Reiseplaner fremover..

Svar
Brukeravatar
Pernille
Sted: Nivelles
Has thanked: 0
Been thanked: 266 times

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av Pernille »

KongOlav2 skrev: søn mar 12, 2023 1:04 pm
Pernille skrev: søn mar 12, 2023 11:31 am Det høres ut som en super idè. Det er vanskelig å trå feil i Sør-Frankrike utenfor turistsesongen på våren eller på høsten. Eller egentlig noen steder i Frankrike. Nice, Aix og Avignon er alle fantastisk flotte byer. Carcassonne også. Velger du en litt mer nordvestlig rute fra Carcassonne så kommer du til triangelet Montauban, Cahors, Rocamadour, Domme, Bergerac, og Bordeaux med fantastisk mye bra kultur, vin og mat og fotturer i skog mark hvis man så ønsker.
I Nice har jeg vært. Litt for turistaktig for min del. Vil også derfor unngå steder som Cannes og St.Tropez. Etter adkomst Nice ville det derfor vært rett opp i åsene med til f.eks Vence eller en av de andre landsbyene som ligger i samme område. Deretter virker den lille byen Cassis rett øst for Marseille svært interessant. Mellom denne og Marseille ligger nasjonalparken Calanques som ser veldig flott ut.

Det siste området du snakker om er litt for flatt for min del. Om det blir en tur etter hvert ville det nesten helt sikkert blitt lavere Pyreneene til slutt.
Alt dette er flotte destinasjoner som kan lett kan nås fra Nice med buss (eller bil hvis du vil leie det for et par dager, hvilket jeg anbefaler). Både Vence, Tourette sur Loup og Grasse er vel verdt sine besøk. En veldig fin fottur er å kjøre opp til et bittelite sted som heter Pont du Loup som ligger mellom Vence og Grasse og enten gå opp til Gourdon (kjempetungt men med fantastisk utsikt på toppen hvor man også kan lunch'e og ta seg et glass) eller oppover le Loup (som er en elv). Ellers i området rundt Nice er Mercantour nasjonalpark med sikkert hundrevis av forskjellige stier og toppturer.

Videre vestover fra Cannes, mellom St. Rapahel og Le Trayas finnes det en liten fjellkjede som heter Massif de l'Esterel med noen skikkelig flotte turområder som ikke er alt for tungt å gå i. Jeg nevner det fordi toget går rett forbi så her er det store muligheter for en "stopover" på en dag eller to og utforske området. Det er også veldig fint å dykke/snorkle her hvis man ønsker det.

Calanques rett før Marseilles har jeg bare vært utenfor med båt, men det ser veldig fint og dramatisk ut. Fint er også Cassis utenfor turistsesongen. Marseille synes jeg dog bare er møkkete, folksomt og bråkete, but that's just me.

Rett vest for Marseille og før Camargue ligger det enorme industriområder på rekke og rad så med mindre man synes det er spennende ville jeg heller ha funnet andre steder innover i landet som f.eks. Digne eller Sisteron.

KongOlav2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 870 times

Legg inn av KongOlav2 »

tokk skrev: søn mar 12, 2023 2:51 pm Neste reise blir til Malaga med jobben. Her blir det noen dager med oppsatt opplegg, før jeg og noen kollegaer Reier hjem et par dager senere.

Noen med tips til området? Har ikke bestilt noen ting enda og har 5 dager til overs. Vurdere hotell i Malaga sentrum, men ser prisene og kvaliteten blir bedre om man beveger seg litt utenfor.
Ta en tur hit:

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/opB ... attraksjon

Flere selskaper som arrangerer dagsturer for under tusenlappen. Halvannen times busstur og 2-3 timer gåing.
These users thanked the author KongOlav2 for the post:
tokk

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Pernille skrev: søn mar 12, 2023 6:06 pm Alt dette er flotte destinasjoner som kan lett kan nås fra Nice med buss (eller bil hvis du vil leie det for et par dager, hvilket jeg anbefaler). Både Vence, Tourette sur Loup og Grasse er vel verdt sine besøk. En veldig fin fottur er å kjøre opp til et bittelite sted som heter Pont du Loup som ligger mellom Vence og Grasse og enten gå opp til Gourdon (kjempetungt men med fantastisk utsikt på toppen hvor man også kan lunch'e og ta seg et glass) eller oppover le Loup (som er en elv). Ellers i området rundt Nice er Mercantour nasjonalpark med sikkert hundrevis av forskjellige stier og toppturer.

Videre vestover fra Cannes, mellom St. Rapahel og Le Trayas finnes det en liten fjellkjede som heter Massif de l'Esterel med noen skikkelig flotte turområder som ikke er alt for tungt å gå i. Jeg nevner det fordi toget går rett forbi så her er det store muligheter for en "stopover" på en dag eller to og utforske området. Det er også veldig fint å dykke/snorkle her hvis man ønsker det.

Calanques rett før Marseilles har jeg bare vært utenfor med båt, men det ser veldig fint og dramatisk ut. Fint er også Cassis utenfor turistsesongen. Marseille synes jeg dog bare er møkkete, folksomt og bråkete, but that's just me.

Rett vest for Marseille og før Camargue ligger det enorme industriområder på rekke og rad så med mindre man synes det er spennende ville jeg heller ha funnet andre steder innover i landet som f.eks. Digne eller Sisteron.
Takker for tips. Spesielt det om fjellområdet mellom St.Raphael og Le Trayas kan være nyttig. Har lagt merke til på kart at det ser ut som det minst bebygde området på Rivieraen, og da virker det mer fristende enn turistfellene ellers i regionen.

Marseille er delvis interessant i seg selv, men også som utgangspunkt for turer. Enten til Calanques om man dropper Cassis, eller til øyene utenfor Marseille. Her ligger jo bl.a. Chateau d'If, kjent fra "Greven av Monte Cristo". Og i tillegg de to øyene rett utenfor Chateau d'If som ser ut som en fin og enkel fottur. Er jo nesten 5 km fra ende til ende.

tokk
Has thanked: 13 times
Been thanked: 36 times

Legg inn av tokk »

tokk skrev: søn mar 12, 2023 2:51 pm Neste reise blir til Malaga med jobben. Her blir det noen dager med oppsatt opplegg, før jeg og noen kollegaer Reier hjem et par dager senere.

Noen med tips til området? Har ikke bestilt noen ting enda og har 5 dager til overs. Vurdere hotell i Malaga sentrum, men ser prisene og kvaliteten blir bedre om man beveger seg litt utenfor.
Eller kunne det kanskje vært kjekkere å reist ned til Marbella?

Brukeravatar
startelver
Sted: Digital nomade
Has thanked: 2117 times
Been thanked: 1304 times

Legg inn av startelver »

Ving reiser gir 1200 kroner rabatt gjennom COOP-medlemskap. Uansett ferie. Må bestilles før 30. mars. Avreise frem til oktober. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

"Rabatten skal alltid utgjøre minst 600 kroner per booking, og den kommer i tillegg til eventuelle kampanjer og prisavslag som kjøres av Ving. For å markere den nye avtalen, blir det gitt dobbel rabatt på 1200 kroner for reiser i perioden 1. mai til 30.okt.

Brukeravatar
ehall
Has thanked: 444 times
Been thanked: 484 times

Legg inn av ehall »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 1:09 pm Ving reiser gir 1200 kroner rabatt gjennom COOP-medlemskap. Uansett ferie. Må bestilles før 30. mars. Avreise frem til oktober. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

"Rabatten skal alltid utgjøre minst 600 kroner per booking, og den kommer i tillegg til eventuelle kampanjer og prisavslag som kjøres av Ving. For å markere den nye avtalen, blir det gitt dobbel rabatt på 1200 kroner for reiser i perioden 1. mai til 30.okt.
Tenkte ikke på denne sist jeg bestilte. Problemet er alle medlemskap og kort man har, og huske alle steder man kan få rabatt når man bestiller et eller annet.

DoktorS
Has thanked: 709 times
Been thanked: 612 times

Legg inn av DoktorS »

Da tok jeg bare å bestemte meg her. Dvs, jeg får vel endelig bestille på mandag det jeg har tenkt. Orket ikke dette styret med å komme seg ned til Napoli og så videre til Varna - ting passet dårlig og det blir to-tre dager "bortkasta" på reising, mellomlanding og oppstykka dager.

Derfor tar jeg sikte på en separat tur til Napoli i august-september, dog - september er priset veldig høyt av Norwegian nå - fort over 4.000 tur/retur - rimeligere i august...

.... gjorde det enkelt med første del av hovedferien, rett og slett onsdag ettermiddag til tirsdag morgen i Wien. Litt lenge, men samtidig er jo det muligheter å gjøre utflukter - f.eks. til Linz, som bare tar 1,5 time med tog - det er egentlig vel så greit som å dra med koffert, sjekke inn i fremmed by for to netter etc.

Brukeravatar
startelver
Sted: Digital nomade
Has thanked: 2117 times
Been thanked: 1304 times

Legg inn av startelver »

Jeg har lyst til å leie en bobil og overnatte "gratis" nede i sør-europa. Da kan man reise fra sted til sted litt på måfå uten å tenke på høye hotellpriser. Er rimeligere å leie disse bilene nede i Frankrike / Spania.
Fordelen er at man også kan få noen flotte naturopplevelser ganske closeup.
These users thanked the author startelver for the post:
DoktorS

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Uansett, de siste 13-14 årene, så har jeg jo ikke unngått å fått enten en servering, en god samtale, en god glem og eller en liten sense over et lite glass, hos venner, eller egentlig bare et snev av en sommedrøm hos Slavena/Slavenna...

Brukeravatar
SirJames
Sted: Gran Canaria
Has thanked: 1077 times
Been thanked: 1207 times

Legg inn av SirJames »

Første "utflukt" nå er 4 uker på Granca i mai. Det gledes.

Brukeravatar
PapaSmurf
Has thanked: 1231 times
Been thanked: 4064 times

Legg inn av PapaSmurf »

Blir Spania i sommer. Tilbake til Alcudia for første gang på lenge.

Så blir det fotballtur i høst om MFK greier å karre seg til gruppespill i Europa. Hadde vært fint om vi trakk Napoli på ett eller annet vis.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: lør mar 18, 2023 11:47 am Derfor tar jeg sikte på en separat tur til Napoli i august-september, dog - september er priset veldig høyt av Norwegian nå - fort over 4.000 tur/retur - rimeligere i august...
Synes både tilbud og priser er rimelige begredelige ang flyreiser nå. Sommerferien er bestilt, da blir det tur til Sveits, men kikket også på en mulig tur i september. Mulige destinasjoner kunne vært med fly til f.eks Geneve, Milano, Nice, Barcelona eller Zurich. Med avreise fra Nordvestlandet.

Kun Norwegian flyr imidlertid til Geneve, og de billettene er jevnt over dyre. Under 4,5k med bagasje er vanskelig og det koster over 5000 på de mest aktuelle datoene.
Etter skoleferien er over virker det som at SAS heller ikke flyr til Barcelona. Og til Nice kun på torsdag og søndag. Igjen er Norwegianbilletter dyre om man ikke drar på veldig begrensede dager, typisk tirsdag eller onsdag. Det gjelder både Nice og Barcelona. Disse kan imidlertid være mer aktuelle neste vår/forsommer.
Milano er litt bedre, men merkelig nok er Zürich, kanskje Europas dyreste by, omtrent den eneste av disse destinasjonene hvor jeg kan få billetter godt ned på 3000-tallet. Jævlig snålt.

Brukeravatar
Someone
Has thanked: 46 times
Been thanked: 155 times

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:15 pm Synes både tilbud og priser er rimelige begredelige ang flyreiser nå. Sommerferien er bestilt, da blir det tur til Sveits, men kikket også på en mulig tur i september. Mulige destinasjoner kunne vært med fly til f.eks Geneve, Milano, Nice, Barcelona eller Zurich. Med avreise fra Nordvestlandet.

Kun Norwegian flyr imidlertid til Geneve, og de billettene er jevnt over dyre. Under 4,5k med bagasje er vanskelig og det koster over 5000 på de mest aktuelle datoene.
Etter skoleferien er over virker det som at SAS heller ikke flyr til Barcelona. Og til Nice kun på torsdag og søndag. Igjen er Norwegianbilletter dyre om man ikke drar på veldig begrensede dager, typisk tirsdag eller onsdag. Det gjelder både Nice og Barcelona. Disse kan imidlertid være mer aktuelle neste vår/forsommer.
Milano er litt bedre, men merkelig nok er Zürich, kanskje Europas dyreste by, omtrent den eneste av disse destinasjonene hvor jeg kan få billetter godt ned på 3000-tallet. Jævlig snålt.
Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Oslo-Zürich endte jeg forresten opp med å betale 4741kr t/r nå i vinterferien :p
These users thanked the author Someone for the post:
KongOlav2

Brukeravatar
Someone

Legg inn av Someone »

Pernille skrev: søn mar 12, 2023 6:06 pm
Alt dette er flotte destinasjoner som kan lett kan nås fra Nice med buss (eller bil hvis du vil leie det for et par dager, hvilket jeg anbefaler). Både Vence, Tourette sur Loup og Grasse er vel verdt sine besøk. En veldig fin fottur er å kjøre opp til et bittelite sted som heter Pont du Loup som ligger mellom Vence og Grasse og enten gå opp til Gourdon (kjempetungt men med fantastisk utsikt på toppen hvor man også kan lunch'e og ta seg et glass) eller oppover le Loup (som er en elv). Ellers i området rundt Nice er Mercantour nasjonalpark med sikkert hundrevis av forskjellige stier og toppturer.
Jeg har flere kjøreturer og sykkelturer opp til Gourdon. Og bodd i Tourrettes-sur-Loup endel ganger. Hele området er jo fullt av disse "gammel steinby ytterst på en klippe". Både innover dalene og langs "sjøsiden"

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Someone skrev: man mar 20, 2023 7:09 pm Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Oslo-Zürich endte jeg forresten opp med å betale 4741kr t/r nå i vinterferien :p
Kjøpte du den reisen til Zürich på kort varsel? Blir vel uansett dyrere på visse tidspunkter.

Jeg har reist på alpeturer på sommeren i over 10 år nå, og i hovedsak flyr jeg da til München, Geneve eller Zürich. Før covid var München nesten alltid billigst, nå er det stort sett Zürich.

Ellers synes jeg ruteforbindelsene nå er mangelfulle og litt merkelige. SAS har daglig rute til Zürich i stort sett hele september til relativt moderate priser, men ikke rute til Geneve. Norwegian har rute til Geneve, men kun 1-2 ganger i uka og relativt stive priser. De har dog ikke ruter til Zürich.

Og så synes jeg det er jævlig rart at SAS ikke har eller har så begrenset rute til såpass populære destinasjoner som Nice og Barcelona etter ca. 20.august.

Brukeravatar
Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:22 pm
Someone skrev: man mar 20, 2023 7:09 pm Jeg har valgt å utsette å bestille hjemreisen fra Nice i august, så har kun billett ned forløpig. Billettprisene hjem er såpass nær "max" at jeg tviler på om det blir dyrere, og i fjor oppdaget jeg at prisene fallt betraktelig 5-6 uker før avgang.

Kjøpte du den reisen til Zürich på kort varsel? Blir vel uansett dyrere på visse tidspunkter.
Nei, 5,5 måned før avreise, men var låst på tidspunkt. Og søndag-søndag i skolens vinterferie er dyrt ned dit med "likesinnede" ;)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Someone skrev: man mar 20, 2023 7:26 pm Nei, 5,5 måned før avreise, men var låst på tidspunkt. Og søndag-søndag i skolens vinterferie er dyrt ned dit med "likesinnede" ;)
Ja, såpass spesifikke datoer blir vel uunngåelig dyre. Det som overrasker meg mest er hvor dyrt det er selv når man kan være fleksibel. Pre-covid kunne jeg sikkert få en tur til en av de destinasjonene jeg har nevnt for rundt 2500 (fra Trondheim og uten direkterute) eller lavere, f.eks. på forsommeren eller i september. At det skulle være 1000-1500 dyrere er en ting, men at det er vanskelig å komme seg under 4500 selv med relativt fleksible datoer er ganske drøyt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 6:15 pm
DoktorS skrev: lør mar 18, 2023 11:47 am Derfor tar jeg sikte på en separat tur til Napoli i august-september, dog - september er priset veldig høyt av Norwegian nå - fort over 4.000 tur/retur - rimeligere i august...
Synes både tilbud og priser er rimelige begredelige ang flyreiser nå. Sommerferien er bestilt, da blir det tur til Sveits, men kikket også på en mulig tur i september. Mulige destinasjoner kunne vært med fly til f.eks Geneve, Milano, Nice, Barcelona eller Zurich. Med avreise fra Nordvestlandet.

Ja, for meg går det en grense når det begynner å bli godt over 3.000 én vei, i hvert fall. Jeg kom jo meg til Cape Town for vel 8.000... Til sammenligning. Er jo ganske godt vant, for jeg har vanligvis flydd før eller etter skoleferien. Nå har jeg vel søkt litt for tett opptil.

En kollega med familie på fire droppet direktefly til Nice og tok Lufthansa i stedet, og sparte nær 10.000 på det - og det må man jo nesten gjøre når også oppholdet der nede har økt med fryktelig mange prosent siden pre-covid. .

SAS - stusser generelt på at de ofte ikke kommer opp i søk nå, virker jo som om de har droppet veldig mange direktefly ut ti Europeiske byer i det siste..

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: man mar 20, 2023 8:58 pm Ja, for meg går det en grense når det begynner å bli godt over 3.000 én vei, i hvert fall. Jeg kom jo meg til Cape Town for vel 8.000... Til sammenligning. Er jo ganske godt vant, for jeg har vanligvis flydd før eller etter skoleferien. Nå har jeg vel søkt litt for tett opptil.

En kollega med familie på fire droppet direktefly til Nice og tok Lufthansa i stedet, og sparte nær 10.000 på det - og det må man jo nesten gjøre når også oppholdet der nede har økt med fryktelig mange prosent siden pre-covid. .

SAS - stusser generelt på at de ofte ikke kommer opp i søk nå, virker jo som om de har droppet veldig mange direktefly ut ti Europeiske byer i det siste..
Ja, det virker som at SAS skal sende veldig mye via København nå. Det er i det hele tatt svært få ruter jeg finner direkte med SAS til Sør-Europa i september. Barcelona og Nice er nevnt. Det virker heller ikke som de har ruter til f.eks Madrid eller Lisboa. Og kun 3 ukentlige fly til Roma. I det hele tatt er det svært lite utenom de mest typiske sydendestinasjonene. Norwegian har mye mer, og også gjennom sommeren. Ser at de har ruter i 2-3 måneder på sommeren til f.eks Bologna, Bari, Bordeaux og flere andre litt mindre "vanlige" reisemål for nordmenn midtsommers.

Tror det blir færre, men lengre ferier heretter. Før covid tok jeg kanskje to langhelger med 3-4 overnattinger og 2-3 turer på 7-10 netter ute hvert år. Blir nok redusert litt mens lengden på feriene øker. Kanskje jeg dropper utenlandstur i juli neste år og heller tar en lengre tur i mai rundt alle røddagene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Da ser det ut som jeg får med en kompis på tur til Dolomittene i starten av september. Blir nok 7-10 dager i Val Badia om det blir noe av. Reservevalg er muligens å benytte seg av ikke altfor dyre flybilletter til Milano og deretter ta toget til Stresa på vestbredden av Lago Maggiore. Ser ut som en veldig fin plass og et bra sted for en halvaktiv ferie på samme måte som jeg hadde ved Gardasjøen i fjor høst.

Biff_Byford
Has thanked: 19 times
Been thanked: 181 times

Legg inn av Biff_Byford »

KongOlav2 skrev: man mar 20, 2023 7:22 pm

Jeg har reist på alpeturer på sommeren i over 10 år nå, og i hovedsak flyr jeg da til München, Geneve eller Zürich. Før covid var München nesten alltid billigst, nå er det stort sett Zürich.

Ellers synes jeg ruteforbindelsene nå er mangelfulle og litt merkelige. SAS har daglig rute til Zürich i stort sett hele september til relativt moderate priser, men ikke rute til Geneve. Norwegian har rute til Geneve, men kun 1-2 ganger i uka og relativt stive priser. De har dog ikke ruter til Zürich.

Og så synes jeg det er jævlig rart at SAS ikke har eller har så begrenset rute til såpass populære destinasjoner som Nice og Barcelona etter ca. 20.august.
Har oftest (pre-covid) valgt Malpensa/Milano både vinterstid og sommerstid for alpeturer. Både beliggenheten i forhold til valgte/ønsket steder og ikke minst prisen (Norwegian, par ganger SAS kanskje) har vært grunnene. Vinterstid har Munchen og Geneve vært gode alternativer syntes jeg. Zurich tror jeg kun har flydd til en gang vinterstid. Det negative med Malpensa er at det litt for ofte har vært rot med leiebiler, mer en andre steder. Munchen eller Geneve (både fransk og sveitsisk side) aldri opplevd rot med leiebil. Vurderte også alpetur i vinter og da var det Norwegian til Malpensa som hadde beste priser hvis en ser bort fra Flyr som hadde fine priser til Geneve og Bergamo (var litt for langt unna dit jeg "ville"). Kjipt det gikk slik det gikk med Flyr, flydde til Malaga m/sykler i høst, en av de beste eller enkleste flyreisene jeg har gjort.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Biff_Byford skrev: tor mar 23, 2023 7:03 am Har oftest (pre-covid) valgt Malpensa/Milano både vinterstid og sommerstid for alpeturer. Både beliggenheten i forhold til valgte/ønsket steder og ikke minst prisen (Norwegian, par ganger SAS kanskje) har vært grunnene. Vinterstid har Munchen og Geneve vært gode alternativer syntes jeg. Zurich tror jeg kun har flydd til en gang vinterstid. Det negative med Malpensa er at det litt for ofte har vært rot med leiebiler, mer en andre steder. Munchen eller Geneve (både fransk og sveitsisk side) aldri opplevd rot med leiebil. Vurderte også alpetur i vinter og da var det Norwegian til Malpensa som hadde beste priser hvis en ser bort fra Flyr som hadde fine priser til Geneve og Bergamo (var litt for langt unna dit jeg "ville"). Kjipt det gikk slik det gikk med Flyr, flydde til Malaga m/sykler i høst, en av de beste eller enkleste flyreisene jeg har gjort.
Hvor drar du de gangene du flyr til Malpensa? Tror det er bare turer inn nord i Piemonte og i Aosta som passer best for min del der. Også kinkig å komme seg videre med offentlig transport i og med at jeg omtrent aldri leier bil når jeg drar på egen hånd. Bergamo med Norwegian kunne også vært et alternativ for italienske alper, men prisene med denne ruten kommende sommer var jo fryktelig stive. Generelt har jeg funnet ut flg ang flyruter til Alpeturer. Forutsatt bruk av offentlig transport.

München er best for egentlig hele Østerrike samt Dolomittene man ikke finner en grei rute til Verona.
Zürich er best for Berner Oberland, Engadin og østlige Valais.
Geneve er best for Chamonix og nærområdet, mesteparten av Valais. Samt Aosta om bussforbindelser passer.

Brukeravatar
Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: man mar 20, 2023 8:58 pm En kollega med familie på fire droppet direktefly til Nice og tok Lufthansa i stedet, og sparte nær 10.000 på det - og det må man jo nesten gjøre når også oppholdet der nede har økt med fryktelig mange prosent siden pre-covid. .

Hittil når jeg sjekker for mine datoer i august, blir det enda dyrere å fly via noen av de store hubbene, uansett flyselskap. Så da er faktisk nonstop billigst. Ulempen med august er jo at resten av Europa har ferie

toyfoll
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Legg inn av toyfoll »

Med fri i påska og full timebank (og noe overført ferie )så blir det nå en 3 ukers tur til Asia nå i April

2 uker i Kina (min 23 tur ditt) så videre til Vietnam i en 1 uke(4 gang der, men blir første gang i nord Vietnam )

Selv on flyprisene har gått opp en del siste åra så fins det fortsatt noen tilbud her og der

Brukeravatar
fargerik
Has thanked: 135 times
Been thanked: 551 times

Legg inn av fargerik »

toyfoll skrev: tor mar 23, 2023 11:55 am Med fri i påska og full timebank (og noe overført ferie )så blir det nå en 3 ukers tur til Asia nå i April

2 uker i Kina (min 23 tur ditt) så videre til Vietnam i en 1 uke(4 gang der, men blir første gang i nord Vietnam )

Selv on flyprisene har gått opp en del siste åra så fins det fortsatt noen tilbud her og der
Norges Bank setter renta opp og opp og opp for å inndra kjøpekraft, og folket svarer med å bruke mer og mer penger på reiser.
Det meste er vel fullbooket etterhvert selv om fly og hotell og alt er blitt dyrere i det norske folks favorittland. og likevel reiser folket som faen.
Slik pengebruk kan nok føre til at Norges Bank øker renta enda mer enn det vi fikk høre i dag.
Norges Bank vil kanskje ta det som et tegn på at mer kjøpekraft må inndras.....den sure svie kan komme etter den søte kløe ;-)

MadBum
Has thanked: 227 times
Been thanked: 129 times

Legg inn av MadBum »

Noen av dere som har vært på fjellet Teide på Tenerife? Hvordan kom dere dere dit og hva var prisen?

Mange mer eller mindre useriøse kuk-firmaer som vil ha oss opp dit, men for det første er det fette dyrt og for det andre går hele dagen.

Brukeravatar
fargerik
Has thanked: 135 times
Been thanked: 551 times

Legg inn av fargerik »

MadBum skrev: tor mar 23, 2023 3:23 pm Noen av dere som har vært på fjellet Teide på Tenerife? Hvordan kom dere dere dit og hva var prisen?

Mange mer eller mindre useriøse kuk-firmaer som vil ha oss opp dit, men for det første er det fette dyrt og for det andre går hele dagen.
Teide, ja! Var på de kanter for maaaaange år siden. Husker ikke nøyaktig, men tror røffly 18 år siden.
Vi leide bare en bil og kjørte tur på egenhånd. For meg holdt det lenge å se på fjellet fra veien, å gå topptur tror jeg blir innmari slitsomt.
Vi glemte at det er kaldt i høyden, og hadde ikke ekstra klær med oss. brrrrrr.....
Tror jeg ville betakket meg for å bli med på tur med et kuk-opplegg. Vi ble med på en tur med vinsmaking, og fikk servert grumsete fusel og rottegift. Skygg unna.

Cedianar
Has thanked: 8 times
Been thanked: 35 times

Legg inn av Cedianar »

Andalucia synes jeg personlig er det flotteste området i Spania. Malaga er fint, men litt preget av at det bor mye turister der. Anbefaler å ta turen til Sevilla, nydelig by med masse å se. Et annet alternativ jeg anbefaler varmt er Granada, kun 1t med tog dit eller noe fra Malaga. Tror det er min favorittby i Spania, helt fantastisk. Ronda er en unik landsby som ligger 1t kjøretur fra Malaga som er verdt å se. Cordoba er også i området som er verdt å dra til på en dagstur. Mye å velge mellom! Kommer jo litt an på interesser såklart.

Brukeravatar
SirJames
Sted: Gran Canaria
Has thanked: 1077 times
Been thanked: 1207 times

Legg inn av SirJames »

Cedianar skrev: tor mar 23, 2023 3:49 pm Et annet alternativ jeg anbefaler varmt er Granada, kun 1t med tog dit eller noe fra Malaga. Tror det er min favorittby i Spania, helt fantastisk.
Kan du utdype litt hva Granada har å by på?

Biff_Byford
Has thanked: 19 times
Been thanked: 181 times

Legg inn av Biff_Byford »

KongOlav2 skrev: tor mar 23, 2023 8:54 am
Biff_Byford skrev: tor mar 23, 2023 7:03 am Har oftest (pre-covid) valgt Malpensa/Milano både vinterstid og sommerstid for alpeturer. Både beliggenheten i forhold til valgte/ønsket steder og ikke minst prisen (Norwegian, par ganger SAS kanskje) har vært grunnene. Vinterstid har Munchen og Geneve vært gode alternativer syntes jeg. Zurich tror jeg kun har flydd til en gang vinterstid. Det negative med Malpensa er at det litt for ofte har vært rot med leiebiler, mer en andre steder. Munchen eller Geneve (både fransk og sveitsisk side) aldri opplevd rot med leiebil. Vurderte også alpetur i vinter og da var det Norwegian til Malpensa som hadde beste priser hvis en ser bort fra Flyr som hadde fine priser til Geneve og Bergamo (var litt for langt unna dit jeg "ville"). Kjipt det gikk slik det gikk med Flyr, flydde til Malaga m/sykler i høst, en av de beste eller enkleste flyreisene jeg har gjort.
Hvor drar du de gangene du flyr til Malpensa? Tror det er bare turer inn nord i Piemonte og i Aosta som passer best for min del der. Også kinkig å komme seg videre med offentlig transport i og med at jeg omtrent aldri leier bil når jeg drar på egen hånd. Bergamo med Norwegian kunne også vært et alternativ for italienske alper, men prisene med denne ruten kommende sommer var jo fryktelig stive. Generelt har jeg funnet ut flg ang flyruter til Alpeturer. Forutsatt bruk av offentlig transport.

München er best for egentlig hele Østerrike samt Dolomittene man ikke finner en grei rute til Verona.
Zürich er best for Berner Oberland, Engadin og østlige Valais.
Geneve er best for Chamonix og nærområdet, mesteparten av Valais. Samt Aosta om bussforbindelser passer.
Ja ikke noe bra offentlig transport i nordre Italia så har alltid hatt leiebil der. Men anlegg/områder jeg finner som kortreist fra Malpensa fra sør til øst er: Limone Piedmonte (og noen anlegg nær), Sestriere (og derfra heller ikke langt til Frankrike og feks Serre Chevalier, La Grave og Alpe'd'Huez). Monte Rosa (både Aosta og Piedmont delen), resten av Aosta (masse å velge) og veien videre gjennom Mont Blanc tunnelen til mye kortreist i Frankrike (ja Geneve er selvsagt enklere her). Deretter kort vei nordøstover, Sveits med feks Andermatt, Madesimo, Sveits og St. Moritz. Dolomittene blir lenger og er bedre fra Munchen, men ok fra Malpensa også, men har kun tatt den "veien" sommerstid.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D

Brukeravatar
ehall
Has thanked: 444 times
Been thanked: 484 times

Legg inn av ehall »

DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
De har sikkert vært der på sommerskole :lol:
These users thanked the author ehall for the post:
GiPazzini_85

Cedianar
Has thanked: 8 times
Been thanked: 35 times

Legg inn av Cedianar »

SirJames skrev: tor mar 23, 2023 4:03 pm
Cedianar skrev: tor mar 23, 2023 3:49 pm Et annet alternativ jeg anbefaler varmt er Granada, kun 1t med tog dit eller noe fra Malaga. Tror det er min favorittby i Spania, helt fantastisk.
Kan du utdype litt hva Granada har å by på?
Klart! En av de største turistattraksjonene i hele Spania er der; Alhambra. Et gammelt slott som tilhørte araberne og som ligger litt i høyden av byen. Det ble bygd av maurerne og selve palasset som er inne i slottet har slående vakker arabisk arkitektur og dekorasjoner. Da spanjolene erobret tilbake byen ble det også påbygget mer, og kongen og dronningen av Spania brukte slottet som sitt bosted en periode. Det var blant annet her Colombus fikk tillatelse til sin første seilas. Det er et svært populært turistmål, og man bør bestille billetter på forhånd for å komme inn i selve palassene. Det er også på UNESCO-listen. Alhambra ligger overfor et nabolag i byen som heter Albaicin/Albayzin. Også bygget av araberne, alle husene her er hvite og det er et nabolag/landsby som er godt bevart siden middelalderen, med trange gater, små butikker osv, og med utsikt fra toppen over selve hovedbyen. Det er også på UNESCO-listen sammen med slottet.

I tillegg ligger Granada på bunnen av Sierra Nevada-fjellene. Du kan bo i Granada, ta en taxi i 30 min (eller kjøre selv), og komme til ski-resorten der. Har ikke gjort det selv, men har planer om det hvis jeg drar dit igjen. Ganske kul tanke å stå på ski i varme Spania. I tillegg er det en ganske kul bakgrunn når man er i byen at man kan se fjellene med snø på. Jeg synes bare generelt det var en nydelig by. Det er dog nok med sånn 2 dager i byen synes jeg. Det er nettopp disse to stedene jeg nevnte som er det populære og severdige med byen. Kommer jo an på hva man liker da. For meg som er interessert i historie og arkitektur var det ypperlig, men hvis du liker å sole deg på stranden ville jeg valgt noe annet.

GiPazzini_85
Has thanked: 341 times
Been thanked: 560 times

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tor mar 23, 2023 6:24 pm Dax18 og NRKs egen økonomikommentator med reisetips i dag - det er dyrt å reise til USA, så NRK har laget en sak på at man kanskje bør velge seg Albania i stedet. :-) Jepp - det blir jo nesten samme greiene, det... :-D
Tja, det er nå én ting. Noe annet er at reiseiveren overgår alt av fornuft i så stor grad i dette landet at NRK kjenner seg tvunget til å presentere reisealternativer, evt driver de reinspikka reklame for reiselivsbransjen.

For folk flest i disse tider kunne det nok vært bedre å presisere at dette ikke er tiden for reiser mtp inflasjons- og renteutviklingen.

Svar