Det finnes gode folk.

Svar
MRSA
Innlegg: 2168

Det finnes gode folk.

Legg inn av MRSA »

I kassa på Rema oppdagar ei gammal dame at ho har mista bankkortet sitt. Ho oppdager og at det finnes gode mennesker. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V ... nne-betale

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Flott - ja, når man stilles overfor slike ting er det nok mange av oss som kan tenke seg å bidra. Har tenkt noen ganger på det selv, men det krever litt kjapt omløp i hodet og trå til akkurat der og da.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MRSA skrev: lør mar 18, 2023 8:46 pm I kassa på Rema oppdagar ei gammal dame at ho har mista bankkortet sitt. Ho oppdager og at det finnes gode mennesker. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V ... nne-betale
Herlig historie. Takk for at du deler!
Nydelig at det finnes slik godhet i mennesker selv den dag i dag.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Jeg stod i køen på en av menybutikkene for etpar uker siden. Ei sliten jente stod med de få varene hun hadde råd til og puttet i posen. Neste dame var i gang med å løfte sine varer på båndet, og hun sa høyt til jenta at hun skulle vente litt. Så legger hun to pakker wienerpølser to brød og en pose epler bort til ungjenta. "De kjøpte jeg for deg" og smilte. Smil og tårer...
De finnes fortsatt fine folk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

På bygda lar de dem komme tilbake senere og betale.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: lør mar 18, 2023 10:17 pm På bygda lar de dem komme tilbake senere og betale.
Ja, det har vært mye rom for slikt på bygdene. Jeg har "erfaring fra bransjen" i over 40 år - når kjøpmannen hadde det relativt romslig, kunne han også være romslig. Problemene oppstod stort sett hvis det ble flere familier som hadde problemer og lå etter med betalingen. Der jeg kommer fra kunne man kjøpe "på bok" til langt opp på 80-tallet - mot slutten av året måtte man nok skrive litt som "tap"...

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Queenie skrev: lør mar 18, 2023 10:17 pm På bygda lar de dem komme tilbake senere og betale.



Det er vel lenge siden, er det ikke? Mine foreldre handlet "på bok" og betalte når de fikk oppgjør. Selv fikk jeg skrive opp varene på samvirkelaget på åtti og nittitallet, helt til butikken ble nedlagt. Kjekt for meg da jeg kunne utsette betalingen av julehandelen til jeg fikk utbyttet i februar.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det skulle bare mangle. Hadde selvsagt gjort det samme, hadde vi ikke alle?

Mer stress om hun handlet for 2000-3000kr

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

kytec skrev: lør mar 18, 2023 10:41 pm Det skulle bare mangle. Hadde selvsagt gjort det samme, hadde vi ikke alle?

Mer stress om hun handlet for 2000-3000kr



Tja, det er første gang jeg hører om noe slikt, men så er det slik at alt kommer ikke i avisa.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Gårdsdattra skrev: lør mar 18, 2023 10:45 pm
kytec skrev: lør mar 18, 2023 10:41 pm Det skulle bare mangle. Hadde selvsagt gjort det samme, hadde vi ikke alle?

Mer stress om hun handlet for 2000-3000kr
Tja, det er første gang jeg hører om noe slikt, men så er det slik at alt kommer ikke i avisa.
Tipper det skjer hundre ganger om dagen, i alle fall titalls.

Er vel en Rema tilsatt som vil ha trynet sitt i avisa og en journalist med lite å skrive om.

Tja, det er første gang jeg hører om noe slikt, men så er det slik at alt kommer ikke i avisa.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gårdsdattra skrev: lør mar 18, 2023 10:33 pm
Queenie skrev: lør mar 18, 2023 10:17 pm På bygda lar de dem komme tilbake senere og betale.



Det er vel lenge siden, er det ikke? Mine foreldre handlet "på bok" og betalte når de fikk oppgjør. Selv fikk jeg skrive opp varene på samvirkelaget på åtti og nittitallet, helt til butikken ble nedlagt. Kjekt for meg da jeg kunne utsette betalingen av julehandelen til jeg fikk utbyttet i februar.
Nei :) Tror ikke det handler om utbredt krita, mer av typen jeg har glemt kortet eller det plutselig blir avvist, men det skjer ja.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Et par smågutter sto foran godteriene i nærbutikken for en tid siden med noen små mynter og regnet på hva de hadde råd til, og jeg la merke til at de nesten ikke hadde råd til noe som helst. I et anfall av julenisse ga jeg dem 20 kroner.
De fikk hakaslepp, men fikk til slutt kjøpt litt hver.
Artig å se at noen blir så glad for så lite :-)
Jeg har selv vært i samme situasjon som barn. Ønsket så gjerne å kjøpe en karamell som kostet 5 øre, men hadde kun 4 øre.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: søn mar 19, 2023 11:03 am Et par smågutter sto foran godteriene i nærbutikken for en tid siden med noen små mynter og regnet på hva de hadde råd til, og jeg la merke til at de nesten ikke hadde råd til noe som helst. I et anfall av julenisse ga jeg dem 20 kroner.
De fikk hakaslepp, men fikk til slutt kjøpt litt hver.
Artig å se at noen blir så glad for så lite :-)
Jeg kan ikke huske sist jeg hadde mynter på meg.

Så jeg måtte spurt om de hadde Vipps :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: søn mar 19, 2023 11:07 am
fargerik skrev: søn mar 19, 2023 11:03 am Et par smågutter sto foran godteriene i nærbutikken for en tid siden med noen små mynter og regnet på hva de hadde råd til, og jeg la merke til at de nesten ikke hadde råd til noe som helst. I et anfall av julenisse ga jeg dem 20 kroner.
De fikk hakaslepp, men fikk til slutt kjøpt litt hver.
Artig å se at noen blir så glad for så lite :-)
Jeg kan ikke huske sist jeg hadde mynter på meg.

Så jeg måtte spurt om de hadde Vipps :)
hehehe....ja, slik er det blitt. Jeg har alltid noen mynter, tikroning og tyvekroning helst, for å kunne få handlevogn i de butikkene som har handlevognene fastlåst.
Har funnet ut at vipps ikke funker når man skal ha handlevogn.
Trenger ellers ikke mynter til noe som helst. Kanskje bortsett fra å gi bort en mynt en gang i mellom, da.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: søn mar 19, 2023 11:12 am
PapaSmurf skrev: søn mar 19, 2023 11:07 am
fargerik skrev: søn mar 19, 2023 11:03 am Et par smågutter sto foran godteriene i nærbutikken for en tid siden med noen små mynter og regnet på hva de hadde råd til, og jeg la merke til at de nesten ikke hadde råd til noe som helst. I et anfall av julenisse ga jeg dem 20 kroner.
De fikk hakaslepp, men fikk til slutt kjøpt litt hver.
Artig å se at noen blir så glad for så lite :-)
Jeg kan ikke huske sist jeg hadde mynter på meg.

Så jeg måtte spurt om de hadde Vipps :)
hehehe....ja, slik er det blitt. Jeg har alltid noen mynter, tikroning og tyvekroning helst, for å kunne få handlevogn i de butikkene som har handlevognene fastlåst.
Har funnet ut at vipps ikke funker når man skal ha handlevogn.
Trenger ellers ikke mynter til noe som helst. Kanskje bortsett fra å gi bort en mynt en gang i mellom, da.
Kan ikke huske sist jeg måtte ha mynter til en handlevogn heller. Men jeg har en platikkdings på bilnøkkelen som gjør at jeg kan få løs en vogn og samtidig kunne putte nøkkelen tilbake i lomma, tror sist jeg brukte den var i Sverige i fjor.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»