De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp

Svar
BiggusD

De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp

Legg inn av BiggusD »

Det er stort sett YouTube-kanalen HillClimb Monsters jeg følger, men det er flere andre lignende kanaler å velge i. Det er også mange av deltakerne som har egne kanaler.

Favorittene mine pleier å være de mer "hjemmesnekra" bilene, selv om de fabrikkbygde bilene ofte er raskere.

Jeg begynner med en av bilene med råest lyd:

Bil: Mercedes SLK340 (760kg)
Motor: Judd V8 (630hk)
Eier/sjåfør: Reto Meisel


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

En annen bil med rå lyd og interessant motor:

Bil: Lotus Elise/Opel Speedster (730kg)
Motor: Hartley H1 Maxi V8 (430hk) - dette er egentlig to Suzuki Hayabusa motorsykkelmotorer satt sammen i en V
Eier/sjåfør: Dan Michl


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

En av de bilene som har dominert mest i European Hillclimb Championship og andre events er denne Golfen:

Bil: Volkswagen Golf Mk2 (960kg)
Motor: TFSi EA888 2.0 Turbo (760hk)
Eier/sjåfør: Karl Schagerl



Onboard:

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

En bil som man skulle tro skulle henge med i toppen, men som sjelden gjør det, er denne Opel-Lotus-Corvetten:

Bil: Opel Kadett C (950kg) - mye av understellet er fra en Corvette ZR-1
Motor: GM LT5 (805hk) - dette var en motor som ble utviklet av Lotus for Chevrolet, og satt i Corvette ZR-1
Eier/sjåfør: Holger Hovemann



Lyden er ihvertfall upåklagelig.

Her er forøvrig en lang og grundig artikkel om utviklingen av GM LT5-motoren: https://www.curbsideclassic.com/automot ... ican-icon/

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Lancer Evo har blitt en legende, og ikke uten grunn. Et bakkeløp (eller Time Attack) som ikke har minst én Evo representert er ikke en komplett opplevelse.

Bil: Mitsubishi Lancer Evo IX (1130kg)
Motor: Mitsubishi 4G63 2,3l i4-turbo (920hk)
Eier/sjåfør: Liridon Kalenderi (tidligere eid av Daniel Starwiaski og brukt i polsk time attack)



Legger til en bonusvideo; en Evo som vant åpen klasse i WTAC i fjor:

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Da jeg så dette sa jeg høyt til meg selv "hæ, var det noen som slo Reto Meisel med femten sekunder? Hva i all verden e.... å ja"


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Italienerne kan også bil, og en av de raskeste innenfor bakkeløp er denne lille, illsinte vepsen:

Bil: Fiat X1/9 (670kg)
Motor: Alfa Romeo D2 (320hk)
Eier/sjåfør: Manuel Dondi


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Denne er riktignok ikke fra europeisk bakkeløp, men fra Simola Hillclimb i Sør-Afrika. Men den racing-scenen har noen av de råeste bilene innenfor bakkeløp, og kanskje den mest brutale av dem er denne GTR'en.

Bil: Nissan GT-R R35 (1300kg)
Motor: Nissan VR38 (1600hk)
Eier/sjåfør: Franco Scribante


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Innerst inne i hjerterota er jeg en Honda-mann, og favoritten er CR-X. Da sier det seg selv at denne CR-Xen med S2000-motor kommer høyt på lista.

Bil: Honda CR-X (800kg)
Motor: Honda F-20 (280hk)
Eier/sjåfør: Ruedi Fuhrer


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Av og til dukker det opp noen absolutte klassikere også i slike bakkeløp, og en av mine barndomshelter er BMW M1. Dette er en fabrikkbygd racing-versjon.

Bil: BMW M1 ProCar (1020kg)
Motor: BMW M88/1 (470hk)
Eier/sjåfør: Michael Kammermann



Apropos klassikere, i det årlige løpet Spa Classic i Belgia dukker det jevnlig opp legendariske biler av alle typer.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Det å sette en motorsykkelmotor i en super-lett bil er populært i bakkeløp-scena. Den aller letteste bilen i disse konkurransene er TracKing RC01, en rørrammebil med valg av BMW, Mercedes eller Audi-silhouette karosseri. Jeg har ikke sett dem igjen i det som HillClimb Monsters dekker (gt-klassen), så det er nok sannsynlig at de har havnet i prototyp-klassen siden denne videoen ble lagt ut.

Bil: TracKing RC01 (450kg)
Motor: Suzuki GSX-R 1000 (200hk)
Eier/sjåfør: Fabien Bourgeon



Her er forøvrig hjemmesiden til TracKing, hvor du kan kjøpe denne bilen for bare 64500 dollar: https://www.trackcars.com/rc01

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Lancia Delta Integrale er en legendarisk "hot hatch", og her har noen gnikket litt på den og tatt den med opp i løypa.

Bil: Lancia Delta Integrale Evo (1080kg)
Motor: Fiat TwinCam 831E5.000 (700hk)
Eier/Sjåfør: Milan Bubnic


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Audi sin rekkefemmer har hatt en trofast fanskare i flere tiår, og derfor passer det fint å vise frem denne 90-talls klassikeren og nyte den unike låta av den.

Bil: Audi S2 (1090kg)
Motor: Audi R5 20vT (650hk)
Eier: Werner Karl



Som en bonus legger jeg ved denne varianten av Audis gjennombrudd som sportsbil, rally-legenden Audi S1 Quattro:


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Porsche 911 beviser at det ikke er alderen det kommer an på, og den 71 år gamle sjåføren av denne bilen viser at bil er en livslang interesse (og at det aldri er for sent å stille opp i et bakkeløp?). Jeg må likevel si at 993 GT2 må være den siste klassiske 911-versjonen; det er noe med hvordan fremparten nærmest løfter seg når han gir gass ut av sving, og den ekstra feite bakenden, som gjør at vi snakker Porsche på en helt annen måte enn dagens versjoner.



Som en bonus legger jeg til denne videoen av Porsche Carrera RSR 2.1 Turbo bare for å sette standarden for luftavkjølt boxer-turbo lyd og hvor bred en bakende egentlig burde være.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Et av de vanligste synene i europeiske bakkeløp er gamle småbiler, for kostnaden med slike konverteringer er relativt lav. Vi snakker VW Golf, Opel Kadett, Ford Escort, Peugeot 205, Citroen Xsara, Yugo, Honda Civic, Skoda Fabia, Renault Clio, Seat Leon og så videre. For noen år siden hadde disse en begrensing på 1,6 liter, men nå er det 2.0 som er grensen for å delta i denne klassen (og uten turbo).

Her har vi en Scirocco MK1 som tar seg veldig godt ut, og representerer denne racingklassen på en fin måte.



Bil: Volkswagen Scirocco MK1 (800kg)
Motor: 1,6 liter originalmotor etter alt å dømme (254hk)
Eier/sjåfør: Hans Paulitsch

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Jeg husker med glede da Alfa Romeo C8 ble lansert. For et kunstverk! Lillebroren C4 er heller ikke å kimse av, og de ser ut til å være populære å bygge om til racing. I European Hillclimb Championship (og lokale varianter) er det flere av dem, og selv om de med Judd V8 (F1-stil) er råtøffe er den motoren allerede representert i åpningsinnlegget her. Derfor velger jeg heller denne karen her, med i4 og turbo.

Bil: Alfa Romeo C4 Picchio (820kg)
Motor: AER, sannsynligvis P07 eller P91B (700hk)
Eier/sjåfør: Alessandro Gabrielli


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Det går faktisk an å ha for mye power. Det beviser denne norske BMW E30en til gangs i Osnabruck. De har byttet ut BMW-sekseren med en fra Toyota, den berømte 2JZ (Supra) motoren, og trimmet den opp til 1306 hestekrefter - noe som fører til mer hjulspinn enn fremdrift. Men gøy å se på... absolutt!

Bil: BMW M3 E30 (1281kg)
Motor: Toyota 2JZ-GTE (1306hk)
Eier/sjåfør: Vidar Jødahl



Her er mer info om eier og bil på norsk: https://gatebil.no/drivers/vidar-jodahl-2/

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Wankel-motoren til Mazda hadde nok sin storhetstid på åtti- og nittitallet, men den har fortsatt en lojal fanbase verden over. Den versjonen med høyest legende-faktor er nok 4-rotoren som stod i Le Mans-vinner Mazda 787B, men 3-rotor arkitekturen er ikke langt unna. Den kom kun i Eunos Cosmo, en luksus-Mazda kun solgt i Japan mellom 1990 og 1996.

Her har madman "Mad Mike" satt den i en lett modda MX-5.

Bil: Mazda MX-5 (1000kg)
Motor: Mazda 20B 3-rotor (400+ hk)
Eier/sjåfør: Mike Whiddett



Som en bonus-video legger jeg ved denne videoen hvor Whiddett leker seg med en 4-rotor swap RX-7:


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Det er ikke bare nedover kontinentet at vi har bakkeløp i Europa. Vi har også noen her oppe i nord. Kongen på den haugen er Oliver Solberg i sin Citroen Xsara rallybil.

Det har ikke vært mulig for meg å få data på bilen.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Ferrari er en legendarisk bilprodusent med en legendarisk motvilje når det gjelder modifikasjoner av bilene sine, så vel som andre ting eierne gjør med dem. Her er én liste over kjendiser som har vekket italienernes vrede: https://www.hotcars.com/ferrari-banned- ... heir-cars/

Dette gjør at det stort sett er helt originale fabrikk-Ferrarier som brukes i racing - og bakkeløp er ikke noe unntak. Det er derimot denne Ferrari F355 Challengen, som har fått en Zytek motor uten at eieren ser ut til å bry seg nevneverdig om hva Ferrari måtte mene om det. Resultatet er ihvertfall rått.

Bil: Ferrari F355 Challenge (975kg)
Motor: Zytek ZJ458 V8 (520hk)
Eier/sjåfør: René Ruch


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Denne her er visstnok basert på en Audi R8, men så har den visstnok en "carbon tub front and rear subframes" også. Da er det ikke mye Audi igjen annet enn motoren, så det passer helt fint å kalle den SBR Chrono V8.

Bil: SBR Chrono V8 (940kg)
Motor: Audi BCY 4.2 V8 Twin Turbo (750hk)
Eier/sjåfør: Simon Bainbridge


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Volvo har jo en høy status blant "autofile" her hjemme, men da er det nok først og fremst 240 (eller til nøds 740) det handler om. Denne noe nyere Volvoen har fått amerikansk motor plassert bak sjåføren og en solid bredding... blant annet. La oss ikke tenke på hvor mange prosent Volvo som faktisk er igjen på bilen, og heller nyte lyden av 7 liter brumle-V8 uten turbo.

Bil: Volvo S60 TC10 (1200kg)
Motor: Chevrolet LS7 (620hk)
Eier/sjåfør: Pierre Beal


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Noen biler er ikke ment å gå fort (og kanskje ikke engang langt!), men med nok innsats, kunnskap og penger kan de forvandles til farts-monster. I Kroatia foregår det bakkeløp hvert år, og det ser ut til å være en ganske stor "scene" der. Blant bilene jeg oftest ser igjen i disse løpene er den jugoslaviske bilen Yugo, i praksis en Fiat-variant, bare gjort enda billigere. Disse breddede racing-versjonene er manifestasjonen av "hvorfor? Fordi jeg kan."

Bil: Yugo GV (725kg)
Motor: Fiat 1.6 16v 182.AB (220hk)
Eier/sjåfør: Dejan Kopajtic


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Bestefaren til alle biler heter Ford, og derfor passer det fint å vise frem denne Escorten. Den har riktignok fått ny maskinist, en BMW S38, men det gjør den bare mer spesiell.

Bil: Ford Escort MKII (1040kg)
Motor: BMW S38B38 (550hk)
Eier/sjåfør: Nikos Papadopoulos


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Denne Mercedes AMG'en er jo så klart en tøff bil, men det faktum at sjåføren er den eneste kvinnen jeg har sett i disse videoene er like tøft. Den 21 år gamle raceren kjører definitivt bra så vidt jeg kan se.

Bil: Mercedes-AMG GT4 (1390kg)
Motor: Mercedes M178 V8 Biturbo (510hk)
Sjåfør/eier: Gabriela Correia


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Jeg har ikke dekket verken rally eller el-biler så langt, så da var det på tide å introdusere det som kanskje er fremtiden til rally og bakkeløp... og bakkeløp-rally som i dette tilfellet. Jeg er ikke en fan av elbiler i grunn og vil savne lyden av ICE, men det er ikke til å stikke under en stol at elektromotoren som sådan er strålende teknologi og suveren i forhold til ICE på de fleste andre måter enn lyden. Det som gjenstår å utvikle er batterier, og jeg har lest om at fremtiden i så måte ligger i solid-state batterier, som vil være mye lettere enn dagens kjemiske typer. Her er uansett en rimelig brutal Hyundai som dere kan kose dere med.

Bil: Hyundai Kona (1500kg)
Motor: 3 stk Brusa BLDC (700hk)
Eier/sjåfør: Hayden Paddon



Jeg må nesten ta med den aller råeste elbilen som har blitt produsert så langt; VW I.D R, som i 2018 tok rekorden på Pikes Peak, det råeste bakkeløpet i verden.



Legger også til denne gode onboard-videoen fra et practice-run. Da de skulle sette rekorden ble kameraet flyttet så onboard fra det løpet er elendig, så jeg er glad for at jeg endelig fant denne videoen gjemt godt i VW Tyrkia sin YT-kanal.



Helt syk akselerasjon, bare tenk på at toppfarten (der pipelyden slutter å bli lysere) er 250 km/t.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Fiat 500 er en populær bil å tune i bakkeløp-scena. Bilen er veldig liten og lett, så det skal ikke store motoren til for at det skal gå fort opp igjennom bakkene. De setter som regel inn en kraftig motorsykkelmotor og en kraftig bredding, og da har man som regel godt veigrep og full-sekvensiell giring. Problemet er at bilen har så kort hjulavstand at den blir ustabil. Det har denne karen her fikset ved å bygge firehjulstrekk, og det ser også ut til at den er godt satt opp, for den er veldig stabil.



Bil: Fiat 500 (600kg)
Motor: Suzuki Hayabusa (250hk)
Eier/sjåfør: Roman Gurschler

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Gamle WRC-biler er en annen populær biltype å kjøre bakkeløp med. Selv i original form er de så klart høyst konkurransedyktige, men det er ikke rent få som tuner de ganske kraftig. Denne Škodaen har fått mer power, og i tillegg er jo minste tillatte vekt 600kg (i denne klassen) så det er ingen grunn til å holde seg til WRC-vekta på 1250(?) kilo. En annen ting å legge merke til er alle poffene og smellene av anti-lag teknologien, som har blitt veldig vanlig i disse bakkeløpene.

Bil: Škoda Fabia R5 (910kg)
Motor: mest sannsynlig VW EA888 2.0 TSI m/turbo (680hk)
Eier/sjåfør: Jan Milon (han har visst solgt den nå)


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

En annen rally-legende verdt å vise frem er jo Subaru Impreza. Denne er riktignok en gatebil som har blitt bygd om til racing, men stamtavlen er upåklagelig. Boxer-motoren gir også en unik lyd.

Bil: Subaru Impreza GC8
Motor: Subaru EJ205 (780hk)
Eier/sjåfør: Mike Jelinek



Som en bonus legger jeg til denne time attack-Subaruen:


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Lancia har faktisk hatt en annen rally-legende; Delta S4, kjent fra den berømte rallyklassen Group B og forløperen til Delta Integrale HF. Her har noen tatt det som nok var en helt rå bil og gjort den enda råere. Den er "twin-charged". Altså har den både turbo og kompressor, og låta av den blir ikke mindre interessant av den grunn - heller tvert i mot.

Bil: Lancia Delta S4 (890kg)
Motor: Fiat Twin-Cam 1,8. Utvidet her til 2.0 (760hk)
Eier/sjåfør: Bruno Ianniello



Som en bonusvideo legger jeg til historien om Lancia Delta S4 (og litt Group B):


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Motorsport»