Streik i kultursektoren

Svar
kulturarbeider

Streik i kultursektoren

Legg inn av kulturarbeider »

Jeg er 1 av 435 i kultursektoren som er tatt ut i streik - mot min vilje. Streiken er i regi av LO, på vegne av fagforbundene FTS, NTL og Creo. Vi streiker mot dagens tjenestepensjon som er en innskuddspensjon(IP) og krever en hybridpensjon(HP). IP er et fast oppspart beløp som du selv kan velge om skal utbetales over 10, 20 eller 30 år, som et tillegg til folketrygden som er livsvarig. Kjernen i streiken går ut på at LO mener dagens IP er kvinnediskriminerende siden kvinner i snitt lever 3 år lengre enn menn, og dermed må fordele IP over flere år sammenlignet med menn. Slagordene er "vi streiker for en rettferdig pensjon!" og "lik pensjon for kvinner og menn!". Arbeidsgiverforeningen Spekter på sin side mener at dagens IP er kjønnsnøytral, siden menn og kvinner får nøyaktig like mye pensjon utbetalt for hver krone de sparer.

LO har valgt å gjøre et nummer ut av kjønnsforskjeller i Forventet Levealder (F.L) for å legitimere streiken. Men det finnes andre faktorer i F.L som er mye større enn kjønnsforskjeller, memlig sosiale forskjeller. Med sosiale forskjeller menes utdanningsnivå og sivil status. En mann med høy utdanning lever i snitt 6,4 år lengre enn en mann med lav utdanning. Dette er en forskjell dobbelt så stor som den LO går til streik over. For kvinner er samme forskjell 5 år. Hvis du er gift, og du og din partner har høy utdanning, så lever dere 8-9 år lengre enn en enslig med grunnskoleutdanning. Disse sosiale forskjellene nevnes dog ikke av LO, siden det ikke gagner deres sak.

En av fordelene med dagens ordning, IP, er at hvis du dør før du har brukt opp din tjenestepensjon, så går det resterende beløpet i arv til dine nærmeste etterlatte. LO ønsker at dissse pengene, "dødsboet", i stedet skal gå inn i pensjonskassen for å finansiere de som lever lenge.

Men hvem er det egentlig som dør tidlig? De med lav utdanning og lavtlønnet arbeid. De med dårligst forutsetninger for å etablere seg på boligmarkedet. De med dårligst forutsetninger til å gå inn i pensjonsalderen gjeldsfri. De med dårligst forutsetninger til å bygge opp noe som helst av formue som de kan gi sine etterlatte. De som har slitt hele livet og sitter igjen med ingenting. Nå vil LO ta dødsboet deres og gi det til de som lever lengst. Og hvem lever lengst? De med høy utdannelse og høy lønn. De med best forutsetninger for å etablere seg på boligmarkedet. De med best forutsetninger til å gå inn i pensjonsalderen gjeldsfri. Det er disse vi nå streiker for. LO kaller dette kampen for rettferdig pensjon. Kampen for likestilling.

Noen reagerer kanskje på at jeg nå setter dette veldig på spissen, men det er jo nettopp det LO gjør ved å stemple arbeidsgivere som kvinnediskriminerende på bakgrunn av IP. LO er de sanne mesterne i spissformuleringer.

Det jeg reagerer mest på i denne streiken er den ondsinnede retorikken som LO fører. De vet de ikke får folket med seg om de streiker for "en litt bedre pensjon". Derfor gjør de det til en kvinnekamp, og alle som er uenig er imot likestilling. Det brukes ord som lojaliet, solidaritet og streikebryteri som hersketeknikker for å holde oss på plass. Hvis du ytrer deg kritisk, er du illojal. Er du for IP er du usolidarisk og imot likestilling. Hvis du ikke ønsker å streike så er du streikebryter.

Jeg er en av mange som er tatt ut i streiken mot min vilje. Men siden LO har meldt inn permitteringsvarsel på meg så har jeg ingen andre alternativer enn å ta på meg gul vest og dele ut flyers. Hvis jeg nekter så mister jeg økonomisk støtte og har heller ikke krav på dagpenger. I tillegg så tør jeg ikke stå opp mot fagforbundene, for de har en finger med i alle ansettelser som skjer på arbeidsplassen og dette kan påvirke min fremtid i mange år fremover. Det eneste jeg kan gjøre er å delta i streiken. Dele ut flyers. Og om et par måneder, når streiken er over og ting er tilbake til normalen, så melder jeg meg stille ut av LO.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk - bra innspill! Jeg ser disse streikevaktene hver dag.... Det undret meg litt den retorikken om kvinner, ja, og en god forklaring her. Det er ganske pinlig billig fra LO dette. Og hva pokker er "rettferdig pensjon". Det kommer da helt an på øynene som ser...

Det er enorm ulikhet i pensjon mellom folk, ulike sektorer, offentlig privat - med eller uten AFP. Slik burde det ikke være. Og er det "rettferdig" at de som lever kortere skal få mindre pensjon fordi noen i kullet lever til de er 100?

Streng tatt - burde ikke pensjonen vært utbetalt i en hel sum ved oppnådd alder, så fikk man bruke det med en gang eller spare..... Heller mer og mer til at det mest rettferdige ville vært om alle bare fikk en minstepensjon og så var det opp til enhver å spare så mye man kunne og ville. Slik det er nå er jo det altfor mye - ja, urettferdighet, uansett vinkling.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Dette er trolig det mest interessante debutinnlegget jeg noensinne har sett, så takk for det. Jeg må dog fordøye det litt før jeg eventuelt svarer. Men dette var tankevekkende.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Takk for innlegget. Informativt. Tanken bak å ha en slags "tribune of the plebs" i fagforbundene er god, men i praksis blir det bare et friksjonselement i samfunnet som prøver å berike seg selv med alle midler de kan. Til slutt går det utover de man skal prøve å hjelpe.

Hillebillys

Legg inn av Hillebillys »

Foreninger i et nøtteskall.
Pensjon skal selvsagt ha ett forhold til hva en har betalt inn. Og da er det soleklart att etterlatte skal ha eventuell restpensjon.

Men hva slags særavtale er det i bransjen som gjør att du ikke får dagpenger ved permisjon?
For mitt yrke, og alle andre jeg kjenner noe til. Så stiller arbeidstageren ganske godt under permisjon.
Jeg under permisjon får normal dagpenger som normal arbeidsledighetstrygd. Samt att jeg kan bytte jobb under permisjonstiden helt uten oppsigelsestid i jobben jeg er permittert fra.


Det du skriver her er vel kanskje ett godt poeng på hvorfor en ikke skal gå inn i en forening.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Hillebillys skrev: ons sep 15, 2021 10:29 pm Foreninger i et nøtteskall.
Pensjon skal selvsagt ha ett forhold til hva en har betalt inn. Og da er det soleklart att etterlatte skal ha eventuell restpensjon.

Men hva slags særavtale er det i bransjen som gjør att du ikke får dagpenger ved permisjon?
For mitt yrke, og alle andre jeg kjenner noe til. Så stiller arbeidstageren ganske godt under permisjon.
Jeg under permisjon får normal dagpenger som normal arbeidsledighetstrygd. Samt att jeg kan bytte jobb under permisjonstiden helt uten oppsigelsestid i jobben jeg er permittert fra.


Det du skriver her er vel kanskje ett godt poeng på hvorfor en ikke skal gå inn i en forening.
Det er nok snakk om en plassfratredelse, ikke permittering. Fagforeningen din kan ikke permittere deg fra din arbeidsplass.

Er man omfattet av streik sendes det inn melding om plassfratredelse. Man får da ikke lønn fra arbeidsgiver, men fra fagforeningen. Om man da bryter streiken vil man ikke få lønn fra forbundet.

Norge har veldig gode ordninger med dagpenger og permittering, men dette er noe annet.

Hillebillys

Legg inn av Hillebillys »

palimpsest skrev: ons sep 15, 2021 10:41 pm

Det er nok snakk om en plassfratredelse, ikke permittering. Fagforeningen din kan ikke permittere deg fra din arbeidsplass.

Er man omfattet av streik sendes det inn melding om plassfratredelse. Man får da ikke lønn fra arbeidsgiver, men fra fagforeningen. Om man da bryter streiken vil man ikke få lønn fra forbundet.

Norge har veldig gode ordninger med dagpenger og permittering, men dette er noe annet.
Det er fortsatt samme gode grund for å ikke være i organisert.


Streike for å lage forskjeller i arbeidslivet er drøyt.
Tvinge folk som er uenige, og true med å ikke kunne jobbe (Fullstendig irrelevant om en kaller det plassfratredelse eller permittering)
Faktisk virker det som om foreningene har funnet en regelverk om gåing ved å kalle det plassfratredelse, og dermed holde meget stor makt over den ansatte.

Og syntes det er helt utrolig att med det kan bestemme over arbeidsgiver hvem som skal fjernes eller holdes i arbeid.

TS Sin soleklare løsning er selvsagt å melde seg ut av foreningen, og møte på jobb. Om da arbeidsgiver nekter han adgang, så vil jo arbeidsmiljøloven være gjeldene.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Hillebillys skrev: tor sep 16, 2021 2:53 pm
palimpsest skrev: ons sep 15, 2021 10:41 pm

Det er nok snakk om en plassfratredelse, ikke permittering. Fagforeningen din kan ikke permittere deg fra din arbeidsplass.

Er man omfattet av streik sendes det inn melding om plassfratredelse. Man får da ikke lønn fra arbeidsgiver, men fra fagforeningen. Om man da bryter streiken vil man ikke få lønn fra forbundet.

Norge har veldig gode ordninger med dagpenger og permittering, men dette er noe annet.
Det er fortsatt samme gode grund for å ikke være i organisert.


Streike for å lage forskjeller i arbeidslivet er drøyt.
Tvinge folk som er uenige, og true med å ikke kunne jobbe (Fullstendig irrelevant om en kaller det plassfratredelse eller permittering)
Faktisk virker det som om foreningene har funnet en regelverk om gåing ved å kalle det plassfratredelse, og dermed holde meget stor makt over den ansatte.

Og syntes det er helt utrolig att med det kan bestemme over arbeidsgiver hvem som skal fjernes eller holdes i arbeid.

TS Sin soleklare løsning er selvsagt å melde seg ut av foreningen, og møte på jobb. Om da arbeidsgiver nekter han adgang, så vil jo arbeidsmiljøloven være gjeldene.
Nei, det er ikke fullstendig irrelevant om noe er plassfratredelse eller permittering, det er to forskjellige ting.

Du stilte et spørsmål om hvorfor vedkommende ikke fikk dagpenger ved permittering, og jeg svarte for å oppklare det som åpenbart var en misforståelse. Bare hyggelig.

Ellers har jeg ikle tatt stilling til noe av det andre du hisser deg opp over.

kulturarbeider

Legg inn av kulturarbeider »

Takk for tilbakemeldingene. For å oppklare; ja det er snakk om plassfratredelse og ikke permittering.

Hillebillys

Legg inn av Hillebillys »

palimpsest skrev: tor sep 16, 2021 3:20 pm

Nei, det er ikke fullstendig irrelevant om noe er plassfratredelse eller permittering, det er to forskjellige ting.

Du stilte et spørsmål om hvorfor vedkommende ikke fikk dagpenger ved permittering, og jeg svarte for å oppklare det som åpenbart var en misforståelse. Bare hyggelig.

Ellers har jeg ikle tatt stilling til noe av det andre du hisser deg opp over.
Det er ikke jeg som er hissig.

Jeg stilte spørsmål etter hva TS skrev.

Det endrer uansett ikke problemstillingen. Eller løsningen på problemet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»