Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av missChance »

Noen som har røyka igjen? 😂

Så ... synd, da.

Visa

Legg inn av Visa »

LD-Johnson skrev: tor mar 16, 2023 11:01 am
Falcon skrev: tor mar 16, 2023 10:59 am

Se på dette amatøropplegget her. Tydelig at den russiske piloten ikke hadde helt kontroll over flyet sitt og dermed kolliderte.
Ser ut som et direkte angrep, får håpe det skjer et "uhell" med noen av ubåtene til ruZZland i svartehavet.
Jeg håper MT Sola er på vei til Svartehavet

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1746

Legg inn av JauKaninen »

Da fikk vi nok et eksempel på hva disse fornektelsene fra Kreml er verdt. Absolutt ingenting

USA sin fremstilling av det er som vanlig spot on. Det hjelper nok på at det er demokratene som styrer.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Orakelet skrev: tor mar 16, 2023 11:16 am
TomBrady12 skrev: tor mar 16, 2023 10:50 am Hvis jeg var Ukrainer og Russland hadde kontroll over disse gruvene og anvendt de som militærbase, så hadde jeg hvertfall vist hvor bombemålene skulle være.
Ja, men russerne vet nok også hvor bombemålene er, og det har ikke sendt få bomber inn i dette området, men de holder stand.
Kanskje Ukrainerne ikke bruker det som lager...?

startelver

Legg inn av startelver »

Visa skrev: tor mar 16, 2023 11:45 am
LD-Johnson skrev: tor mar 16, 2023 11:01 am
Falcon skrev: tor mar 16, 2023 10:59 am

Se på dette amatøropplegget her. Tydelig at den russiske piloten ikke hadde helt kontroll over flyet sitt og dermed kolliderte.
Ser ut som et direkte angrep, får håpe det skjer et "uhell" med noen av ubåtene til ruZZland i svartehavet.
Jeg håper MT Sola er på vei til Svartehavet
Ser ut som et uhell, er vel ikke kamikazepiloter disse russerne heller.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Ser at det er som amerikanere sa, de dumper drivstoff over dronen i håp om at den styrter.

startelver

Legg inn av startelver »

Will.i.Nickersen skrev: tor mar 16, 2023 1:14 pm Ser at det er som amerikanere sa, de dumper drivstoff over dronen i håp om at den styrter.
Når du sier det, javisst er det drivstoff, kanskje meningen var å ødelegge instrumentene til dronen, men det var ikke grunnen til at den styrtet, det var nærkontakt .

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Will.i.Nickersen skrev: tor mar 16, 2023 1:14 pm Ser at det er som amerikanere sa, de dumper drivstoff over dronen i håp om at den styrter.
Jepp. Troverdigheten til USA vs russland er 10-0 sålangt i denne konflikten. Håper ikke minst at dette luker vekk idiotene innenriks i USA. Nå ser de selv hva de har med å gjøre.

Visa

Legg inn av Visa »

startelver skrev: tor mar 16, 2023 1:23 pm
Will.i.Nickersen skrev: tor mar 16, 2023 1:14 pm Ser at det er som amerikanere sa, de dumper drivstoff over dronen i håp om at den styrter.
Når du sier det, javisst er det drivstoff, kanskje meningen var å ødelegge instrumentene til dronen, men det var ikke grunnen til at den styrtet, det var nærkontakt .
Mission failed successfully

fargerik

Legg inn av fargerik »

Will.i.Nickersen skrev: tor mar 16, 2023 1:14 pm Ser at det er som amerikanere sa, de dumper drivstoff over dronen i håp om at den styrter.
Det var en avansert overvåkingsdrone som ble angrepet av russerne. Veldig sofistikert.
Smak på ordet "overvåking".
Skulle noen vite hva som skjedde og kunne dokumentere det, burde det være amerikanerne.
Så ja, her stoler jeg på amerikansk dokumentasjon.

startelver

Legg inn av startelver »

Bare synd at ikke MIG-flyet også styrtet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7878

Legg inn av Big George »

Hvis begge de to russiske flyene var involvert i drone-senkningen er det vanskelig å tro på uhell.
Men amerikanerne vil unngå å gå i direkte konfrontasjon med russerne og bagatelliserer hendelsen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7878

Legg inn av Big George »

Polens president Andrzej Duda sier landet vil sende fire MiG-29 kampfly til Ukraina om få dager. Det er langt raskere enn det som har vært varslet tidligere.

De begynner å bli noen land som sender fly.
Blir litt som med tanksene.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Big George skrev: tor mar 16, 2023 1:26 pm Hvis begge de to russiske flyene var involvert i drone-senkningen er det vanskelig å tro på uhell.
Men amerikanerne vil unngå å gå i direkte konfrontasjon med russerne og bagatelliserer hendelsen.
Dukker vel opp litt godsaker på slagmarken snart tenker jeg.

Langdistanse raketter er vel allerede på vei.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7878

Legg inn av Big George »

Polen hevder å ha pågrepet ni russiske spioner
Innenriksminister Mariusz Kaminski sier det var til sammen ni mistenkte spioner som ble pågrepet onsdag. Videre hevder han at de var i gang med sabotasjeforberedelser, antakelig med hensikt å stanse leveranser av utstyr og våpen til Ukraina.

Sikkerhetstjenestene skal ha funnet kameraer, elektronisk utstyr og GPS-sendere, som trolig skulle plantes på kjøretøyer som fraktet utstyr og nødhjelp.

Forsvarsminister Mariusz Blaszczak mener gruppa kan ha kommet seg inn i Polen gjennom Belarus.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Fra FN.

"Den konkluderer med at Russland har utført en «bred rekkevidde» av krigsforbrytelser i Ukraina, som tortur og drap på sivile."
Russland driver altså blant annet med : "Utbredt bruk av tortur" (men USA har skylda......) :oops: :twisted: :evil:

Det kommer ikke som noen overraskelse. Det er slik Russland kriget før og slik de kriger nå. Er disse sakene bare toppen av isfjellet?
Vi får alle håpe at poltiske ledere, befal og enkelsoldater må stå til rette og at de får sin dom.


https://www.dagbladet.no/nyheter/omfatt ... a/78773448
Sist redigert av Hmm den tor mar 16, 2023 2:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

Offisielt:



Ellers er det vel ingen overraskelse det som kommer frem i rapporten i dag. Horribelt, men dessverre ingen overraskelse.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack skrev: tor mar 16, 2023 2:24 pm Offisielt:



Ellers er det vel ingen overraskelse det som kommer frem i rapporten i dag. Horribelt, men dessverre ingen overraskelse.
Polen har vel alltid bare vært et land på kartet for meg, men etter denne krigens start, har jeg intet annet enn respekt for dette landet. De går i bresjen her også altså. Meget sterkt!

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Jeg har like stor tiltro til ukrainske kilder som du har til russiske kilder. Det er vel egentlig alt som trengs å si om den saken.
Denne sto seg ikke så bra..

Falcon

Legg inn av Falcon »

DennisB skrev: tor mar 16, 2023 2:34 pm Polen har vel alltid bare vært et land på kartet for meg, men etter denne krigens start, har jeg intet annet enn respekt for dette landet. De går i bresjen her også altså. Meget sterkt!
Polen er et av de landene som er veldig klar over historiens gang. Er veldig glad for at de er i NATO, fordi vi som kan sitte på høye hester og i hvite elfenbeinstårn trenger slike sparringspartnere. Ellers blir det «svenskesyken» (sosialdemokrater uten geopolitisk retningssans).

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nå kommer jagerflyene ja. Noen må gå først så kommer de andre etter.

Vi ser det hele veien at NATO først sier nei, så tygger de på det og så leverer de.

Jeg håper klasebomber og fosforbomber er neste på lista.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 3:44 pm Nå kommer jagerflyene ja. Noen må gå først så kommer de andre etter.

Vi ser det hele veien at NATO først sier nei, så tygger de på det og så leverer de.

Jeg håper klasebomber og fosforbomber er neste på lista.
Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Lukasjenko gjør tydeligvis jobben med å tilfredsstille klovnen. Vinduet for folk i Belarus til å utføre spionoppdrag vil lukkes når dette blir kjent. Forståelig at russiske borgere umulig kunne gjort noe lignende med deres invasjon som bakteppe, men nå vil det også følges mistenksomme blikk mot folk fra Belarus.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 3:44 pm Nå kommer jagerflyene ja. Noen må gå først så kommer de andre etter.

Vi ser det hele veien at NATO først sier nei, så tygger de på det og så leverer de.

Jeg håper klasebomber og fosforbomber er neste på lista.
Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?

DennisB

Legg inn av DennisB »

greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 3:44 pm Nå kommer jagerflyene ja. Noen må gå først så kommer de andre etter.

Vi ser det hele veien at NATO først sier nei, så tygger de på det og så leverer de.

Jeg håper klasebomber og fosforbomber er neste på lista.
Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Først oss selv, så oss selv, da vettu, greyserpent. Klart vi ofrer Ukraina for at vi i Vesten fortsatt skal få drikke morgenkaffen i fred. Ubehageligheter vil vi ikke ha.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DennisB skrev: tor mar 16, 2023 4:24 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm

Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Først oss selv, så oss selv, da vettu, greyserpent. Klart vi ofrer Ukraina for at vi i Vesten fortsatt skal få drikke morgenkaffen i fred. Ubehageligheter vil vi ikke ha.
Hinsides idiotiske argumenter hen kom med også. "Går for mye utover resten av verden."

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:28 pm
DennisB skrev: tor mar 16, 2023 4:24 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm

Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Først oss selv, så oss selv, da vettu, greyserpent. Klart vi ofrer Ukraina for at vi i Vesten fortsatt skal få drikke morgenkaffen i fred. Ubehageligheter vil vi ikke ha.
Hinsides idiotiske argumenter hen kom med også. "Går for mye utover resten av verden."
Vi får heller snu på det og si at vi må være glade for at Ukraina tar kampen for oss så vi slipper å «skitne» til vår fingre. Da er det som seg hør og bør at vi bidrar med materiellet de trenger.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

DennisB skrev: tor mar 16, 2023 2:34 pm Polen har vel alltid bare vært et land på kartet for meg, men etter denne krigens start, har jeg intet annet enn respekt for dette landet. De går i bresjen her også altså. Meget sterkt!
I forbindelse med krigen i Ukraina er det absolutt lett å ha respekt for Polen, og alt det de gjør.

Men utelukkende respekt for et stadig mer fascistisk regime som går etter kvinner, homofile og til og med de som ikke er katolske nok, det bør man kanskje ikke ha.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Det ser ut at Xi nektet å gå i Putins felle. Han vil ha Russlands militærstyrke på hans side, og da innbar det at Putin er nødt til å gi opp vanviddet i Ukraina. Simpelt fordi det russiske militæret vil bli ugjenkallelig ødelagt i slutten. Så han vil ikke sende ammunisjon til russerne, i håp om at dette kan stoppe krigen, og vil sannsynlig bare gjøre det om Putin skulle gjøre kow-tow for ham. Så russerne er nå etter sist nytt så desperat, at de kontakter sine kundene verden rundt og vil kjøpe tilbake ammunisjon - selv fra Myanmar, som har en borgerkrig i full gang. Til og med afrikanske land!

I mellomtiden angripes nå ganske mange mål over hele den okkuperte Ukraina med langtrekkende artilleri opptil 120 km vekk, dette tyder da at ukrainerne ikke bare har HIMARS, men også tyrkiskbygde systemer av type TRG-230 (det er mulig at nye leveranser kan ha hendt) og BM-30 Smerch med Vilhka-M 300mm raketter. Ved flere anledninger var det som hvis et par dusin raketter kom angripende, noe som overvelder selv Pantsir-S1, hvilken tyder på bruk av BM-30. Og det er dusinvis av BM-30 kjøretøyer i Ukraina.

På feltet sender nå ukrainerne ut ganske effektive spotterdroner av en ny type som kom overraskende på russerne, ved en anledning ble et helt batteri BM-27 tilintetgjort med bare et par fulltreff.

Rostov-on-Don blir helt røyklagt av en ganske voldsom brann (det er blitt ganske tørt i det siste i de søndre breddegradene slik at branntilløp på feltet nå skjer hyppig) etter en eksplosjon i en FSB-fasilitet.

Det ser ut at Saudi-Arabia til manges overraskelse har valgt å gi litt støtte til Ukraina, muligens som et stikk mot Putin. Først sendt de mye penger til Kyiv, deretter "hjalp" de Pakistan og andre land med å selge ammunisjon til Ukraina. Store mengder ammunisjon i alle kalibre fra muslimske land har begynte med å dukke opp. Det er mulig at ikke-Vesten vil se slutt på krigen, og kan ha realisert at de kunne ikke bare peke ut kun den ene siden, de må også ta i beregning det de har lært om Putin og russernes atferd.
Sist redigert av Varulv2468 den tor mar 16, 2023 5:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Du har rett i at NATO og Vesten blir mer og mer delaktige i denne krigen. Alle håper på en rask løsning og avslutning av krigen.

Men hvilken løsning og avslutning ser du for deg?

At Ukraina kapitulerer betingelsesløst, blir innlemmet i Russland og slutter å eksistere som et eget land og egen stat?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina på papiret forblir en egen stat med et russiskinnsatt marionettregime i Kiev?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina forblir et fritt og uavhengig land som styrer seg selv uten russisk innblanding?

At Russland gir opp krigen og trekker seg ut av Ukraina, også fra de annekterte områdene og tilbyr en fredsavtale?

At NATO går til full krig, sender sine styrker inn i Ukraina og driver russerne ut?

Hvilken av disse løsningene mener du er best? Eller har du en annen og bedre løsning?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»