Lysbakkens hilsen til de rike

Svar
Sisyfos

Re: Lysbakkens hilsen til de rike

Legg inn av Sisyfos »

Malacay skrev: lør mar 18, 2023 7:31 am
Sisyfos skrev: lør mar 18, 2023 2:49 am
Malacay skrev: lør mar 18, 2023 2:06 am

Selvfølgelig har noen blitt beriket. Lysbakken bevilget pengene til egen ungdomsorganisasjon. Siden når ble SU eksperter på selvforsvar ? Pengene har ikke forsvunnet i løse lufta.
Kjære vene, det er da mange som kan selvforsvar og sikkert mange som også kan "hyres inn" og fungere som instruktører, og det er vel ikke mere hokus-pokus for SU enn for andre organisasjoner å organisere og arrangere slike kurs. Som linken nedenfor viser så hadde SU årelange interne erfaringer med slike kurs. Dersom du mener at det er å berike seg selv å få betalt for å koordinere virksomheten, så ja, da har vedkommende koordinator beriket seg selv, slik vi vel alle driver og beriker oss selv ved å gå på jobben og får betalt for arbeidet vi utfører. Og det ser ut som om mange kurs er blitt avholdt, med stort innslag av gratisarbeide:

De 154.000 kronene er gått til å lønne en koordinator på deltid. Alle instruktører til kursene jobber gratis, men reise dekkes. Det er holdt 30 kurs for over 400 jenter. Steiro Tronsmoen har selv holdt flere kurs.— 85 prosent av jentene sier de er tryggere på å sette grenser for egen kropp etter kurset. 93 prosent sier kursene bør gis til alle jenter, sier Steiro Tronsmoen, som da hun inntil i fjor satt i fylkestinget fikk vedtatt at jentene der skal ha eget selvforsvarskurs.
Tror enhver kamsportklubb hadde vært glad for disse pengene. De har gått bort til administrasjon, eller koordinator som man kaller det her. Hvor mye er det å koordinere i en slik setting ? Dette er rent kameraderi/korrupsjon, og det førte da også til at Lysbakken måtte gå av. Men du synes tydeligvis det er helt greit.
Når en kun ser en politisk motstander som en ønsker å ta og samtidig er litt av en dramaqueen så ser det vel slik ut, da, som du beskriver. Det var faktisk et fjols av en lokalpolitiker fra Venstre i en nabokommunene her som anmeldte Lysbakken for korrupsjon. Anmeldelsen ble selvfølgelig henlagt temmelig tvert, noe alle som var i stand til å tenke fornuftig på forhånd visste at den ville bli. Og politiets kjappe henleggelse er fasit god nok på at dette ikke hadde noe med korrupsjon å gjøre.

Som NRKs gjennomgang av tidslinjen og epost-utvekslingene i linken jeg ga deg for et par innlegg eller så siden viste så var det heller ikke Lysbakken, men statssekretær Bergstø, som overkjørte advarslene fra embetsverket. Men Lysbakken som statsråd hadde selvfølgelig det øverste ansvaret, og han tok på seg hele ansvaret og gikk av. Selv må jeg si at jeg synes dette var et lite feiltrinn og egentlig en særdeles for puslete sak til å gå av på.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: lør mar 18, 2023 5:06 pm
Ingen andre viste jo at det var mulig å søke.
ingen visste at det var mulig å søke når det ikke var utlyst, men de som er litt framoverlent så at det burde gjøres, de gjorde det og de fikk en slant med penger, og om du ikke har fått det med deg, det var småpenger det handlet om

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: lør mar 18, 2023 6:37 pm
Det var såpass alvorlig at han måtte gå av.
han valgte å gå av

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: lør mar 18, 2023 6:40 pm
ulefos skrev: lør mar 18, 2023 6:37 pm
Malacay skrev: lør mar 18, 2023 6:37 pm
Det var såpass alvorlig at han måtte gå av.
han valgte å gå av
Da er vel diskusjonen lagt død. Han så selv problemet her.
ja den saken har vært død fra dag en, og du har rett i at han så problemet,problemet var at det ble gitt en bevilgning uten at man hadde lyst ut midler og siden brukt måneder på å få dette i gang, og det gjorde man fordi dette nyhetene omtrent daglig meldte fra om overfallsvoldtekter, og de etterlyste rimeligvis handling.
Jeg minner om at det var småpenger og at det ikke var i nærheten av korrupsjon, det burde være mulig å bli enige om at det å bruke ordet korrupsjon om dette utvanner begrepet korrupsjon som er en særdeles alvorlig handling, som renhårige politikere ikke driver med, og lysbakken er mer enn de aller fleste en slik politiker

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Stakkars SV ..... De mister Lysbakken, Kaski ville ikke - og så har man fått Bergstø og en dame med tilslørt hår...

Litt om den nye nestlederen her:

"Dessverre synes denne identitetspolitiske galskapen å være smittsom, og på vei til Norge. Stovnerrevyen ble i vår utsatt for samme anklage som Trudeau. Marian Hussain, inkluderingspolitisk leder i SV, satt på Dagsnytt 18 og fortalte Shabana Rehman, en av de virkelige heltinnene i norsk integreringshistorie, at hun hadde vært produsent for en rasistisk revy. Fordi «blackface» var blitt brukt i en sketsj om ... politirasisme."

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SV valgte nok Marian Hussain kun pga hudfarge. Selv er hun ekstremt opptatt av hudfarger og roper rasisme støtt. Vet ikke om jeg har lov å si det om en mørkhudet, men hun er rett og slett politisk uspiselig.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Sisyfos skrev: fre mar 17, 2023 8:03 pm
Malacay skrev: fre mar 17, 2023 8:01 pm
Sisyfos skrev: fre mar 17, 2023 7:54 pm

Korrupsjonsbegrepet i strafferetten omfatter det å bestikke eller ta imot bestikkelser i form av penger, gaver eller tjenester.

Hvor mye mener du Lysbakken fikk betalt i form av penger, tjenester eller gaver? Og dokumenter det gjerne.
Lysbakken fikk ikke en dritt. Men ungdomspartiet hans fikk pengene uten at noen andre hadde mulighet til å søke. Så får man definere om korrupsjonsbegrepet du beskriver dreier seg om egen vinning eller om en organisasjon du har egeninteresse i at får midler er omfattet.
Her er det snakk om inhabilitet ved tildeling av midler. Det har intet med korrupsjon å gjøre. Kanskje kan begrepet kameraderi benyttes.
Det er jo litt ironisk at Kristin Halvorsen var imponert over Lysbakkens dømmekraft og sa at han hadde den standaren en SV-leder burde ha. Ironisk siden den samme Halvorsen i 2006 var den statsråden som lanserte ett anti-korrupsjonsprogram. Det oppfattet mange velgere som at det er langt mellom liv og lære også i partiet SV siden Lysbakken åpenbart misbrukte fellesskapets goder og nok ikke opptrådde helt innenfor lovverket. Så om Lysbakken var en lykke for SV kan jo diskuteres siden mange tross alt anslå han som korrupt(det er det strengt tatt bare en domstol som kan avgjøre) uansett om Lysbakken-etter min mening- fremstår som en helt grei politiker som langt i fra er den dårligste politikerne vi har her i landet. Og selv om velgere tradisjonelt glemmer fort.
Samtidig er det jo sånn at Lysbakken har vist at han på imponerende vis kan få partiet SV til å innordne seg tiden vi lever i med invasjon, annektering av land og krig i Europa. Tenker på at SV har gått fra å være ett parti som ikke bare var dannet på motstand mot NATO men også hadde ett svært lite troverdig alternativ til NATO- alliansen til i dag se at deres tredje vei-politikk i dag er meget naiv, til å se at deres alternativt er dødfødt og at partiet ikke lenger vil melde Norge ut av NATO.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: lør mar 18, 2023 8:45 pm
Måneder på å få ting i gang ? Du er klar over at de fleste kampsportklubber har treninger flere ganger i uka ? Tilbudet var der allerede.
skulle dette vært gjort etter boka skulle man lyst ut støtte til disse tiltakene, det skulle vært søknadsfrist og søknadene skulle blitt behandlet, slikt tar tid

ulefos

Legg inn av ulefos »

olek1970 skrev: lør mar 18, 2023 9:03 pm
Det er jo litt ironisk at Kristin Halvorsen var imponert over Lysbakkens dømmekraft og sa at han hadde den standaren en SV-leder burde ha. Ironisk siden den samme Halvorsen i 2006 var den statsråden som lanserte ett anti-korrupsjonsprogram.
så du mener også at dette var korrupsjon?
hva tjente Lysbakken på det, og når ble han tiltalt

for du tror vel ikke at politisk korrupsjon ikke ville medført tiltale?

makan til dumheter

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: lør mar 18, 2023 10:28 pm
Så han valgte å drite i det og gi pengene til sine egne. I denne hastesituasjonen var det helt logisk å gå til SU ? Noen satt igjen med 150000 det er du vel enig i ?
SU sendte en søknad til departementet, og ingen satt så vidt jeg vet tilbake med 150 000 kroner, pengene ble brukt til det de skulle

ja jeg vet at Carl i Hagen bablet om korrupsjon,men kan du ikke tenke selv?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Man må vel være over middels koordinert for å drive med kampsport på høyt nivå?

Klang

Legg inn av Klang »

"Gratulerer" med ny nestleder.

Bilde

William_S

Legg inn av William_S »

Scuderia skrev: fre mar 17, 2023 3:43 pm
Trondhjem skrev: fre mar 17, 2023 3:22 pm

Med det gir en av de mest saklige, redelige og dyktigste av dagens politikere seg.
Du vet at Lysbakken ble kastet som minister på grunn av korrupsjon ?
Har Lysbakken blitt dømt for korrupsjon ?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: søn mar 19, 2023 12:46 am At du insisterer på at han ikke gjorde noe feil når han selv mener han gjorde det sier vel alt om hvor desperat du er etter å forsvare SV.
du forteller snarere at det er du som er langt ute å sykle her, jeg har ikke sagt at det var rett å gi disse pengene, jeg har sagt at det var mot reglene

du på din side har hevdet korrupsjon, og det er det jeg har tilbakevist

du har kommet dit at stråmenn blir tatt i bruk fordi du vet du har tapt ansikt, da er det like greit å slutte

men for all del du skal bare gjenta korrupsjon, korrupsjon, korrupsjon, korrupsjon, korrupsjon, korrupsjon, korrupsjon, korrupsjon, hvis det får deg til å føle deg bedre

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

William_S skrev: søn mar 19, 2023 2:49 am
Scuderia skrev: fre mar 17, 2023 3:43 pm
Trondhjem skrev: fre mar 17, 2023 3:22 pm

Med det gir en av de mest saklige, redelige og dyktigste av dagens politikere seg.
Du vet at Lysbakken ble kastet som minister på grunn av korrupsjon ?
Har Lysbakken blitt dømt for korrupsjon ?
Er dette noe du lurer på eller er det et stråmann forsøk?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Scuderia skrev: søn mar 19, 2023 10:20 am
William_S skrev: søn mar 19, 2023 2:49 am
Scuderia skrev: fre mar 17, 2023 3:43 pm

Du vet at Lysbakken ble kastet som minister på grunn av korrupsjon ?
Har Lysbakken blitt dømt for korrupsjon ?
Er dette noe du lurer på eller er det et stråmann forsøk?
Hvordan kan det være en stråmann når du kaster ut påstanden om at han ble kastet for korrupsjon i linjen over?
Påstanden din inneholder ingen sannheter. INGEN.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

greyserpent skrev: søn mar 19, 2023 10:24 am
Scuderia skrev: søn mar 19, 2023 10:20 am
William_S skrev: søn mar 19, 2023 2:49 am

Har Lysbakken blitt dømt for korrupsjon ?
Er dette noe du lurer på eller er det et stråmann forsøk?
Hvordan kan det være en stråmann når du kaster ut påstanden om at han ble kastet for korrupsjon i linjen over?
Påstanden din inneholder ingen sannheter. INGEN.
Hva er det med lese evnen til disse fantastisk naive og utdannede sv’erne? Debattanten spør om han ble DØMT (aka i retten) noe ingen har påstått i denne tråden. Dette er definisjonen på stråmann. Lysbakken ble kastet ut av regjeringen av Stoltenberg grunnen uryddig bevilgning av penger til sin egen organisasjon, altså korrupsjon. Og nei.. han «gikk ikke selv» som noen prøver å påstå.

Lysbakken er en hyggelig fyr og flink politiker og kanskje det viktigste er at han gikk fra semi marxist til ganske pragmatisk i løpet av sin karriere. Men «en av de store» er han ikke. Langt i fra.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Scuderia skrev: søn mar 19, 2023 10:56 am
Hva er det med lese evnen til disse fantastisk naive og utdannede sv’erne? Debattanten spør om han ble DØMT (aka i retten) noe ingen har påstått i denne tråden.
ok, så det er du som tar deg retten til å dømme, for det er det du gjør når du påstår at Lysbakken er korrupt, du vet at slik om du viser oppførsel kan dømmes i norsk rett? om det var noen som skulle mene at du har injurierende kraft, men det er det nok ikke

Investor

Legg inn av Investor »

Bergstø starter med å gå i strupen på Røkke faktisk.
En som har bygd industri og arbeidsplasser.
Uten slike hadde Norge vært fattigere.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Røkke skal altså betale «exit skatt» for å ha brukt norsk arbeidskraft. Akkurat som han ikke allerede har skattet for dette.

Jeg vil ha det hu kråka inntar på landsmøtet deres.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bergstø akter tydeligvis å dra SV ut i en parodisk retning.

Asen

Legg inn av Asen »

Bergstø og Sv har ikke gjort noe som helst for norsk næringsliv. Hadde Sv fått viljen sin hadde det meste av norsk næringsliv ligget nede. Sv er kun ute etter en ting og det er å ha full kontroll over alt og alle. Bidrar med null for å legge til rette for næringslivet. Det de bidrar med er å ødelegge arbeidsplasser. «Ryk og reis til SV « bør være et bra slagord.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HarryH skrev: søn mar 19, 2023 1:36 pm Bergstø akter tydeligvis å dra SV ut i en parodisk retning.
Bergstø som ny leder og at Hussein slo Haltbrekken i kampen om nestledervervet kommer definitivt til å dra SV i venstremoralistisk retning.

Jeg kan fint respektere et parti som vil kjempe hardt for de svake.

Men de må gjøre noe annet enn å kun øke skattene for å skaffe midler til dette (omprioritering er et fremmedord), og de må gjøre det uten å moralisere noe så jævlig og ha ønske om forby ditten og datten i samme grad som det deler av SV vil gjøre. Det er forskjell på Karin Andersen og duoen Bergstø/Hussein.

Investor

Legg inn av Investor »

Cannabis Connoisseur skrev: søn mar 19, 2023 1:44 pm Kommer nok til å havarere partiet, Bergstø.
Ikke bare det, de kommer til å sørge for at budsjettprosessen til AP/SP havarerer, da de ikke vil få flertall.
De vil komme til å kreve enda mer skatt for de rike, og bidra til en enda større Sveits-flukt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Investor skrev: søn mar 19, 2023 12:55 pm Bergstø starter med å gå i strupen på Røkke faktisk.
En som har bygd industri og arbeidsplasser.
Uten slike hadde Norge vært fattigere.
Nøyaktig HVA har Røkke bygd? Jeg minns Aker lenge før Røkke kjøpte det og tynet staten for 4 milliarder for å redde arbeidsplasser.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

greyserpent skrev: søn mar 19, 2023 2:21 pm
Investor skrev: søn mar 19, 2023 12:55 pm Bergstø starter med å gå i strupen på Røkke faktisk.
En som har bygd industri og arbeidsplasser.
Uten slike hadde Norge vært fattigere.
Nøyaktig HVA har Røkke bygd? Jeg minns Aker lenge før Røkke kjøpte det og tynet staten for 4 milliarder for å redde arbeidsplasser.
Hva med Kværner? De var jo i ferd med å bli solgt til Russland.

Tar iallfall heller Røkke, Mohn og andre av den typen fremfor Hagen, Reitan og diverse eiendoms- og investormilliardærer.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

ulefos skrev: lør mar 18, 2023 10:24 pm
olek1970 skrev: lør mar 18, 2023 9:03 pm
Det er jo litt ironisk at Kristin Halvorsen var imponert over Lysbakkens dømmekraft og sa at han hadde den standaren en SV-leder burde ha. Ironisk siden den samme Halvorsen i 2006 var den statsråden som lanserte ett anti-korrupsjonsprogram.
så du mener også at dette var korrupsjon?
hva tjente Lysbakken på det, og når ble han tiltalt

for du tror vel ikke at politisk korrupsjon ikke ville medført tiltale?

makan til dumheter
Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at velgerne oppfatter det som korrupsjon, men at det kun var domstolene som faktisk kunne avgjøre om han var det.
Du får lese litt bedre før du svarer.

For øvrig er ikke generalsekretær i Trancparancy International Norge, Guro Slettemark, enig med deg i at det ikke var politisk korrupsjon:
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette- ... n/63376087

Men jeg mener: hva vet vel hun-eller BI-professor Petter Gotschalk(https://e24.no/norsk-oekonomi/i/VbjmPW/ ... korrupsjon) om korrupsjon som ikke du som en ihuga SV’er i forsvarsmodus vet liksom.

Nevnte Gotschalk var for øvrig svært kritisk til at Økokrim ikke ville etterforske Lysbakken, og begrunnelsen Økokrim brukte som i realiteten betyr at politikere er hevet over loven:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GGwdol/ ... rforskning
Sist redigert av olek1970 den søn mar 19, 2023 2:55 pm, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KongOlav2 skrev: søn mar 19, 2023 2:23 pm
greyserpent skrev: søn mar 19, 2023 2:21 pm
Investor skrev: søn mar 19, 2023 12:55 pm Bergstø starter med å gå i strupen på Røkke faktisk.
En som har bygd industri og arbeidsplasser.
Uten slike hadde Norge vært fattigere.
Nøyaktig HVA har Røkke bygd? Jeg minns Aker lenge før Røkke kjøpte det og tynet staten for 4 milliarder for å redde arbeidsplasser.
Hva med Kværner? De var jo i ferd med å bli solgt til Russland.

Tar iallfall heller Røkke, Mohn og andre av den typen fremfor Hagen, Reitan og diverse eiendoms- og investormilliardærer.
Jeg sier ikke at Røkke ikke har vært smart osv. Men han har jo ikke skapt disse plassene. De var jo der før han kom.
Han reddet noen av dem, kan man si.

Svært enig i siste påstand... inntil Røkke pakket sekken og dro.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

ulefos skrev: søn mar 19, 2023 12:17 pm
Scuderia skrev: søn mar 19, 2023 10:56 am
Hva er det med lese evnen til disse fantastisk naive og utdannede sv’erne? Debattanten spør om han ble DØMT (aka i retten) noe ingen har påstått i denne tråden.
ok, så det er du som tar deg retten til å dømme, for det er det du gjør når du påstår at Lysbakken er korrupt, du vet at slik om du viser oppførsel kan dømmes i norsk rett? om det var noen som skulle mene at du har injurierende kraft, men det er det nok ikke
Jeg tar meg til rette å kalle en spade for en spade. Fakta er at Lysbakken ulovlig bevilget statens penger til sin egen organisasjon. Og når dette kom ut fikk Lysbakken beskjed at han måtte gå av fra sjefen hans Stoltenberg.

Morsomme.. eller tragiske er at den nye lederen for SV, Bergstø, også var involvert i 2012.
Interne dokumenter som er offentliggjort i saken antyder at det var statssekretærene Henriette Westhrin og i særdeleshet Kirsti Bergstø som sto bak den omstridte bevilgningen på 154.000 kroner til Jenteforsvaret.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Scuderia skrev: man mar 20, 2023 9:27 am
Jeg tar meg til rette å kalle en spade for en spade.
du må gjerne kalle en spade for en spade, det kan hvem som helst gjøre, men det er vel ikke urimelig at man holder seg til fakta

for min del vil jeg mene at enkelte partier som får millioner fra private givere, kommer i et uheldig bindingsforhold til giverne, men jeg vil ikke av den grunn kalle Erna Solberg for korrupt

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»