Viking FK

Svar
CliffC

Re: Viking FK

Legg inn av CliffC »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 6:45 pm
At Glimt styrte kampen og hadde ballen mye var jo det lagt opp til. Viking forsvarte seg godt og klarte å utnytte to kontringer (der den ene førte til mål og en annen til dødball og mål) på en effektiv måte. Hvor store sjanser skapte Glimt i 1. omgang? De ble stort sett tvunget til å fyre av fra 20-25 meter, og det var fordi Viking forsvarte seg godt. Så jeg er uenig i at det var en elendig prestasjon.
Jeg NEKTER å tro at det var annet enn tilfeldigheter som gjorde at Glimt ikke scoret i første omgang, ei heller at målene som kom rett vei var "kalkulert". At det raknet på slutten var derimot et resultat av en alldeles håpløs kampplan, tenkt ut av et trenerteam som har vist i et år at de ikke evner å være "taktiske".

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

AllElite skrev: lør mar 18, 2023 6:47 pm De bommet med taktikk og kampplan, Viking ble veldig baktunge og mot et kontringssterkt lag som B/G koster det mye. Det klarte Viking i 70 min før det sprakk skikkelig.
Hvis motstanderen er kontringssterk, så er det vel nettopp det å ligge bakpå som demmer best mulig mot akkurat det.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 6:51 pm
Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 6:45 pm
Wintrhop skrev: lør mar 18, 2023 6:36 pm Det fungerte nå godt lenge. Ikke trenerne sin feil dette.
Hva fungerte godt? Målprotokollen? I så fall er jeg enig i at det fungerte godt lenge.

Utover det ble vi rundspilt etter alle kunstens regler. Vi løp og løp og løp, men fikk sjelden tak i ballen. Dette er den dårligste kampen jeg har sett av Viking i år. Bodø kunne vunnet 10-0.
Hvor mange store sjanser skapte Glimt i 1. omgang? At de hadde ballen mye var som forventet. Forventet folk at Viking, som ble nummer 11 i fjor, skulle gå ut og dominere borte mot Norges beste lag de siste tre-fire årene?

Jeg er for så vidt enig i at det var den dårligste kampen i år, med tanke på at det har blitt spilt to og vi vant den forrige.
Det er den dårligste kampen i år, inkludert treningskampene.

Glimt var marginer unna å skape en drøss med store sjanser i 1. omgang, men de var ikke presise nok. Vetlesen fikk slå inn upresset gang etter gang. I 2. omgang kom presisjonen, og da gikk det som det gikk.

Jeg forventer selvsagt ikke at Viking skal dominere kampen i Bodø. Det tror jeg du også skjønner. Men jeg forventer i alle fall ikke at vi skal velge kampplan utfra fjorårets tabellposisjon, når trenerne har brukt hele vinteren på å drille 4-3-3 og fått bruke flere millioner på forsterkninger. Dette var intet annet enn patetisk. Jensen og Batty burde langskjems.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 6:52 pm
AllElite skrev: lør mar 18, 2023 6:47 pm De bommet med taktikk og kampplan, Viking ble veldig baktunge og mot et kontringssterkt lag som B/G koster det mye. Det klarte Viking i 70 min før det sprakk skikkelig.
Hvis motstanderen er kontringssterk, så er det vel nettopp det å ligge bakpå som demmer best mulig mot akkurat det.
Da er det jo rart at ikke Bodø valgte å legge seg bakpå.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fra SA:
– Veldig skuffende, konkluderer Viking-trener Bjarte Lunde Aarsheim.

– Det er et godt lag vi møtte og til slutt spiste de oss opp. I dag synes jeg at meg og Morten gjorde litt dårlig valg i kampen. Det er skuffende, fortsetter han.

– Hva sikter du til da?

– Flere ting - alt fra bytter og formasjon til å lese kampbildet. Spillerne var lojale og la hjertet utpå der, men fikk lite hjelp fra siden i dag. Men det er lett å være etterpåklok, svarer Viking-treneren.

– Det høres ut som dere tar på dere mye av skylden?

– Ja, det kan vi godt gjøre.
Flott at trenerne godt kan ta på seg skylden for at de velger samme kampplan som sist. Jeg er så lei 3-5-2. Ufattelig lei. Nå må det være slutt.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 6:55 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 6:51 pm
Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 6:45 pm

Hva fungerte godt? Målprotokollen? I så fall er jeg enig i at det fungerte godt lenge.

Utover det ble vi rundspilt etter alle kunstens regler. Vi løp og løp og løp, men fikk sjelden tak i ballen. Dette er den dårligste kampen jeg har sett av Viking i år. Bodø kunne vunnet 10-0.
Hvor mange store sjanser skapte Glimt i 1. omgang? At de hadde ballen mye var som forventet. Forventet folk at Viking, som ble nummer 11 i fjor, skulle gå ut og dominere borte mot Norges beste lag de siste tre-fire årene?

Jeg er for så vidt enig i at det var den dårligste kampen i år, med tanke på at det har blitt spilt to og vi vant den forrige.
Det er den dårligste kampen i år, inkludert treningskampene.

Glimt var marginer unna å skape en drøss med store sjanser i 1. omgang, men de var ikke presise nok. Vetlesen fikk slå inn upresset gang etter gang. I 2. omgang kom presisjonen, og da gikk det som det gikk.

Jeg forventer selvsagt ikke at Viking skal dominere kampen i Bodø. Det tror jeg du også skjønner. Men jeg forventer i alle fall ikke at vi skal velge kampplan utfra fjorårets tabellposisjon, når trenerne har brukt hele vinteren på å drille 4-3-3 og fått bruke flere millioner på forsterkninger. Dette var intet annet enn patetisk. Jensen og Batty burde langskjems.
Man møter et i utgangspunktet ganske mye bedre lag på bortebane. Det må man ta hensyn til. Fotball er spill-motspill. Det er langt større trenere enn Jensen og Aarsheim som legger opp taktikken etter hva man møter. Når man leder 3-1 etter 70 minutter mot et i utgangspunktet ganske mye bedre, så har det ikke vært helbom. Etter min mening var det først og fremst personlige feil og svake bytter som avgjorde dette, ikke formasjonen Jeg tror ikke vi hadde vunnet med 4-3-3 heller.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 6:55 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 6:52 pm
AllElite skrev: lør mar 18, 2023 6:47 pm De bommet med taktikk og kampplan, Viking ble veldig baktunge og mot et kontringssterkt lag som B/G koster det mye. Det klarte Viking i 70 min før det sprakk skikkelig.
Hvis motstanderen er kontringssterk, så er det vel nettopp det å ligge bakpå som demmer best mulig mot akkurat det.
Da er det jo rart at ikke Bodø valgte å legge seg bakpå.
Fordi de er ganske gode på andre ting enn bare kontringer også antakelig. I tøffe bortekamper i Europa har de også lagt seg lavere og satset på kontringer. Ikke på hjemmebane mot et lag de skal være bedre enn.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:04 pm Man møter et i utgangspunktet ganske mye bedre lag på bortebane. Det må man ta hensyn til. Fotball er spill-motspill. Det er langt større trenere enn Jensen og Aarsheim som legger opp taktikken etter hva man møter. Når man leder 3-1 etter 70 minutter mot et i utgangspunktet ganske mye bedre, så har det ikke vært helbom. Etter min mening var det først og fremst personlige feil og svake bytter som avgjorde dette, ikke formasjonen Jeg tror ikke vi hadde vunnet med 4-3-3 heller.
Glimt er ikke hva de engang var. Men om man står på halvdistanse og lar dem trille ball, så går det slik som dette. Og det vet vi veldig godt, for vi har gjort akkurat det samme i Bodø tidligere.

Risikoen for personlige feil øker når man ikke spiller i sine vante roller. Risikoen for at spillere presterer dårlig øker i ukjente roller.

Og jeg er ikke med på at vi ledet 3-1 pga en god kampplan. Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna. Den 1. omgangen var en fornærmelse mot alle som er glade i Viking, og fotballen Viking skal stå for.

Fygaren

Legg inn av Fygaren »

For ordens skyld, i dag var det elendig kampledelse fra og med scoringen til Salvesen. Enkelt og greit. Feil bytter, feil alt. Dette skuslet Morten og Bjarte bort.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 7:08 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:04 pm Man møter et i utgangspunktet ganske mye bedre lag på bortebane. Det må man ta hensyn til. Fotball er spill-motspill. Det er langt større trenere enn Jensen og Aarsheim som legger opp taktikken etter hva man møter. Når man leder 3-1 etter 70 minutter mot et i utgangspunktet ganske mye bedre, så har det ikke vært helbom. Etter min mening var det først og fremst personlige feil og svake bytter som avgjorde dette, ikke formasjonen Jeg tror ikke vi hadde vunnet med 4-3-3 heller.
Glimt er ikke hva de engang var. Men om man står på halvdistanse og lar dem trille ball, så går det slik som dette. Og det vet vi veldig godt, for vi har gjort akkurat det samme i Bodø tidligere.

Risikoen for personlige feil øker når man ikke spiller i sine vante roller. Risikoen for at spillere presterer dårlig øker i ukjente roller.

Og jeg er ikke med på at vi ledet 3-1 pga en god kampplan. Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna. Den 1. omgangen var en fornærmelse mot alle som er glade i Viking, og fotballen Viking skal stå for.
Glimt har bøtta inn tre, fire, fem, seks og sju mål mot all slags formasjoner. Man kunne fort blitt straffet hardt med mer offensiv formasjon også. Og at f.eks Gunnarsson sin utboksing på 1-2 skyldes ukjent rolle er jeg forresten ikke med på. Gunnarsson på en god dag hadde nok tatt minst et par av målene også, selv om det kun var den første som var en tabbe.

Jeg er ingen fan av 3-5-2, bare for å understreke det. Men jeg skjønner hvorfor det blir gjort i enkelte kamper for å demme opp for motstanderen. Så fungerte det ikke optimalt i dag heller, for all del, men jeg mener backbyttene var mer avgjørende enn formasjon. Og at en 2-0-ledelse på bortebane mot et så godt lag er en fornærmelse er jeg i alle fall kraftig uenig i. Om man spiller sånn i 30 kamper, ja greit, men ikke i en enkeltkamp borte mot et klart bedre lag.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:22 pm
Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 7:08 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:04 pm Man møter et i utgangspunktet ganske mye bedre lag på bortebane. Det må man ta hensyn til. Fotball er spill-motspill. Det er langt større trenere enn Jensen og Aarsheim som legger opp taktikken etter hva man møter. Når man leder 3-1 etter 70 minutter mot et i utgangspunktet ganske mye bedre, så har det ikke vært helbom. Etter min mening var det først og fremst personlige feil og svake bytter som avgjorde dette, ikke formasjonen Jeg tror ikke vi hadde vunnet med 4-3-3 heller.
Glimt er ikke hva de engang var. Men om man står på halvdistanse og lar dem trille ball, så går det slik som dette. Og det vet vi veldig godt, for vi har gjort akkurat det samme i Bodø tidligere.

Risikoen for personlige feil øker når man ikke spiller i sine vante roller. Risikoen for at spillere presterer dårlig øker i ukjente roller.

Og jeg er ikke med på at vi ledet 3-1 pga en god kampplan. Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna. Den 1. omgangen var en fornærmelse mot alle som er glade i Viking, og fotballen Viking skal stå for.
Glimt har bøtta inn tre, fire, fem, seks og sju mål mot all slags formasjoner. Man kunne fort blitt straffet hardt med mer offensiv formasjon også. Og at f.eks Gunnarsson sin utboksing på 1-2 skyldes ukjent rolle er jeg forresten ikke med på. Gunnarsson på en god dag hadde nok tatt minst et par av målene også, selv om det kun var den første som var en tabbe.

Jeg er ingen fan av 3-5-2, bare for å understreke det. Men jeg skjønner hvorfor det blir gjort i enkelte kamper for å demme opp for motstanderen. Så fungerte det ikke optimalt i dag heller, for all del, men jeg mener backbyttene var mer avgjørende enn formasjon. Og at en 2-0-ledelse på bortebane mot et så godt lag er en fornærmelse er jeg i alle fall kraftig uenig i. Om man spiller sånn i 30 kamper, ja greit, men ikke i en enkeltkamp borte mot et klart bedre lag.
Tror du virkelig jeg mener at det å lede 2-0 er det som var en fornærmelse? Eller at jeg siktet til utboksingen til Gunnarsson da jeg argumenterte med ukjente roller?

Nå gjør du deg langt dummere enn du er, Wiggum.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Håper vi får se en annen tilmærning neste gang vi er der oppe.
Må nesten gå gale til slutt når vi lar Glimt spille rundt 16-metern til Viking gjennom hele kampen.

Da er det bedre å gi motstanderen litt mer trøbbel. Forsøke å få til ett spill lengre oppe på banen. Fremfor å bare skulle forsvare seg.

Godt mulig vi hadde fått flere i sekken da og. Men er lidene å la Glimt se ut som de er Real Madrid.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 7:34 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:22 pm
Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 7:08 pm

Glimt er ikke hva de engang var. Men om man står på halvdistanse og lar dem trille ball, så går det slik som dette. Og det vet vi veldig godt, for vi har gjort akkurat det samme i Bodø tidligere.

Risikoen for personlige feil øker når man ikke spiller i sine vante roller. Risikoen for at spillere presterer dårlig øker i ukjente roller.

Og jeg er ikke med på at vi ledet 3-1 pga en god kampplan. Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna. Den 1. omgangen var en fornærmelse mot alle som er glade i Viking, og fotballen Viking skal stå for.
Glimt har bøtta inn tre, fire, fem, seks og sju mål mot all slags formasjoner. Man kunne fort blitt straffet hardt med mer offensiv formasjon også. Og at f.eks Gunnarsson sin utboksing på 1-2 skyldes ukjent rolle er jeg forresten ikke med på. Gunnarsson på en god dag hadde nok tatt minst et par av målene også, selv om det kun var den første som var en tabbe.

Jeg er ingen fan av 3-5-2, bare for å understreke det. Men jeg skjønner hvorfor det blir gjort i enkelte kamper for å demme opp for motstanderen. Så fungerte det ikke optimalt i dag heller, for all del, men jeg mener backbyttene var mer avgjørende enn formasjon. Og at en 2-0-ledelse på bortebane mot et så godt lag er en fornærmelse er jeg i alle fall kraftig uenig i. Om man spiller sånn i 30 kamper, ja greit, men ikke i en enkeltkamp borte mot et klart bedre lag.
Tror du virkelig jeg mener at det å lede 2-0 er det som var en fornærmelse? Eller at jeg siktet til utboksingen til Gunnarsson da jeg argumenterte med ukjente roller?

Nå gjør du deg langt dummere enn du er, Wiggum.
Nei, jeg tror ikke det. Men fakta er at vi ledet 2-0 ved pause og du mente måten vi spilte på var en fornærmelse. Da satte jeg det på spissen fordi jeg synes utsagnet var merkelig. Jeg påpekte også at personlige feil ble avgjørende og siktet da blant annet til dette målet. Hvorpå du svarer at sjansen for personlige feil øker i ukjente roller. Det er ikke sånn at alle feil og alt som gikk galt i dag kan skyldes formasjon, slik jeg mistenker at enkelte prøver å påstå.

Du skrev også følgende:

"Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna"

Altså, hvis vi hadde vunnet i Bodø og vært klar for semifinale så hadde du vært forbannet fordi du ikke likte formasjonen?
Sist redigert av Wiggum den lør mar 18, 2023 7:59 pm, redigert 1 gang totalt.

AllElite

Legg inn av AllElite »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 6:52 pm
AllElite skrev: lør mar 18, 2023 6:47 pm De bommet med taktikk og kampplan, Viking ble veldig baktunge og mot et kontringssterkt lag som B/G koster det mye. Det klarte Viking i 70 min før det sprakk skikkelig.
Hvis motstanderen er kontringssterk, så er det vel nettopp det å ligge bakpå som demmer best mulig mot akkurat det.
Evt oppskriften på å gå ut defensivt og baktungt

Ijeh_le9end

Legg inn av Ijeh_le9end »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:57 pmAltså, hvis vi hadde vunnet i Bodø og vært klar for semifinale så hadde du vært forbannet fordi du ikke likte formasjonen?
Nei, han hadde vært forbanna fordi vi ble utspilt etter alle kunstens regler og ville tapt en slik kamp 19 av 20 ganger.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:57 pm Du skrev også følgende:

"Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna"

Altså, hvis vi hadde vunnet i Bodø og vært klar for semifinale så hadde du vært forbannet fordi du ikke likte formasjonen?
Som Ijeh sier, så ville jeg vært forbanna fordi vi normalt ville tapt en slik kamp. 19 av 20 ganger er trolig ikke nok, jeg ville sagt 49 av 50.

Jeg vil at Viking skal være tro til sitt spill. Enten vi møter Real Madrid eller Bryne. Men i alle fall når vi møter Bodø Glimt. Så får vi heller ryke på en smell. Det aller verste Viking kan gjøre mot neg som supporter er å parkere bussen som i dag, og likevel slippe inn 5 mål og tape. Da er hele laget en jævla vits. Jeg orker det ikke. Jeg så det gang etter gang i fjor.

Det er ganske alvorlig om trenerne, på 3 år, ikke har klart å spille inn et system som kan være utgangspunktet i alle kamper. Jeg sliter rett og slett med å støtte et lag som spiller slik Viking gjorde i dag. Det er ikke fotball.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 7:03 pm Fra SA:
– Veldig skuffende, konkluderer Viking-trener Bjarte Lunde Aarsheim.

– Det er et godt lag vi møtte og til slutt spiste de oss opp. I dag synes jeg at meg og Morten gjorde litt dårlig valg i kampen. Det er skuffende, fortsetter han.

– Hva sikter du til da?

– Flere ting - alt fra bytter og formasjon til å lese kampbildet. Spillerne var lojale og la hjertet utpå der, men fikk lite hjelp fra siden i dag. Men det er lett å være etterpåklok, svarer Viking-treneren.

– Det høres ut som dere tar på dere mye av skylden?

– Ja, det kan vi godt gjøre.
Flott at trenerne godt kan ta på seg skylden for at de velger samme kampplan som sist. Jeg er så lei 3-5-2. Ufattelig lei. Nå må det være slutt.
Enig med deg. Samtidig liker jeg veldig godt at Batty er ærlig og tar selvkritikk. Jeg har alltid hatt stor respekt for Batty og håper at dette betyr at viking nå er ferdige med 3-5-2.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Ziggi76 skrev: lør mar 18, 2023 8:41 pm Enig med deg. Samtidig liker jeg veldig godt at Batty er ærlig og tar selvkritikk. Jeg har alltid hatt stor respekt for Batty og håper at dette betyr at viking nå er ferdige med 3-5-2.
Det har jeg rett og slett ingen tro på. Jeg ser ikke en eneste grunn til at Viking skulle gå bort fra det samme systemet de spilte mot rbk. Og da spesielt ikke til en formasjon som «folket» snudde seg mot i fjor. Nå må vi for pokker begynne å tro på våre egne styrker. Hvorfor skal spillerne tro på seg selv i 4-3-3 når ikke trenerne gjør det?

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 8:45 pm
Ziggi76 skrev: lør mar 18, 2023 8:41 pm Enig med deg. Samtidig liker jeg veldig godt at Batty er ærlig og tar selvkritikk. Jeg har alltid hatt stor respekt for Batty og håper at dette betyr at viking nå er ferdige med 3-5-2.
Det har jeg rett og slett ingen tro på. Jeg ser ikke en eneste grunn til at Viking skulle gå bort fra det samme systemet de spilte mot rbk. Og da spesielt ikke til en formasjon som «folket» snudde seg mot i fjor. Nå må vi for pokker begynne å tro på våre egne styrker. Hvorfor skal spillerne tro på seg selv i 4-3-3 når ikke trenerne gjør det?
Jeg mistenker fremdeles at omleggingen skyldes at 3-5-2 egentlig er Jensens foretrukne system og skulle gjerne visst mer om hvordan han og Batty samarbeider om det taktiske.

Defensivt så fungerer åpenbart 3-5-2 ganske bra mot 4-3-3 når man kjenner systemet ut og inn. Da må man imidlertid være trygge i sine roller og kunne holde på ballen når den vinnes. I dag hadde ballfører knapt alternativer når ballen ble vunnet og en spiller som Nilsen Tangen var kun en skygge av seg selv. Kampen i dag viste at viking overhodet ikke er kjente i sine roller i 3-5-2. At viking la om tjente kun Bodø glimt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Ekstremt skuffende å slippe inn 4 mål etter å ha ledet 3-1.
Vi blir alt for passive. Vi står med lua i hånda og ser på. Skal vi stå lavt så må vi ivertfall være aggresive og komme opp i press. Når vi står og ser på og Glimt spillerne får slå innlegg etter innlegg, ja da er det vanskelig å stå imot til slutt.

Ser trenerne tar skylda. Den er grei. Men vi gjorde det samme ifjor. Jeg håper læringskurven går oppover snart. Mot gode lag som Glimt og RBK under Eggen så var og er beste medisin å være aggresive og ikke la de få spille sitt spill.

Jeg skal ikke ta denne formasjons diskusjonen. Alle ser hvordan det gikk. Det hadde kanskje gått like ille i 4-3-3. Det som skuffer er at vi kommer for å forsvare oss til seier uavhengig av formasjon. Det at vi er så feige sliter jeg med. Det var det samme ifjor. Det er mer skuffende enn at vi slipper inn 5 mål. For vi var nære noe i Bodø. Men til syvende og sist så taper vi så utrolig fortjent.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

TAdams6 skrev: lør mar 18, 2023 10:02 pm Ekstremt skuffende å slippe inn 4 mål etter å ha ledet 3-1.
Vi blir alt for passive. Vi står med lua i hånda og ser på. Skal vi stå lavt så må vi ivertfall være aggresive og komme opp i press. Når vi står og ser på og Glimt spillerne får slå innlegg etter innlegg, ja da er det vanskelig å stå imot til slutt.
Det er akkurat dette Løkberg har snakket om i diverse podcaster. Da man la om til 3-5-2 i europakampene så forsvant mye av aggressiviteten i spillet, og man klarte ikke omstille igjen til «hverdagen». Aggressiviteten som skulle være kjennetegnet forsvant. Man ble passiv og defensiv i tankegangen. Akkurat som i dag.

Vi må snarest slutte med dette svineriet. Dette tapet kommer til å sitte i en stund. Ikke fordi vi tapte, men fordi vi går inn i det med åpne øyne og møter kampen som et nedrykkslag uten egne ferdigheter. Og jaggu så vi ikke ut som et også.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Å spille aggresivt kampen gjennom når man er så defensive i tankesettet er en kunst.

Og som en skrev her tidligere. Når skal vikingspillerne få trua med å spille sitt eget spill når ikke trenerne har denne trua.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Vikingen skrev: lør mar 18, 2023 8:25 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:57 pm Du skrev også følgende:

"Hadde kampen endt 3-1 til Viking hadde det vært et av tidenes ran i norsk fotball. Jeg hadde vært forbanna da også, om enn ikke like forbanna"

Altså, hvis vi hadde vunnet i Bodø og vært klar for semifinale så hadde du vært forbannet fordi du ikke likte formasjonen?
Som Ijeh sier, så ville jeg vært forbanna fordi vi normalt ville tapt en slik kamp. 19 av 20 ganger er trolig ikke nok, jeg ville sagt 49 av 50.

Jeg vil at Viking skal være tro til sitt spill. Enten vi møter Real Madrid eller Bryne. Men i alle fall når vi møter Bodø Glimt. Så får vi heller ryke på en smell. Det aller verste Viking kan gjøre mot neg som supporter er å parkere bussen som i dag, og likevel slippe inn 5 mål og tape. Da er hele laget en jævla vits. Jeg orker det ikke. Jeg så det gang etter gang i fjor.

Det er ganske alvorlig om trenerne, på 3 år, ikke har klart å spille inn et system som kan være utgangspunktet i alle kamper. Jeg sliter rett og slett med å støtte et lag som spiller slik Viking gjorde i dag. Det er ikke fotball.
Du kjører "nå gjør du deg dummere enn du er" til meg i et tidligere innlegg, samtidig som du nå faktisk sier at du ville vært forbanna over Viking-seier borte mot Bodø/Glimt fordi de ikke spilte eget spill? Tror nesten ikke det jeg leser. Igjen, hadde dette vært en greie i 30 kamper så hadde jeg skjønt frustrasjonen, men i en enkeltkamp borte mot et av de beste lagene lever jeg fint med at man tilpasser seg og kjører en defensiv tilnærming. Dessverre var det ikke godt nok i dag, men det var ikke formasjonen som var hovedårsaken til det etter min mening. Så får vi være enig om å være uenig i akkurat det.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Ijeh_le9end skrev: lør mar 18, 2023 8:03 pm
Wiggum skrev: lør mar 18, 2023 7:57 pmAltså, hvis vi hadde vunnet i Bodø og vært klar for semifinale så hadde du vært forbannet fordi du ikke likte formasjonen?
Nei, han hadde vært forbanna fordi vi ble utspilt etter alle kunstens regler og ville tapt en slik kamp 19 av 20 ganger.
Jeg vil aldri være forbannet når Viking vinner fotballkamper, men da er vi ulike.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Wiggum skrev: søn mar 19, 2023 1:58 am Du kjører "nå gjør du deg dummere enn du er" til meg i et tidligere innlegg, samtidig som du nå faktisk sier at du ville vært forbanna over Viking-seier borte mot Bodø/Glimt fordi de ikke spilte eget spill? Tror nesten ikke det jeg leser.
Jeg skjønner godt at du ikke tror det du leser, om det er slik du fremstiller det jeg skriver. Og jeg ville selvsagt ikke vært forbanna over det faktum at vi vant, men at Viking risikerte alt ved å stille slik de gjorde. Hadde vi vunnet i dag hadde det vært et ran. Du er vel omtrent den eneste som mener noe annet. Jeg var irritert allerede da trenerne gikk ut og vurderte 3-5-2. Vi har rett og slett ikke tropp til det, en erkjennelse jeg trodde vi gjorde etter i fjor.

Når jeg skrev at du gjorde deg dummere enn du er, så presiserte jeg det slik i et tidligere innlegg:
Tror du virkelig jeg mener at det å lede 2-0 er det som var en fornærmelse? Eller at jeg siktet til utboksingen til Gunnarsson da jeg argumenterte med ukjente roller?

Lagerleif

Legg inn av Lagerleif »

Er i likhet med i fleste her veldig skuffet over det taktiske mot Glimt. I tidligere kamper har vi vært jevngode med dem i 3-5-2 etter å ha kjempet dem ut av stilen, men det var det absolutt ingen tegn på i går.

Litt merkelig at de ikke la om til 4-3-3 i pausen etter å ha blitt rundspilt i 45 minutter. Haugen gikk jo ut uansett, så burde være en glatt sak å legge om hvis f.eks. Svendsen kom inn og Diop ble flyttet til backen.

Hvis vi ikke evner å kjempe motstanderne ut av stilen i 3-5-2, foretrekker jeg å vrake den og heller kjøre fast i 4-3-3.

Etter å ha tatt en kjapp titt på laget, ser jeg at verken Svendsen eller Austbø var på benken (noen som vet grunnen til det?), så det måtte vel i så fall blitt Kabran inn på kanten hvis de hadde lagt om i pausen.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Tripic er i alle fall tydelig i SA:
Han påpeker blant annet at relasjonene ikke satt hundre prosent offensivt og at endringen av formasjon kan ha en sammenheng.

– Hvordan ser du på at det blir endret formasjon etter en vinter der dere har trillet 4–3–3?

– Det er et stort spørsmålstegn, men trenerteamet har analysert grundig og sett mye av Bodø/Glimt og hva som er den beste måten for å slå dem. Men det er en formasjon vi ikke har drillet på flere områder. Vi scoret tre mål. Så noe fungerte, men defensivt var det også noe som ikke fungerte, svarer Viking-kapteinen.

De siste sesongene har eksempelvis Bodø/Glimt vært tro til sin egen spillestil og drillet sin 4–3–3-formasjon i kamp etter kamp, uansett om motstander har vært Roma, Ranheim eller Sarpsborg 08.

– Bør dere være mer tro mot egen spillestil og formasjon uansett motstand for å få en gevinst på lengre sikt?

– Over tid er nok det en løsning og vår vei å gå. Jeg håper og tror det er det vi skal, selv om vi i enkeltkamper kan variere. Vi har slått Glimt på hjemmebane med denne formasjonen (3–5–2), men sluppet inn 10 i Bodø på to kamper. Da må vi kanskje spørre oss selv om det er riktig vei å gå, svarer Tripic.
Litt usikker på hva Tripic mener med at de «ikke har drillet formasjonen på flere områder», men da er det i alle fall slik flere av oss tenkte på forhånd. Spillerne er ikke komfortable med denne formasjonen.

Aarsheim sier seg forøvrig enig i samme artikkel. Men det gjorde de jo etter sesongevalueringen også.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Tror den formasjonsgreia er ferdig nå. En gang for alle. Spillerne vil gjøre opprør om de må opptre slik igjen.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Vikingen skrev: søn mar 19, 2023 7:55 am Tripic er i alle fall tydelig i SA:
Han påpeker blant annet at relasjonene ikke satt hundre prosent offensivt og at endringen av formasjon kan ha en sammenheng.

– Hvordan ser du på at det blir endret formasjon etter en vinter der dere har trillet 4–3–3?

– Det er et stort spørsmålstegn, men trenerteamet har analysert grundig og sett mye av Bodø/Glimt og hva som er den beste måten for å slå dem. Men det er en formasjon vi ikke har drillet på flere områder. Vi scoret tre mål. Så noe fungerte, men defensivt var det også noe som ikke fungerte, svarer Viking-kapteinen.

De siste sesongene har eksempelvis Bodø/Glimt vært tro til sin egen spillestil og drillet sin 4–3–3-formasjon i kamp etter kamp, uansett om motstander har vært Roma, Ranheim eller Sarpsborg 08.

– Bør dere være mer tro mot egen spillestil og formasjon uansett motstand for å få en gevinst på lengre sikt?

– Over tid er nok det en løsning og vår vei å gå. Jeg håper og tror det er det vi skal, selv om vi i enkeltkamper kan variere. Vi har slått Glimt på hjemmebane med denne formasjonen (3–5–2), men sluppet inn 10 i Bodø på to kamper. Da må vi kanskje spørre oss selv om det er riktig vei å gå, svarer Tripic.
Litt usikker på hva Tripic mener med at de «ikke har drillet formasjonen på flere områder», men da er det i alle fall slik flere av oss tenkte på forhånd. Spillerne er ikke komfortable med denne formasjonen.

Aarsheim sier seg forøvrig enig i samme artikkel. Men det gjorde de jo etter sesongevalueringen også.
Jeg tror ikke det er Aarsheim som er problemet.
Ellers er det symptomatisk at diplomaten Tripic er såpass tydelig som det han er her. Jeg tipper at dette var siste kamp vi fikk se 3-5-2 i år.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

eppaen skrev: søn mar 19, 2023 8:29 am Tror den formasjonsgreia er ferdig nå. En gang for alle. Spillerne vil gjøre opprør om de må opptre slik igjen.
Jeg tror dessverre ikke det. Jeg tror en av, eller begge trenerne, fortsatt mener det er en styrke å tilpasse seg motstanderen i kamp eller kamp. Det er så hinsides idiotisk å stille i 3-5-2 i Bodø når man akkurat har slått rbk i 4-3-3 og spillerne har fått litt selvtillit igjen. Det er så hinsides idiotisk å endre formasjon og lagoppstilling etter en positiv opplevelse, når det var massiv kritikk mot akkurat dette forrige sesong. Dette dreper optimisme.

Og når Tripic i tillegg sier at de ikke har drillet noe særlig i formasjonen, og vi har mange nye spillere, så fremstår det ikke mindre idiotisk akkurat.

Jeg er faktisk oppriktig bekymret for at Jensen og Batty fortsatt tenker at formasjoner bare er tall, og at 3-5-2 fortsatt er et godt alternativ.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»