Viking FK

Svar
Blirdetgull?

Re: Viking FK

Legg inn av Blirdetgull? »

HNilsen skrev: tor mar 16, 2023 9:22 am
Fygaren skrev: tor mar 16, 2023 7:53 am 3-5-2 fungerte bra mot Glimt ifjor. Nå har klubben to gode og skikkelige spisser til å bruke formasjonen på bra vis.

Det er sørgelig om laget ikke evner å ha en plan B når de møter et av Norges beste lag. Faktisk vil det grense til tjenesteforsømmelse. Spesielt når det er en stil som faktisk fungerte mot nettopp dette laget. Ikke alt er vingling. Denne tråden ville fått kollektivt hjerteinfarkt om laget ble trent av Pep Guardiola.
Vingling handler mye om uerfarne trenere, tror jeg. Trenere som ikke våger å ta upopulære avgjørelser, selv om det hadde gavnet laget. Trenere som forsøker å gjøre alle til lags, noe som ender med at ingen blir fornøyde. Jeg tror du er inne på nettopp noe av det i innlegget ditt: "Her er to spisser. I 4-3-3 kan en bli misfornøyd. La oss utsette avgjørelsen og stille med en formasjon der det er plass til begge, så slipper vi misnøye. Misnøye er så ubehagelig."
Skjønner ikke at du skal være så voldsomt opphengt i at trenerne jobber så enormt med misnøyen til de to spissene våre? Alle toppklubber i Norge har min 2 spisser. Nå starter de med samme utgangspunkt.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Jeg tror ikke vi skal undervurdere nytteverdien av å kjøre et mer eller mindre fast system. Å variere mellom 4-3-3 med høyt press og 4-5-1 med lavt press er uproblematisk, men å legge om til 3-5-2 er noe helt annet. Samtlige spillere i laget får da kraftig omdefinert sine roller. Således var ikke probleme Jensen/Aarsheim ledet viking inn i forrige sesong overraskende. Få lag behersker slike omlegginger.

Ironisk nok, så tror jeg slik systemveksling er mer nyttig på landslag enn i klubblag selv om landslagene får mindre tid til å trene på samspillet. Under VM varierte f.eks. Argentina hyppig mellom ulike systemer. Verdensklassespillerne er bedre taktisk skolert og de har ferdigheter til å spille i høyt tempo selv uten at alle relasjoner og avtaler er helt på plass. Sist, men ikke minst, så har de ofte heller ikke hatt tid til å automatisere og utvikle det mest foretrukne systemet.

I viking stiller det seg svært annerledes. Kontringsspillet i 4-3-3/4-5-1 er i ferd med å sette seg. Rosenborg fryktet Vikings høye press og kontringsspill, så Rekdal la et motspill der de nesten konsekvent spilte ballen høyt og langt. Da overgangsmulighetene likevel kom så fikk vi se veldig gode kontringer der alle de tre angriperne spurtet i posisjoner og ballen gikk fort fremover. Jeg håper virkelig at viking satser videre på 4-5-1/4-3-3 mot Glimt. Overgangsmulighetene mot glimt kan bli store og da vil vi få glede av løpene, farten og flikkene til D’Agostino og løpene til Tripic og Svendsen/Austbø. Skulle ikke dette fungere og viking kommer under så kan det være greit å ha øvet på 3-5-2 slik at dette kan være en back-up plan. Om man da tar ut Tripic og setter inn Salvesen eller om man velger å bruke Tripic som spiss eller indreløper skal ikke jeg ha noen sterk formening om, men Tripic er langt svakere i 3-5-2 enn i 4-3-3.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Ziggi76 skrev: tor mar 16, 2023 6:49 pm Jeg tror ikke vi skal undervurdere nytteverdien av å kjøre et mer eller mindre fast system. Å variere mellom 4-3-3 med høyt press og 4-5-1 med lavt press er uproblematisk, men å legge om til 3-5-2 er noe helt annet. Samtlige spillere i laget får da kraftig omdefinert sine roller. Således var ikke probleme Jensen/Aarsheim ledet viking inn i forrige sesong overraskende. Få lag behersker slike omlegginger.

Ironisk nok, så tror jeg slik systemveksling er mer nyttig på landslag enn i klubblag selv om landslagene får mindre tid til å trene på samspillet. Under VM varierte f.eks. Argentina hyppig mellom ulike systemer. Verdensklassespillerne er bedre taktisk skolert og de har ferdigheter til å spille i høyt tempo selv uten at alle relasjoner og avtaler er helt på plass. Sist, men ikke minst, så har de ofte heller ikke hatt tid til å automatisere og utvikle det mest foretrukne systemet.

I viking stiller det seg svært annerledes. Kontringsspillet i 4-3-3/4-5-1 er i ferd med å sette seg. Rosenborg fryktet Vikings høye press og kontringsspill, så Rekdal la et motspill der de nesten konsekvent spilte ballen høyt og langt. Da overgangsmulighetene likevel kom så fikk vi se veldig gode kontringer der alle de tre angriperne spurtet i posisjoner og ballen gikk fort fremover. Jeg håper virkelig at viking satser videre på 4-5-1/4-3-3 mot Glimt. Overgangsmulighetene mot glimt kan bli store og da vil vi få glede av løpene, farten og flikkene til D’Agostino og løpene til Tripic og Svendsen/Austbø. Skulle ikke dette fungere og viking kommer under så kan det være greit å ha øvet på 3-5-2 slik at dette kan være en back-up plan. Om man da tar ut Tripic og setter inn Salvesen eller om man velger å bruke Tripic som spiss eller indreløper skal ikke jeg ha noen sterk formening om, men Tripic er langt svakere i 3-5-2 enn i 4-3-3.
Det er ikke mange topplag som varierer i formasjon. Som du skriver, det er landslag som bør gjøre det. Ikke klubblag. De laga som kommer lengst er de som dyrker egen spillestil og formasjon. De som vingler er ofte de som er underdogs og som gjør det de kan for å få poeng for å overleve.

Jeg ønsker vi skal kjøre videre med 4-3-3, men forventer at det fort blir 3-5-2 mot Glimt.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Ziggi76 skrev: tor mar 16, 2023 6:49 pm
Overgangsmulighetene mot glimt kan bli store og da vil vi få glede av løpene, farten og flikkene til D’Agostino og løpene til Tripic og Svendsen/Austbø.
Mener du at det vil bli mindre overgangsmuligheter med 2 raske spisser på topp som presser sammen?
Når vi møtte dem i treningskampen med 4-3-3 falt alle våre spillere langt ned på banen. Til og med spissen var som oftest langt inn på egen halvdel.
Da var det veldig langt fram om vi skulle få overgangsmuligheter.
Så er spørsmålet om vi klarer å løfte oss høyere i en 4-3-3 nå enn hva vi gjorde i den kampen. Jeg er ikke sikker.

Ja Tripic er langt svakere i 3-5-2. Det er desverre ingen roller han virkelig passer i.

Det er ikke formasjonen som er viktig i forhold til overgangsmuligheter, men hvor vi vinner ballen og hvilke muligheter som finnes framover.
Det beste laget på overganger i fjor vant serien og spilte 3-5-2

4-3-3 bør være vår foretrukne formasjon, men spesielt når vi kan presse høyt med mange spillere. Mot Glimt er vi da i skikkelige problemer om de kommer forbi første pressledd.
Samtidig har ingen av våre backer vært overbevisende defansivt mot ett lag som er eksperter på å utnytte de rommene som skapes bak backene.

De 2 spissene sammen kan også være store trusler i boks på innlegg fra backene våre. Noe vi manglet ved 3-5-2 i fjor etter Veton forsvant.

Mot hvilken som helst motstander i eliteserien mener jeg vi burde spilt 4-3-3. Eneste unntaket er Glimt hvor jeg fortsatt tror vår mulighet til seier er best i 3-5-2 (dog ikke nødvendigvis stor da heller)

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 8:56 pm
Mener du at det vil bli mindre overgangsmuligheter med 2 raske spisser på topp som presser sammen?
For å slenge meg på diskusjonen - så nei, ikke nødvendigvis. Men vi klarer kanskje ikke utnytte dem godt nok. Det er jo hele problemet med disse formasjonsskiftene. Spillerne vet ikke hvor de har hverandre og kan ikke slå blindt når vi vinner ballen. Relasjonene mangler.

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan laget ville stilt i 3-5-2 nå. Tripic og Kabran som vingbacker?

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Vikingen skrev: tor mar 16, 2023 9:02 pm
Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 8:56 pm
Mener du at det vil bli mindre overgangsmuligheter med 2 raske spisser på topp som presser sammen?
For å slenge meg på diskusjonen - så nei, ikke nødvendigvis. Men vi klarer kanskje ikke utnytte dem godt nok. Det er jo hele problemet med disse formasjonsskiftene. Spillerne vet ikke hvor de har hverandre og kan ikke slå blindt når vi vinner ballen. Relasjonene mangler.

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan laget ville stilt i 3-5-2 nå. Tripic og Kabran som vingbacker?
Tror du relasjonene sitter nå i mars uavhengig av formasjon?

Med 2 noenlunde raske spisser kan man lett drille inn disse bevegelsene. Fotball er ikke så komplisert. Overgangen Salvesen scoret på mot RBK var neppe en konsekvens av relasjoner, men det intuitive

Tripic er faktisk mitt største ankepunkt mot å spille 3-5-2. Han passer ikke inn. I fjor ble det valgt noen kvasi løsninger for å få plass til ham. Også usikker på hvor Austbø evt passer inn.

Vingbacker har vi egentlig nok av. Både Haugen og Pattynama passer det, antagelig også Urbancic og Yanni.

Tror en startellever med følgende hadde gitt enorm løpskapasitet og hodestyrke på dødball

Gunnarsson
Diop - Brekalo - Stensness
Haugen - Løkberg - Solbakken -HNT - Urbancic
Salvesen - Daggi

Det hadde smelt over hele banen. De hadde vært som vepser i bena på Glimt spillerne. Kanskje enda mer med Yazbek istedenfor HNT.

Samtidig ville jeg også hatt Tripic, Austbø, Svendsen og Yazbek på banen. Samtidig var Kabran vår beste i Bodø sist som spiss. Så glad jeg hverken skal velge formasjon eller ta ut laget.

Tror vi uansett start formasjon kan ha en god plan B

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Pattynama passer ikke til vingback. Han greier ikke å dekke hele venstresiden. Han var svak ifjor i den rollen. Han trenger hjelp for å være god

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: tor mar 16, 2023 9:54 pm Pattynama passer ikke til vingback. Han greier ikke å dekke hele venstresiden. Han var svak ifjor i den rollen. Han trenger hjelp for å være god
Hvor mange kamper spilte Shane i en 3-5-2 i fjor? Var det ikke ofte en kantspiller som ble benyttet som vingback? Fikk han muligheten til å spille seg varm i rollen og til å få relasjoner?

Hjelp får han defansivt med 3 stoppere. En 5'er bak kamuflerer i større grad hans defansive mangler. I mine øyne er Pattynama mer en vingback enn back. Noe også RA påpekte i 2021

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... g-svakhet/

23. aug. 2021 — Pattynama har sjeldent spilt som en del av en firer. Dette er en klassisk vingback – som utvilsomt passer best i en 3-5-2-formasjon.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 10:10 pm
TAdams6 skrev: tor mar 16, 2023 9:54 pm Pattynama passer ikke til vingback. Han greier ikke å dekke hele venstresiden. Han var svak ifjor i den rollen. Han trenger hjelp for å være god
Hvor mange kamper spilte Shane i en 3-5-2 i fjor? Var det ikke ofte en kantspiller som ble benyttet som vingback? Fikk han muligheten til å spille seg varm i rollen og til å få relasjoner?

Hjelp får han defansivt med 3 stoppere. En 5'er bak kamuflerer i større grad hans defansive mangler. I mine øyne er Pattynama mer en vingback enn back. Noe også RA påpekte i 2021

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... g-svakhet/

23. aug. 2021 — Pattynama har sjeldent spilt som en del av en firer. Dette er en klassisk vingback – som utvilsomt passer best i en 3-5-2-formasjon.
Ja vet hva som er skrevet og sagt om han. Men når han er vingback så fant han aldri plassen sin. Ble for defensiv uten å ha kontroll defensivt og var fraværende offensivt. Han har ikke løpskraft og fart til å løpe opp og ned som en vingback må gjøre. Derfor måtte han jukse og kom mye på mellomdistanse.

Han har de offensive egenskapene, men har sålangt ikke fungert som vingback.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 9:13 pm
Vikingen skrev: tor mar 16, 2023 9:02 pm
Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 8:56 pm
Mener du at det vil bli mindre overgangsmuligheter med 2 raske spisser på topp som presser sammen?
For å slenge meg på diskusjonen - så nei, ikke nødvendigvis. Men vi klarer kanskje ikke utnytte dem godt nok. Det er jo hele problemet med disse formasjonsskiftene. Spillerne vet ikke hvor de har hverandre og kan ikke slå blindt når vi vinner ballen. Relasjonene mangler.

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan laget ville stilt i 3-5-2 nå. Tripic og Kabran som vingbacker?
Tror du relasjonene sitter nå i mars uavhengig av formasjon?

(…)
Jeg håper da vitterlig de sitter bedre i 4-3-3, som vi har spilt hele oppkjøringen og mot rbk, enn i 3-5-2? Noe annet ville være rart.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: tor mar 16, 2023 10:59 pm
Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 10:10 pm
TAdams6 skrev: tor mar 16, 2023 9:54 pm Pattynama passer ikke til vingback. Han greier ikke å dekke hele venstresiden. Han var svak ifjor i den rollen. Han trenger hjelp for å være god
Hvor mange kamper spilte Shane i en 3-5-2 i fjor? Var det ikke ofte en kantspiller som ble benyttet som vingback? Fikk han muligheten til å spille seg varm i rollen og til å få relasjoner?

Hjelp får han defansivt med 3 stoppere. En 5'er bak kamuflerer i større grad hans defansive mangler. I mine øyne er Pattynama mer en vingback enn back. Noe også RA påpekte i 2021

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... g-svakhet/

23. aug. 2021 — Pattynama har sjeldent spilt som en del av en firer. Dette er en klassisk vingback – som utvilsomt passer best i en 3-5-2-formasjon.
Ja vet hva som er skrevet og sagt om han. Men når han er vingback så fant han aldri plassen sin. Ble for defensiv uten å ha kontroll defensivt og var fraværende offensivt. Han har ikke løpskraft og fart til å løpe opp og ned som en vingback må gjøre. Derfor måtte han jukse og kom mye på mellomdistanse.

Han har de offensive egenskapene, men har sålangt ikke fungert som vingback.
Det var ikke veldig mange kamper Shane spilte vingback i fjor. Mot FKH ble vi redusert til 10 mann og la vel om formasjon og mot VIF borte stilte vi ett veldig svekket lag.
Ellers var det vel kun mot KBK og RBK. Noen av de få kampene vi tok poeng i.

Men vi får bare være enige om å være uenige. Jeg mener han blir avslørt langt mer i en 4'er linje. En back i en firer linje skal forøvrig også være en viktig del av angrepet. Tror f.eks ikke at backene i Glimts 4 er linje er mindre med i angrep enn en vingback i Viking.
Og man er kanskje enda mer sårbar defansiv om ikke de klarer å ta de løpene i og med det ikke er en stopper til å dekke noe av rommet.
Både ham og forgjengeren på venstre back var viktige angrepsvåpen når vi spilte 4-3-3. En egenskap jeg synes har forsvunnet litt med Patty

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Vikingen skrev: tor mar 16, 2023 11:42 pm
Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 9:13 pm
Vikingen skrev: tor mar 16, 2023 9:02 pm

For å slenge meg på diskusjonen - så nei, ikke nødvendigvis. Men vi klarer kanskje ikke utnytte dem godt nok. Det er jo hele problemet med disse formasjonsskiftene. Spillerne vet ikke hvor de har hverandre og kan ikke slå blindt når vi vinner ballen. Relasjonene mangler.

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan laget ville stilt i 3-5-2 nå. Tripic og Kabran som vingbacker?
Tror du relasjonene sitter nå i mars uavhengig av formasjon?

(…)
Jeg håper da vitterlig de sitter bedre i 4-3-3, som vi har spilt hele oppkjøringen og mot rbk, enn i 3-5-2? Noe annet ville være rart.
Vi har vel knapt spilt med tilnærmet samme ellever i oppkjøringen? Relasjoner bygges gjennom å spille sammen ikke gjennom å se hvilken tallkombinasjon man skal spille :-)
I oppkjøringen har vi vel hatt mer rotasjon i laget enn på vårt verste i fjor.

Hvilke relasjoner mener du Salvesen (som antagelig er spissen) har bygget i oppkjøringen?
Hvilke relasjoner har Yazbek bygget i oppkjøringen?
Hvor mange kamper har Austbø - Agistono - Tripic sammen? Og hvor mange med den samme midtbane?
Hvor mange kamper har vår forsvarsfirer spilt sammen i oppkjøringen?
Hvor mye har Solbakken spilt sammen med vår antatte angrepstrio?

Det kan godt være spillerne føler seg mer trygge på 4-3-3. Det er ikke usansynlig, men det er ikke relasjonene som er den største gevinsten nå.
I forberedelser til en enkelt kamp tror jeg man kan øve inn mye ift bevegelser
Sist redigert av Fotballidiot den tor mar 16, 2023 11:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 8:56 pm
Ziggi76 skrev: tor mar 16, 2023 6:49 pm
Overgangsmulighetene mot glimt kan bli store og da vil vi få glede av løpene, farten og flikkene til D’Agostino og løpene til Tripic og Svendsen/Austbø.
Mener du at det vil bli mindre overgangsmuligheter med 2 raske spisser på topp som presser sammen?
Når vi møtte dem i treningskampen med 4-3-3 falt alle våre spillere langt ned på banen. Til og med spissen var som oftest langt inn på egen halvdel.
Da var det veldig langt fram om vi skulle få overgangsmuligheter.
Så er spørsmålet om vi klarer å løfte oss høyere i en 4-3-3 nå enn hva vi gjorde i den kampen. Jeg er ikke sikker.

Ja Tripic er langt svakere i 3-5-2. Det er desverre ingen roller han virkelig passer i.

Det er ikke formasjonen som er viktig i forhold til overgangsmuligheter, men hvor vi vinner ballen og hvilke muligheter som finnes framover.
Det beste laget på overganger i fjor vant serien og spilte 3-5-2

4-3-3 bør være vår foretrukne formasjon, men spesielt når vi kan presse høyt med mange spillere. Mot Glimt er vi da i skikkelige problemer om de kommer forbi første pressledd.
Samtidig har ingen av våre backer vært overbevisende defansivt mot ett lag som er eksperter på å utnytte de rommene som skapes bak backene.

De 2 spissene sammen kan også være store trusler i boks på innlegg fra backene våre. Noe vi manglet ved 3-5-2 i fjor etter Veton forsvant.

Mot hvilken som helst motstander i eliteserien mener jeg vi burde spilt 4-3-3. Eneste unntaket er Glimt hvor jeg fortsatt tror vår mulighet til seier er best i 3-5-2 (dog ikke nødvendigvis stor da heller)
Viking har to raske spisser i Kabran og d’Agostino, men du tenkte kanskje på Salvesen, som vel ikke er spesielt rask? Glimt har mye fart i i sitt forsvar og jeg er usikker på om det er på farten vi eventuelt tar dem. Viktigere blir det å ha mange på riktig side når glimt angriper og komme kjapt opp med mange spillere når viking angriper. Da må ballen gå raskt og Vikings spillere må vite hvor de har hverandre.

Jeg tviler ikke på at Bodø Glimt er dårligere mot 3-5-2-lag enn mot 4-3-3 lag, men jeg er overbevist om at viking er bedre i 4-3-3 enn i 3-5-2. Derfor er mitt ønske at viking i utgangspunktet forsøker seg med det systemet de selv er best på, så får de heller legge om i andre omgang dersom foretrukket system viser seg å ikke virke mot glimt.

Jeg så med interesse treningskampen mot glimt, hvor viking virket svært trygge i den defensive delen av spillet. Det offensive satt enda ikke, men det bør sitte bedre nå. Glimt er gode, men angrepsrekken har ikke vært mye å skryte av så langt dette året. Jeg tror viking har muligheter med å satse på eget (kontrings)spill.

Står det 1-0 til hjemmelaget etter 60 minutter så ser jeg gjerne at viking setter innpå en revansjelysten Salvesen og legger om til 3-5-2, men dette bør kun være back-up-planen. Salve og Daggi jagende rundt etter brudd som to rabbiesinfiserte hunder kan sikkert fungere fint dersom viking må presse høyt mot slutten.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: tor mar 16, 2023 11:54 pm Vi har vel knapt spilt med tilnærmet samme ellever i oppkjøringen? Relasjoner bygges gjennom å spille sammen ikke gjennom å se hvilken tallkombinasjon man skal spille :-)
I oppkjøringen har vi vel hatt mer rotasjon i laget enn på vårt verste i fjor.

Hvilke relasjoner mener du Salvesen (som antagelig er spissen) har bygget i oppkjøringen?
Hvilke relasjoner har Yazbek bygget i oppkjøringen?
Hvor mange kamper har Austbø - Agistono - Tripic sammen? Og hvor mange med den samme midtbane?
Hvor mange kamper har vår forsvarsfirer spilt sammen i oppkjøringen?
Hvor mye har Solbakken spilt sammen med vår antatte angrepstrio?

Det kan godt være spillerne føler seg mer trygge på 4-3-3. Det er ikke usansynlig, men det er ikke relasjonene som er den største gevinsten nå.
I forberedelser til en enkelt kamp tror jeg man kan øve inn mye ift bevegelser
Ja, relasjoner mellom spillere bygges ved å spille sammen. Relasjoner mellom roller spilles ved å ha de samme rollene rundt seg. Når Viking spiller 4-3-3 antar jeg de har et system i bunn som alle skal tilpasse seg, så lenge de spiller i en spesiell posisjon. Hver «rolle» har oppgaver og ansvarsområder. Disse vil alltid være tilnærmet like i 4-3-3, men helt forskjellige fra 3-5-2.

Om spillerne føler seg tryggere i 4-3-3 er vel egentlig det grunn nok alene, tenker jeg.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Jeg så med interesse treningskampen mot glimt, hvor viking virket svært trygge i den defensive delen av spillet. Det offensive satt enda ikke, men det bør sitte bedre nå. Glimt er gode, men angrepsrekken har ikke vært mye å skryte av så langt dette året. Jeg tror viking har muligheter med å satse på eget (kontrings)spill.
Spissene til Glimt har ikke vært særlig målfarlige, men de er livsfarlige fra kant.

Mulig jeg husker feil fra treningskampen, men var vi så veldig trygge i den defansive delen?
Jeg mener å huske i første omgang at de gjentatte ganger kom inn bak backene våre. Både på venste og høyre side. Nå skapte de ikke allverden, men det var kun grunnet unøyktighet i det avgjørende øyeblikk. Min oppfatning var at vi gjentatte ganger ble avslørt bak backene.

Vi lå også ekstremt lavt uten noe oppspillspunkt og var vel sjelden i nærheten av Glimts mål i første omgang.

Det bedret seg vel noe i 2 omgang, men for meg var det ikke en kamp vi spillemessig var i nærheten av Glimt.

Glimts viktigste våpen er vel Pellegrino, Mwuka og backene. Klarer Haugen og Pattynama å demme opp for dem?

Men ja mulig du har rett. Håper trenerne våre har god kontroll på hva vi møter og hva som vil være den beste muligheten for å straffe dem.
Jeg blir på ingen måte sur eller bekymret om de velger 4-3-3. Flott da tror de vi kan utfordre dem med den formasjonen.

Men jeg blir heller ikke i motsetning til en del andre jeg har sett nesten forbannet om de velger samme tilnærming som i fjor. Da jeg klarer å se hvorfor det kan være lurt.
I starten av fjoråret var det ekstrem forskjell på Glimts resultater mot lag med 3/5 bak og lag med 4 bak.

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Eg tippar me startar i 4-3-3, og har 3-5-2 i bakhand ved behov.

For øvrig trur eg berre det er RBK-fans som tar formasjon like seriøst som Viking-fans.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Om spillerne føler seg tryggere i 4-3-3 er vel egentlig det grunn nok alene, tenker jeg.
Det kan være en grunn til å velge 4-3-3 ja. Spesielt etter en del negative opplevelser under fjoråret.
Det var ikke noe problem å legge om til 3-5-2 i vår gode periode i fjor. Da fløt det meste og formasjonen betydde lite. Hang nok også sammen med spillerne som var tilgjengelig i den perioden.
Brelalo/Stensness var like bunnsolide uavhengig av formasjon og Veton var ett like farlig angrepsvåpen. Sammen med Veton fungerte også Zlatco som spiss fordi makkeren løp for 2.

Når det begynte å gå dårlig nyttet det ikke hvilken formasjon vi prøvde. Vi var dårlige i 4-3-3 og ble ikke mye bedre når de la om til 3-5-2 selvom man i starten tok flere poeng. Det var nok mye mentalt som spilte inn.

Å skifte fra 4-3-3 til 3-5-2 er nok ikke så ekstremt vanskelig som enkelte her vil ha det til. Det er fortsatt fotball og gode spillere behersker ulike roller.

Landslagspillere kan gå fra en hverdag i en fast formasjon over til noen dager trening med landslaget og fungere i sin rolle i en helt annen formasjon og med helt andre medspillere.

Men det kan være ett godt poeng akkurat i den fasen Viking er i nå å velge "det trygge".

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

happykjeksbit skrev: fre mar 17, 2023 12:18 am Eg tippar me startar i 4-3-3, og har 3-5-2 i bakhand ved behov.

For øvrig trur eg berre det er RBK-fans som tar formasjon like seriøst som Viking-fans.
Begynner også å helle mot det.

Formasjonen har for enkelte fått skylden for alt som gikk galt i fjor. Selvom realiteten er:
- Resultatene gikk ikke feil vei fordi vi endret formasjon - vi endret formasjon fordi resultatene gikk feil vei.

Men at Viking skal og bør være ett 4-3-3 lag i år er det ingen tvil om. Spillerne som er hentet og troppen passer utvilsomt beste til den formasjonen.
At en likevel må ta valg ift ett antatt kampbilde er trenernes plikt.

Jeg tror trenerne kommer til å velge den formasjonen de har mest tro på kan gi avansement. Er det 4-3-3 så er ingenting bedre

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

happykjeksbit skrev: fre mar 17, 2023 12:18 am Eg tippar me startar i 4-3-3, og har 3-5-2 i bakhand ved behov.

For øvrig trur eg berre det er RBK-fans som tar formasjon like seriøst som Viking-fans.
Spillerne tok det vel også ganske seriøst i sesongevalueringen? I alle fall indirekte - ved at de ønsket mye mindre endringer.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Er Stensness suspendert i første seriekamp mot rbk siden han ble utvist siste seriekamp i fjor?

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Vikingen skrev: fre mar 17, 2023 7:46 am Er Stensness suspendert i første seriekamp mot rbk siden han ble utvist siste seriekamp i fjor?
Er det ikke noe med rødt kort og "neste tellende kamp"?
Altså burde vel det vært Cup-kampen??

Syntes bare å huske at Petter Rudi i sin tid prøvde å få et 2. gule kort i en Cup-semi for da måtte han stå over neste kamp, som var seriekamp, og ikke finalen (suspendert pga gule kort).

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Vikingen skrev: fre mar 17, 2023 7:43 am
happykjeksbit skrev: fre mar 17, 2023 12:18 am Eg tippar me startar i 4-3-3, og har 3-5-2 i bakhand ved behov.

For øvrig trur eg berre det er RBK-fans som tar formasjon like seriøst som Viking-fans.
Spillerne tok det vel også ganske seriøst i sesongevalueringen? I alle fall indirekte - ved at de ønsket mye mindre endringer.
Vinglinga, ja. Eg meiner ikkje det er vingling å vurdera ein formasjon som har funka godt mot ein spesifikk motstandar før, i ein enkelt vinn-eller-forsvinn-kamp.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Det kommer kamper med 3-5-2. Det har de sagt åpenlyst. Blir ikke overrasket om vi spiller slik mot Glimt

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Vinglinga, ja. Eg meiner ikkje det er vingling å vurdera ein formasjon som har funka godt mot ein spesifikk motstandar før, i ein enkelt vinn-eller-forsvinn-kamp.
Nå har jeg ikke inngående kunnskap om hva evalueringen kom fram til, men gikk ikke vinglingen like mye på jevnlig bytte av spillere og i stadig nye posisjoner?
Vet iallefall at det ble sagt av trenerne i en Pod at de var for utolmodige og burde gitt spillerne mer tid til å stå i det.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

happykjeksbit skrev: fre mar 17, 2023 9:57 am
Vikingen skrev: fre mar 17, 2023 7:43 am
happykjeksbit skrev: fre mar 17, 2023 12:18 am Eg tippar me startar i 4-3-3, og har 3-5-2 i bakhand ved behov.

For øvrig trur eg berre det er RBK-fans som tar formasjon like seriøst som Viking-fans.
Spillerne tok det vel også ganske seriøst i sesongevalueringen? I alle fall indirekte - ved at de ønsket mye mindre endringer.
Vinglinga, ja. Eg meiner ikkje det er vingling å vurdera ein formasjon som har funka godt mot ein spesifikk motstandar før, i ein enkelt vinn-eller-forsvinn-kamp.
Nei, det er ikke nødvendigvis vingling isolert sett. Men fallhøyden er stor om de bommer, fjoråret tatt i betraktning. Og jeg synes ikke at vi har lag til 3-5-2 heller. Vi mangler rett og slett vingbacker som er vant til å spille vingbacker.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: fre mar 17, 2023 10:27 am Det kommer kamper med 3-5-2. Det har de sagt åpenlyst. Blir ikke overrasket om vi spiller slik mot Glimt
Det kommer iallefall garantert perioder i kamper hvor det vil være en plan B.
Håper ikke vi starter for mange kamper i den formasjonen, men om vi skal gjøre det mot noen må det være Glimt nå.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Vikingen skrev: fre mar 17, 2023 7:46 am Er Stensness suspendert i første seriekamp mot rbk siden han ble utvist siste seriekamp i fjor?
Forbundets turneringsbestemmelser for Eliteserien 2023:

7.5.2. Utvisning/rødt kort
Spiller som i Eliteserien blir utvist, er utelukket fra neste Eliteserie med mindre annen
underretning foreligger fra NFF. Eventuelle tilleggs sanksjoner trer først i kraft når
underretning foreligger.

Ordlyden er forøvrig identisk med forbundets turneringsbestemmelser for Eliteserien 2022.

Virker noe strengt, men ingen Steensness før i 2024...Det står spesifisert at gule kort (advarsler) ikke blir med til neste sesong, så da er det vel underforstått at røde kort følger deg videre til neste sesong.
Sist redigert av Bilvrag den fre mar 17, 2023 11:21 am, redigert 2 ganger totalt.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: fre mar 17, 2023 11:11 am

Vinglinga, ja. Eg meiner ikkje det er vingling å vurdera ein formasjon som har funka godt mot ein spesifikk motstandar før, i ein enkelt vinn-eller-forsvinn-kamp.
Nå har jeg ikke inngående kunnskap om hva evalueringen kom fram til, men gikk ikke vinglingen like mye på jevnlig bytte av spillere og i stadig nye posisjoner?
Vet iallefall at det ble sagt av trenerne i en Pod at de var for utolmodige og burde gitt spillerne mer tid til å stå i det.
Jo, det stemmer det. Men det er jo også et resultat av stadige formasjonsbytter, som også tvinger frem spillerbytter.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Nei, det er ikke nødvendigvis vingling isolert sett. Men fallhøyden er stor om de bommer, fjoråret tatt i betraktning. Og jeg synes ikke at vi har lag til 3-5-2 heller. Vi mangler rett og slett vingbacker som er vant til å spille vingbacker.
Pattynama hadde vel knapt spilt noe annet før han kom til oss. Herman Haugen aner jeg ikke om har spilt noe videre som vingback tidligere, men bør iallefall være typen som passer til det? Han spilte vel vingback i alle sine kamper for Viking I fjor?

Om de er gode som vingbacker kan selvsagt diskuteres, men de har iallefall spilt det nok til at de bør være vant til det?

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Vikingen skrev: fre mar 17, 2023 11:12 am Nei, det er ikke nødvendigvis vingling isolert sett. Men fallhøyden er stor om de bommer, fjoråret tatt i betraktning. Og jeg synes ikke at vi har lag til 3-5-2 heller. Vi mangler rett og slett vingbacker som er vant til å spille vingbacker.
Eg både håpar og trur me startar i 4-3-3 i morgon, berre så det er sagt. Men eg synst generelt det er for mykje krisemaksimering rundt vurderinga av 3-5-2. Legitim kritikk av 3-5-2 er fullt mogleg, men (og nå er eg sikkert litt farga av ting folk har skrive på Twitter) for meg ser det ut som ein del får på seg dei same skylappene rundt 3-5-2 som då det var snakk om den berykta Ipaden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»