Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
PapaSmurf

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:37 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:26 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:10 pm

Dersom du skal dra følelseskortet, så spør jeg deg hvor ditt hjerte er for alle ofrene i de andre 30+ konfliktene og krigene.
Jeg mener det må være lov å være nøytral og imot krig uten å bli sett på som tidenes verste mening.
Men du skal få lov å synes hva du vil om meg. Og jeg kjenner risikoen ved å ikke ta parti i denne konflikten. Så jeg skal ta imot den negative strømmen som kommer og stå på min mening.
Jeg mener det ikke er nøytralt å mene at vi skal stå og se på at Ukraina slukes av en brutal nasjon som voldtar, kidnapper og slakter sivile for fote. Og mener du Russland bare skal få ta Ukraina velger du side.

Det å være mot krig er ikke noe unikt. Jeg er mot krig. Jeg tror alle i denne tråden er mot krig.

Men nå er krigen der. Og da kan man ikke lukke øynene og late som den ikke er der.

Realitetene kommer man ikke unna. Og hva tror du hadde skjedd om man bare lot Ukraina innlemmes i Russland uten å hjelpe Ukraina med å forsvare seg? Da hadde de tatt neste land og et land til og et land til. Og skulle man tviholdt på pasifisme kunne i teorien hele verden til slutt vært russisk.
Men kan du fortelle meg hva vi/nato/verden skal gjøre med alle se andre pågående krigene nå da?
Det er ikke kun i ukraina der kriges nå.

Jeg hjelper ukrainske barn og flyktninger i norge. Russiske og. Tok nylig inn en ukrainsk flyktning og et barn i forrige uke i klubben vår. Her har vi allerede flere både russere og ukrainere i flertall. Så jeg er alt for å hjelpe mennesker. Men jeg klarer ikke støtte utvidelse av krigen. Hvordan den blir avsluttet vet jeg ikke. Men å starte med forhandlinger ville vært en start.
Russland har vært tydelige. Alle forhandlinger som ikke innebærer at de sitter igjen med de annekterte områdene er fånyttes. Og da er det ingenting å forhandle om.

Og alle andre kriger hører til i andre tråder. Og vi vet hvordan det går. NATO går kjeft om de ikke går inn i kriger og så få de kjeft om de velger å gå inn i kriger. Men denne krigen vi snakker om i denne tråden er så ekstremt ensidig at det er en nærmest unison støtte i hele vesten. Heldigvis.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mar 17, 2023 5:47 pm, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

De russiske nett-trollene er fortsatt aktive i denne tråden og trolig blir de flere.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

startelver skrev: fre mar 17, 2023 5:37 pm
startelver skrev: fre mar 17, 2023 5:35 pm Dette er kun en symbolsk handling, siden Russland ikke er medlem av ICC. Men hvorfor er ikke USA medlemmer??? Er ICC kontroversielt?
Der fikk vi svaret ja

Why USA is not a member of ICC?
Incompatibility with the U.S. Constitution

United States participation in the ICC treaty regime would also be unconstitutional because it would allow the trial of U.S. citizens for crimes committed on U.S. soil, which are otherwise entirely within the judicial power of the United States.
Det er snart 21 år siden USA vedtok en lov som gir USA rett til å gå til en militær invasjon i Nederland for å befri en amerikaner fra ICC.

" A new law supposedly protecting U.S. servicemembers from the International Criminal Court shows that the Bush administration will stop at nothing in its campaign against the court.

U.S. President George Bush today signed into law the American Servicemembers Protection Act of 2002, which is intended to intimidate countries that ratify the treaty for the International Criminal Court (ICC). The new law authorizes the use of military force to liberate any American or citizen of a U.S.-allied country being held by the court, which is located in The Hague. This provision, dubbed the "Hague invasion clause," has caused a strong reaction from U.S. allies around the world, particularly in the Netherlands. "

https://www.hrw.org/news/2002/08/03/us- ... ecomes-law

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:10 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 3:49 pm

Mitt svar er ja.
Der er over 30 pågående konflikter i verden nå, hvor rundt 7 av dem regnes som kriger.
Jeg har sveitsiske øyne. Jeg er krigsmotstander og nøytral. Noen sier en er nødt til å velge side. Det ønsker ikke jeg å gjøre. Jeg er generelt imot all krigsstøtte.
Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.

Fortell det til alle voldtatte kvinner og barn, fortell det til tusenvis av kidnappede barn plassert i hjernevaskingsinstutisjoner i Russland. Fortell det til alle døde sivile som ble skutt uten grunn på gata. Fortell dem det at det er bedre at de bare får ha det så godt så lenge du slipper å forholde deg til krig i verden.

Det er naivt, stupdumt og rett kvalmende å lese.
Dersom du skal dra følelseskortet, så spør jeg deg hvor ditt hjerte er for alle ofrene i de andre 30+ konfliktene og krigene.
Jeg mener det må være lov å være nøytral og imot krig uten å bli sett på som tidenes verste mening.
Men du skal få lov å synes hva du vil om meg. Og jeg kjenner risikoen ved å ikke ta parti i denne konflikten. Så jeg skal ta imot den negative strømmen som kommer og stå på min mening.
Disse andre krigene truer ikke Vesten? Med atombomber og mer imperialisme...

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: fre mar 17, 2023 5:37 pm
startelver skrev: fre mar 17, 2023 5:35 pm Dette er kun en symbolsk handling, siden Russland ikke er medlem av ICC. Men hvorfor er ikke USA medlemmer??? Er ICC kontroversielt?
Der fikk vi svaret ja

Why USA is not a member of ICC?
Incompatibility with the U.S. Constitution

United States participation in the ICC treaty regime would also be unconstitutional because it would allow the trial of U.S. citizens for crimes committed on U.S. soil, which are otherwise entirely within the judicial power of the United States.
I USA står deres constitution og amendments fjellstøtt. Alt som rokker ved grunnsteinene disse står på, blir ikke anerkjent.
Ikke overraskende, de har i hvertfall en relativt god grunn.

startelver

Legg inn av startelver »

Lurer på hva han tenker nå, der han sitter i bunkeren sin ?


pava

Legg inn av pava »

PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm
pava skrev: fre mar 17, 2023 5:00 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 4:56 pm

Dette er noe av det verste jeg har lest på et forum noensinne.

44 millioner mennesker og du vil bare kaste dem under bussen. Fordi det er viktigere at det ikke er krig enn at de overlever som nasjon.
Snu på spørsmålet: Hvor "sveitsiske" (herregud) øyne hadde du hatt om det ikke var Ukraina men Norge?
Jeg forventer at andre Europeiske land hjelper oss om vi blir utsatt for et uhyrlig angrep. Og heldigvis viser denne krigen at man gjør det som er rett. Ikke det som er behagelig, men det som er rett.
For å være tydelig; mitt tilsvar var ikke til deg (Smurf), men hen du siterte. Vi er ganske så aligned!

Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Hvis det blir en fredsavtale som lar Russland beholde deler av eller hele de områdene de har tatt nå vil Russland gå med på det. Så vil de bygge opp forsvaret før de prøver på å ta resten av Ukraina. Denne krigen stopper ikke før Putin fjernes eller blir drept. Putin har allerede vist at han ikke bryr seg om egne tap, han vil vinne for enhver pris og vil ikke gi seg om han får litt av Ukraina nå. Det beste som kan skje er at noen tar livet av Putin og det blir fullstendig kaos i Russland, da kan det være de trekker seg ut av Ukraina mens det er maktkamp i Moskva. Jeg frykter at dette ikke ender før Putin er vekke fra makten.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm
pava skrev: fre mar 17, 2023 5:00 pm
Poenget mitt er at man må få lov å ha en mening uten å bli angrepet.
Jeg respekterer andre sine meninger uten å angripe de selv om jeg har en annen mening.
Nei slik forholder det seg ikke. Du vil bli angrepet for de skitne, feige, kvalmende og grusomme meningene dine for alt det er verdt, innenfor regelverket.

Ikke fra meg dog, jeg kommuniserer ikke med slike.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 5:28 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 5:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 3:05 pm
Du misforstår noe i denne sammenligningen min med tyske desertører som Sverige sendte tilbake til Norge, disse desertørene ble sendt til de tyske okkupantene i Norge, altså ble de utlevert til Tyskland, ikke til norske myndigheter.
Nei, jeg misforstod ikke. Selvsagt var det til de tyske okkupantene i Norge de ble sendt til, ikke norske myndigheter (hvorfor skulle jeg tro det?).
Fordi karatel tror alle andre enn han selv er idioter?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Ordførerkandidat i Våler, Solør, kastes ut av FrP, etter gjentatte ytringer og støtte til Putin og hans krig.

Fysj for en sviker, good riddence.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ordfor ... e/78778246

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

kytec skrev: fre mar 17, 2023 6:01 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm
Poenget mitt er at man må få lov å ha en mening uten å bli angrepet.
Jeg respekterer andre sine meninger uten å angripe de selv om jeg har en annen mening.
Nei slik forholder det seg ikke. Du vil bli angrepet for de skitne, feige, kvalmende og grusomme meningene dine for alt det er verdt, innenfor regelverket.

Ikke fra meg dog, jeg kommuniserer ikke med slike.
I denne tråden skal jeg ta imot det angrepet som komme mot meg. Selv personangrep. Jeg forstår mange er veldig sterkt engasjert i konflikten og det forstår jeg.
Men vanligvis ønsker jeg gjensidig respekt og ryddig debatt. :)

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

LD-Johnson skrev: fre mar 17, 2023 4:46 pm
izzet2015 skrev: fre mar 17, 2023 4:41 pm Ukraina greier ikke å forsvare seg i to år til. Da har nok russerne tatt over hele landet. Og de vil fortsette å okkupere land. Putin har store mål. Vi skal heller ikke føle oss trygge. Redningen blir nok en gang USA.
Ser ut som de fint hadde klart 10 år til med dagens ynkelige ruZZland, heldigvis kollapser vel nazi regimet i øst før den tid.
Får de hjelp fra China kan de holde på i mange år. Ukraina må få hjelp fra Nato..og de må få mange fly, så kan de bombe Russerne.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 6:08 pm
kytec skrev: fre mar 17, 2023 6:01 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
Poenget mitt er at man må få lov å ha en mening uten å bli angrepet.
Jeg respekterer andre sine meninger uten å angripe de selv om jeg har en annen mening.
Nei slik forholder det seg ikke. Du vil bli angrepet for de skitne, feige, kvalmende og grusomme meningene dine for alt det er verdt, innenfor regelverket.

Ikke fra meg dog, jeg kommuniserer ikke med slike.
I denne tråden skal jeg ta imot det angrepet som komme mot meg. Selv personangrep. Jeg forstår mange er veldig sterkt engasjert i konflikten og det forstår jeg.
Men vanligvis ønsker jeg gjensidig respekt og ryddig debatt. :)
Men skal man få en debatt,så må man ha litt mer å komme med enn "Jeg liker ikke krig jeg",når man blir konfrontert med hvorfor man mener at det er fordelaktig at Russland får viljen sin her (som jo er den eneste måten krigen realistisk kan avsluttes på over natta).
NATO kommer ikke til å gå inn med det første,og det tar fortsatt tid for Ukraina alene å kaste dem ut,så om man ikke forventer at Ukraina skal bare legge seg på rygg for å avslutte dette,så bør du hvertfall ha en formening om hva som bør skje for at krigen skal avsluttes. Sånn du fremstår nå virker det som du vil ha slutt på våpenstøtte,og annet for å få en avslutning. Noe som vil si at Ukraina må overgi seg.
Jeg liker heller ikke krig,men må det kriges for at Ukraina skal vinne,så støtter jeg fult ut at vesten støtter Ukraina med alt de ønsker seg,så lenge de ønsker det,eller til alle russere er kastet ut.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: fre mar 17, 2023 5:28 pm
Karatel skrev: fre mar 17, 2023 5:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 3:05 pm
Okey, gir mening.

Når det er sagt, det er verdt å merke seg at mange av russerne som prøver å unndra seg krigstjeneste, ikke er i mot invasjonen. Det vet jeg av erfaring. Det er relativt mange som støtter Putin. De vil bare ikke kjempe i fronten selv.
Så dette er ikke en enkel sak å forholde seg til. Skal vi gi disse flyktningestatus?

Du skipper forresten et ledd i sammenligningen din om Sverige og tyskerne. Jeg insinuerer jo ikke at Thailand skal sende disse nekterne til Ukraina, men hjem til Russland. Altså for svenskes del, tyskerne hjem til Tyskland.
Så får de et valg som må tas derfra. Har de nok guts, står de opp mot Putin, i tillegg til å nekte tjeneste.
Du misforstår noe i denne sammenligningen min med tyske desertører som Sverige sendte tilbake til Norge, disse desertørene ble sendt til de tyske okkupantene i Norge, altså ble de utlevert til Tyskland, ikke til norske myndigheter.

Men nok om dette. Dette er en gammel lenke til Klassekampen, den er bak en betalingsmur, så man får bare lest dette.

"klassekampen.no › utgave › 2009/06/26Terningkast | Klassekampen
26. jun. 2009 · Asyl: Under Vietnamkrigen flyktet 50.000 amerikanske soldater til Canada. Professor Patricia Molloy kjemper for at hjemlandet nå skal ta imot desertører fra Irak og"

Høsten 1969 dro det tre amerikanske månefarene Armstrong, Aldrin og Collins på turnéen Gigant Step til flere land i Europa. De besøkte Norge og Oslo 10. oktober. Men de besøkte ikke Sverige fordi landet hadde tatt imot amerikanske desertører fra Vietnamkrigen.

Da er flukt og desertingen fra krigstjeneste grunnlag for å få flyktingstatus. Da må det samme gjelde også for russere.
Nei, jeg misforstod ikke. Selvsagt var det til de tyske okkupantene i Norge de ble sendt til, ikke norske myndigheter (hvorfor skulle jeg tro det?).

Poenget mitt er jo at disse russiske militærnekterne ikke blir sendt direkte til okkupantene i Ukraina. Som hadde vært en mer reell sammenligning. De reiser istedenfor hjem til Russland, fordi visumene deres har gått ut. Hvem som tar i mot dem der, vet ingen. De er ikke arrestert i Thailand. De møtes nok heller av sine familier, vil jeg anta, før de evt. innkalles til krig. Ser du forskjellen?
Enn så lenge er de ikke soldater, men de har stukket av før de har fått brev i posten om innkallelse, og i noen tilfeller unnlatt å møte opp. Jeg tror ingen myndigheter venter på dem på flyplassene, men de blir nok forsøkt hentet på nytt etterhvert.
OK. Jeg ble noe forvirret av dette:

"Du skipper forresten et ledd i sammenligningen din om Sverige og tyskerne. Jeg insinuerer jo ikke at Thailand skal sende disse nekterne til Ukraina, men hjem til Russland."

Da var det jeg som misforsto da. Jeg vet ikke om russisk lov spiller noen rolle her, at de har stukket av før de fikk innkalling i posten, Spiller det noen rolle om de blir pågrepet og rettsforfulgt i Russland eller ikke? Er det ikke flyktningkonvensjonen som teller?

Hedning

Legg inn av Hedning »

izzet2015 skrev: fre mar 17, 2023 6:14 pm
LD-Johnson skrev: fre mar 17, 2023 4:46 pm
izzet2015 skrev: fre mar 17, 2023 4:41 pm Ukraina greier ikke å forsvare seg i to år til. Da har nok russerne tatt over hele landet. Og de vil fortsette å okkupere land. Putin har store mål. Vi skal heller ikke føle oss trygge. Redningen blir nok en gang USA.
Ser ut som de fint hadde klart 10 år til med dagens ynkelige ruZZland, heldigvis kollapser vel nazi regimet i øst før den tid.
Får de hjelp fra China kan de holde på i mange år. Ukraina må få hjelp fra Nato..og de må få mange fly, så kan de bombe Russerne.
I valget mellom Russland,og Vesten,så tror du Kina velger å ha Russland som handelspartner i tiden fremover? De vet vel at selger de våpen til Russland,så blir det boikott herfra til månen på alt fra Kina.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Lurer på om de som er "i mot krig" tror at alle som støtter Ukraina er for krig?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Karatel skrev: fre mar 17, 2023 6:17 pm
DennisB skrev: fre mar 17, 2023 5:28 pm Nei, jeg misforstod ikke. Selvsagt var det til de tyske okkupantene i Norge de ble sendt til, ikke norske myndigheter (hvorfor skulle jeg tro det?).

Poenget mitt er jo at disse russiske militærnekterne ikke blir sendt direkte til okkupantene i Ukraina. Som hadde vært en mer reell sammenligning. De reiser istedenfor hjem til Russland, fordi visumene deres har gått ut. Hvem som tar i mot dem der, vet ingen. De er ikke arrestert i Thailand. De møtes nok heller av sine familier, vil jeg anta, før de evt. innkalles til krig. Ser du forskjellen?
Enn så lenge er de ikke soldater, men de har stukket av før de har fått brev i posten om innkallelse, og i noen tilfeller unnlatt å møte opp. Jeg tror ingen myndigheter venter på dem på flyplassene, men de blir nok forsøkt hentet på nytt etterhvert.
OK. Jeg ble noe forvirret av dette:

"Du skipper forresten et ledd i sammenligningen din om Sverige og tyskerne. Jeg insinuerer jo ikke at Thailand skal sende disse nekterne til Ukraina, men hjem til Russland."

Da var det jeg som misforsto da. Jeg vet ikke om russisk lov spiller noen rolle her, at de har stukket av før de fikk innkalling i posten, Spiller det noen rolle om de blir pågrepet og rettsforfulgt i Russland eller ikke? Er det ikke flyktningkonvensjonen som teller?
Hvis de ikke får flyktningstatus i Indonesia (noe de ikke gjør der) eller i Thailand, så vil de en dag måtte reise hjem. Vi vet lite om hvordan de blir møtt, dersom de ikke har møtt opp til tjeneste før de reiste, eller evt. har fått innkalling mens de har vært utenlands. Kanskje blir de fengslet, men mulighetene er vel tilstede for at de får en ny sjanse til å møte opp til tjeneste.

Får de flyktningstatus før de må reise tilbake, så blir de vel beskyttet i Thailand under flyktningkonvensjonen, antar jeg. Noe sier meg at i Russland bryr man seg like lite om en slik konvensjon, som de gjør med den internasjonale domstolen.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 6:08 pm
kytec skrev: fre mar 17, 2023 6:01 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
Poenget mitt er at man må få lov å ha en mening uten å bli angrepet.
Jeg respekterer andre sine meninger uten å angripe de selv om jeg har en annen mening.
Nei slik forholder det seg ikke. Du vil bli angrepet for de skitne, feige, kvalmende og grusomme meningene dine for alt det er verdt, innenfor regelverket.

Ikke fra meg dog, jeg kommuniserer ikke med slike.
I denne tråden skal jeg ta imot det angrepet som komme mot meg. Selv personangrep. Jeg forstår mange er veldig sterkt engasjert i konflikten og det forstår jeg.
Men vanligvis ønsker jeg gjensidig respekt og ryddig debatt. :)
Joda, det kommer nok et og annet mot deg som kan minne om (person)angrep. Men hovedproblemet ditt er at du presenterer meninger og holdninger som er historieløse, uinformerte og grensende til farlige. Skulle man følge din logikk burde det ikke vært noe Ukraina i dag. Heller ikke noe Polen etter 1939. Europa kunne endt opp med å ha en nazistisk kreftsvulst i midten fortsatt fordi man ved å følge din logikk om å 'ikke blande seg inn' i konflikter blant naboland lot kreften vokse seg større og større.

Jeg forstår at det kan være bekvemmelig å klage over 'angrep' heller enn å innse det åpenbare, som er at denne gang holder ikke meningene dine mål. Analysene dine svikter og konsekvensen av å gjennomføre dine ønsker er av en slik art at det ville sette en hel verdensdel og en hel verdensorden i fare. Denne gangen tar du rett og slett feil, og du ville stå igjen med vesentlig mer ære hvis du innså det enn hvis du som signalisert velger å fortsette å krumme ryggen i trassige forsøk på å ri av stormen.

Du tar feil. Det er lov å ta feil. Kloke mennesker tar feil, og gode idealistiske holdninger kan føre til at man gjør feilslutninger. Men når kloke mennesker innser at de tar feil forandrer de mening. Idiotene derimot - de fortsetter å ta feil selv når de innerst inne vet de tar feil. Enkelte ganger går det såpass over stokk og stein at idiotene stolt vifter med sine feil kun for å være motstrøms. Ikke vær idiot, Jhinx.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Moldova annerkjenner språket sitt som rumensk, og nærmer seg dermed Romania. Egentlig er det et falsk skille mellom disse to statene, som skyldes russisk imperialisme. Med tanke på ustabiliteten, tror jeg Chișinău må velge å gå med Romania.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Det var en interessant trefning i Søndre Donbass-fronten (Zapo). Helt uventet tok en ukrainsk tropp seg over ufremkommelig terreng med vestligbygde AFV og kom overraskende på russerne ved Orikhiv, til tross for at det er ganske åpent og langt mellom stillingene, som gav russerne vesentlige fordeler. De klarte å slå ut minst fire AFV og drepte et lite ukjent antall soldater, men miste 2 stridsvogner og det er innforstått at de kan ha lidd personelltap. Trefningen ryster russerne, fordi de hadde ikke forventet at M113-type AFV er i stand til å krysse bløtgrunn bedre enn deres egne AFV (det er ikke så overraskende; sovjeterne av en eller andre grunn foretrakk smale beltevidde som sett på BMP mens vestlige heller tok i bruk bredere beltevidde på beltene) og at ukrainerne kunne penetrere ingenmannslandet raskere enn ventet. ukrainerne var slått tilbake med ATGM.

Det kunne ha blitt annerledes om det var Leo1 stridsvogner istedenfor M113, ettersom denne stridsvognen har ikke dårligere marktrykk enn M113 på bløtgrunn i forholdet til motorytelse. Men det er likevel oppdaget på ukrainsk hold at russerne har kopierte tyskernes forsvar fra Somme, de har opprettet reder med ATGM våpen der man tidlig hadde mitraljøsereder. På åpen lend gjør dette panserangrep komplett umulig, noe som var oppdaget med tapet med fire AFV. Det var et seriøst tilbakeslag som allikevel kan ha lært ukrainere (og NATO) om at de må eliminere ATGM-lag og spotterlag som er vitalt for artilleribruk. Dessuten hadde russerne mistet to stridsvogner, hvilken betyr at ukrainerne kan ha tatt med seg egne ATGM som tok ut disse, før de var drevet tilbake med ATGM og lett artilleri.

Fra Bakhmut er det kommet fram at russerne ikke lenge kan avansere på flankene, så de vil nå "klemme ut" ukrainerne fra bysenteret. Det er for tidlig å si, men det ser ut at russerne har realisert at de kan ikke kutte av bysenteret fra de bakre ledd og vil dermed gå inn for å renske ut bysenteret fra nordvest, nord, nordøst og sør. I øst står en stor elv i vegen, det har vist seg i nord at russerne vanskelig kunne forsere elven i styrke, og i sør bølger kampene fram og tilbake. Da innbar det en langsom utmattelseskamp i praksis.

Veldig høy flyaktivitet på russisk hold. Hvilken tyder på at russerne muligens nå føler at det ikke var nok med artilleri alene. 1 Ka-52 og 1 Su-25 påstått nedskutt, et opptak vist en Su-25 i røyk. Ukrainerne har fått nye SAM våpen fra Slovakia, og har trolig fullført oppgraderingen av sine SAM for bruk av amerikanskbygde missiler. Fra Polen og Slovakia er NATO-oppgraderte MiG-29 fly på vei.

Den internasjonale arrestordren på Putin fra ICC er veldig viktig, for det gi et signal som verdens politikerne ikke kan ignorere.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Hvis denne stemmer, er det en del land Putin ikke kan reise til - men også mange der det ikke er noen fare.

Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

missChance skrev: fre mar 17, 2023 7:03 pm Hvis denne stemmer, er det en del land Putin ikke kan reise til - men også mange der det ikke er noen fare.
Vil han ikke komme unna med diplomatisk immunitet i del av de landene der? Vil jo tro at Russland vil forsikre seg om at han ikke kan bli arrestert i ett land før han eventuelt reiser dit.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Smurfejonny skrev: fre mar 17, 2023 8:01 pm
missChance skrev: fre mar 17, 2023 7:03 pm Hvis denne stemmer, er det en del land Putin ikke kan reise til - men også mange der det ikke er noen fare.
Vil han ikke komme unna med diplomatisk immunitet i del av de landene der? Vil jo tro at Russland vil forsikre seg om at han ikke kan bli arrestert i ett land før han eventuelt reiser dit.
Sikkert. Det har vel som det sies, mest symbolverdi, vil jeg tro.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Avhengigheten til russland skal aldri tilbake sier EU-sjefen, musikk i mine ører.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

missChance skrev: fre mar 17, 2023 7:03 pm Hvis denne stemmer, er det en del land Putin ikke kan reise til - men også mange der det ikke er noen fare.
Så han blir ikke arrestert i USA da :lol:

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Ljot skrev: fre mar 17, 2023 6:45 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 6:08 pm
kytec skrev: fre mar 17, 2023 6:01 pm

Nei slik forholder det seg ikke. Du vil bli angrepet for de skitne, feige, kvalmende og grusomme meningene dine for alt det er verdt, innenfor regelverket.

Ikke fra meg dog, jeg kommuniserer ikke med slike.
I denne tråden skal jeg ta imot det angrepet som komme mot meg. Selv personangrep. Jeg forstår mange er veldig sterkt engasjert i konflikten og det forstår jeg.
Men vanligvis ønsker jeg gjensidig respekt og ryddig debatt. :)
Joda, det kommer nok et og annet mot deg som kan minne om (person)angrep. Men hovedproblemet ditt er at du presenterer meninger og holdninger som er historieløse, uinformerte og grensende til farlige. Skulle man følge din logikk burde det ikke vært noe Ukraina i dag. Heller ikke noe Polen etter 1939. Europa kunne endt opp med å ha en nazistisk kreftsvulst i midten fortsatt fordi man ved å følge din logikk om å 'ikke blande seg inn' i konflikter blant naboland lot kreften vokse seg større og større.

Jeg forstår at det kan være bekvemmelig å klage over 'angrep' heller enn å innse det åpenbare, som er at denne gang holder ikke meningene dine mål. Analysene dine svikter og konsekvensen av å gjennomføre dine ønsker er av en slik art at det ville sette en hel verdensdel og en hel verdensorden i fare. Denne gangen tar du rett og slett feil, og du ville stå igjen med vesentlig mer ære hvis du innså det enn hvis du som signalisert velger å fortsette å krumme ryggen i trassige forsøk på å ri av stormen.

Du tar feil. Det er lov å ta feil. Kloke mennesker tar feil, og gode idealistiske holdninger kan føre til at man gjør feilslutninger. Men når kloke mennesker innser at de tar feil forandrer de mening. Idiotene derimot - de fortsetter å ta feil selv når de innerst inne vet de tar feil. Enkelte ganger går det såpass over stokk og stein at idiotene stolt vifter med sine feil kun for å være motstrøms. Ikke vær idiot, Jhinx.
Hva tar jeg feil av? Jeg har jo ingen meninger utover at jeg er nøytral. Hvilke ønsker har jeg som vil sette en hel verdensorden i fare?
Jeg bestrider eller argumenterer ikke mot dine meninger. De respekterer jeg fullt ut. Men jeg kan ikke se at jeg har hatt farlige holdninger. Beklager om du oppfatter det slik.
Som sagt så gjør jeg arbeid for ukrainere på flykt her i norge. så noe positivt gjør jeg for dem ihvertfall.

DennisB

Legg inn av DennisB »

kytec skrev: fre mar 17, 2023 8:06 pm
missChance skrev: fre mar 17, 2023 7:03 pm Hvis denne stemmer, er det en del land Putin ikke kan reise til - men også mange der det ikke er noen fare.
Så han blir ikke arrestert i USA da :lol:
Der blir han invitert på en snaps med Donald Trump..

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

kytec skrev: fre mar 17, 2023 8:06 pm
missChance skrev: fre mar 17, 2023 7:03 pm Hvis denne stemmer, er det en del land Putin ikke kan reise til - men også mange der det ikke er noen fare.
Så han blir ikke arrestert i USA da :lol:
Tja, han får begrenset frihet for å si det pent. I følge Aftenposten:

Arrestordren mot Putin: – Viktigste krigsforbrytersaken på flere tiår
Nå blir det umulig for Russlands president å reise til Norge eller 122 andre land uten å bli arrestert. – Han er brått blitt en internasjonal paria, sier ekspert.

Deila

Legg inn av Deila »


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»