Vi snakker om renten

Svar
Kompressor

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Kompressor »

Min følelse ut fra det som skjedde i høst er at 5,5-6% rente er det som er ca tålepunktet før boligmarkedet bikker nedover. Grunnen til dette er hva kjøperne får i finansieringsbevis. I høst måtte de tåle 5% rente over gjeldende rente. Så mellom oktober og midten av desember så opplevde man at folk fikk 15-20% lavere finansieringsbevis enn de selv hadde hatt kun uker tidligere. Regjeringens lettelse/enfring i boliglånsforskriften i midten av desember 2022 endret dette til at man må tåle minimum 7% rente eller 3% over gjeldende rente. På den måten hindret de faktisk 95% sikkert en nedgang i boligprisene. Vi er nå på styringsrente ca 0,25-0,5% over i høst og det betyr av vi har igjen 1-2% renteøkning før det på nytt får innvirkning i folks tilgang på finansiering.
Dersom boliglånsrenten går over 5% må vi følge med, men dersom den når 5,5-6% er jeg trygg på en 10-20% nedgang. Dette kan selvforsterke seg av potensiell forbruksbrems, bedrifters underskudd og dermed økt arbeidsløshet, dersom det kommer en smell/korreksjon så tror jeg det kommer i slutten av 2023 eller i løpet av 2024.

Så er det alltid muligheter for regjeringspakker, men alt man bruker penger på vil i praksis øke inflasjonen, så vi er nødt til å presse økonomien gjennom en lavkonjunktur for å få en mykest mulig landing.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kompressor skrev: fre mar 10, 2023 8:15 am Min følelse ut fra det som skjedde i høst er at 5,5-6% rente er det som er ca tålepunktet før boligmarkedet bikker nedover. Grunnen til dette er hva kjøperne får i finansieringsbevis. I høst måtte de tåle 5% rente over gjeldende rente. Så mellom oktober og midten av desember så opplevde man at folk fikk 15-20% lavere finansieringsbevis enn de selv hadde hatt kun uker tidligere. Regjeringens lettelse/enfring i boliglånsforskriften i midten av desember 2022 endret dette til at man må tåle minimum 7% rente eller 3% over gjeldende rente. På den måten hindret de faktisk 95% sikkert en nedgang i boligprisene. Vi er nå på styringsrente ca 0,25-0,5% over i høst og det betyr av vi har igjen 1-2% renteøkning før det på nytt får innvirkning i folks tilgang på finansiering.
Dersom boliglånsrenten går over 5% må vi følge med, men dersom den når 5,5-6% er jeg trygg på en 10-20% nedgang. Dette kan selvforsterke seg av potensiell forbruksbrems, bedrifters underskudd og dermed økt arbeidsløshet, dersom det kommer en smell/korreksjon så tror jeg det kommer i slutten av 2023 eller i løpet av 2024.

Så er det alltid muligheter for regjeringspakker, men alt man bruker penger på vil i praksis øke inflasjonen, så vi er nødt til å presse økonomien gjennom en lavkonjunktur for å få en mykest mulig landing.
Prisstigningen har vært lavere enn de dystre spådommene for kort tid siden, det er jo ganske positivt.
Dersom kjerneinflasjonen stagges videre, bør det kanskje få mange til å puste litt roligere...

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Gode tall som kommer nå. Liten topp frem mot sommeren og så skal rent igjen nedover! God helg!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Haugzu skrev: fre mar 10, 2023 11:42 am Gode tall som kommer nå. Liten topp frem mot sommeren og så skal rent igjen nedover! God helg!
Det er positive antagelser, ja. Men vi er prisgitt at inflasjonen bremses i våre naboland og de landene vi handler med.
Mye av prisstigningen er jo importert. På grunn av den høyere inflasjonen i flere land. Og dårlige avlinger på grunn av klimaendringene.
Eurosonen ser ut til å være på vei, mens Sverige og GB fremdeles har høy inflasjon.
Energiprisene har vært kakakas lenge, men etterhvert som Europa får erstattet russisk gass vil nok også strømprisen synke litt.
Vi vil sikkert aldri mer kunne være nostalgiske og drømme om 30 øre året rundt, men jeg tror strøm vil bli noe rimeligere dersom gassprisen blir lavere.
Vi må ikke glemme at noen matvarer vi importerer vil bli dyrere og dyrere etterhvert som klimaendringene fortsetter.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Haugzu skrev: fre mar 10, 2023 11:42 am Gode tall som kommer nå. Liten topp frem mot sommeren og så skal rent igjen nedover! God helg!
Da må du nok ha veldig høye lån. Leste i går at når renta i Norge er lav, og renten i andre land går oppover, går norske krona i dass. Det betyr at ferie og handel fra utlandet blir veldig mye dyrere. Dog, prisene i dagligvare kommer snart til å gå kjapt oppover, de må bare vente en stund til så folk glemmer 1. februar og 10% økning.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det er ikke akkurat så voldsomt positive tall som ble presentert i dag synes jeg, slik jeg leste det så steg prisene 0,4% fra januar til februar enda det var et byks også frem til januar. Og årsinflasjonen justert for energi osv var vel godt over 6% enda fra feb til feb.
Dersom de tør å øke rentene litt mer enn de har sagt så demper de inflasjonen raskere. Men siden de tydeligvis tar hensyn til de med store lån før verdien av den norske kronen så tror jeg seigpiningen fører til økt inflasjon og enda høyere rente enn det totalt sett hadde vært behov for før det «snur».

En annen artig påstand er at alle snakker om «rentetoppen før det snur ned igjen».
Hvem har sagt at det skal ned igjen med det første? Jeg tror at rentene skal stabilisere seg på et høyt nivå, f eks 4.5-5,5% over lengre tid, f eks mange år. Men dersom økonomien trenger stimulering vil de sette ned renten igjen, dog ikke så mye som det har vært nå, for det er skadelig for økonomien med nullrente, selv i kort tid.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

ehall skrev: fre mar 10, 2023 12:49 pm
Haugzu skrev: fre mar 10, 2023 11:42 am Gode tall som kommer nå. Liten topp frem mot sommeren og så skal rent igjen nedover! God helg!
Da må du nok ha veldig høye lån. Leste i går at når renta i Norge er lav, og renten i andre land går oppover, går norske krona i dass. Det betyr at ferie og handel fra utlandet blir veldig mye dyrere. Dog, prisene i dagligvare kommer snart til å gå kjapt oppover, de må bare vente en stund til så folk glemmer 1. februar og 10% økning.
Norsk krona har gått i dass for lenge siden og det blir bare verre for hvert år som går.

Siden Euro ble innført har den styrket seg 40% mot norske kroner.

Danske kroner har over de siste 10 årene styrket seg med 50% mot den norske.

Kronesvekkelsen mot US Dollar er et så trist skue at den orker jeg ikke engang se på.

Er der noen som kan forklare for meg hvorfor dette har skjedd i et land som har 14 000 milliarder på bok og en angivelig bunnsolid økonomi.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

MacanT skrev: søn mar 12, 2023 7:01 pm Kronesvekkelsen mot US Dollar er et så trist skue at den orker jeg ikke engang se på.

Er der noen som kan forklare for meg hvorfor dette har skjedd i et land som har 14 000 milliarder på bok og en angivelig bunnsolid økonomi.
Det er ikke mange år siden jeg dro til USA og handlet billig. Sørgelig slutt på det nå. Håper noen kan svare på spørsmålet, er jo en utvikling som har pågått over mange år. Er det rett og slett et resultat av sosialdemokratiet?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Jan L. Andersen, for de som mener han fortsatt er relevant, svært aktiv på Twitter i kveld etter at det har kommet nyheter om at USA vurderer å "safeguarde all uninsured deposits" ved SVB. Som er stikk motsatt av hva man først uttalte.

Slik jeg forstår han mener det motsatte av enkelte US officials: Å sikre SVB vil krasje markedet fullstendig. Mens US officials vil gjøre det nettopp for å trygge markedet.

Naturligvis vil hva som skjer i USA, spesielt hvis det er noe særdeles drastisk, påvirke Norge også. Se Pål Ringholm på Twitter også.

Les mer her for interesserte: https://www.dn.no/bors/inflasjon/bank/s ... -1-1418157

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Antatt rentetopp nedjusteres etter bankkollapsene i USA. Dobbel renteheving virker nå usannsynlig. Det svinger fort!

https://e24.no/boers-og-finans/i/dwGjXJ ... Fwww.vg.no

fargerik

Legg inn av fargerik »

Haugzu skrev: man mar 13, 2023 11:59 am Antatt rentetopp nedjusteres etter bankkollapsene i USA. Dobbel renteheving virker nå usannsynlig. Det svinger fort!

https://e24.no/boers-og-finans/i/dwGjXJ ... Fwww.vg.no
Shit!
Jeg hadde håpet på melding fra banken om at innskuddrenta på bufferkonto og sparekonto skulle øke litt, jeg ;-)

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Verdensøkonomien balanserer for øyeblikket på en knivsegg

fargerik

Legg inn av fargerik »

BBQsaus skrev: man mar 13, 2023 12:05 pm Verdensøkonomien balanserer for øyeblikket på en knivsegg
Støre og vedum må gå.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Wow - skumle tider!
Husk at det som kan skje er at rentene øker massivt selv om norges bank ikke øker styringsrentene.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Nå som vi får bank kollapser, er det vel stor sjanse for at renten vil gå ned igjen. Slik som i 2008.

Hadde egentlig passet meg bra med en reduksjon i renta, før min fastrente på 1,5% utløper om 10 mnd.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Koskinen skrev: ons mar 15, 2023 12:40 pm Nå som vi får bank kollapser, er det vel stor sjanse for at renten vil gå ned igjen. Slik som i 2008.

Hadde egentlig passet meg bra med en reduksjon i renta, før min fastrente på 1,5% utløper om 10 mnd.
At styringsrentene synker kan være, men det er viktigere å få kontroll på inflasjonen enn at banker som har dårlig styring og tatt store sjanser ikke går over ende.
Men husk at nibor-renten ikke følger styringsrenten. Dersom bankene ikke får lånt like mye og tilgangen pp penger minker så stiger prisen på penger uavhengig av styringsrentene, da går potensielt rentene opp selv om styringsrentene ikke øker.

Men nå er det vanskeligere og vanskeligere å spå markedene fremover. Er glad jeg ikke er sentralbanksjef.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Ikke at det har noe med noe å gjøre, men tenker det er helt greit at vi har en av Norges ledende samfunnsøkonomer som leder kontra en fyr som har light samfunnsøkonomi bachelor som direkte faglig bakgrunn.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Centrist skrev: ons mar 15, 2023 5:48 pm Ikke at det har noe med noe å gjøre, men tenker det er helt greit at vi har en av Norges ledende samfunnsøkonomer som leder kontra en fyr som har light samfunnsøkonomi bachelor som direkte faglig bakgrunn.
Øystein Olsen du tenker på?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Interessant at ESB setter opp renten «dobbelt» til tross for bankuro etc. Det betyr at de lar oppgaven med å kvele inflasjonen veie tyngst og at de ikke er så nervøse for bankkollapsene som har forekommet.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... beltheving

Jeg tror også at Norges Bank sin rentebane er ganske lik som før bankuroen den siste tiden, men vi får se hva de gjør i neste uke.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Nå etter ESB hevet renten med 0,5% svekket NOK seg enda mer.

Euro 11,50
USD 10,80
SEK 102,40
DKK 153,70

Dette vil føre til enda dyrere drivstoff, strøm, matvarer, biler, kapitalvarer etc.

Danskene er heldige som har knyttet sin valuta til Euro, dermed slipper de å oppleve samme kontinuerlige svekkelse av kjøpekraften som oss i Norge.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Spetalen sa vel at kronen ville kollapse helt for noen år siden... ikke akkurat et tegn på en sterk økonomi.

Hva med renteøkning neste uke, 0,25 eller banker de inn 0,5% økning?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg tror på opp 0,5% for Norges Bank, men vi får se.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kompressor skrev: fre mar 17, 2023 4:04 pm Jeg tror på opp 0,5% for Norges Bank, men vi får se.
Jeg tror det halve, ett knepp.
Men vi får se :-)

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg synes dette er en opplysende og interessant artikkel:
https://www.nrk.no/norge/spetalen-om-sv ... 1.16330788

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Kompressor skrev: man mar 20, 2023 9:46 pm Jeg synes dette er en opplysende og interessant artikkel:
https://www.nrk.no/norge/spetalen-om-sv ... 1.16330788
Spetalen har helt rett, det kommer nok å bli enda verre fremover.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

MacanT skrev: man mar 20, 2023 10:41 pm
Kompressor skrev: man mar 20, 2023 9:46 pm Jeg synes dette er en opplysende og interessant artikkel:
https://www.nrk.no/norge/spetalen-om-sv ... 1.16330788
Spetalen har helt rett, det kommer nok å bli enda verre fremover.
Sosialdemokratiet fungerer jo glimrende, og jo mer sosialisme du blander inn jo bedre går det. Hei og hopp hvordan det går 👍🏻

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

USAs sentralbank hever styringsrenten med 0,25 prosentpoeng.

Queenie

Legg inn av Queenie »

https://www.nettavisen.no/okonomi/655-0 ... 1679507724

Storebrand hadde en undersøkelse høsten 2021 der de spurte hvordan folk ville tåle en boliglånsrente på 3 prosent. Over 500.000 nordmenn bekymret seg den gangen for det som i dag ville ha vært en superrente.

– 655.000 virker derfor i tråd med det folk har svart tidligere. At antallet øker noe, viser hvordan situasjonen endret seg på kort tid. Nå blir det utrolig spennende å se hva Norges Bank sier om rentetoppen. Og uansett kan det bli dyrere for bankene låne penger på grunn av markedsuroen.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Og dermed er vi inne i den nye faren, at rentene for boliglån (og andre lån) stiger selv om styringsrenten ikke stiger.
Kronekursen er vel så viktig, synker kronen for mye vil alle varer vi importerer bli tilsvarende dyrere og inflasjonen stiger ytterligere. Det er en ond sirkel. Renten må en god del opp, spennende å se hvor mye det blir nå kl 10.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: tor mar 23, 2023 6:41 am Og dermed er vi inne i den nye faren, at rentene for boliglån (og andre lån) stiger selv om styringsrenten ikke stiger.
Kronekursen er vel så viktig, synker kronen for mye vil alle varer vi importerer bli tilsvarende dyrere og inflasjonen stiger ytterligere. Det er en ond sirkel. Renten må en god del opp, spennende å se hvor mye det blir nå kl 10.
Noe annet enn 0,25% vil overraske veldig. Samtidig tipper jeg Norges Bank drar ned rentebanen, slik at man ila 2023 max ender på 3,25 eller 3,5. Renten har nå nærmest null å si for kronekursen nå, det handler mer andre andre ting. Blant annet elendige politiske beslutninger

Ellers økte USA renten med 0,25 som forventet i går, men det skal sies for et par uker siden var "alle" sikre på at den skulle opp 0,5

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»