil være til stor nytte for dere. Dessverre. Blir nok ikke å sprenge scoringsrekorder, men har mye spisskompetanse i spillet. Presspillet som dere påpeker er av internasjonal klasse. Vinnerskalle delux, på godt og vondt. Så lenge han ikke blir muggen, så har dere en spiller i topp eliteserie klasse. Så får tiden vise om han gjentar gamle synder. Jeg håper jo litt på det. For underholdningen sin skyld.

Hmm

Legg inn av Hmm »

nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 10:17 am
lund skrev: tor mar 16, 2023 10:07 am
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 10:04 am

Jeg hadde kritisert Glimt mer enn Molde for å ha misset Orban. Moe ville ha Berisha, han var glassklar på det. Det er typen han mente man behøvde. Glimt derimot henter Faris som sikkert kommer til å score noen mål, men som ikke akkurat er toppscorermateriale. (Blir vel arrestert på denne og i høst sikkert)
Store forskjellen på Faris og Berisha er at det er et videresalgspotensial i førstnevnte.
Så må klubber også tenke på mer enn videresalg. Hvis Molde kommer til et gruppespill i Europa, vil Berisha-overgangen egentlig være småpenger. Og Moe har åpenbart ønsket Berisha inn for å spisse laget hva gjelder blant annet presspill. Det er mer enn nok spillere i stallen fra før som kommer til å gi masse penger i klubbkassa.
Berisha er en spiss Molde trengte. Kanskje først og fremst fordi de trenge en spiss, og ikke nødvendigvis akkurat Berisha. Han har kvaliteter som ikke var i laget fra før, så det er et ok kjøp. Prisen er prisen, mye men greit nok når man har penger.

Men kjøpte de han pga presspillet så tror jeg klubben bomma grovt. I ES bunn 12 så kan man presse høyt med Berisha, Eriksen, Kaasa osv og vinne ball. Men i Europa er det langt ifra så lett. Baserer man spillet på det kommer MFK til å bli overkjørt og utspillt ganske raskt.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Altså hvis man leser litt mellom linjene her så er det jo åpenbart at Gift ville ut av landet og til en større, bedre betalt klubb.

Det var tre klubber med penger på bok som var ute etter ny spiss i dette vinduet, Molde, Glimt og Rosenborg.

Regner med at alle forhørte seg med agent om muligheten til å kjøpe han. Han var jo tross alt et meget kjent talent.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Hmm skrev: tor mar 16, 2023 2:31 pm Berisha er en spiss Molde trengte. Kanskje først og fremst fordi de trenge en spiss, og ikke nødvendigvis akkurat Berisha. Han har kvaliteter som ikke var i laget fra før, så det er et ok kjøp. Prisen er prisen, mye men greit nok når man har penger.

Men kjøpte de han pga presspillet så tror jeg klubben bomma grovt. I ES bunn 12 så kan man presse høyt med Berisha, Eriksen, Kaasa osv og vinne ball. Men i Europa er det langt ifra så lett. Baserer man spillet på det kommer MFK til å bli overkjørt og utspillt ganske raskt.
Enig, men nå har vi den luksusen av en såpass bred stall at vi kan stille lag etter motstander. Vi kan bruke Berisha i de kampene han er best egnet, og så kan vi f.eks bruke Eikrem + Bryn i Europa.

I tillegg er det nok mange av klubbene vi møter i kvalikk osv der høyt press med spillere som Eriksen og Berisha vil være godt egnet. Berisha er et godt kjøp. Pri 1 er uansett å vinne Eliteserien.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: tor mar 16, 2023 2:31 pm
nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 10:17 am
lund skrev: tor mar 16, 2023 10:07 am

Store forskjellen på Faris og Berisha er at det er et videresalgspotensial i førstnevnte.
Så må klubber også tenke på mer enn videresalg. Hvis Molde kommer til et gruppespill i Europa, vil Berisha-overgangen egentlig være småpenger. Og Moe har åpenbart ønsket Berisha inn for å spisse laget hva gjelder blant annet presspill. Det er mer enn nok spillere i stallen fra før som kommer til å gi masse penger i klubbkassa.
Berisha er en spiss Molde trengte. Kanskje først og fremst fordi de trenge en spiss, og ikke nødvendigvis akkurat Berisha. Han har kvaliteter som ikke var i laget fra før, så det er et ok kjøp. Prisen er prisen, mye men greit nok når man har penger.

Men kjøpte de han pga presspillet så tror jeg klubben bomma grovt. I ES bunn 12 så kan man presse høyt med Berisha, Eriksen, Kaasa osv og vinne ball. Men i Europa er det langt ifra så lett. Baserer man spillet på det kommer MFK til å bli overkjørt og utspillt ganske raskt.
Det er ikke bare presspillet som gjør at Moldes stall er bygget for Eliteserien og ikke Europa. Endringene som er gjort med overgang til en direkte spillestil med fokus på kjapp gjenvinning og hurtige angrep fra en mer ballbesittende kombinasjonsfotballstil gjør at jeg frykter Europa i større grad enn før.

Drillo liker nok MFK langt bedre nå enn for 3-4 år siden. Men vi skal nok slite med å slå bedre lag i Europa

HarryH

Legg inn av HarryH »

lund skrev: tor mar 16, 2023 1:56 pm Ser man det opp mot hverandre, så er det en del som taler for begge spillere.
Fordelen med Berisha er at han er en enorm presspiller, og med Eriksen i tillegg burde man ha en stor forse på det området. Det er også en spiller som kan gjøre de andre spillerne rundt seg bedre (med unntak av siste tiden i Brann da han hadde dårlige holdninger). En brukbar avslutter, bra teknisk, decent på hodet, god straffeskytter (også flink til å skaffe straffe). Ikke noe særlig til videresalgspotensial.
Så har man Gift Orban som er raskere, har større tekniske ferdigheter, er mye yngre, bra hodespiller (faktisk) og en brukbar avslutter. Ikke like god presspiller som Berisha, men nok enda bedre som bakromsspiller særlig internasjonalt (I Eliteserien er nok den forskjellen mindre). Til gjengjeld et enormt videresalgspotensial.
Den største grunnen til å kjøpe Berisha må nesten ha vært at man ser for seg at han skal være en slags Pellegrino i Bodø/Glimt som blir værende noen sesonger. Der ligger vel også min største skepsis. Skulle han bli en suksess, så vil jeg nesten tro han maks blir værende 1-1,2 år. Kan ikke se for meg at han sier nei om det skulle komme et tilbud fra utlandet med høyere lønn.
Hvis det kommer et godt tilbud fra utlandet så ryker jo antakelsen om manglende videresalgspotensial.

Jeg må forøvrig gi deg skryt for å skrive potensial og ikke potensiale, et ord som ikke finnes i noen ordbok. Hyll hyll.

Moist

Legg inn av Moist »

HarryH skrev: tor mar 16, 2023 3:10 pm
lund skrev: tor mar 16, 2023 1:56 pm Ser man det opp mot hverandre, så er det en del som taler for begge spillere.
Fordelen med Berisha er at han er en enorm presspiller, og med Eriksen i tillegg burde man ha en stor forse på det området. Det er også en spiller som kan gjøre de andre spillerne rundt seg bedre (med unntak av siste tiden i Brann da han hadde dårlige holdninger). En brukbar avslutter, bra teknisk, decent på hodet, god straffeskytter (også flink til å skaffe straffe). Ikke noe særlig til videresalgspotensial.
Så har man Gift Orban som er raskere, har større tekniske ferdigheter, er mye yngre, bra hodespiller (faktisk) og en brukbar avslutter. Ikke like god presspiller som Berisha, men nok enda bedre som bakromsspiller særlig internasjonalt (I Eliteserien er nok den forskjellen mindre). Til gjengjeld et enormt videresalgspotensial.
Den største grunnen til å kjøpe Berisha må nesten ha vært at man ser for seg at han skal være en slags Pellegrino i Bodø/Glimt som blir værende noen sesonger. Der ligger vel også min største skepsis. Skulle han bli en suksess, så vil jeg nesten tro han maks blir værende 1-1,2 år. Kan ikke se for meg at han sier nei om det skulle komme et tilbud fra utlandet med høyere lønn.
Hvis det kommer et godt tilbud fra utlandet så ryker jo antakelsen om manglende videresalgspotensial.

Jeg må forøvrig gi deg skryt for å skrive potensial og ikke potensiale, et ord som ikke finnes i noen ordbok. Hyll hyll.
Kan være en dårlig danske som har forvekslet s og t, fra potentiale 8-)

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 10:04 am
Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:29 am
Jobs99 skrev: tor mar 16, 2023 8:58 am Stabæk er en av våre farmer-klubber, Orban ble godt sjekket. Var nok pris med noe mere det stod på

Nei. Stabæk trengte et salg og hadde solgt Gift til hvem som helst for langt lavere sum. Hadde noen lagt 20 mill på bordet for han, så hadde ikke Stabæk hatt mulighet til å takke nei. Så kan det hende Molde mente det var dyrt, men det må sies å være en feilvurdering.
Jeg hadde kritisert Glimt mer enn Molde for å ha misset Orban. Moe ville ha Berisha, han var glassklar på det. Det er typen han mente man behøvde. Glimt derimot henter Faris som sikkert kommer til å score noen mål, men som ikke akkurat er toppscorermateriale. (Blir vel arrestert på denne og i høst sikkert)

Det kan man sikkert mene. Men diskusjonen gikk først og fremst isolert på om Molde gjorde en riktig vurdering rundt Gift eller ikke.

Champis

Legg inn av Champis »

MoldeMoldeMolde skrev: tor mar 16, 2023 11:33 am
Champis skrev: tor mar 16, 2023 9:27 am
nottimagiche skrev: tor mar 16, 2023 8:55 am Av ren nysgjerrighet; er det noe spesielt de siste årene som tyder på at speiderne til Molde gjør en svak jobb? Jeg liker konkrete eksempler hvis det skal legges frem kritikk.

Speiderne til Molde har nok gjort en god jobb de siste årene, bare så det er sagt. I denne casen har de nok allikevel bommet.
Det går nok også på hva som er rett spiller for Molde, ikke på om han er god nok. Molde spiller med Eikrem som ikke er fantastisk defensivt. Da er det fint å ha andre rundt som er bedre på det. Med Orban kunne han vært god, men gjort det vanskelig å spille med Eikrem samtidig.

Orban var meget god defensivt i Stabæk og veldig vond å møte. Han hadde passet som hånd i hanske for spillestilen til Molde.

Skywalker

Legg inn av Skywalker »

Slettet
Sist redigert av Skywalker den tor mar 16, 2023 5:46 pm, redigert 2 ganger totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 12:40 pm
Kaizen skrev: tor mar 16, 2023 12:31 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 12:11 pm

De som tror Molde har kjøpt Berisha for at de tror han blir toppscorer blir enormt skuffet.

Molde har aldri hatt tradisjon for én spiller som står for majoriteten av målene. I allefall ikke i gullsesongene. Tvert i mot har de sesongene vi har hatt toppscoreren vært alt fra veldig til litt skuffende, med unntak av 1974 da Odd Berg ble toppscorer og Molde tok sølv etter opprykket.

1976 Jan Fuglset - Molde på 6. plass
2010 Baye Djiby Fall - Molde på 11. plass
2021 Ohi - Molde på 2. plass


Scorer Berisha 12 mål er jeg fornøyd. Men hans primære jobb er å gjøre laget som helhet mer solide gjennom sitt enorme arbeid ute på banen. Han løper og strekker og drar forsvarsspillerne hit og dit, så de jeg har større forhåpninger til skal score flere mål i år er indreløperne. Eriksen, Kaasa og Breivik bør ha tett på tosifra eller over alle tre.

Brynhildsen derimot er en spiller jeg forventer mål av. Hans spillestil er mer rettet direkte på målet og dermed må han fortsette scoringsformen fra etter returen fra skaden i fjor.
Ja, Enig at vi ikke har kjøpt inn Berisha for å være toppscorer. Han er kjøpt inn for å optimalisere presspillet vårt. Vi har også mange målscorere i Moldelaget, så slik sett er det ikke antall mål han kommer til å bli målt på i Moldetrøya.
Men sett utfra de siste tre årene på Viking har han levert et mål per 139 minutter i 2020, et mål per 106 minutt og tilbake på 135 minutter per mål i 2022.
Dersom han spiller et snitt på 60 minutter i Moldetrøya vil han lande på 10-18 mål.
Det er mange MFK-fans som har hengt seg mye opp i de målene, de jeg ergrer meg over. Men så er det jo mange som har fotballforståelse på nivå med en måse.

Men for alt jeg vet er måsene dritgode på fotball og alle skrikene er i fortvilelse alt det dumme de ser. De er jo stillere nå som fotballsesongen har pause.

Helt enig i at det er mye mer enn mål som teller. Poenget med Gift er at han ville vært bedre enn Berisha på stort sett alle parametere. Berisha er noe mer duellsterk på dødballer begge veier og på innlegg. Bortsett fra det vill man i Gift fått en spiller som både er god defensivt, veldig god førsteforsvarer, stor løpskapasitet, sterk vinnermentalitet, veldig god teknikk, strålende avslutter med begge bein, enormt god til å finne scoringsposisjoner, god til å lukte andreballer, bra fotballforståelse, god på små flater, vanvittig bevegelig, god til å starte i rom, bra feilvendt under press, bra teknisk i lufta, smidig, veldig kvikk på små flater og hurtig over lengre distanser. Så han kunne både vært toppscorer og bidratt med det meste Berisha kan bidra med utenom. Største minuset med Gift, er at han er en litt lunefull type som kan være en utfordring i garderoben - men dette hadde aldri blitt noe problem i en gruppe som man har i Molde.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skywalker skrev: tor mar 16, 2023 5:40 pmSlettet
Du burde bare gjort en gest med hånda og sagt at «dere leser ikke dette».

Federin

Legg inn av Federin »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 5:52 pm
Skywalker skrev: tor mar 16, 2023 5:40 pmSlettet
Du burde bare gjort en gest med hånda og sagt at «dere leser ikke dette».
Wise man, PapaSmurf is. Bilde

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Noen som har vært på stadion og sett hvor mye NAV gjengen er med på trening med ball? Bjørnbakk, Ellingsen, Sinyan og Kaasa

Skywalker

Legg inn av Skywalker »

Federin skrev: tor mar 16, 2023 6:18 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 5:52 pm
Skywalker skrev: tor mar 16, 2023 5:40 pmSlettet
Du burde bare gjort en gest med hånda og sagt at «dere leser ikke dette».
Wise man, PapaSmurf is. Bilde
He He. Postet feil sted.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Champis skrev: tor mar 16, 2023 5:41 pm
Største minuset med Gift, er at han er en litt lunefull type som kan være en utfordring i garderoben - men dette hadde aldri blitt noe problem i en gruppe som man har i Molde.
Hvis jeg forstår John Vik rett så legger han veldig stor vekt på slike egenskaper når han anbefaler spillere for Molde. Det er nok en av årsakene til den tilsynelatende gode mentaliteten i spillergruppa og også muligens en årsak til at giftige Orban ble veiet og funnet for lett. Men det siste er bare spekulasjon fra min side, jeg kjenner verken til personligheten til Orban eller til hvilke vurderinger som ble gjort av Vik og Moe & co.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

HarryH skrev: tor mar 16, 2023 6:45 pm
Champis skrev: tor mar 16, 2023 5:41 pm
Største minuset med Gift, er at han er en litt lunefull type som kan være en utfordring i garderoben - men dette hadde aldri blitt noe problem i en gruppe som man har i Molde.
Hvis jeg forstår John Vik rett så legger han veldig stor vekt på slike egenskaper når han anbefaler spillere for Molde. Det er nok en av årsakene til den tilsynelatende gode mentaliteten i spillergruppa og også muligens en årsak til at giftige Orban ble veiet og funnet for lett. Men det siste er bare spekulasjon fra min side, jeg kjenner verken til personligheten til Orban eller til hvilke vurderinger som ble gjort av Vik og Moe & co.
Det utrolige med Gift Orban er at han har gått fra å score 1 mål per 100 minutt i OBOS ligaen for Stabæk, til en scoring per 65 minutt i belgiske ligaen og Conference league for Gent.
Har nok sjokkert mange speidere hvor raskt han har tatt nivået i Belgia via Obos-ligaen.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Kaizen skrev: tor mar 16, 2023 7:41 pm
HarryH skrev: tor mar 16, 2023 6:45 pm
Champis skrev: tor mar 16, 2023 5:41 pm
Største minuset med Gift, er at han er en litt lunefull type som kan være en utfordring i garderoben - men dette hadde aldri blitt noe problem i en gruppe som man har i Molde.
Hvis jeg forstår John Vik rett så legger han veldig stor vekt på slike egenskaper når han anbefaler spillere for Molde. Det er nok en av årsakene til den tilsynelatende gode mentaliteten i spillergruppa og også muligens en årsak til at giftige Orban ble veiet og funnet for lett. Men det siste er bare spekulasjon fra min side, jeg kjenner verken til personligheten til Orban eller til hvilke vurderinger som ble gjort av Vik og Moe & co.
Det utrolige med Gift Orban er at han har gått fra å score 1 mål per 100 minutt i OBOS ligaen for Stabæk, til en scoring per 65 minutt i belgiske ligaen og Conference league for Gent.
Har nok sjokkert mange speidere hvor raskt han har tatt nivået i Belgia via Obos-ligaen.
Når en overgang fra OBOS til Belgia er et steg ned, bør flere få opp øynene for norsk fotball.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kanskje Brann-tilhengerne har rett i sine påstander om at nivået i Obos var høyere enn i Eliteserien i fjor.

Albino

Legg inn av Albino »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»