Lave og høye priser

Svar
DoktorS

Re: Lave og høye priser

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: tor mar 16, 2023 2:50 pm Var innom Mega i dag, der koster nå hel Salma 509 kr/kg. Min smertegrense er passert for lenge siden, jeg kjøper det bare til redusert pris pga dato. Kanskje ikke så merkelig at det stadig er fisk som nærmer seg sluttdato uten å bli solgt.
Ja, har vært for dyrt ganske lenge. Var tidlig ute med å spise Salma - det var jo veldig greit med de litt mindre pakkene... Men blir mindre og mindre. Kjøper bare på tilbud.

Ellers ser jeg nok en gang at lokal Rema ikke for solgt skrei i flotte halve sider til bare 150 kroner kiloen. Nok en gang lå det hauger i disken for halv pris. Det er til å gråte over nordmenns matvaner.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pussighet - hva skyldes det at en 6-pakning med økologiske egg nå jevnt over koster 10 kroner mindre enn ikke-økologiske? Diskutert under lunsjen her om dagen også.

Moist

Legg inn av Moist »

DoktorS skrev: lør mar 18, 2023 1:45 pm Pussighet - hva skyldes det at en 6-pakning med økologiske egg nå jevnt over koster 10 kroner mindre enn ikke-økologiske? Diskutert under lunsjen her om dagen også.
Slike situasjoner er stort sett besvart med prisbørs og/eller subsidiering

Moist

Legg inn av Moist »

KingKongHalvor skrev: ons mar 08, 2023 12:48 pm
Rexwiller skrev: ons mar 08, 2023 12:36 pm Såkalt "crazy days" hos Rema med 50% på Toro. LOL. Det var ikke så mye som en tomatsuppepose å oppdrive, dette til tross for at utvalget deres stort sett består av to eller tre tomatsupper. Norske butikker er så jævlig pinlige. Blir flau av å sette mine bein der.
Folk er grådige, ganske ulekkert.

Når det gjelder dette tilbudet er det greit å passe litt på. Jeg kjøpte en Betasuppe til 13 kr, helt kurant. Men når jeg skulle plukke med et par poser Bergensk fiskesuppe stusset jeg litt. Den var priset til 24,60, slik at den til vanlig skulle koste nesten 50kr, det har den aldri vært i nærheten av. Men iflg hun i butikken var drt riktig. Jeg kjøpte ikke.
25,90 normalpris hos meg :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Det lønner seg å kjøpe 12-pack med egg merket Extra hos COOP. Koster vel rundt 24 kroner, med andre ord nesten halv pris av 6-pack x 2. Før kjøpte jeg 6-pack men det har jeg sluttet med.

Og egg er egg, smaker det samme synes jeg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: lør mar 18, 2023 10:04 pm Det lønner seg å kjøpe 12-pack med egg merket Extra hos COOP. Koster vel rundt 24 kroner, med andre ord nesten halv pris av 6-pack x 2. Før kjøpte jeg 6-pack men det har jeg sluttet med.

Og egg er egg, smaker det samme synes jeg.
Du har kanskje rett - men jeg kjørte en blindtest en gang - Sunnmørsegg vs billigere egg fra Bunnpris. Jeg trodde jo selvsagt at de Sunnmørseggene var best, men de fra Bunnpris var faktisk bedre. Jeg betaler gjerne ekstra for egg fra Ek gård i Østfold, koster jo nesten 40 kroner for 6 egg nå, men med den flotte gule plommen synes jeg er bedre - artig det kom opp under en samtale på lunsjen, der en ny kollega sa at hennes samboer mente at disse eggene sågar mettet mer...

.. hun ble nesten litt imponert over at jeg har forsøkt å blindteste. Det morsomste med blindteser er om man tar feil - som du sier, at billigegg er like bra som de "oppskrytte" .. tror kanskje jeg skal ta en ny blindtest her.

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: lør mar 18, 2023 10:10 pm
startelver skrev: lør mar 18, 2023 10:04 pm Det lønner seg å kjøpe 12-pack med egg merket Extra hos COOP. Koster vel rundt 24 kroner, med andre ord nesten halv pris av 6-pack x 2. Før kjøpte jeg 6-pack men det har jeg sluttet med.

Og egg er egg, smaker det samme synes jeg.
Du har kanskje rett - men jeg kjørte en blindtest en gang - Sunnmørsegg vs billigere egg fra Bunnpris. Jeg trodde jo selvsagt at de Sunnmørseggene var best, men de fra Bunnpris var faktisk bedre. Jeg betaler gjerne ekstra for egg fra Ek gård i Østfold, koster jo nesten 40 kroner for 6 egg nå, men med den flotte gule plommen synes jeg er bedre - artig det kom opp under en samtale på lunsjen, der en ny kollega sa at hennes samboer mente at disse eggene sågar mettet mer...

.. hun ble nesten litt imponert over at jeg har forsøkt å blindteste. Det morsomste med blindteser er om man tar feil - som du sier, at billigegg er like bra som de "oppskrytte" .. tror kanskje jeg skal ta en ny blindtest her.

Joda du kan få gulere plommer, avhengig av foret hønene har fått. Men til mitt bruk synes jeg det smaker det samme.

Jeg lager ofte omeletter med hvitløk og ost, og da får jeg i meg proteiner og det som er. Eller eggerøre. Mulig at et rent speilegg smaker annerledes fra merke til merke.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mye rare priser om dagen - en liten grønn paprika på under 200 gram til 16 kroner. 17 kroner for en stor og flott ananas...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

En 6-pk med Kvikk Lunsj på kiwi for 36 kroner, må vel sies å være billig. Men er de blitt litt mindre med årene?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Og nå har de byttet ut 6-pk med Kvikk Lunsj med 3-pk Kvikk Lunsj. Prisen 14 kr. Egentlig latterlig billig.

startelver

Legg inn av startelver »

Guttorm123 skrev: søn apr 02, 2023 8:54 pm Og nå har de byttet ut 6-pk med Kvikk Lunsj med 3-pk Kvikk Lunsj. Prisen 14 kr. Egentlig latterlig billig.
Påsketilbudet var jo 20 kroner for en 6-pack. Altså 3 kroner per stykk. Men det var en begrenset periode.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: man apr 03, 2023 12:55 am

Påsketilbudet var jo 20 kroner for en 6-pack. Altså 3 kroner per stykk. Men det var en begrenset periode.
Ok, det fikk ikke jeg med meg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da har butikkene justert opp igjen prisene på de mest nedsatte varene... ganske latterlig opplegg. Coop Prix hadde Kvikklunsj til 13-14 kroner stykket nå....

Nuvel, jeg skal stort sett spise mer eksklusive søtsaker i påska - som Niedegger-marsipan, italienske gelefrukter, turron fra Spania og konfekt medbrakt fra Sør-Afrika. Og ja - jeg er fortsatt litt oppgitt over at arbeidsgiver kjøper inn påskegg med billig smågodt og gir dette til påskegave, i stedet for å spandere på noe litt mer eksklusivt...

... men det som opptok meg mest i dag er noe jeg har sikkert nevnt før - noen sånne "frøstykker" de har på Rema - to stykker ligger innpakket i plast. De er veldig gode - men det koster 35 kroner for en pakke! Blir bare oppgitt - for det er en pris jeg ikke aksepterer, rett og slett. Et billig kneippbrød koster 8 kroner i samme butikk. Jeg skal egentlig bare ha brødmat til lunsj i dag.....

startelver

Legg inn av startelver »

Det påskesalget varte bare i 2-3 dager , en 6 pack Kvikklunsj er på tilbud til 38 kroner hos Rema.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tir apr 04, 2023 1:46 pm Da har butikkene justert opp igjen prisene på de mest nedsatte varene... ganske latterlig opplegg. Coop Prix hadde Kvikklunsj til 13-14 kroner stykket nå....

Nuvel, jeg skal stort sett spise mer eksklusive søtsaker i påska - som Niedegger-marsipan, italienske gelefrukter, turron fra Spania og konfekt medbrakt fra Sør-Afrika. Og ja - jeg er fortsatt litt oppgitt over at arbeidsgiver kjøper inn påskegg med billig smågodt og gir dette til påskegave, i stedet for å spandere på noe litt mer eksklusivt...

... men det som opptok meg mest i dag er noe jeg har sikkert nevnt før - noen sånne "frøstykker" de har på Rema - to stykker ligger innpakket i plast. De er veldig gode - men det koster 35 kroner for en pakke! Blir bare oppgitt - for det er en pris jeg ikke aksepterer, rett og slett. Et billig kneippbrød koster 8 kroner i samme butikk. Jeg skal egentlig bare ha brødmat til lunsj i dag.....
På Rema anbefaler jeg denne (koster rundt 15 kr):

Bilde

Forøvrig er det en uting at rundstykker og annen brødmat pakkes inn i plast, for da blir de myke og mister sprøheten sin. Den jeg linker til ligger i en type plast som bevarer endel av sprøheten, og etter 15 min i ovn på 80 grader er den knall.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jepp, har sett den før - men ikke inne nå...... så til lite hjelp. De har jo disse billige greiene som bare er luft og skorpe, men de er jo ikke gode.... Endte opp med hvetegreie med ost oppå, kostet bare 20 kr, men vet at det ikke er sunt og så blir man litt oppblåst av disse, synes jeg.. nuvel. .

SirJames

Legg inn av SirJames »

60 kr pr kilo for tomater i dag...

Forlanger riksrett for de som er medvirkende til slike priser

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: tir apr 11, 2023 5:10 pm 60 kr pr kilo for tomater i dag...

Forlanger riksrett for de som er medvirkende til slike priser
Helt sykt...

Ikke noe rart om den norske folkehelsen får seg en smekk her. Mange av disse grønnsakene som skal være så sunne for oss, er blitt luksusvare.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det blir en tur til Det Store Kjøpesenteret i morgen.
Jeg skal handle i MENY, mens kona skal til frisøren.
Montro om det har blitt høyere pris hos frisøren?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: tir apr 11, 2023 5:17 pm
SirJames skrev: tir apr 11, 2023 5:10 pm 60 kr pr kilo for tomater i dag...

Forlanger riksrett for de som er medvirkende til slike priser
Helt sykt...

Ikke noe rart om den norske folkehelsen får seg en smekk her. Mange av disse grønnsakene som skal være så sunne for oss, er blitt luksusvare.
Nemlig.

Man får to poser potetgull til 50 spenn, men bare en håndfull tomater til samme pris.

Vitner om at politikere er temmelig hjernedøde. Hadde de tenkt lenger enn nesa, hadde alt av frukt og grønnsaker vært momsfrie og subsidiert i hue og ræva, slik at folk hadde valgt det som tilbehør istedetfor feks pommes frittes elns.

startelver

Legg inn av startelver »

Tomater i Norge er sykehus for tiden. Jeg dyrker mine egne tomatplanter, har satt ut 20 store potter på verandaen, så kan kose meg med "gratis" tomater i sommer.

I tillegg dyrker jeg chilli, og diverse krydderplanter, redikker. Har en stor veranda da. :roll:

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Kjempetilbud på smågodt hos Europris i påsken, 79kr/kg. Fortsatt dyrere enn tomater på sitt dyreste….

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Halv pris på alt av frukt og grønt hos Rema i dag og i morgen, her er det mange penger å spare.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: ons apr 12, 2023 2:46 pm Halv pris på alt av frukt og grønt hos Rema i dag og i morgen, her er det mange penger å spare.
De kjører 30% på grønt hos MENY også. Det ble en handel i dag. Grønnsaker og frukt er ofte bedre enn hos Rema.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: ons apr 12, 2023 2:46 pm Halv pris på alt av frukt og grønt hos Rema i dag og i morgen, her er det mange penger å spare.
Jøss, det er jo nesten for godt til å være sant - på den annen side, da vet jeg at butikken nesten er tom for varer, men desto fulle av innvandrerfamiliene, representert ved mor og tre døtre på hamstretur. :lol:

Ellers er man selvsagt ikke så dum at man kjøper så dumme produkter som dette:

https://dinside.dagbladet.no/fritid/adv ... s/78986639

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Loins av klippfisk er dyrt. Meny tar 573 kr/kg for Dybvik*... Jeg fikk det jeg vil hevde er bedre kvalitet til 225 kr/kg, herfra (Skuret), og da fra lokal produsent....

https://samfjordkvartalet.no/?page_id=163

*ikke den beste produsenten, synes jeg, men det som er tilgjengelig for folk flest. Men når man først handler så er tross alt loins for 573 kr/kg bedre enn ordinær skinnfri til 498.

Kjøpte også klippfisk på Spar Moa - 1 kg "hverdagsmat" klippfisk, fra bukstykker og spor til 100 kr/kg! Men det var mange tykke stykker der, så veldig bra deal det også.

startelver

Legg inn av startelver »

Halv pris på tomater blir da 30 kroner kiloen istedenfor 60 kroner. Løp og kjøp.............

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

109 kroner for en ni-pakning med Billys pizza på Bunnpris må vel sies å være et godt kjøp. Ikke akkurat noe gourmet-måltid, men grei nistemat.

Moist

Legg inn av Moist »

SirJames skrev: tir apr 04, 2023 4:33 pm
DoktorS skrev: tir apr 04, 2023 1:46 pm Da har butikkene justert opp igjen prisene på de mest nedsatte varene... ganske latterlig opplegg. Coop Prix hadde Kvikklunsj til 13-14 kroner stykket nå....

Nuvel, jeg skal stort sett spise mer eksklusive søtsaker i påska - som Niedegger-marsipan, italienske gelefrukter, turron fra Spania og konfekt medbrakt fra Sør-Afrika. Og ja - jeg er fortsatt litt oppgitt over at arbeidsgiver kjøper inn påskegg med billig smågodt og gir dette til påskegave, i stedet for å spandere på noe litt mer eksklusivt...

... men det som opptok meg mest i dag er noe jeg har sikkert nevnt før - noen sånne "frøstykker" de har på Rema - to stykker ligger innpakket i plast. De er veldig gode - men det koster 35 kroner for en pakke! Blir bare oppgitt - for det er en pris jeg ikke aksepterer, rett og slett. Et billig kneippbrød koster 8 kroner i samme butikk. Jeg skal egentlig bare ha brødmat til lunsj i dag.....
På Rema anbefaler jeg denne (koster rundt 15 kr):

Bilde

Forøvrig er det en uting at rundstykker og annen brødmat pakkes inn i plast, for da blir de myke og mister sprøheten sin. Den jeg linker til ligger i en type plast som bevarer endel av sprøheten, og etter 15 min i ovn på 80 grader er den knall.
Kan anbefale Rett Fra Ovnen brødene til Bunnpris, de synes jeg er ganske god

SirJames

Legg inn av SirJames »

Moist skrev: ons apr 12, 2023 8:12 pm
SirJames skrev: tir apr 04, 2023 4:33 pm
DoktorS skrev: tir apr 04, 2023 1:46 pm Da har butikkene justert opp igjen prisene på de mest nedsatte varene... ganske latterlig opplegg. Coop Prix hadde Kvikklunsj til 13-14 kroner stykket nå....

Nuvel, jeg skal stort sett spise mer eksklusive søtsaker i påska - som Niedegger-marsipan, italienske gelefrukter, turron fra Spania og konfekt medbrakt fra Sør-Afrika. Og ja - jeg er fortsatt litt oppgitt over at arbeidsgiver kjøper inn påskegg med billig smågodt og gir dette til påskegave, i stedet for å spandere på noe litt mer eksklusivt...

... men det som opptok meg mest i dag er noe jeg har sikkert nevnt før - noen sånne "frøstykker" de har på Rema - to stykker ligger innpakket i plast. De er veldig gode - men det koster 35 kroner for en pakke! Blir bare oppgitt - for det er en pris jeg ikke aksepterer, rett og slett. Et billig kneippbrød koster 8 kroner i samme butikk. Jeg skal egentlig bare ha brødmat til lunsj i dag.....
På Rema anbefaler jeg denne (koster rundt 15 kr):

Bilde

Forøvrig er det en uting at rundstykker og annen brødmat pakkes inn i plast, for da blir de myke og mister sprøheten sin. Den jeg linker til ligger i en type plast som bevarer endel av sprøheten, og etter 15 min i ovn på 80 grader er den knall.
Kan anbefale Rett Fra Ovnen brødene til Bunnpris, de synes jeg er ganske god
Har ingen Bunnpris i nærheten, men skal ha tipset i bakhodet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»