FC Barcelona - Klubbtråd

Svar
KongOlav2

Re: FC Barcelona - Klubbtråd

Legg inn av KongOlav2 »

KimBlund skrev: tir mar 14, 2023 11:21 am Ser at folk mener det er sjokkerende med den siste skandalen. Men jeg har sjeldent blitt så lite sjokkert over en skandale. Kjenner det er vanskelig å engasjere seg over mye av det positive på banen, med den gigantiske skyen av dritt Bartomeu har lagt igjen etter seg.
Bartomeu må være den verste klubblederen noensinne. Verre enn til og med Peter Ridsdale på mange måter. Jeg kommer på bl.a. følgende.

- Neymar-saken.
- Kjøp av mindreårige spillere som medførte transferban.
- Utgiftsveksten fra 17 og utover som kulminerte med det absurde "byttekjøpet" av Arthur og Pjanic og nær konkurs i 2021.
- Disse påstandene om reinspikka bestikkelser som når har dukket opp.
- Og denne saken som jeg ikke hadde fått med meg: https://en.wikipedia.org/wiki/Bar%C3%A7agate

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Bartomeu var sittende president når transferbanen var endelig, men han var ikke sittende i den perioden disse overgangene skjedde, så i dette tilfellet kan han faktisk renvaskes. Og akkurat den transferbanen er synes jeg personlig er tynn suppe fra FIFA. Samtlige store klubber henter unge talenter og det finnes langt flere skurker enn Barcelona hvis man først skal være konsekvent på den biten.

Ellers er Barca-gate fremdeles det verste for min del. Mye av dette andre kan relateres til generell dårlig ledelse. Men Barca-gate var et aktivt valg for å sverte Barcelonas interesser. Det samme kan delvis sies om bestikkelsene, men her har han i alle fall en hensikt om noe som skal komme klubben til gode selv han som mange andre glemmer at handlinger har konsekvenser.

Men det er jo på mange måter summen av svært dårlig ledelse over tid som gjør at reperasjonen fremdeles pågår og vil pågå i lang tid.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

KimBlund skrev: tir mar 14, 2023 12:38 pm Bartomeu var sittende president når transferbanen var endelig, men han var ikke sittende i den perioden disse overgangene skjedde, så i dette tilfellet kan han faktisk renvaskes. Og akkurat den transferbanen er synes jeg personlig er tynn suppe fra FIFA. Samtlige store klubber henter unge talenter og det finnes langt flere skurker enn Barcelona hvis man først skal være konsekvent på den biten.

Ellers er Barca-gate fremdeles det verste for min del. Mye av dette andre kan relateres til generell dårlig ledelse. Men Barca-gate var et aktivt valg for å sverte Barcelonas interesser. Det samme kan delvis sies om bestikkelsene, men her har han i alle fall en hensikt om noe som skal komme klubben til gode selv han som mange andre glemmer at handlinger har konsekvenser.

Men det er jo på mange måter summen av svært dårlig ledelse over tid som gjør at reperasjonen fremdeles pågår og vil pågå i lang tid.
Han var vel visepresident?

Greia er vel at stort sett alt har skjedd mens han var enten president eller en viktig del av ledelsen. Og om det er direkte ulovlig eller bare tvilsomt, så er jo alt et del av det samme mønsteret.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

KongOlav2 skrev: tir mar 14, 2023 11:27 am
KimBlund skrev: tir mar 14, 2023 11:21 am Ser at folk mener det er sjokkerende med den siste skandalen. Men jeg har sjeldent blitt så lite sjokkert over en skandale. Kjenner det er vanskelig å engasjere seg over mye av det positive på banen, med den gigantiske skyen av dritt Bartomeu har lagt igjen etter seg.
Bartomeu må være den verste klubblederen noensinne. Verre enn til og med Peter Ridsdale på mange måter. Jeg kommer på bl.a. følgende.

- Neymar-saken.
- Kjøp av mindreårige spillere som medførte transferban.
- Utgiftsveksten fra 17 og utover som kulminerte med det absurde "byttekjøpet" av Arthur og Pjanic og nær konkurs i 2021.
- Disse påstandene om reinspikka bestikkelser som når har dukket opp.
- Og denne saken som jeg ikke hadde fått med meg: https://en.wikipedia.org/wiki/Bar%C3%A7agate
Du toucher dessverre knapt nok skummet av fløten her.

Jeg er stygt redd for at jeg gjør akkurat dets samme med min liste:

- Abidal-saken, der han ikke fikk ny kontrakt etter å ha brukt ham for det det var verdt PR-messig.
- Saken om mulig kjøp lever til Abidal på det illigale markedet.
- Messis byråfaks.
- Det regnskapsmessig aldeles skitne byttet mellom Arthur og Pjanic.
- Det regnskapsmessig aldeles skitne byttet mellom Cillessen og Neto
- I3-venture/Masferrer-saken
- Re-selging av allerede solgte billetter
- Neymar-kjøpet
- Thiago-salget
- Måten man lot Suarez gå ut bakdøra
- Betaling av journalister
- Kjøp av x-antall brasilianere, som ingen fikk spille for A-laget
- Hovedsponsor på drakta
- Neglisjeringen av La Masia
- Regnskapsmanipulasjon
- Den urettmessige motarbeidingen av mistillitsforslagene
- Saksøkingen av Laporta med styre for styreansvar
- Delte opp fakturaer for å komme under beløpsgrensene for internkontroll
- Sparket vedkommende som hadde ansvar for internkontroll
- Kastet Zubizarreta under bussen
- Kontrakten til Koeman, som gjorde det veldig vanskelig å bytte trener
- Transfer-ban
- Den skandaløse håndteringen av funksjonen som midlertidig president (Tusquets) med drenering av tid da Bartomeu trakk seg.
- Manipulerte polls i forkant av valget
- Douglas-kjøpet
- Da de dro til Torino kun for å ta bilder med Pogba for å vinne valget
- Matheus-kjøpet
- De heslige draktene vi har hatt hvert år det siste tiåret
- Guardiola ble presset ut
- Braida ble ansatt på dyr kontrakt tilsynelatende uten noen funksjon
- Andre Cury som hadde enorm lønning, og kun hentet brasilianere som aldri var i nærheten av nivået.
- Forlenget kontraktene til en rekke førstelagsspillere en av de siste dagen før han gikk av. Med lang kontraktslengde, og lønninger som var laaangt over markedspriser
- Las Palmas-kampen som ble spilt til tross for de voldelige scenene som utspilte seg fra politiet i forbindelse med valget
- Erklærte klubben skyldig i kriminalitet for å redde eget skinn i rettssaken om Neymar
- Fratok Cruyff ærespresident-tittelen
- Hentet ikke Takefusa tilbake etter å ha fucket karieren hans pga. transferbanen. Hentet i stedet et større antall andre tilsynelatende tilfeldige japanere fordi hvorfor ikke.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Stille i tråden til Spanias beste fotballag om dagen.

Tross enorme utfordringer økonomisk, mye bråk og intriger de siste årene, er Barca igjen seriemestere. Solid luke, som forventet, ned til de hvitkledde nå + 2* seire mot Los Merengues i LL.

Hva skrev jeg før Laporta tok over? Han kom ikke til å bruke lange tiden på å vippe Real Madrid av banen i serien, og han greide t.o.m. å få en bedre og sterkere tropp/helhet enn de hvitkledde, selv med de økonomiske utfordringene.

Nei, jeg ville ikke byttet de to klubbers økonomi, men det ordner seg alltids / finnes alltid løsninger, for giganter som FCB. Ny stadion kommer også. Denne dommerskandalen blir bare en pengebot. Dårlig rykte? Slikt er glemt etter seks måneder.

Gratulerer!

Jack

Legg inn av Jack »

UEFA åpner etterforskning


Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jack skrev: tor mar 23, 2023 1:55 pm UEFA åpner etterforskning

Trodde det var utdatert for UEFA

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »



Regler er ikke så viktig i Barcelona.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Det høres veldig rart ut. Det ble vel sagt fra flere hold at han kunne spille, men måtte gå tilbake til sitt gamle nummer.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Kjenner jeg er veldig usikker på hva man skal føle om en evt Fati-exit. Vil jo mye heller se Torres ut, men det er vel fort langt ifra godt nok når det kommer til den økonomiske biten. Skadehistorikken tilsier jo at det kan være fornuftig mtp den økonomiske situasjonen, samtidig som denne sesongen ikke hadde sett veldig annerledes ut uten ham. Men det er noe med å gi slipp på en spiller som kan bli enorm.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

En del teorier om at Messi blir Barcelonaspiller neste sesong. Le Parisien, som jo sjelden er på ballen uten grunn, konstaterer at Galtier er på vei bort. Så da er det å håpe at det dukker opp noen som Messi finner spennende. Jeg sliter med å finne store kandidater og spesielt scenarie at Leo ender opp med å bli i Paris på grunn av ny trener. Han er ikke fremtiden men får han forholdsvis lav lønn kan det godt være at blir lav risiko og potensielt vellykket. En lignende type situasjon Boban og Maldini anså når de ringte Zlatan i 2019 selv om det ikke er direkte sammenlignbart. Som jo endte noe i overkant vellykket, må vi si i etterkant.
Det åpenbare er at Messi ikke bryr seg om PSG - hvilket jeg mener er på sin plass. Han er større enn klubben og det er Messis egen oppnåelse.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Han blir ikke i Paris. Forholdet med fansen er for dårlig.

Er mer usikker på om han ender opp i Barcelona ift problematikken med signering av nye spillere. Det er sykt å si at det ikke bør være førstepri, men Gavi må prioriteres foran alt. Er i det hele tatt usikker på hvor bra det er for laget som helhet, men får man det til, så er det jo noe man uansett kommer til å gå for.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Xavi må gå!!

Koffer

Legg inn av Koffer »

Barcelona har sikret seg 17 milliarder til nye Camp Nou.

Den katalanske fotballstorheten opplyser mandag at 1,45 milliarder euro, tilsvarende snaut 17 milliarder kroner, er sikret til prosjektet.

Barcelona opplyser at klubbens eiendeler ikke skal benyttes som garanti for renovasjonen, og at det ikke er behov for å ta opp lån med sikkerhet i arenaen. I alt 20 investorer står bak finansieringen sammen med «noen av de viktigste prestisjetunge finansielle enhetene rundt om i verden.»

Klubben opplyser videre at finansieringen er sammensatt av ulike avdrag som skal betales tilbake gradvis etter fem, sju, ni, 20 og 24 år «med en fleksibel struktur» og «en utsettelsesperiode.»

Barcelona skal begynne tilbakebetalingen når stadionarbeidet er fullført. Tribunekapasiteten på Europas største fotballstadion skal økes fra 99.300 til 105.000.

«Prosjektet er essensielt når det gjelder å sørge for at FC Barcelona er i front i idrettsverdenen», heter det i en uttalelse.

OmarLittle

Legg inn av OmarLittle »

Koffer skrev: man apr 24, 2023 8:33 pm Barcelona har sikret seg 17 milliarder til nye Camp Nou.
Gledelige nyheter. Camp Nou trenger en ny drakt, selv om den er ikonisk, så er byggverket gammelt.
Og området rundt blir pusset opp og modernisert, hvis jeg husker fra de første bildene.

OmarLittle

Legg inn av OmarLittle »

Busquets gir seg etter sesongen. Vemodig, men kanskje det er på tide. Enorm spiller for klubben, over 700 kamper og som Xavi og Iniesta gir han seg med ligatittel attpåtil. 2011 og 2012 virker ikke så lenge siden, men han er den siste som spilte under Guardiola som var igjen. En æra er over. Hans siste kamp blir mot Vissel Kobe i treningskampen 6 juni. Reunion med kamp mot Iniesta og med Xavi på sidelinjen, det er jo vakkert.

Hvem skal overta? Handlingsrommet for en direkte erstatter på markedet er ikke særlig stort, dette blir nok i hus. Frenkie kan ta den rollen tror jeg, men han er også en veldig verdifull spiller i rollen han har hatt som indreløper. Zubimendi hadde jo vært drømmen, dog altfor dyr. Gundogan virker å være en god kandidat, kanskje han kan erstatte Frenkie og la nederlenderen omfavne den dype rollen. Ville helst hatt en fysisk sterk spiller også. Pedri, Gavi og Gundogan mot Tcouameni, Camavinga og Valverde i årene som kommer er jo litt scary.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

En høyst berikende spiller Busquets. Dessverre er det vært mange ikke-berikende sesonger post-Pep. Et høyt antall relativt svake opptredener og et enda høyere antall middelmådige kamper Busquets har stått for. Mye av feilen skal åpenbart tilfalle trenerne etter Peps tid for deres inkompetanse og uambisiøse spillestil.

Beste sittende midtbanespiller som har eksistert er han for meg, noen ytterligere ord velger jeg å ikke ære Busquets med. Han skulle stukket for lenge siden, hvilket muligens ville vært bra for en trenerkarriere.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

OmarLittle skrev: ons mai 10, 2023 3:57 pm Busquets gir seg etter sesongen. Vemodig, men kanskje det er på tide. Enorm spiller for klubben, over 700 kamper og som Xavi og Iniesta gir han seg med ligatittel attpåtil. 2011 og 2012 virker ikke så lenge siden, men han er den siste som spilte under Guardiola som var igjen. En æra er over. Hans siste kamp blir mot Vissel Kobe i treningskampen 6 juni. Reunion med kamp mot Iniesta og med Xavi på sidelinjen, det er jo vakkert.

Bilde

Hvem skal overta? Handlingsrommet for en direkte erstatter på markedet er ikke særlig stort, dette blir nok i hus. Frenkie kan ta den rollen tror jeg, men han er også en veldig verdifull spiller i rollen han har hatt som indreløper. Zubimendi hadde jo vært drømmen, dog altfor dyr. Gundogan virker å være en god kandidat, kanskje han kan erstatte Frenkie og la nederlenderen omfavne den dype rollen. Ville helst hatt en fysisk sterk spiller også. Pedri, Gavi og Gundogan mot Tcouameni, Camavinga og Valverde i årene som kommer er jo litt scary.

Koffer

Legg inn av Koffer »

I går tok Barca tok sitt ellevte seriemesterskap i det 21.århundre.

Håper flere gjorde sine bets før og i starten av sesongen, og i klassikeren.

Å slippe inn kun 13 mål på 34 kamper har jeg knapt vært borti før, og dette er også rekord i LL, var det ikke det vi fant ut, Jolla!?

Laporta og Xavi er dyktige, og jeg var aldri i tvil om at de ville komme tilbake, selv med store finansielle problemer (som de alltids vil greie å holde i sjakk)

Kommer Messi, og et par smarte forsterkninger til, så vil de også være ‘store’ favoritter til neste sesong, i seriesammenheng.

Med kontinuitet og hard arbeid, vil mest sannsynlig dette smitte over til CL igjen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

OmarLittle skrev: ons mai 10, 2023 3:57 pm Busquets gir seg etter sesongen. Vemodig, men kanskje det er på tide. Enorm spiller for klubben, over 700 kamper og som Xavi og Iniesta gir han seg med ligatittel attpåtil. 2011 og 2012 virker ikke så lenge siden, men han er den siste som spilte under Guardiola som var igjen. En æra er over. Hans siste kamp blir mot Vissel Kobe i treningskampen 6 juni. Reunion med kamp mot Iniesta og med Xavi på sidelinjen, det er jo vakkert.
Som utenforstående så må jeg jo si at det var omtrent som himmel og helvete med hva slags typer Xavi/Iniesta var kontra SB. Sistnevnte var ufyselig. Men i den rollen er det oftere enn ikke bare en fordel :) Og ingen kan ta fra ham en døyt, for han var/er en fantastisk fotballspiller om kanskje ikke fikk den kudosen han fortjente i glansdagene, da de to andre stjal mer av rampelyset.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Jordi Alba er ferdig i Barcelona, selv om han hadde 1 år igjen av kontrakten. Da er man vel ett steg nærmere å hente tilbake Messi?

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

trønderen skrev: ons mai 24, 2023 10:47 pm Jordi Alba er ferdig i Barcelona, selv om han hadde 1 år igjen av kontrakten. Da er man vel ett steg nærmere å hente tilbake Messi?
Det var i hvert fall en veldig viktig avgang, ettersom lønnen hans over hodet ikke stod i stil med betydningen hans i laget.
Det sies at han i samme slengen også ettergav ca. halvparten av den utsatte lønnen, altså rundt €10m. Dermed kan man trekke fra Albas i utgangspunktet svært høye lønn + ytterligere €10m fra lønnsbudsjettet.

Med avgangen til Pique og Busquets, samt nye og langt lavere kontrakter til Roberto og Dembele, så begynner dette så smått å se litt mer skapelig ut.
De Jong har naturligvis fremdeles en lønn som er helt ute av markedet, men han har i hvert fall ett år mindre igjen av den nå enn forrige sommer.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

To store Barca-legender. Det føles egentlig ikke vemodig ut, men heller riktig. Busquets var fortsatt en viktig brikke i laget, men det må på plass en ny løsning for å igjen bli en utfordrer i CL. Det blir likevel enorme sko å fylle. Frenkie er vel kanskje den mest naturlige arvtageren innad i troppen, selv om han omsider endelig har funnet sin plass i laget. Men Xavi er riktig mann til å finne og forme en riktig erstatter.

Busquets har for meg, sammen med Pep, omdefinert rollen som DM, fra å være en klassisk Makelele til å bli noe mer enn en ryddegutt. Han har helt klart et dra-til-tryne, men i mine øyne har han alltid fått ufortjent mye hat etter Inter-kampen. I motsetning til mange andre DMer, så har han løst denne oppgaven i 15 år med annet enn skitne triks og grisete taklinger. Så for meg er han en av sportens gentlemen med sin eleganse, ro og smartness særdeles få kan matche. "Playing football is very simple, but playing simple football is the hardest thing there is.” Ingen er et bedre symbol på dette enn nettopp Sergio Busquets.

www.youtube.com/watch?v=EEyUj_kKqqc

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Virker som om Barcelona og La Liga har kommet til enighet om Barcelona sin finansielle plan / budsjett og at det er blitt akseptert etter lang tid med forhandlinger.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Da er jeg spent på å se om Barcelona inkluderte Messi i sin finansielle plan for neste sesong.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: man jun 05, 2023 1:56 pm Virker som om Barcelona og La Liga har kommet til enighet om Barcelona sin finansielle plan / budsjett og at det er blitt akseptert etter lang tid med forhandlinger.
Betyr det nå at de får råd til å få orden på kontrakten med Gavi?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 1:57 pm
Jolla skrev: man jun 05, 2023 1:56 pm Virker som om Barcelona og La Liga har kommet til enighet om Barcelona sin finansielle plan / budsjett og at det er blitt akseptert etter lang tid med forhandlinger.
Betyr det nå at de får råd til å få orden på kontrakten med Gavi?
Jeg regner absolutt med at Gavi var med i den endelige planen til Barcelona. Han koster relativt lite per år i forhold til prosjekterte inntekter.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: man jun 05, 2023 2:15 pm
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 1:57 pm
Jolla skrev: man jun 05, 2023 1:56 pm Virker som om Barcelona og La Liga har kommet til enighet om Barcelona sin finansielle plan / budsjett og at det er blitt akseptert etter lang tid med forhandlinger.
Betyr det nå at de får råd til å få orden på kontrakten med Gavi?
Jeg regner absolutt med at Gavi var med i den endelige planen til Barcelona. Han koster relativt lite per år i forhold til prosjekterte inntekter.
Det er vel kun eventuelt et De Jong-salg som gjenstår nå for at de har kuttet alle de "verste" og høyeste lønningene. Mon tro om de må hente inn mer penger gjennom salg til sommeren, og at typer som f.eks Raphinha, Kessie, Torres kan være til salgs?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Jolla skrev: man jun 05, 2023 1:56 pm Da er jeg spent på å se om Barcelona inkluderte Messi i sin finansielle plan for neste sesong.
Det virker ganske sikkert nå.

Now though, according to Relevo, La Liga have given the thumbs up to the plan which means a second stint at his boyhood club is now possible for the seven-time Ballon d'Or winner.

This presumably prompted Jorge Messi to meet Laporta at his home early Monday afternoon As shown in Juanmarti's clip.

https://www.forbes.com/sites/tomsanders ... t-reports/

Ønsker han velkommen tilbake.
Med Benzema ut av RM begynner det å bli litt vel få profiler igjen i La Liga.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Barcelona er, sammen med bla Chelsea, Manchester City og Newcastle, en klubb som er med på å drepe all interesse for fotball. Hvis de slipper unna med betalingene til Negreira så er det bare til å gi opp.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»