2023 WTA Tour

Svar
Skraevadottir

2023 WTA Tour

Legg inn av Skraevadottir »

Må vel ha en egen tråd for dette også, selv om det er litt på overtid og WTA ikke er så populært her inne.

Indian Wells er årets første WTA 1000 Mandatory (den første WTA 1000 i Dubai var ikke mandatory; den ble vunnet av Krejcikova, som slo Swiatek i finalen). Interessant nok blir finalen i Indian Wells en reprise av Australian Open-finalen med Sabalenka mot Rybakina, og sistnevnte slo Swiatek igjen en-route til finalen. Så får man bare se om resultatet blir det samme.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Swiatek har jo vært ganske suveren verdensener i omtrent ett år nå, men nå kan det faktisk bli kamp om rankingen igjen. Hun er jo ute fra Miami på grunn av skade og Sabalenka kan faktisk knappe innpå såpass at det bare skiller litt over 1000 poeng før grussesongen klaskes i gang. I racet er Swiatek kun nummer tre, bak AO-finalistene Sabalenka og Rybakina, som har levert bra også etter det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 8:57 am Må vel ha en egen tråd for dette også, selv om det er litt på overtid og WTA ikke er så populært her inne.

Indian Wells er årets første WTA 1000 Mandatory (den første WTA 1000 i Dubai var ikke mandatory; den ble vunnet av Krejcikova, som slo Swiatek i finalen). Interessant nok blir finalen i Indian Wells en reprise av Australian Open-finalen med Sabalenka mot Rybakina, og sistnevnte slo Swiatek igjen en-route til finalen. Så får man bare se om resultatet blir det samme.
Er dagens kvinnetennis litt profilløs? Jeg har aldri fulgt med så veldig nøye, men har stort sett fått med meg hvem de store navnene er. Når jeg så ser på WTA-rankingen har jeg knapt hørt om noen. Og når seg på GS-vinnere, ser jeg at det er hele 16 stk siden US Open i 2015, og maks antall seire på en utøver er Osaka med 4. Også veldig mange med kun 1 seier.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

KongOlav2 skrev: søn mar 26, 2023 9:43 am
Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 8:57 am Må vel ha en egen tråd for dette også, selv om det er litt på overtid og WTA ikke er så populært her inne.

Indian Wells er årets første WTA 1000 Mandatory (den første WTA 1000 i Dubai var ikke mandatory; den ble vunnet av Krejcikova, som slo Swiatek i finalen). Interessant nok blir finalen i Indian Wells en reprise av Australian Open-finalen med Sabalenka mot Rybakina, og sistnevnte slo Swiatek igjen en-route til finalen. Så får man bare se om resultatet blir det samme.
Er dagens kvinnetennis litt profilløs? Jeg har aldri fulgt med så veldig nøye, men har stort sett fått med meg hvem de store navnene er. Når jeg så ser på WTA-rankingen har jeg knapt hørt om noen. Og når seg på GS-vinnere, ser jeg at det er hele 16 stk siden US Open i 2015, og maks antall seire på en utøver er Osaka med 4. Også veldig mange med kun 1 seier.
Ja, du har nok rett i det. Det har generelt sett vært mangel på profiler som leverer stabilt over tid og blir "household names". Iga Swiatek har jo vært stabil verdensener i ett år, men det er ikke lenge nok til at alle får det med seg. Før der hadde man Ashleigh Barty som en bra profil, men hun ble vel aldri stor nok til å bli en del av noen kollektiv bevissthet i Norge. Naomi Osaka er en veldig stor profil, hun er ekstremt stor i Asia og er vel verdens best betalte kvinnelige idrettsutøver, men problemet med henne er at hun har vært ustabil og omtrent ikke spiller tennis lenger. Så har du sånne medieyndlinger i den engelskspråklige verden, som f. eks Emma Raducanu, men hun har ikke fått til noe som helst etter at hun vant US Open ekstremt overraskende i 2021.

Men jeg har litt tro på at Swiatek sammen med Sabalenka og Rybakina kanskje kan bli tre veldig bra profiler om de fortsetter å levere stabilt god tennis over tid, men vi får se. Det er i hvert fall foreløpig langt unna det dametennisen var profilmessig da man hadde Henin, Clijsters, Sharapova og begge Williamsene, for å nevne noen. Da var dametennis bortimot like populært som herretennis; det er det ikke i nærheten av å være nå, og mangel på profiler er en del av bildet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Rybakina vil overta 1. plassen i WTA-racet (altså ikke rankingen) om hun vinner finalen i Miami. Møter vinneren av veteranene Kvitova og Cirstea der, og vil nok være favoritt i finalen uansett hvem av dem hun møter. Veldig klar favoritt om det blir Cirstea. På liverankingen er Rybakina nummer sju, men vil gå opp til sjette og ny karrierebeste om hun vinner.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Kvitova slår Rybakina i finalen og tar med det sin første WTA 1000-tittel på fem år. Har riktignok tre WTA 1000-finaler i mellom der, i tillegg til en finale fra Australian Open i 2019. Tittelen markerer også et aldri så lite jubileum for Kvitova, i og med at det er hennes tittel nr. 30 på touren. Bare Venus Williams har flere singletitler av aktive spillere, og en kan jo diskutere hvor aktiv hun egentlig er.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Finale mellom Swiatek og Sabalenka i Madrid i morgen. Fantastisk nivå på disse to, som passende nok er nr. 1 og 2 på rankingen. Veldig gøy at en har fått fram noen som faktisk leverer stabilt bra over lengre tid og som er litt profilmateriale.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sabalenka slår Swiatek på grus! Dæven, så god hun er blitt!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skikkelig kvinnefall i Roma med seedet to, tre og fire ut allerede i 2R. Swiatek, derimot, er videre etter å ha gitt Pavlyuchenkova en double bagel!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Rybakina - nå også på grus!

Etter at Sabalenka tok nye steg på grus, kunne ikke Rybakina være noe dårligere, og det ble altså tittel i Roma etter 6-4, 1-0 Ret. mot Kalinina. Kalinina måtte altså trekke seg, og det var på grunn av skade. Dette ble dermed Rybakinas femte tittel på touren, men av disse er to WTA1000-titler og en GS-tittel, så hun er en big match player.

Rybakina går opp til karrierebeste 4. plass på rankingen f.o.m. neste uke og konsoliderer sin 2. plass i WTA-racet. Der leder Sabalenka, mens Rybakina har ei luke ned til Swiatek. Swiatek må mest sannsynlig vinne eller i hvert fall gå til finale igjen i French Open for å holde 1. plassen på rankingen, men det er vel bare Sabalenka som kan ta henne igjen først der. Nå er selvsagt Swiatek favoritt i FO, ganske klar også, men hun måtte jo trekke seg med skade i Roma, så vi får se hvilken forfatning hun er i om litt over ei ukes tid.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Skraevadottir skrev: lør mar 18, 2023 8:57 am Må vel ha en egen tråd for dette også, selv om det er litt på overtid og WTA ikke er så populært her inne.
Da følger det desverre bare slik mainstream holder på. For Eurosport nevner knapt Ulrikke eller noen av kvinnene, ja lite av Viktor og de andre mennene også, det er Casper for alle penga.

Bruker denne tråden, selv om den gjelder WTA. For jeg har fått sett endel matcher med både Malene, Ulrikke og faktisk en match av Lilly også på nivået under WTA. Både single og dobbel matcher streames live og gratis av ITF som regel. https://live.itftennis.com/en/live-streams/ , på samme måte som ATP streamer de fleste av challenger matchene sine gratis.

Helgø skal forresten spille ITF W60 i Grado denne uka, så regner med matchene hennes kan sees på streamen jeg linket til, det streames ihvertfall fra Grado. Problemet med ITF i forhold til mennenes gratis challenger streaming, er at ITF matchene til damene må sees direkte og ikke som hos ATP, at de kan sees i opptak.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Kan jo nevne at Malene Helgø spiller mot kvalifiseringsspilleren Chiara Giarelli siste match på bane "Light -3" W-60 i Grado, i morgen 23/5, matchen går ikke før klokka 15.30. Ganske sikker på at matchen kan sees live på streamen jeg linket til ovenfor.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Får vel se om vi kanskje bør lage en egen ITF tråd for de norske jentene? Men akkurat nå bare poster jeg linken til matchen her.

Her er direktelinken til matchen mellom Malene Helgø og Chiara Girelli i dag 23/5-23, foreløpig estimert til å starte kl. 15.55, men dette kan forandres og som sagt matchen kan kun sees live.

https://live.itftennis.com/en/live-stre ... d=41396389

Må også si at Malene synes jeg det er ekstra morro å se spille. Av og til spiller hun virkelig glimrende tennis på et nivå som ville tatt henne langt oppover rankingen om hun kunne holde toppnivået sitt noe lenger. Jeg tror det kommer etterhvert.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Wozniacki gjør comeback,gitt.
https://www.bbc.com/sport/tennis/66054292

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»