Ordlek

Svar
Bjoro33

Re: Ordlek

Legg inn av Bjoro33 »

SirJames skrev: tir mar 21, 2023 8:23 pm
pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 8:10 pm
Bjoro33 skrev: tir mar 21, 2023 3:42 pm


Det var vel meg som bygde videre fra et "tulleord"
Jeg vegrer meg litt for å diske ord, men jeg ser jeg burde gjort det. Men det blir av og til noe grums.
Når noe påpekes, er det i de fleste tilfeller et håp at det ikke tas dårlig opp.
Mener å huske at Karatel som startet tråden, sa noe om at det var "lov" å finne på nye ord. Dessuten er det da bare en lek dette, så man bør ikke ta det altfor høytidelig heller :D
Tipper Karatel mente ord som kanskje ikke er i særlig bruk, men som uansett skal gi mening, dvs ha en betydning.

Som eksempel skrev jeg i går ordet "knehaseinngrep". Dette ordet har ikke treff på google (bortsett fra treff på FD), men har allikevel mening all den tid dette er noe man kan få gjort på et sykehus. Og selv om dette er en lek, burde det etter min mening være et minstekrav at ordet har en mening og kan brukes i en setning. Hvis man går vekk fra dette kravet, kommer jo tråden til å skeie ut i alle retninger, hvor gud og hvermann kan slenge inn tulleord i hytt, pine og gevær.

Ikke en ønsket utvikling, men det er jo bare min mening 8-)
Det er ikke alle ord på norsk som kan googles, slik som ditt knehaseinngrep. Fordi de ikke er brukt før, men har betydning. Det er slik det norske språket er. Nettop ved å sette sammen to ord som beskriver hva som skjer og hva noe er. Så knehaseinngrep behøver vi ikke google engang.

Jeg er helt enig med deg. Det må ikke skli for mye ut med tulleord.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SirJames skrev: tir mar 21, 2023 8:23 pm
pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 8:10 pm
Bjoro33 skrev: tir mar 21, 2023 3:42 pm


Det var vel meg som bygde videre fra et "tulleord"
Jeg vegrer meg litt for å diske ord, men jeg ser jeg burde gjort det. Men det blir av og til noe grums.
Når noe påpekes, er det i de fleste tilfeller et håp at det ikke tas dårlig opp.
Mener å huske at Karatel som startet tråden, sa noe om at det var "lov" å finne på nye ord. Dessuten er det da bare en lek dette, så man bør ikke ta det altfor høytidelig heller :D
Tipper Karatel mente ord som kanskje ikke er i særlig bruk, men som uansett skal gi mening, dvs ha en betydning.

Som eksempel skrev jeg i går ordet "knehaseinngrep". Dette ordet har ikke treff på google (bortsett fra treff på FD), men har allikevel mening all den tid dette er noe man kan få gjort på et sykehus. Og selv om dette er en lek, burde det etter min mening være et minstekrav at ordet har en mening og kan brukes i en setning. Hvis man går vekk fra dette kravet, kommer jo tråden til å skeie ut i alle retninger, hvor gud og hvermann kan slenge inn tulleord i hytt, pine og gevær.

Ikke en ønsket utvikling, men det er jo bare min mening 8-)
Tenkte hest med en gang jeg da :)

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Mikkelsmesse

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Messehagel

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Hagelbyger

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Bygevær

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Varseltrekant

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Dramaforfatter

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Spirebenk

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Benkpress

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Spilltau

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2812

Legg inn av bønna1/2 »

Tauverk

WeirdFish
Innlegg: 592

Legg inn av WeirdFish »

byllepest.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 8:10 pm
Bjoro33 skrev: tir mar 21, 2023 3:42 pm
WeirdFish skrev: tir mar 21, 2023 3:30 pm

du kan vel opprette en splitter ny tråd, hvis du ikke er fornøyd med denne? :)

Det var vel meg som bygde videre fra et "tulleord"
Jeg vegrer meg litt for å diske ord, men jeg ser jeg burde gjort det. Men det blir av og til noe grums.
Når noe påpekes, er det i de fleste tilfeller et håp at det ikke tas dårlig opp.
Mener å huske at Karatel som startet tråden, sa noe om at det var "lov" å finne på nye ord. Dessuten er det da bare en lek dette, så man bør ikke ta det altfor høytidelig heller :D
Jeg startet tråden med at jeg i startinnlegget laget et helt nytt ord, "Forumsforderver", da tenkte jeg på dem som fordervet og ødela VGD.

"Forumsforderver" er et nytt ord som ikke finnes fra før, men det er klart forståelig, det gir mening. Hvis det brukes ofte nok, noe som er svært tvilsomt, vil det fort bli oppført i ordbøkene.

Rolf Hansen, som lager kryssord i Dagladets Magasinet, lager nye og lange ord i hvert eneste kryssord. Det er nærmest utenkelig at noen av disse neologismene hans noengang vil bli brukt andre steder enn i det ene kryssordet han har laget dem for.

Men alle disse lange og rare nyordene er klart forståelige, vi ser straks meningen i dem, vi har ingen problemer med å forstå dem.

Det jeg er uenig i i denne tråden, er at det lages nye ord av ord som ikke har noen sammenheng med forutgående ord.

F. eks. Sannhet- Heteslag.

Det mener jeg er helt meningsløst og går over stokk og stein. I "Sannhet" er -het et suffiks som ikke har noen egen selvstendig mening og ikke noen sammenheng med adjektiver "het" og substantivet "hete".

Det samme med Landskap-Skapdør. Overhodet ingen sammenheng.

Men å rette seg etter dette ville trolig gjøre tråden vanskeligere og kjedelig, det ville ikke bli så morsomt og ikke den samme farten. Da må alle få lage ord av de ord de vil.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Pestsymptom

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Karatel skrev: ons mar 22, 2023 10:37 am
pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 8:10 pm
Mener å huske at Karatel som startet tråden, sa noe om at det var "lov" å finne på nye ord. Dessuten er det da bare en lek dette, så man bør ikke ta det altfor høytidelig heller :D
Jeg startet tråden med at jeg i startinnlegget laget et helt nytt ord, "Forumsforderver", da tenkte jeg på dem som fordervet og ødela VGD.

"Forumsforderver" er et nytt ord som ikke finnes fra før, men det er klart forståelig, det gir mening. Hvis det brukes ofte nok, noe som er svært tvilsomt, vil det fort bli oppført i ordbøkene.

Rolf Hansen, som lager kryssord i Dagladets Magasinet, lager nye og lange ord i hvert eneste kryssord. Det er nærmest utenkelig at noen av disse neologismene hans noengang vil bli brukt andre steder enn i det ene kryssordet han har laget dem for.

Men alle disse lange og rare nyordene er klart forståelige, vi ser straks meningen i dem, vi har ingen problemer med å forstå dem.

Men å rette seg etter dette ville trolig gjøre tråden vanskeligere og kjedelig, det ville ikke bli så morsomt og ikke den samme farten. Da må alle få lage ord av de ord de vil.
Enig. Og Hansens kryssord i Magasinet er et must på lørdagene :)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Symptomlureri (når noen "faker" symptomer; f. eks. for å snoke til seg en ekstra fridag)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Luremus

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Muselort

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Lorthuslokaliseringsssted. (Fritt etter Rolf Hansen.)

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Stedfortredervikar

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

For å få tråden inn på et viiiirkelig seriøst nivå igjen:

vikarslendrian

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Slendrianforebyggingutredelseansvarlig.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ansvarsfordelingskurs

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Kursjustering

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Justeringshåndtak

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Håndtakutforming

SirJames

Legg inn av SirJames »

Utformingsdesignskolelærer

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: ons mar 22, 2023 10:58 am
Karatel skrev: ons mar 22, 2023 10:37 am
pfrog567 skrev: tir mar 21, 2023 8:10 pm
Mener å huske at Karatel som startet tråden, sa noe om at det var "lov" å finne på nye ord. Dessuten er det da bare en lek dette, så man bør ikke ta det altfor høytidelig heller :D
Jeg startet tråden med at jeg i startinnlegget laget et helt nytt ord, "Forumsforderver", da tenkte jeg på dem som fordervet og ødela VGD.

"Forumsforderver" er et nytt ord som ikke finnes fra før, men det er klart forståelig, det gir mening. Hvis det brukes ofte nok, noe som er svært tvilsomt, vil det fort bli oppført i ordbøkene.

Rolf Hansen, som lager kryssord i Dagladets Magasinet, lager nye og lange ord i hvert eneste kryssord. Det er nærmest utenkelig at noen av disse neologismene hans noengang vil bli brukt andre steder enn i det ene kryssordet han har laget dem for.

Men alle disse lange og rare nyordene er klart forståelige, vi ser straks meningen i dem, vi har ingen problemer med å forstå dem.

Men å rette seg etter dette ville trolig gjøre tråden vanskeligere og kjedelig, det ville ikke bli så morsomt og ikke den samme farten. Da må alle få lage ord av de ord de vil.
Enig. Og Hansens kryssord i Magasinet er et must på lørdagene :)
Helt enig, Rolf Hansens kryssord er et must. Hans språklige kreativitet er grenseløs.

Når oppgaven er f.eks. "Kneipe" og løsningen er "Ølelskerfavorittsamlingssted", er det et helt nytt ord som ikke finnes og som ingen noengang vil si eller skrive, men det er fullt forståelig, det gir mening. Da er det et ord.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Lærevansker

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»