Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Hedning

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Hedning »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:58 pm
Karatel skrev: tor mar 16, 2023 5:06 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Du har rett i at NATO og Vesten blir mer og mer delaktige i denne krigen. Alle håper på en rask løsning og avslutning av krigen.

Men hvilken løsning og avslutning ser du for deg?

At Ukraina kapitulerer betingelsesløst, blir innlemmet i Russland og slutter å eksistere som et eget land og egen stat?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina på papiret forblir en egen stat med et russiskinnsatt marionettregime i Kiev?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina forblir et fritt og uavhengig land som styrer seg selv uten russisk innblanding?

At Russland gir opp krigen og trekker seg ut av Ukraina, også fra de annekterte områdene og tilbyr en fredsavtale?

At NATO går til full krig, sender sine styrker inn i Ukraina og driver russerne ut?

Hvilken av disse løsningene mener du er best? Eller har du en annen og bedre løsning?
Blir vanskelig å se for seg hvordan den skal avsluttes. Men i en perfekt verden nevner du at russland trekker seg ut og tilbyr en fredsavtale. Det hadde vært fint.
Selv om jeg ikke støtte krig, ville det nesten vært bedre at nato gikk inn og fikk en slutt enn at dette drar ut i åresvis.
At ukraina kapitulerer forstår jeg er en ikke løsning for mange/de fleste. Men om de kunne kommet frem til en avtale som fikk krigen avsluttet, så hadde det vært verdt litt land her eller der. Det kan reforhandles i fremtiden.
Det som er trist nå er at krigen bare drar seg ut i det uendelige uten noe mening. I mellomtiden dør masse mennesker og verden får en skikkelig økonomisk smell.
Så et møte mellom zelinsky og trump. Der sier den ukrainske presidenten: dere kan hjelpe oss. Vi trenger masse penger. Trump svarer med at han heller vil få til samtaler mellom zelinsky og putin. Det så han ikke ut til å like. Så jeg betviler zelinskys motiver til å få en slutt på krigen for folket. Han virker veldig pengegrisk.

Så nei jeg støtter ikke krigen. Heier heller ikke på noen av partene. Er som sagt nøytral med et ønske om at den skal stoppe. Så er det viktigere for meg at den faktisk stopper enn hvordan den stopper.
Fordi Ukraina er et godt stykke unna,og det ikke påvirker deg noe spesielt (i det minste på kort sikt) at de må underkaste seg Russland? Er det virkelig mulig å være så korttenkt,og naiv?
Du tror seriøst Russland vil si seg fornøyd hvis de ser at det fungerer å gå til krig,kreve en hel masse,og så så "forhandle" seg frem til at de får noe mindre enn de krever,men langt mer enn de hadde før de startet krigen?
Å bare la Russland forsyne seg,fordi du sitter her ganske langt mot nord,og føler deg tryggere,og bedre hvis det bare blir fred,omtrent uavhengig av hvilken måte det blir fred på?
Og Zelinsky vil ikke få slutt på krigen fordi han er for pengegrisk?
Dette lukter "rigged election" konspiskrulling lang vei.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Arrestordre på Putin. Så da kan han resten av slitt liv kun reise til Kina, Nord-Korea og Belarus?
Litt usikker på hvordan ting fungerer i praksis. Endel land vil selvsagt arrestere han når han setter føttene på bakken.
Endle andre land tipper jeg at man kan forhandle seg frem til avtaler om at han ikke blir arrestert på internasjonale fredsmøter og slikt.
En overraskende arrestasjon vil vel kunne føre til åpen skyteepisode og det vil jo være litt spesielt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

VivaLV skrev: fre mar 17, 2023 4:26 pm Arrestordre på Putin. Så da kan han resten av slitt liv kun reise til Kina, Nord-Korea og Belarus?
Litt usikker på hvordan ting fungerer i praksis. Endel land vil selvsagt arrestere han når han setter føttene på bakken.
Endle andre land tipper jeg at man kan forhandle seg frem til avtaler om at han ikke blir arrestert på internasjonale fredsmøter og slikt.
En overraskende arrestasjon vil vel kunne føre til åpen skyteepisode og det vil jo være litt spesielt.
"Arrestordrene blir i stor grad sett på som symbolske ettersom Russland, i likhet med land som USA, Kina og India ikke anerkjenner ICCs jurisdiksjon." https://sol.no/nyheter/den-internasjona ... n/78786960

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Han stikker vel ikke noe særlig ut av"bunkeren" uansett.
Må vel noe russisk innblanding til her.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Ukraina greier ikke å forsvare seg i to år til. Da har nok russerne tatt over hele landet. Og de vil fortsette å okkupere land. Putin har store mål. Vi skal heller ikke føle oss trygge. Redningen blir nok en gang USA.

DennisB

Legg inn av DennisB »

missChance skrev: fre mar 17, 2023 4:28 pm
VivaLV skrev: fre mar 17, 2023 4:26 pm Arrestordre på Putin. Så da kan han resten av slitt liv kun reise til Kina, Nord-Korea og Belarus?
Litt usikker på hvordan ting fungerer i praksis. Endel land vil selvsagt arrestere han når han setter føttene på bakken.
Endle andre land tipper jeg at man kan forhandle seg frem til avtaler om at han ikke blir arrestert på internasjonale fredsmøter og slikt.
En overraskende arrestasjon vil vel kunne føre til åpen skyteepisode og det vil jo være litt spesielt.
"Arrestordrene blir i stor grad sett på som symbolske ettersom Russland, i likhet med land som USA, Kina og India ikke anerkjenner ICCs jurisdiksjon." https://sol.no/nyheter/den-internasjona ... n/78786960
Riktig, de vil ikke bry seg et døyt om dette.

Men synes det allikevel er et sterkt signal til den jevne russer, å se at deres leder faktisk er internasjonalt anklaget for krigsforbrytelser. Noen må vel få løftet litt på øyelokkene sine.
Eller kanskje dette bare viftes bort som russofobi, dette også. Stakkers Russland liksom. Alle er i mot oss..

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

izzet2015 skrev: fre mar 17, 2023 4:41 pm Ukraina greier ikke å forsvare seg i to år til. Da har nok russerne tatt over hele landet. Og de vil fortsette å okkupere land. Putin har store mål. Vi skal heller ikke føle oss trygge. Redningen blir nok en gang USA.
Ser ut som de fint hadde klart 10 år til med dagens ynkelige ruZZland, heldigvis kollapser vel nazi regimet i øst før den tid.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 4:43 pm
missChance skrev: fre mar 17, 2023 4:28 pm
VivaLV skrev: fre mar 17, 2023 4:26 pm Arrestordre på Putin. Så da kan han resten av slitt liv kun reise til Kina, Nord-Korea og Belarus?
Litt usikker på hvordan ting fungerer i praksis. Endel land vil selvsagt arrestere han når han setter føttene på bakken.
Endle andre land tipper jeg at man kan forhandle seg frem til avtaler om at han ikke blir arrestert på internasjonale fredsmøter og slikt.
En overraskende arrestasjon vil vel kunne føre til åpen skyteepisode og det vil jo være litt spesielt.
"Arrestordrene blir i stor grad sett på som symbolske ettersom Russland, i likhet med land som USA, Kina og India ikke anerkjenner ICCs jurisdiksjon." https://sol.no/nyheter/den-internasjona ... n/78786960
Riktig, de vil ikke bry seg et døyt om dette.

Men synes det allikevel er et sterkt signal til den jevne russer, å se at deres leder faktisk er internasjonalt anklaget for krigsforbrytelser. Noen må vel få løftet litt på øyelokkene sine.
Eller kanskje dette bare viftes bort som russofobi, dette også. Stakkers Russland liksom. Alle er i mot oss..
Det er ikke en symbolhandling, egentlig. Han vil måtte gjemme seg blant sine venner resten av livet.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

En leseverdig artikkel om forholdet mellom Tyskland og Russland


DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: fre mar 17, 2023 4:47 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 4:43 pm
missChance skrev: fre mar 17, 2023 4:28 pm

"Arrestordrene blir i stor grad sett på som symbolske ettersom Russland, i likhet med land som USA, Kina og India ikke anerkjenner ICCs jurisdiksjon." https://sol.no/nyheter/den-internasjona ... n/78786960
Riktig, de vil ikke bry seg et døyt om dette.

Men synes det allikevel er et sterkt signal til den jevne russer, å se at deres leder faktisk er internasjonalt anklaget for krigsforbrytelser. Noen må vel få løftet litt på øyelokkene sine.
Eller kanskje dette bare viftes bort som russofobi, dette også. Stakkers Russland liksom. Alle er i mot oss..
Det er ikke en symbolhandling, egentlig. Han vil måtte gjemme seg blant sine venner resten av livet.
Sant. Men han beveger seg vel ikke utenlands lenger, om det ikke foreligger en garanti for reisen hans uansett. Og innad i Russland er det vel ingen fare for en slik arrestasjon.

Men Putin må åpenbart være ytterst forsiktig i framtida, for et attentat, eller for å bli avsatt med makt. Jeg tror mer på det, enn at han noengang blir arrestert i utlandet.

Tenk om noen bare kunne ha dopet han ned, puttet han inn i en bil, og satt han på et fly til Haag..
Sist redigert av DennisB den fre mar 17, 2023 4:56 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm

Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.

Fortell det til alle voldtatte kvinner og barn, fortell det til tusenvis av kidnappede barn plassert i hjernevaskingsinstutisjoner i Russland. Fortell det til alle døde sivile som ble skutt uten grunn på gata. Fortell dem det at det er bedre at de bare får ha det så godt så lenge du slipper å forholde deg til krig i verden.

Det er naivt, stupdumt og rett kvalmende å lese.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mar 17, 2023 5:01 pm, redigert 1 gang totalt.

pava

Legg inn av pava »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm

Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.
Snu på spørsmålet: Hvor "sveitsiske" (herregud) øyne hadde du hatt om det ikke var Ukraina men Norge?

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm

Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.
Lukker vi øynene ekstra hardt, så kanskje krigene går bort av seg selv, PapaSmurf..

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 5:01 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm

Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.
Lukker vi øynene ekstra hardt, så kanskje krigene går bort av seg selv, PapaSmurf..
Ja det er tydeligvis ikke så nøye med ekstrem lidelse hos andre så lenge vi slipper å ha noe med det å gjøre.

Jeg blir matt.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mar 17, 2023 5:04 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

pava skrev: fre mar 17, 2023 5:00 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm

Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.
Snu på spørsmålet: Hvor "sveitsiske" (herregud) øyne hadde du hatt om det ikke var Ukraina men Norge?
Jeg forventer at andre Europeiske land hjelper oss om vi blir utsatt for et uhyrlig angrep. Og heldigvis viser denne krigen at man gjør det som er rett. Ikke det som er behagelig, men det som er rett.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm
greyserpent skrev: tor mar 16, 2023 4:05 pm

Alternativet er å ofre Ukraina. Er det et bedre alternativ?
Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.

Fortell det til alle voldtatte kvinner og barn, fortell det til tusenvis av kidnappede barn plassert i hjernevaskingsinstutisjoner i Russland. Fortell det til alle døde sivile som ble skutt uten grunn på gata. Fortell dem det at det er bedre at de bare får ha det så godt så lenge du slipper å forholde deg til krig i verden.

Det er naivt, stupdumt og rett kvalmende å lese.
Dersom du skal dra følelseskortet, så spør jeg deg hvor ditt hjerte er for alle ofrene i de andre 30+ konfliktene og krigene.
Jeg mener det må være lov å være nøytral og imot krig uten å bli sett på som tidenes verste mening.
Men du skal få lov å synes hva du vil om meg. Og jeg kjenner risikoen ved å ikke ta parti i denne konflikten. Så jeg skal ta imot den negative strømmen som kommer og stå på min mening.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Foucault skrev: fre mar 17, 2023 2:12 am
JauKaninen skrev: tor mar 16, 2023 11:18 pm
Foucault skrev: tor mar 16, 2023 11:11 pm
innse nederlaget og søke mot forhandlingsbordet før enda flere liv går tapt i en krig som ikke kan «vinnes» i den forstand at Russland trekker seg helt ut av Ukraina.
Se der ja, da har du offesielt overtatt stafettpinnen etter @Garindan som ikke er like klar på dette lenger nå

(slik jeg forstår det).

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm
pava skrev: fre mar 17, 2023 5:00 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm

Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.
Snu på spørsmålet: Hvor "sveitsiske" (herregud) øyne hadde du hatt om det ikke var Ukraina men Norge?
Jeg forventer at andre Europeiske land hjelper oss om vi blir utsatt for et uhyrlig angrep. Og heldigvis viser denne krigen at man gjør det som er rett. Ikke det som er behagelig, men det som er rett.
Selvfølgelig hadde andre land hjulpet oss. Vi er medlem av Nato alliansen.

Det at ukraina ikke er det er jo det som gjør dette så vanskelig. Men slik det er nå så støtter jo vesten ukraina med både penger, våpen, utstyr og mye mer. Så de får mye mer enn de har krav på.
Kan jo og nevne at der er massive demonstrasjoner rundt om i europa mot krigen. Poenget mitt er at man må få lov å ha en mening uten å bli angrepet.
Jeg respekterer andre sine meninger uten å angripe de selv om jeg har en annen mening.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 3:05 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:57 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 2:31 pm
Nei, jeg er uenig i tolkningen din. Selv om vi vet at det foregår krisforbrytelser og folkemord i Ukraina, så vil naturligvis Russland selv nekte for at det skjer. Og i hvertfall nekte for at soldatene sendes inn for å begå disse. Og da snakker vi om et skjønnsspørsmål, hvor hvert land må forholde seg til dette, om de er reelle flyktninger.

Soldatene som nekter tjeneste, blir nok ikke tvunget til å begå folkemord eller krigsforbrytelser, akkurat det ser jeg ikke. Vi vet at det skjer, men mye av dette skyldes Wagner, og diverse utskudd, som kanskje handler mest utenfor ordre.

Et spørsmål: Synes du Norge skulle ta inn disse som flyktninger?
Ja selvsagt nekter Russland for at de begår krigsforbrytelser, Russland fører jo en frigjøringskrig for å redde forfulgte og undertrykte russere og for å befri Ukraina fra nazister og nasjonalister. Da sier det seg selv at de ikke begår krigsforbrytelser.

Under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-45 var det mange tyske soldater som deserterte og flyktet til Sverige. Fra til 1943 sendte svenskene alle tyske desertører tilbake til Norge der de gikk en ublid skjebne i møte, fra 1943 fikk desertørene bli i Sverige. Skulle svenskene fortsatt å sende tyske desertører tilbake til Norge helt fram til mai 1945?

Hvis det kommer russiske militærnektere til Norge, synes jeg de skal få sin sak behandlet så grundig som det er mulig og så få flyktningstatus, dersom man mener det er reelt grunnlag for det. Men man bør holde dem under nøye oppsikt.
Okey, gir mening.

Når det er sagt, det er verdt å merke seg at mange av russerne som prøver å unndra seg krigstjeneste, ikke er i mot invasjonen. Det vet jeg av erfaring. Det er relativt mange som støtter Putin. De vil bare ikke kjempe i fronten selv.
Så dette er ikke en enkel sak å forholde seg til. Skal vi gi disse flyktningestatus?

Du skipper forresten et ledd i sammenligningen din om Sverige og tyskerne. Jeg insinuerer jo ikke at Thailand skal sende disse nekterne til Ukraina, men hjem til Russland. Altså for svenskes del, tyskerne hjem til Tyskland.
Så får de et valg som må tas derfra. Har de nok guts, står de opp mot Putin, i tillegg til å nekte tjeneste.
Du misforstår noe i denne sammenligningen min med tyske desertører som Sverige sendte tilbake til Norge, disse desertørene ble sendt til de tyske okkupantene i Norge, altså ble de utlevert til Tyskland, ikke til norske myndigheter.

Men nok om dette. Dette er en gammel lenke til Klassekampen, den er bak en betalingsmur, så man får bare lest dette.

"klassekampen.no › utgave › 2009/06/26Terningkast | Klassekampen
26. jun. 2009 · Asyl: Under Vietnamkrigen flyktet 50.000 amerikanske soldater til Canada. Professor Patricia Molloy kjemper for at hjemlandet nå skal ta imot desertører fra Irak og"

Høsten 1969 dro det tre amerikanske månefarene Armstrong, Aldrin og Collins på turnéen Gigant Step til flere land i Europa. De besøkte Norge og Oslo 10. oktober. Men de besøkte ikke Sverige fordi landet hadde tatt imot amerikanske desertører fra Vietnamkrigen.

Da er flukt og desertingen fra krigstjeneste grunnlag for å få flyktingstatus. Da må det samme gjelde også for russere.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm
pava skrev: fre mar 17, 2023 5:00 pm

Snu på spørsmålet: Hvor "sveitsiske" (herregud) øyne hadde du hatt om det ikke var Ukraina men Norge?
Jeg forventer at andre Europeiske land hjelper oss om vi blir utsatt for et uhyrlig angrep. Og heldigvis viser denne krigen at man gjør det som er rett. Ikke det som er behagelig, men det som er rett.
Selvfølgelig hadde andre land hjulpet oss. Vi er medlem av Nato alliansen.


Kan jo og nevne at der er massive demonstrasjoner rundt om i europa mot krigen.
Jepp og budskapet er klart, putin dra hjem!

Men du ønsker selvfølgelig total underkastelse.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Ukraina er ikke Sveits. Ukraina har store sletteland som er vanskelige å forsvare. Sveits er et fjellfort. Og selv ikke Tyskland og Frankrike med sine imperialisme-perioder var interesserte i å annektere Sveits.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:10 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm

Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.

Fortell det til alle voldtatte kvinner og barn, fortell det til tusenvis av kidnappede barn plassert i hjernevaskingsinstutisjoner i Russland. Fortell det til alle døde sivile som ble skutt uten grunn på gata. Fortell dem det at det er bedre at de bare får ha det så godt så lenge du slipper å forholde deg til krig i verden.

Det er naivt, stupdumt og rett kvalmende å lese.
Dersom du skal dra følelseskortet, så spør jeg deg hvor ditt hjerte er for alle ofrene i de andre 30+ konfliktene og krigene.
Jeg mener det må være lov å være nøytral og imot krig uten å bli sett på som tidenes verste mening.
Men du skal få lov å synes hva du vil om meg. Og jeg kjenner risikoen ved å ikke ta parti i denne konflikten. Så jeg skal ta imot den negative strømmen som kommer og stå på min mening.
Jeg mener det ikke er nøytralt å mene at vi skal stå og se på at Ukraina slukes av en brutal nasjon som voldtar, kidnapper og slakter sivile for fote. Og mener du Russland bare skal få ta Ukraina velger du side.

Det å være mot krig er ikke noe unikt. Jeg er mot krig. Jeg tror alle i denne tråden er mot krig.

Men nå er krigen der. Og da kan man ikke lukke øynene og late som den ikke er der.

Realitetene kommer man ikke unna. Og hva tror du hadde skjedd om man bare lot Ukraina innlemmes i Russland uten å hjelpe Ukraina med å forsvare seg? Da hadde de tatt neste land og et land til og et land til. Og skulle man tviholdt på pasifisme kunne i teorien hele verden til slutt vært russisk.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 5:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 3:05 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 2:57 pm

Ja selvsagt nekter Russland for at de begår krigsforbrytelser, Russland fører jo en frigjøringskrig for å redde forfulgte og undertrykte russere og for å befri Ukraina fra nazister og nasjonalister. Da sier det seg selv at de ikke begår krigsforbrytelser.

Under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-45 var det mange tyske soldater som deserterte og flyktet til Sverige. Fra til 1943 sendte svenskene alle tyske desertører tilbake til Norge der de gikk en ublid skjebne i møte, fra 1943 fikk desertørene bli i Sverige. Skulle svenskene fortsatt å sende tyske desertører tilbake til Norge helt fram til mai 1945?

Hvis det kommer russiske militærnektere til Norge, synes jeg de skal få sin sak behandlet så grundig som det er mulig og så få flyktningstatus, dersom man mener det er reelt grunnlag for det. Men man bør holde dem under nøye oppsikt.
Okey, gir mening.

Når det er sagt, det er verdt å merke seg at mange av russerne som prøver å unndra seg krigstjeneste, ikke er i mot invasjonen. Det vet jeg av erfaring. Det er relativt mange som støtter Putin. De vil bare ikke kjempe i fronten selv.
Så dette er ikke en enkel sak å forholde seg til. Skal vi gi disse flyktningestatus?

Du skipper forresten et ledd i sammenligningen din om Sverige og tyskerne. Jeg insinuerer jo ikke at Thailand skal sende disse nekterne til Ukraina, men hjem til Russland. Altså for svenskes del, tyskerne hjem til Tyskland.
Så får de et valg som må tas derfra. Har de nok guts, står de opp mot Putin, i tillegg til å nekte tjeneste.
Du misforstår noe i denne sammenligningen min med tyske desertører som Sverige sendte tilbake til Norge, disse desertørene ble sendt til de tyske okkupantene i Norge, altså ble de utlevert til Tyskland, ikke til norske myndigheter.

Men nok om dette. Dette er en gammel lenke til Klassekampen, den er bak en betalingsmur, så man får bare lest dette.

"klassekampen.no › utgave › 2009/06/26Terningkast | Klassekampen
26. jun. 2009 · Asyl: Under Vietnamkrigen flyktet 50.000 amerikanske soldater til Canada. Professor Patricia Molloy kjemper for at hjemlandet nå skal ta imot desertører fra Irak og"

Høsten 1969 dro det tre amerikanske månefarene Armstrong, Aldrin og Collins på turnéen Gigant Step til flere land i Europa. De besøkte Norge og Oslo 10. oktober. Men de besøkte ikke Sverige fordi landet hadde tatt imot amerikanske desertører fra Vietnamkrigen.

Da er flukt og desertingen fra krigstjeneste grunnlag for å få flyktingstatus. Da må det samme gjelde også for russere.
Nei, jeg misforstod ikke. Selvsagt var det til de tyske okkupantene i Norge de ble sendt til, ikke norske myndigheter (hvorfor skulle jeg tro det?).

Poenget mitt er jo at disse russiske militærnekterne ikke blir sendt direkte til okkupantene i Ukraina. Som hadde vært en mer reell sammenligning. De reiser istedenfor hjem til Russland, fordi visumene deres har gått ut. Hvem som tar i mot dem der, vet ingen. De er ikke arrestert i Thailand. De møtes nok heller av sine familier, vil jeg anta, før de evt. innkalles til krig. Ser du forskjellen?
Enn så lenge er de ikke soldater, men de har stukket av før de har fått brev i posten om innkallelse, og i noen tilfeller unnlatt å møte opp. Jeg tror ingen myndigheter venter på dem på flyplassene, men de blir nok forsøkt hentet på nytt etterhvert.
Sist redigert av DennisB den fre mar 17, 2023 5:34 pm, redigert 3 ganger totalt.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

LD-Johnson skrev: fre mar 17, 2023 5:22 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm

Jeg forventer at andre Europeiske land hjelper oss om vi blir utsatt for et uhyrlig angrep. Og heldigvis viser denne krigen at man gjør det som er rett. Ikke det som er behagelig, men det som er rett.
Selvfølgelig hadde andre land hjulpet oss. Vi er medlem av Nato alliansen.


Kan jo og nevne at der er massive demonstrasjoner rundt om i europa mot krigen.
Jepp og budskapet er klart, putin dra hjem!

Men du ønsker selvfølgelig total underkastelse.
Nei budskapet er faktisk stopp støtten til ukraina. Søk på youtube så vil du se.
Det er ikke min mening dette, jeg bare formidler hva som skjer rundt om i europa.

Jeg har IKKE sagt jeg ønsker total underkastelse.
Alt jeg har sagt er at jeg ikke holder parti og er imot krig(en). Det jeg har nevnt, er at i en drømmeverden hadde russland trukket seg ut og tilbudt en fredsavtale.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:30 pm
LD-Johnson skrev: fre mar 17, 2023 5:22 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm

Selvfølgelig hadde andre land hjulpet oss. Vi er medlem av Nato alliansen.


Kan jo og nevne at der er massive demonstrasjoner rundt om i europa mot krigen.
Jepp og budskapet er klart, putin dra hjem!

Men du ønsker selvfølgelig total underkastelse.
Nei budskapet er faktisk stopp støtten til ukraina. Søk på youtube så vil du se.
Det er ikke min mening dette, jeg bare formidler hva som skjer rundt om i europa.

Jeg har IKKE sagt jeg ønsker total underkastelse.
Alt jeg har sagt er at jeg ikke holder parti og er imot krig(en). Det jeg har nevnt, er at i en drømmeverden hadde russland trukket seg ut og tilbudt en fredsavtale.
Men om vi fjerner støtten til Ukraina fjerner det muligheten til den drømmeverdenen.

Det er støtten til Ukraina som holder liv i den drømmen du har.

Pasifisme er sikkert fint i teorien. I praksis er det uklokt. For pasifisme gir de som angriper andre fritt leide.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mar 17, 2023 5:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:30 pm
LD-Johnson skrev: fre mar 17, 2023 5:22 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm

Selvfølgelig hadde andre land hjulpet oss. Vi er medlem av Nato alliansen.


Kan jo og nevne at der er massive demonstrasjoner rundt om i europa mot krigen.
Jepp og budskapet er klart, putin dra hjem!

Men du ønsker selvfølgelig total underkastelse.
Nei budskapet er faktisk stopp støtten til ukraina. Søk på youtube så vil du se.
Det er ikke min mening dette, jeg bare formidler hva som skjer rundt om i europa.

Jeg har IKKE sagt jeg ønsker total underkastelse.
Alt jeg har sagt er at jeg ikke holder parti og er imot krig(en). Det jeg har nevnt, er at i en drømmeverden hadde russland trukket seg ut og tilbudt en fredsavtale.
Ja de demonstarsjonene har virkelig vært massive :lol: :lol:

Bra du kaster maska Vladolf.

startelver

Legg inn av startelver »

Dette er kun en symbolsk handling, siden Russland ikke er medlem av ICC. Men hvorfor er ikke USA medlemmer??? Er ICC kontroversielt?

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:26 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:10 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm

Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.

Fortell det til alle voldtatte kvinner og barn, fortell det til tusenvis av kidnappede barn plassert i hjernevaskingsinstutisjoner i Russland. Fortell det til alle døde sivile som ble skutt uten grunn på gata. Fortell dem det at det er bedre at de bare får ha det så godt så lenge du slipper å forholde deg til krig i verden.

Det er naivt, stupdumt og rett kvalmende å lese.
Dersom du skal dra følelseskortet, så spør jeg deg hvor ditt hjerte er for alle ofrene i de andre 30+ konfliktene og krigene.
Jeg mener det må være lov å være nøytral og imot krig uten å bli sett på som tidenes verste mening.
Men du skal få lov å synes hva du vil om meg. Og jeg kjenner risikoen ved å ikke ta parti i denne konflikten. Så jeg skal ta imot den negative strømmen som kommer og stå på min mening.
Jeg mener det ikke er nøytralt å mene at vi skal stå og se på at Ukraina slukes av en brutal nasjon som voldtar, kidnapper og slakter sivile for fote. Og mener du Russland bare skal få ta Ukraina velger du side.

Det å være mot krig er ikke noe unikt. Jeg er mot krig. Jeg tror alle i denne tråden er mot krig.

Men nå er krigen der. Og da kan man ikke lukke øynene og late som den ikke er der.

Realitetene kommer man ikke unna. Og hva tror du hadde skjedd om man bare lot Ukraina innlemmes i Russland uten å hjelpe Ukraina med å forsvare seg? Da hadde de tatt neste land og et land til og et land til. Og skulle man tviholdt på pasifisme kunne i teorien hele verden til slutt vært russisk.
Men kan du fortelle meg hva vi/nato/verden skal gjøre med alle se andre pågående krigene nå da?
Det er ikke kun i ukraina der kriges nå.

Jeg hjelper ukrainske barn og flyktninger i norge. Russiske og. Tok nylig inn en ukrainsk flyktning og et barn i forrige uke i klubben vår. Her har vi allerede flere både russere og ukrainere i flertall. Så jeg er alt for å hjelpe mennesker. Men jeg klarer ikke støtte utvidelse av krigen. Hvordan den blir avsluttet vet jeg ikke. Men å starte med forhandlinger ville vært en start.

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: fre mar 17, 2023 5:35 pm Dette er kun en symbolsk handling, siden Russland ikke er medlem av ICC. Men hvorfor er ikke USA medlemmer??? Er ICC kontroversielt?
Der fikk vi svaret ja

Why USA is not a member of ICC?
Incompatibility with the U.S. Constitution

United States participation in the ICC treaty regime would also be unconstitutional because it would allow the trial of U.S. citizens for crimes committed on U.S. soil, which are otherwise entirely within the judicial power of the United States.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:58 pm
Karatel skrev: tor mar 16, 2023 5:06 pm
Jhinx skrev: tor mar 16, 2023 4:02 pm Nato og vesten blir bare mer og mer delaktig i denne krigen. Jeg vil nesten påstå vi er mer enn bare støttespillere. Vi er allierte.
Håper på rask løsning og avslutting av krigen. Går fir mye ut over resten av verden.
Du har rett i at NATO og Vesten blir mer og mer delaktige i denne krigen. Alle håper på en rask løsning og avslutning av krigen.

Men hvilken løsning og avslutning ser du for deg?

At Ukraina kapitulerer betingelsesløst, blir innlemmet i Russland og slutter å eksistere som et eget land og egen stat?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina på papiret forblir en egen stat med et russiskinnsatt marionettregime i Kiev?

At Ukraina kapitulerer og Russland beholder de fire annektere fylkene og Krim, og at resten av Ukraina forblir et fritt og uavhengig land som styrer seg selv uten russisk innblanding?

At Russland gir opp krigen og trekker seg ut av Ukraina, også fra de annekterte områdene og tilbyr en fredsavtale?

At NATO går til full krig, sender sine styrker inn i Ukraina og driver russerne ut?

Hvilken av disse løsningene mener du er best? Eller har du en annen og bedre løsning?
Blir vanskelig å se for seg hvordan den skal avsluttes. Men i en perfekt verden nevner du at russland trekker seg ut og tilbyr en fredsavtale. Det hadde vært fint.
Selv om jeg ikke støtte krig, ville det nesten vært bedre at nato gikk inn og fikk en slutt enn at dette drar ut i åresvis.
At ukraina kapitulerer forstår jeg er en ikke løsning for mange/de fleste. Men om de kunne kommet frem til en avtale som fikk krigen avsluttet, så hadde det vært verdt litt land her eller der. Det kan reforhandles i fremtiden.
Det som er trist nå er at krigen bare drar seg ut i det uendelige uten noe mening. I mellomtiden dør masse mennesker og verden får en skikkelig økonomisk smell.
Så et møte mellom zelinsky og trump. Der sier den ukrainske presidenten: dere kan hjelpe oss. Vi trenger masse penger. Trump svarer med at han heller vil få til samtaler mellom zelinsky og putin. Det så han ikke ut til å like. Så jeg betviler zelinskys motiver til å få en slutt på krigen for folket. Han virker veldig pengegrisk.

Så nei jeg støtter ikke krigen. Heier heller ikke på noen av partene. Er som sagt nøytral med et ønske om at den skal stoppe. Så er det viktigere for meg at den faktisk stopper enn hvordan den stopper.
Problemet er at en eventuell fredsavtale neppe vil være verd papiret den er skrevet på. En fredsavalte Ukraina-Russland må inneholde garantier for Ukrainas videre sikkerhet, de eneste som kan garantere en slik sikkerhet, er NATO. At Russland vil godta en fredsavtale som inkluderer ukrainsk medlemskap i NATO, ser helt usannsynlig ut nå, men krigen kan ende med at de blir nødt til å akseptere det.

Jeg tror det er små muligheter for at Russland vil gi Krim fra seg igjen, halvøya er trolig tapt for Ukraina. Det er også mulig at de fire annekterte områdene Kherson, Zaporizjzja, Donetsk og Luhansk er tapt for alltid. Dette er noe som bare fremtiden vil vise.

Jeg tror ikke Putin har som mål å gjenopprette Sovjetunionen, jeg tror hans mål er å samle de østslaviske russere, ukrainere og hviterussere, som Putin ser som ett og samme folk, én allrussisk stat. Kazakhstan skal ikke føle seg trygg, det er russiske nasjonalister som mener at det nordlige Kasakhstan er gammel russisk land som bolsjevikene ga bort.

Jeg tror videre at Putin ser på de områdene som var Sovjetunionen som en russisk makt og interessesfære det Russland skal være den dominernede makt, en sterk euroasiatisk makt.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»