Anstendig tid i dusjen?

Svar
fargerik

Re: Anstendig tid i dusjen?

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tir des 27, 2022 8:02 am
Queenie skrev: man des 26, 2022 8:21 pm Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete
Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?
Man betaler for fjernvarme også, den er ikke gratis.
Stort sett følger prisen for fjernvarme strømprisen, mener jeg. Selv om fjernvarmen kan være produsert av søppelforbrenning.
Om noen har fastpris på fjernvarme aner jeg ikke, men det kan jo tenkes.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: tir des 27, 2022 10:05 am
Someone skrev: tir des 27, 2022 8:02 am
Queenie skrev: man des 26, 2022 8:21 pm Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete
Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?
Man betaler for fjernvarme også, den er ikke gratis.
Stort sett følger prisen for fjernvarme strømprisen, mener jeg. Selv om fjernvarmen kan være produsert av søppelforbrenning.
Om noen har fastpris på fjernvarme aner jeg ikke, men det kan jo tenkes.
Poenget er at fjernvarme aldri er gratis, da strømstøtten her slik jeg forstår ikke gir de samme utslagene, ved at prisen er negativ nå støttet er høy og prisen lav. Som man innimellom opplever med strømmen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 28, 2022 8:46 am
fargerik skrev: tir des 27, 2022 10:05 am
Someone skrev: tir des 27, 2022 8:02 am

Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?
Man betaler for fjernvarme også, den er ikke gratis.
Stort sett følger prisen for fjernvarme strømprisen, mener jeg. Selv om fjernvarmen kan være produsert av søppelforbrenning.
Om noen har fastpris på fjernvarme aner jeg ikke, men det kan jo tenkes.
Poenget er at fjernvarme aldri er gratis, da strømstøtten her slik jeg forstår ikke gir de samme utslagene, ved at prisen er negativ nå støttet er høy og prisen lav. Som man innimellom opplever med strømmen
OK. Energiloven sier at fjernvarme aldri skal være dyrere enn elektrisk strøm, men det er også alt jeg vet.
"Elektrisk strøm" er forøvrig et jævlig sært begrep ;-)
Strømprisen er visst negativ når strømstøtten er trukket fra her på østlandet i dag.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:09 am
OK. Energiloven sier at fjernvarme aldri skal være dyrere enn elektrisk strøm, men det er også alt jeg vet.
"Elektrisk strøm" er forøvrig et jævlig sært begrep ;-)
Strømprisen er visst negativ når strømstøtten er trukket fra her på østlandet i dag.
Slik jeg forstår så prises fjernvarme mer basert på et månedsgjennomsnitt av strømprisen, justert for en faktor. Dermed får en ikke enkelttimer med potensielt negative priser, som med strøm, som selges time for time

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 28, 2022 1:09 pm
fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:09 am
OK. Energiloven sier at fjernvarme aldri skal være dyrere enn elektrisk strøm, men det er også alt jeg vet.
"Elektrisk strøm" er forøvrig et jævlig sært begrep ;-)
Strømprisen er visst negativ når strømstøtten er trukket fra her på østlandet i dag.
Slik jeg forstår så prises fjernvarme mer basert på et månedsgjennomsnitt av strømprisen, justert for en faktor. Dermed får en ikke enkelttimer med potensielt negative priser, som med strøm, som selges time for time
I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: ons des 28, 2022 2:08 pm I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.
Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre des 30, 2022 10:23 am
fargerik skrev: ons des 28, 2022 2:08 pm I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.
Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: fre des 30, 2022 11:15 am
Someone skrev: fre des 30, 2022 10:23 am
fargerik skrev: ons des 28, 2022 2:08 pm I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.
Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)

fargerik

Legg inn av fargerik »

rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 1:44 am
fargerik skrev: fre des 30, 2022 11:15 am
Someone skrev: fre des 30, 2022 10:23 am

Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)
Alle beredere bruker ikke samme element, men det er nok mest vanlig at de små også har 2 kW.
Varmer vannet rimelig fort opp, ja, men er nok likevel for smått til en familie.
De kalles gjerne hurtigvarmere.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 7:01 am
rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 1:44 am
fargerik skrev: fre des 30, 2022 11:15 am
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)
Alle beredere bruker ikke samme element, men det er nok mest vanlig at de små også har 2 kW.
Varmer vannet rimelig fort opp, ja, men er nok likevel for smått til en familie.
De kalles gjerne hurtigvarmere.
Ja den lille på 28l var kun tilkoblet en håndvask/servant-kran/batteri.
Surfet litt på det, der var vv.-tanker i forskjellig størrelse, effekt og type. Ikke minst til overraskende høye priser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 10:31 am
fargerik skrev: man jan 09, 2023 7:01 am
rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 1:44 am


Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)
Alle beredere bruker ikke samme element, men det er nok mest vanlig at de små også har 2 kW.
Varmer vannet rimelig fort opp, ja, men er nok likevel for smått til en familie.
De kalles gjerne hurtigvarmere.
Ja den lille på 28l var kun tilkoblet en håndvask/servant-kran/batteri.
Surfet litt på det, der var vv.-tanker i forskjellig størrelse, effekt og type. Ikke minst til overraskende høye priser.
Ja, det er et typisk sted hvor en slik passer. Kanskje i en butikk i et kjøpesenter hvor de kun har en håndvask.
Eller i et hus hvor badet er i den ene enden og kjøkkenet i den andre enden. Da kan det være smart å ha en 200 liters bereder til badet, og en liten tass i kjøkkenbenken.
Slik kan man slippe å vente i evigheter på at vannet i krana på kjøkkenet skal bli varmt, pluss at det blir mye varmetap i lange rørstrekk.
Det er ingen universaloppskrift for hva som er passe hvor.
Det er nok standard som er presset i pris, og standard i de fleste hus er 200 liters bereder.

Cassy0110

Legg inn av Cassy0110 »

Det kan være flere årsaker til at vannrørene suser, og det trenger ikke nødvendigvis bety at noen bruker uforholdsmessig mye varmtvann. Det kan være en indikasjon på dårlig isolerte rør, feil i varmtvannssystemet eller andre tekniske problemer.

Likevel, hvis du mistenker at en nabo bruker mer varmtvann enn det som er rimelig og dermed påvirker fellesskapets kostnader, kan det være lurt å ta kontakt med styret og gjøre dem oppmerksomme på situasjonen. Styret kan deretter undersøke saken og eventuelt ta kontakt med vedkommende for å informere om situasjonen og mulige tiltak for å redusere forbruket.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Dusjer til jul og påske enten jeg trenger eller ikke, rent prinsipp. Er da pokker ikke noen skittgris heller.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
En ting er å stå lenge i dusjen, men jeg har hørt om de som koker poteter i rennende varmt vann fra springen i 8 timer mens de er på jobb for å spare egen strøm. Da skal potenene visstnok være ferdig kokt. Jada folk er oppfinnsomme sånn. Jeg mener at folk bør betale for varmtvannet de faktisk bruker.

mvh

HB.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cassy0110 skrev: tir feb 21, 2023 5:41 am Det kan være flere årsaker til at vannrørene suser, og det trenger ikke nødvendigvis bety at noen bruker uforholdsmessig mye varmtvann. Det kan være en indikasjon på dårlig isolerte rør, feil i varmtvannssystemet eller andre tekniske problemer.

Likevel, hvis du mistenker at en nabo bruker mer varmtvann enn det som er rimelig og dermed påvirker fellesskapets kostnader, kan det være lurt å ta kontakt med styret og gjøre dem oppmerksomme på situasjonen. Styret kan deretter undersøke saken og eventuelt ta kontakt med vedkommende for å informere om situasjonen og mulige tiltak for å redusere forbruket.
Det har blitt stille i tråden, kanskje det var en engangshendelse?
Ja, det kan sikkert ha vært en feil. En feil som hender nå og da, spesielt med litt gamle vannklossetter, er at de henger seg opp og blir stående å smårenne og suse.
Lyden av det forplanter seg veldig lett gjennom vannrørene.
De bruker heldigvis kaldtvann, da.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: ons feb 22, 2023 10:23 am [
Ja, det kan sikkert ha vært en feil. En feil som hender nå og da, spesielt med litt gamle vannklossetter, er at de henger seg opp og blir stående å smårenne og suse.
De bruker heldigvis kaldtvann, da.
Men det kan jo bli ganske økt vannforbruk over litt tid,

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Apropus dusj.
Vi har et kabinett fra Porsgrund, med dusj oppe og også med hånddusj med slange da.
For tiden bruker jeg bare den sistnevnte.
Men, i dag av en eller annen grunn glemte å lukke døra til kabinettet - og ryggen til og aktiv av denne hånddusjen ble selvsagt rommet ute vått - og ikke minst klærne jeg skulle ha på meg etterpå.

Motto; Ikke vær senil i dusjen...

hjertvika

Legg inn av hjertvika »

Hei! Skal me starta ein klubb kalla "Vannrørlyttarane"? 😄 Men spøk til side, prøv å ta ein hyggeleg prat med naboen om susinga før du kontakter styret. Kanskje dei treng tips frå deg, nabolagets varmtvann-helt, for å spare litt på fellesutgiftene? 😉🚿

SirJames

Legg inn av SirJames »

Man er da ikke anstendig i dusjen....eller...

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

SirJames skrev: fre mar 17, 2023 12:15 am Man er da ikke anstendig i dusjen....eller...
Nei, naken må en være, Og om vi er to, og såper hverandre inn, så må vel bruken av varmvannet bli mindre. Eller? :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ormen den lange skrev: fre mar 17, 2023 12:29 am
SirJames skrev: fre mar 17, 2023 12:15 am Man er da ikke anstendig i dusjen....eller...
Nei, naken må en være, Og om vi er to, og såper hverandre inn, så må vel bruken av varmvannet bli mindre. Eller? :D
Det kommer an på hva innsåpingen fører til...eller ikke fører til... 8-)

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: fre mar 17, 2023 1:02 am
Ormen den lange skrev: fre mar 17, 2023 12:29 am
SirJames skrev: fre mar 17, 2023 12:15 am Man er da ikke anstendig i dusjen....eller...
Nei, naken må en være, Og om vi er to, og såper hverandre inn, så må vel bruken av varmvannet bli mindre. Eller? :D
Det kommer an på hva innsåpingen fører til...eller ikke fører til... 8-)
BAH! Det er snakk om å spare på strøm og varmtvann i denne tråden om jeg forstår TS rett.
Man dusjer èn og en, bruker fem minutter hver, og tar resten på kjøkkenbordet eller i senga eller der man ønsker.

SirJames

Legg inn av SirJames »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 11:28 am
SirJames skrev: fre mar 17, 2023 1:02 am
Ormen den lange skrev: fre mar 17, 2023 12:29 am
Nei, naken må en være, Og om vi er to, og såper hverandre inn, så må vel bruken av varmvannet bli mindre. Eller? :D
Det kommer an på hva innsåpingen fører til...eller ikke fører til... 8-)
BAH! Det er snakk om å spare på strøm og varmtvann i denne tråden om jeg forstår TS rett.
Man dusjer èn og en, bruker fem minutter hver, og tar resten på kjøkkenbordet eller i senga eller der man ønsker.
BAH! Det er jo elendig utnyttelse av energien.

Man må jo uansett dusje igjen etter seansen på kjøkkenbordet/senga/gardintrappa/InsertRandomPlace..

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: fre mar 17, 2023 12:46 pm
fargerik skrev: fre mar 17, 2023 11:28 am
SirJames skrev: fre mar 17, 2023 1:02 am

Det kommer an på hva innsåpingen fører til...eller ikke fører til... 8-)
BAH! Det er snakk om å spare på strøm og varmtvann i denne tråden om jeg forstår TS rett.
Man dusjer èn og en, bruker fem minutter hver, og tar resten på kjøkkenbordet eller i senga eller der man ønsker.
BAH! Det er jo elendig utnyttelse av energien.

Man må jo uansett dusje igjen etter seansen på kjøkkenbordet/senga/gardintrappa/InsertRandomPlace..
Godt poeng. Før seansen trenger man bare vaske de viktige kroppsdelene under krana på vasken og gurgle kjeften dersom man vil ha frisk pust.
Etter seansen....max fem minutter, to sammen i dusjen ;-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»