Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Jaauda

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Jaauda »

Falcon skrev: fre mar 17, 2023 10:45 am
Om noen var i tvil om at drittsekken er en ussel forræder…
Eventuelt et sjeldent øyeblikk av selvinnsikt?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Legg inn av Albania »

Ljot skrev: fre mar 17, 2023 8:59 am
Foucault skrev: tor mar 16, 2023 11:11 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 11:00 pm Ryktes at Putin i desperasjon vil mobilisere 400.000 nye soldater.

Vel. De 300.000 fra forrige mobilisering har jo greid å innta en kvart småby, så hvem vet? Kanskje Russland sitter igjen med nye 200.000 døde menn og 3/4 Bakhmut i løpet av høsten.
« U.S. and European officials have estimated that as many as 120,000 Ukrainian soldiers have been killed or wounded since the start of Russia’s invasion early last year, compared with about 200,000 on the Russian side, which has a much larger military and roughly triple the population from which to draw conscripts. Ukraine keeps its running casualty numbers secret, even from its staunchest Western supporters».

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... -shortage/

Realiteten er at Russland har en tre ganger så stor befolkning å plukke vernepliktige fra.
Hvor mange skal sendes i døden før man innser at dette ikke er bærekraftig?
Bærekraftig? Europa står i brann og et uskyldig land og folk er under angrep. Dette er ikke akkurat en problemstilling som fortjener å bli redusert til corporate bullshit og tåpelige NPM-fraser. Men for å følge opp likevel - det som ikke er bærekraftig for Europa, for verden og for den demokratiske samfunnsmodellen er at det sitter fascistiske tyranner i Kreml som finner det innenfor å sende dødsskvadroner rundt til sine naboland for å holde seg med lebensraum og for å bedrive planmessig folkemord.

Realiteten er at Russlands imperialistiske landstjeleri og ønske om å endre Eurasia fra Lisboa til Vladivostok må stoppes. Og her og nå er hvor og når det fascistiske tyranniet i Kreml må stoppes. Ja, det er allerede grusomt for den uskyldige ukrainske staten som er under angrep. Men det vil bli vesentlig verre for det ukrainske folket om de blir underlagt Russlands jernhæl. Og ja, denne krigen påfører oss i de andre europeiske landene ubekvemmeligheter og uro. Men igjen; et nyfascistisk Russland som ser at folkemord og landstjeleri lønner seg vil ikke gi seg med dette.

Alternativet til ukrainsk seier er utenkelig for alle som setter pris på demokrati og folkerett.
Er en nytelse å se at du parkerer denne stakkaren gang på gang.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1734

Legg inn av JauKaninen »


DennisB

Legg inn av DennisB »

Foucault skrev: fre mar 17, 2023 2:18 am
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 12:03 am
Foucault skrev: tor mar 16, 2023 10:33 pm En som var litt for ærlig i møte med The Washington Post?

«En ukrainsk bataljonssjef med kallenavnet «Kupol» er blitt fjernet fra stillingen sin fordi han lot seg intervjue av avisen The Washington Post.
Det melder avisens byråsjef i Ukraina, som var en av journalistene som skrev saken.
I artikkelen uttrykker «Kupol» frustrasjon over at soldater ved frontlinjen er dårlig trent og at de mangler ammunisjon.
Artikkelen ble også publisert i Aftenposten denne uken».

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv ... ntry=72396

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... -shortage/

Og da er Foucault på ballen med en gang. Der er du god!
Har du noen tanker om innholdet i innlegget mitt eller er personfokus det eneste du har å komme med?
Jeg tenker at det naturligvis også på ukrainsk side er mangel på ammo, og til dels også utrente personell, i forhold til hva man har hatt og mistet av personell det siste året. Tapstallene har vært store, i begge leire, mest på russisk side naturligvis, men Ukraina har også brukt mye ammo. Det tar tid å trene opp nye soldater, og ikke minst gi dem krigserfaring.

At denne bataljonsjefen lar seg intervjue av Washington Post angående dette, synes jeg er kritikkverdig, og ikke greit i det hele tatt. Det kan støtte oppunder en opinion i USA, det siste man trenger nå. Jeg sier ingenting på at han har blitt avsatt, og for det vi vet, kan det ligge mye mer bak enn dette.

Poenget mitt er vel at du er raskt på pletten når det er noe som kan kritiseres i retning Ukraina. Ellers er det stille i leiren. Og det er greit nok det, for da vet jo alle hvor du står i denne konflikten. Det har jeg ingen problemer med. Du gjenspeiler på en måte en viss prosent av Vestens befolkning også, med ditt tankegods, og det må vi andre nesten leve med. Selv om vi ikke forstår dere.
Sist redigert av DennisB den fre mar 17, 2023 11:58 am, redigert 1 gang totalt.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Ljot skrev: fre mar 17, 2023 8:59 am
Foucault skrev: tor mar 16, 2023 11:11 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 11:00 pm Ryktes at Putin i desperasjon vil mobilisere 400.000 nye soldater.

Vel. De 300.000 fra forrige mobilisering har jo greid å innta en kvart småby, så hvem vet? Kanskje Russland sitter igjen med nye 200.000 døde menn og 3/4 Bakhmut i løpet av høsten.
« U.S. and European officials have estimated that as many as 120,000 Ukrainian soldiers have been killed or wounded since the start of Russia’s invasion early last year, compared with about 200,000 on the Russian side, which has a much larger military and roughly triple the population from which to draw conscripts. Ukraine keeps its running casualty numbers secret, even from its staunchest Western supporters».

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... -shortage/

Realiteten er at Russland har en tre ganger så stor befolkning å plukke vernepliktige fra.
Hvor mange skal sendes i døden før man innser at dette ikke er bærekraftig?
Bærekraftig? Europa står i brann og et uskyldig land og folk er under angrep. Dette er ikke akkurat en problemstilling som fortjener å bli redusert til corporate bullshit og tåpelige NPM-fraser. Men for å følge opp likevel - det som ikke er bærekraftig for Europa, for verden og for den demokratiske samfunnsmodellen er at det sitter fascistiske tyranner i Kreml som finner det innenfor å sende dødsskvadroner rundt til sine naboland for å holde seg med lebensraum og for å bedrive planmessig folkemord.

Realiteten er at Russlands imperialistiske landstjeleri og ønske om å endre Eurasia fra Lisboa til Vladivostok må stoppes. Og her og nå er hvor og når det fascistiske tyranniet i Kreml må stoppes. Ja, det er allerede grusomt for den uskyldige ukrainske staten som er under angrep. Men det vil bli vesentlig verre for det ukrainske folket om de blir underlagt Russlands jernhæl. Og ja, denne krigen påfører oss i de andre europeiske landene ubekvemmeligheter og uro. Men igjen; et nyfascistisk Russland som ser at folkemord og landstjeleri lønner seg vil ikke gi seg med dette.

Alternativet til ukrainsk seier er utenkelig for alle som setter pris på demokrati og folkerett.
Jeg vet ikke helt om jeg kjøper denne «anti-USA» forklaringen til hvorfor enkelte brukere er pro-russiske i denne krigen.

USA har definitivt sine svin på skogen, men det er ingenting som tilsier at midlet («må stoppe USA») kan forsvares med å støtte Russland i denne krigen. Det blir som å forsvare at en butikkeier kapper hånden av en epletyv.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Slovakia følger etter Polen og sender 13 fly.

Snart kommer det F-16 fra de vestlige landene også, dette er samme mønster vi har sett gjennom krigen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: fre mar 17, 2023 10:45 am

Om noen var i tvil om at drittsekken er en ussel forræder…
Jeg skal villig innrømme at jeg var svært kritisk til hvordan Biden håndterte tilbaketrekningen fra Afghanistan, og jeg så han aldri som en egnet president. Innrømmer også at jeg har hatt et mehe-forhold til Trump over en lengre periode (før krigen brøt ut). Ikke helt avvisende. Men jeg så på begge to som ikke egnede presidenter for USA, og tok ingen side.

I dag skammer jeg meg. Under denne krisen, det siste året, har Biden gjort alt riktig (kanksje bortsett fra å holde for hardt tilbake i F-16-diskusjonen). Mens Trump må sies å være svært farlig for Europa, og verden for øvrig. Trump må aldri bli president igjen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 12:00 pm Slovakia følger etter Polen og sender 13 fly.

Snart kommer det F-16 fra de vestlige landene også, dette er samme mønster vi har sett gjennom krigen.
Hvilke fly sender Slovakia? Migs?

Det er USA som sitter på nøkkelen i F-16-diskusjonen. Ingen kan sende F-16 til Ukraina uten USAs velsignelse, som tredjepart. Så jeg håper den kommer, omsider.

Dette gjelder i hvertfall salg av F-16, jeg antar at det samme gjelder dersom man donerer disse.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 12:13 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 12:00 pm Slovakia følger etter Polen og sender 13 fly.

Snart kommer det F-16 fra de vestlige landene også, dette er samme mønster vi har sett gjennom krigen.
Hvilke fly sender Slovakia? Migs?

Det er USA som sitter på nøkkelen i F-16-diskusjonen. Ingen kan sende F-16 til Ukraina uten USAs velsignelse, som tredjepart. Så jeg håper den kommer, omsider.

Dette gjelder i hvertfall salg av F-16, jeg antar at det samme gjelder dersom man donerer disse.
Mig ja

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 12:10 pm
Falcon skrev: fre mar 17, 2023 10:45 am

Om noen var i tvil om at drittsekken er en ussel forræder…
Jeg skal villig innrømme at jeg var svært kritisk til hvordan Biden håndterte tilbaketrekningen fra Afghanistan, og jeg så han aldri som en egnet president. Innrømmer også at jeg har hatt et mehe-forhold til Trump over en lengre periode (før krigen brøt ut). Ikke helt avvisende. Men jeg så på begge to som ikke egnede presidenter for USA, og tok ingen side.

I dag skammer jeg meg. Under denne krisen, det siste året, har Biden gjort alt riktig (kanksje bortsett fra å holde for hardt tilbake i F-16-diskusjonen). Mens Trump må sies å være svært farlig for Europa, og verden for øvrig. Trump må aldri bli president igjen.
Biden er den første amerikanske presidenten sidan borgarkrigen som reiser til ein krigssone der US militære ikkje har full kontroll. Når ein i tillegg såg kva sikkerheitsoppbod Trump måtte ha for å krysse gata utan for det Kvite hus så ser ein klasse forskjell.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Foucault skrev: ons mar 15, 2023 10:32 pm
kytec skrev: ons mar 15, 2023 9:22 pm
Karatel skrev: ons mar 15, 2023 9:00 pm

Nå må du huske at disse soldatene kommer fra et samfunn der menn straffefritt kan banke opp sine kvinner og barn så lenge de ikke skader dem så stygt at de på innlegges på sykehus.

"Så lenge partneren eller barna ikke blir alvorlig skadet og volden ikke skjer oftere enn en gang i året, risikerer voldsutøveren nå kun bøter eller kortere fengselsstraffer på opp til 15 dager."

"Med alvorlige skader menes beinbrudd eller hjernerystelse som krever sykehusinnleggelse, ifølge menneskerettighetsorganisasjonen Human Rights Watch (HRW). Blødninger og sår er ok."

At menn banker opp kone og barn er i tråd med tradisjonelle russiske familiverdier og familietradisjoner og noe som staten ikke skal bry seg med. Det er slik kvinner vil ha det.

"Forkjempere for lovendringen mener den er i tråd med tradisjonelle familieverdier og at staten ikke har noe med å blande seg inn i hva som skjer i hjemmet. En av initiativtakerne er den kvinnelige parlamentarikeren Jelena Mizulina. Hun har argumentert for at en lovendring fra i fjor som skjerpet straffen for vold i nære relasjoner, ikke støtter opp om russiske familietradisjoner, at kvinner ikke bryr seg om en mann slår kona si og at det bør være lov å slå barna sine, ifølge russiske medier HRW henviser til."

"40 prosent av alle voldsforbrytelser i Russland skjer i familien, ifølge offisiell statistikk. Årlig blir 12.-14.000 kvinner drept som følge av vold – det tilsvarer en kvinne hvert 40. minutt. En forsvinnende liten andel av disse sakene kommer opp for retten."

"Dette er et tydelig signal fra Putin og Dumaen at nå er det fritt fram for å slå kvinner og barn."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... milievold/

Det er disse tradisjonene og dette kvinnesynet russiske soldater nå tar med seg ut i felten.
Vet ikke hva du vil med dette, men sånn nonsense kan på ingen måte forklare, bortforklare eller bagatellisere voldtekt av et 4 år gammelt barn.
Opplever du at Karatel prøver å bortforklare eller bagatellisere disse grufulle handlingene?
Han gjør vel på ingen som helst måte det?
Nå synes jeg du var veldig urettferdig.

Når man alltid kommer trekkende med at andre er like ille eller verre, så er eneste grunnene til dette at man prøver å trivialisere, bortforklare eller bagatellisere den eller disse negative påstandene.

Hadde min datter blitt voldtatt og naboen min hadde begynt å snakke om at i Sverige så voldtar de også jenter, så tror jeg han hadde fått en knyttneve i trynet ganske så fort. At du ikke skjønner at å trekke frem at andre er like ille, er det samme som å bortforklare, skjønner jeg jo. Men der beviser du i hvert fall, både hvor sympatiene dine er og hvor smart du er.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Russland sier alle fly som leveres Ukraina vil bli ødelagt.

Jeg for min del tror de glemte et viktig ord: forsøkt.

Det er ingen som tar de russiske truslene seriøst lenger. Selvsagt skal vi ikke undervurdere Russland, men det denne krigen har vist med all mulig tydelighet er at man i alle år har overvurdert styrken deres. De er mange, men jaggu er de ubrukelige.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg var femten år i de amerikanske styrkene. Det manglet en viss empati som man finner i de norske. Tror jeg. Vi gikk inn hardt og spurte ikke om noe.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Tojuling skrev: fre mar 17, 2023 12:45 pm
Foucault skrev: ons mar 15, 2023 10:32 pm
kytec skrev: ons mar 15, 2023 9:22 pm

Vet ikke hva du vil med dette, men sånn nonsense kan på ingen måte forklare, bortforklare eller bagatellisere voldtekt av et 4 år gammelt barn.
Opplever du at Karatel prøver å bortforklare eller bagatellisere disse grufulle handlingene?
Han gjør vel på ingen som helst måte det?
Nå synes jeg du var veldig urettferdig.

Når man alltid kommer trekkende med at andre er like ille eller verre, så er eneste grunnene til dette at man prøver å trivialisere, bortforklare eller bagatellisere den eller disse negative påstandene.

Hadde min datter blitt voldtatt og naboen min hadde begynt å snakke om at i Sverige så voldtar de også jenter, så tror jeg han hadde fått en knyttneve i trynet ganske så fort. At du ikke skjønner at å trekke frem at andre er like ille, er det samme som å bortforklare, skjønner jeg jo. Men der beviser du i hvert fall, både hvor sympatiene dine er og hvor smart du er.
Men dette er ikke en relevant sammenligning for karatels innlegg, hvis innhold kort kan oppsummeres med «russere er noe dritt».

DennisB

Legg inn av DennisB »

En ganske absurd situasjon pågår i Asia, med russerne i mobiliseringsalder som har flyktet fra Russland for å unnslippe mobilisering. Det er titusener som har flyktet til Thailand, og spesielt Phuket, som har fått fornyet visumstatusene sine, og disse ønskes velkommen, og vurderes nå å få status som flyktninger, eller refugees.. (!).

Altså, det er ikke Russland som har blitt invadert. De eneste som burde få flyktningstatus, er selvsagt ukrainerne. Thailand er neimen ikke sanne.

Bali i Indonesia, har også blitt oversvømt med russere de siste månedene. Samme der, russere som flykter fra mobilisering. Men i motsetning til i Thailand, har Indonesia nå bestemt at de ikke vil få fornyede visum, og vil bli arrestert for overstay, om de ikke forlater landet etter visumslutt. Da flykter de nok til Thailand, vil jeg tro, der de ønskes velkommen.

Dette kan jo ikke bli mer absurd. De burde reise hjem og bekjempe Putin isteden.

https://bangkokone.news/thailand-welcom ... -refugees/

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 1:52 pm En ganske absurd situasjon pågår i Asia, med russerne i mobiliseringsalder som har flyktet fra Russland for å unnslippe mobilisering. Det er titusener som har flyktet til Thailand, og spesielt Phuket, som har fått fornyet visumstatusene sine, og disse ønskes velkommen, og vurderes nå å få status som flyktninger, eller refugees.. (!).

Altså, det er ikke Russland som har blitt invadert. De eneste som burde få flyktningstatus, er selvsagt ukrainerne. Thailand er neimen ikke sanne.

Bali i Indonesia, har også blitt oversvømt med russere de siste månedene. Samme der, russere som flykter fra mobilisering. Men i motsetning til i Thailand, har Indonesia nå bestemt at de ikke vil få fornyede visum, og vil bli arrestert for overstay, om de ikke forlater landet etter visumslutt. Da flykter de nok til Thailand, vil jeg tro, der de ønskes velkommen.

Dette kan jo ikke bli mer absurd.

https://bangkokone.news/thailand-welcom ... -refugees/
Nei, det er ikke absurd.

Les nå dette:

"Søkeren kan også ha rett til flyktningstatus hvis vedkommende gjør seg skyldig i alvorlige forbrytelser ved å avtjene militærtjenesten. Det må være handlinger som gir grunnlag for eksklusjon fra flyktningstatus, som krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord."

Russere som avtjener militærtjeneste I Russland risikerer å ble sendt til Ukraina og dermed bli medskyldige i krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord.

Da er det ikke absurd om de får flyktningstatus.

https://www.une.no/aktuelt/arkiv/2023/n ... ingstatus/

Ingenting er bedre enn at disse russerne får flyktningstatus, det betyr jo færre soldater for Putin.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:00 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 1:52 pm En ganske absurd situasjon pågår i Asia, med russerne i mobiliseringsalder som har flyktet fra Russland for å unnslippe mobilisering. Det er titusener som har flyktet til Thailand, og spesielt Phuket, som har fått fornyet visumstatusene sine, og disse ønskes velkommen, og vurderes nå å få status som flyktninger, eller refugees.. (!).

Altså, det er ikke Russland som har blitt invadert. De eneste som burde få flyktningstatus, er selvsagt ukrainerne. Thailand er neimen ikke sanne.

Bali i Indonesia, har også blitt oversvømt med russere de siste månedene. Samme der, russere som flykter fra mobilisering. Men i motsetning til i Thailand, har Indonesia nå bestemt at de ikke vil få fornyede visum, og vil bli arrestert for overstay, om de ikke forlater landet etter visumslutt. Da flykter de nok til Thailand, vil jeg tro, der de ønskes velkommen.

Dette kan jo ikke bli mer absurd.

https://bangkokone.news/thailand-welcom ... -refugees/
Nei, det er ikke absurd.

Les nå dette:

"Søkeren kan også ha rett til flyktningstatus hvis vedkommende gjør seg skyldig i alvorlige forbrytelser ved å avtjene militærtjenesten. Det må være handlinger som gir grunnlag for eksklusjon fra flyktningstatus, som krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord."

Russere som avtjener militærtjeneste I Russland risikerer å ble sendt til Ukraina og dermed bli medskyldige i krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord.

Da er det ikke absurd om de får flyktningstatus.

https://www.une.no/aktuelt/arkiv/2023/n ... ingstatus/

Ingenting er bedre enn at disse russerne får flyktningstatus, det betyr jo færre soldater for Putin.
Jeg visste at du ville svare på dette slik du gjør, men jeg er altså uenig i konklusjonen. Såvidt meg bekjent, er det ingen land i verden som gir russerne som nekter å innkalles til militærtjeneste, status som flyktninger.
Dette er ikke vedtatt i Thailand ennå, så jeg tviler på at dette blir det endelige utfallet der heller.
Indonesia tar altså avstand fra dette, for å nevne et konkret land hvor russerne prøver å unndra seg tjeneste.

Nå vil jo også Russland nekte for at de begår krigsforbrytelser og folkemord, så for Russland selv, vil de ikke kunne beskrives som flyktninger.

I utgangspunktet er jeg dog enig i det siste du skriver. Veldig bra om så mange som mulig flykter fra Putin.
Sist redigert av DennisB den fre mar 17, 2023 2:17 pm, redigert 2 ganger totalt.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg har en følelse av at det som skrives om at Russerne takler en kjøttkvern-situasjon svært godt, er ganske så korrekt. Jeg tror også at det som skal til her er å virkelig sjokkere russerne.

Sånn strengt tatt, hva skal Putin egentlig gjøre dersom NATO går inn her og avslutter krigen? Javel, så russerne går i full mobilisering, men hva er vitsen med det når de er kastet på huet og ræva ut av Ukraina lenge før mobiliseringen trer i kraft?

Kast russerne ut og gå videre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:08 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:00 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 1:52 pm En ganske absurd situasjon pågår i Asia, med russerne i mobiliseringsalder som har flyktet fra Russland for å unnslippe mobilisering. Det er titusener som har flyktet til Thailand, og spesielt Phuket, som har fått fornyet visumstatusene sine, og disse ønskes velkommen, og vurderes nå å få status som flyktninger, eller refugees.. (!).

Altså, det er ikke Russland som har blitt invadert. De eneste som burde få flyktningstatus, er selvsagt ukrainerne. Thailand er neimen ikke sanne.

Bali i Indonesia, har også blitt oversvømt med russere de siste månedene. Samme der, russere som flykter fra mobilisering. Men i motsetning til i Thailand, har Indonesia nå bestemt at de ikke vil få fornyede visum, og vil bli arrestert for overstay, om de ikke forlater landet etter visumslutt. Da flykter de nok til Thailand, vil jeg tro, der de ønskes velkommen.

Dette kan jo ikke bli mer absurd.

https://bangkokone.news/thailand-welcom ... -refugees/
Nei, det er ikke absurd.

Les nå dette:

"Søkeren kan også ha rett til flyktningstatus hvis vedkommende gjør seg skyldig i alvorlige forbrytelser ved å avtjene militærtjenesten. Det må være handlinger som gir grunnlag for eksklusjon fra flyktningstatus, som krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord."

Russere som avtjener militærtjeneste I Russland risikerer å ble sendt til Ukraina og dermed bli medskyldige i krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord.

Da er det ikke absurd om de får flyktningstatus.

https://www.une.no/aktuelt/arkiv/2023/n ... ingstatus/

Ingenting er bedre enn at disse russerne får flyktningstatus, det betyr jo færre soldater for Putin.
Jeg visste at du ville svare på dette slik du gjør, men jeg er altså helt uenig med deg. Såvidt meg bekjent, er det ingen land i verden som gir russerne som nekter å innkalles til militærtjeneste, status som flyktninger.
Dette er ikke vedtatt i Thailand ennå, så jeg tviler på at dette blir det endelige utfallet der heller.
Indonesia tar altså avstand fra dette, for å nevne et konkret land hvor russerne prøver å unndra seg tjeneste.

I utgangspunktet er jeg dog enig i det siste du skriver. Veldig bra om så mange som mulig flykter fra Putin.
Jeg siterte flyktningkonvensjonen artikkel 1 A (2) (lovdata.no), jeg tror i alle fall det er fra flyktningkonvensjonen, da må det være opp til de enkelte land hvordan de tolker dette og forholder seg til det. Men det er altså ikke jeg som har skrevet eller vedtatt flyktningkonvensjonen, da er du ikke uenig med meg, men med flyktningskonvensjonen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:08 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:00 pm

Nei, det er ikke absurd.

Les nå dette:

"Søkeren kan også ha rett til flyktningstatus hvis vedkommende gjør seg skyldig i alvorlige forbrytelser ved å avtjene militærtjenesten. Det må være handlinger som gir grunnlag for eksklusjon fra flyktningstatus, som krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord."

Russere som avtjener militærtjeneste I Russland risikerer å ble sendt til Ukraina og dermed bli medskyldige i krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten eller folkemord.

Da er det ikke absurd om de får flyktningstatus.

https://www.une.no/aktuelt/arkiv/2023/n ... ingstatus/

Ingenting er bedre enn at disse russerne får flyktningstatus, det betyr jo færre soldater for Putin.
Jeg visste at du ville svare på dette slik du gjør, men jeg er altså helt uenig med deg. Såvidt meg bekjent, er det ingen land i verden som gir russerne som nekter å innkalles til militærtjeneste, status som flyktninger.
Dette er ikke vedtatt i Thailand ennå, så jeg tviler på at dette blir det endelige utfallet der heller.
Indonesia tar altså avstand fra dette, for å nevne et konkret land hvor russerne prøver å unndra seg tjeneste.

I utgangspunktet er jeg dog enig i det siste du skriver. Veldig bra om så mange som mulig flykter fra Putin.
Jeg siterte flyktningkonvensjonen artikkel 1 A (2) (lovdata.no), jeg tror i alle fall det er fra flyktningkonvensjonen, da må det være opp til de enkelte land hvordan de tolker dette og forholder seg til det. Men det er altså ikke jeg som har skrevet eller vedtatt flyktningkonvensjonen, da er du ikke uenig med meg, men med flyktningskonvensjonen.
Nei, jeg er uenig i tolkningen din. Selv om vi vet at det foregår krisforbrytelser og folkemord i Ukraina, så vil naturligvis Russland selv nekte for at det skjer. Og i hvertfall nekte for at soldatene sendes inn for å begå disse. Og da snakker vi om et skjønnsspørsmål, hvor hvert land må forholde seg til dette, om de er reelle flyktninger.

Soldatene som nekter tjeneste, blir nok ikke tvunget til å begå folkemord eller krigsforbrytelser, akkurat det ser jeg ikke. Vi vet at det skjer, men mye av dette skyldes Wagner, og diverse utskudd, som kanskje handler mest utenfor ordre.

Et spørsmål: Synes du Norge skulle ta inn disse som flyktninger?
Sist redigert av DennisB den fre mar 17, 2023 2:35 pm, redigert 1 gang totalt.

Moist

Legg inn av Moist »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:31 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:08 pm

Jeg visste at du ville svare på dette slik du gjør, men jeg er altså helt uenig med deg. Såvidt meg bekjent, er det ingen land i verden som gir russerne som nekter å innkalles til militærtjeneste, status som flyktninger.
Dette er ikke vedtatt i Thailand ennå, så jeg tviler på at dette blir det endelige utfallet der heller.
Indonesia tar altså avstand fra dette, for å nevne et konkret land hvor russerne prøver å unndra seg tjeneste.

I utgangspunktet er jeg dog enig i det siste du skriver. Veldig bra om så mange som mulig flykter fra Putin.
Jeg siterte flyktningkonvensjonen artikkel 1 A (2) (lovdata.no), jeg tror i alle fall det er fra flyktningkonvensjonen, da må det være opp til de enkelte land hvordan de tolker dette og forholder seg til det. Men det er altså ikke jeg som har skrevet eller vedtatt flyktningkonvensjonen, da er du ikke uenig med meg, men med flyktningskonvensjonen.
Nei, jeg er uenig i tolkningen din. Selv om vi vet at det foregår krisforbrytelser og folkemord i Ukraina, så vil naturligvis Russland selv nekte for at det skjer. Og i hvertfall nekte for at soldatene sendes inn for å begå disse. Og da snakker vi om et skjønnsspørsmål, hvor hvert land må forholde seg til dette, om de er reelle flyktninger.

Soldatene som nekter tjeneste, blir nok ikke tvunget til å begå folkemord eller krigsforbrytelser, akkurat det ser jeg ikke. Vi vet at det skjer, men mye av dette skyldes Wagner, og diverse utskudd, som kanskje handler mest utenfor ordre.
Du vil heller sende russere som ikke er enig i invasjonskrigen tilbake til kjøttkverna?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Moist skrev: fre mar 17, 2023 2:33 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:31 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:17 pm

Jeg siterte flyktningkonvensjonen artikkel 1 A (2) (lovdata.no), jeg tror i alle fall det er fra flyktningkonvensjonen, da må det være opp til de enkelte land hvordan de tolker dette og forholder seg til det. Men det er altså ikke jeg som har skrevet eller vedtatt flyktningkonvensjonen, da er du ikke uenig med meg, men med flyktningskonvensjonen.
Nei, jeg er uenig i tolkningen din. Selv om vi vet at det foregår krisforbrytelser og folkemord i Ukraina, så vil naturligvis Russland selv nekte for at det skjer. Og i hvertfall nekte for at soldatene sendes inn for å begå disse. Og da snakker vi om et skjønnsspørsmål, hvor hvert land må forholde seg til dette, om de er reelle flyktninger.

Soldatene som nekter tjeneste, blir nok ikke tvunget til å begå folkemord eller krigsforbrytelser, akkurat det ser jeg ikke. Vi vet at det skjer, men mye av dette skyldes Wagner, og diverse utskudd, som kanskje handler mest utenfor ordre.
Du vil heller sende russere som ikke er enig i invasjonskrigen tilbake til kjøttkverna?
Jeg synes først og fremst at de ikke skal behandles forskjellig i forhold til andre, som må forholde seg til visumregler utenlands.

For det andre bør en flyktningestatus gjelde borgere i landet som blir invadert, ikke de som angriper.

Til slutt vil jeg heller at de sendes tilbake, for å kjempe for det de tror på. Rette skytset mot Putin, ellers får vi aldri en endring. Er de mange nok, kan det ha en misjon.

Forøvrig snakker jeg ikke om russere som ikke er enig i invasjonen, men de som flykter for å unnslippe mobilisering. Det er en forskjell her. Det er ikke gitt at disse er imot invasjonen. Det er også mange som har flyktet av helt andre årsaker enn mobilisering.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:31 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:08 pm

Jeg visste at du ville svare på dette slik du gjør, men jeg er altså helt uenig med deg. Såvidt meg bekjent, er det ingen land i verden som gir russerne som nekter å innkalles til militærtjeneste, status som flyktninger.
Dette er ikke vedtatt i Thailand ennå, så jeg tviler på at dette blir det endelige utfallet der heller.
Indonesia tar altså avstand fra dette, for å nevne et konkret land hvor russerne prøver å unndra seg tjeneste.

I utgangspunktet er jeg dog enig i det siste du skriver. Veldig bra om så mange som mulig flykter fra Putin.
Jeg siterte flyktningkonvensjonen artikkel 1 A (2) (lovdata.no), jeg tror i alle fall det er fra flyktningkonvensjonen, da må det være opp til de enkelte land hvordan de tolker dette og forholder seg til det. Men det er altså ikke jeg som har skrevet eller vedtatt flyktningkonvensjonen, da er du ikke uenig med meg, men med flyktningskonvensjonen.
Nei, jeg er uenig i tolkningen din. Selv om vi vet at det foregår krisforbrytelser og folkemord i Ukraina, så vil naturligvis Russland selv nekte for at det skjer. Og i hvertfall nekte for at soldatene sendes inn for å begå disse. Og da snakker vi om et skjønnsspørsmål, hvor hvert land må forholde seg til dette, om de er reelle flyktninger.

Soldatene som nekter tjeneste, blir nok ikke tvunget til å begå folkemord eller krigsforbrytelser, akkurat det ser jeg ikke. Vi vet at det skjer, men mye av dette skyldes Wagner, og diverse utskudd, som kanskje handler mest utenfor ordre.

Et spørsmål: Synes du Norge skulle ta inn disse som flyktninger?
Ja selvsagt nekter Russland for at de begår krigsforbrytelser, Russland fører jo en frigjøringskrig for å redde forfulgte og undertrykte russere og for å befri Ukraina fra nazister og nasjonalister. Da sier det seg selv at de ikke begår krigsforbrytelser.

Under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-45 var det mange tyske soldater som deserterte og flyktet til Sverige. Fra til 1943 sendte svenskene alle tyske desertører tilbake til Norge der de gikk en ublid skjebne i møte, fra 1943 fikk desertørene bli i Sverige. Skulle svenskene fortsatt å sende tyske desertører tilbake til Norge helt fram til mai 1945?

Hvis det kommer russiske militærnektere til Norge, synes jeg de skal få sin sak behandlet så grundig som det er mulig og så få flyktningstatus, dersom man mener det er reelt grunnlag for det. Men man bør holde dem under nøye oppsikt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:57 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:31 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:17 pm

Jeg siterte flyktningkonvensjonen artikkel 1 A (2) (lovdata.no), jeg tror i alle fall det er fra flyktningkonvensjonen, da må det være opp til de enkelte land hvordan de tolker dette og forholder seg til det. Men det er altså ikke jeg som har skrevet eller vedtatt flyktningkonvensjonen, da er du ikke uenig med meg, men med flyktningskonvensjonen.
Nei, jeg er uenig i tolkningen din. Selv om vi vet at det foregår krisforbrytelser og folkemord i Ukraina, så vil naturligvis Russland selv nekte for at det skjer. Og i hvertfall nekte for at soldatene sendes inn for å begå disse. Og da snakker vi om et skjønnsspørsmål, hvor hvert land må forholde seg til dette, om de er reelle flyktninger.

Soldatene som nekter tjeneste, blir nok ikke tvunget til å begå folkemord eller krigsforbrytelser, akkurat det ser jeg ikke. Vi vet at det skjer, men mye av dette skyldes Wagner, og diverse utskudd, som kanskje handler mest utenfor ordre.

Et spørsmål: Synes du Norge skulle ta inn disse som flyktninger?
Ja selvsagt nekter Russland for at de begår krigsforbrytelser, Russland fører jo en frigjøringskrig for å redde forfulgte og undertrykte russere og for å befri Ukraina fra nazister og nasjonalister. Da sier det seg selv at de ikke begår krigsforbrytelser.

Under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-45 var det mange tyske soldater som deserterte og flyktet til Sverige. Fra til 1943 sendte svenskene alle tyske desertører tilbake til Norge der de gikk en ublid skjebne i møte, fra 1943 fikk desertørene bli i Sverige. Skulle svenskene fortsatt å sende tyske desertører tilbake til Norge helt fram til mai 1945?

Hvis det kommer russiske militærnektere til Norge, synes jeg de skal få sin sak behandlet så grundig som det er mulig og så få flyktningstatus, dersom man mener det er reelt grunnlag for det. Men man bør holde dem under nøye oppsikt.
Okey, gir mening.

Når det er sagt, det er verdt å merke seg at mange av russerne som prøver å unndra seg krigstjeneste, ikke er i mot invasjonen. Det vet jeg av erfaring. Det er relativt mange som støtter Putin. De vil bare ikke kjempe i fronten selv.
Så dette er ikke en enkel sak å forholde seg til. Skal vi gi disse flyktningestatus?

Du skipper forresten et ledd i sammenligningen din om Sverige og tyskerne. Jeg insinuerer jo ikke at Thailand skal sende disse nekterne til Ukraina, men hjem til Russland. Altså for svenskes del, tyskerne hjem til Tyskland.
Så får de et valg som må tas derfra. Har de nok guts, står de opp mot Putin, i tillegg til å nekte tjeneste.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 16, 2023 3:44 pm Nå kommer jagerflyene ja. Noen må gå først så kommer de andre etter.

Vi ser det hele veien at NATO først sier nei, så tygger de på det og så leverer de.

Jeg håper klasebomber og fosforbomber er neste på lista.
Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm

Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Krigsmotstanderen som ønsker at små land skal underkaste seg store. Søppel.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Godt at det kom en ny sending med fengselsfugler til fronten i Donetsk i forrige uke. Det skal for første gang ha vært kvinnelige fanger blant dem. Kilden er ikke utømmelig.




Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Karatel skrev: tor mar 16, 2023 5:06 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Du har rett i at NATO og Vesten blir mer og mer delaktige i denne krigen. Alle håper på en rask løsning og avslutning av krigen.

Men hvilken løsning og avslutning ser du for deg?

At Ukraina kapitulerer betingelsesløst, blir innlemmet i Russland og slutter å eksistere som et eget land og egen stat?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina på papiret forblir en egen stat med et russiskinnsatt marionettregime i Kiev?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina forblir et fritt og uavhengig land som styrer seg selv uten russisk innblanding?

At Russland gir opp krigen og trekker seg ut av Ukraina, også fra de annekterte områdene og tilbyr en fredsavtale?

At NATO går til full krig, sender sine styrker inn i Ukraina og driver russerne ut?

Hvilken av disse løsningene mener du er best? Eller har du en annen og bedre løsning?
Blir vanskelig å se for seg hvordan den skal avsluttes. Men i en perfekt verden nevner du at russland trekker seg ut og tilbyr en fredsavtale. Det hadde vært fint.
Selv om jeg ikke støtte krig, ville det nesten vært bedre at nato gikk inn og fikk en slutt enn at dette drar ut i åresvis.
At ukraina kapitulerer forstår jeg er en ikke løsning for mange/de fleste. Men om de kunne kommet frem til en avtale som fikk krigen avsluttet, så hadde det vært verdt litt land her eller der. Det kan reforhandles i fremtiden.
Det som er trist nå er at krigen bare drar seg ut i det uendelige uten noe mening. I mellomtiden dør masse mennesker og verden får en skikkelig økonomisk smell.
Så et møte mellom zelinsky og trump. Der sier den ukrainske presidenten: dere kan hjelpe oss. Vi trenger masse penger. Trump svarer med at han heller vil få til samtaler mellom zelinsky og putin. Det så han ikke ut til å like. Så jeg betviler zelinskys motiver til å få en slutt på krigen for folket. Han virker veldig pengegrisk.

Så nei jeg støtter ikke krigen. Heier heller ikke på noen av partene. Er som sagt nøytral med et ønske om at den skal stoppe. Så er det viktigere for meg at den faktisk stopper enn hvordan den stopper.

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

Fredag utstedte den internasjonale straffedomstolen (ICC) en arrestordre ​​mot Russlands president Vladimir Putin.
Der anklager de ham for å være ansvarlig for krigsforbrytelser begått i Ukraina, melder Reuters.
Den internasjonale domstolen er FNs domstol og folkerettens eneste generelle internasjonale domstol. (Nrk)

Ljot

Legg inn av Ljot »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm

Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Hvilket perspektiv ville du tatt dersom Russland forsynte seg med Finnmark og nord-Troms? Om de la Hammerfest og Alta i ruiner? Iverksatte et folkemord på nordmenn i de okkuperte områdene? Krevde alt land øst for Skibotn som sitt og bedrev regelmessig terrorbombing av Tromsø, Harstad, Narvik og Bodø samtidig som det foregikk en skyttergravskrig hvor titusener nordmenn og hundretusener russiske soldater døde?

Greit da å gi Russland disse områdene for å sikre videre 'fred for vår tid'? Fordi vi synes at krig er litt dumt og sånn? Fordi nøytralitet er så fint og edelt? For du er jo generelt imot all krigsstøtte.

Til opplysning er Sveits såpass på ukrainsk side i denne krigen at de har sendt over 5000 tonn med forsyninger til Ukraina og det foregår en heftig debatt i Sveits om de skal legge nøytraliteten på hylla og heller sende våpen og ammunisjon til Ukraina for slik å stå opp for nasjoner de deler verdifellesskap med. Men det tar tid å snu en skute som har seilt en vei i fem hundre år.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»